Alya

Rauhallisemmin liikkeelle lähtevät lapset

193 posts in this topic

Me käytiin tänään 8kk polikäynnillä sairaalassa. Siellä oli lääkäri ja fyssari. Fyssari sanoi siis ihan suoralla suomenkielellä, että on meidän vanhempien vika koska meidän lapsi ei ryömi tai konttaa ja me ei olla treenattu meidän lasta tarpeeksi. Jollei tyttö 1kk päästä konttaa niin sitten on kuulemma jo vakavaa.. Me pöyristyttiin miehen kans aivan täysin, ei niinkun yhtään ole minkäänlaista tilannetajua ja meitä syyttää. Fysioterapeutti on varmasti nähnyt lasta jos toistakin ja tietää että kaikki lapset ei lähde niin nopeasti liikkeelle. Tuli ihan kauhea olo taas, päästiin autoon ja itkin koko matkan kotiin. Mun mielestä aivan käsittämätön kommentti. Kaiken lisäksi olemattoman pituuskasvun takia neiti joutui verikokeisiin ja otettiin kilpirauhastestit. Mieli on niin matalalla ja itku herkässä.

 

Miksi tuosta pitää tehdä niin iso haloo kun me yritettiin selittää että tyttö istuessaan jo laittaa jalat koukkuun ja ottaa lattiasta tukea. Että kyllä se sieltä lähtee.

 

Me ollaan leikitty ja tehty kaikenlaista tytön kanssa, mutta fyssarin mielestä meidän pitäis väännellä tyttöä luonnottomiin asentoihin niinkuin hän itse teki ja tyttö kaatui naamalleen maahan ja alkoi itkemään! Se akka pitäis laittaa tätä ketjua lukemaan.

 

Sori tilitys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuli ihan paha mieli teidän puolesta, kun luin tuota. :(

 

Siis tytöllä ei ole mitään fyysistä syytä, miksei vielä liiku? Sitten minä en kyllä maallikkona ymmärrä, mikä ihmeen kiire tuossa on! Ja eihän kaikki edes konttaa - niin kuin meidän tyttö. Musta tuo on tosi ärsyttävää, että asiassa kuin asiassa pitäisi lasten nykyään kehittyä ihan hirmuista vauhtia! :angry:

 

Yhden asiantuntijan kommentin varaan ei kuitenkaan kauhean paljon kannata laittaa. Minusta teidän kannattaa nyt jatkaa samalla linjalla kuin ennenkin ja ehkä hiukan pontevammin motivoida tyttöä liikkumaan. :) Minusta se on kuitenkin niin, että ellei mitään erityistä syytä ole, niin lapsi ei treenaamista tarvitse! On ihan hullun hommaa saada lapsi tekemään jotain, jos siihen ei ole vielä valmiutta. Mä olen ihan varma, että ne liikkumistaidot kehittyvät sieltä ihan normaalin rajoissa teilläkin - tai eivät tule ainakaan kovin myöhässä. :) Tsemppiä ja nauttikaa suloisesta lapsestanne!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ :wub: Kiitos Nadda...

 

Ei ole mitään syytä, polillahan me käydään siis sen pieleen menneen synnytyksen ja jälkiseuraamuksien takia kun tyttö oli teholla. Neiti on ollut tosi terve lapsi, pirteä ja virkeä ja varsinkin tuo sanallinen puoli sujuu tytöltä jo aika hyvin, eli sanoja puhuu. Liikkeelle lähteminen on ollut kai normaalia hitaampaa(itse en siitä oo huolinut ennen) mutta kun en minä eikä isäkään olla lähdetty kauhean nopsasti kävelemään. Minä oon kääntynyt 5kk, isä samoin. Ryömimään lähdin 8kk, mies 7kk. Eli molemmat kuitenkin ennemmin myöhään kuin aikaisin. Se nainen oikein loi paniikkia ja syyllisti vanhempia.

 

Mies joka sietää aika paljon ja on meistä se rauhallisempi oli myös aika tuohduksissa; se kertoo mun mielestä paljon.

 

Ei vaan pysty ymmärtää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi :angry: :angry: ja vielä kerran :angry:!!!

