Maasa

Kysymyksiä keskenmenoon liittyen

555 posts in this topic

Kyselen jos joku osaa vastata. Mulla oli kuukausi sitten keskenmeno, tyhjeni itsekseen ilman kaavintaa tai lääkkeitä. On kyllä ollut sen jälkeen vuotoa koko ajana ja viime viikon hcg arvo oli 77. Lääkäri soittelee siitä huomenna tartteeko jotain jatko seurantaa. Tänään mulla alkoi runsaampi vuoto. Voiko tämä olla tavallista kuukausivuotoa vaikka jälkivuoto ei ollut vielä loppunut? Ei kyllä haise millekään(jotta tietäisi ainakin jonnekin soitella) eikä ole mitään kipuja. Normaalisti mulla sattuu jonkun verran kuukautisten aikaan. Olisi sinäänsä lyhyt kierto mulle jos keskenmeno laskettaisiin edellisiksi kuukautisiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ar-ultra 11.11 ja raskaus alkoi menkoilla, lisäksi on tullut pariin otteeseen vuotoa, joten odotukset ei ole kovin korkealla. Kaiken lisäksi mun tarttis lähteä työmatkalle jo 15.11 aamuyöstä. Tulen takaisin 18.11. Onko kellään tietoa voidaanko lääkkeellistä keskeytystä venyttää tehtäväksi vasta reissun jälkeen jos ultrassa on huonoja uutisia? Viikoista ei ole oikein selvyyttä, ne ovat jotain 6+-7+ väliltä. Ainahan on mahdollista, että on vasta 6+ viikon alku eikä syke välttämättä näy eli eihän viikon odottelusta pitäisi olla mitään tulehdusvaaraa? Jos keskenmeno kuitenkin käynnistyy itsestään kesken reissun niin minkähänlaiset kivut ja vuodot on odotettavissa näin aikaisilla viikoilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todennäköisesti jos eivät näe sykettä ultrassa ja viikoista ei ole ihan varmuutta niin odottelevat, että viikot ovat varmasti niin täydet, että sykkeen pitäisi löytyä tai sikiön muuten vastata viikkoja. Joten en usko, että viikosta on haittaa.

 

Vuodosta ja kivuista. Mun eka keskenmeno, joka tapahtui viikolla 5+ vuoto oli hieman runsaanpaa kuin normaali kuukautisvuoto ja kivut ehkä kaksinkertaiset normaaliin verrattuna(mulla on aika kipeät kuukautiset). Nyt taas kun meni kesken viikolla 10+ (kehitys loppunut vähän aikaisemmin, kaksi sikiötä) niin vuoto oli _todella_ runsasta. Sai istua yhden yön pöntöllä ja sen aikaa kun ei siinä jaksanut istua niin ehkä alle tunti ja pojan vitoskoon vaippa oli täynnä tavaraa ja kivut todellakin yhtä pahat kuin synnytyksessä ennen kivunlievitystä. Ainakin kehoittaisin varmuuden vuoksi ottamaan siivellisiä siteitä(ehkä yö siteitä) mukaan. Kivun lievitykseen kotona, mulle annettiin sairaalasta panodol 1 g ja burana 600mg joka riitti kohtuu pitkään, siis vuorotellen neljän tunnin välein otettuna. Sitten matkalla kannattaa miettiä onko miten paha mieli keskenmenosta jos se alkaa siellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitähän pelleilyä tää nyt on... Mulla oli keskeytynyt keskenmeno viime viikolla (sykettä ei enää löydetty 9+4, havaittiin normi neuvolalääkärikäynnillä kun ultrasi myös) ja kaavinta tehtiin viime keskiviikkona. Vuotoa kesti sen jälkeen 7 päivää ja nyt kahteen päivään ei mitään tuhrujakaan. Sit tänään iltapäivällä hanat aukesi kirkkaalla verellä, vaikka jälkivuoto oli aiemmin viikolla ollut jo ihan rusehtavaa piientä limailua. Voiko tää ns uusi vuoto olla vielä sitä jälkivuotoa vai onko nää nyt sitten kuukautiset (voiko menkat ees tulla ilman ovista, jota tuskin on tullut tässä viikon aikana :) ) ??? Henkisesti olo on yhtä raivokas perseeseenammuttu karhu, jollainen ole yleensä menkkojen aikaan... ????

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikein tiedä mihin ketjuun tämä kysymys olisi kuulunut, mut laitetaan tänne.

