Maasa

Kysymyksiä keskenmenoon liittyen

555 posts in this topic

Mulla on oviskivut koventuneet huomattavasti. Viime kierrossa sain ihan hengitellä, kun vartin verran juili ihan kamalasti. Menkkakivut mulla sen sijaan on kadonneet johonkin, vaihtarina oon saanut teiniaikojen runsaat alkupäivät (molempi pahempi) :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko nyt mitään mistä voisi olla TÄYSIN varma että on kokenut keskenmenon? Onko se juuri se vuotojen runsaus joka kertoo että keskenmeno oli kyseessä? Ajattelin että menen huomenna lääkäriin, eilen alkoi vuoto rajuna rv 7+1, ja kivut ovat myös olleet menkkamaisen kovat tai ajoittain jopa kovemmat. Jotenkin vaan vaivaa kun voisihan kyseessä olla vaikka kaksosraskaus. Ja mitä oon kuvauksia keskenmenosta lukenut, niin monilla on tullut näillä viikoilla paljon isompia hyytymiä kuin mulla on tullut. :unsure: Tää epätietoisuus on kamalaa.

 

Neuvolassa sanoivat siis että ei tarvii käydä lääkärissä.

 

Mutta huomenna mies tulee kotiin ja mennään sairaalan päivystyksessä käväisemään lähinnä ihan vain mielenrauhan takia. Haluan TIETÄÄ.

Edited by Elena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tiedä mitään muuta kun että on jo p--stä ettei ne ota sua sinne lääkäriin.

Kyllähän kaiken arkijärjen mukaan olisi fiksua selvittää, että onko keskenmeno täydellinen, eli onko kaikki tavara tullut ulos vai ei. Puhumattakaan siitä, että onko se ollut kaksoisraskaus alkujaan, niissähän mun käsittääkseni toinen voi mennä kesken kovallakin vuodolla.

 

Meette sinne päivystykseen vaan, väitä vaikka että on hartiapistos niin ottavat tosissaan (se on ulkoisen oire)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elena, ultrallahan se viimekädessä ihan varmasti selviää, toivottavasti ne voi siellä päivystyksessä sut ultrata. Raskaustesteillä voi tietysti seurata laskeeko hormonit, mutta siinä voi kestää viikkoja. Se käsitys mikä mulla on tän palstan ja oman kokemuksen perusteella on että keskenmenoja voi olla aika monenlaisin oirein, joillakin on vaan se ruskea tuhru ja sitten vasta myöhemmin selviää että kesken on mennyt, joillakin vuotaa heti rajusti ja joillakin vuotelee useamman päivän ja viikon aikana välillä enemmän ja välillä vähemmän - hyytymät voi tulla vasta seuraavien menkkojen yhteydessä. Ja tietysti voi käydä niinkin että vuotaa paljonkin ja silti raskaus jatkuu.

 

Kannatan lääkärissä käyntiä just tuon oman mielenrauhan vuoksi, on tosi kuluttavaa olla epätietoisuudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuodot on vissiin yksilöllisiä. Itse ajattelen ihan mutuna niin, että jos kyseessä on ollut tuulimuna, ei hyytymiä välttämättä tule kovinkaan paljoa, koska silloin kohdussa on kasvanut ainoastaan ruskuaispussi, ei sikiö. Tuulimuna usein vuotaa itsestään pois.

( Ei siis omakohtaista kokemusta, koska oma tuulimuna hoidettiin pois kaavinnassa.)

 

Mutta toivottavasti pääset Elena lääkäriin ultrattavaksi. Siellä se varmasti selviää. Muussa tapauksessa ei auta kuin joko odotella hormonien laskemista tai sitten maksaa käynti yksityisellä gynellä. joka voi myös tehdä ultrauksen.

