Sign in to follow this  
Followers 0
pipa

Neuvola

199 posts in this topic

Ainakin tähän mennessä olen ollut tyytyväinen. Neuvolantäti on mukava ihminen, jonka kanssa natsaa ihan kivasti yhteen. Hän ei arvostele tai tuomitse, vaan korostaa joka välissä, että minä saan aivan itse tehdä päätökset raskauteni suhteen esim. tarvittavien tutkimusten, sopivan ruokavalion yms. mukaan. Hän toki antaa suosituksia ja neuvoja, niin kuin pitääkin, mutta päätösvalta on minulla ja hän ei sitä päätöstä turhaan kyseenalaista.

 

Lääkärikin vaikutti asiantuntevalta ja mukavalta naiselta, josta en keksi mitään pahaa sanottavaa.

 

Neuvolassa on myös ultralaite ja kunta tarjoaa sekä niskapoimuturvotus- että rakenneultran, joten olen päässyt näkemään vaavin ekalla kolmanneksella jo kolme kertaa, mikä on ollut iloinen yllätys. :lipsrsealed:

Edited by Keskiyön aurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi, voi.. kyllä mä oon vähän kateellinen teille, joilla on mukava neuvolan täti... :/ Tuo Keskiyön auringon neuvolan täti kuulostaa just sellaiselta, jonka itsekin haluaisin! Meidän neuvolatädillä on nimittäin omat vahvat mielipiteensä ja jos itse kerron vähän erilaisen näkemykseni niin sen kyllä näkee tädin kasvoilta, ettei tykkää ollenkaan... skilletgirl.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuollainen on tosi ikävää! :angry: Pitäisi neuvolantädin tietää, että asiat voi tehdä hyvin monella tavalla, eikä hänkään alan ammattilaisena tiedä kaikkea.

 

Kaikesta huolimatta jokaisella on valta tehdä omat päätöksensä, vaikkei niille aina neuvolan siunausta saisikaan. Se vaan vaatii vahvaa luonnetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on muuttojen vuoksi vaihtunut neuvolatädit mutta nyt olen päässyt ihan ensimmäiselle terkalle takaisin ja siitä olen iloinen.

Muutaman muun kanssa ei vain kemiat kohdanneet joten päätin vaihtaa kun siihen tarjoutui mahdollisuus neuvoloiden yhdistyessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolatäti taitaa olla ihan tavanomainen. Perusjutut käydään läpi,mutta eipä juuri mitään ylimääräistä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäistä lasta odottaessani neuvolatäti oli ihan ok, hänestä ei ole paljon hyvää eikä huonoa sanottavaa. Tarvittavat perustutkimukset hän hoiti rutiinilla ja siihen se sitten jäikin. Neuvolalääkäristä sen sijaan jäi aika huonot muistot. Molemmilla lääkärikäynneillä hänellä soi puhelin jatkuvasti ja puheluiden välillä hän hutaisi nopeasti tarvittavat tutkimukset. Sf-mitankin lääkäri mittasi monta senttiä liian pieneksi. Ehdin jo huolestua, että vauvan kasvu on kokonaan pysähtynyt, kunnes seuraavalla neuvolakäynnillä mitta oli taas palannut keskikäyrille. Kysymyksiini lääkäri ei vaivautunut vastaamaan kunnolla. Olin pari päivää ennen lääkäriaikaa syönyt vahingossa puolikypsää pihviä ja olin huolissani toksoplasmoosiriskistä. Lääkäri vain tokaisi siihen, ettei toksoplasmoosia saa muuten kun kissan ulosteita syömällä, joten voin unohtaa koko homman.

 

Toisessa raskaudessa neuvola on vaihtunut muuton vuoksi. Nykyinen neuvolatäti on mukava ja ottaa huolet ja kysymykset todesta. Jos häneltä kysyy jotakin, saa erittäin perusteellisen vastauksen ja neuvolakäynti meinaa aina venyä yli ajan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin ensin semityytyväisiä ekaan neuvolatätiin joka oli meillä suunnilleen rv 15 asti. Kyseessä oli sijainen joka ei oikein osannut sanoa mitään siihen, kun sain kylmää kyytiä niskaturvotusultrassa todella tuikealta kätilöltä. Nyt sitten vaihtui neuvolatätiin joka meillä on sitten loppuraskauden ajan ja on jotenkin vähän skarpimpi hoitamaan asioita ja jollain lailla vähän kiinnostuneempi. Mutta molemmat ovat hoitaneet työnsä hyvin ja ollaan oltu tyytyväisiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä järjestelmä! =o) Tosin sairaanhoitajana neuvolakäynnit on ollut minimissä, kun ei niissä oikein uutta tietoa ole tullut ja raskaus on edennyt mukavasti... Ihana käydä vain pikkuisen sydänääniä kuuntelemassa <3

