Alya

Rauhallisemmin liikkeelle lähtevät lapset

193 posts in this topic

Hei!

Aattelin tulla kertomaan kuulumisiamme, elikkäs meidän neiti sitten lähti kävelmemään 1v 2kk ikäisenä. päivälleen :D

Ja nyt alkaa tulemaan jo paljon sanojakin. (tai paljon ja paljon, alkaa tuleen ne sanat takaisin mitkä hävisi tossa kävelyn lähdön aikoihin).

Tällästä meille siis nyt kuuluu. Arki sujuu lapsen perässä 'juosten' ja mietteet on nyt sitten, et kyl tuo vissiin verrattaen aikasin lähti kävelemään, kun miettii sitä et lähti myöhemmin kuin muut liikkeelle.

Eikä poikkea minusta enää ollenkkaan muista ikäisistään lapsista.

Share this post


Link to post
Share on other sites
meidän typy kääntyi ekaa kertaa selältä vatsalleen 6,5 kk iässä. Silloin aloin pitää häntä alasti viltin päällä ja heti alkoi kääntymisharjoittelu. En tiedä oliko sattumaa vai ei. Takaisin mahalleen oppi kääntymään 7,5 kk iässä, ihan vaippa ja vaatteet päällä. ;)

Itse olin jo vähän huolissani meidän 4kk ikäisestä kun ei osoittanut kiinnostusta kääntymisharjoitteluun. Huomattiin sitten, että hoitopöydällä ilman vaippaa neiti "venkoili" mielellään alakroppaansa puolelta tosiselle. Ollaan nyt pidetty neitiä ilman vaippaa leikkimatolla (muovitettu frotee ja pyyheliina alla) ja siinä neiti jumppailee itseään paljon innokkaammin kuin paksun kestovaippapaketin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö on nyt 7½kk, eikä ryömi tai pyöri akselinsa ympäri mahallaan ollessaan. Vähän vinkeitä siihen suuntaan oli, mutta siihen jäi. Minäkin tiedän ja yritän takoa päähäni, että lapset kehittyy yksilöllisesti jne. mutta silti..

 

Tyttö kääntyy vain selältä mahalleen, tykkää kyllä olla mahallaan ja häntä pidetään lattialla tosi paljon. Nähdessään jotain kivaa vähän kauempana tai muuten vain innostuessaan, hän sätkii käsillään ja jaloillaan hurjasti ylös alas mahallaan ollessaan, mutta ei hoksaa koukistaa jalkojaan mahan alle tai vetää käsillään itseään eteenpäin. Lähinnä vähän mietittyttää tuo, ettei hän pyöri mahallaan ollessaan oikein mihinkään päin. Kurottelee kyllä leluja sivuilta, jos ne ovat lähellä ja edestä tietysti myös, mutta musta näyttää ettei häntä jotenkin edes kiinnosta kurotella kauemmas..vai eikö hän ymmärrä, että ne lelut voisi saada kurottelemalla. Selälläänkin tyttö viihtyy katselemassa ympärilleen ihan mielellään tai näpertää jotain käsissään. Pari kertaa tyttö on innostunut möyrimään meidän sängyllä jollakin tavalla vähän eteenpäin. Pistää mahallaan ollessaan pään sänkyä vasten ja jotenkin siitä kiehnää itseään eteenpäin, vaikea selittää.

 

Tyttö jokeltelee paljon, "juttelee" omalla kielellään ja eleillään, on vastavuoroinen, ottaa kontaktia, leikkii leluillaan jne. En siis ole huolissani tytön muusta kehityksestä. Lähinnä vain kiinnostaa, että mitä mun sitten pitäisi tehdä, muuta kuin pitää lasta lattialla mahallaan, virikkeitä hänen sivuillaan, olla itse siinä seurana "kannustamassa". Mitä muuta? Ois kiva tietää, koska toki haluan tukea lapseni kehitystä. Meinaan vain, että jos jollakin fysioterapeutilla on otsaa kommentoida vastaavaa tilannetta vanhempien syyksi (viestien alkupäässä), niin mitkä ne keinot sitten on, jotka tukee lapsen liikkeelle lähtemistä?

Edited by Anni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka!

Nää kommentit tuntuu todellakin niin tutuilta...olen 3kk iästä asti olut sydän syrjällään pojun motorisesta kehityksestä!

