Sign in to follow this  
Followers 0
nuupis

Vaatteita tuttujen vauvoilta

102 posts in this topic

Me ollaan saatu paljon vaatteita lainaan ja se on kyllä suuri taloudellinen apu. Tosin, meillä on nyt tytöllä (1v. 3kk) vaatetta aivan liiaksikin asti ja varmasti 1/6 määrällä pärjättäisiin mahtavasti. Tällä hetkellä tytöllä on vielä kolmea kokoa rinnakkain käytössä (74-86) joten sekin toki lisää tuota vaatemäärää, lainavaatteet ei kovalle käytölle joudu ja itse ostettuja/lahjaksi saatuja pyritään pitämään ensisijaisesti, että tulee niillekin käyttöä.

 

Ystävälläni sattuu olla 11kk. tyttöämme vanhempi tyttö, joten häneltä ollaan saatu aivan älytön määrä vaatetta lainaan. Muistaakseni 50-62-senttisiä vaatekappaleitakin oli 100 kappaletta! :girl_crazy: Eli vaatteista ei tosiaan ole ollut pulaa. Samoin kummityttöni on meidän tyttöä viitisen vuotta vanhempi ja sieltäkin ollaan saatu parhaassa kunnossa olevat vaatteet lainaan. Tästä on se hyvä puoli, että kummitytön perheeseen syntyi vuoden meidän tyttöä nuorempi tyttö, joten meidän tytön pieneksi jäävät (omat) vaatteet pääsee sitten heille lainaan, eli tulee lainailtua sitten päikseen noita tyttövaatteita tämän perheen kanssa.

 

Ystävälleni olen maksanut pientä lähinnä nimellistä summaa vaatelainasta (ei tahtoisi mitään lainasta) ja sitten mm. kenkiä olen ihan ostanut muutamalla eurolla häneltä. Yhdeltä muultakin sukulaiselta ollaan saatu jonkun verran tyttövaatetta lainaan, tosin eivät ole olleet kovin hyväkuntoisia, joten on jääneet lähes käyttämättä. Sen sijaan yhden sukulaisperheen 90-luvulla syntyneiden lasten vaatteita sekä omia ja siskoni, n. 25-20v. vanhoja vaatteita on ollut tytöllä käytössä, lähinnä yöpukuja ja juhlamekkoja, jotka ovat hyvässä kunnossa edelleen.

 

 

Toki maku ei aina kohtaa lainavaatteiden antajan kanssa, eli ihan kaikkia lainavaatteita ei välttämättä ole tullut käytettyä ja varsinkin, jos on ollut jotenkin epäkäytännöllisiä vaatteita (jäykkä 62-senttinen farkku"takki" oli tosi epäkäytännöllinen pienellä sylivauvalla..) tai muuten sellaisia, joita ei ole tullut laatikoista valittua tytölle päälle. Lahjaksi saatiin aika paljon vaatetta, onneksi isompia kokoja odottamaan tytön kasvamista ja nyt tytön kasvettua on tullut ostettua enempi vaatteita ihan uutena, nimenomaan niitä omaa makua miellyttäviä ja sellaisia, joita voisi käyttää ehkä mahdollisella sisaruksella, jos tyttö sellaisen joskus saa. :girl_sigh:

Varsinkin ulkovaatteet olen ostanut alennuksesta uutena, samoin juhlavaatteita ja äitini tekee mielellään tytölle vaatetta, joten uuttakin on kyllä riittämiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

me ollaan saatu kauhea määrä vaatteita tuttavilta ja molemmat mummit ostaa vielä uusia päälle. tosin meillä on kaksi käyttäjää niin tarve on hieman eri luokkaa :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä halusin vauvalle myös ihan omia vaatteita, vaikka saatiinkin paljon käytettyjä vauvanvaatteita myös sukulaisilta. Lahjaksikin saatiin jonkun verran, mutta ei niillä pelkästään vauvaa olisi vaatetettu. Äitiyspakkauksessa on minusta ihan mukavasti vaatetta, joilla pääsee alkuun. Ostan paljon myös kirpparilta, näille pienille tyypeille löytyy varsin hyväkuntoista vermeitä käytettynäkin.

