Sign in to follow this  
Followers 0
Red_Rose

Kihomadot

48 posts in this topic

Huomasin meillä 6-vuotiaalla tytöllä tiistai-iltan (eli 3päivää sitten) kihomatoja kakalla käynnin yhteydessä. Annoin samana iltana hänelle Pyrviniä painon mukaisen määrän. Seuraavana iltana matoja kuitenkin vielä oli. Lääkärillä oli minulle soitto aika eilen, joten kysyin asiaa samalla. Hän ei tiennyt mistään mitään, niinku yleensäkki terveyskeskuslääkärit, ne tietää vain nuha-yskä-kuumeakselin sairaudet. Kaiken järjen mukaan Pyrvin olisi pitänyt auttaa yön aikana???

Annoin tytölle eilen puolikkaan Vermoxin, joka on samanmoinen lääke(mielestäni tehokkaampi), mutta reseptivalmiste. Minulla löytyi tätä, sillä olen myös itse kärsinyt kihomadoista. Vermoxin annoin päivällä jo. Neiti sanoi illalla, ettei enää kutise pyllyä tai tunnu tympeältä, mutta kun hän oli nukahtanut, kävin kurkkaamassa pyllyyn ja siellä oli kaksi matoa.. :( Otin yhden madon purkkiin, sillä meillä piti tänä aamuna viedä näytteet labraan. Ja jo on kumma jos näyte olisi negatiivinen.

Eilen puhuinkin labrahoitajan kanssa tästä asiasta, hän kysyi vielä minulta, että olenko varma, että kysessä on kihomato, sanoin että olen. Kun kerroin, että kahtena iltana niitä on näkynyt kakalla käynnin yhteydessä illalla, niin hän sanoi, että tuntomerkit eivät kyllä täsmää kihomatoihin, kun ne yleensä vaivaavat aamuyöstä ja pah.. :blink: Minä jo kimmastuin, että jumankauta, jos ite oon näistä kärsinyt ja varmasti lähes jokaisen nettisivun aiheeseen liittyen tutkinu, ni kyllä minä tiedän että niitä ne on. Terveyskeskuksessa vähätellään tätä asiaa, niillä ei oo siitä tietoa yhtään ja kun ei ole vaarallinen tauti kysessä, ni ne ei korviaan lotkauta.

 

Tyttö sanoi, että häntä pelottaa käydä kakalla, ku niitä matoja kuitenki on kakan joukossa ja sen jälkeen alkaa kutittamaan. Se on ihan hysteerinen asiasta ja se sattuu minua näin äitinä. Pelkään aina tulevaa ilta ajo näin aamusta, että onkohan niitä matoja vielä ja mitähän pitäisi tehdä..

 

Tänään lääkäri soittaa vielä ja aion häneltä puristaa mehut pois ihan oikeesti. Mies sai myös matoja, otti samalla Pyrvinin ku tyttö, sekä toissa iltana vielä Vermoxin, mutta matoja oli vielä eilenkin.

 

Miten olette tämmöisissä tapauksisa menetelleet? Eikö lääke vain jostain kumman syystä ole vielä kerennyt vaikuttaa? Vai pitäisikö maalaisjärjellä koittaa ottaa tabletteja tehostetummin? Itellä ainaskin on lähes heti nuo lääkkeet tehonnu, sillä olen huolissani muista perheenjäsenistä.

 

Mua itkettää ja masentaa tämä asia, en ole kunnolla nukkunut muutamaan yöhön, kauhea sääli koko ajan tyttöä ja miestä kohtaan.. :(

 

Tänne voisi koota kaikkien kokemuksia niin öklöttävistä madoista...Nämä ovat yleisiä lapsiperheissä, mutta aika vaiettu asia kuitenkin...

Edited by Red_Rose

Share this post


Link to post
Share on other sites

Henk.koht. kokemusta ei madoista ole, mutta tuttavaperheellä oli yhdellä perheenjäsenellä (3-v poika). Muistan, kun tuttava puhui, että Pyrviniä olivat ottaneet ainakin toisen kerran ja sitten kamalaa siivousta koko ajan. Vuodevaatteet, vaatteet jne. 60 pesu/pakastus, ovet/ovenkahvat ja yleensäkin kaikki, mitä lapsi koskettelee enemmän desinfiointiaineella joka päivä, kynnet lyhyeksi ja huolellinen pesu kynsiharjan kanssa vessassa käynnin jälkeen, käsidesiä perään jne. niin kauan, kunnes matoja ei enää näy.

