Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Pimpula

Unipussi

68 posts in this topic

Kyllä meillä ainakin tytyllä on ihan pitkähihanen ja -lahkeinen yöpuku ja 2.5tog unipussi. Joku häiskä kävi meillä just mittaan sisälämpötilaa ja makkarissa oli 22 kun ulkona oli lähes 10 astetta pakkasta. Nyt kun on kovemmat pakkaset (alle -15), niin Allun kädet tuntuu jopa vähän viileiltä aamulla.

Edited by mimosa83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lastenhuone on tosi kylmä, tällä hetkellä +18,5 (ei jostain syystä lämpene enempää näillä pakkasilla) joten lapsilla pitää oikeasti olla paljon päällä etteivät palele yöllä. Nuorempi heräili viime viikolla öisin kylmään ja heräily loppui, kun laitettiin pitkähihaisen yöpaidan ja 2,5togin unipussin ja fleecepeiton lisäksi kunnollinen peitto päälle. Vanhempi pyysi itse villasukkia yöllä jalkaansa kun oli kylmä.

 

Pojat nukkuivat kesälläkin noissa unipusseissaan oikein tyytyväisinä. Kuumimpina öinä jätettiin unipussin laittamatta ja vanhempi valitti kylmää... Mä uskon että lapset ovat erilaisia lämmönsäätelyssään ja meillä vaan on tuollaiset vilukissat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poitsu (kohta 6kk) nukahtaa vielä edelleen tissille ja usein havahtuu hereille, jos yrittää siirtää pinnikseen. Tästä syystä yöt on menneet jo pitkään perhepetissä. Mietinkin josko unipussin käyttö auttais meillä.

 

Oon miettinyt Grobagin pussia, mutta kummanko hommaisin 1 tog vai 2.5 tog pussin.

Mä en yhtään osaa ajatella, kuinka paksuja ne on. Sisäpäikkäreillä poitsu nukkuu yleensä äp:n peittoon kääriytyneenä, niinkuin väljässä kapalossa. Vastaiskohan se sitten paksuudeltaan paremmin 1 vai 2.5 togia?

Ja jos hommaakin ton paksumman, niin voikohan siinä nukuttaa perhepetissä mun ja miehen keskellä ilman peittoa vai saakohan poitsu lämpöhalvauksen :) Nythän nukkuu perhepedissä ollessaan mun kanssa peiton alla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosiaan tuo 1.0 tog on käytännössä kaksinkertainen puuvillatrikookangas. 2.5 togisssa on sitten ohut vanukerros siellä välissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sellanen topattu hihaton unipussi. Sitä ei hetkeen olla käytetty kun poitsulla kärähti hermot kun ei päässyt liikkuun, nyt sitten testasin tuota epätoivoissani uudestaan ja yöt on parantuneet huimasti. Kuitenkin yläkropan päälle oon käärinyt peiton kun tuo on tosiaan hihaton.

 

Nyt ajattelin hankkia sellasen ohuen unipussin, jonka päällä voisi kuitenkin käyttää peittoa. Tuo pussi tuntuu vähän hidastavan yöllä pystyyn kipuamista, joten ihan heti tuo ei itteään ala kampeen ylös ja kuitenkin taas poika tykkää että peitto tulee korville, joten pussi ei niinkään korvaisi peittoa, vaan toimii rauhoittajana.

 

Onko kukaan nähnyt ohutta unipussia kaupoissa? Ja jos on,niin missä?

Tänään kiersin Ideaparkin kaikki mahdolliset liikkeet ja nekin missä noita oli, oli liian pieniä kokoja.

Entäs mitä netti kauppaa suosittelette? Pussia merkkiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tilannut omani täältä Mamas&papas merkkisen klik. Tuolta löytyy molempia paksuuksia ja kaikkia mahdollisia kokoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös Mamas & Papas sekä (-6kk että 6-18kk ) ja ollaan tykätty kovasti. Grobagin on ihan ok, mutta se oli aivan liian iso alle 1-vuotiaalle, vaikka kokona 6-18kk ja se on hankalampi pukea. Grobagia käyttää meidän 3-vuotias.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koskikeskuksessa nanoukissa oli muuten unipussit (vähän topatut) -40%. Pienemmissä koissa oli vetoketju sivulla, kun taas isommissa oli heiveröiset nepparit jotka meidän pojalla ainakin aukeis heti pienemmästäkin remuamisesta..

Myös Lindexissä oli ohuita hihallisia unipusseja, juuri sellasia mitä etsin, mutta vain koossa 50 ja 56 <_< kun etsin sellaista kokoa 74-90 :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aargh... mä haluaisin hommata tuon Grobagin, mutta nyt pistää arveluttaan tuo kommentti koosta. Meidän mötkylä kun on ~5kk, enkä tuota pienempää ainakaan aio ostaa.

