Maasa

Kysymyksiä keskenmenoon liittyen

555 posts in this topic

^ onhan tässä jo uuden raskauden mahdollisuus olemassa. Enempi kuitenkin mietin, et kohtuun olis jäänyt jotain.. Taidan soittaa tyksiin maanantaina. Kiitos vastauksestasi -Amalia- :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tekisin sen testin ihan ekana. Jos näyttää negaa, on todennäköistä, että menkat tulee suht pian. Jos malttaa, voi silloin odottaa vielä edes viikon, kun ei viisi viikkoa ole vielä kauhean pitkä aika. Jos näyttää plussaa, soittaisin piankin ja kysyisin lisäapuja, kun sitten voi jotain vielä olla kohdussa. Joka tapauksessa kannattaa ehkä se testi tehdä ennen soittamista, kun voivat hyvin siellä kysyä, ootko testannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein nyt sitten testin ja plussaahan se näytti. Mitä lie tarkoittaa... Huomenna soitto tyksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsempit Vauva haaveissa sinulle!! toivottavasti on oikeesti raskaus, eikä mitään muuta :) pidän peukkuja :) ...itse tässä myös pähkäilen ja toivon parasta...kp 23/26.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Runsas vuoto kipuineen alkoi yöllä. Ilmeisesti sinne kuitenkin on jäänyt jotain, koska testi näytti positiivista. Lääkäri sanoi, että seurataan. Eli buranaa naamaan ja peiton alle. Mies lupasi tuoda suklaata, kun tulee töistä. Sitä tarvitaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisikohan joku neuvoa :)

 

Mulle tuli spontaani keskenmeno noin rv 6+5 viime sunnuntaina, vuoto jatkuu melko runsaana edelleen. Tätä ennen aina ehkäisyn jättämisestä asti (07/12) kuukautiset on olleet epäsäännölliset, mitä tahansa 24 ja 48 päivän jälkeen (positiivisen testin tein kai kp 48, vain päivää ennen keskenmenoa).

Siis se kysymys - laskenko mä kp ykköseksi ton viime sunnuntain, vai odotanko tän km-vuodon loppumista ja siihen, että ensimmäiset kuukautiset alkaa, vai onko tää jo eka kierto?

 

Lisäksi mua vähän mietityttää, että onko tässä jo aihetta lääkärikäyntiin.. Päivystykseen mua ei yrityksistä huolimatta suostuttu ottamaan, terveyskeskus ei myöskään auttanut vaan kehotti sinne päivystykseen kääntymään.. Onko siis olemassa mitään normia, kauan tää vuoto kestää? Nyt siis viides päivä menossa, maanantaina se tyrehtyi melkein kokonaan ja tiistaina alkoi entistä runsaampana ja kivuliaampana ja siitä asti olen myös kuumeillut/lämpöillyt lievästi.. Vuoto on siis edelleen suhteellisen runsasta ja hyytymiä tulee päivittäin. Sunnuntaina ja maanantaina kivut oli samantyyppisiä kuin menkoissa, sellaisia alamahakramppeja, tiistain jälkeen kipu on ollut voimakkaampaa ja vihlovaa. Mä en jaksaisi enää tapella siellä päivystyksessä, mutta yksityisellekään mä en pääse ainakaan nyt heti. Lähinnä siis mietityttää joku tulehduksen mahdollisuus, vai kuuluuko tää kaikki oireilu ns. normaaliin keskenmenoon?

 

Alkaa vaan niin kyllästyttää tää tilanne jo, se suru minkä koko km aiheutti yhdistettynä näihin kipuihin, oon jo nyt ihan poikki tähän  :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en ole varma mikä teillä on ohjeistus, mutta Pirkanmaalla perusterveydenhuolto vastaa näistä hommista. Eli tk päivystys on se paikka joka hoitaa, etenkin jos on kuumetta, alavatsakipua ja/tai pahanhajuista vuotoa. Suoraan erikoissairaanhoito ei voi vastaan ottaa vaan siihen tarvitaan se tk:n lähete.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos laura! vastauksesta! Mä päädyin lähtemään tk-päivystykseen vielä suhteellisen oireettomana, ja siellä olikin sit edessä mun tänhetkisen elämäni pisin vuorokausi. Oli olo kuin Jack Bauerilla kun se alkoi olla ohi. Epätäydellinen keskenmeno, kohtutulehdus, lääkkeellinen tyhjennys.