 

Nämä oli tuttavalle neuvottu ohjeeksi. Kaveri toteskin, ettei niissä madoissa muuten mitään, mutta tuo siivous teki hulluksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös ollut kihomatokierre.

 

Eikö se pyrvin värjää ulostetta vähän punertavammaksi. Periaatteessa ulosteen väristä vois päätellä, millon aine on mennyt suoliston läpi ja ehtinyt vaikuttaa. Jos eivät madot kuole millään, niin on olemassa toinenkin lääke, joka ei oo varsinaisesti suomessa markkinoilla ja sitä voi lääkäri määrätä erityisluvalla.

 

Itse ollaan otettu yksi tabletti enemmän, kun ohjeessa on (otan itse 6, mies 7). Tärkeää on hoitaa kaikki perheenjäsenet samaan aikaan, koska aikuiset ovat useinmiten oireettomia. Lakanat ja vaatteet pesemällä helpottaa asiaa. Jos täkit ja petauspatjat pystyy pesemään tai pistämään saunaan, niin munat kuolee varmemmin. Kynsien pitäminen lyhyenä ja hyvä käsihygienia on tärkeää. Sitten vessassa on välillä hyvä muistaa pyyhkästä hanoja, vessanpöntön nuppia, ovenkahvoja. Jos vielä jaksaa imuroida, niin oikein hyvä.

 

Itse kun en ole jaksanut niin hysteerisesti siivota, olen nyt viimeksi kokeilemassa sellasta, että uusii kuurin kahden viikon välein, yhteensä 4 kertaa (johtuen madon kiertokuusta). Munat säilyvät arvioiden mukaan tartuntakykyisinä huoneistossa noin 1.5-2 kk, joten uusimalla kuurin tarpeeksi monta kertaa tarpeeksi tiheään pitäisi uusien munien tuotanto loppua ja huoneistossa olevien munien kuolla.

 

Kunnon ohjeita tosiaan asiasta ei löydy (kun kyse ei tosiaan ole mistään vaarallisesta), mutta olen itse yrittänyt päätellä madon kiertokulun perusteella, miten kannattaisi toimia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kihomatojen lisäksi suolistossa voi olla heisimatoja, joita (tai joiden palasia) voi myös havaita ulosteessa. Kihomadot ovat 0,3-1,3 sentin mittaisia ja heisimadon pätkät, joita ulosteesta löytyy, ovat noin sentin mittaisia. Oletko varma, että kyseessä ei ole tämä toinen suolistomatotyyppi?

 

Pyrvinin pitäisi tosiaan vaikuttaa jo ensimmäisen annoksen jälkeen, mutta hoito on syytä uusia, koska suolistossa voi yhä olla jäljellä munia, jotka kehittyvät myöhemmin uusiksi madoiksi. Lääkkeen kulkeutumista voi tosiaan seurata, kuten jo mainittiin, seuraamalla ulosteen väriä, joka muuttuu lääkkeen vaikutuksesta punaiseksi. Ja kyllähän kuolleidenkin matojen on tultava ulosteen mukana ulos, joten niitä voi näkyä vielä lääkkeen oton jälkeenkin muutamalla seuraavalla ulostuskerralla. Parin päivän kuluttua luulisi kuitenkin jo matojen poistuneen. Eli seuraile tilannetta. Toivottavastitilanne on pian ohitse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen siivonnut kodissa useampaan otteeseen, desinfioinut oven kahvat, pöntön nupit ja hanat. Vaihtanu petivaatteet tiistain jälkeen kahdesti, yöpaita tytölle joka päivä ja pikkarit kahdesti päivässä.

