Maasa

Kysymyksiä keskenmenoon liittyen

555 posts in this topic

Ihanaa, että Marthella on sittenkin kaikki kunnossa :lipsrsealed: ! Luojan kiitos et saanut tuolta eiliseltä lääkäriltä vain lähetettä kaavintaan tai lääkkeitä mukaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En usko että se lääkäri olisi mitään lääkkeitä antanut ilman ultraa sentään. Se antoi mulle lähetteen gynelle nimenomaan siksi että keskenmeno varmistuisi ja saisin lisäohjeet miten edetään. En usko että se ihan puoskari sentään oli, vaikka tekikin hätiköityjä johtopäätöksiä - ja teki elämäni kivuliaimman sisätutkinnan.

 

Mua jotenkin harmittaa että ylipäänsä laukkasin lääkäriin eilen. Olisin vaan antanut olla niin olisin säästynyt tältäkin draamalta. Mä vuotelin pari viikkoa poikaa odottaessa, enkä tällä kertaa ollut lainkaan huolissani kun verimäärä oli niin vähäinen. Tällä kertaa mä vaan tiedän olevani rhesus negatiivinen ja olin epävarma missä vaiheessa tarvitsisin sen piikin joka keskenmenon jälkeen annetaan mikäli tuo olisi keskenmeno ollut. Siksi soitin terveysneuvontaan ja sanoivat että akuutilla tsekkaavat. Mä ajattelin että olisivat ultranneet ja homma olisi ollut siinä. Joko olisin nähnyt sykkeen tai sitten saanut sen piikin. Nyt tästä tulikin kauhea juttu.

 

Ja kaiken lisäksi sen piikin olisi tarvinut vasta rv 12 jälkeen. :girl_sigh:

 

No hyvin näyttää ainakin tälle hetkellä menneen, mutta jotenkin on olo että koko homma ihan turhaan.

 

Muoks. Gyne oli ammattitaitoinen ja ystävällinen ja tuo "Kyllä sä sen nyt tajuat ettei se mitään diagnoosia tuollalailla voi tehdä, ihan turha hätäillä"-kommentti oli itse asiassa ihan rauhoittava ennen ultraa. Mä en vaan ollut tajunnut, vaan luulin ihan aidosti että keskenmeno oli ihan faktaa.

Edited by Marthe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa Marthe, että sieltä löytyi sykkivä sydän. Meille oli myös huhtivauva tulossa, mutta keskenmeno tuli. Vuotoa kuukautisten tapaan muutama päivä, sitten yhtäkkiä raju supisteleva kipu. Sairaalassa sitten päivystyksessä ollessamme kaikki raskausmateriaali tuli luonnollisesti ulos, ja ultrassa todettiin että mitään ei enää ole.

 

Neuvolassa keskenmenoa pidettiin ihan läpihuutojuttuna, kun sieltä vuodon alettua kyselin keskenmenon mahdollisuudesta. Totesivat, että mitään kontrollia ei tarvita (vaikka raskausmateriaali ei tulisikaan kokonaisena ulos?). Sairaalassa sitten sanoivat, että pitää tarkistaa, ettei kohtuun jää repaleita tai muuta. Voivat aiheuttaa kohtutulehduksen. Uskomatonta, miten erilaista ohjeistusta ja menettelyä eri hoitohenkilöiltä.

 

Onneksi on kuitenkin tuo Ykkönen, jonka hymyllä mennään läpi pimeänkin päivän.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Täällä myös yksi huhtimenetys :( pahoitteluni sinulle.

Mulla oli alkukesästä keskenmeni about rv5 ja vuotelin rauhassa, kun km alkoi vuodolla. Muilla asioilla pian vuodon päättymisen jälkeen lääkärissä vierailessa kysyin asiasta ja silloin mullekin lääkäri sanoi, että ei ole syytä tarkistella mitään. Tästä vajaa kuukausi sairastuin kuumeeseen ja mun tulehdusarvot oli koholla. Syytä ei löydetty, tai no veikkailtiin rajua vatsatautia, kun oli voimakasta ripuliakin. Nyt jälkikäteen on kyllä käynyt mielessä, että olisiko koko homma voinut olla jälkimaininkeja..