Saatiin silloin neuvolasta lähete fyssarille sen takia kun poju piti päätä enmmän toisella puolella ja kaiken "kruunasi" 4kklääkärin tyly kommentti"ikäisekseen jälkeenjäänyt,laitetaan neurologille"..sen kummempaa asiaa selittämättä että miksi..siinä sitten itkun soperruksessa yritin kysyä että mitä voi olla vialla niin sieltä tuli kaikki sairaudet ja oli jo mekeinajamasa huoneesta ulos!Siitä lähtien ei miellä "tavallista" vauva arkea ole eletty...joka päivä on mielessä että teenkö varmasti tarpeeksi motivoitiakseni poikaa..ja odottanut että jotain kehitystä tapahtuu ja kuunnellut tuttaven ylistyksiä mitä heidän vauvat jo osaa!5,5kk ikäisenä käytiin neurolla..oli juuti oppinut silloin kääntymään...eivät siellä todenneet muuta kuin että hypotoninen ja haluavat nähdä uudestaan syksyllä ja että fyssari kerrat voi vähentää 2 kertaa kuussa!Tämä hieman rauhoitti mieltäni!Neurolle saatiin epikriisit fyssari käynneiltä ja ne eivät olleen todellakaan kaunista luettavaa...niissä fyssari oli kirjoitellut kaikenmoisia epäilyjään..joista ei ollut minulle maininnut sanallakaa!Kuukaudet taas kuluivat ja odotin kuin kuuta nousevaa että poju oppii jotain uutta..aloin jo itsekkin uskoa todella että hänessä on jotain "vikaa"..olin ollut pienenä kuulemma aivat yhtä hidas liikkeissäni..äitini yrittti rauhoitella!Nyt poika on juuri täyttänyt 10kk...ja neurolle olemme menossa vajaan parin kk päässä!Nyt hän osaa ryömiä,istua tuetta(mutta ei itse pääse),seisoa vähän aikaa tukea vasten,vilkuttaa,sanoa muutamia sanoja...ongelma on tod näkösesti ylävaratalon "pehmeys"..ei tykkää otta käsillä tukea niin että pääsisi konttausasentoon!Samaisella lääkärilä kävimme juuri a nyt oltiin yliystävällisiä,hyvä ettei syliin tultu..liekkö kuullut valituksiani hänen tavastaan esittää aisioita!Edelleen asia on minulle henkisesti erittäin vaikea..koko ajan doan että milloin tapahtuu taas jotain...ei sillä että itse kiirehtisin pojan kehitystä..itse ajttattelen että kaikki ajallaan!Mutta eniten paineita aiheuttaa ympäristön painostus ja odotukset(kaiken pitäisi tapahtua äkkiä)!Sellainen sepustus..mutta eiköhän se tästä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

..hups..vähän tuli kirjoitusvirheitä,mutta toivottavasti saatte edes jotain selvää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko nostaa tätä ketjua, mun ja erään toisen vaukkarin "iloksi" ;)

 

Meillä ei siis pikkuveikka liiku vielä muuta kuin peruuttamalla. Istuu tukevasti kun siihen laitetaan, mutta muuten möllöttää mahallaan ja pyörii akselinsa ympäri peruttaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oman kokemuksen varjolla suorastaan ihmetyttää miksi puhutaan hitaasti liikkeellelähtevistä jos puhutaan ryömimättömästä 9-kuisesta? Eikös se keskiarvo muutenkin ole lähempänä 9kk kuin 8kk. Itsekin olen käynyt ryhmässä jossa ikätoveri lähti kävelemään viikkoa ennen kuin omani oppi ryömimään. Siitä huolimatta omanikin loppujenlopuksi alitti kävelyn keskivertoajat.

 

Meillä lähti ryömimään tasan 9-kk päivänä ja konttaamaan 1kk iässä, mutta lähti samalla viikolla myös kävelemään ilman tukea. Eli tuo ryömimään/konttaamaan lähteminen ei kertonut kokonaismotoriikasta sitten yhtikäs mitään. Ja portaat konttas ylös ja alas 10-kuisena vaikkei osannut kontata. Istumaankin oppi nousemaan itse vasta 11kk iässä vaikka silloin oli kävellyt tuke vasten jo pitkään niin ei osannut nousta istumaan kuin sillä lailla että nousi seisomaan tukea vasten ja siitä laskeutui istumaan. :P

 

Turhat huolet pois ennenkuin on todellista syytä! 9-kuinen ei ole millään mittarilla myöhään. JA jälkikäteen kiittelee jokainen jonka terve lapsi on lähtenyt myöhemmin liikkeelle koska ehtii olla järkeä, ehtii oppia mitä saa ja mitä ei saa tehdä jnejne.. Meilläkin ehdittiin mm. oppimaan portaiden ja mudien vaarallisuus ennenkuin oppi konttaamaan joten pärjättiin lopulta kokonaan ilman mitään portteja ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei hienoa, tällainen ketju :)

 

Mulla on vähän sellainen kutina, että meidän poitsu on/tulee olemaan hidas liikkeissään. On nyt reilut 4,5 kk, eikä osoita oikein minkäänlaista kiinnostusta kääntymistä kohtaan. Selällään ollessaan ei edes yritä kääntyä, katselee vain tyytyväisenä ympärilleen. Mahallaan ollessaan on kyllä jos jonkinlaista ähellystä, mutta turhautuu tosi äkkiä ja muuttuu hyvin pian itkuksi. Kyllähän tuo silloin tällöin kääntyy mahaltaan selälleen, mutta väittäisin niitä vielä vahingoiksi.

