Maasa

Kysymyksiä keskenmenoon liittyen

555 posts in this topic

Vemella, valitettavasti monella muullakin, myös minulla ei ole kovin lämpimiä muistoja eri sairaaloiden vastaanotosta liittyen keskenmenoon. Itse sain odotella 5-6 tuntia naistenosastolla, kuumalla helteellä kesällä. Mutta nyt jälkeenpäin kun ajattelee, vaikka kuinka inhottavalta ja kylmältä se tuntuu, sairaalanväelle keskenmenojen hoitaminen on arkipäivää.

 

Kohtu kannattaa käydä minusta tarkistuttamassa, jos vuotoa on ollut kauan ja erityisesti jos vuoto alkaa haisemaan. Vuoto minulla kesti viikkoja ja testi näytti monta viikkoa plussaa.

Possu, minulla kaksi kertaa lääkkeellinen tyhjennys ei taannut sitä että kaikki raskausmateriaali olisi tullut ulos. Siitä seurasi kohtutulehdus. Ja siitä kaavinta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on aika hyviä kokemuksia sairaaloihin ja keskenmenoon liittyen. Ainakin voin kehua Joensuuta tässä suhteessa :lipsrsealed: Keskenmenon kohdalla sitä tietysti toivoisi kaikille varsin hienotunteista kohtelua, koska vaikka sairaalan henkilökunnalle se onkin jokapäiväistä, sen kokeneille ihmisille ei.

Edited by siili

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin sain suorastaan erinomaista kohtelua TAYS:in naistentautien osastolla, mua hoisi perushoitaja + kätilö-opiskelija. Kävivät kyselemässä tuntemuksia, olivat kannustavia ja antoivat lääkettä tarpeen mukaan. Heistä jäi kyllä hyvä mieli :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikaisen googlettamisen jälkeen en löytänyt mitä etsin joten toivottavasti tämä on nyt oikea paikka kysyä...

 

Tilanteeni on siis se, että minulle tuli varhainen km 4.5. Tätä ennen oli jo tullut pientä rusehtavaa vuotoa muutamana päivänä, mutta tuolloin tulin kivun ja hyytymien kanssa. Vuotoa tuli normaali kuukautisia vähemmän ja vain parina päivänä runsaasti, muutoin todella niukkaa. 13.5. kävin ultrassa, jossa lääkäri totesi km:n tapahtuneen ja kertoi limakalvojen olevan normaalit, eli vuotoa ei pitäisi enää tulla. Nyt 2 vk myöhemmin vieläkin vuotaa joka päivä, ei kovin runsaasti, mutta sidettä täytyy pitää jatkuvasti. Vuoto on lähinnä veristä limaa ja en ole osannut vielä ainakaan kauheasti huolestua asiasta, kun ei ole kipuja ja olo on muuten hyvä.

Kuitenkin minua on alkanut mietityttämään, että onko tämä ihan normaalia. Tiedän, että km vuoto voi jatkua viikkojakin, mutta kun lääkäri jo ultrassa katsoi kohdun tyhjentyneeksi, niin olen hieman hämmentynyt.

 

Haluaisinkin siis tietää, että onko muilla km vuoto jatkunut pitkään vielä senkin jälkeen kun lääkäri on todennut kohdun tyhjentyneen? Jos toisilla on ollut sama tilanne, niin kuinka kauan vuotoa on kestänyt ja koska on tullut seuraavat kuukautiset?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultrattiinko sisältä vai vatsan päältä? Mulla lääkäri sanoi vatsan päältä, että kohtu hyvin tyhjentynyt (lääkkeellinen tyhjennys). Kun ultrattiin vajaan kolmen viikon päästä sisältä, niin ei ollutkaan tyhjentynyt kovin hyvin ja meni kaavintaan... Tosin myös sanottiin, että vuoto voi jatkua 2-4 viikkoa (joillekin 6kin), mutta kolmen viikon jälkeen annettiin ohjeet ottaa yhteyttä. Oli vaan pakko jo aiemmin vuodon älyttömän runsauden takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultraus tehtiin sisäkautta. Vuoto ei ole ollut niin runsasta, että olisin vielä ottanut yhteyttä lääkäriin, mutta ensi viikolla taitaa lähteä soittoa jos tämä vielä jatkuu..