 

Oon ymmärtänyt, että r-testi voi näyttää pitkäänkin positiivista keskenmenon jälkeen, mutta eikö se vähintäänkin lähde haalistumaan..?

Oma tilanne siis tämä: 2.3. sain ekan hailuran positiivisen, varmistin positiiviseksi vielä 4.4. Sitten alkoikin 6.3. vuoto ja ajattelinkin heti, että se oli tässä. Ei ehkä ihan määrällisesti vastannu mun runsaita menkkoja ja vähän oli outoa, etten öisin nukkuessa vuotanut ollenkaan. Kipujakaan ei ollu juuri lainkaan (ei ainakaan supistuksen omaisia). Vuodon loputtua testasin uudelleen ja viiva testissä olikin vahvistunut. Otin yhteyttä neuvolaan ja ultraan päästiin 20.3. No, sielläpä ei mitään asukkia näkynytkään ja lääkäri käski tehdä testin kolmen viikon päästä uudestaan. Ei epäillyt kohdunulkoistakaan, kun kivut olisivat kuulemma vain kasvaneet ja kasvaneet. Viime viikolla alkoikin menkat (?), ei tosin kipuja nimeksikään, jos ollenkaan ja valuu-ei valu meiningillä kestivät noin viikon. Eilen tein sitten päiväsellä testin ja kaks viivaa pärähti alle minuutissa. Ja testi viiva tais olla vielä sitä kontrolliviivaa tummempi.

Että mitäs nyt? Mä oon miettiny sitä kohdunulkoista taas ja kaikkia mahollisia vaihtoehtoja. Raskaus ois kaiketi jo niin pitkällä, että kohdunulkoinen ois aiheuttanu pahoja kipuja tai muita ongelmia... Jos raskausmateriaalia jäänyt johonkin, niin noustaako se hormonitasoa?

Että mulla menee järki tän homman kans, kun ei pääse millään eroon. Olin ihan sinut jo sen keskenmenon kans. Mut nyt saa taas pähkäillä! Ja lääkäriinki pääsee vissiin aikasintaan tiistaina... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sä oot varmaan raskaana :) Pyydä päästä uudelleen ultraan, nyt siellä varmaan näkyiskin jo jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Uskaltauduin ajattelemaan myös tuota vaihtoehtoa, mutta en kuitenkaan liian toiveikkaaksi halua heittäytyä. Ja siksi oon käynyt läpi kaikki muutkin mahdollisuudet. Lääkäri sanoi kyllä edellisessä ultrassa, että ois näkynyt jo joku läiskä, niin pitkällä raskaus ois kai pitänyt olla. Tosin, se koko homma oli ohi niin kiireellä, et ei kai siinä pikku läiskät ois silmiin osunu (ja vielä noilla tän kylän tk:n laitteilla)... Mut eipä täs auta kun uutta ultra aikaa varailla, että saa mielenrauhan. Voi pojat kun mulla taas niin jännittää, hirvittää ja kauhistuttaa, vaikka eihän tuota etukäteen auta murehtia. -_-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun tutulle sanottiin rv 10 yksityisellä et on menny kesken ja sitten alueellisessa sairaalassa löytyi kohdusta viikkoja vastaava sikiö et kyllä se on mahdollista et siellä on ollut joku piilossa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehdottomasti varaat tuon ultran, muutenhan tuota jää hulluna miettimään :) Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten pitkään vuotoa voi tulla lääkkeellisen keskeytyksen jälkeen? Minulla on jo 4 kokonaista viikkoa tyhjennyksestä ja edelleen tulee ruskeaa tuhrua. Yhtenä päivänä ei tule mitään, sitten taas. Joskus selkeästi verta, ei paljoa mutta kuitenkin niin että tulee. Tämä on loputon suo josta haluaisin jo pois että voisimme jatkaa elämää ja yrittämistä.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ootko tehnyt raskaustestiä? näyttääkö positiivista?

Noissa lääkkeellisissä jää helposti jotain materiaalia sinne kohtuu, joka vuotelee. Varsinkin jos testi näyttää positiivista, kannattaa soittaa paikkaan missä hoito on annettu.

Toisaalta, jollain voi oma kierto käynnistyä jo 4 viikon kuluttua voisko kyseessä olla kuukautiset?

 

Mutta kannattaa testailla ja soitella niin pääsisit asiassa eteenpäin. Tsemppiä vuodon kanssa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tullut edes mieleenkään tehdä testiä. Se kävi kyllä mielessä että pitäisiköhän vaan varata jälkitarkastusaika polille. Viikkoja oli 11, joten se tehtiin sairaalassa.

