Myria

Synnytyksen käynnistäminen sektion jälkeen

14 posts in this topic

Itselläni saattaa olla edessä synnytyksen käynnistäminen, taustalla on sektio, josta 1,5v. Varovasti kuulemma lähdetään käynnistelemään, ellei itsekseen ala tulla ennen sitä. :unsure: Onko kokemuksia miten sektioarpi on kestänyt käynnistelyn ja miten arpea on seurattu synnytyksen aikana? Ja jos epiduraaliin tai spinaaliin turvautuu, huomaako silti jos arpi repeää vai vievätkö puudutteet joskus ihan tunnottomaksi...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

en nyt tiedä oletko jo onnellinen vauvan äiti mutta joka tapauksessa. mulla kaksi lasta, eka leikattiin kun syynytys keskeytyi. toisen kanssa päädyttiin että käynnistetään 2viikkoa aikaisemmin ettei kasvaisi liian suureksi(eka oli yli 4kg) jos se oli silloin syy keskeytymiseen.synnytysten välissä siis n.2vuotta

käynnistys aineena saat tipan joka on hellävaraisi(muista että synnytys ei tuona saman päivänä välttämättä käynnisty voit joutua olemaan sairaalassa pidempäänkin) itse olin kahtena päivänä(viikonloppu välissä sain sen olla kotona). ei ne kauheasti tuota arpea seuraile, kyllä se kestää onhan sulla leikkauksesta jo jonku aikaa, turhaan huolehdit. itse en ehtinyt/halunnut ottaa epiduraali (kammot kun edellisestä synnytyksestä). mahtavinta oli kun tuo toinen tuli alateitse niin toipuminen, itse olin leikkauksen jälkeen hyvin kipeä tai paikat oli, mihinkään en päässyt kahtena ekana päivänä ja kolmantena sattui vieläkin viikon silloin sairaalassa makasin. tästä nuorimmaisesta pääsin heti seisomaan ja suihkuun ja oli niinkuin mitään ei olis tapahtunu(no ehkei sentään) se on aivan upea kokemus :) synnytys kesti n.4 h kalvojenpuhkaisun jälkeen(ei satu eikä tunnu miltään, se käynnistää loppujen lopuksi sitte synnytyksen, tippa edistää supistuksia) onnea synnytykseen tai uuden vauvan johdosta :D kysele jos tulee jotain mieleen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytys on takanapäin, joskin luomusti käynnistyi. :) Oksitosiinia sain kuitenkin epiduraalin kaveriksi, ja samalla lääkäri laittoi kohdunsisäisen supistustenseurantalaitteen arven takia. Hyvin kesti, en muistanut koko arpea enää ponnistusvaiheessa... -_-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä, olisi kiinnostavaa lukea muidenkin kokemuksia aiheesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä käynnistettiin toinen synnytys vesien menon jälkeen. Ensimmäinen synnytys päätyi kiireelliseen sektioon.Haavassa ei tuntunut juurikaan supistukset,toki kyselivät ja käskivät sanoa jos jotain olisi tuntenut.Varovasti kuitenkin käynnistys aloitettiin juuri ettei arpeen tule liikaa painetta.

Loppusynnytyksestä en osaa sanoa kun tuokin päätyi sitten kiireelliseen sektioon.

Mutta siis ei kannata sitä jännittää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muakin kiinnostaa muiden kokemukset kovasti - itsella myos esikoinen syntyi sektiolla (ja kaynnistettiin rv39 istukkaongelmien vuoksi), ja tata toista sitten kaynnistellaan rv41 jos ei ole tullut siihen mennessa (ja istukka toimii siihen asti hyvin).

 

Mita hormooneja kaynnistykseen kaytetaan? Mulla ainakin oksitosiinitippa aiheutti tosi rajuja supistuksia viimeksi, joten sita en ainakaan haluaisi... :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä aloitettiin toisella kerralla käynnistys 0,25 kokoisella cytotec-murulla.Se aiheutti onneksi jo sen verran supistuksia etten tainnut edes toista saada vaan sitten siirryttiin synnytyssaliin jossa sain suoneen oksitosiinia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla esikoinen(-07) käynnistettiin viikolla 38+2, olin vuorokauden supistuksissa ja 38+3 synnytys salii ja kalvot puhki stan laite päähän vauvalle. päätyi kiireelliseen sektioon sydänäänien rajun laskun vuoks, tytär syntyi siis vrk supistusen jälkee 38+3.

 

Toisen kohdalla(-10) ei alettu käynnistelee kun sanottiin vaa et jos tulis normaalisti, et usein edellinen sektio+käynnistys johtaa uuteen sektioon. No kuitenki kakkonen käynnistettiin viikolla 41+4 ja annettiin 2cytotec murua enenpää ei kuulemma anna ja seuraavana päivänä jatketaan jos ei muuta tapahdu. Mulla sai aikaa kunnon supistuksia mutta ne oli silti tehottomia(niin oli esikoisestakin) paikat ei vaa auennu 1cm enempää vaikka supistuksia tuli 3min välein :girl_sad:. Olin jo niin kivussani että olisin itse pyytänyt leikkausta jos lääkäri ei olis ilmoittanut että sydän äänet koko ajan heikkenee ja leikkaussali kutsuu.

 

Mutta toisesta jäi parempi mieli mulle, kaikki oli "tuttua". En nukahtanut kipulääkkeistä ja pääsin osastolle 2h leikkauksen jälkeen esikoisesta olin heräämössä 6tuntia kun en vaa pysynyt hereillä. Ja toipuminen oli nopeampaa, ekan kohdalla kävelin vasta 1vrk leikkauksesta, tokan kohdalla 7h leikkauksesta menin suihkuun. Sairaalassa esikoisenkans 5vrk kakkosenkaa 2vrk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen kokemusten toivossa.

 

Kiinnostaa myös, onko useinkin evätty käynnistys aiemman sektion vuoksi? Mua ei itse käynnistys pelota, mutta käsittääkseni siihen ei hirveän helposti ryhdyttäisi sektion takia. Itse siis saattaisin sellaista toivoa, jos tämäkin vauva kasvaa isosiskonsa tavoin kovin isoksi. Mieluummin lähtisin synnyttämään pientä vauvaa käynnistyksellä kuin isoa itsekseen käynnistyneenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

K syntyi suunnitellulla sektiolla 2007 ja V syntyi käynnistettynä 2010. Käynnistys aloitettiin ballongilla (joka oli sillon ihan uus juttu) ja sitten sain oksitosiinia kun ballongin poistuttua supparit ei jatkuneet, eikä kalvojen puhkominenkaan käynnistänyt suppareita. Mulle laitettiin myös paineanturi emättimen sisälle, millä seurattiin arven kestoa. Nyt uusin synnytys käynnistyi itsekseen vesien menolla ja mitään paineanturia ei enää laitettu kun yks alatiesynnytys välissä ja aika kauan aikaa sektiosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelenpa tätä... Esikoinen syntyi sektiolla ja tätä toista yritetään kaiketi käynnistää heti rv 38+0. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now