Maasa

Kysymyksiä keskenmenoon liittyen

555 posts in this topic

inkkumaa ja muut

 

Meillä oli km rv16 viime maaliskuussa. Juurikin noita samoja tuntoja oli itselläkin ja toiveet korkealla nopeasta uudesta raskautumisesta (km raskautta oltiin odotettu pitkään, mutta oli luomuplussa). Km jälkeen eka kierto oli normaalimittainen, sitten kierrot meni ihan sekaisin. Stressasin kamalasti, tein toiveikkaana raskaustestejä, ja aina negaa tietysti. Viimein plussa tuli joulukuun alussa eli n.9kk päästä km:sta. Tuosta kierrosta kirjoitinkin johonkin "vinkkejä raskautumiseen" tms. -ketjuun, nimittäin mulla ainoa ehkä plussaa selittävä tekijä oli stressittömyys ja koko vauvakuumeasian tietoinen unohtaminen (aivan uskomattoman vaikeaa! mutta tepsi!).

 

Mutta mun pointti on se, että kaikki ei tosiaankaan raskaudu ekasta km jälkeisestä kierrosta, vaan vasta sitten kun kroppa ja mieli on siihen valmiita. Ei kannata verrata itseä muihin tai aatella olevansa jotenkin epäonnistunut, kun plussaa ei kuulu. Toivin mukaan se pärähtää kaikille tämänkin ketjun kirjoittelijoille ja lukijoille jossain vaiheessa.

 

Onnea ja jaksamista tasapuolisesti :) !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta mun pointti on se, että kaikki ei tosiaankaan raskaudu ekasta km jälkeisestä kierrosta, vaan vasta sitten kun kroppa ja mieli on siihen valmiita. Ei kannata verrata itseä muihin tai aatella olevansa jotenkin epäonnistunut, kun plussaa ei kuulu.

 

Minä voin myös allekirjoittaa tämän. Minulla meni kierto / hormonitoiminta todella sekaisin keskenmenosta ja uutta plussaa odotettiinkin sitten n. vuosi.

 

Toivottavasti kaikilla kuitenkin tulee se uusi plussa, ennemmin tai myöhemmin. Jaksamista. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Xim ja muut plussaa kauemmin odotelleet: mua kiinnostaisi tietää, miten teillä sitten kävi sen hormonitoiminnan kanssa? Oliko kierrot mitä sattuu? Puuttuiko ovis vai oikkuiliko keltarauhashormoni? Vai jotain muuta?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Xim ja muut plussaa kauemmin odotelleet: mua kiinnostaisi tietää, miten teillä sitten kävi sen hormonitoiminnan kanssa? Oliko kierrot mitä sattuu? Puuttuiko ovis vai oikkuiliko keltarauhashormoni? Vai jotain muuta?

 

No sinäänsä minä en tiedä mitä kropassa oikein tapahtui, koska lopulta saatiin plussa ilman lääkärin apua. Olin tosin jo päättänyt varata ajan lääkärille, mutta sitä ei sitten tarvittukaan. Itseasiassa suunnittelin lääkärille menoa monta kuukautta, mutta olin niin kypsä syksyiseen lääkärissäravaamiseen ja ronkkimiseen etten ollut henkisesti siihen valmis.

 

Mutta elimistöni oli siis ihan sekaisin: Kierrot olivat pitkät ja pituus vaihteli. Oma diagnoosini on, että ovulaatio kyllä tapahtui (kaikki merkit bongasin hyvinkin selvästi) mutta munasolu ei vaan kiinnittynyt kohtuun. Minut ultrattiin km jälkeen todella monta kertaa, joten mitään rakenteellista vikaa tai sairautta ei ole. Ja esimerkiksi jälkitarkastuksessa oli munasolu juuri irtoamassa ja kohdun limakalvokin oli oikein hyvä, lääkärin mielestä siis todella ihanteellinen tilanne raskautta ajatellen, mutta silti mitään ei tapahtunut.