 

Vaikka me siis saatiin kyllä kassitolkulla vaatteita, oltais kyllä pärjätty hyvin ilmankin. Osa saaduista kamoista oli sellasia, joita en lapselleni pukisi, miljoonaan kertaan pestyjä, venyneitä ja vanuneita, koppuraisia lumppuja. Antoivat varmaan että itse pääsevät eroon. Miehen siskolta saatiin kyllä tosi hyväkuntoisia vaatteita ja nyt kun heille vuorostaan syntyy vauva, niin sitä mukaa kun meidän jätkälle käy pieneksi, viedään seuraavalle :)

 

Osa vaatteita antaneista antoivat muuten vaan lainaan, kiva yrittää muistella mitkä on kenenkin, saavat tulla kyllä itse poimimaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut tarvetta ostaa tytölle vaatteita itse kaksi tai kolme kertaa. Lisäksi olen ostanut joitain ihan huvikseni, kun kirpparilla on tullut jotain ihanaa vastaan. Muutoin vaatteet on tulleet äitiyspakkauksesta, kahden siskontytön peruina ja lahjaksi. Erityisesti anoppi on innostunut, koska tyttö on hänelle ensimmäinen lapsenlapsi. Ei ole kyllä yhtään haitannut. Anopilla on hyvä maku vaatteiden suhteen ja muutenkin lahjaksi on tullut lähinnä kivoja ja käyttökelpoisia juttuja. Ja ne vähän rumemmatkin on kyllä tulleet käyttöön, vaikka ehkä enemmän kotosalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vaatetta (ja jonkun verran myös muuta tavaraa, vaippoja, tuttipulloja yms) on saatu sisaruksilta ja yhdeltä kaverilta. Enemmänkin olisi ollut tarjolla, mutta todettiin, että eiköhän tuo määrä jo hetkeks riitä. Jotain oli jo itekin ehditty hankkia, muttei onneks ihan hirveesti. Kaikkia saatuja en oo ehtiny vielä edes käydä tarkemmin läpi, pitää muuton jälkeen sitten lajitella tarkemmin nuo. Mitään tosi tyttötyttövaatteita ei ainakaan ole luvassa, kun poikia olleet nuo edelliset käyttäjät. Mikä ei kyllä haittaa, en mitään pinkkihörsötyksiä olisi kaivannutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun siskon nuorempi tytär on vuoden tätä meidän tyttöä vanhempi ja mä pääsen aina puolen vuoden välein tonkimaan pieneksi jääneitä vaatteita ja katsoa, mitä haluan ottaa käyttöön. Meillä on käynyt siis tosi hyvä tuuri siinä, että käyttövaatteiden perusvarasto saadaan sieltä ja itse vaan lähinnä täydennän sitä puuttuvilta osin/oman maun mukaisesti.

 

Meillä käyneet vieraat ovat lähes poikkeuksetta tuoneet vaatetuliaisia, osa enemmän omaan makuun kuin toiset.

Edited by Saffron

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olemmeko ainut perhe joka joutuu itse hankkimaan vaatteensa? En aiemmin ajatellut tämän olevan outoa, että itse ostamme vaatteemme, mutta saavatko kaikki muut todellakin kaapit pullolleen lahjavaatteita? Tuovatko kaverit aina kyläillessään vauvalle tuliaisia?

 

Viimeiseen kohtaan, kyllä, mutta myös leluja. Ei toki aina, mutta ensimmäisiä kertoja tullessaan kyllä. Yleisesti teemaan, meille on tullut säkkikaupalla käytettyjä vaatteita, koska monissa tuttavaperheissä on "lapsiluku täynnä". Yhtäältä kiva juttu, joukossa on paljon kaunista, mutta toisaalta joukossa on paljon puhkipestyjä vaatteita ja kauhean montaa hoitolaukkuun tulevaa varavaatekertaa ei tarvitse...vaatteita tuli niin paljon, että itse ostaminen on jäänyt vähemmälle ja seKIN voi harmittaa, kun ei oikein voi itse valita.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin yhdeltä mun kaverilta muutama käytetty vaate ja toiselta kaverilta lainaan julmetusti vaatteita. Nämä jälkimmäiset on olleet ihan kivasti meidän makuun ja niitä on suurinta osaa tullut käytettyä. Osaa ei, koska niitä oli niin paljon, että ei olisi tullut itse ostettuja (joita kyllä vaan jotain 10kpl) ja lahjaksi saatuja (noin 20kpl, joista suurin osa vielä käyttämättä kun ovat isoa kokoa) pidettyä sitten ollenkaan.