Edited by myrtti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin neuvola ei ole paikka jota odotettaisiin vauvan kanssa. Joka kerta kun mennään sinne on niillä jostain sanottavaa. Viimeksi painosta ja sitä edellisenä pituudesta. Inhottaa kun tuntuu että eivät vauvaa kehu vaan etsivät vikoja ja sitten lähete fysioterapiaan jos lapsi ei ole jotain oppinut tekemään. Myös se miten tyhmänä hän minua pitää, olen nuori äiti ja esikoinen 5kk loukkaa ja ärsyttää. Olen miettinyt että seuraavan lapsen kanssa menisin hitto jonnekin muualle neuvolaan, mutta onko sellainen mahdollista? Onko jokaiselle määrätty se oma neuvola asuinpaikan mukaan vai voiko tehdä poikkeuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oikein mukava neuvolantäti tuntuisi meillä olevan ja olen kyllä tosi onnellinen että näin on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun neuvolatäti on kyllä pettymys. Aiemmassa raskaudessa, joka päättyi kylläkin keskenmenoon, meillä oli aivan ihana neuvolatäti, joka auttoi hankalassa tilanteessa ja oli erittäin empaattinen, otti miehenkin todella hyvin huomioon ym. Kyseinen neuvolatäti oli ystävälläni tuossa reilu vuosi sitten myös äitiysneuvolassa ja hänkin kehui tätä mennen tullen. Ehdin jo toivoa, että pääsisin nyt tässä uudessa raskaudessa tälle samalle tädille, mutta eiköhän hän ole jäänyt pois tuolta meidän neuvolasta :girl_sad:

 

Olen nyt kaksi kertaa käynyt tällä omalla neuvolatädilläni, joka on n. 50v. kätilö. Tässä välissä oli nuorehko alle 30v. viime vuosina valmistunut sairaanhoitaja, joka oli kyllä aivan ihana henkilö! Harmitti ihan palata takaisin tälle varsinaiselle omalle tädille.. Tää mun täti on todella vähäsanainen, tuntuu vaivaantuvan ihan joka kerta, kun sinne menee, jos jotain kysyy yms. Tulee tunne, että haluaa päästä minusta eroon mahdollisimman nopeasti, jo 5 minuutin jälkeen on lopettamassa käyntiä, vaikka itsellä olisi mitä kyseltävää. On tosi hiljainen ja ei kommentoi oikein mihinkään mitään tai laukoo todella ihmeellisiä kommentteja. Viime käyntikin oli luokkaa:

neuvolatäti: "Hemoglobiini."

minä: ojennan sormeni.

nt: "Verenpaine."

m: ojennan käsivarteni.

nt: "Paino."

m: käyn vaa´alla ja ilmoitan lukeman.

nt: "No jos nyt sitten vielä ne sykkeet kuunneltais." (kyllästyneellä äänellä)

m: kipuan pöydälle, kuunnellaan sykkeet ja kapuan pois

nt: "No se olisi sitten siinä."

m: tässä vaiheessa mulla olisi miljoona kysymystä ties mistä mieltä painaneista asioista ja katson neuvolatätiä aika hämmentyneenä, ennen kuin rupean latelemaan kysymyksiäni.

 

Haluaisin kovasti vaihtaa neuvolatätiä, koska tällä hetkellä ihan jo ahdistaa seuraava neuvolakäynti vähän yli viikon kuluttua. En vain tiedä, miten sitä voisi vaihtaa ilman että tuon oman kanssa joutuisi asiaa selvittelemään ja joutuisin noloon tilanteeseen. Olen kuitenkin sellainen, etten haluaisi tieten tahtoen loukata tuota tätiä enkä itseäni noloon tilanteeseen, joten taidan vain sinnitellä loppuun saakka. Onneksi lapsineuvola on sitten eri paikassa ja eri täti siellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neuvolantäti oli sama jo raskauden aikana ja kylläkin ihan mukava, mutta ei oikein osannut koskaan vastata mihinkään kysymyksiin, edes yksinkertaisiin. Lähetti kyllä herkästi eteenpäin, mikäli vähänkään oli tarvetta eli sikäli tosi hyvä. Mutta itse olen saanut selvittää kaikki asiat alusta lähtien eli siinä mielessä olen ollut aika pettynyt neuvolan toimintaan. Saa nähdä millainen terkka nyt uudessa neuvolassa osuu kohdalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut sama terkka sekä äitiys- että lapsineuvolassa. Tosin sijaisia on ollut useampia ja lääkärit vaihdelleet. Osa heistä on ollut vähemmän luottamusta herättäviä.