Minulla km oli spontaani, enkä mitään lääkkeitä siis ole joutunut ottamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulis, että ne sisäkautta on sen aika hyvin nähnyt... Tai mistäs minä tiiän, mikään lääkäri ole girl_haha.gif Kenties se vaan sitten kuuluu prosessiin, mutta aina tietty hyvä soitella/tavotella lääkäriä, jos ei muuta niin oman mielenrauhan takia lipsrsealed.gif Toivottavasti kohta loppuu ja uus yritys pääsee käyntiin!

 

Ja tietty mielessä ne tulehdusoireet: vuoto haisee tai tulee kuumetta.

Edited by tahdenlento

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisinkin siis tietää, että onko muilla km vuoto jatkunut pitkään vielä senkin jälkeen kun lääkäri on todennut kohdun tyhjentyneen? Jos toisilla on ollut sama tilanne, niin kuinka kauan vuotoa on kestänyt ja koska on tullut seuraavat kuukautiset?

Mulla on se ero sinuun, että en ole käynyt lääkärissä. Joka tapauksessa vuoto kesti 2,5 viikkoa melko runsaana, vaikka keskenmeno tapahtui ihan kuudennen viikon alussa. Neuvolan terkka oli sitä mieltä, että jos vuoto olisi kestänyt yli 3 viikkoa, niin sitten vasta olisi kannattanut mennä tarkastukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista tähdenlento ja Maisie!

 

Nyt onneksi näyttää siltä että vuoto loppui oikeasti. Elikkä olisi vain vähän pidempään pitänyt taas jaksaa rauhassa odottaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa vastata mutta oman kokemuksen mukaan vuoto on ollut tummaa myös keskenmenojen yhteydessä sillon kun oikeaa tavaraa on tullut ulos. Vuoto oli kirkkaampaa ensimmäisen keskenmenon yhteydessä kun lääkkeellistä tyhjennystä yritettiin, mutta jostain syystä vuosin verta-verta kun vettä vaan ja raskausmateriaali pysyi sisällä. Eli sikäli ajattelisin ettei se oo suoraan verrannollista. Oliko ennen yritystä hormonaalinen ehkäisy käytössä? -> Mietin siis josko hormonitoiminta on vähän erilaista ja sitä kautta vaikuttaa limiksen koostumukseen tms. koska sitähän kuukautisvuoto pääasiassa on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin pari päivää sitten keskenmeno. Alaselkäni on siitä asti ollut aivan ÄLYTTÖMÄN kipee. Voiko toi keskenmeno muka vaikuttaa mun kroppaani niin et selkä kipuilee? :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Alaselkä voi olla kipeä keskenmenon aikaan. Itselläni oli myös ja silloin mulle sanottiin, että on ihan normaalia.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alannee ainakin kyseli tuosta keskenmenon jälkeisestä ajasta; kannattaako mennä tarkastuttamaan kohdun tila vai riittääkö, että testi näyttää negaa... ite menin keskenmenon jälkeisenä aamuna naistenpolille. Ultralla kattoivat ensin ja sitten tehtiin kaavinta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten teillä on keskenmeno todettu?

 

Mulla vuoti ihan pikkaisen verta seksin jälkeen ja hämmästyksekseni halusivat tarkistaa akuutilla kun sinne soitin. (Esikoisesta vuotelin verta parikin viikkoa eikä mua tsekattu) Lääkäri teki sisätutkimuksen ja sanoi että kohdunsuu on auki, ja keskenmeno on.

 

Nyt istun kotona ja verta ei tule kuin ihan vähän vaaleanpunaista tuhrua. Seuraavaksi mun pitäisi ilmeisesti hakeutua gynekologille.

 

Asutaan ulkomailla joten käytännöt saattavat olla erilaisa. Haluaisin vaan kuulla miten Suomessa menetellään. Menossa oli rv 8+4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marthe, oon tosi pahoillani keskenmenosta :girl_to_take_umbrage2::lipsrsealed:

 

Mulla keskenmeno alkoi rv 7+1 ensin pienellä rusehtavalla vuodolla, seuraavana päivänä maha oli menkkamaiseen tapaan kipeä ja alkoi kirkas runsas vuoto. Kaikki tuli mun kohdalla itsestään ulos, ja kun soitin neuvolaan niin sanoivat ettei tarvii lääkärissä käydä (kyselivät oliko tullut kokkareita vuodossa jne.). Kävin kuitenkin kahden päivän päästä varalta äitipolilla ultrassa, kun olin tosi paniikissa ja epävarma ja pelkäsin kaikkea mahdollista, mm. kohdunulkoista. :girl_sigh:

 

Aika tylysti hoitohenkilökunta ikävä kyllä usein suhtautuu alkuraskauden keskenmenoihin, se on kai heille niin arkea :( Ja onhan ne riskit keskenmenoon isot alkuraskaudessa, mutta kukapa uskoisi että se epäonni osuu just omalle kohdalle.