 

En tiedä reagoiko elimistöni jotenkin normaalia herkemmin hormonitoiminnan muutoksiin, koska kun esimerkiksi lopetin joskus aikoja sitten pillerit 6 vuoden käytön jälkeen niin kierto meni silloinkin ihan sekaisin, ja kesti n. vuoden että kuukautiskierto lähti toimintaan. Silloin söin muistaakseni 3 kiertoa keltarauhashormonia (joka ei itseasiassa edes auttanut..) mutta noin vuoden päästä pillereiden lopeuksesta kierto lopulta siis normalisoitui. Silloin tuo odottelu ei haitannut, koska raskautuminen ei ollut ajankohtaista.

 

En tiedä auttoiko tähän onnistuneeseen raskauteen se, että aloin syödä foolihappoa. Omien nettigooglailuiden perusteella foolihappoa suositeltiin tosi usein ulkomailla kuukautishäiriöiden hoitoon ja päätin koittaa josko siitä olisi apua. Ehdin syödä sitä n. 1,5 kiertoa ja sitten tosiaan tulin raskaaksi. Olin koko ajan syönyt monivitamiinivalmistetta jossa oli foolihappoa lisänä, mutta sen lisäksi aloitin siis ihan pelkän foolihapon. Ehkä elimistöni vaati vain pienen korjausliikkeen, tai sitten aika teki taas tehtävänsä, en osaa sanoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös oli km marraskuussa. Kierto oli heti sen jälkeen ihan normaali, vuoto ehkä on aavistuksen verran lisääntynyt. Oviksetkin tuntuu tulevan ihan ajallaan, mutta tärppiä ei vaan ole vielä tullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli km vasta ja nyt on eka kierto loppusuoralla (toivottavasti...). Ainakaan tässä kierrossa ei ovista tullut, mikä tietysti vähän huolettaa, kun enimmillä tuntuu kierto jatkuvan kauniisti heti km:n jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin tyhjennys lääkkeillä. Kovat kivut kesti noin viikon, samoin vuoto. Nyt aikaa on kulunut yli kaksi viikkoa, mutta edelleen mulla on noin kerran päivässä sellaista menkkakipua, ei kovin kovaa, mutta kuitenkin aivan selkeästi. Itse en huomannut kysellä kauheasti kun ne lääkkeet sain, mutta onko kenelläkään tietoa onko tämä tavallista?

 

Joo, toki fiksumpaa olisi soittaa sinne sairaalaan, mutta kun jo ekalla viikolla soitin niin tuntui että puhelimeen vastaavat ihmiset eivät oikein osanneet sanoa mitään muuta kuin että syö buranaa.

 

Lääkärintarkastus on varattuna, mutta siihen on vielä reilu viikko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle lääkäri sanoi, että jos keskenmeno hoidetaan lääkkeellisellä tyhjennyksellä, niin se sekoittaa elimistöä. Lääkkeet antanut lääkäri ei tästä tosin maininnut. Mulla eka kierto km jälkeen oli normaali, mut sitten ne alkoi venyä ja olla mitä ihmeellisempiä. Kävin neuvolalääkärillä kun km oli kulunut 5 kk eikä kierrot tasaantuneet. Hän käski vaan odotella ja kertoi syyn johtuvan tuosta lääkkeestä. Puoli vuotta keskenmenosta tuli sitten plussa, ensimmäisestä normaalista kierrosta.

 

Ilmeisesti ovulaatio tapahtui kierroissa, mutta kiinnittymistä ei vaan tapahtunut. Ehkä en ollut valmis ylläpitämään uutta raskautta aiemmin. Tosin tää on varmasti yksilöllistä.