 

Tuntuu, että kaikki lähipiirin lapset on ihan päinvastaisia, oikein erityisen aikaisin liikkeelle lähteviä. En ole huolissani pojan kehityksestä, mutta välillä tuntuu, että miksei tämäkin jo liiku ja olenko tehnyt jotain väärin. No, kukin lapsi ajallaan.

 

Täytyy vaan yrittää pitää vieläkin enemmän lattialla, vaikka ei siellä kovinkaan hyvin viihdy. Koko ajan vaatisi huomiota ja tekemistä. Ja lelukaaren alla kun ei viitsisi niin kovasti sitä viihdyttää, kun ne lelut sitten vie kaiken mielenkiinnon eikä hoksaa, että kääntymistäkin voisi harjoitella.

 

Mutta ihana ketju! Huojentavaa lukea, että ei kaikilla ole nopeasti liikkeelle lähteviä lapsia, vaan on ihan normaalia, että osa on rauhallisempia sen suhteen :)

Edited by Riinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on 11kk ja vasta ryömii. Ei oikein ikinä ole hirveästi osoittanut kiinnostusta liikkumista kohtaan, on enemmän tollainen leppoisa köllöttelijä joka tykkää seurata ympäristöään paikalta.

Pari kertaa on noussut konttausasentoon, mutta ei siinä kovin kauaa pysy. Ylöspäin kurottelee, mutta ei pysy polvillaan eikä jaloilleen yritä. Kävelyä saadaan varmaan odottaa vielä pitkään.... Asiaa ei helpota se, että kaverin samanikäinen tyttö on kävellyt tukea vasten jo vaikka kuinka kauan. Ei sais verrata, mutta... :rolleyes:

 

Tottakai mietityttää, että onko kaikki hyvin, mutta lääkärit ja neuvola ei ole huolissaan. Lähinnä ehkä ympäristön painostus on se joka mua stressaa... :rolleyes: Isovanhemmat hokee jatkuvasti miten mun pitää vaan seisottaa poikaa jotta se oppii kävelemään ja pitää tehdä sitä ja tätä ja tota. Tulee sellainen fiilis, että paska äiti täällä hei... Meillä on lattiat täynnä virikkeitä pojalle, mutta jos toista ei kiinnosta niin minkäs teet?

 

Ihanaa kuitenkin lukea, että muidenkin lapset on vähän rauhallisempia liikkeissään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kanssa on ollut hitaasti liikkeelle lähtevä lapsi. Ryömimään lähti 9kk iässä ja sitä ennen vain köllötteli lattialla. 10,5 kuukauden iässä lähti pikkuhiljaa nousemaan konttaus asentoon ja nyt tuo konttaakin jo melko vauhdilla ja samalla alkoi nousta polviseisontaan. Nyt huomattavissa on opettelun alkua seisomiselle. Kun tyttö sai pään auki liikkumiselle niin nyt kehitystä on tapahtunut hetkessä huimasti.

 

Me kun oltiin lääkärissä vähän ennen ryömimään oppimista niin lääkäri laittoi meidät varmuuden vuoksi fysioterapiaan. Meillä kaikki oli siellä kunnossa ja fysioterapeutti sanoi, että lasta ei ennen vuoden ikää tarvitse seisottaa ja kävelyttää ellei siihen ole halukas. Sanoi myös sen, että jos lapsella ei ole mitään sairautta eikä löydettyä muutakaan vikaa niin kävelyä odotellaan alkavaksi noin 1,5 vuoden ikään mennessä. Tämän jälkeen, jos lapsi ei kävele niin aletaan tutkia fysioterapian / opettelun tarvetta. Tosin kenkien ostoa suositteli varvistamisen vuoksi ja pyysi opettamaan oikeita tapoja tulla sängyltä alas ja seisonnasta istumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei hienoa, tällainen ketju :)

 

Mulla on vähän sellainen kutina, että meidän poitsu on/tulee olemaan hidas liikkeissään. On nyt reilut 4,5 kk, eikä osoita oikein minkäänlaista kiinnostusta kääntymistä kohtaan. Selällään ollessaan ei edes yritä kääntyä, katselee vain tyytyväisenä ympärilleen. Mahallaan ollessaan on kyllä jos jonkinlaista ähellystä, mutta turhautuu tosi äkkiä ja muuttuu hyvin pian itkuksi. Kyllähän tuo silloin tällöin kääntyy mahaltaan selälleen, mutta väittäisin niitä vielä vahingoiksi.

 

Tuntuu, että kaikki lähipiirin lapset on ihan päinvastaisia, oikein erityisen aikaisin liikkeelle lähteviä. En ole huolissani pojan kehityksestä, mutta välillä tuntuu, että miksei tämäkin jo liiku ja olenko tehnyt jotain väärin. No, kukin lapsi ajallaan.

