Maasa

Kysymyksiä keskenmenoon liittyen

555 posts in this topic

Mulla oli todennäköisesti varhainen keskenmeno helmikuussa. Menkat alkoivat 4 pv myöhässä ja mulla oli ollut voimakkaita raskausoireita jo, pahoinvoinnista selkäkipuun ja väsymykseen yms.. (Anteeksi, seuraavassa vähän ällöä kuvausta, mut ei voi mitään.. ) Ne menkat olivat aika normaalit, mutta suihkussa yhden kerran säikähdin kun huomasin lattialla kauhean veriklöntin.. isomman hyytymän kuin olin ikinä nähnyt menkkojen mukana tulevan. Silloin ajattelin, että olinkohan raskaana ja se meni kesken. (Plussaa en saanut testiin missään vaiheessa, en edes menkkojen ollessa 3 pv myöhässä.)

 

 

Nyt siitä on aikaa jo jonkin verran ja saatan olla uudelleen raskaana (kp 29/29 ja huomenaamuna testaan), oireita on kovasti taas siihen tapaan kuin silloin (muissa kierroissa ollut lähinnä menkkoja enteileviä oireita). Aloin nyt yhtäkkiä miettimään, että mitä jos se helmikuinen OLI keskenmeno. Oisko mun pitänyt käydä neuvolassa tms... tossa välillä on kyllä ollut parit menkat eli onko kohtu puhdistunut siinä samalla? Vai puhdistuuko se noin varhaisessa keskenmenossa heti menkkojen vuodon mukana?

 

Anteeksi tyhmät kysymykset... :unsure: Alkoi vain vaivaamaan, teinkö jotain väärin ja oisko mun pitänyt silloin käydä varalta lääkärissä.

Edited by Elena

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun mielestä ei mitään hätää ja ei olisi pitänyt käydä neuvolassa, suurin osa keskenmenoista tapahtuu kai niin aikaisin että nainen ei edes tiedä vielä olevansa raskaana ja näin ollen ei välttämättä ymmärrä erottaa keskenmenoa kuukautisista. Sen olen vain kuullut että jos tuo tosi aikainen keskenmeno tapahtuu, menkat tulevat ikään kuin hiukan myöhässä ja ovat yleensä normaalia kivuliaammat ja runsaammat.

Mutta mun tietojeni mukaan tuo ei siis vaikuta mitenkään seuraaviin raskauksiin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta! :) Tarkemmin ajatellen ne ja sitä seuraavat menkat olivat todella runsaat ja kivuliaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eipä kestä. :) Mä luulen että mulla oli ennen pojan syntymään johtanutta raskautta yksi tuollainen, se tuli heti pillereiden lopettamisen jälkeen ja menkat olivat ihan erilaiset kuin yleensä ja kierto pidempi.

 

Oma kysymys: Mulla on kaavinnasta nyt kolme viikkoa ja lääkkeiden ottamisesta reilu kuukausi, ja vuotoa ei ole enää oikeastaan ollut, välillä muutama tippa tullut. Nyt tänään on tullut kuitenkin vähän enemmän vuotoa. Olen eilisestä asti tuntenut sellaista alustavaa ovulaatiokipua, jota tunnen yleensä noin viikko ennen ovista. Mitähän tässä nyt tapahtuu? Saako yhdyntä vaan jotenkin vuotamaan verta, liittyykö tämä edes mitenkään enää keskenmenoon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko sulla olla MrsDificil menkat kuitenkin jo alkamassa? Tosin noi ovistuntemukset tietysti sanois muuta. Jos kaavinta onnistui hyvin niin tuskin liittyy enää suoraan keskenmenoon, vaikka kierto saattaa vähän hakea paikkaansa sen jälkeen, mulla on ainakin vähän enemmän heitellyt (muutamalla päivällä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sanoivat ainakin, että saivat kaiken ulos eli uskoisin että kaavinta meni hyvin. Nyt tuo vuoto lakkasi jo (vessassa tulee vähän vaan), luulen että se ehkä johtuikin vaan eilisen illan seksistä, mulla kun on joskus aiemminkin tullut vuotoa sen jälkeen. Tuntuisi tosi epätodennäköiseltä että menkat vielä alkaisi, mutta kaikkihan on kyllä mahdollista, varsinkin kun kroppa ei ole normaalitilassa..

Mun kierto on normaalisti 35 päivää eli ei mikään lyhyt alun alkaenkaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keskenmenon jälkeinen vuotohan voi kestää vaikka kuinka monta viikkoa, mutta kaunko teillä on kestänyt vuodon runsain ja kivuliain vaihe?

