Sign in to follow this  
Followers 0
Strutsi

Naposteltavaa hampaattomalle?

25 posts in this topic

Meidän neitonen on kovasti alkanut kiinnostua syömisestä itse. Syöttämällä ei saa montaakaan lusikallista alas, jos ei neitonen saa itse samalla mutustaa jotain. OK, sopii mulle! Mutta nyt alkaa mun mielikuvitus loppua... Mitä ihmettä voisin antaa omin käsin mutustettavaksi hampaattomalle lapselleni, joka osaa pinsettiotteen jo kohtuu nätisti.

 

Tällä hetkellä kokeiltu:

- maissinaksut

- kypsä päärynä (vähän hankala, kun on niin liukas)

- banaani (sama ongelma kuin päärynän kanssa)

- vadelmat

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Teidän ruokailu kuulostaa ihan meidän ruokailulle, aina pitää olla omassa kädessä jotain omaa ruokaa. Meillä suurin hitti ovat olleet viinirypäleet. Aluksi kuorin ja pilkoin niitä, mutta kahdella hampaalla saa kyllä kuorineenkin jo syötyä. Entäpä rusinat ja riisikakut? Saisikohan niitä järsittyä pelkillä ikenillä? Tai mustikat? Entä pehmeät leivänpalat?

Edited by eeppis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ole uskaltanut viinirypäleitä antaa, kun jossain sanottiin että niihin helposti tukehtuu.

 

Enskan suurta herkkua on keitetty porkkana, pätkinä. Päärynän yms. liukkaiden hedelmien ongelman olen ratkaissut lohkomalla hedelmän kuorineen. Vaatii tosin vähän vahtimista: vauva ei mielellään syö kuorta, mutta välillä sitä joutuu suuhun ja silloin se pitää napata pois, kun ei vauva sitä nieltyäkään saa. Olen myös itse tehnyt "vauvan lihapullia" (yksi resepti on siinä äitiyspakkauksessa olleessa oppaassakin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

kuiva ruisleipä. Nimenomaan kuiva, niin ei saa paloja irti. Ja taitaa tuntua kivalta jos ikenet kutiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin joitain palttoonapin tyylisiä saa luomuna ja suolattomana, niitä me ollaan annettu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja me ei olla ton leivän suolasuutta kauheena pidetty, ei sitä niissä nyt kuitenkaan niin hirveesti oo (kun valitsee vähäsuolasta) ja kuivatusta leivästä ei vatsaan asti ihan kauheita määriä eksy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja kuivatusta leivästä ei vatsaan asti ihan kauheita määriä eksy.

 

Ei eksy ei.. Että ihan huoletta voi antaa. Ellen väärin muista, niin mulle sanottiin jo 6kk nlassa, että voi antaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysjyväkorput. Niitä kun imeskelee, niin menee niin pehmeäksi, että saa paloja irti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kuiva ruisleipä. Nimenomaan kuiva, niin ei saa paloja irti. Ja taitaa tuntua kivalta jos ikenet kutiaa.

Niin kuiva ruisleipä on mukavaa imeskeltävää, vaikka lähtee siitäkin paloja jos tarpeeksi kostuu. Pehmeää leipää olen itse tarjonnut siten, että esim. vaaleasta "hötöleivästä" antaa lapselle pieniä paloja. Siinä pääsee sitä pinsettiotetta treenailemaan ja jos leipä on hötöä niin se melkein sulaa suussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sama juttu.

 

Meillä Köö tykkää napsia ite maissinjyviä suuhunsa ruokaa syödessä. Ja keitetyn kukkakaalin paloja. Tai oikeestaan mitä vaan pehmeempää kasvista, joka on sopivan kokosina paloina. Mutta toi maissi on ihan ykkönen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neiti syö edellä mainittujen lisäksi myös Oululaisen leserinkeleitä - käteen sopivia ja hyviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minka ikaiselle olette alkaneet antaa naita naposteluruokia, kyselee 6,5kk ikaisen aiti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä annoin pojalle jo 6kk iässä, vähän ennen sitäkin, kun eka hammas puhkes. Hän tykkää rinkuloista (niissä on sokeria, mutta en anna kuin kerran päivässä ja se vain imee/nulee sen päältä, eli rinkulasta roskaan 95%, anteeksi luonto, mut kun poika tykkää, tosin hävettää sanoa, että mä tykkään ja syön monesti ne loppuun, näin luontoa säästäen). Mutta ongelmahko:

 