Kolmisen vuotta sitten sain keskenmenon rv6 ja silloinkin vuodin itsekseni kaiken pois, mutta mulle suositeltiin jälkitarkastusta ja ultralla tuolloin varmistettiin, että kohtu oli tyhjä.

Nyt tässä keskenmenossa rv8 jouduin lääkkeelliseen tyhjennykseen, koska kuollut alkio ei tullut itsekseen pois. Ja jälkitarkastuksena kotitekoinen raskaustesti.

Eli tosi paljon kyllä vaihtelee nämä käytännöt! skilletgirl.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

voih, silmät sumussa luen näitä teidän tekstejä ja erityisesti kolahtaa nuo(omani rv9+6, 2 päivää sitten menetetyn)huhtivauvelihaaveiden kaatumiset. Otan km:n raskaasti,ja pidin pikkuista jo lapsenani jne. Kukaan ei ehkä oikeasti halua tätä tietoonsa,sori siis,(miehellekään en halua tästä niin enää vaahdota)mut surun keskellä outo asia toi jotenki lohtua. Eilen valui wc-käynneillä pönttöön ilm.kalvopaloja jne isohkoja juttuja. Kävin ultrassa ja lekuri kertoi kohdun olevan tyhjentynyt itsekseen.Mutta tänään km tyhjentyminen onkin jatkunut ja jännä sattuma,et se pikkupikku"vauva" tipahti pikkuhousuihini eikä wc-pönttöön(kuten kaikki muu km-kama). Mieli on kiero tai jotain,mut koin asian jotenki tosi lohdullisena,saatiin ikäänkuin jättää hyvästit sitten kuitenkin... Pahoittelut jos tuo meni jotenkin sietorajojen yli tmv. Itsesyytöksiä ryöppyää tietysti tästä km:sta johtuen,isoin jota mietin on:voiko imettäminen aiheuttaa km:n? Imetän vielä kuopusta(1v2kk),raskautuminen tosin anto potkua yöimetysten lopettamiselle,mut päivisin imetän nytkin 3-6krt. Tiedän,et varhaiset km:t on useimmin sikiöperäisiä jne.Mutta onko kellään ns faktatietoa tästä imettäessä raskaana -asiasta? Ihan tulevan varaltakin tätä pohdin,kun uusi rakkauden hedelmä jäi kuumottamaan kovin :). Entä miten on kun minulla ilm.spontaani tapaus,ei lääkitty eikä ainakaan vielä kaavittukaan. Onko riskiä alottaa yrittämään heti vuodon jälk. Vai se yksi kk väliin?? Huoh, kun raskauden makuun pääsi,ei siitä tahtoisi päästää irti, kuume vaan nousee entisestään... Tsemppiä kaikille km:n kokeneille!Kyllä se ihanin onni ja ilo meidät vielä kohtaa, ihan varmasti<3