 

Kuulostaapa oikein maalaisjärjen riemuvoitolta tommonen akka. Ei hyvää päivää! Meidän kummipoika oli varmaan vuoden ennenku liikku mihinkään suuntaan, siis oikein tositosi hidas oli, ja nekin kävi fyssarilla tottakai monta kertaa, mutta se oli vaan sanonut että ei pojassa mitään vikaa ole, ei auta kuin odotella. Ja niinhän se sitten lähti ajallaan liikkeelle, ja nyt on kuin kuka tahansa kaksi vuotias juoksenteleva nassikka. Ja oli vielä isoveli "mallina" eikä siltikään liikkunut yhtään aikaisemmin.

 

Että se siitä! (((HALEJA Neiti.Aurinko))) :-*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei voi olla totta Neiti.Aurinko! :blink: Oon ihan tyrmistynyt ja paha mieli tuli teidän perheen puolesta. Tuosta voisi kyllä jo ihan oikeesti valittaa sen fyssarin esimiehelle, ja pyytäkää ainakin jatkossa joku toinen (voihan sitä sanoa että haluaa mahd. monen asiantuntijan mielipiteen).

 

Meidän poika alkoi tosiaan ryömimään ihan muutama päivä ennen 8kk päivää, sitä ennen kurkotteli vähän sivuille mut ei esim. kääntyny täyttä ympyrää akselinsa ympäri eikä peruutellut. Konttaaminen tuli sitten joskus 8-9kk välimaastossa, ja vasta silloin alkoi myös istua tukevasti itse. Enkä mä ees oo tajunnu että se nyt niin poikkeuksellisen hidasta olis ollu!! Varmaan ois tuo kyseinen fyssari haukkunu meidätkin kun ei oo lastamme treenattu. :rolleyes: Mut mehän ei ookaan käyty kun neuvolassa, oon sit luottanu että ne siellä huomauttaa jos on jotain kummallista. Enkä mä kyllä ymmärrä miksi normaalia lasta pitäis 'treenata', siis jos ei tosiaan oo jotain fysikaalista juttua mikä sellasta vaatis. Enemmänkin uskosin että tavallisen lapsen treenaamisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä! Ihan varmasti ne taidot sieltä tulee ajan kanssa.

 

Pitää vielä sanoa, että mun mielestä on aivan huikeaa että noin pieni puhuu jo oikeita sanoja! Vertailun vuoksi, meidän poitsu tapaili joitain sanoja 10-11kk iässä, mutta selkeästi oikeassa yhteydessä niitä alkoi tulla 11-12kk välillä. Niin ja ensiaskeleita ilman tukea otettiin 11kk, ja oikeestaan 1-vuotispäivänä lähti kävelemään pidempiä pätkiä itse. Ehkä teillä keskitytään nyt tuohon verbaaliseen puoleen ja liikkuminen tulee sit vähän myöhemmin. Meillä on ollu sit näköjään kumpikin aivan auttamattoman hidasta, jos tuon fyssarin puheisiin ois uskominen.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en varmaan jaksais ilman teidän vertaistukea :)

 

Juu, siis mä olen koko ajan olettanut, että lapsi kehittyy omassa tahdissaan ja fyssari sitten vielä heitti, että vuoden ikäisenä tyttö sitten ottaa raivareita kun ei osaa liikkua ja että sitten me kärsitään siitä... SIIS WHAT?!

 

Tosta puhumisesta: Olen itse puhunut ihan lauseilla 8kk iässä ja näin tytössä jo aiemmin merkkejä kielellisestä kehityksestä. Silti en ole mitenkään treenannut sitäkään puolta, ihan normaalisti kyselen missä lamppu, tms. Eilen tyttö sitten osoitti lamppua ja sanoi "amppu". Että selkeästi tytön osaaminen ja mielenkiinto on tähän kiinnittynyt. Äitini tuli sitten eilen käymään ja lohdutteli mua ja sanoi että ihan samanlaista kehitystä kuin mulla ja pikkusiskollani aikanaan. Mä sanoinkin että joo, tiiän, mutta kun aina vaan tulee paskaa niskaan vaikka itse en pidä tytön tahtia mitenkään epänormaalina. Musta on väärin sekin, että vanhemmat joutuvat kantamaan turhaa stressiä saatikka sitten tuo pikkuinen joutuu hirveään prässiin jos häntä pitää kerran "treenata"(kamala sanakin vielä :angry:).

 

Sitäpaitsi, se fyssari ei ottanut kuuleviin korviinsa kun molemmat sanottiin että ihan parin vkon sisään tyttö on alkanut hiljalleen ottamaan kontaktia lattiaan käsillään ja koukistamaan jalkojaan istuessaan.