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin tuulimuna rv 7+6 ja lääkkeellinen tyhjennys tehtiin muutaman päivän päästä siitä. Mulla ei tullut juuri mitään hyytymiä ja itsekin sitä vähän ihmettelin, koska olin lukenut, että joillain muilla tuulimunan kokeneilla oli tullut jopa nyrkin kokoisia hyytymiä tai isompiakin. Raskaustesti näyttää negatiivista, joten mitään tavaraa ei pitäisi olla jäänyt kohtuun jumiinkaan. Eli siis pointtina tässä oli se, että ei niitä hyytymiä välttämättä ole paljon, ja jos kyseessä on vielä mahdollinen tuulimuna (Perhesuunnittelun sivujen mukaan arviolta 70 % keskenmenoista olisi tuulimunaraskauksia), niin sitä raskausmateriaalia ei välttämättä ole niin paljon kuin normaalissa raskaudessa. Mutta ehdottomasti kannattaa käydä oman mielenrauhan takia tarkistuttamassa tilanne, ei kai ne voi sua sieltä sairaalasta poiskaan käännyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettin yli vuosi sitten tuulimuna raskausviikolla 7+n. Tuli kyllä paljon hyytymiä ja jossain vaiheessa koko ruskuaispussi tuli ulos kokonaisena, eli sellainen puolen nyrkin kokoinen joustava möhkäle. Tunsi ihan, miten palasina tuli ulos. Kai se vaihtelee ihan ihmisen mukaan ja kaipa sekin vaikuttaa, että millä viikolla "alkio" (tai mitä siellä nyt siinä vaiheessa onkaan) on lopettanut kehittymisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista, huomenna menen lääkäriin. On nimittäin alkanut tuo kohdunulkoisenkin mahdollisuus pelottaa aika kovasti, joten parasta käydä hankkimassa jonkinlainen mielenrauha. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka kauan teillä on jatkunut raskausoireet keskenmenon jälkeen? Täällä ainakin edelleen kamala nälkä, välillä kuvotusta, rinnat arat jne. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä veikkaan, että niitä voi olla niin kauan kun raskaushormonia on vielä elimistössä. Ja sehän on sitten todella yksilöllistä kuinka nopeasti se laskee. Joillain (kuten esim itsellä) raskaushormoni häviää kehosta jo parin päivän sisään, ja jotkut kamppailevat sen kanssa helposti kuukauden päivät.

 

Ja jokainen on yksilöllinen senkin suhteen, että kuinka herkkä on hcg:n vaikutukselle. Hyvin pienet määrät harvemmin enää aiheuttaa oireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kesti selkeät raskausoireet ehkä pari viikkoa sen jälkeen kun alkion syke on ilmeisesti lakannut, sen jälkeen rintojen hillitön kutina (varmaan kudosten palautumisesta johtuvaa) kesti vielä useita viikkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään ollut hartiapistokseen liittyen käsien puutumista? Mulla tuntuu että molemmissa käsissä on ihan puutuneet sormet, tuntuu että sinne ei virtaa verta tarpeeksi tai jotain. Oli jo eilen illalla tällanen olo sormissa. Niskat on mulla isorintaisena melkein aina jumissa, mut on ne nyt ehkä normaaliakin enemmän. Mua pelottaa kohdunulkoinen :girl_sad: Silti haluan jääräpäisesti odottaa miehen tuloa ennen kuin menen päivystykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla runsas vuoto kesti vain pari päivää ja vielä jatkuu vähäisempänä. Mitään suuria hyytymiä ei tullut. Tänään näytti myös raskaustesti negatiivista. Huippausta on ollut nyt illasta, täytyy seurailla oloa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi tänään keskenmeno, rv vasta 4+3. Olen rh-negatiivinen, joten pitäisikö mun saada joku piikki? Mihin pitäisi ottaa yhteyttä? Vai oliko raskaus niin alussa (enhän edes tietäisi siitä, ellen olisi testannut aikaisin), ettei tarvitse tehdä mitään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi tänään keskenmeno, rv vasta 4+3. Olen rh-negatiivinen, joten pitäisikö mun saada joku piikki? Mihin pitäisi ottaa yhteyttä? Vai oliko raskaus niin alussa (enhän edes tietäisi siitä, ellen olisi testannut aikaisin), ettei tarvitse tehdä mitään?