Share this post


Link to post
Share on other sites

voih, silmät sumussa luen näitä teidän tekstejä ja erityisesti kolahtaa nuo(omani rv9+6, 2 päivää sitten menetetyn)huhtivauvelihaaveiden kaatumiset. Otan km:n raskaasti,ja pidin pikkuista jo lapsenani jne. Kukaan ei ehkä oikeasti halua tätä tietoonsa,sori siis,(miehellekään en halua tästä niin enää vaahdota)mut surun keskellä outo asia toi jotenki lohtua. Eilen valui wc-käynneillä pönttöön ilm.kalvopaloja jne isohkoja juttuja. Kävin ultrassa ja lekuri kertoi kohdun olevan tyhjentynyt itsekseen.Mutta tänään km tyhjentyminen onkin jatkunut ja jännä sattuma,et se pikkupikku"vauva" tipahti pikkuhousuihini eikä wc-pönttöön(kuten kaikki muu km-kama). Mieli on kiero tai jotain,mut koin asian jotenki tosi lohdullisena,saatiin ikäänkuin jättää hyvästit sitten kuitenkin... Pahoittelut jos tuo meni jotenkin sietorajojen yli tmv. Itsesyytöksiä ryöppyää tietysti tästä km:sta johtuen,isoin jota mietin on:voiko imettäminen aiheuttaa km:n? Imetän vielä kuopusta(1v2kk),raskautuminen tosin anto potkua yöimetysten lopettamiselle,mut päivisin imetän nytkin 3-6krt. Tiedän,et varhaiset km:t on useimmin sikiöperäisiä jne.Mutta onko kellään ns faktatietoa tästä imettäessä raskaana -asiasta? Ihan tulevan varaltakin tätä pohdin,kun uusi rakkauden hedelmä jäi kuumottamaan kovin :). Entä miten on kun minulla ilm.spontaani tapaus,ei lääkitty eikä ainakaan vielä kaavittukaan. Onko riskiä alottaa yrittämään heti vuodon jälk. Vai se yksi kk väliin?? Huoh, kun raskauden makuun pääsi,ei siitä tahtoisi päästää irti, kuume vaan nousee entisestään... Tsemppiä kaikille km:n kokeneille!Kyllä se ihanin onni ja ilo meidät vielä kohtaa, ihan varmasti<3

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole koskaan kuullut mitään väitettä, että imettäminen voisi aiheuttaa keskenmenoa enkä kyllä usko, että näin olisi. Imettäminen voi kyllä hankaloittaa raskaaksi tulemista, koska imettäminen vaikuttaa hormonitoimintaan.

 

Huomenna totuuden kellot kajahtaa, kun teen kotiraskaustestin. Jos se on nega, niin alkaa taas yritys. Mä en jää odottelemaan kuukautisia tähän väliin, koska se ei ole pakollista (lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen). Pelottaa vaan, että huomenna tulee vielä positiivinen tulos ja sitä seuraa sitten kaavinta ja sitten tulee kyllä pitkä odotus seuraavan yrittämiseen.

 

Mulla oli tässä vähän aikaa sitten jo ihan hyvät fiilikset, kun luulin, että päästään ihan kohta yrittämään, mutta nyt on taas aika epätoivoiset fiilikset. Tuntuu, että siihen on niiin pitkä matka, että olisi edes mahdollista saada pikkukakkonen syliin. Kun yrityshistoriaa miettii, niin jos heti olisi tärpännyt ja kaikki mennyt hyvin, niin uusi vauva syntyisi ihan näillä näppäimillä. Monella tapaa raskas kuukausi meneillään, kun keskenmenokin tuli tälle kuulle sad.gif

