Maasa

Kysymyksiä keskenmenoon liittyen

555 posts in this topic

Tähän on ehkä vastattukin jo mutta en nyt ehtinyt lukea koko ketjua..

 

1) Milloin raskausoireet eli lähinnä pahoinvointi katoaa kokonaan keskenmenon jälkeen?

 

2) Milloin raskaustesti voi jo näyttää negatiivista? Mulla oli keskeytynyt keskenmeno, tyhjennyslääkkeet sain tiistaina ja vuosin vain sen tiistain päivän ja illan ja olen huolissani että riittikö se ja haluaisin testata kotitestillä mutta en halua testata liian aikaisin.. Pientä vuotoa on siis edelleen mutta tänään se oli jo niin minimaalista että pikkuhousunsuoja riitti. Tuntuu jotenkin niin kovin vähältä, vaikka silloin tiistaina vuotoa (ja hyytymiä) tulikin kyllä ihan JULMETUSTI.

 

Ja vielä yksi:

3) Mistä tietää, että lääkkeellinen tyhjennys ei ole onnistunut? Jos vuotoa on tullut tosiaan runsaasti sen yhden päivän niin voiko se olla tarpeeksi? Mistä tietää, että pitäisi mennä kaavintaan hoitamaan loppuun?

Edited by MrsDificil

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla lähtee tukkaa ihan julmetusti melkein samallalailla kun synnytyksen jälkeen. Onko muilla ollut tällaista??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi olla, että tässä ketjussa jo vastaus kysymykseeni onkin, mutta en nyt jaksa selata koko ketjua.

 

Kysymys siis kuuluu miten pian keskenmenon jälkeen voi ultralla nähdä onko kohtu tyhjentynyt? Pitääkö vuoto olla loppunut täysin ennen kuin lähdetään ultraamaan? Eli siis miten pian keskenmenon jälkeen olette käyneet tarkistuksessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kaavinnan (rv 8 ja risat) jälkeen odotin 3 viikkoa, vaikka jälkivuotoa kesti vain noin viikon verran. Ohjeistuksena annettiin 3-4 viikkoa toimenpiteestä. Ensimmäinen keskenmeno hoitui itsekseen viikoilla 5+5. Vuoto alkoi lauantaina ja seuraavana perjantaina menin lääkäriin, koska sille päivälle olin jo ehtinyt varata ar-ultran. Vuotoa ei tuolloin ollut kuin vähä tuhrua enää.

 

Uskoisin että enimmän vuodon olisi kuitenkin hyvä olla ohitse ennen jälkitarkastusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sophie : olen pahoillani! Itellä suurempi vuoto alkoi viime viikon maanataina ja nyt tänään kävin tarkistuttamassa paikat. Vielä vuotoa on vähän. Mulla kohtu ei ollut kuitenkaan tyhjentynyt itekseen (vaikka vuodon määrästä voisi niin luulla) vaan sain ajan ens keskiviikkoon TYKS:n lääkkeelliseen tyhjennykseen. Tuulimunaksi lääkäri tätä epäili.

Kuinka kauan teille muilla on ollut vuotoa lääkkeellisen keskeytyksen jälkeen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ minulla kesti vuoto 12 päivää km-päivästä laskien. Vuoto alkoi tosin vähäisenä jo mifegyne-lääkkeellä 2 päivää ennen cytotecien laittoa ja varsinaista km-päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla lähtee tukkaa ihan julmetusti melkein samallalailla kun synnytyksen jälkeen. Onko muilla ollut tällaista??

 

 

Mulla lähti kolmannessa keskenmenossa niin paljon tukkaa päästä että pelkäsin ihan tosissani kaljuuntuvani. Lähti sillein ihan tupottain hiuksia kun pistin sormet hiusten läpi. Onneksi sitten jotain kuukausien päästä tukan tippuminen loppui ja hiuksia alkoi taas kasvaa takaisin ( jotka ovat muuten kirhartuvaa sorttia ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli raskausviikkoja takana tasan 8, kun alkoi yhtäkkiä kirkkaan punainen vuoto ja kivut. Menin seuraavana päivänä (ma) päivystykseen ja passittivat vain verikokeeseen. Toinen verikoe otetaan huomenna ja pitäis kai selvitä, onko keskenmeno vai ei. Kamala olo. Toisaalta olen jo itkenyt silmäni punaisiksi lapseni menettämisestä, toisaalta taas kamala epätietoisuus, ja toivon kipinäkin, jos olisi vain jotain muuta vuotoa. Mitä netistä oon lukenut, niin monilla ollut vuotoa, eikä ole mennyt silti kesken. Harmittaa, kun en vaatinut pääsyä ultraan, että saisi varmistuksen, onko lapsi elossa vai ei. Entä jos onkin kaksosraskaus, joista toinen vai tuli pois? Mitenköhän se näkyy noissa veriarvoissa? Tekisi mieli mennä yksityiselle ultraan, jos kerran muualle ei pääse. Onneksi on sairaslomaa, töissä en jaksaisi, kun itkettää koko ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