 

Mun ajatukset pyörii vain näiden matojen ympärillä... :( Tiedän, että kuuri pitää uusia kahden viikon päästä, että munat kuolevat, mutta onhan se nyt hyvänen aika liian pitkä aika, kun ei ole saanut entisiäkään matoja kuolemaan...Mua nii pelottaa aina kattua tytön pyllyyn.. :(

 

LÄäkäri soitti, että maanantaina ku labranäytteet tulee ja jos tulos on positiivinen, niin oman kunnan lastenlääkäri soittaa mulle ja hän selvittää Helsingin lastenlääkärin kanssa kunnon häädön madoille, puhui Vermoxista, tämä on se lääke millä on määräaikainen myyntilupa Suomessa. Vermoxille on kuulema olemassa joku tehokas "ohjelma" minkä pitäisi tepsiä. Ahistaa vaan kun viikonloppu on nyt edessä, asiat seisoo.

 

Oletteko kukaan koskaan itse soveltaneet annostusohjeita? Esim ottaneet Pyrviniä tehostetummin? Kun annoin tytölle pyrvinin tiistaina ja Vermoxin eilen, niin voisiko ajatella et uskaltas antaa jompaa kumpaa huomenna?

Edited by Red_Rose

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

Kuinka teidän kävi?

Meillä kärsitty samasta vaivasta jo pidempään, eikä Vermox edes tehokuurina vienyt meiltä matoja. Kerro tuloksistasi, please.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No hei vaan,

 

päästiin toistaiseksi ainaskin eroon madoista yhden Pyrvinin ja kahden Vermoxin turvin. Otettiin tänään Pyrvin tehosteet, mutta en tiedä pitäisikö Vermoxia ottaa myös tehosteet kun kaksi viikkoa kulunut? :rolleyes: Terveyskeskukseen kun soittaa, ni ensin päkättää, et miksi oon antanu tytölle Vermoxia Pyrvinin perään jne. ni ei jaksa aina samoja asioita selittää..taidan antaa, ei kait niistä mitään haittaakaan voi olla..

 

Mutta tsemppiä matojen kans, kyllä ne ajan kans kuolee, vaikkakin muutama päivä tuntuu ikuisuudelta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä on päiväkodin työntekijänä omakohtaisia kokemuksia. Noi madot menee ihmeen paljon korvienväliin!!! Vaikka omasta tartunnasta on jo pari vuotta välillä alkaa vieläkin stessata ja pelätä noita, vaikka eiväthän ne ole vaarallisia ja ei sitä tiedä vaikka olisivat ihmiselle jollain tapaa vaikka hyödyllisiäkin...

 

En ollut huomannut erityisemmin kutinaa, vaan hysteerisenä ihmisenä tein vaan tarkastuksia, kun meillä oli noita kavereita päiväkodissa liikkeellä. Kutina alkoi vasta lääkkeen syönnin jälkeen (Pyrvinin), en sitten tiedä riehaantuivatko madot vai ärsyttikö tuo lääke peräpäätä... tod. näk. jälkimmäinen...

 

Yksi tärkeä juttu näiden kanssa on muuten se, etteivät käsidesit yms. hyödytä näiden kanssa vaan kunnon käsien pesu saippualla. Tieto on saatu TYKSistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hei,

 

Huomasin tänään 8.5kk vauvallani kihomatoja. Tunnistin ne siitä, että itselläni on joskus teini-iässä ollut kihomatoja. Minulla eikä miehelläni ole tällä hetkellä ainakaan oireellisena kihomatoja. Koko perhehän se hoidetaan tietysti.

 

Miten olette toimineet vauvan kanssa? antaneet pyrviniä vai soittaneet suoraan lääkäriajan?

 

Soitan aamulla kyllä varmaan neuvolaan, mutta ajattelin josko jollakulla olisi kokemuksia niin tietäisin sitten aiheesta hieman enemmän huomiseen mennessä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voitto!!!!? ROHKAISUKIRJE KAIKILLE KIHOMADOISTA KÄRSIVILLE!:)

Jee: jo toinen kerta 10 vuoden sisällä (2 tartuntaa siis 10 v sisällä ja siis 2 vaikeaa kierrettä jotka kumpikaan ei perinteisillä ohjeilla katkenneet vaan vasta kun aloin tehdä oman pään mukaan) kun olen ilmeisesti voiton puolella vaikeasta kierteestä. Vaikka perhettäkin oli lääkitty ohjeiden mukaan (Pyrviniä painon mukaan yhdesti ja toisen kerran 10-14vrk päästä)ja minua ja kun se ei tehonnut kaikille kahdet Vermoxit samalla aikavälillä: yhdet yhtenä päivänä jokaiselle ja toiset 10-14vrk päästä muut pääsivät oireistaan minä en.