Edited by Barbbis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auts, enpä osannu ajatella et se terkan määrämä verikoe voi siis johtaa 2vkn päästä kaavintaanki vielä :(. Toivotaan,et menis ohi kuitenki itellään ja pian. Aamusta jo juhlin,kun yöllä tai aamupäivälläkään ei vuotoa tullu,mut äsken wc reissulla täyty jo perua iloa. Side oli täyttyny yhdessä hetkessä:/. Nyt taas pelko persuuksissa,et pitkittyykö tää homma. Mulle lekuri sano,et vuotoa ei muka sais olla juurikaan,mut sitä jälkihötyä n.2vk yhteensä sais katella kotona.On kyl holahdellu perjantaisen ultrauksen jälk. Tosi monesti jo,mut ei toki yhtäjaksoisesti valu. Jännä,ettei vatsa oo ollu yhtään kipeänä?Menkkakrampit kun kuitenki on aina olleet aikamoiset.Ainut vinkki tästä ikävästä tapahtumasta oli 1 päivää aiemmin alkanut alaselkäkipu ja seuraavana päivänä alko vuoto.Kun pe päivällä iso osa raskausainesta tuli pois,meni pois myös selkäkipu. Lääkäri neuvoi antaa kohdun levätä yx kierto,ja sit vasta yrittää. Hitsit kun tekisi kovin mieli yrittää heti vaan raskautua. Onko se odotusohje todella vain siks,et la:n selvitys vaikeutuu vai tekeekö sillä liian nopealla yrityksellä lisää km-murheita tai muita häikkiä uuden mahdollisen vauvan alkutaipaleelle. Tätäkin pähkäilen,vaikka tiedä häntä minkämoinen kamppailu tästä meneillään olevasta km:sta vielä seuraa... Meneekö kroppa ihan sekasin jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossa odottamisessakin on kahta käytäntöä, osa lääkäreistä sanoo, että pitäisi odottaa yksi kierto kaikissa tapauksissa ja osa sanoo, että jos kaavintaa ei ole jouduttu tekemään, yrityksen voi aloittaa heti (kun vuoto on loppunut ja testi näyttää negaa). Itse olen asioinut keskenmenon myötä kolmen eri lääkärin kanssa ja heistä vain yksi suositteli odottamaan seuraavat kuukautiset eikä sekään ollut "käsky". Tämä lääkäri sanoi jotenkin näin "sitten se raskauden kestokin on helpompi tietää". Eli ei pelotellut millään mahdollisilla riskitekijöillä. Suoraan sanottuna en kuitenkaan tiedä, että olisko se kohtu sitten jotenkin huonompi maasto uudelle raskaudelle km:n jälkeen.

 

Kolme vuotta sitten mä sain spontaanin keskenmenon ja tulin sen jälkeen heti raskaaksi (vaikkei uutta raskautta siinä kohtaa tietoisesti yritettykään, kun itsellä ei km:n jälkeen ollut mitkään erityisen kovat halut, mutta niin sitä vaan siitä yhdestä kerrasta raskaaksi tultiin). Raskaus meni hyvin ja siitä on tuloksena tuo vähän reilu 2v. esikoinen. Olen lukenut myös monista muista vastaavista tapauksista.

 

Muoks. Tänään tasan 3vko lääkkeellisestä tyhjennyksestä ja kotitesti näytti negaa. Uusi yritys alkaa!

Edited by Barbbis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipa se on niin,et kroppa tietää kun on valmis uuteen raskauteen. Mietin vain tuota km:ksi päättynyttä totaaliyllätys raskauttani. Kun mielestäni olin fyysisesti ihan totaalisen loppu koko viime kesän ja väsyksissäni tosiaan imetinkin vielä aika tiheesti,en syönyt mitenkään hyvin(koitin jaksaa tsempata et muu perhe sai lämpimän ruoan päivittäin jne). Siis miten edes tulin raskaaksikaan(niin,ehkä me heilutettiin peittoaki tasan yhtenä iltana koko kesän aikana)?Näin km:n jälk.sit mietinkin vain,et ei sille pikkuselle mitään minussa ois kasvualustaksi kai ollutkaan.Vasta plussattuani rupesin hoitamaan itseäni paremmin ja imetystäkin tietoisesti vähän hillitsemään,niin et jos uusi itukin sais jotain(ja itellekin jäis). Jotenki pintyin ajatukseen,et kasvuolot oli vielä liian retuperällä.. Ja hitsi,miten innostuin tuosta yllätys itusestani, ihan harmittaa kuinka pystyin leijumaan niin korkealla(paha pessimisti kun siis kaikessa normaalisti oon),tipuinkin sit aika rytinällä alas! Osaako kukaan sanoa,miten kauan voi raskausoireilu kestää km:n jälk? Lähinnä pissatusoire on jääny päälle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla todettiin tänään ultrassa keskenmeno rv 6+3.

Lääkäri sanoi kohdun olevan ihan tyhjä, joten sen puoleen ei pitäisi olla ongelmia. Ottivat verikokeen, jonka tulokset saan huomenna, eli mitä hCG näyttää.