Banaani muusina ja lusikalla maistuu, mutta käsissä ne palat se vain mussailee, mussailee, kohta kaikki on banaanipaloilla peitetty, kädet, hihat, pöytä, mutta ei suuhun! Samaa melonin kanssa, sama kaikkien hedelmien kanssa. Missä mättää? Myös porkkana leviää muualle kuin suuhun. Yleensä meillä on periaate jo 2kk iästä alkaen: kaikki suuhun mitä käteen vain sattuu. Se syö kaikki, paperi, mun hiukset, kaikki suuhun. Mutta ei makupaloja paitsi rinkulat. :blink::unsure::rolleyes:

Mä yritin jo sitä ja tätä: annoin hänen kädellä palat suuhun, maistoin itse hänen kädestä, mmmm-sanoen, pureskelin hänen edessä niitä mmm-nami-sanoen.. Ei toimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mä aloittelin maissinaksuilla varmaan 5 kk iässä. 7kk ikäisenä söi jo aterioita sormin (kukkakaalia,parsakaalia).

 

^No mieti nyt miten ihanalta tuntuu muhentaa banaania!!?? :rolleyes: Mun reilu vuosikas tekee edelleen joskus (kun ei ole nälkäinen) samaa. Hän vaan nauttii siitä kun se banaani tursuilee sormien välistä... Muutenkin kun on ruokaa, missä on uusi rakenne, niin ensimmäisillä kerroilla se täytyy muhjata ja muhentaa, nyppiä ja repiä ennen kuin sen voi syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen antanut hampaattomalle vauvalle raa'an porkkanan kuorittuna ja sitä on tyytyväisenä "jyrsinyt". Tulee hieman makua suuhun ja auttaa ikenien kutinaan. (vatsa siitä ei toki täyty :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuo on muuten ihan pro keino auttaa kutiaviin ja kipeisiin ikeniin!

 

Tää on kyllä "hampaattomien" ketju mutta kysynpäs tällasen: Tytöllä on 3 hammasta ja ikää 9 1/2kk. Ongelma on se, ettei sille voi antaa banaaninpalaa käteen kun se ahmasee kaiken kerralla ja meinaa tukehtua. Tyttö on siis oikeasti niin ruoan perään, että ei malta syödä rauhassa... Mitä mä voin antaa ettei tyttö tukehdu...? Oikeesti, kuulostaapa hassulta :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän hampaaton tytsy söi itse ruisleipää, maissinjyviä, herneitä, kaikenlaisia kasviksia sekä raakana että keitettynä (riippuen siitä, pitikö sitä oikeasti syödä vai vaan järsiä), omenaa ja banaania. Ikenissä on kuitenkin niin paljon voimaa, että kyllä niillä saa jo muhennettua ruokia ihan kivasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Banaani muusina ja lusikalla maistuu, mutta käsissä ne palat se vain mussailee, mussailee, kohta kaikki on banaanipaloilla peitetty, kädet, hihat, pöytä, mutta ei suuhun! Samaa melonin kanssa, sama kaikkien hedelmien kanssa. Missä mättää? Myös porkkana leviää muualle kuin suuhun. Yleensä meillä on periaate jo 2kk iästä alkaen: kaikki suuhun mitä käteen vain sattuu. Se syö kaikki, paperi, mun hiukset, kaikki suuhun. Mutta ei makupaloja paitsi rinkulat. :blink::unsure::rolleyes:

 

Jahas, tässä on käytettävä käänteispsykologiaa. Jos kerta kaikki ei-syötävä menee suuhun ja sitä seuraa kielto "Ei!" ja "Ei saa syödä!", niin samaa voisi koettaa makupalojenkin kanssa. Laittaa niitä siihen pöydälle eteen ja kieltää koskemasta/ottamasta/syömästä. Sitten vaan poistutaan takavasemmalle "piiloon", niin johan alkaa pienet kädet tunkea tavaraa suuhun! :P:lol:

 

Meillä on kokeiltu vasta maissinaksuja, riisikakkua, banaania ja kurkkuviipaleita (kuoret otettu pois). Ensinmainitut on suurta herkkua, muu menee joko muruina tai mössönä vaatteille... :rolleyes:

 

Viinirypäleet kuorittuina, pakastevadelmat ja -mansikat (ym.marjat), vesimelonin palat, säilykeananaksen (tai tuoreen) palaset, leipäpalat, rusinat... Noita kokeillaan seuraavaksi. Niin, ja hampaita on toisella neljä, toisella viisi kappaletta. ;)

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0