 

Eniten lahjavaatteita ollaan saatu mun siskolta, joka hullaantui tähän siskontyttöönsä ihan täysin.. Ja anoppi ja appi osti muistaakseni 6 vaatetta (jotka suurin osa aika isoja, niistä taitaa käytössä olla 1 tai 2 vasta) kun tulivat käymään. Ja kuukauden päästä ollaan menossa anoppilaan kyläilemään, joten uskoisin, että luvassa on lisää lahjoja (jos yhtään anoppia tunnen)..

 

Mä kanssa valokuvasin ne kaverilta tulleet lainavaatteet digikameralla, jotta osaan sitten palauttaa kun eivät ole meille enää tarpeellisia. Omia vaatteita on aika vähän, jtoen niitä tuskin annetaan lainaan ennen kuin mahdolliset sisarukset on tehty..

 

Tätä päivitän sen verran, että vaatteet menivät kuitenkin lainaan serkun pojalle. Lapsen vanhemmat valkkasivat sieltä jotain lainaan oman makunsa mukaisesti (tietysti ne tytön pinkit hörhellykset ja muut tyttömäiset jäi ottamatta) ja palauttelevat niitä tässä viimeisiä juuri. Eli kokoon 86 asti oli lainassa siellä. Nyt alkaa pikkuserkku olla jo sen kokoinen, että taitaa käyttää samaa kokoa kun meidän vuoden vanhempi tyttö (eikä meidänkään neiti ole pienikokinen) eli ei mene enää lainaan vaatteita (ja nyt selkeämmin tytöllä onkin tyttöjen vaatteita eli paljon tunikoita, mekkoja, sukkahousuja ja leggareita).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on suurin osa vaatteista itse hankittuja. Pienempiä kokoja tuli lahjaksikin ja oli pojan serkulta lainassa. Uutena on valtaosa hankittu ja jonkin verran olen ostanut käytettynä (täältä, huuto.netistä ja kirppareilta).

 

En ole kyllä käytettyjä/lainavaatteita kaivannut, sillä tykkään ostella vaatteita. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaatteita en ottaisi lainaan, mutta olen saanut kyllä vaatetta kavereilta. :) Ja mikäs siinä jos hyväkuntoista annetaan, ei tässä olla rahasta tehtyjä eli kaikki on kotiinpäin ja ihan kivaa vaatetta on tullut se mitä on tullut. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin ja saadaan edelleen miehen serkulta, joilla kaksi poikaa, niin älytön määrä vaatteita, sekä leluja, ja jopa yhdistelmät ym. tavaraa. Ja mielelläni vastaan otan, koska ovat kuitenkin hyvässä kunnossa ja ei ole paljoa pesunukkaa ym. vaatteissa. Jonkun verran olen myös kirppareilta vaatteita ostanut, samoin kun appikset ostaa pojalle vaatetta jonkun verran.

Uutena en siis ole montaa vaatekappaletta ostanut.

 

Kaverit ei taas puolestaan ole ostanut oikeastaan mitään pojalle, vaikka on heidän kummilapsensa. Ainoastaan ristiäisiin ostivat kummilahjan, eivät muuta. Eivätkä ole tähän päivään mennessä tuoneet pojalle mitään käydessään.

Eli suurin osa vaatteista/tavaroista/leluista tulee jatkossakin miehen serkulta, kun heidän pojiltaan jää vaatetta pieneksi :) Ja niistäkin pystyy valitsemaan että mitkä ottaa käyttöön ja mitkä ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin matkalaukullinen kaytettyja vaatteita mun siskolta ja koska mina innokkaana tatina olen shoppaillut paljon siskojen muksuille niista tosi monet oli mun ostamia, sain myos ystavalta kassillisen hanen pojalleen liian pieneksi jaaneita vaatteita, sen lisaksi ollaan saatu hirmu paljon uusia vaatteita lahjaksi, olen ostanut uutena meidan Tirppiaisella varmaan alle 10 vaatetta silla nytkin jo tuntuu ettei me ehdita kaikkea kayttaa mitenkaan.