 

Onko km:n jälkeen tapana tehdä raskaustestejä, jotta tiedetään milloin hCG-taso on laskenut oikeasti alas, vai miten?

Ei huvittaisi verikokeissakaan ravata...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neferty, suuret pahoittelut. En tiedä, miten on tapana toimia mutta mä tein kotona pari raskaustestiä lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen. Ei mua ohjeistettu siihen. Halusin tehdä, koska oireet oli vielä voimakkaat. Kävin kyllä sitten vielä verikokeessakin oman mielenrauhan takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella suuret pahoittelut Neferty!

Minua ohjeistettiin sekä neuvolasta että terveysasemalta tekemään raskaustesti 2 viikkoa vuodon alkamisesta. Spontaani km alkoi 5+2 eikä mitään kontrollia tehty, vain tuo oma testi kehoitettiin tekemään. Tein testin jo viikon kuluttua vuodon alkamisesta ja se oli nega. Tosin ystävälläni vastaavassa tilanteessa oli 2 vk kuluttua vielä haamu, joka siitä kyllä himmeni pois ja kaikki oli ihan normaalisti. Meillä molemmilla ensimmäinen kierto km jälkeen venyi noin 40-päiväiseksi keskiverto pituuden sijaan (vaikka minulla hcg poistui aiemmin).

Edited by Luthien

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulle terkka määräsi n.3vkn päähän km:sta verikokeen,mut kukaan ei oo neuvonut tekemään ite kotitestausta. Jäihän noita raskaustestiliuskoja jokunen,joten miksipäs ei sitten :). Mitenkähän pitkään kandee katsella tätä:lorahtaa isosti+kalvopalanen tmv ja sit loppupäivänä ei mitään.Isoimmat vuotohetket oli pe23.9.Siis jotain ilm.on vielä sisuksissa,kuinkahan pitkään saa olla et alkaa paikat tulehtua:(? Näyttäis menevän niin,et paikkoja vihloo hetken(supistaa?)ja se aih.veriryöpyn ja jotain hyytymäköklää/kalvoa puskee veren mukana ulos vieläkin. Kuulostaako tutulta vai miten tämmönen pitäis ottaa? Ja mitenkä se kierto nyh pitää laskea:spontaani km pikkuvuotoa alk. viime tiistaina, isoimmat vuotoryöpyt/raskausainekset pe ja rakas vauva-alkiomme tuli ulos vasta la. Sen jälkeenkin on jatkunu samoin eli yksittäisiä veriryöppyjä ja sit puoli päivää suht hiljasta... Mihinkään ei oo koskenu juurikaan koko aikana. Laskenko kiertoa km-vuodon alusta vai sit ku se loppuu kokonaan vai ehkä siitä kun enin osa rakkautta valui pois minusta? Pööh, pitääpä tämmöstäkin joutua miettimään:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Samaa voisin kysyä minäkin, eli miten tästä eteenpäin lasketaan kierto?

Pitääkö vain odottaa, kun seuraavat menkat tulevat ja siitä lähteä taas laskemaan kp1?

Ei kait keskenmenovuotoa voi kierron alkamiseksi lukea?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ minä olen ainakin laskenut niin, että keskenmenovuodon jälkeen alkaa ensimmäinen kierto. Mulla tosin vuoto on tullut aina kerralla pois eikä ole tullut välipäiviä, joten olen ajatellut sitä (kierron laskemisen kannalta) kuukautisina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas olen ymmärtänyt, että sitä keskenmenovuotoa ei oikein voi laskea kuukautisvuodoksi, eikä niin ollen oikein tiedetä, mikä on kp 1, joten siinä kierrossa on vähän huono laskea mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen kuulin sydänäänet dopplerilla. Hienosti löi.

 

Tänään rv 11 alkoi ihan holtiton vuoto töissä. Aivan yhtäkkiä. Sitä jatkui vain pari minuuttia ja sen mukana tuli noin periskan kokoinen hyytymä. Sitten se tyyntyi.