 

Varmaan tärkeintä ois, että kaikki tulis vuotona tai kokkareina itsestään ulos, ja jos ei tuu, niin sit kaavinta tai lääkkeellinen tyhjennys. Kannattaa varmaan soitella gynelle tai lääkärille vielä asiasta, jos et usko että kaikki on tullut jo pois.

 

Voimia toipumiseen niin henkisesti kuin fyysisestikin! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Elena vastauksesta!

 

Mua alkaa jo ahdistaa kun todettu keskenmeno ei ota alkaakseen, mutta kyllä se ehkä sitten vielä tästä. En haluaisi kaavintaan, se pelottaa.

 

Mua melkein hävettää kuinka raskaasti tunnun ottavan tämän. Olen ollut hyvin tietoinen että keskenmenon uhka on näin alussa suuri mutta silti mä olen ihan rikki juuri nyt. Ja kumminkin mulla on jo yksi lapsi ja raskaudet ovat saaneet alkunsa heti. Tuntuu ettei mulla ole edes oikeutta surra. Mutta mä itken sitä huhtivauvaa jota meille ei koskaan tule. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ikävää, että sulla on ollut tuollainen kokemus hoitohenkilökunnan suhtautumisesta :girl_sad: . Mulla on päinvastainen. Eka keskenmeno oli spontaani, tosin käytiin tuhruttelun takia Väestöliitolla ultrassa, jossa vielä alkio näkyi, mutta ei vastannut viikkoja. Siellä oli lääkäri todella empaattinen, tosin oltiin käyty siellä lapsettomuushoidoissakin, että ehkä he ymmärsi, että se on tosi kova paikka, kun vihdoin tulee raskaaksi, ja sitten ei saakaan sitä vauvaa.

Toisen keskenmenon kanssa jouduttiin juoksemaan naisten poliklinikalla kontroilleissa, kun eivät heti osanneet varmaksi sanoa, onko kasvu pysähtynyt. Silloin jouduttiin tekemään lääkkeellinen tyhjennys ja myös silloin naisten klinikan hoitaja ja lääkäri olivat tosi empaattisia ja ymmärtäväisiä. Siitä huolimatta, että oli alkuraskauden keskenmeno kyseessä.

 

Noista käytännöistä, mä luulen, että ne eroaa Suomen sisälläkin. Mut on haluttu molemmista km:sta jälkitarkastukseen, ja olen täältä lukenut, että joillekin ei tehdä ollenkaan. Mene ja tiedä sitten, onko sairaanhoitopiirikohtainen juttu, vai miten.

 

Marthe: Ainakin Suomessa käsittääkseni ensin kokeillaan lääkkeellistä tyhjennystä, koska se on kohdulle ja limakalvoille paljon hellempi kuin mekaaninen kaavinta. Jos ei ole siellä tapana, niin voithan ainakin kysäistä sitä.

 

Ja totta kai saat surra. Mutta ymmärrän kyllä tuon, että tuntuu siltä, ettei saisi. Siltä mustakin tuntui (ja tuntuu). Mä suren edelleen meidän keskenmenneitä vauvoja, ja olkoon kuka muu mitä mieltä tahansa, niin mun ajatuksissa meidän Tylleröllä on kaksi isompaa sisarusta taivaan kauniimpina ja kirkkaimpina tähtinä. Eniten mua kuitenkin ärsyttää, että tarvitsee edes tuntea sellaista, ettei olisi oikeutta surra. Keskenmeno on iso asia ja iso menetys, suurin osa niistä, jotka ei ole samaa mieltä, ei ole kokeneet sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Memminkäinen.

 

Lääkkeellinen tyhjennyt kuulostaa ainakin näin maallikosta mukavammalta vaihtoehdolta. Kysyn siitä huomenna gynellä.