Tuntuu vaan ettei pääse asiasta yli ennen kuin tämä rättiralli loppuu. Mielestäni neljä viikkoa muistutusta keskenmenosta joka ikinen kerta vessaan mennessä alkaisi jo riittämään...

Se jos alkaisikin nyt selkeästi vuotamaan taas, voisi tosiaan tarkoittaa kuukautisia ja oltaisiin jo voiton puolella, mutta kun tällaista hiton ruskeaa sanonko mitä..... Anteeksi vaan, mutta hermot alkaa jo pettämään asian kanssa.

Mutta kiitos vastauksesta :) On hyvä kun joku muu käskee soittamaan tai tekemään asialle jotain. Itsekseen sitä vaan pähkäilee ja pyörittelee asiaa eikä saa mitään aikaiseksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^juu kannattaa tehdä asialla jotain :) sillä helposti jos vuodot pitkittyy voi tulla esim. kohtutulehduksia, jotka taas pitkittävät asiaa.

 

Mutta toivottavasti saat apua ja vastauksia tuohon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten pitkään vuotoa voi tulla lääkkeellisen keskeytyksen jälkeen? Minulla on jo 4 kokonaista viikkoa tyhjennyksestä ja edelleen tulee ruskeaa tuhrua. Yhtenä päivänä ei tule mitään, sitten taas. Joskus selkeästi verta, ei paljoa mutta kuitenkin niin että tulee. Tämä on loputon suo josta haluaisin jo pois että voisimme jatkaa elämää ja yrittämistä.....

 

Mulla tuli vuotoa ja sen jälkeen tuhrua oikeastaan kuukautisiin saakka eli kuutisen viikkoa. Ja itse asiassa vielä senkin jälkeen tuhrutti vielä viikon. Ultrattu on parikin kertaa lapsettomuushoitojen takia ja tuhruttelua lääkäri piti mun tapauksessa ihan normaalina, kun ultrassa saattoi näkyä joku pikku hyytymä, joka tuli vasta tokien menkkojen jälkeen pois kokonaan. Taisin käydä kolmesti verikokeessakin, kun raskaushormonin laskeminen kesti melko kauan. Siihen, että labrakokeet näytti täysin negaa meni 6 viikkoa lääkkeellisestä tyhjennyksestä. Mutta kaikesta tästä sepustuksesta huolimatta mä suosittelen jälkitarkastusajan varaamista, jotta saat varmuuden siitä, että kaikki on tullut pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soitin sairaalaan 4 viikon jälkeen, ja sanoivat vaan että katsotaan. Katselin viikon ja meni hermot, soitin uudestaan ja pääsin ultraan (siis yli 5 viikon on/off vuotelun) jälkeen, ja kuinkas ollakkaan, siellä möllötti osa istukkaa vielä. Hormonit olivat myös vielä hiukan koholla. Joten ensi viikolla kaavintaan. Jos olisin vaan odottanut niin ties kuinka kauan olisi mennyt näin. Tai sitten olisin joutunut päivystyksenä kaavintaan tulehduksen takia... Joten opin sen että vaikka ne yrittää sieltä että "katsellaan vaan" niin kannattaa olla sitkeä ja vaatia jälkitarkastusta. Ehkä keskenmeno on yleistä ja jokapäiväistä kauraa heille jotka työssään näkevät sitä joka päivä, mutta meille ketkä sen kokevat (toivottavasti vaan kerran elämässään) on iso asia joka vaikuttaa niin kauan että on raskaana uudelleen. Näin minä ainakin uskon.

Nyt on jotenkin helpottunut olo kun tietää etten liioitellut ja tunsin sisälläni että kaikki ei ole hyvin. Vaikka kaavinta ei niin kovin paljon houkuttelekaan, on se parempi kuin epätietoisuus.

Mukavaa kevättä kaikille! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^hienoa, että pääsit sinne jälkitarkastukseen ja pidit pääsi!

Harmi vaan, että joudut kaavintaan. Mutta ainakin sen jälkeen voi aloittaa "puhtaalta" pöydältä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysäsenpä täällä kun ei viiti omaa ketjua tälle alottaa.

Onko kellään repäsykivut jatkunu jos on tullu keskenmeno tai keskeytynyt keskenmeno? Oon tässä vuotanu ihan alusta saakka juu ei tyyliin. Eilen sit tulikin ihan kunnon hulaus pönttöön ja se oli siinä. Nyt ei taas mitään. Kuitenkin Nuo repäsykivut on vielä pysyny mukana. Mietin vaan voisko niistä päätellä ettei asiat välttämättä oiskaanihan hullusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua mietityttaa kropan ja kohdun palautuminen keskenmenon jalkeen, mutten oikein loyda mistaan yksiselitteisia vastauksia - ehka taalla joku osaisi auttaa?