 

En edes uskalla ajatella mitä olisi käynyt jos olisin jäänyt kotiin ja se kaikki olisi alkanut täällä. Mä olen niin huono hakeutumaan mihinkään hoitoon, et kynnys esimerkiksi ambulanssin soittoon olis ollut kyllä tosi korkealla, vaikka siinä kohtaa kyllä olisi ollutkin tarpeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä kun lähdit, tulin vastaamaan ettei kuumeilu kuulosta lainkaan normaalilta :( onneksi sait hoitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein lääkkeellisen tyhjennyksen mielestäni onnistuneesti keskiviikkona 2.10  (kaikki isoimmat pihalle, melko kivuton jne..). Eilen myöhään iltapäivällä iski mieletön kipukohtaus alavatsalla joka säteili selkään ja reisiin. Se nujertui sitten särkylääkkeillä parin tunnin kuluessa. Noh tänään sama homma. Tosin nyt ei meinaa särkylääkkeet purra... Mulla on ihan perus menkkamaista vuotoa ollut, eli pari kertaa sidettä tarvii vaihtaa päivän aikana.

Voiko nyt jo olla jotain tulehdusta? Onko muilla kipuillut kovasti ilman SUURIA vuotoja vatsa tyhjennyksen jälkeen?

Hitto jos sinne jotain jääpii.. :(

Edited by Keelya

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselisin seuraavaa, ovatko teidän kiertonne heitelleet km jälkeen? Mulla oli kr 17.10. ja nyt mennään kp41 eikä loppua näy.. Turhauttaa, mutta pohdin voisiko kr aiheuttaa tämän? Kr oli siis ihan alussa, rv4+4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ekat menkat tuli kkm:n jälkeen vasta kp 67, ja silloinkin käynnistin ne teroluteilla.

Kierto on muutenkin epäsäännöllinen pco-tyyppisten munasarjojen takia. Mutta kyllä se kierto voi olla pitempäänkin sekaisin keskenmenon jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mulla ei, oli ihan normaalikierto lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen. Lääkäri kyllä sanoikin, ettei kkm:n pitäisi vaikuttaa kiertoon millään lailla. Kaipa se on yksilöllistä kuitenkin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle taas sanottiin, että kierto voi olla pitkäänkin sekaisin, ja samanlaisia kokemuksia olen lukenut muilta. Itse tyhennys/jälkivuotoakin tuli se 12 päivää vähintään, ja vielä useampi päivä tyhjennyksen jälkeen tuli ulos kudosmateriaalia.

Mulla ei ole muutoinkaan koskaan ollut ns. normaali kierto, eli ilman lääkitystä voi olla mitä tahansa 38-100 päivän väliltä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt menossa km-vuodosta laskettuna kp14 ja ovismaisia oireita ollut jo. Ovistestien viivoista ei ole vaan ottanut selvää. Ihmettelenkin, että miten ovis vois näin aikaisin olla :o Eikö kroppa tarvi pidempää aikaa toipua? Spontaani km tapahtui rv6 eli ihan alussa ja tyhjeni itsestään. Viikon päästä jo nega raskaustesti.

 