 

sininan kysymykseen, niin musta toi kuulostaa ihan normaalilta. Mulla niitä kipuja kesti kolmisen viikkoa ja vuotoa tuli ja meni. Olin itseasiassa tosi huonossa kunnossa kuukauden verran ja särkylääkkeitä kului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka teillä on todettu keskenmeno? Ootteko varannu ajan yksityiseltä vai mennyt esim. julkisen puolen päivystykseen vuodon takia, ovatko ottaneet tutkimuksiin? Epäilen itselläni keskenmenoa ja ensimmäinen julkisen puolen ultra olisi vasta kahden viikon päästä, jonne en jaksa odottaa, niin mietinkin että pitäisikö varata aika yksityiseltä vai koittaa tekisivätkö mitään päivystyksessä? Neuvola ei tee mitään vaikka olen vuodosta jo pariin kertaan maininnut.. :unsure:

Onko teillä ollut kipuja, kun vuoto on alkanut (tarkoitan ei-lääkkeellistä vuotoa)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuinka teillä on todettu keskenmeno? Ootteko varannu ajan yksityiseltä vai mennyt esim. julkisen puolen päivystykseen vuodon takia, ovatko ottaneet tutkimuksiin? Epäilen itselläni keskenmenoa ja ensimmäinen julkisen puolen ultra olisi vasta kahden viikon päästä, jonne en jaksa odottaa, niin mietinkin että pitäisikö varata aika yksityiseltä vai koittaa tekisivätkö mitään päivystyksessä? Neuvola ei tee mitään vaikka olen vuodosta jo pariin kertaan maininnut.. :unsure:

Onko teillä ollut kipuja, kun vuoto on alkanut (tarkoitan ei-lääkkeellistä vuotoa)?

 

Sain keskenmenon viime syyskuussa. Mulla eteni raskaus ihan normaalisti, kunnes sitten lähellä rv 12 alkoi tuhruvuoto. Vuoto alkoi illalla joten ajattelin odottaa seuraavaan päivään jotta pääsen päivystykseen. Tuolloin vuodon alkamispäivänä ei ollut minkäänlaisia kipuja, mutta seuraavana aamuna matkalla päivystykseen alaselkää alkoi juilia.

 

Soitin siis lähimpään sairaalaan joka päivystää ja kerroin tilanteeni. Kun kävin aulassa ilmoittautumassa mut otettiin heti sisään kun tiesivät syyn miksi paikan päälle olin raahautunut.

 

Aika omituista ettei neuvola tee mitään jos olet heille siellä kertonut, että vuodat. :(

Edited by Viola

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen hankkinut lähetteen sairaalaan omalta lääkäriltä kolme kertaa (joista yksi oli väärä hälytys). Viimeisimmällä kerralla jouduin menemään jo yöllä kipujen vuoksi, kun alunperin sovittiin että tulen vasta aamulla. Vastaanotto sairaalassa oli kyllä sieltä ja syvältä, kun hoitaja ekaksi luukulla mitään kysymättä tuhahti kiukkuisen oloisenai: "Oletko ottanut Panadolia, kipu kuuluu asiaan!" (Tuolloin kyseessä oli siis kohdunulkoinen, ja munanjohdin oli revennyt ja vuosin vatsaonteloon... Vieläkin nostaa verenpainetta se vastaanotto, kun muistelen asiaa...)

Edited by inkkumaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Milloin kuukautisten pitäisi alkaa keskenmenon jälkeen? Nyt alkoi viides viikko km:n alkamisesta eikä kuukautiset ole alkaneet vieläkään. Uutta raskautta ei ole yritetty, eli seksiä on harrastettu vain kumin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Tuo kuukautisten alkaminen vaihtelee tosi paljon. Mulla normikierto on 28 päivää ja ekan keskenmenon jälkeen menkat alkoivat 6 vkoa keskenmenosta, tokan keskenmenon jälkeen meni vain 4 viikkoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kohdunulkoinen, jota ensin yritettiin lääkkeellisellä tyhjennyksellä (kohdunulkoista ei tunnistettu), sitten metrotreksaattipiikillä. Ekat menkat tuli seitsemän viikon jälkeen, tokat normikierron mukaan. (~30 päivää)

Edited by Lumikko

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä onko tämä teistä nyt sopimatonta, mutta ajattelin, että ehkä minun tarinani tuo jollekkin vielä toivoa. Voin poistaa tämän, jos tämä sopimattomaksi luokitellaan.