 

Mun piti saada torstaina esilääkitys ja tyhjennyslääkkeet kotiin, mutta lääkäri onnistui vielä löytämään sykkeen jo viikko sitten keskeytyneen keskenmenon toteamisen jälkeen eikä siis voinut vielä antaa lääkkeitä. Alkio oli kylläkin viikkoja liian pieni, joten ihan selvää oli että kesken menee. [eritevaroitus] Torstaina alkoikin jo pieni ruskea vuoto ja tähän aamuun mennessä se ei paljoa muuksi muuttunut. Kesken pyöräilymatkan iski hirveät krampit ja kivut ja nyt odotellaan että kauanko tässä menee kipujen kanssa ja milloin se todellinen vuoto alkaa. Kokemuksia tästä vaiheesta?

 

Toivoisin niin että tämä menisi nyt tällä ohi eikä niihin lääkkeisiin tarvitsisi enää turvautua. Seuraava kontrolli on vasta 1,5 viikon päästä, joten on tämä melkoista odottelua. Hirveintä oli, että mahan päältä ultrattaessa todettiin että on kuollut ja vasta viikkoa myöhemmin sisäkautta ulratessa näkyikin syke. Yllättävän kauan ilmeisesti voi pysyä elossa vaikka kehitys loppuikin jo viikkoja aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ihan uusi täällä ja heti kyselemässä. Yritin vähän lueskellä ketjua, olisinko saanut vastausta, mutta ei oikein löytynyt.

 

Olen siis kolmekymppinen, lapseton nainen. Kolme km takana, viimeisin kuukausi sitten, kaksi aikaisempaa vuosien takaa (viikoilla 7 ja 13). Nyt tämä viimeisin meni kesken varhaisessa vaiheessa eli tasan kuuden viikon kohdalla. En ehtinyt siis käymään asian tiimoilta neuvolassa ollenkaan ja juttelin asiasta vain hoitajan kanssa puhelimessa. Hoitaja sanoi, että voimme jatkaa yrittämistä samantien, jättämättä kiertoa väliin. Nyt mietin, että olikohan se sittenkään järkevää. Km:sta on nyt tasan neljä viikkoa eikä minkään sortin menkkaoireita. Käsittääkseni km:n jälkeen voi tulla helpostikin raskaaksi, mutta se menee myös helpommin kesken, jos elimistö ei ole toipunut edellisestä km:sta. Onko tuollainen "kuuden viikon raskaus" niin "pieni" juttu elimistölle, että elimistöni olisi siitä toipunut ihan hyvin?

 

En tiedä, milloin tekisi raskaustestiä. Toisaalta en haluaisi edes tietää, olenko raskaana, jos se menee heti kohta kesken. Hitsi, kun en yhtään muista, miten nopeasti menkat tulivat niiden edellisten keskenmenojen jälkeen.

 

Lisäksi hoitajan mukaan mitään aihetta lääkärille ei ole vielä. Ehdotti, että kun seuraava gyne-vuositarkastuksen aika olisi (eli normaalisti se olisi ensi talvena), niin sitten voisi lääkärin kanssa pohtia, että pitäisikö alkaa tutkia. Vähän ihmettelin sitä, eikös kolme keskenmenoa kuitenkin ole jo toistuvien keskenmenojen raja. Toisaalta eihän niille useinkaan mitään syytä löydy.

 

Ja vielä. Teillä, joilla on ollut onnistuneita raskauksia (tai ainakin pidemmälle kestäneitä) muutaman km:n jälkeen, niin seurataanko raskautta tarkemmin kuin sellaisten, joiden alla ei ole useita km:ja? Jostain kun olen muistaakseni lukenut, että km:jen lisäksi voi esiintyä muitakin ongelmia (ennenaikaisuutta yms). Että tietäisi sitten, mitä vaatia...

 

Tsemppiä teille kaikille! Erityisesti niille, jotka eivät päässeet tänään(kään) juhlimaan äitienpäivää. Mutta myös muille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en muuta osaa kommentoida tuohon kun oma km tuli vasta lapsen jälkeen, kuin että keskenmenon jälkeen tosiaan voi raskautua helpommin mutta raskaus ei mitenkään helpommin mene kesken. Sillä uudella raskaudella on tasan samat mahdollisuudet kuin muillakin raskauksilla joko mennä kesken tai jatkua. Näin mulle sanottiin kaavinnan jälkeen sairaalassa.. Ja että jos kroppa ei ole valmis, ei myöskään tule vielä raskaaksi heti keskenmenon jälkeen.