 

 

Mulla oli ihan samat fiilikset, kun poika oli vajaa 5kk! Kaikkien lapset jo kääntyili, mutta meillä ei osoittanut mitään kiinnostusta. Ei edes harjoitellut tai ähissyt. Oli oikeastaan aika tyytyväisenä lattialla, välillä "pyysi" kääntämään ympäri. Ja sitten 5,5kk ikäisenä, ihan ilman ennakkovaroitusta tai harjoitusta, poika vain kääntyi. Ja ever since on kääntyminen jatkunut:).

Sitten 6kk 3vkoa lähti ryömimään ja sekin ilman mitään ennakkomerkkejä, yhtäkkiä vain liikkui eteenpäin. Missään vaiheessa liikkumattomuus ei haitannut tai turhauttanut.

 

Mutta tuosta kääntymisestä välillä myös pohdin, että minkäköhän takia kaikkien muiden lapset kääntyvät jo, mutta meidän ei. Eikä edes harjoittele. Mutta kyllähän se sieltä tuli, vaikkakin lähempänä 6kuukautta.

 

Empä usko, että tuo ryömimistä kummempaa tekee pitkään aikaan, mutta ei kyllä ole mikään kiirekään. Meillä ei myöskään ole yhden yhtä hammasta vaikka ikää on 8kk :rolleyes: Siitähän sitä saisi stressiä vedettyä myös, jos vain jaksaisi.

 

Kaikki ajallaan ja toisilla on muita taitoja ennen toisia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika oppi kyllä kääntymään ihan ajoissa, joskus 4kk paikkeilla (? pitäis tarkistaa vauvakirjasta), mutta sitten ei piiitkään aikaan mitään tapahtunutkaan. Joskus 7-8kk välillä taisi alkaa pyörimään napansa ympäri, sitten pikkuhiljaa peruuttamaan. Vasta viikkoa ennen 10kk päivää alkoi ryömimään. Nyt on siis muutamia viikkoja ryöminyt. Yhtään en ole huolissani nyt kun vaan lähti edes ryömimään. En oikeastaan ollut huolissani aiemminkaan, kun poitsu oli kuiteskin niin vilkas ja liikkuvainen muuten..mutta kun pojalla itsellään vaan ei oikein hermot enää kestänyt liikkumattomuutta, kun lattialla lelut sun muut vaan karkasi eikä päässyt perään. Nyt kun ryömii, niin mun puolesta saa tulla kaikki muu omia aikojaan, kun kyllähän ne sieltä kumminkin tulee.

 

Istumaan ei vielä meillä nousta, istutaan kyllä tukevasti, kun laitetaan istumaan. Istumasta on myös aika vaivalloista päästä makuulleen, mutta jotenkin se raivolla onnistuu. Eiköhäön tuo sen kohta puoliin opi kunnolla. Kova hinku pojalla on kävelläkin, koko ajan pitäisi kävelyttää. Konttausasentoa hakee aina välillä, varsinkin pehmeällä alustalla, kuten sängyssä.

 

Poika on kova hölpöttämään, joten odottelen jo ekoja kunnon sanoja, jospa se puhe vaikka sitten tulee nopeammalla tahdilla, kun liikkumisen opetteluun käytetään enemmän aikaa... :)

 

Muoks. Emy, meillä tuli eka hammas heti 8kk täytettyä ja sitten toinen viikkoa ennen 9kk...ja lisää ei ole sen jälkeen näkynyt eikä kuulunut :)

Edited by Buttercat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös motorisesti rauhallinen tyttö. Hän alkoi kääntyilemään 7 kk iässä ja ryömimään hiukan alle 10-kuisena. Pari viikkoa sitten hän alkoi nousta pystyyn, eli 11-kuisena. Kohta on 1-v. synttärit eikä varmasti vielä silloin kävele.

 

Itse en ole stressannut asiaa, ja minusta fysioterapiassa laukkaaminen oli kauheaa verorahojen tuhlausta. Tietysti se on hyvä että selvitetään, mutta tyttö on selvästi kehittynyt koko ajan, on vain hieman muita jäljessä. Fysioterapeutti sanoikin tuossa viikko sitten, että enää ei tarvitse tulla.