 

Oma terkka on siis kaikin puolin mukava ja rento tyyppi. Hänen kanssaan tulee hyvin juttuun. Vastaa kysymyksiin ym. Joskus on jonkun sammakon suustaan päästänyt, mutta suurimmalta osin oon ollut tyytyväinen. Sijaiset sen sijaan...

 

Raskausaikana mulla oli muistaakseni kolme eri terkkasijaista ja yksi niistä oli ok. Pari muuta sitten ei ollenkaan ok. Eräs sijaista mittasi SF-mitan ihan alakanttiin (SF-mitta laski useamman sentin) ja sanoi, että se on ihan ok. Soitin käynnin jälkeen SVO:lle, josta pyysivät näytille. Siellä mitta oli taas ihan ok ja kaikki onneksi kunnossa. Lastenneuvolassa sijaisia on ollut kaksi ja molemmat ok.

 

Äitiysneuvolan lääkäreistä toinen oli erittäin pätevän oloinen ja suht mukavakin. Toinen (sijainen) taas vaikutti epäpätevältä. Sijaisella kävin synnytystapa-arviossa, eikä hän edes mitään arviota tehnyt. Kohdunsuulle ei edes yltänyt koittamaan vaan sanoi, että varmaan sama tilanne kohdunsuulla kuin aikaisemminkin. Terkalle kerroin sitten tästä käynnistä ja hän halusi varata mulle uuden ajan tälle toiselle lääkärille. Lastenneuvolan lääkäreistä (heitä ollut siis kolme) kaikki olleet suht päteviä. Yksi tosin ei tiennyt mikä on nelisormipoimu, jonka olin kuvitellut kaikkien lastenneuvolalääkärien tietävän...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kokemusta kahdesta eri neuvolasta, joista ensimmäiseen en ollut tyytyväinen.

 

Esikoisen odotusaikaan neuvolassa oli täti, jonka kanssa tulimme loistavasti toimeen ja jonka kanssa asiat hoitui mallikkaasti. Ei mitään valittamista, mutta koska äitiysneuvolan täti oli töissä kaupungilla ja itse asuimme kaupungin laitamilla niin lapsen synnyttyä täti vaihtui. Hän oli erittäinkin selvästi vanhanaikainen täti. Emme tulleet toimeen alkuunkaan keskenämme. Joka kerta lähdin itku kurkussa kotiin lapsen kanssa. Kerran kuussa pelkäsin lähteä lapsen kanssa neuvolaan. Iski neuvolakammo.

 

10kk tätä ja sitten muutimme omaan kotiin. Neuvola vaihtui.

Sen jälkeen en ole pelännyt neuvolassa käyntejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollu tyytyväinen neuvolatätiin tähän mennessä. Tuntuu olevan sellainen tyyppi, joka ei tuomitse ja tuputa vaan kuuntelee ja on tukena. Ollaan miehen kanssa aktiivisia tiedon hakijoita, joten neuvolakäynneillä ei juuri mitään uutta infoa tule, mutta pääsee kivasti juttelemaan asioista, jotka mielen päällä on. Ja tietty, jos kysyttävää löytyy, niin löytyy myös vastauksia tai sitten hän ottaa selvää ja soittaa perään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun jäin pois töistä, siirryin vapaaehtoisesti lähempänä sijainneeseen neuvolaan. Alkuraskauden minua hoitanut kätilö/th oli pätevä, hieman itseäni vanhempi ja kaikinpuolin mukava, ei ollut minkäänlaisia ongelmia kommunikoinnissa, asiantuntemuksessa, henkilökemioiden kohtaamisessa eikä missään muussakaan.

 

Nyt loppuajan olen käynyt toisessa neuvolassa, ja th on aika kankea vanhempi ihminen, eikä henkilökemia kohtaa lähes ollenkaan tämän tädin kanssa. Kokemus ei todellakaan tuo varmuutta; en ole aiemmin törmännyt noin vauhkoon enkä ongelmia kehittelevään terveydenhuollon ammattihenkilöön (on saanut muka ongelman aikaiseksi mun painonnoususta + verenpaineen mittaukseen liittyvästä valkotakkikammosta -> verenpaineet korkeat aina tuon th:n vastaanotolla käydessä, muttei muualla eikä kotimittauksissa).