:)

 

Kolme keskenmenoa on yleensä kai tosiaan se raja tutkimuksille, mutta voisiko siihen vaikutta se että edellisistä on niin kauan aikaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

täällä nyt sitten lääkkeellinen tyhjennys ei onnistunut ja tiistaina olis edessa kaavinta (mikäli viikonloppuna ei tapahdu ihmettä) niin oletteko saaneet sairaslomaa kaavinnan jälkeen ja jos olette niin kuinka paljon??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko km-vuoto kestää vain viikon ja vuoto olla vain kohtalaista? Viikon jälkeen näyttäisi että tilanne on ohi ja odottamaani suurta vuotoa ei oikeastaan ollut missään vaiheessa. Pelkään että sinne on vielä jäänyt jotain ja joudun vielä lääkkeelliseen tyhjennykseen. Mutta todistetusti jotakin isompaakin on tullut ulos, joten elättelen toiveita että tämä olisi nyt tässä. Kivut oli massiiviset pari päivää ja buranaa meni pilleri tolkulla, mutta tosiaan vuodon "vähyys" jäi ihmetyttämään. Km minulla havaittiin vasta myöhemmillä viikoilla, mutta alkion kehitys oli siis lakannut jo jossain 6+ eli kovin pitkälle en kuitenkaan ehtinyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ihmettelin ihan samaa, kun toisillahan vuoto on kestänyt useampia viikkoja. Mulla vuoto kesti viikon ja oli ihan normaalien kuukautisten luokkaa. Pahimmat päivät meni kipulääkkeillä ohi ja muistaakseni vuodon keskivaiheilla tuli isompia sattumia ulos. Oletan että kaikki on nyt kunnossa, kun mitään oireita tulehduksesta (hajuja, kipuja) tmv. ei ole. Vuodon ekasta päivästä on kohta kulunut neljä viikkoa. Mä kysyin neuvolasta, tehdäänkö jossain vaiheessa jonkinnäköistä tarkastusta, että kohtu on tyhjentynyt kokonaan. Ei kuulemma ole enää tapana, ellei sitten tule tulehduksen oireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle tehdään vielä kontrolliultra ensi viikolla, koska viimeksi ultrassa näkyi vielä jokin sykkeen tapainen enkä siis siksi saanutkaan tyhjennyslääkkeitä. Toivottavasti en tarvitse niitä lääkkeitä enää, kun jotenkin on jo henkisesti käsitellyt tämän loppuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä mun kokemus tammikuulta:

 

Tuulimunadiagnoosi tehtiin ma 25.1 (rv7+6). Cytotec sain tiistaina polilla ja tein tyhjennyksen kotona. Eka päivä ja yö oli tosi rankka, kipuja ja vuotoja oli tosi paljon. Siitä kuitenkin laantui seuraavaksi päiväksi ja loppuviikoksi, mutta vähän vielä vuoti. Kerkesin jo ajattelemaan että tässäkö tää nyt oli?

 

Perjantai aamuna alkoi uudelleen uskomattoman kovat kivut (jolloin kuvittelin kaiken tulleen jo ulos, kun tuli TOSI paljon materiaalia) joten illalla päivystykseen kun kuume nousi melkein 39 ja tulehdusarvot oli huipussaan. Sieltä uudet cytotekit kun kohtu ei ollut tyhjentynyt kunnolla ja kotia (olisivat ottanu osastolle mutten jäänyt). La aamulla vielä kipuili mutta kipulääkkeiden kanssa elelin. Vuoto kesti pienenä muistaakseni 2-3 viikkoa.

 

Jossain 2 viikon päästä kävin verikokeissa toteamassa että hormonit oli nollassa ja itsekin tein raskaustestin joka näytti onneksi negaa.

 

Menkkoja odottelin vielä 10 viikkoa tyhjennyksestä kunnes kävin yksityisellä tarkistuksessa että missä ne viipyy. Gyne huomasi että ovulaatio on tapahtumaisillaan ( ja se oli jo toinen ovis siinä kierrossa, nimittäin testasin sekä rtesteillä ja ovistesteillä siinä välissä että tietäsin missä mennään, ei vaan tullut sitä tyhjennystä?! outo juttu!

ja että eikun uutta yritystä kehiin. Ja siitä 2 viikkoa niin tein positiivisen raskaustestin :lipsrsealed:

 

Allkuraskautta varjosti tietty pelko että onko taas tuulimuna ja pääsinkin siinä pelossa aikasemmin ar-ultraan julkiselle, jossa todettiin pienen pienen sydämen syke :girl_in_love:

 

Eli joku kyseli siitä että mistä tietää ettei sinne ole jäänyt mitään, niin varmaan se heittäsi kuumeen tms

 

Kaikille paljon tsemppiä tilanteeseenne!! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kesti vuoto lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen noin viikon, sitten väheni lähes olemattomiin. Yksi hurjan runsas vuotopäiväkin oli, lääkkeiden ottamisen päivänä. 10 päivää lääkkeiden ottamisen jälkeen alkoi vuoto taas hiukan lisääntyä ja 12 päivää lääkkeiden ottamisen jälkeen alkoi yhtäkkiä aivan järkyttävä vuoto ja kivut, joten piti lähteä päivystykseen. Siellä todettiin, että kohdussa oli vielä raskausmateriaalia, joten jouduin kaavintaan (joka oli tosi hyvä kokemus mulle).