 

Elämä on ainakin ollut helppoa! :) Tytön serkku on muutaman kuukauden nuorempi ja hän kaatuilee ja kolauttelee päätään jatkuvasti. Tyttöä ei ole sen kummemmin tarvinnut vahtia, paitsi nyt kun hän tosiaan alkoi seisomaan. Onneksi jää usein polvilleen istumaan eikä kaadu siitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt 11kk kun tuli täyteen, ryömii poika edelleen vauhdikkaasti, oppi nousemana istumaan ja menemään pois istuvasta asennosta. Nyt on alkanut pikkuhilja myös kiinnostaa pystyyn nousu, muutamaan otteeseen on yrittänyt vetää itseään pystyyn siinä vielä onnistumatta. Konttausasentoon menee hyvin ja joko käsiä tai jalkoja liikuttaa, mutta yhteen ei raajat vielä pelaa siten, että konttaamaan pääsisi. Kävellä poika haluaa koko ajan, eli siis taluttaa saisi niin paljon kun vaan jaksaa. Ja ihan hyvin tuo taluttaessa kävelee, joten josko se sitten aika nopsaan lähtee liikkelle, kunhan oppii pystyyn nousemaan. Yhtään en ole huolissani, kun koko ajan kuiteskin uusia taitoja tulee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin täällä kuukausiketjun muihin vauvoihin verrattuna rauhallisesti liikkumaan lähtevä tapaus. Tosin ns. keskivertovauvan aikataulussahan meilläkin mennään, tuntuu vaan olevan todella liikkuvia tapauksia meidän ketjussa! :)

 

Meillä opittiin kääntymään ensin oikealle kyljelleen vähän alle 5 kk iässä, siitä sitten selältä vatsalleen ihan vähän päälle 5kk ikäisenä. Vähän alle kuusikuisena alettiin sitten kääntyä vasemmalle kyljelle, ja siitä samoin vatsalleen ympäri juuri 6kk täytettyä. Vatsalta selälleen ei hirveästi vieläkään käännytä, tuntuu että poika osaa kyllä, muttei halua (oisko kopauttanut pari kertaa päänsä eikä enää tykkää kokeilla). Eli meillä ei siis pyöritä!

 

Ryömimistä kovasti oon nyt ootellut, poika on vajaat 7,5 kk, mutta toistaiseksi liike eteenpäin on vielä hakusessa. Nostelee hienosti kyllä yläkroppaansa suorille käsivarsille ja potkiskelee jaloillaan, mutta onnistuu vaan peruuttamaan (ja se harmittaa!). Peppukin nousee maasta, mutta silloin nenä painuu mattoon joten eihän sillä tyylillä oikein eteenpäin pääse :D . Jotenkin tuo meno nyt näyttää siltä, että meillä ei opita koskaan ryömimään, vaan suoraan sitten kyllä kontataan, joskus. Aina nimittäin kun jotain mielenkiintoista on näköpiirissä, poju nousee käsivarsiensa varaan ja alkaa potkia.

 

Muuten kyllä poju osaa jo kaikenlaista, joten en oo ollenkaan huolestunut. Poika on kiinnostunut pienistä yksityiskohdista ja oppi pinsettiotteenkin jo 6kk iässä. Istuminen tuetta onnistuu jo lyhyitä aikoja (tosin ei nouse tietty vielä itse istumaan), pureskelee hienosti isoja ruokapaloja eli suun motoriikka on hyvä jne. Myös seisominen tuettuna on kivaa, eikä varvistakaan enää yhtään. Osaa myös etsiä "piilotettuja" esineitä ja kääntää itseään akselinsa ympäri vatsallaan ollessaan. Meno on siis kova koko ajan, vaikkei eteenpäin vielä liikutakaan.

 

Kiva, että täältä löytyi myös muita harkitsevaisempia lapsosia! Meillä on kaveripiirissä yksi lapsi, joka oli myös vähän hitaampi liikkeelle lähtijä, mutta yhden jutun opittuaan oppikin kaikki ns. kerralla, eli liikkumattomuudesta mentiin kuukaudessa tuen kanssa kävelyyn! Uskon, että nää on paljon myös luonnejuttuja, ja tuntuu että meidän poju ainakin ajattelee ensin ja tekee vasta sitten (mistä lienee niin fiksuksi oppinut :grin: ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi fysioterapiaan tänään määrätty.. Pojalla on ikää 9 kk 1 viikko, eikä ryömi tai konttaa. Nostaa kyllä takapuolta ja lähestulkoon ruopii jaloillaan, mutta yläkroppa ei nouse ylös lattiasta näiden liikuntasessioiden aikana. Muutenkaan ei nosta yläkroppaa täysin suorille käsivarsille, kuten olen nähnyt muiden lasten tekevän. Olen miettinyt, että onko pojan kädet sitten jotenkin alikehittyneet, mutta kyllä niissä voimaa tuntuu olevan. Poika osaa vetää tosi kovasti, mutta ei tunnu osaavan työntää käsillään. Poika kyllä istuu hienosti, ja varaa jaloilleen toisinaan hyvinkin tukevasti, jos seisotetaan.