 

Minä tuolla sivulla kaksi kyselin paljon alkuraskauden vuodoista, ja ikäväkseni kärsin rajuista vuodoista koko raskauden. Mutta nyt sylissäni on terve, jäntevä ja erittäin tarkkaavainen (ja tietysti uskomattoman suloinen) poika. Ainoa pidenpi vuototauko minulla oli tammi-helmikuussa (poika syntyi vappuaattona), muutoin vuosin säännöllisesti 2-4 viikon välein ja aina rajusti ryöpsähtämällä.

 

Vuotojen syy ei ole selvinnyt, ja muutaman viikon päästä pohditaan jatkuuko minun tutkimukset, mutta yksi arvio rajuihin vuotoihin oli istukkani, joka oli iso ja erittäin ohut. Tällaiset istukat vuotavat helposti reunoista ja jo tulee pienikin ratkeama, on se istukan paksuuteen nähden aina syvä.

 

Haluan toivottaa kaikille voimia ja toivorikasta kesää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla keskeytettiin kohdunulkoinen raskaus viime tiistaina vk 7+4 metotreksaattipiikillä. Tummanpunainen klöntikäs vuoto alkoi seuraavana päivänä ja kesti pari päivää. Nyt pari päivää on tullut vähän vaaleampaa ja kirkkaamman punaista verta, jota saattaa yht'äkkiä vuotaa lähes lorisemalla (ei mitään hirveitä määriä).

 

Te joilla on ollut kohdunulkoinen ja se keskeytetty metotreksaatilla, kuinka kauan teillä on kestänyt vuoto, ja kuinka paljon vuotoa on ollut? Entä miten Hcg hormooni on lähtenyt laskuun (viime tiistaina 1200).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääkö huolestua jos ei ole mitään kipuja? Olen vuotanut runsaasti, pari todella isoa kudospalaa on löytynyt hyytymien lisäksi vuodon joukosta. Ja fyysisesti ei tunnu missään.

 

Kesken meni, siitä ei ole epäilystä, mutta kun mä oon koko ajan odotellut niitä kamalia kipuja. Mun menkatkin on yleensä niin tuskalliset, niin ihmetyttää miten nyt ei satu ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kivuista

 

Mulla ei alkuun tullu kipuja lainkaan. Ja yleensä menkkakivut on ollu tosi pahat. Vuotoo tuli kyllä senkin edestä ja viikon vuodon jälkeen alkoi kivut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eli ne kivut voi tulla vähän jälkijunassakin. Good to know, niin osaa varautua :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

talviuni, mulla ei ollut ollenkaan kipuja tuon mun ekan km:n aikaan, joka meni aikaisin kesken. Mullahan yleensä menkatkin on ekana päivänä varsin kivuliaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taas oli aika kovat kivut viikkoa ennen vuotoa ja sinä ainoana päivänä, kun muutaman tunnin aikana vuosi kunnolla, tuntui vain hyvin pientä jomotusta. Sen jälkeen ei mitään, ei kipua eikä vuotoakaan. Ja viikkoa myöhemmin kun kävin gynellä tarkistuttamassa asian, oli kohtu tyhjentynyt täysin.

 

Onko muilla tullut iho-oireita keskenmenon jälkeen? Mulla on lähes yhtä järkyttävä kasvojen iho (siis näppyläinen) kuin tyttöjen syntymän jälkeen :o Olin kyllä aika yllättänyt, että noin lyhyen raskaanaolon jälkeen tuli lähes yhtä voimakas reaktio. Ja ärsyttää, että pitää olla "ilman syytä" taas niin huonoihoinen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla on iho kohdunulkoisen jälkeen ihan järkyssä kunnossa. Ja kaverini, jolla oli keskenmeno jokin aika sitten kärsii myös tosi huonosta ihosta <_< Tosi ärsyttävää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now