 

Ei kai sitä periaatteessa surua voikaan verrata. Epätoivoinen olo ei ole, juuri siksi että on jo lapsi. Mutta kumman paljon tämä kirpaisi silti. Minä itken ja mies on ihan neuvoton.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marthe-muru, sinä saat surra, sinulla on siihen kaikki oikeus. Teille oli tulossa vauva, ja nyt ei tulekaan. Teknisesti se oli vasta alkio, mutta teille se oli huhtivauva, josta jouduitte luopumaan. Voimia suruunne :lipsrsealed: .

 

Haluan vielä sanoa, että kaavintaa ei kannata pelätä. Mulla ei lääkkeellinen tyhjennys toiminut alkuunkaan (mitään ei siis tapahtunut) ja pyysin päästä kaavintaan. Kaikki meni tosi hyvin ja pääsin nopeasti kotiin. Myös toipuminen oli erittäin nopeaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Sol, sä olet ihana.

 

Mulla on aikampoinen lääkärikammo ja pelkään kaikkia toimenpiteitä. Nukutetaanko siihen kaavintaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaavintaan nukutetaan. Jos hermostuttaa, saa esilääkityksen joka tekee jo valmiiksi uneliaaksi. Itse en sitä tarvinnut. Menin aamulla Kätilöopistolle, jossa kätilö kävi läpi mun esitiedot ja selitti vielä uudelleen, miten kaavinta tapahtuu. Sitten mulle näytettiin sänky, jossa sain odotella omaa vuoroani. Meitä taisi olla kolme samassa huoneessa. Vaihdoin sairaalavaatteisiin ja luin kirjaa. Kätilö kävi välillä kertomassa tilannepäivitystä aikataulun osalta ja yllättävän nopeasti tuli aika lähteä. Koska en ollut ottanut esilääkitystä, sain kävellä leikkaussaliin. Siellä(kin) oli tosi ihanaa henkilökuntaa. Mulle laitettiin joku tippa käteen ja maski naamalle ja uni tuli hupsheijaa. Pian heräsin jo heräämöstä ja sitten mut vietiin omalle paikalle huoneeseen. Sain aamupalaa ja luvan kutsua saattajan sitten, kun olen saanut pissattua. Tokkurainen olo nukutuksen jäljiltä meni todella nopeasti ohi ja pissallakin kävin pian aamupalan jälkeen. Sitten soitin isälle, että tulee hakemaan ja vaihdoin omat vaatteet päälle. Mulle ei tullut paha olo missään vaiheessa, olin loppupäivän ihan oma itseni. Vuoto oli tuhruvuotoa ja sitä kesti muistaakseni viitisen päivää. Täysin kivuton (fyysisesti) ja nopea toimenpide omalla kohdallani.

 

Toivottavasti sulla ei tarvita lääkkeitä eikä kaavintaa, vaan km sujuu itsestään. Halauksia :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta Sol!

 

Mun tilanne on nyt se, että gynekologi ei ollut yhtä mieltä eilisen diagnosin kanssa, ja ultrassa löytyi sykkivä sydän. Eilinen lääkäri siis teki diagnosinsa pelkästään sisätutkimukseen pohjaten sanoen olevansa "lähes satavarma." Gynen mukaan mun olisi pitänyt ymmärtää ettei keskenmenodiagnosia voi tehdä ilman ultraääntä ja hermostuin turhaan. Itselleni ei tullut mieleenkään kyseenalaistaa lääkäriä joka antoi sairaslomaa keskenmenon vuoksi.

 

Nyt päivä kerrallaan eteenpäin, varovasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mun mielestä sun ei tosiaankaan "olisi pitänyt ymmärtää" yhtään mitään. Tottakai sitä nyt luottaa lääkärin sanaan! :girl_impossible: Tosi kurja että sait niin heppoisesti tuon keskenmeno"diagnoosin", mutta toisaalta, ihanaa ettei se pitänytkään paikkaansa. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis mitä?!? :girl_impossible: Eihän se nyt herranjestas ole sun asiasi kyseenalaistaa lääkärin sanomisia. Mistä tavallisen talliaisen pitäisi tietää, mitä vaatia? Mutta onnea hurjan paljon sykkeen löytymisestä :lipsrsealed: . Toivon täydestä sydämestäni, että huhtivauva saapuu sittenkin :lipsrsealed: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now