 

Mullakin on suunnitelmissa pistaa suurin osa vauvanvaatteista edelleen kiertoon kun ne jaavat pieneksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me emme ole saaneet käytettyjä vaatteita mistään. Lähipiirin lapsiperheissä on joko toiveissa vielä lisää lapsia tai sitten käytetyt on jo myyty/lahjoitettu eteenpäin muille tahoille. Vauvan synnyttyä olemme saaneet jonkin verran tuliaisina ja ristiäislahjoina vaatteita ja lisäksi anoppi ostaa jonkun bodyn silloin tällöin. Pääasiassa olen kuitenkin itse hankkinut vaatteet ja käyttänyt äitiyspakkauksen vaatteita. Lahjaksi saadut ovat oikeastaan vain bodeja ja kaikki kokoa 62 tai 68, joten paljon jää hankittavaksi itselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille on tarjottu käytettyä vauvan vaatetta ja muuta tavaraa runsaasti. Itse olen kuitenkin vähän nirso eikä läheskään kaikki ole joko vaatteen kunnosta tai ulkomuodosta riippuen kelvannut. Mieluummin vähemmän minua miellyttävää kuin enemmän sellaista, mitä en sitten kuitenkaan vauvalle pue.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin yhdeltä mun kaverilta muutama käytetty vaate ja toiselta kaverilta lainaan julmetusti vaatteita. Nämä jälkimmäiset on olleet ihan kivasti meidän makuun ja niitä on suurinta osaa tullut käytettyä. Osaa ei, koska niitä oli niin paljon, että ei olisi tullut itse ostettuja (joita kyllä vaan jotain 10kpl) ja lahjaksi saatuja (noin 20kpl, joista suurin osa vielä käyttämättä kun ovat isoa kokoa) pidettyä sitten ollenkaan.

 

Eniten lahjavaatteita ollaan saatu mun siskolta, joka hullaantui tähän siskontyttöönsä ihan täysin.. Ja anoppi ja appi osti muistaakseni 6 vaatetta (jotka suurin osa aika isoja, niistä taitaa käytössä olla 1 tai 2 vasta) kun tulivat käymään. Ja kuukauden päästä ollaan menossa anoppilaan kyläilemään, joten uskoisin, että luvassa on lisää lahjoja (jos yhtään anoppia tunnen)..

 

Mä kanssa valokuvasin ne kaverilta tulleet lainavaatteet digikameralla, jotta osaan sitten palauttaa kun eivät ole meille enää tarpeellisia. Omia vaatteita on aika vähän, jtoen niitä tuskin annetaan lainaan ennen kuin mahdolliset sisarukset on tehty..

 

Tätä päivitän sen verran, että vaatteet menivät kuitenkin lainaan serkun pojalle. Lapsen vanhemmat valkkasivat sieltä jotain lainaan oman makunsa mukaisesti (tietysti ne tytön pinkit hörhellykset ja muut tyttömäiset jäi ottamatta) ja palauttelevat niitä tässä viimeisiä juuri. Eli kokoon 86 asti oli lainassa siellä. Nyt alkaa pikkuserkku olla jo sen kokoinen, että taitaa käyttää samaa kokoa kun meidän vuoden vanhempi tyttö (eikä meidänkään neiti ole pienikokinen) eli ei mene enää lainaan vaatteita (ja nyt selkeämmin tytöllä onkin tyttöjen vaatteita eli paljon tunikoita, mekkoja, sukkahousuja ja leggareita).

 

Ja lisäpäivitystä, meidän vaatteet menevät todennäköisesti lainaan myös toisen serkun syntyvälle vauvalle joulun tienoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yleisesti teemaan, meille on tullut säkkikaupalla käytettyjä vaatteita, koska monissa tuttavaperheissä on "lapsiluku täynnä". Yhtäältä kiva juttu, joukossa on paljon kaunista, mutta toisaalta joukossa on paljon puhkipestyjä vaatteita ja kauhean montaa hoitolaukkuun tulevaa varavaatekertaa ei tarvitse...vaatteita tuli niin paljon, että itse ostaminen on jäänyt vähemmälle ja seKIN voi harmittaa, kun ei oikein voi itse valita.

