Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Pimpula

Unipussi

68 posts in this topic

En löytänyt aiempaa ketjua. Ohjatkaa sinne, jos sellainen jostain löytyy.

 

Minkä ikäiseksi asti olette käyttäneet unipussia? Viihtyykö jo nousemaan ja kävelemään oppinut lapsi unipussissa.

 

Meillä ei ole aiemmin unipussia käytetty, mutta nyt harkitsen sellaisen tekemistä/hankkimista. Meillä on kohtuu viileää talvisin (ja jo nyt) ja ainakin itse tarvitsen peiton visusti päälleni. Tyttö kuitenkin pyörii sen verran sängyssää, että peitto ei pysy päällä sitten millään. Viime yönäkin heräsi usemman kerran, mutta kävi takaisin nukkumaan saatuaan peiton päälleen. Mietinkin, että syynä voisi olla vilu ja unipussista ratkaisu ks. ongelmaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä mietin ihan samaa, kun meidän esikoinen oli teidän tytön ikäinen. Onneksi sain lainaan unipussin, enkö ostanut sillä poika ei viihtynyt pussissa yhtään. Nykyään osaa jo laittaa peiton takaisin päälleen jos tulee kylmä. Me ratkaistiin silloin ongelma laittamala yöpaidan lisäksi villasukat jalkaan öisin ja se auttoi vähän tuohon viluun.

 

Nyt kuopuksella ollaan käytetty unipussia 3kk ikäisestä lähtien ja se on ollut tosi hyvä, sillä vauva ei herää kun häntä siirtää rinnalle ja nukkumaan. Kohta pitäisi hankkia isompi pussi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nukutaan edelleen unipussissa. Poitsulla nyt ikää 1v 3kk. Oltiin kesähelteellä ilman, mutta ilmojen viiletessä siirryttiin takasi. Meillä on käytössä kesä ja talvipussi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helmi on nyt 1v4kk, ja edelleen on käytössä unipussi. Me alettiin käyttää sellaista varmaan kun neiti oli 7kk tai jotain vastaavaa. Varmaan kannattaa kokeilla sellaista useamman kerran kuin yhdesti, muuten olis meilläkin jäänyt pussi käyttämättä. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 9kk likka on just oppinut nousemaan seisomaan, joten aamullakaan ei malteta enää torkkua vaan ponkastaan pystyyn klo 6. Unipussi meiltä löytyy, muttei oo ikinä käytetty. Himmaisko se seisomaan nousemista illalla/yöllä/aamulla vai tulisko entistä kovemmat huudot kun jalat ei toimikaan niinkun pyjamassa...? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä sen pussin kanssa pystyy ihan hyvin seisomaan, ehkä se vähän hidastaa nousua. Nykyää poitsu ei jaksa nousta seisomaan aamulla, vaan makoilee tai istuu sängyssä herättyään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä otettiin unipussi käyttöön siinä 3-4 kuisena ja nukutaan vieläkin pussin kanssa. Nyt vaan öisin olen lykkinyt peiton keskivartalon paikkeille, kun nukkuu pussissa ilman sukkia. Mä olenkin nyt pohtinut, että kuinka vanhaksi neiti nukkuisi tuossa pussissa, mutta jos teillä muillakin nukutaan ihan tyytyväisenä yli vuoden ikäisenä, niin eiköhän meilläkin :) Täytyy mennä vain ostamaan isompi pussi.

 

Meillä ei pussi rajoita mitenkään seisomaan nousemista tai liikkumista sängyssä noin muuten, mutta alkuun rauhoitti meidän unet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me otettiin pussi käyttöön n. 8 kk iässä kun ei millään maltettu olla möhkimättä sängyssä. Meno rauhoittui kummasti, ja nyt kun seisomaannousu on opittu niin kyllä se on kummasti hitaampaa ja vaivalloisempaa pussin kanssa. Rauhoitti siis öitä huomattavasti.

 

Kerran oltiin tässä reissuunlähdön takia ilman pussia (oli jo pakattu mukaan) ja typy ei meinannut suostua käymään nukkumaan sitten millään...