 

Hassua meidän tapauksessa on se, että poika oppi kääntymään selältä masulleen jo 3 kk:n iässä, ja kuvittelimme että hän lähtisi nopeasti liikkeelle muutenkin. No, ei lähtenyt.. Yritystä tosiaan on, mutta ei vaan saa itseään liikkeelle. Joulukuussa (5 kk:n iässä) neuvolan perhetyöntekijä kommentoi, että "tuohan on ihan päivistä kiinni, että lähtee ryömimään". Tuntuu siltä, että motorinen kehitys on vaan jämähtänyt siihen paikkaan. Navan ympäri poika kyllä pyörii sujuvasti, ja sopivissa paikoissa pystyy liikkumaan vetämällä itseään eteenpäin esim. pöydänjaloista tai muista vastaavista.

 

Nyt tosiaan odotellaan soittoa fysioterapiasta. Saa nähdä, että minkälaisia temppuja siellä keksitään.. Kotona on kyllä yritetty houkutella kaikin mahdollisin keinoin, eli mielenkiinnolla odotan. En oikein osaa olla huolissani, kun poika on muutenkin aika leppoisa tapaus. Ehkä sillä vaan ei ole kiire mihinkään girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti oikein rekisteröityä foorumille tän topikin takia :tender:Googlettelin aiheesta ja ihanaa, että löytyi vertaistukea!

 

Meillä siis neiti täytti juuri 10 kk eikä ryömi, ei konttaa, ei nouse itse istumaan. Istuu kyllä tukevasti kun laitetaan istumaan, kävelee käsistä kiinni pitäen ja taaperokärryllä jo melkoisen hyvin ja seisoo tukea vasten. Muutaman kerran vetänyt itsensä istuma-asennosta seisomaan. Kääntymään oppi tosi myöhään (7 kk iässä) ja on aina inhonnut mahallaan lattialla olemista, kuten edelleenkin. Mahallaan ja pepullaan pyörii ympäri, mutta muuten ei liiku mihinkään itse. Neiti on tempperamentiltaan hyvin voimakastahtoinen ja kärsimätön eikä viihdy yhtään yksin lattialla, haluaisi vaan, että kävelytetään koko ajan. Olen yrittänyt pitää kyllä lattialla ja kannustaa liikkumaan itse, mutta se on ihan jatkuvaa huutoa. Muuten kehitys on mielestäni edennyt ok, vaikka tyttö onkin ikäisekseen pienikokoinen. Hienomotorisesti on tosi näppärän oloinen.

 

Neuvolassa käynnit on ollu viime kerrat sijaisella, joka ei oikein osaa sanoa asiaan mitään.

 

Osaatteko sanoa, että onko haittaa jos tyttöä kävelytetään, vaikka "varhaisemmat" taidot puuttuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika tuntuisi olevan melko hitaasti liikkeelle lähtevää mallia. Poika syntyi rv 33, joten kehitystä katsotaan lasketuan ajan eli korjatun iän mukaan.

 

Tässä joitakin kehitysvaiheita korjatun iän mukaan, suluissa oikea ikä:

- oppi kääntymään vatsalleen 6kk (7,5 kk)

- oppi istumaan ilman tukea 8kk (9,5kk), ei siis noussut itse istumaan mutta osaa istua tukevasti kun siihen laitetaan

- oppi ryömimään 8,5kk (10kk)

 

Ja siinäpä ne olikin. :) Konttausasentoa ei ole vielä ollenkaan lähtenyt hakemaan, eikä osaa nousta itse istumaan. Me ollaan menossa fysioterapetille ensi viikolla, katsotaan mitä vinkkejä hänellä on antaa.

 

Poika on aina viihtynyt huonosti lattialla, kaikkein mieluiten hän vaan olisi pystyasennossa, jos joku häntä viitsisi "seisottaa". Ryömimistaidon myötä on viihtynyt lattialla vähän paremmin jo. Luonteeltaan tuo on aika harkitsevaisen oloinen, joten eiköhän tämä ole ihan temperamenttiin liittyvä juttu.

 

Toinen "ongelma" meillä on se ettei poika halua syödä ollenkaan karkeampaa ruokaa, vaan herkästi oksentaa kaiken ulos. En sitten tiedä liittyvätkö nämä asiat jotenkin toisiinsa, ja mikä vaikutus on keskosuudella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa kun löysin tän ketjun.

 

Tuntuu niin turhauttavalta kun todella monet samanikäiset (poju 9,5 kk) vauvat tuntuvat tekevän jo vaikka mitä. Ottavat ensi askeleita tai no konttaavat ainakin. Ja tosiaan kyselyt että joko teillä kontataan ja yritetään nousta ylös. Mutta ei meidän poju se vaan pyörii akselinsa ympäri ja kurottelee mutta ei saa itseään likkeelle. On sitten luultavammin tätä rauhallista ja hitaasti lämpenevää sakkia (jota ei kyllä ole esim ruokapöydässä vaan kaikki tavarat lentää lattialle ja sellainen häsellys että) joka voi näprätä pientä asiaa vaikka kuinka kauan.