 

Monet ovat kirjoittaneet että juuri naisilla ja tytöillä on näitä kierteitä. Meillä on enemmän poimuja? Synnyttäneillä naisilla (miehet ei synnytä:))on myös pukamia, joten niistäkin lisää poimuja. Tarvitsemme pitempää ja vahvempaa kuuria. Ajoin myös karvat, en näkyviltä paikoin, mutta läheltä emätintä ja peräaukkoa. Voimakas pidesuihku, välillä mäntysuopa pesu, varoen niin ettei munia joudu emättimeen, mäntysuopa ei kirvele eikä kuivata ja erinomainen myös käsipesussa.

 

 

Lisäksi: mulle 2 viikon ajan Vermox 3x päivässä, joka aamu ensimmäisenä varovasti housujen ja lakanan riisuminen ulkona puistelu ja 60-95 asteen pesu ja patjan imurointi ja lattian imurointi sängyn vierestä lattialta. Kerran/kahdesti päivässä oven kahvojen pesu, pöntön osien pesu aina jos käytän (laudat, vetonuppi, kraanan kahva), ostin myös käsipyyheitä, ei tavallisia pyyhkeitä. Aina suihkun jälkeen oma pyyhe yksin koneeseen esim lakanani kanssa 60-95 astetta.

Hammasharjat roskiin, joka kerta ennen ja jälkeen hammaspesun oman harjan saippuapesu ja lisäksi desifiointi kuumalla vedellä/100% alkoholiliuoksella esim Klorhexidin kaupasta.

VERMOXIA ymmärsin alkaa pureskella ja purskuttaa alun nielemisen jälkeen. Munia voi olla suussa ja kurkussa jos isot risat. Ei kannata niellä Vermoxia purskuttamatta ja kurlaamatta. Vettä suuhun vain kun kaikki Vermox-mössö on ollut ympäri suuta kauan.

 

TIskikoneen puhtaiden astioiden tyhjennys erittäin hyvin putsatuilla käsillä. Ei sormin ruuan syöntiä kuten purkkaa tai xylitoli-pastilleja tuosta noin käsilaukusta. Kaupassa käsineet kädessä. BOIKOTTIIN kauppa jossa paljon vierasmaalaisia. Ei rasismia vaan kihomatopelkoa, sieltä minä ne ostoskärryn kahvasta likaisista rahoista (käsipesu jos kotona koskettelet rahoja)tai hedelmistä olen saanut. Pesen kaikki vihannekset kuumahkossa vedessä, myös banaanit ja hedelmät heti kaupasta tultua (näin vältän myös banaanikärpäset). Laihdun myös kun mietin milloin ja mitä suuhun pistän. Pähkinöitä/irtokarkkeja syön lusikalla ja kahvilassa otan ensin servietin ja sen avulla pistän munkkia/sänpylää suuhun.

 

SILTI luulen että oleellisinta kaikessa on tuo pitkäkestoinen VERMOX eikä tämä hygienia. VALOA ON SYNKÄN TUNNELIN PÄÄSSÄ! VAatimuksia lääkäreille. Selittäkää tämä madon ja madonmunien kiertokulku niille tampukoille rautalangasta vääntäen. Eli 70 kiloiselle naiselle pitää saada 3tabl/päivä noin kahden viikon ajan eli tabletteja 14 kertaa 3 tekee 42 tablettia.

Äiti joka ekan kerran kolmeen viikkoon pystyy hieman ajattelemaan muutakin kuin loputonta siivousta ja matoja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vermoxin teho perustuu siihen, että se estää matoja hyödyntämästä glukoosia energiaksi jolloin ne käytännössä nääntyvät nälkään. Tämä on hidas prosessi joka ei nopeudu sillä että lääkettä otetaan päivittäin tai isompia annoksia (joskaan niistä ei haittaakaan ole paitsi tiettyjen epilepsialääkkeiden ja antibioottien kanssa yhtäaikaa käytettynä). Toistuvia kuureja voidaan kylläkin tarvita, etenkin lapsiperheissä joissa lapset voivat tuoda kotiin jo uuden tartunnan ennen kuin edellisestäkään on päästy.