te joilla on tehty lääkkeelinen tyhjennys niin onko teillä alkanut vuoto heti sinä päivänä?? Mä sain tänään cytotecit kaksi tablettia laitettiin emättimeen ja 2 x 2 tbl otin suun kautta 3 tunnin välein ja ainakaan vielä ei vuoto ole runsasta. Ainoastaan vatsa on mennyt löysälle. Nyt tässä sitten pohdin että eikö mulle ne lääkkeet sitten riittäneet vai miksi vuoto ei ole alkanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä otin suun kautta ja vuoto alkoi tunnin sisällä niiden ottamisesta. Ohjeessa taisi lukea että jos ei ala 2-3 päivän sisällä, pitäisi ottaa yhteys sinne osastolle..

Share this post


Link to post
Share on other sites

kyllikki79, oothan huomannut että tuossa vähän alempana on oma ketjunsa lääkkeellisestä tyhjennyksestä. Itse sain ainakin sieltä paljon lisätietoja kun asia oli omakohtainen.

 

Ja myös vahvistuksen sille, että mun kohdalla lääkkeet eivät toimineet, eli vuoto ei missään vaiheessa alkanut kunnolla, vaikka suurella osalla muista se alkoi tuntien sisällä lääkkeiden ottamisesta. Sanoisin, että jos mitään ei samana vuorokautena tapahdu, eivät lääkkeet tehoa ja 2 päivän päästä kannattaa varata aika ultraukseen.

 

tässä vielä linkki ketjuun: http://www.vauva.info/foorumi/index.php?/topic/3217-laeaekkeellinen-kohdun-tyhjennys/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tää nyt sitten kesken meni :(. Sunnuntaina alkoi vuoto ja kivut, maanantaina menin päivystykseen ja ottivat vaan verikokeen, ei mitään tutkimusta. hCG oli maanantaina enää 34 ja keskiviikkona 10. Ei kai se auta, kun yrittää uudelleen seuraavien kuukautisten jälkeen. Toivottavasti tämä km-vuoto nyt vain loppuisi pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lainie: kiitos tiedosta, en huomannut aihetta kun oli kova kiire saada kuulla kokemuksia muilta.

 

Omaa napaa sen verran kun soitin tänään polille niin hoitaja oli sitä mieltä että luultavasti kohtu on kuitenkin tyhjentynyt kun olen vuotanut jo jonkin verran ennen lääkkeitä. Eli vaikka vuoto ei ollut runsasta niin kaikki on tullut ulos. Ja kun kerran maha oli sekaisin niin lääkkeillä oli joku vaikustus. Käski vaan varata jälkitarkastusajan 5 viikon päähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miks kaikki muut saavat jälkitarkastusajan, mutta minä en saanut? Soitin vielä tänään viimeks äitiysneuvolaan ja kyselin, mutta sanoivat, että ei tarvi enää jälkitarkastusta eikä verikoetta, kun hCG oli keskiviikkona enää 10. Terveydenhoitaja sanoi vain, että jos tulee kuumetta tai vuodot/kivut jatkuu yli viikon, niin sitten omalle terveysasemalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pahoittelut cloudberry :( Hcg:n normaalit raja-arvot ovat 0-5 ja jos sulla oli arvo enää 10, joten varmaan sen takia ei tarvita uutta labrakoetta. Paljon jaksamista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Minulla olisi sellaista kysyttävää, että onko normaalia, jos rinnoista erittyy jotain kirkasta nestettä muutama päivä sen jälkeen, kun raskaus on mennyt kesken ja sikiö poistunut kohdusta?

 

Mulle siis kävi noin, ja olen ihan paniikissa, että mitä tämä vasemmasta rinnasta vuotava neste on?! Sitä tulee ihan vuotamalla, eli ei tarvitse puristaa. Voiko olla jotain raskaushormoneista johtuvaa tms? Pelottaa todella paljon, ettei vain olisi syöpää tai mitään muuta vakavaa :/

 

Soitin jo naistentautien päivystävään puhelimeenkin ja siellä sanottiin, että eka kerta kun kuulee tuommoista... mutta sanoivat, että tuskin syytä paniikkin on. Mua nyt kuitenkin pelottaa todella paljon. Pitäisikö odottaa ja katsoa, loppuuko vuoto itsestään vai kenties hakeutua jo lähipäivinä päivystykseen? Apua!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koin keskenmenon viime sunnuntaina, tai silloin alkoi vuoto, jota tulee edelleen jonkin verran. Kokeilin sormella ja tuntuu, että kohdun suu on edelleen aivan auki. Onko normaalia? Millon kohdun suun pitäisi sulkeutua keskenmenon jälkeen?