Mulle sanoi gyne km:n tapahduttua, että kierron palautumiseen menee useimmiten 1-3 kk. Kuitenkaan menkkoja ei tarvi odotella eli normaalisti voi elää ja yrittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on käynnissä varhainen keskenmeno, raskausviikoista en ole varma, mutta luulen olevani todnäk kuudennella viikolla, ei ole mahdotonta että olisi jo seitsemäskin. Plussasin 31.12., mutta kierto oli niin pitkä että sen perusteella en voi olla varma missä mennään, tosin vielä 27.12. testi oli nega, eli sen perusteella lähinnä olen arvioinut raskauden keston. Eilen perjantaina 10.1. alkoi ruskea niukka vuoto, joka muuttui verisemmäksi päivän mittaan (myös limakalvoa/hyytymiä yms. rämmäleitä mukana), mutta pysyi vielä normaalia kuukautisvuotoa niukempana. Tänään 11.1. iltapäivällä aukesi hanat ja varsinainen vuoto alkoi (ihan kuukautisvuodon tyyppistä, mutta paljon runsaampaa kuin ikinä missään menkoissa, olen vaihtanut (yö)sidettä jopa tunnin välein. Kipuja ei paljon, otin buranan ja sen jälkeen ei ole tuntunut missään. Mihinkään en ole soittanut tai mennyt, ja nyt mietin että pitäisikö? En koe tarvetta mennä mihinkään näytille vaan että ne kertoisivat mulle että "sulla on keskenmeno, ei voi mitään" - sen verran osaan arvata itsekin. Henkisesti ja fyysisesti mulla on kuitenkin kohtalaisen hyvä olo, että sen puolesta en kaipaa mitään käyntiä juuri nyt. Mulla olisi ollut aika neuvolaan jo maanantaille, ja ajattelin että katselen tilannetta tässä viikonlopun yli, teen maanantai-aamuna raskaustestin, ja soitan sitten sinne neuvolaan ja kysyn ohjeita. Mitä mieltä olette, riittääkö tuo, vai onko mulla tarvetta käydä jossain tarkastettavana jo aikaisemmin? Toki mä toivoisin että jossain vaiheessa joku katsoo että sieltä kaikki varmasti näyttäisi poistuvan/poistuneen itsekseen, ja ettei ole kyseessä kohdunulkoinen, mutta voiko sen kanssa odottaa muutaman päivän?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En siis mennyt mihinkään, vaan tein kuten tuossa lauantaisessa viestissä pohdin. Vuoto oli tosi tosi runsasta sunnuntaihin asti, sitten normalisoitui tavallisia kuukautisia vastaavaksi. Tänään maanantaiaamuna raskaustestissä enää vain hyvin hailakka viiva, hädin tuskin silmälle havaittava. Neuvolan neuvontapuhelimessa sanottiin että mihinkään ei tarvitse mennä (lue= mihikään ei pääse) tarkastettavaksi, jos pärjää vuodon ja kivun kanssa kotona. Jos vuoto jatkuu pitkään (yli viikon) tai runsastuu uudelleen, tai on jotain muuta ongelmaa, niin varaa aikaa terveyskeskukseen ja sitä kautta voi saada lähetteen naistentautien polille. Itse päätin varata ajan yksityiselle gynelle vielä tälle viikolle, koska haluan tietää että kaikki on kunnossa, vaikka sinänsähän tämä kyllä näyttää hyvältä. Aika on torstaille, eli n. 6 vuorokautta keskenmenon alkamisesta. Onkohan se hyvä aika mennä, vai liian aikaisin? Itse ajattelin että siihen mennessä varmaan olisi jo pitänyt kohdun tyhjentyä, eli jos olisi jotain ongelmaa niin sen näkisi sitten siellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Menikö Gaia gynellä kaikki hyvin? Itselläni oli tsekkauskäynti gynellä 2 viikkoa tyhjennyksen jälkeen, joskin tilanteen saattaa nähdä nopeamminkin jos vuoto lakkaa ajoissa. Mulla siis kkm ja lääkkeellinen tyhjennys. Jos kohdussa näkyi jotain niin kannattaa yrittää päästä nopeasti kaavintaan tms. - itselläni meni n kuukausi kun ajattelivat että menkat alkaisivat vaikka kohtuun oli vähän jäänytkin jotain.. Eipä näin käynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki meni gynellä hyvin, kiitos kysymästä. :)  Mulla oli käytännössä jo vuotokin lakannut torstaiaamuun mennessä, se meni tosi nopeasti ohi kun lauantaina alkoi kova vuoto ja tiistaina tuli enää pientä tuhruvuotoa. Gyne katsoi ultralla ja kohtu oli ihan tyhjä, limakalvo ohut, munasarjat kunnossa. Vähän turha käynti tavallaan, mutta sainpahan mielenrauhan ja tiedon että kaikki on kunnossa. Luulen että tällä kokemuksella, jos toiste kävisi samalla tavalla, niin en välttämättä menisi tarkistuskäynnille. Siis tosiaan kun meni näin varhaisilla viikoilla, vuoto oli alkuun runsasta ja loppui aika nopeasti, ei ollut kovia kipuja, r-testin viivat haalistui nopeasti (eilen eli viikko km:n alusta jo melkein nega, haamujen haamu), eikä mitään epäilyttäviä oireita ollut mihinkään suuntaan. Mutta kun ei aikaisempaa kokemusta ollut ja olen aikamoinen hermoilija, niin en oikeastaan kadu että kävin. Nyt on hyvä jatkaa uuteen yritykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hyvä juttu! :) Se on vielä surkeampaa jos tuossa vaiheessa tulee tyhjennyksen ja hormonin laskun kanssa ongelmia. Ei meinaa hermot kestää. Tsemppiä uuteen yritykseen, toivottavasti tärppää nopeasti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko jollain keskenmeno aiheuttanut vuotohäiriöitä? Ts. häikkää kiertoon? Spontaani km tapahtui noin rv5+2.