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon 12 w tyttö ja ihan kauhuissani.Mä näin eilen illalla kaksi kihomatoa pikkuhousuissa,kun kävin vessassa.Kerroin eilen illalla äitille ja se sanoi että hakee pyrviniä sitten kun saa palkan,eli ensi viikon torstaina.En tiiä kestänkö siihen asti.Mulla näky matoja aikasemminkin tänä vuonna,oisko siitä nyt 2-3 kuukautta,ilmeisesti ei siivottu tarpeeksi hyvin...

Musta tuntuu ettei äiti ota tätä tosissaan,koska sillä ei oo näkyny matoja,eikä mun pikkusiskollakaan.Yritän pestä käsiä mahdollisimman paljon ja välttää sormin syöntiä,leikkasin kynnet jo ihan lyhyiks.Mitä tässä vielä voi tehdä?Kertokaa että mitä mun täytyy tehdä,oon ihan paniikissa ja itku kurkussa täällä. APUAAA...!!!!.Niin ja sitten vielä,että pitääkö alapesu suorittaa saippualla vai riittääkö että pesee aamuin illoin vedellä?

Kiitos jo etukäteen jos voitte auttaa mua :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon 12 w tyttö ja ihan kauhuissani.Mä näin eilen illalla kaksi kihomatoa pikkuhousuissa,kun kävin vessassa.Kerroin eilen illalla äitille ja se sanoi että hakee pyrviniä sitten kun saa palkan,eli ensi viikon torstaina.En tiiä kestänkö siihen asti.Mulla näky matoja aikasemminkin tänä vuonna,oisko siitä nyt 2-3 kuukautta,ilmeisesti ei siivottu tarpeeksi hyvin...

Musta tuntuu ettei äiti ota tätä tosissaan,koska sillä ei oo näkyny matoja,eikä mun pikkusiskollakaan.Yritän pestä käsiä mahdollisimman paljon ja välttää sormin syöntiä,leikkasin kynnet jo ihan lyhyiks.Mitä tässä vielä voi tehdä?Kertokaa että mitä mun täytyy tehdä,oon ihan paniikissa ja itku kurkussa täällä. APUAAA...!!!!.Niin ja sitten vielä,että pitääkö alapesu suorittaa saippualla vai riittääkö että pesee aamuin illoin vedellä?

Kiitos jo etukäteen jos voitte auttaa mua :girl_wink:

 

Ja sitten kysyisin vielä sellasta,että leviääkö ne madot jos niitä ei joudu suuhun lainkaan,vai tuleeko ne huoneesta hengityksen mukana..Oon ihan pihalla kun meillä ei oo tällä hetkellä varaa ostaa pyrviniä,eikä muitakaan lääkkeitä.Onko jotain sellasta salvaa mitä laitetaan peräaukolle ettei ne pääse munimaan ???? Siivottiin tänään perusteellisesti..imuroitiin koko talo ja puisteltiin matot ja vaihettiin petivaatteet,pestiin pyykit pois yms.Riittääköhän se jos vaihtaa jatkossa sitte vaatteet ja petivaatteet ??? Kertokaa joku mulle pliis...Pääsis näistä eroon jo :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Käsittääkseni kihomadot saa häädettyä ainoastaan lääkekuurilla. Tietenkin hyvä hygienia vähentää matojen leviämistä ja katkaisee niiden kiertokulun käsistä suuhun, mutta yksinään se ei enää auta, jos tartunnan on saanut. Ilmateitse madot/munat eivät tartu. Vuodevaatteet on hyvä vaihtaa, mutta niin kauan, kun kihomatoja on, voivat ne levitä vuodevaatteidenkin välityksellä. Siksi lääkekuurin jälkeen vuodevaatteet pitää vaihtaa uudelleen.