 

Kukas se olikaan tässä ketjussa joka sanoi että oma lapsi on varovainen... Meillä on ihan samoin. Mun mielestä tyttö on varovaista sorttia ja parempi niin. Siis että lähtee liikkeelle kun tuntee olevansa varma.

Edited by Neiti.Aurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis ihan käsittämätön fysioterapeutti. :blink: Sympatiat Nti.Auringolle!

 

Meidän poika alkoi sekä ryömimään että konttaamaan 9kk iässä ja minä pidin sitä ihan suhtkoht normaalina kehityksenä. Lähinnä olin huolissani silloin kun poika ei ollut kääntynyt vielä puolivuotiaana.

 

Ainoa mitä me tehtiin lapsen liikkumisen edistämiseksi oli se nyrkkisääntö mitä neuvolastakin sanottiin että mahdollisimman paljon lattialla ja mahdollisimman paljon mahallaan. Sitteriä ei käytetty oikeastaan ollenkaan vaan poika oli aina leikkimatolla (ja silti oppi kääntymään vasta yli puolivuotiaana). Silloin kun poika oppi istumaan ilman tukea mutta ei vielä osannut nousta siihen itse, me pidettiin sitä istuma-asennossa vain lyhyitä aikoja välillä ja muuten makuullaan lattialla, lähinnä mahallaan oleskeli silloin ja se edisti kyllä sitä konttausasennon harjoittelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille fyssari sanoi, että kävelyn rajapyykki olisi 1,5 vuotta, jonka jälkeen asiaa alettaisiin tutkia, miksei lapsi kävele..

 

Mä melkein sanoisin, että tässä ketjussa kaikki ovat lähteneet "aikaisin" liikkeelle. ;) Meidän likka kääntyi selältä vatsalleen siinä ennen 5 kk ikää, mutta siihen se kehitys tuntui sitten tyssäävän, tai oikeastaan kaikki kehitys seuraavat muutamat kuukaudet oli kaikkea muuta kuin fysiologista. Tyttö istui itsekseen 8 kk iässä, ja siinäkään vaiheessa hän ei itse noussut istumaan, vaan hänet piti laittaa istuma-asentoon. Vasta vuoden vanhana hän oppi itse nousemaan maasta istumaan. Neuvolasta ei oltu huolissaan, koska heidän mukaan tuo oli ihan normaalia, mutta minä halusin kuitenkin fysioterapeutille. Minkäänkäköistä kunnon ryömimistä ei näkynyt ennen vuoden ikää, meno oli semmoista ihmeellistä mönkimistä vain, ja sekin lähinnä takaperin. Tyttöä pidettiin yleensä lattialla leikkimatolla, sitteriä meillä ei edes ollut kuin pari ensimmäistä kuukautta, enkä mä sylissäkään likkaa liiemmin kotona ollessa roikotellut.

 

Fysioterapiassa kävi ilmi, että tytöllä oli jäykät lonkat, minkä takia hän ei siis itse päässyt maasta ylös eikä halunnut lähteä oikein liikkeelle. Terapiassa alettiin siis käydä, kun tyttö oli vuoden vanha, ja oikeastaan jo eka käynnin jälkeen hän lähti ryömimään ja oppi sen istumaannousun ja 13 kk ikäisenä lähti sitten konttaamaan. 14 kk vanhana hän oppi itse nousemaan seisomaan tukea vasten ja ensiaskeleet tukea vasten tulivat 15 kk ikäisenä ja ilman tukea 16 kk vanhana. Fysioterapeutti sanoikin, että jos lapsi ei kävele 1,5 vuoden vanhana, asialle yleensä tehdään jotakin. Me kävimme siellä fysioterapiassa siis vain pari kuukautta, noi kävelyt ja muut tulivat sitten ihan itsekseen, eikä fysioterapeutti nähnyt tarpeelliseksi konttaamisen alettua enää nähdä meitä, paitsi siis jos se kävelelemään lähtö olisi venynyt yli sen puolentoista vuoden iän.

 

Valehtelematta kaikki meidän samanikäiset lapsikaverit ovat käveleet enemmän tai vähemmän vuoden ikäisinä, joten oli siinä mulla vähän kestettävää, kun muiden ipanat viilettivät menemään ja meidän tyttö vaan köllötteli lattialla. Toisaalta, minä pääsin hyvin helpolla.. Nyt kun näitä lapsia katsoo, niin kaikki liikkuvat samanmoisesti eikä tämän yhden myöhemmästä liikkeellelähdöstä ole mitään havaittavissa.