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytettiin unipussia parikuisesta lähtien. Viiden kuukauden kieppeillä luovuttiin siitä, sillä kun yöt olivat muutenkin hulinaa, niin unikoulun ohjaaja vinkkasi että pussi voi ahdistaa vauvaa. Ihan hyvä keksintö sisi, mutta meille se ei sopinut. Vieläkään tyttö ei osaa nukkua peiton kanssa, vaan haluaa nukkua ilman mitään peitettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin unipussi, mutta nyt synnytysvalmennuksessa kokemuksista kertoneet vauvaperheet kertoivat, että alussa melkein joka päivä piti vaihtaa lakanat, kun vaipoista tuli läpi pissat. Mitä te olette tehneet, oletteko vuoranneet unipussin jollain (sitä ei ole joka päivä kiva pestä) ja missä vaiheessa tämä läpivaluminen helpottaa? Vai helpottaako?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Miks vaipoista tulee pissat läpi? Ei meillä oo tullut vauvana eikä nytkään, ei pyjamassa eikä unipussissa. Ohi on falskannut vuoden aikana muutaman hassun kerran. Muutenkin ihan vauvalla jonkunsortin kapalo voi olla yöllä lämpimin ja turvallisimman tuntuinen. Me käärästiin tyttö semmoseen fleecehuopaan aina yöks, sen ikäisellä pysyy peittokin vielä päällä, kunhan varmistaa ettei se mee ihan hukuksiin alle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi pissan läpi tuleminen riippuu varmaan paljon lapsesta. Meillä on poika aina pissannut tosi paljon yöllä. Niin kauan kun syötin yöllä jouduin vaipan myös vaihtamaan, muuten tuli pissat läpi. Siihen ei auttanut merkin vaihto, kaikkia kokeiltiin Lidlin Tjoursit oli lopulta parhaimmat, mutta ei 100%. Meillä tulee edelleen välillä pissat läpi vaikka käy iltaisin potalla eikä jou sen jälkeen enää mitään. Meillä on useampi unipussi joita sitten kierräteään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unipusseja ei kai edes suositella ihan vastasyntyneille vaan 3kk eteenpäin (niin ainakin monissa unipusseissa suositellaan). Sitä ennen kapalo ajaa saman asian.

 

Me ollaan jouduttu kyllä vaihtamaan ihan pienen vauvan vaipat yöllä, kun on pissanneet paljon ja usein yöllä on tullut kakkakin. Läpi ei ole tullut, kun on vaihdettu ajoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä en ymmärrä MIKSI unipussia ei suositella alle 3kk.. Mitään hyvää syytä en keksi. Helpommin kai esim peittoon voi tukehtua. Ehkä unipussin kehittelijä vaan ei tahdo turhaa vastuuta kätkytkuolemista tai jotain, siksi varmuuden vuoksi ei suositella?? (mä aina ajattelen kaikkialla käyttöohjeita vain vastuuvapautuksina.. :rolleyes: )

 

Meilläkin jostain syystä ihan pienenä tuli pissat läpi/ohi vaipoista, meillä nimenomaan unipussi ratkaisi tuon sängynkastumis-ongelman. Unipusseja oli kaksi, toinen yleensä pesussa, toinen käytössä. Pussin pesu oli mun mielestä NIIIIN paljon helpompaa kuin pinnasänkyyn lakanan vaihto (kaikkien niiden reunasuojusten kanssa härvätessä meni viimeistää hermot..!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kysyin tuota yhdessä liikkeessä, ja minulle selitettiin, että se johtuu siitä, ettei vauva "tipahtaisi" sinne pussin sisään. Eli sen pussin kaula-aukon pitäisi istua suht napakasti niin, ettei riskiä ole, että koko pussi päätyy vauvan päälle. Tosin myyjä mainitsi että on sitten aivan vauvan koosta kiinni, minkä ikäisenä näin ollen unipussia voi alkaa käyttämään. Ja että nuo ikärajat ovat valmistajien omia suosituksia, eikä niitä ole pakko tosiaankaan noudattaa. Myyjä vielä mainitsi, että suomalaiset lapset ovat varsin usein jo syntyissään tarpeeksi isoja unipussin käyttöä silmälläpitäen.