 

Kihomadot eivät sinänsä ole vaarallisia, joten hoidon aloituksen pitkittämisestä ei ole haittaa. Kiusallisuutensa takia vaiva olisi kuitenkin mukava saada hoidettua mahdollisimman pian, joten voisitko kysyä joltakulta rahaa lainaan, että saisit lääkkeen heti? Tai onko sinulla omaa rahaa, jolla voisit lääkkeen ostaa? Kuulostaa kurjalta, ettei äitisi ota asiaa tosissaan ja pysty hankkimaan lääkettä heti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Käsittääkseni kihomadot saa häädettyä ainoastaan lääkekuurilla. Tietenkin hyvä hygienia vähentää matojen leviämistä ja katkaisee niiden kiertokulun käsistä suuhun, mutta yksinään se ei enää auta, jos tartunnan on saanut. Ilmateitse madot/munat eivät tartu. Vuodevaatteet on hyvä vaihtaa, mutta niin kauan, kun kihomatoja on, voivat ne levitä vuodevaatteidenkin välityksellä. Siksi lääkekuurin jälkeen vuodevaatteet pitää vaihtaa uudelleen.

 

Kihomadot eivät sinänsä ole vaarallisia, joten hoidon aloituksen pitkittämisestä ei ole haittaa. Kiusallisuutensa takia vaiva olisi kuitenkin mukava saada hoidettua mahdollisimman pian, joten voisitko kysyä joltakulta rahaa lainaan, että saisit lääkkeen heti? Tai onko sinulla omaa rahaa, jolla voisit lääkkeen ostaa? Kuulostaa kurjalta, ettei äitisi ota asiaa tosissaan ja pysty hankkimaan lääkettä heti.

 

Jaa,mutta eikös ne madot kuole kun eivät voi munia sen hajun takia,vai elääkö ne vaan?Kun se kierrehän pysähtyy kun munia ei joudu enää suuhun eikä uusia matoja kehity,vai kehittyykö ne munat peräaukolle jos eivät pääse suoleen kehittymään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eiköhän ne madot pysy hengissä niin kauan kuin ei lääkekuuria käytä. Vaikka kiertokulku katkeaisikin, niin eläviä matoja jää suoleen, jolloin ne voivat tulla peräaukolle munimaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa,mutta eikös ne madot kuole kun eivät voi munia sen hajun takia,vai elääkö ne vaan?Kun se kierrehän pysähtyy kun munia ei joudu enää suuhun eikä uusia matoja kehity,vai kehittyykö ne munat peräaukolle jos eivät pääse suoleen kehittymään?

 

Eilen illalla äiti sanoi,ettei niitä lääkkeitä tarvii ostaa ollenkaan,kun tää muka pysäyttää kierteen kokonaan,vai kuinka ? En haluais kinata kun on rahat vähän tiukalla.Tänään tulee äiti töistä vasta 21.00 jälkeen ja oon sillon jo nukkumassa,en siis voi jutella sille tänään...

Kyllä on elämä vaikeaa.Jos vielä vastaisitte mun kysymyksiin ja antaisitte vähän vinkkejä,niin suuri kiitos..

 

 

Tyttö matokierteessä kait yksin :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eiköhän ne madot pysy hengissä niin kauan kuin ei lääkekuuria käytä. Vaikka kiertokulku katkeaisikin, niin eläviä matoja jää suoleen, jolloin ne voivat tulla peräaukolle munimaan.

 

Jaa...

 

:girl_cry2::girl_sad: Harmi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin..Pari juttua vielä kysäsen ja sitten lopetan teijän kiusaamisen täällä palstalla ;D

Okei eli nyt meillä on varaa ostaa lääkkeet,mutta kumpaa kannattas ostaa? Kun viimeksi ostettiin pyrvin,mutta mä en helpolla pillereitä niele,luin netistä,että vermoxin voi jauhaa mehuun niinku särkylääkkeenkin,vai?Mutta onko se paljonkin kalliimpaa kun pyrvin?Entä tarviiko kauheeta suursiivousta vai riittääkö normi perus siivous + lakanat,pikkarit vaihtoon useemmin,alapääpesu yms. ?Meillä on koira,pölyä ja karvatuppoja kertyy niin että imurointi useemmin vai? Voiko tehdä siivouksen Sillon lääkkeiden oton jälkeen vai useemmin...