 

Akuutilta sain lähetteen gynelle. Voiko tuo parin minuutin mittainen vuoto ja hyytymä olla jo kaikki raskausmateriaali vai onko siellä jotain jumissa?

 

Ihan varmaksi keskenmenoa ei ole todettu ilman ultraa, mutta se hyytymä oli sen verran iso etten voi kuvitella mitä muuta se olisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marthe: Mä olen pahoillani, että teilläkin koetaan keskenmeno. Mulla ei ole ollut luonnostaan alkavaa keskenmenoa, joten en osaa varmaksi sanoa, mutta ihmettelisin kovasti, jos kaikki tulisi kahdessa minuutissa ulos. Eiköhän siellä gynellä sitten selviä asia. Tuossa ensimmäisessä, myöhäisessä keskenmenossa mä vuosin 3 viikkoa.

 

Tikkunekku: mulla kaavinnan jälkeen oli vuotoa kolmena päivänä, mutta niin, että vain yhtenä päivänä per viikko! Ei tullut tulehdusta, vaikka vähän tämä ihmetyttikin. Tosin kaavinta on vähän eri juttu.

 

Mä olen myös käsittänyt, että ensimmäinen kierto alkaa ensimmäisten kuukautisten jälkeen. Sitä ennen heti keskenmenon jälkeenkinhän voi tulla raskaaksi, mutta ei voi yhtään tietää etukäteen, milloin ovuloi. Ekan keskenmenon (tai siis rk, josta olisi ennen pitkää tullut vielä myöhäisempi keskenmeno) jälkeisen 3 viikon vuodon jälkeen mulla oli vain 2 viikkoa väliä ennen kuukautisia. Toisen keskenmenon ja sen kaavinnan "vuodon" jälkeen oli vajaa 3 viikkoa väliä ekoihin kuukautisiin. Tosin vuosin tosi niukasti/tiputteli kerran viikossa, joten oikeasti oli liki viiden viikon väli ekoihin kuukautisiin.

 

Toivottavasti tuo auttoi vähän?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marthe voi toivottavasti olisi väärä hälyytys ja siellä vuotelisi joku hematooma tai mikä lie :girl_to_take_umbrage2: .

 

Mulla raskaus keskeytyi tai vuosi ulos 12. viikolla ja silloin hyytymiä tuli valtavasti, vuoto oli todella rajua ja kesti monen monta tuntia kunnes lääkäri avitti asiaa vetämällä pihdeillä raskausmateriaalia ulos kohdusta jolloin vuoto saatiin rauhoittumaan. Lisäksi ennen vuotoa oli supistuksen kaltaisia kipuja. Alkio oli kuollut jo viikoilla 9-10 joten sinun tapauksessasi se olisi vielä suurempi jolloin voisi olettaa että vuotokin olisi suurempaa ja niitä hyytymiä tosiaan tulisi ihan reippasti ja hyytymätkin ovat lähemmäs nyrkin kokoisia. Yksilöllisiähän varmaan nämäkin on enkä halua luoda turhia toiveitakaan sillä sekin on sitten kamalaa. Toivon silti niin koko sydämestäni että teillä siellä kaikki vielä hyvin :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Bilberry ja Iiris!

 

Kohdustani löytyi hyvinvaiva sikiö. Lääkäri oli sitä mieltä että kyseessä on voinut olla kaksoisraskaus ja toinen on tullut ulos, tai sitten vaan selittämätön friikkivuoto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hieno uutinen,onnea! Jäin itse km:ni seurauksena pohtimaan(kohdallani siis kai niitä ns viimeisiä epätoivoisia kehitelmiäni),että voiko kaksoisraskaudessa toinen keskenmennyt alkio syntyä/poistua kohdustani ja sinne olisikin jäänyt toinen jatkamaan kasvuaan vahingoittumatta. Onko se siis todellakin ihan mahdollista? Sehän kuulostaa aikas huikealta/ihanalta. Huoh, kaipa kuitenki minut viime pe ultrannut lääkäri olisi nähnyt,jos kohdussa olisikin vielä sukellellut toinen hyvinvoiva alkio... Plääh, yritän vieläkin kehitellä omaan tilanteeseeni onnellista loppua. Mut olis kiintoisaa kuulla,miten lääkärisi perusteli tuon kaksosraskaus-teorian,että menehtynyt alkio valui ulos. Voih,kun kaipaan vauvamahaa ja ihanaa raskausaikaa,kun paikkoja kolottaa/väsyttää,mut olo on kuitenkin ihanan levollinen ja täydellinen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