Mulle jäi siis hirveät epäilykset siitä, että lääkkeellinen tyhjennys toimii ja ylipäätään siitä, että mistä tietää kohdun tyhjentyneen kunnolla.

 

Mulla oli siis keskeytynyt keskenmeno viikoilla 11+3, alkio kuollut 7+3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

onko teillä muilla ollut ensimmäiset kuukautiset runsaammat ja pitemmät keskenmenon jälkeen?? Olen kyllä syönyt terolut kuurin et voi olla siitäkin et tuntuu et sidetta saa vaihtaa vähän väliä ja vuoto on ollut jo monta päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla ainakin nyt viime menkat oli ekan ja tokan päivän TOSI runsaat, en muista, että tuollaista tulvaa olisi ollut sitten teinivuosien.. Lokakuisen varhaisen (rv6) km:n jälkeisten menkkojen en muista olleen noin runsaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekat kuukautiset keskenmenon jälkeen eivät olleet normaalia pidemmät, mutta sitäkin runsaammat. Vessassa sai juosta koko ajan ja olo oli kuin vuotaisin kuiviin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä joilla ollut keskeytynyt keskenmeno maha/kohtu kasvanut ennen tyhjennystä?

Minulla todettiin 1,5vkoa sitten ar-ultrassa kkm, mutta sairaalassa halusivat varmuuden vuoksi odottaa vielä 2 vkoa ennen tyhjennystä, vaikkei hekään mitään elonmerkkejä löytäneet.

Minulla edelleen turvottaa maha ja menisin ihan raskaana olevasta, mikä itsessään on jo raskasta kun sitä elävää alkiota ei ole :(

 

Olen odotellut että tulisi itsestään ulos, mutta ei...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla ainakin kasvoi kohtu vielä alkion kuoleman jälkeen ja ultrassa totesivatkin, että kohtu on jatkanut kasvuaan vaikka siellä ei elämää enää ole. Onpa ikävää tuollainen, että pitää vielä odotella. Eikö sen jo viikossa vaikka voisi tarkistaa.. :( Itsellä oli kkm viikoilla 11+3 ja alkio kuollut 7+3 joten ei tarvinnut odotella kun asia oli ihan selvä.

 

Ikävää kokemuksessa oli se, että raskausoireet (kamala pahoinvointi ja muu mukava) jatkuivat vielä monta viikkoa tuomion jälkeen. Se oli todella raskasta aikaa. Voimia siis sinulle Ninnu, tuo on todella inhoittava tilanne. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Kuinka kauan teillä on raskaustesti näyttänyt positiivista keskenmenon jälkeen? Onko testi ollut kauan positiivinen vaikka vuoto on loppunut?

Täällä on viikko lääkkeellisestä tyhjennyksestä ja nyt näyttää siltä että vuoto olisi loppumaisillaan(toivottavasti). Raskaustesti näytti haaleaa mutta selvää viivaa, ajattelin viikon päästä testata uudestaan.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla näytti haaleaa plussaa vielä kolmisen viikkoa kaavinnasta (5vko lääkkeellisestä), negatiivista joitain päiviä siitä eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla näytti kuukauden päästä keskenmenosta raskaustesti vieläkin plussaa. Siihen tietenkin minulla vaikutti se että kohtu ei ollut tyhjentynyt kunnolla. Mutta heti kun kävin kaavinnassa, raskaushormoni laski viikossa, kävin kaavinnassa alkuviikosta ja viikonloppu tein testin ja se näytti selvää negaa. Tein vielä viikon päästä uuden testin, ja sekin näytti negaa.

 

Ihana kuulla ritskun tarina, että noinkin pian on onnistunut!:girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan huomannut että ovulaatio olisi kivuliaampi keskenmenon jälkeen? Itselläni tosiaan kaksi keskenmenoa peräkkäin ja molemmissa km:n jälkeisissä kierroissa olen ollut ovulaation jälkeen todella kipeä. Alavatsaa ja -selkää jomottaa menkkamaisesti, munasarjoja juilii ja on välillä jopa pahoinvointia usean päivän ajan. Ennen keskenmenoja en tuntenut ovista läheskään näin selvästi. Menkat sen sijaan ovat olleet km:n jälkeen paljon aiempaa niukemmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now