 

Kyllä on Neiti.Auringon fysioterapeutti aika kummallinen tapaus, sillä taitaa olla jotkut ihan omat ohjekirjat, mistä hän noita juttuja lukee.. :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos ystävät vertaistuesta!

 

Kiva tietää, että meidän lapsi ei ole epänormaali toisin kuin fyssarin puheista sai käsityksen :angry: Miten teillä ihmiset on niin kivoja ja suvaitsevaisia terkkoja? Meillä sekä neuvolan terkka että fyssari ovat, hmm... sieltä syvältä.

 

Mites kauan teidän lapsilta on mennyt konttaamisen oppimiseen kun ovat ottaneet kontaktia lattiaan, ja kun lapsi istuu niin että jalat ovat koukussa ja vartalon kierto tosi hyvä, lapsi kurottaa pitkällekin ja menee lähes konttausasentoon niin että lysähtää maahan siitä kun vielä ei jalat ja kädet kanna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi.Meillä myös poika on ollut hidas liikkeissään..kääntyi n.8kk,istui laitettuna ilman tukea 10kk,itse nousi istumaan 12kk,konttaamaan lähti13kk,14kk nousi seisomaan ja myös laskeutumaan alas ja samantien melkein käveli tukien.Nyt sitten odotellaan askeleita ilman tukea.Fyssarilla ollaan käyty 10kk iästä alkaen muutama kerta.Ja meidätkin eräs neurologi säikäytti pahanpäiväisesti niin että monet itkut itkettiin.Onneksi poika on terve..hidas vain ja ehkä hieman laiska myös :lol: .Kaikki lähtee ajallaan,vaikka huolestuttaahan se kun muut jo kävelee ja oma makoilee lattialla.Mukavaa syksyä kaikille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin pikkuveli lähtee vähän verkalleen liikkeelle, tai ei ainakaan ole vielä kahdeksankuisena kovin innokas ryömimään. Kääntymisestäkään ei oikein aluksi "innostunut", kääntyi joskus kertaalleen ja sitten taas viikkoihin ei mitään. Musta tuntuu, että pojalla on vaan vähän erilainen elämänfilosofia, tuntuu olevan sitä mieltä, että liikkuminen on tarpeetonta, kun vaan hymyilee ihanasti niin kaikki ihmiset tulevat luo. Itse en ole kovin huolissani, kun mielestäni muuten kehittyy loogisesti, mutta vaan omassa aikataulussaan.

 

Mun kaverin kolmas lapsi oppi hiljattain ryömimään 11kk kypsässä iässä. Perheessä kaikki lapset ovat olleet hitaita kehityksessään, ja mun kaveri sanoi, että vasta kolmannella kerralla hän osasi huolehtimisen sijasta todella, todella NAUTTIA tästä ominaisuudesta!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa lukea tätä, kun katson/luen hieman kateellisena kun vauvat oppivat kääntymään siinä 2-3kk iässä ja ryömimään 5-6kk. Meillä ei kyllä käännytä vieläkään, paitsi kyljelteen sillointällöin. Vatsalteen oleminen suoranaista tuskaa ja kunnon voimanäytös, kun ei jakseta pitää päätä ylhäällä eikä kädet jaksa pitää kroppaa... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään vauvat eivät vielä paljoa kääntyile, vaikka ikää on jo 6,5 kk. Silloin tällöin jompikumpi muksahtaa vatsaltaan selälleen, mutta toisinpäin ei kääntymistä tapahdu. Molemmat viihtyvät toki vatsallaan ja kurottelevat käsiään ja jalkojaan. Tyttö nostelee peppua jalkojen avulla (ts. maasta ponnistaen/työntäen) sekä mahallaan että selällään ollessa ja näin ollen vemputtelee itseään takaperin muutamia senttejä. Poika pääsee vatsallaan ollessaan n.15 cm eteenpäin. Mutta vielä ei ihan siis ryömitäkään. Istumista on myös treenattu ja syöttötuolissa istuminen onnistuukin jo jotenkuten ja sylissä ollessa hienosti.