 

Jos olen vielä toistamiseen myöhemmin raskaana, menen ensisijaisesti tuolle minua alkuun hoitaneelle th:lle, koska eroa palvelussa on kuin yöllä ja päivällä. Thanks but no thanks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on miehen kanssa sellainen vitsi, että kysytään neuvolasta :blush:

 

Esikoisen odotusajasta tähän päivään meillä on ollut sama täti, jossa ei siis ole mitään vikaa. Hän on rauhallinen, ystävällinen, hymyilee paljon ja hoitaa ne tarvittavat jutut mitä kuuluu raskauden seurantaan tai lapsen neuvolakäyntiin. Mutta. Hänestä ei saa mitään ylimääräistä irti, mikä on aika rasittavaa. Esim. esikoista odottaessa hengästyin jo aika alkuvaiheessa todella helposti, ja sydän tykytti, ja nämä oli minulle uusia asioita. Neuvolan tädin vastaus tähän oli: "niin, sinä olet raskaana :)" Ja vaikka kysyisi että niiiiiiiiin? Niin muuta vastausta ei tule. Netistä sitten luin, että raskaanaollessa verimäärä tuplaantuu ja sydän tekee enemmän töitä.

 

Hän siis hoitaa kaiken mitä pitää, mutta ei tue millään tavalla. En tiedä millainen hän olisi, jos minulla olisi joku ongelma liittyen raskauteen tai jos polttaisin tai jotain, sanoisiko hän silloin jotain? Hän ei kannusta, kertoo vain faktat.

 

En ole vaihtanut tätiä, kun voin kysyä sitten muualta sen mitä on kysyttävää. Nyt vain on alkanut olla pojan syömisen kanssa ongelmia ja tiedän, että jos kysyn miten saan lapseni syömään, vastaus on hymy ja jotain tyyliin "kyllä se siitä, ajan kanssa".

 

Joo. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut tyytyväinen neuvolaan ja terveydenhoitajatäteihin. Hyvin on mielestäni asiat hoitaneet ja varsinkin nyt loppuvaiheessa on hyvinkin tarkasti seurattu mm. verenpaine ja virtsa. Mulla ollut pääsääntöisesti kaksi terkkaria joista toinen jäi vajaassa puolivälissä virkavapaalle ja tulee takaisin maaliskuussa. Nykyisestä oon kovasti tykännyt mutta hän vaihtaa valitettavasti paikkaa ja tilalle tulee kolmas joka on siihen asti että alkuperäinen täti tulee takaisin maaliskuussa. Myös neuvolalääkäri on vaihtunut kerran ja varsinkin nykyisestä pidän, on nuori ja rento.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut tyytyväinen, terveydenhoitaja on mukava ihminen ja on mielestäni seurannut raskautta hyvin, ja jos on ollut sitä mieltä että esimerkiksi hyvänä pysynyttä hemoglobiinia ei tarviis vältsiin joka kerta mitata, on kuitenkin kysynyt että haluanko että mitataan silti. Lääkärin olen tavannut kerran ja hänkin oli ihan pätevän oloinen - tosin ei ollut mitään sellaista asiaa lääkärille, että olisi tästä muodostunut sen kummempaa kuvaa.

 