 

Jos et mene keskenmenon takia sairaalaan, kannattaa soittaa neuvolaan ja kysyä. Eikös rokote auta siten, ettei uudessa raskaudessa sikiö hylji äidin kehoa, ja kehitä jotain vasta-aineita, TAi nimenomaan estää niiden tuloa.. Eli minun selityksestä huolimatta hyvin tärkeä varmasti.

 

 

 

^^ Minulla muuten raskausoireita oli vielä edellisenä päivänä kun kuulin että minulle on tullut keskenmeno. Minulla kun ei ollut minkäälaista vuotoa tai kummempaa. Minä kun kävin hakemassa sairaslomaa töihin oksentelun takia. Mikään ei pysynyt sisällä,enkä pystynyt olemaan töissä :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli myös raskausoireita vaikka alkio oli ollut kuolleena suurimman osan raskausajasta. Oireet olivat ns. miedot, mutta oireita kuitenkin. Näkyvin oire oli että maha oli turvoksissa ja tosiaan näytin raskaana olevalta. Se taas oli sydäntä raastavaa nähdä itsensä peilistä ja näyttää raskaana olevalta, vaikka tiesi ettei siellä mahassa elävää alkiota ole... (sairaallassa halusivat odottaa 2 viikkoa ja ultrata uudestaan, vaikkei mahassa elämää löytynyt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi tänään keskenmeno, rv vasta 4+3. Olen rh-negatiivinen, joten pitäisikö mun saada joku piikki? Mihin pitäisi ottaa yhteyttä? Vai oliko raskaus niin alussa (enhän edes tietäisi siitä, ellen olisi testannut aikaisin), ettei tarvitse tehdä mitään?

 

 

Jos et mene keskenmenon takia sairaalaan, kannattaa soittaa neuvolaan ja kysyä. Eikös rokote auta siten, ettei uudessa raskaudessa sikiö hylji äidin kehoa, ja kehitä jotain vasta-aineita, TAi nimenomaan estää niiden tuloa.. Eli minun selityksestä huolimatta hyvin tärkeä varmasti.

 

Soitin päivystykseen: rokotetta ei tarvitse, jos raskausviikot on alle 8.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi keskenmeno ke 28.7. ja loppui maanantaina 2.8. Oli siis aika normaalien menkkojen kesto. Onko nyt realistista olettaa, että ovis ois jo normaaliin aikaan eli tässä tapauksessa 8.-13.8.? Mulla on siis 30 päivän kierto.

 

Tekis mieli nimittäin jo tässä kuussa yrittää nyt kun vuoto on loppunut :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi olla, tai sitten voi olla ettei vielä ole. Aika vaikea sanoa. Ootko sä tehnyt raskaustestiä, näyttääkö se jo negaa?

 

Mulla on molempien keskenmenojen jälkeen kierto ollut hieman pidempi (n. viikon verran), mutta muistelen tältä palstalta lukeneeni, että joillain kierrot on asettuneet samantien omiin uomiinsa.

 

Sen verran kannattanee odotella, että kaikki raskaushormoni on poistunut (ts. testi näyttää negaa), ettet sitten normimenkkoja odotellessa ole epätietoinen siitä, jos testi näyttääkin hailakkaa positiivista. Kun voi olla keskenmenon jämiä tai jo uutta raskautta, ikävä elätellä toiveita, jos niistä ei sitten olekaan mihinkään!