 

Istuu kyllä hyvin tuetta ja siinä osaa kurotella eri suuntiin mutta ei pääse siitä mahalla. Teki sen pari kertaa mutta taisi säihkähtää enemmän ja päätti jättää homman sikseen.

Kääntyy ainoastaan pehmeällä tai noh, välillä myös lattialla mutta ei ny mitenkään ahkerasti. Eli taitaa herra enemmän pelätä tuota"sattumista".

 

Hampaita meillä on 8 kpl ja yhdeksäs puhkeamassa ihan just. Eli ehkä meillä sit keskitytään niihin ja muihin juttuihin sit myöhemmin.

 

Sen verran vielä että meillä todettiin pienempänä refluksi eli sen takia olemme olleet alusta lähtien vähemmän vatsallaan (toki yritetty olla mahd paljon). Nykyään kyllä olemme hyvinkin paljon vatsalla ja yritetään olla vähemmä istualtaan. Jotta

 

En tiedä käytkö Mansikka82 täällä mutta olisi kiva kuulla mitä teillä fyssäri sanoi ja mitä ohjeita saitte. Sillä meillä sama tilanne että ei oikein nosteta yläkroppaa suorille käsille vaikka se pylly kyllä nousee..

10 kk neuvollassa tsekataan meidän tilanne ja kahtotaan saammeko lähetteen fyssärille.

 

Täällä yksi fysioterapiaan tänään määrätty.. Pojalla on ikää 9 kk 1 viikko, eikä ryömi tai konttaa. Nostaa kyllä takapuolta ja lähestulkoon ruopii jaloillaan, mutta yläkroppa ei nouse ylös lattiasta näiden liikuntasessioiden aikana. Muutenkaan ei nosta yläkroppaa täysin suorille käsivarsille, kuten olen nähnyt muiden lasten tekevän. Olen miettinyt, että onko pojan kädet sitten jotenkin alikehittyneet, mutta kyllä niissä voimaa tuntuu olevan. Poika osaa vetää tosi kovasti, mutta ei tunnu osaavan työntää käsillään. Poika kyllä istuu hienosti, ja varaa jaloilleen toisinaan hyvinkin tukevasti, jos seisotetaan.

 

Hassua meidän tapauksessa on se, että poika oppi kääntymään selältä masulleen jo 3 kk:n iässä, ja kuvittelimme että hän lähtisi nopeasti liikkeelle muutenkin. No, ei lähtenyt.. Yritystä tosiaan on, mutta ei vaan saa itseään liikkeelle. Joulukuussa (5 kk:n iässä) neuvolan perhetyöntekijä kommentoi, että "tuohan on ihan päivistä kiinni, että lähtee ryömimään". Tuntuu siltä, että motorinen kehitys on vaan jämähtänyt siihen paikkaan. Navan ympäri poika kyllä pyörii sujuvasti, ja sopivissa paikoissa pystyy liikkumaan vetämällä itseään eteenpäin esim. pöydänjaloista tai muista vastaavista.

 

Nyt tosiaan odotellaan soittoa fysioterapiasta. Saa nähdä, että minkälaisia temppuja siellä keksitään.. Kotona on kyllä yritetty houkutella kaikin mahdollisin keinoin, eli mielenkiinnolla odotan. En oikein osaa olla huolissani, kun poika on muutenkin aika leppoisa tapaus. Ehkä sillä vaan ei ole kiire mihinkään girl_sigh.gif

 

 

Mutta tässäpä tämä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa. En oo ennen saanut aikaiseksi kirjoitella tähän ketjuun, vaikka seuraillut olen jo esikoisen vauva-ajoista lähtien. Meidän neiti oli juurikin rauhallisesti liikkumaan lähtevää laatua. Alkoi kääntyä selältä vatsalleen reilun seitsemän kuukauden iässä, silloinkin alkuun harvakseltaan. Ryömimään lähti 10 kk:n iässä ja konttaamaan reilun vuoden iässä. Samalla alkoi nousta myös ylös. Jaloilleen varasi hyvin jo aika nuorena, mutta ensiaskelet nähtiin vasta yli 16 kk:n iässä. 1,5-vuotiaana neuvolassa kuitenkin jo sanottiin, että käveleminen on täysin ikätasoista. Ei pimu vieläkään motorisesti ole erityisen taitava, mutta yhtä lujaa menee kuin ikätoveritkin. Saa nähdä onko tämä kakkonen samaa laatua :girl_crazy: Tällä kertaa ainakin osaan olla asiaa murehtimatta. Tosin ei siitä viimeksikään isoa numeroa tehty, eikä esim. koskaan neuvolassa arvosteltu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

,Ajattelinpa nostaa tätä ketjua ja päivittää tilannettamme.