Toki neuvolasta vastataan useinkin kysymyksiin antamalla myös käteen lappu tai kirjanen tai linkki jossa on asiasta informaatiota, mutta itse vaan tykkään tästä, kun tykkään lukea asioista. Kysyn sitten jos lapuista jää joku asia epäselväksi (eipä ole toistaiseksi jäänyt).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut todella tyytyväinen neuvolaan. Meillä on oikein mukava terveydenhoitaja, on meillä äitiys- ja lapsipuolella. Ei ole semmonen kova puhuja (mä en tykkää semmosesta, kun en itsekään ole semmonen), vaan mielestäni me ollaan aina samalla aaltopituudella. Joskus huomaan, että hän saattaa olla jostain asiasta hiukan eri mieltä kuin minä, mutta ei kuitenkaan painosta tai tyrkytä ohjeitaan minulle. Hän tuntuu arvostavan sitä, että ihmisillä on omat tyylit hoitaa asioita. Häneltä voi kysyä mitä vain, ja melkein aina löytyy vastaus. Kokemusta tuntuu kyllä olevan. Olen käynyt tällä samalla terkalla jo esikoista odottaessa ja tietysti esikoinen on käynyt kaikki käynnit hänellä. Onneksi ei tarvinut vaihtaa terveydenhoitajaa, vaikka muutettiin. Muutettiin kylläkin vain 500 m päähän, mutta periaatteessa toisen th:n alueelle, mutta kun alue on uusi, niin niillä muutenkin on vasta muotoutumassa nuo rajat, joten ei ole niin justiinsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neuvolatäti on jotenkin ollut pettymys. Ekan kerran, kun täti tuli kotikäynnille, olin ihan innoissani. Onpa ihana täti, ajattelin. Mutta jotenkin vaan ei enää... On kyllä mukava, en sitä kiellä, mutta jotenkin siltä ei vaan irtoa mitään juttua. girl_impossible.gif Mulla ei oo juuri ikinä mitään kysyttävää. Ja nyt kuulostan kerskailevalta, mutta johtuu siis lähinnä siitä, että pikkusisko on 1,5v niin tulee vaan kysyttyä äitiltä paljon asioita. girl_sigh.gif Ja jos mulla ei kysyttävää oo, on täti vaan sellainen "joo, no... joo, eipä tässä, nähdään..."-tyylillä. Tunnen aina oloni jotenkin vaivautuneeksi siinä lopussa, kun täti ei voi vaikka sitten säästä puhua, että edes jotain puhuttaiskin. girl_crazy.gif Kyllä se kuitenkin asiansa osaa ja aina osaa vastata, kun jotain kysyy, ettei vaan anna lippusia ja lappusia käteen. Että siinä mielessä ei valittamista! girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vasta muutama käynti takana ja ainakin tällä hetkellä olen todella tyytyväinen omaan terveydenhoitajaani. Tosi ammattitaitoinen ja muutenkin mukava tyyppi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletko sinä tyytyväinen omaan neuvolaasi?

 

En.

 

Saatko omasta mielestäsi tarpeeksi tietoa neuvolastasi vai tuntuuko, että tietoa saa itse hakea jostain muualta?

 

Kaipaisin enemmän tietoa ja olen hakenut sitä netistä.

 

Vastataanko kysymykseesi antamalla vain lappusia käteen?

 

Ei. Mielestäni niihin ei vastata ollenkaan. Sanotaan vaan jotain (jaa, niinkö tjms.) ja vaihdetaan puheenaihetta. Olisin esim. aloittanut rautatabletit kuukautta tai kahta aiemmin, jos olisin tiennyt hb:n olevan alakanttiin. Mulla on ollut sen kanssa aiemminkin ongelmia, joten kyse ei ollut siitä, että mulla olis jotenkin luonnostaan matalat arvot. Tuli liian paljon ikäviä oireita (huohotus, huulet repee, keskittymisongelmia jne) ennenkuin tajusin asian. Kun olin lopulta tajunnut aloittaa raudan syömisen, niin sitten neuvolasta kysyttiin, että kai syön rautaa kun on niin huonot arvot. :girl_mad:

 

Mutta ihan mukava ihminen ja eikä käyminen ole vastenmielistä. Tuntuu vain, että mua pidetään jotenkin tyhmänä kun ei kerrota asioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä odotellaan esikoista loppu suoralla.

Neuvolatäti ei aivan kaikkea kyllä kerro. Ja välillä tuntuu että niin paljon on jäänyt tietämättä.

Esim se että lapsi on jo pidemmän aikaan kuullut kaikki puheeni ja jne.

Olishan sitä voinut vaikka kuinka paljon höpistä pikkuselle mut ei oo tienny moista. :/

Neuvolalääkäri mulla on joka kerta ollut eri ja sekin hieman ottanut päähän koska ei oikein koskaan tie että mitä siel on vastassa ja nyt taas kun on niin sanottu synnytys tapa arviointi ni on aivan tuntematon lääkäri. :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei oo vielä kokemusta raskaana olosta ja neuvolasta, eka aika vasta viikon päästä, mutta tuolla meidän paikkakunnalla neuvola ja perhesuunnitteluneuvola on yhdistetty, ja perhesuunnitteluneuvolassa ehdin lapsensaantiyritysasioissa vierailla montakin kertaa. Ja aivan ihania olivat kaikki.

 

Tähänkin mennessä puhelimessa mulle ollaan oltu todella huomaavaisia ja ihania - oon kahden viikon aikana soittanut sairaslomaa neljä kertaa, huomenna se ois taas edessä. Odotan innolla kyllä ensimmäistä neuvolaa että pääsee tutustumaan oikein henkilökohtaisesti näihin ihaniin ääniin luurin toisessa päässä.

 

Odotukset on ainakin kovat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0