Edited by cloudberry

Share this post


Link to post
Share on other sites

te joilla on lääkkeelinen tyhjennys tai sponttaani keskenmeno niin oletteko laskeneet sen kun vuotoa on alkanut tulemaan niin kp1 vai vasta sitten kun verta on alkanut tulemaan enemmän? Oletteko odottaneet yhdet kuukautiset ennen uutta yritystä`?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllikki79: Kp1 on omasta mielestäni se, kun vuotoa tulee sen verran, että se ei ole pelkkää tuhrua tai veren värjäämää valkovuotoa. Eli jos suojaa tarvitsee, niin vuoto on alkanut. Kp1 lasketaan klassisesti siksi päiväksi, kun tuollainen "selvä vuoto" alkaa ennen klo 18.00.:aa, eli jos vasta illalla tai yöllä tuhru muuttuu vuodoksi, niin virallisesti kp1 on vasta se seuraava päivä. Tämä siis tavallisesti menkoissa.

 

Tyhjennyslääkkeitä ennen minulla oli hyvin niukkaa rusehtavaa tuhruilua, mutta sitten joku kolmisen tuntia lääkkeiden oton jälkeen vuoto alkoi holahdella niin järkyttävän runsaana, ettei ollut epäilystäkään kp1:stä. Keskenmenon jälkeisen kierron ekaksi päiväksi laskisin joka tapauksessa sen lääkkeiden oton ja vuodon runsastumisen päivän, vaikka lääkkeitä ennen olisikin jo ollut vähän enemmän keskenmenovuotoa. Lääkkeet kuitenkin "nollaavat" tilannetta ja käynnistävät lopullisen tyhjennysprosessin.

 

Me odotettiin yhdet kuukautiset ennen uutta yritystä, jotta keho palautuisi ja jotta tietäisin, millaiseksi kierto muotoutuisi. Tämä meille neuvottiin polilla, ja joissain paikoissa suositellaan pidempääkin taukoa. Toisaalta taas moni saa lääkäriltä luvan alkaa yrttää samantien, jos kohtu näyttää ultrassa tyhjältä ja kaikki on muutenkin hyvin. Itse pelkäsin kohtutulehdustakin, joten siksikin olisin jännittänyt heti uutta yrittämistä, sekä tunsin tarvitsevani taukokierron ihan ajatusten selvittelyyn ja surutyöhön.

 

cloudberry: Keskenmenovuodon aikoihin en kokeillut, mutta ainakin menkkojen aikaan minulla on kohdunsuu selvästi auki melkein niin kauan kuin on vuotoakin. Kuulostaa kyllä ihan normaalilta. Lisäksi kohdunsuu taas aukeaa tuolla tavalla ammolleen seuraavan oviksen aikoihin, jos keho vaan jaksaa ovuloida heti keskenmenon perään, joten voi kai olla, että tie kohtuun supistuu kiinni vasta sitten sen kierron oviksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän oli muistaakseni vastattu jo mutta en löytänyt sitä enää.. Eli miten kierto lasketaan jos on ollut sekä lääkkeellinen tyhjennys että kaavinta?

Lääkkeellinen tyhjennys aloitettiin 6.4. ja vuoto alkoi samana päivänä runsaana. 18.4. eli KP13 alkoi megalomaaninen vuoto ja supistukset, päivystyksestä suoraan kaavintaan jossa loput otettiin ulos. Lääkkeet eivät siis olleet tyhjentäneet kaikkea. Järki sanoisi että nyt tuo 18.4. olisi se KP1, eikä se alkuperäinen 6.4.. Vai miten se nyt menee? Onko nyt KP13 vai KP25? :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä laskisin kaavinnasta, koska vasta sen jälkeen elimistö on palautunut "normaaliin" tilaan ja alkanut valmistautua uutta ovista varten.

 

Ehkä. En oo varma. Itsellä oli ihan selvä laskea kaavinnasta, koska lääkkeet eivät toimeet ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo niin se taitaa olla. Toisaalta ihanaa kun ei tarvitse nyt ihan vielä valmistautua sitten kuukautisiin.. Tuntuu että viime aikoina on saanut käyttää sidettä ihan tarpeeksi vähäksi aikaa. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kuinka kauan te olette vuotaneet keskenmenon jälkeen?? Mulla on ollut vuotoa nyt jo yli kolme viikkoa. Välillä tulee enemmän ja välillä vähemmän ja sellaista rusehtavaa (sori tarkka kuvaus). Lapuissa joita polilta sain niin luki että vuoto voi jatkua 5 viikkoa :girl_impossible: mutta ite alan olemaan jo ihan kypsä tähän kun koko ajan saa olla joku rätti housuissa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now