 

Mulla oli spontaani keskenmeno rv 7+3, ultrattiin viikkoa myohemmin ja kohtu oli tyhjentynyt itsekseen. Ultrassa kohdun limakalvon paksuus oli 6mm ja ultraaja kommentoi, etta samannakoinen kuin kuukautisten jalkeen - kuulosti siis ainakin hyvin normaalilta. Mitaan raskausoireita ei missaan vaiheessa ollut ja CB:n digitestit olivat koko ajan viikon verran todellisia viikkoja jaljessa (ar-ultrassa pari paivaa ennen keskenmenoa alkio oli myos viikkojaan pienempi, 6+0); tasta paattelin, ettei raskaushormonia ollut ainakaan ihan hirveita maaria. Sairaalassa laakarin neuvo oli odottaa yhdet kuukautiset ennen yrityksen jatkamista, mutta han sanoi sen olevan lahinna siksi, etta raskausviikkojen laskeminen olisi helpompaa. Talta palstalta ja muualta asiaa tutkittuani naytti kuitenkin silta, ettei yrityksen odottamiselle ole valttamatta mitaan laaketieteellista syyta - mutta laakareiden neuvot tuntuvat vaihtelevan tassa asiassa aika paljon.

 

No, me sitten paatettiin aloittaa uusi yritys aika pian km-vuodon loppumisen jalkeen (sita kesti n. viikon), koska oloni oli joka tavalla ihan hyva ja se tuntui meista molemmista oikealta paatokselta. Viime viikolla tuntui jo tuttuja ovistuntemuksiakin, ja ihan "oikeassa" aikataulussa eli siis kroppa tuntui palautuvan km:sta hyvin. Ehdittiin jo hyodyntaakin niita paivia pariin kertaan... Mutta kun eilen tein raskaustestin (2 viikkoa keskenmenosta), CB:n digitesti naytti vielakin plussaa eli raskauhormoni ei sittenkaan ole viela ehtinyt laskea normaalitasolle (tuloksessa kesti tosi kauan, mutta lopulta naytti "raskaana 1-2"). Nyt mietityttaa, ollaanko me tuolla uudella yrityksella ehka ehditty tehda jotain tyhmaa, jos uudelleen raskautuminen on mahdollista, mutta kroppa ei olekaan viela ihan valmis (eli siis olisiko heti tapahtuvalla uudella raskaudella jotenkin enemman riskeja, JOS nyt sattuisi heti tarppaamaan uudestaan)? Ultrahan kylla naytti kohdun tyhjaksi eika mulla ole mitaan kipuja/vuotoa/kuumetta, joita voisi pitaa tulehdusoireina, mutta voiko tuo plussa olla kuitenkin merkki jostain kohtuun jaaneesta materiaalista, vai laskevatko ne alhaisetkin hormonitasot yksinkertaisesti joskus noin hitaasti? Onko uusi plussa edes mahdollinen ennen kuin testi on ensin nayttanyt negaa vai vasta kun kroppa on siihen joka tavalla valmis (voinko siis luottaa omaan kroppaani ja unohtaa nama huolet)? Kauheasti kysymyksia, mutta mistaan ei tunnu loytyvan vastauksia...

Edited by Coco

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä oon ymmärtänyt, että alkio ei kiinnity kohtuun, ellei kohtu ole siihen valmis. Eli jos uusi raskaus alkaa, silloin kroppa on siihen valmis. Mulle on lääkäri sanonut, ettei keskenmenon jälkeen tarvitse pitää taukoa yrityksessä. Mulla oli viime kierrossa keskenmeno ja nyt olen uudelleen raskaana. En tietenkään vielä tiedä, onnistuuko tämä raskaus, mutta ainakin se lähti käyntiin :)

Edited by penguin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coco, en osaa vastata kysymyksiisi, mutta jaan vain omia kokemuksiani. Mun keskenmeno tapahtui hyvin samoilla viikoilla, kohtu tyhjeni itsekseen n. viikon aikana ja eniten vuotoa tuli 7+0. Mulla ei myöskään ollut minkäänlaisia raskausoireita (oletan raskauden olleen tuulimuna). Raskaustesti näytti melko vahvaa positiivista 4 päivää ennen vuodon loppumista ja puhtaasti negatiivista 3 päivää vuodon loppumisen jälkeen. Ovulaatio tapahtui n. 9 päivää vuodon loppumisen jälkeen. Eli mulla tuskin olisi uusi raskaus näkynyt testissä vielä kahden viikon kuluttua vuodon loppumisesta ja tuossa sinunkin tapauksessasi tuntuisi kyllä tosi aikaiselta, että raskaustesti näyttäisi uutta raskautta jo nyt. Mutta sekin tuntuisi oudolta, että uusi ovis tulisi, vaikka elimistössä olisi vielä raskaushormonia jäljellä.