marthe:huomioin juuri,että meidän la:t olisivat olleet parin päivän erolla.. Voi nyyh, olisin niin kans halunnut sen vielä äsken masussa kellineen ja kasvaneen huhtivauvan.

Edited by tikkunekku82

Share this post


Link to post
Share on other sites

voi tikkunekku 82: Mä olen pahoillani keskenmenostasi. Itse kun vielä eilen luulin että olin kokenut sellaisen niin tuskan tunne on tuttu.

 

Mun on itse aika vaikea uskoa että kohdallani oli kyse kaksoisraskaudesta jossa toinen meni kesken. Kävin nimittäin ultrassa rv 8+5 ja silloin ei mainittu mitään kahdesta alkiosta. Sitäpaitsi: jos toinen olisi mennyt kesken, eikö silloinkin olisi pitänyt vuotaa kauemmin ja olla kipuja? Mulla oli tosiaan vaan voi pari minuuttia kestävä aivan holtiton vuoto jolloin tuli noin persikan kokoinen hyytymä. Kipuja ei ollut. Akuutilla tulkittiin silti heti keskenmenoksi, vaikka tietenkään ilman ultraääntä diagnoosi ei koskaan ole varma.

 

Eilinen gynekologi sanoi että tällaiset vuodot johtuvat joskus kaksoisraskauden osittaisesta keskenmenosta ja ehkä munkin kohdallani oli kyse siitä. Kun sanoin että alkuraskauden ultrassa ei toista näkynyt hän sanoi vaan: "Niin. No nyt kaikki on kuitenkin hyvin. Ole iloinen." eikä perustellut sen enempää. Ehkä hän vaan heitti sen sellaisena yleisenä selityksenä.

 

Paljon voimia sulle. Toivon ettet koskaan enää joudu kokemaan keskenmenoa ja saatte vauvan pian!

Share this post


Link to post
Share on other sites

eilen testasin haalean haamusen r-testiin ja aamulla kävin antamassa terkalle verta raskaushormoonin määritystä varten. Kävin myös yksityisesti gynellä,kun vuoto nyt loppunut(2vk km:sta) ja halusin varmistaa,ettei jäänyt ylläreitä kohtuun.Vastaanki siis itselleni tänne jättämääni pohdintaan yrittääkkö ennen 1.menkkoja:Naimalupa saatu,eli kyllä voi. Ohje odottamisesta on antiikin aikainen,eikä sille ole perusteita olemassa,lääkärit oppivat sen ohjeen koulussa vieläkin.Raskaus ei ala,jos ei sille ole mahdollisuuksia edetä/kohtu ei ole valmis,joten ei tarvi ainakaan sillai murehtia,et jos sattus tulemaan huonolla säkällä uusi km,et olisi sen hätäillessään itse aiheuttanu(minun km oli spont.ilman lääk tai kaav.joten niihin liittyen en tiedä jälkihoito-ohjetta). Otan siis lunkisti,tosin ei sielä ovistakaan näkyny,et menkkojako pitää kuitenki katella ekax vai oisko ovis mulla vaan hieman hitaampaa sorttia? Limakalvo oli 11mm nyt,tiedä sit mitä siitä päättelis. Mut ainakaan kohdussa ei ole mitään ylim.jäänyt,huoh! Tikuttelen huvikseni(eli stressaan),löytyskö sitä ovista vielä ennen menkkoja.. Ja peitot heiluu, se on ihan saletti ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now