Otan itteeni niskasta kiinni ja juttelen äitille vielä tänään ... :/

Ja sitten kun mä oon käyttänyt kutinaan semmosta äitin voidetta,niin vahvistaako se niitten matojen vastustuskykyä ? Me ostetaan ne lääkkeet kai torstaina/perjantaina ja otetaan ens viikolla kun me mennään iskälle viikonlopuksi,nii ei voia täällä siivota...Voinko käyttää sitä voidetta vai vahvistaako se matojen vastustuskykyä ja vie lääkkeeltä vaikutuksen ? (siinä voiteessa on mytholia ja laventelia)

 

HELP VIELÄ TÄN KERRAN !!! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt näyttää siltä, että nää "pirulaiset" on tulleet jäädäkseen meille! :skilletgirl: Syöty 3 kertaa pyrvinit, mutta aina vaan tytön ja nyt jo minunkin kakan seassa valkoisia haituvia, joita epäilen siis madoiksi! Tyttö valittaa aika usein, että pimppiä kirvelee. Voisko olla virtsatietulehduskin sitten vielä? Kai sitä on mentävä lääkäriin ja haettava se Vermox. Onko se tehokkaampi lääke? Me on siivottu kuin hullut ja nyt on käynyt jo siivoajakin auttamassa. Pitäisi olla siis kunnon aineet, jolla pesty! Pliis kertokaa mitä mä teen väärin, kun nää ei lähde pois???

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onko käsihygienia kunnossa? Pesettehän kädet "joka välissä" ja ehdottomasti ennen ruokailua/ruuanvalmistusta? Myös kynsien alta? Ovathan kynnet lyhyet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me todella pestään käsiä joka välissä, jopa siinä määrin että nyt on kaikilla käsien iho niin kuiva, että pakko rasvata aina iltaisin... Tyttö itkee jo, että sattuu käsiin, kun pestään ja pestään... Kynnet on niin lyhyet kun vain voi olla. Kynsiin ostin kynneliä, jotta niitä ei syötäisi. Hankalinta on vauvan 10kk kanssa. Häntä en voi vahtia käsien kanssa, hampaita tulee ja jotain on suussa koko ajan. On ne sitten kädet tai lelut...

 

Tartunta saatiin kerhosta, mietinkin että onko siellä joku joka tartuttaa uudelleen ja uudelleen... Tästä matoasiasta on oltu aika hyshys kerhossa, mikä on musta tosi outoa. Reilusti ja rehellisesti pitäisi asiaan puuttua!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Otapa uudelleen puheeksi kerhossa, koska ei tuosta tule mitään, jos joukossa on yksi "mätä omena", joka ei tahollaan hoida asiaa kuntoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on matoepäily päällä.... Poikien pk:ssa on ollut ilmoitus madoista jo viikkokaupalla ja nyt sitten meidän toisen pojat takapuoli kutisee ja iho on punainen, ärtynyt ja paikoitellen rikki. Mutta.... en ole nähnyt yhtään matoa, kakka on vielä tutkimatta (koska on viime päivinä asiansa toimittanut pk:ssa), mutta pyllyä on nyt tutkittu ja ronklattu niin päivällä kun yölläkin, fikkarilla ja ilman, mutta ei madon matoa. Poika itse valittaa, että päiväkodissa ei pyyhitä kunnolla ja esim. yön jälkeen takapuoli onkin rauhallisempi kun illalla on laitettu Bepanthenia.

 

Voinko mä lääkitä pojan ihan vaan varmuuden vuoksi vai onko turhasta "madotuksesta" haittaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon sitä mieltä, että kannattaa lääkitä. Varsinkin jos päiväkodissa madot jyllää niin luultavasti se on tarttunut aika monelle. Kun on tartunnan saanut niin kestää noin kuukauden ennenkuin matoja alkaa ilmetä.

 

Mä oon nyt joka ilta tutkinut tytön peppua, mutta matoja en löydä. Kakka edelleen omituista ja ens viikolla mennään lääkäriin keskustelemaan jatkohoidosta. Vauvan pyllyä en ole jaksanut alkaa tutkia, kun on vaipat ja kaikki. Me on lääkitty sit aina koko perhe. Me on nyt saatu tartutettua madot jo lasten mummoon :skilletgirl: että ottaa pannuun. Ensi viikolla kerhosta on lomaa, mutta sitten seuraavalla viikolla aion ottaa nämä madot taas puheeksi. Kyllähän siitä pitää nyt avoimesti pystyä puhumaan ja laittamaan jokaisen lapsen mukana lappua kotiin, kuinka vanhemmat voivat tutkia omat lapsensa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0