 

Itse olen oppinut 7 kk:n iässä konttaamaan ja 9 kk:n iässä noussut pystyyn. Myös mieheni on kehittynyt suht samassa tahdissa. Silti emme ota asiasta stressiä, sillä vauvat kehittyvät varmasti omaa tahtiaan ja ihan takuulla oppivat lopulta kävelemään. ;) Kuten Neiti.Aurinkokin sanoi, myös meillä "puhuminen" taitaa mennä motoristen juttujen edelle. Poika höpöttää taukoamatta ja tyttökin hihkuu ja kiljahtelee ja "laulaa" vähän väliä. Molemmilla on myös käsien ns. hienomotoriikka aika näppärää ja molemmat ottavat jo tuteista kiinni lähes pinsettiotteella (tosin haparoivasti vielä). Tuo ote sujui itseltäni jo 7 kk:n iässä, joten innolla odottelen, milloin meidän asuntomme lattialla pyörivät kissanhiekkamuruset eksyvät vääriin suihin. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt meillä on alkanut tapahtua, ja kaikki yhdessä hujauksessa :o Viime vkon tiistaina tyttö oppi ryömimään, torstaina konttaamaan ja tänään löysin tytön seisomassa pinniksessään... Eli siis jossakin vaiheessa kun ovat valmiita niin lähtevät jokainen varmasti liikkeelle. Tässä nähtiin taas että ei olis pitäny alunperinkään kuunnella sitä fyssaria kun oli niiiiin huolissaan.

 

Mun yhden ystävän 11kk poika ei konttaa eikä ryömi mutta on lähiaikoina alkanut nousta tukea vasten... Ja heidän terkka ei oo yhtään huolissaan.

 

Juu, kuten Izabelleza sanoi niin meilläkin tuntui olevan tuo esineiden tarkastelu ja niiden pyörittely pop tosi pitkän aikaa. Tytön serkut (nyt 1v.2kk ja 3,5v.) ovat tosi aikaisin lähteneet liikkeelle mutta ovat sitten olleet tosi hurjapäisiä eivätkä ole oikein jaksaneet paikallaan olla ja tutkiskella tavaroita. Kaipa tuo on hyvä puoli että lapsi tutkii ja opettelee rauhassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä muilla "hitaammilla" lapset iso- vai pienikokoisia? Meillä poju vaavina aika isokokoinen, joten sekin varmaan hidasti vähän liikkeelle lähtöä. Alkuun oli mahallaan olo ihan tuskaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa, että Neiti.Auringon tyttö päätti kertarysäyksellä hoitaa hommat alta pois! :P Kyllä taisi teidänkin tyttö kehittyä ihan hyvässä, omassa tahdissaan. :)

 

Meillä kaksoset ovat aika normikokoisia, mutta pöksyissä puksuttaa isot kestovaipat... :rolleyes: Siinäkin voi olla osasyytä hitaaseen liikkeelle lähtemiseen.

 

Serkkuni poika ei muuten "osannut" edes kunnolla ryömiä, saati istua vielä n. 1-vuotiaana ja siitä oltiinkin tosi huolissaan. Kun mitään kunnon syytä ei erinäisissä tutkimuksissa löytynyt, niin lääkäri oli vielä katsonut tasapainoelimet korvan sisältä ja kappas! Pojalla oli ollut jo kuukausia korvatulehduskierre, siis krooninen juttu, mutta täysin kivuton! :blink: Poika ei ollut itkenyt korviaan lainkaan, mitä nyt joskus oli vähän sormella kaivanut toista korvaa (serkkuni muisteli näin jälkikäteen). Korvat putkitettiin ja lääkekuurit syötiin, tulehduskierre katkesi ja pojalta napsaistiin vielä kitarisat (vai oliko ne nielurisat...öh... :mellow: ). Ei mennyt montaa viikkoa, kun poika nousi kontilleen ja siitä jaloilleen ja on nyt pari kk päälle yksivuotiaana tosi vilkas vesseli! ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika on aika hoikka, käyrilläkin hieman miinuksella.

Tänään poika kääntyi vatsalteen, mutta käsi jäi normaaliin tapaan alle. Millon ne yleensä hoksaa ton käsi jutun`?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko teillä muilla "hitaammilla" lapset iso- vai pienikokoisia?

 

Ihan normaalikokoinen. Tosin meilläkin käytetään kestovaippoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös ihan normaalikokoinen, ehkä vois kuitenkin sanoa "hyvässä lihassa" :lol: , ei kestoilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oukei. Meillä kans ollaan kestopeppuja. En usko sen kyllä tohon liikkumiseen vaikuttavan.