 

Tylsäähän odottelu on :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^En oo tehnyt raskaustestiä enää, vois käydä ostamassa yhden ja varmistua asiasta ennen kuin taas yritetään. :) Ei oo kyllä tippaakaan raskaana oleva olo enää, esim. rinnat ei oo enää arat tms. Voihan sitä hormonia tietenkin silti elimistössä olla vielä. Teen testin ennen perjantaita, jolloin nähdään miehen kanssa taas (ja viikonloppuna mulla voi mahd. olla jo ovis! :o ).

Edited by Elena

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minulla raskaustesti näytti vielä kolmen viikon päästä keskenmenon toteamisesta, ja tyhjennyslääkkeiden otosta positiivista..Kaavinnan jälkeen meni pari päivää kun tein testin, ja tein viikon jälkeen taas toisen, ja näytti negaa. Ihanaa siis jos jollakin olo helpottaa noinkin pian- minä jouduin odottelemaan kovinkin kauan. Ja olen jo valmistautunut että ovista en löydä, koska oikeat menkat minulle on tulleet viimeksi,hmm... tämän vuoden maaliskuun lopussa:o

Että minulla kroppa on varmasti melko sekaisin, toki odoteltiin että vuoto loppui ja yritetään nyt uudestaan.

 

Musta tuntui kun sain kuulla keskenmenosta, kaikki raskausoireet katosivat täysin. Rinnat suorastaa lösähti tavallisiksi, turvotus loppui ja huono olo häipyi täysin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ikävää, että sulla on kroppa noin sekaisin. :(

 

Mulla oireet kesti tosi lievinä vielä n. 2-3 päivää keskenmenon jälkeen. Selkeimmin sen huomas siinä, et oli vähäsen lievää pahoinvointia vielä ja rinnat arat. Mut nyt kaikki on kadonnut. Varmasti tuo riippuu myös keskenmenon ajankohdasta eli paljonko on raskausviikkoja. Kun mulla kuitenkin plussan jälkeen ehdin olla raskaana tietoisesti vain 20 päivää. :girl_sigh:

 

Mä toivon nyt parasta, että kroppa palais normaaliin, tosi säännölliseen kiertoonsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisinaan olen ihan äimänä että vuotoa ei saata olla kahteen päivään ollenkaan, ja sitten vuotoa voi tullakkin, hyvin niukkaa ruskeaa vuotoa.

Tuntuu jo että kohta 2 kk vuotaa, niin alkaa jo vähän potuttaa:skilletgirl:

 

Onneksi meidän arkeen kuuluu nyt taloremontti,joten mieli on muuallakin kuin kuukautiskierroissa ja raskaudesuunnitteluissa :D Ja se että olemme nyt kaksi viikkoa yrittäneet, joten katsotaan mihin minun lomani päättyy :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain oman keskenmenoni aikaan HUS:sta paperin, jonka mukaan useimmilla kuukautiset tulevat 4-6 viikon kuluttua keskenmenosta. (Itsellä esim. meni päivälleen tuo 6 vkoa)

 

muoks: mä myös ehkä ainakin itse laskisin päiviä eteenpäin vasta siitä kun vuoto lakkasi. Eli Elenan tapauksessa 2.8 olisi kp 1 ja ovista voisi odotella siitä parin viikon päähän. En nyt oo tästä varma, mutta todennäköisesti mitään uutta ei vielä ainakaan tuolloin aiemmin ole alkanut elimistössä kehittyä, kun edellinen on vielä ollut "kesken".

 

Ja menkathan voi tietenkin tulla 4-6 viikon päästä, vaikka ei olisi siinä kierrossa ovuloinutkaan eli siihenkin kannattaa varautua, että välttämättä et ovuloi heti tässä ensimmäisessä kierrossa, kun elimistö saattaa olla sekaisin.

 

Onnea ja kärsivällisyyttä hirmuisesti mukaan tälle uudelle matkalle, Elena!

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos tiedosta. Mulla siis normaali kierto on melkein tasan kk. Eli oletan ettei tuu ainakaan lyhyempää. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now