 

Voisikos joku jeesiä tuossa tog-arvon valinnassa vielä vähän, jos on omakohtaisia kokemuksia? Mittasin eilen makkarissa olevan +20C, mutta näillä talvipakkasilla tää rivarikämppä on aika vetoisa. Itse olen nukkunut kerraston kanssa ja peitto vielä päälle heitettynä. Vauvalla on päällä yleensä unihaalari ja se nukkuu saman peiton alla kainalossani. Haluaisin, että vauvalla pystyisi pitämään tuota unihaalaria unipussin sisälläkin, ainakin näin talviaikana, mutta mitään peittoa en haluaisi vauvan päällä enää tuon unipussin lisäksi käyttää. Olen kallistumassa tuon 2.5 togin kannalle, kun se 1.0 on täysin toppaamaton, mutta saattaako tuo 2.5 silti olla liikaa Suomen lämmityksille?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mun mielestä 2.5 tog ei missään nimessä ole liikaa. Meillä pojalla on pussin sisällä pitkähihainen- ja lahkeinen (jalkaterällinen) unihaalari ja silti kädet on välillä vähän viileät. Välillä laitan siis peittoa vielä jalkopäähän lisälämmikkeeksi. Niin ja meillä makuuhuoneen lämpötila on n. 20-21 astetta.

 

Varmaan 5 kk:n ikäiselle kannattaa jo ostaa se isompi pussi. Toisaalta ei tuo pienikään kovin pieni ole, eli jos haluaa sellaisen hieman "ahtaamman" ja kapalomaisemman pussin, niin sitten kannattaa harkita tuota pienempää. Voihan sen sitten myydä pois kun jää pieneksi.

Edited by rosero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti paljon rosero, sun vastaus helpotti jo paljon valintaa!

 

Semmoista pähkäilen vielä, että meneekö tuo vanu käytössä miksikään? Eli ts. voiko ihan yhtä lailla ostaa käytetyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kai se vanu siellä paljoa "kulu", enempi kai se on se päällikangas joka voi pesuissa haalistua/kulahtaa. Meillä ei ole vielä kokemusta pidempiaikaisesta käytöstä....Itse ostin uuden tosiaan sillä ajatuksella, että jos ei sovi meille, niin myyn sen sitten pois tai lahjoitan jollekin kaverille...Ymmärtääkseni nuo Grobagit menee ihan hyvin kaupaksi esim. Huutiksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytössä sekä 1.0 tog että 2.5 tog Grobagit, sitä 6-18 kk kokoa. Paksumpi on yleensä käytössä, ohuempaa on käytetty jos paksumpi on pesussa ja silloin on sitten enemmän vauvalla päällä (unihaalari + sukat, paksummassa pitkähihainen paita/body eikä sukkia). Meillä oli myös sitä pienempää kokoa, se kävi pieneksi jossain 5-6 kk välillä, siihen mahtuu muistaakseni 68 cm kokoinen vauva eli eipä palleroinen sinne enää mahtunutkaan. Mun mielestä toi isompi ei ole liian iso, ihan hienosti sillä pääsee nousemaan seisomaankin ;)

 

Meillä on myös yksi käytetty 2.5 togin Grobag ja se on kyllä kärsinyt pesuista. Pesulapusta näkee että on pesty usein ja vanu on mennyt ohueksi. Ei kannata turhaan pestä ainakaan tuota paksumpaa pussia! Ohutkin pussi oli pienellä käytettynä, siitä taas ei juuri käyttöä huomannut. Meiltä löytyy 5 Grobagia, pienemmät odottelee seuraavaa käyttäjää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli muuten mieleen, että tietääkö joku miksi kaikissa unipussien "käyttöohjeissa" kielletään käyttämästä erillistä peittoa unipussin kanssa? Me siis ainakin ollaan "uhmattu kieltoa" ja välillä laitettu vielä peitto pussissa nukkuvan pojan päälle, jos on tuntunut viileältä....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuli muuten mieleen, että tietääkö joku miksi kaikissa unipussien "käyttöohjeissa" kielletään käyttämästä erillistä peittoa unipussin kanssa? Me siis ainakin ollaan "uhmattu kieltoa" ja välillä laitettu vielä peitto pussissa nukkuvan pojan päälle, jos on tuntunut viileältä....

 

Veikkaan, että se johtuu kahdesta syystä: peittoon pelkästäänkin voi tukehtua (siksi unipussi onkin niin hyvä...) ja toisaalta peitto + unipussi voi olla liian lämmin ja pienen vauvan lämmönsäätelykyvyn ollessa vielä heikko voi vauva lämmitä liikaa.

 

Meilläkin oli nyt pakkasilla tuon paksumman pussin päällä välillä ohut fleecepeitto.

Edited by Kerttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipaisin tuoreita kokemuksia unipusseista. Olisikohan kesäksi järkevää hommata 1tog pussi? Onko jollain käytössä Slumbersac-merkkinen pussi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0