 

Me pidettiin yrityksessä kuukauden tauko, kun lääkäri sanoi, että niin olisi hyvä tehdä. En sitten lähtenyt sitä kyseenalaistamaan. Ymmärsin syyksi sen, että limakalvojen olisi syytä antaa parantua rauhassa, jotta mahdollisella seuraavalla raskaudella olisi paremmat edellytykset jatkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ On kyllä tosi jännä, että osalle lääkäri on sanonut, että taukoa olisi hyvä pitää, mutta sitten taas osalle ollaan sanottu, ettei se ole tarpeellista. Mulle lääkäri sanoi, että raskaus ei ala, ellei kroppa ole siihen valmis, ja siksi tauon pitäminen ei ole tarpeellista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doremifa - en siis tarkoittanut, etta testi nayttaisi uutta raskautta vaan ettei raskaushormoni ole viela laskenut nollaan keskenmenon jaljilta (testasin saman 1-2 tuloksen myos viikkoa aikaisemmin). Voihan tietenkin olla, ettei ovulaatio olekaan tapahtunut, jos elimistossa on viela raskaushormonia, mutta mitakohan ihmetta viime viikon (ja itse asiassa viimeiset 5 paivaa jatkuneet) tuntemukset sitten ovat? Voisikohan kohtutulehdus oireilla noin lievasti? Alavatsalla (oikeastaan vain toisella puolella) tuntuu sellaista "puristavaa" tunnetta ja yhtena paivana se oli voimakkaampaa, ihan kuin oviskipuilua. Kavellessa tai juostessa tarahtely tuntuu valilla vahan ikavalta, muttei todellakaan satu. Mitaan selvia merkkeja tulehduksesta ei ole ollut ja vuotokin on siis jo loppunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coco, voihan tuo keskenmeno aiheuttaa vielä pitkään kaikenlaisia tuntemuksia, kun kroppa ei ole vielä ennallaan. Mulla esim. oli vuodon loppumisen jälkeisenä viikkona paljon pahempia kipuja kohdunsuun tietämillä kuin itse keskenmenon aikana. Sellaisia kramppeja. Ja paineentunnetta, joka osoittautui pissatulehdukseksi. Menin siitä heti lääkäriin, koska samanlaisia oireita voi olla myös kohtutulehduksessa, mutta kyseessä oli ihan tavallinen vti, joka ei ilmeisesti liittynyt millään tavalla keskenmenoon. Eli voi olla, että sun tuntemukset johtuvat jostain muusta kuin ovulaatiosta. Tai en mä tiedä jos vaikka ovulaatio voisi tullakin, vaikka hormonia olisi vielä pikkuisen jäljellä...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kanssa koittanut löytää tietoa siitä voiko ovulaatio tapahtua vaikka raskaushormonia on vielä elimistössä. Tästä tuntuu olevan kovasti ristiriitaisia näkemyksiä, mutta jostain englanninkielisiltä sivuilta löysin tiedon että se ei olisi raskaushormoni, joka raskauden aikana estää uuden ovulaation, vaan keltarauhashormoni. Tuota raskaushormoniahan käytetään hedelmöityshoidoissa nimenomaan laukaisemaan ovulaatiota...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli tosi varhainen keskenmeno. Testasin kyllä negan (muistaakseni seuraavana vuotopäivänä...) Nyt on siis seuraava kierto menossa. Olen aika varma että ovulaatio olis ollut kp13, ainakin panetus olis sitä luokkaa... Nyt on menossa kp32. Oireita on kyllä, mutta en uskalla luottaa että ne on oireita (tissikipu, joka on vaan voimistunut. Nälkä vähän väliä, vessassa saa ravata alvarinsa ja väsyttää). Testatakkaan en ihan viellä uskalla, vaikka perjaatte kyllä vois.

Voiko varhaisen keskenmenon jälkeen se ovulaation jälkein vaihe venähtää? Yleensä mulla se on ollut 13-14 päivää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now