 

Kun selitys on tuo, niin ei minun järkeeni ole väliä käyttääkö peittoa vai unipussia, samat riskit molemmissa. Kai? Kapalo kaiketi olisi paras.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin Grobagin pienimman unipussin suositus on 3.5KG alkaen. Muistaakseni poju oli noin nelja - kuusi viikkoa vanha kun kokeilimme unipussia ensimmaisen kerran ja silloin siita ei tullut mitaan. Kokeilimme uudestaan kun oli noin kolme kk ja siita lahtien unet ovat maistuneet siina mainiosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kun selitys on tuo, niin ei minun järkeeni ole väliä käyttääkö peittoa vai unipussia, samat riskit molemmissa. Kai?

 

Kylla mun mielesta sinne peiton alle sujahtaa paljon helpommin. Unipussissa se kaula-aukko on kuitenkin sen verran pieni etta ellei ole ihan pieni raapale, niin ei sinne noin vain sujahda sisaan. (mulla ei ole kokemusta kuin vain ja ainoastaan Grobagin pusseista siis)

Edited by Helsbels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiskos tästä tehdä sellaisen yleisen nukkumisvälineketjun?

 

Onko jollain tällaista ? Onkohan toimiva?

 

01.jpg

 

Tai tätä?

 

hoito_0702_467.jpg

 

Kokemuksia kaivataan :D

Edited by Lilli

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä oli hetken aikaa käytössä tuo alempi eli uniliina. Saimme sen, kun vauva oli 5 viikkoa ja siitä eteenpäin yritimme käyttää sitä. Meidän kohdalla siitä ei ollut kovin suurta hyötyä, sillä masukivut laittoivat vauvan huutamaan kaarella illat + yöt ja samalla rimpuili kätensä ulos jne. Jos masuvaivaa/koliikkia ei olisi ollut, tuo olisi ollut käytössä enemmänkin. Jos meillä vielä lapsia suodaan, niin kapaloa käytetään (tai ainakin yritetään käyttää) varmaankin heti alusta asti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaiset unipussit olette kokeneet parhaimmiksi? Niitä näkyy olevan villaisia, puuvillaisia ja "topattuja". Itse olen harkinnut Grobagia ja toisaalta villaista Lenyan versiota...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on yksi unipussi ja sitä käytettiin hetken aikaa pojalla. Lähinnä se on ollut koristeena seinällä. Nyt tulokkaalla aattelin jossain vaiheessa testata mahdollisesti.

 

Kapalo ei ole yhtään mun juttu. En osais sellasta laittaa ja tuntuu ahdistavalta. Vaikka ilmeisesti vauvat niistä ihan tykkää. Musta vaan tuntuu, että mitä vähemmän mitään hiostavaa ja vangitsevaa, niin sen parempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika oli alle neljän kuukauden ikäisenä kapalossa (oli ainut keino saada itku loppumaan) ja siitä eteenpäin jokusen kuukauden unipussissa. Unipussi oli kevyesti topattu ja mielestäni hyvä talvella, koska peitto ei pysy pojan päällä yhtään ja pelkässä yöpuvussa olisi tullut kylmä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nukkuu molemmat pojat unipussissa. Esikoinen on jo 1v10 kk ja edelleen viihtyy itse tekemässäni unipussissa. Siinä on vain kaksi kerrosta lakanakangasta päälekkäin eli sama, kuin nukkuisi pelkän lakanan alla. Esikoinen on melkoinen kuumakalle mutta tuo on toimintu hyvin. Aamulla herättyään riisuu itse unipussin pois. Olen tehnyt samanlaisen unipussin myös tikkikankaasta ja sitä käytettiin talvella. Molemmat ovat hihattomia.

 

Vauva on nyt 4 kk ja hän on nukkunut nyt 2 kk ostamassasi kevyesti topatussa, hihattomassa unipussissa. Unipussiin siirtyminen paransi unia välittömästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tää uusi tulokas on nukkunut lähes alusta saakka uniliina kapalossa, sitten kun pituus loppuu siirrytään varmaan unipussiin. Esikoinen on taas nukkunut unipussissa n. 8kk iästä saakka. Talvella topatussa (2,5tog) pussissa ja kesällä ohuessa (1,0tog) pussissa. Nyt kun on ollut kuumat kelit on nukkunut ilman pussia, se ohuempikin on liian kuuma meidän kuumakallelle. Meillä hiostaa lähinnä se ylä-osa näin kesällä. En tiedä laitetaanko enää ollenkaan pussiin kun ilmat kylmenee. Pussissa riittää kyllä pituutta, mutta loppuu sekin joskus kesken :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0