 

Mulla loppui nyt toiset menkat km:n jälkeen. Nämäkin menkat kesti lopulta 10 pvää, sitten yksi vuodoton päivä ja taas vähän veristä vuotoa. Ekat km:n jälkeiset menkat oli samanlaiset. Mitenkään järkyttävän runsaat ne ei ole olleet, kaksi hieman runsaampaa päivää ja loput pientä vuotelua. Tämä ei vaan ole mulle mitenkään normaalia, normaalisti vuodan max viisi päivää ja melko niukasti. Mistä ihmeestä tämä kaikki vuotelu johtuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut vasta yhdet menkat kr:n (tosi alussa, 4+5) jälkeen, ne tuli oikeaan aikaan (siis jos laskee kierron km/kr:n mukaan, vaikka eihän se ihan sama asia ole), kuten ilmeisesti myös ovis, mutta olivat oudot. Epätyypillistä tiputtelua etuajassa, runsaammat, jotenkin vain epänormaalin tuntuiset. Tosin mun km-vuotokin kesti tuhruineen 10 päivää, vaikka oli noinkin alussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekin tuli keskenmeno. Menin yksityiselle ar-ultraan rv 7+3, kun raskausoireet olivat ensin olleet voimakkaat ja sitten loppuneet kuin seinään. Vuoto ei ollut kuitenkaan alkanut. Ultrassa ei näkynyt alkiota, ainoastaan raskausviikkoja pienempi alkiopussi. Epäiltiin siis tuulimunaa, mutta gyne käski odottamaan pari viikkoa, JOS kyseessä olisikin ollut paljon luultua myöhemmin tapahtunut ovulaatio ja raskaus olisi ollut tuolloin vasta 6- viikoilla. No, vuoto alkoi sitten itsekseen rv 9+5 ja kesti pari viikkoa. Ulos tuli muutamia useamman sentin mittaisia klönttejä kipujen saattelemana.

 

Vähän yli 2 viikkoa vuoden alkamisen jälkeen tein (terveysaseman ohjeiden mukaisesti) kotona raskaustestin ja sain haalean plussan. Verikokeessa pari päivää tuon jälkeen raskaushormoniarvoksi tuli 40.2 (viitearvo 0-3). Terveysaseman hoitaja konsultoi puhelimitse lääkäriä, jonka mukaan tuo arvo ei edellytä mitään toimenpiteitä, vaan voin elää normaalisti. Arvo hänen mukaansa laskee useampien viikkojen kuluessa.

 

Itselläni on kuitenkin pelko, että tuliko kaikki sittenkään ulos, vai jäikö kohtuun jotain  :unsure:. Mitään raskausoireita tai kipuja ei ole. Millaisia veriarvoja teillä muilla on ollut? Onko tuo 40 ihan normaali arvo (19 päivää keskenmenon alkamisen jälkeen)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^en tiedä mitä ne normaalit arvot on, mutta itse kävin verikokeessa noin neljä viikkoa km:n (9+3) jälkeen, ja arvo oli 2. Ainakin siihen verrattuna tuo 40 kuulostaa aika paljolta, mutta kai näissäkin voi olla eroja..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now