 

Meillä oltiin siis ryömimättämiä/konttaamattomia 9,5 kk asti. Noh, poju aloitti ryöminnän 9 kk 3 vk ikäisenä kun yritti tavoitella kaukosäädintä. Tähän asti olimme yrittäneet jos milläkin lelulla mutta ilman tulosta. Mutta vanha kunnon kake teki tehtävänsä ;)

 

Alkuun ryömintä oli toispuoleista eli käytti ainoastaan toista jalkaa ja toinen laahasi/polski mukana. Oliskohan pari/kolmeviikkoa mentiin näin ja sitten matolla alkoi kummanin jalan käyttäminen. Tällä hetkellä tyyli on puolikonttaus (alkoi ehkä viikko sitten eli 10,5 kk) eli jalat on konttausasennossa ja yläkroppaa ryömii..

Meidän "ongelmahan" on se että poika ei ole tajunnut että kädet voi laittaa suoraksi vaan on "tetsaus" asennossa.

 

Fyssarilla kävimme pari viikkoa sitten ja saimme jumppaohjeita käsille. Eli aikuisen jalan yli "keinumista" sekä siitä tavaroiden noukkimista eli jotenkin käsien varaan tukeutimista. En osaa oikein selittää ;)

Joulukuun alussa on kontrolli ja eiköhän me siihen mennessä ny jotain opita.

 

Ai niin hyppykeinut sekä kävelykärryt pois. Keskityyn nyt aluksi tohon konttaamiseen..

 

Tässä tälleen.. Tulenpahan päivittämään kun on taas raportoitavaa

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika tuntuisi olevan melko hitaasti liikkeelle lähtevää mallia. Poika syntyi rv 33, joten kehitystä katsotaan lasketuan ajan eli korjatun iän mukaan.

 

Tässä joitakin kehitysvaiheita korjatun iän mukaan, suluissa oikea ikä:

- oppi kääntymään vatsalleen 6kk (7,5 kk)

- oppi istumaan ilman tukea 8kk (9,5kk), ei siis noussut itse istumaan mutta osaa istua tukevasti kun siihen laitetaan

- oppi ryömimään 8,5kk (10kk)

 

 

Palaanpa tänne päivittämään tilanteen. Kävimme fysioterapeutilla syyskuun lopussa, ja siellä todettiin että poika on kehittynyt ihan normaalin rajoissa korjattuun ikäänsä nähden, ehkä hiukan hitaammin kuin muut mutta normaalisti.

 

Mutta nyt sen jälkeen poika on kehittynyt ihan valtavasti parissa kuukaudessa!

- oppi nousemaan istumaan 9,5kk (11kk)

- oppi konttaamaan, nousemaan seisomaan tukea vasten ja ottamaan askelia tuen varassa 9,5kk (11kk)

- otti ensimmäiset askelet ilman tukea 11kk (12,5kk)

 

Eli vaikka saimme odotella 10kk ennen kuin poika oppi ryömimään, niin sen jälkeen kaikki on edennyt vauhdilla ja kävelemään tuo näyttäisi lähtevän ihan normaalissa aikataulussa.

 

Meillä on tietysti tuo keskosuus vaikuttanut siten, että ollaan jouduttu odottelemaan vähän muita kauemmin tiettyjä kehitysaskelia, ja siksi on tuntunut että eikö tuo ikinä lähde liikkeelle...

Edited by Bambi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä asuu sekä vauhdikas liikkuja, että ilmeisesti rauhallisempi tapaus. Poika nyt 2v 2kk lähti 7 -kuisena ryömimään ja käveli vuoden ikäisenä, ihan normaaliaikoihin siis. Nyt pääsee joka paikkaan ja menee myös, kiipeää keittön tasolle, saunan lauteille, laidalliseen peräkärryyn yms. ja kaikista noista sujuvasti pois.

Tyttö on nyt 9 kk ja pyörii napansa ympäri lattialla, kierii ja möngertää, muttei etene. Pylly nousee ja yläkroppa suorille käsille, mutta ei koskaan yhtäaikaa molemmat päät. Toistaiseksi olen onnellinen, tyttö kuitenkin lähtee sitten lähtes suoraan pystyyn ja juoksemaan, kun alkuun pääsee ja kyllä yksi jokapaikan vipeltäjä riittää mulle ihan kivasti. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hassua, enpä ollut edes ajatellut että meidän neiti olis jotenkin "hidas", kun ei 8kk1vko vielä osaa ryömiä, istua ilman tukea, kontata, saati juoksennella ympäriinsä. Neuvolassakin kehuivat miten hyvin kasvaa ja kehittyy. Konttausasennossa heijaa ja yrittää kammeta itseään istumaan koko ajan, mutta liikkuminen on kellonviisarina lattialla pyörimistä ja vahingossa peruuttamista. Sitten saattaisin huolestua jos vuoden ikäisenä ei vielä pääse mitenkään päin liikkumaan, mutta eiköhän tuo ole pikemminkin viikoista kiinni tuo liikkellelähtö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now