 

Meidän jätkä oli maaliskuussa nivustyräleikkauksessa. Ja heti pari päivää tuon leikkauksen jälkeen kääntyi mahalleen. En tiedä, oisko tuo tyrä jotenkin haitannut hänen olemistaan sitä ennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko teillä muilla "hitaammilla" lapset iso- vai pienikokoisia?

Meidän likka on ihan normikokoinen, vaikkakin pikkasen ehkä samanikäisiä kavereitaan pienempi tuossa ikävaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on normaalikokoinen, mieluummin iso kuin pieni. Me kestoillaan, mutta pidettiin n. 1,5 kk kestotauko (uuden raskauden aiheuttama pahoinvointi, seliseli.. :P) ja heti kertseihin siirtymisen jälkeen poika lähti ryömimään. Itse olen sitä mieltä että tuo oli sattumaa, mies taitaa olla sitä mieltä että kestot vaikuttivat. Nyt kestoillaan taas eikä vaikuta liikkumiseen mitenkään.

 

Pojalla on tänään ikää tasan 11 kk. 9 kk täytettyään lähti ryömimään eteenpäin, 10 kk ikäisenä oppi nousemaan itse istumaan, nousemaan ja seisomaan tukea vasten, ja myös konttaamaan, vaikkakin konttaaminen on edelleen todella vähäistä. Ryömien pääsee nopeammin. Tukea vasten ottaa joitakin haparoivia askeleita, mutta ei niitä vielä voi kävelyksi kutsua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen sitä mieltä, että kyllä ne kestovaipat vaan vaikuttavat siihen liikkumiseen "hidastavasti". Välillä tuntuu vaippa olevan niin tönkkö ja iso, että vauvojen on vaikeaa olla mahallaan/selällään/istua/liikkua ylipäänsä ollenkaan... :rolleyes: Myöskään masullaan oltaessa polvet eivät aina ota niin hyvin maahan, että ryömimään lähteminen onnistuisi. Vrt. kertakäyttövaipathan ovat kevyitä ja "littania", eivätkä ole liikkumisen tiellä juuri mitenkään. Me yritetäänkin pitää vauvoja välillä nakuna viltin päällä, että saisivat tuntumaa lattiaan. ;)

 

Mutta meillä ei silti kestoista luovuta! Kyllä ne muksut ennemmin tai myöhemmin oppivat kävelemään. ;) (Ja oikeastaan ihan kiva, etteivät vielä kauheasti liiku. Sitten kun liikkuvat, niin yksi menee tuonne ja toinen tänne... Apua! :blink: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voisin päivittää meidän rauhallisesti liikkeelle lähteneen ipanan kehitysaskelia: Tasan 1-vuotiaana poika oppi seisomaan ilman tukea ja neuvolasta sanottiin että sehän lähtee sitten ihan kohtsillään kävelemään. Vaan eipä alkanut, nyt 1v2kk iässä poika ottaa muutamia askelia ilman tukea, mutta liikkuu kuitenkin pääasiassa konttaamalla. Yhtään en ole huolissaan, edellytykset kävelylle on selvästi olemassa mutta kaikki otetaan tuttuun tapaan hitaasti ja varman päälle. Paitsi että nyt kun talvitamineita pitää ulos pukea, olisi kyllä jo ihan kiva että poika pikku hiljaa kävelisi, alkaa olla noin paksuissa vaatteissa vähän hankala kontata ulkona.

 

Niin joo ja poika on ollut suht koht normaalikokoinen, kestot on käytössä mutta ei minusta meidän taskuvaippapaketit niin paksuja olleet että olisivat vaikuttaneet liikkeellelähtöön. Luonne se on meillä ratkaissut. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fleur sanoit hyvin, että luonteesta on kiinni. Niin onkin, todellakin :) Parempi kai se on ottaa varovasti kuin oppia suinpäin taitoja ja saada kauheesti kolhuja. Meidän mimmin serkkutyttö oppi 7kk ikäsenä kävelemään ja voin kertoo että sitä tyttöä oli vaikee pitää paikallaan. Kyllä nää lähtee hitaatkin. Meidän tyttö hapuilee nyt (10kk 1vko) ylöspäin, muttei seiso vielä tuen varassa. Vielä se siitä... Kun kerran oppi ryömimään/konttaamaankin vaikka kaikki olivat niin huolissaan paitsi minä ja lapsen isä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now