 

Sama tilanne kuin Jenny-Marialla. Me ollaan saatu paljon käytettyjä vaatteita mun suvun puolelta. Miehen suvun puolella on useampi tarvitsija, joten sieltä ovat menneet muiden lapsille. Juurikin tuo, kun vaatteita on jo niin paljon niin sitten ei viitsi itse enää ostaa lisää ja se sitten harmittaa, kun ei ole itse valinnut niitä. Sen verran olen ekohenkinen, etten viitsi turhaankaan ostella vaatteita, kun niitä muuten on tarpeeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoiselle ostettiin/saatiin lahjana oikeastaan kaikki vaatteet uusina, ja pienimmät koot olivat lainassa hänen serkullaan. Nyt kuopus on käyttänyt sekä esikoisen että serkun vanhoja vaatteita, jonkin verran on myös saanut lahjaksi uusia ja itsekin olen pari uutta vaatekappaletta ostanut. Tällä hetkellä myyn pienimpiä vauvanvaatteita kirppiksellä, koska oma lapsilukumme on täynnä eikä lähipiiriinkään ole syntymässä vauvoja, joille niitä voisi antaa lainaksi. Kuopus saa sitten taaperonakin käyttää veljensä ja serkkunsa vaatteita sekä uusina/kirpparilta hänelle varta vasten ostettuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä oon saanut ennen vauvan syntymää lähipiiriltä seuraavia juttuja:

- kaikenlaista vaatetta koosta 50 alkaen ainakin kokoon 86 ja lisää tulee vähitellen. Sisävaatteita ja ulkovaatteita eli parit vauvan toppa- ja fleecehaalarit ja sensellaista

- leluja vauvalle

- Ergo-kantorepun, periaatteessa lainaan

- pari kantoliinaa lainaan, rengasliina ja trikooliina

- muutamia pääasiassa itseommeltuja kestovaippoja

- kenkiä jotka on olleet liian siistejä jätettäväksi kirpparille ;)

- hoitoalustan

- pinnasängyn patjoineen

- äp-pusseja retrona

 

 

Nyt oon ajatellut että koska oon saanut niin paljon ilmaiseksi niin annan nyt raskaanaolevalle kaverille kans kaikkea mahdollista lainaan, sekä noista käytettynä saaduista että itse ostetuista, ja sit jos toinen lapsi tuliskin suht pian niin otan niitä pikkuvaatteita sitä mukaa takaisin. Näin noista on mahdollisimman suuri hyöty sitten kaikille.

 

Oon myös itse ostanut mielestäni kivannäköisiä joten ei oo tullut kokonaan sellaista oloa että ei voisi ite valita mitä lapsella päällä. Toki joitain lainavaatteita oon käyttämyt enemmän ja joitain sitten vähemmän. Pääasiassa tuntuu harmittavan se että vaatteita on yhteensä niin paljon että millään ei ehdi käyttää kivoimpia tarpeeksi sinä lyhyenä aikana kun ne mahtuu päälle, saati sitten kaikkia vaattaita. Eiköhän tää ongelma tasoitu sit kun lapsi kasvaa ja isojen vaatteita ei enää niin paljoa saa ilmaiseksi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun esikoinen syntyi 2007 ei saatu kyllä etukäteen mistään mitään, vaan kaikki ostettiin itse. Tai no, pinnasänky tuli lahjoituksena. Sitten kun poitsu syntyi, monet sukulaiset antoivat uusia vaatteita, mutta ei niillä yksistään olisi mitenkään pärjätty. Pojan vauvatamineet laitoin kiertoon tai myyntiin melkein poikkeuksetta. Vain äitiyspakkauksen kamppeet oli jääneet säästöön.

 

Nyt varastot on täynnä vaatteita, leluja ja hoitotarvikkeita. Jopa vaunut tuli lahjoituksena. Tulokkaalle on vaatteet tällä hetkellä ensimmäiseksi puoleksitoista vuodeksi! No, nyt odotetaan tod.näk. tyttöä ja saadut vaatteet ovat enimmäkseen unisex- mallia. Olenkin sanonut että sukulaiset voivat sitten ostaa lahjaksi hepeneitä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain juuri pari kassillista vauvanvaatetta ystävältäni. Oli siinä matkassa myös kestovaippaa ja nukkupussia.

 

Äidin tuttavalta sain muutamia hänen lapsenlapselleen pieneksi jääneitä vaatteita.

 

Ystävältäni sain kantoliinan.

 

Lisäksi olen saanut muutamia kirppariostoksia äitini ja siskoni ostamana.

 

Otan kyllä erittäin mielelläni vastaan ihan mitä vain tarjotaan.

 

Pääasiassa olen kuitenkin itse ostellut kirpparilta, huuto.netistä ja täältä. Pidän ekologisuudesta että edullisuudesta. Uskon, että saamme kyllä vielä muutaman ihka uudenkin vaatteen lahjaksi tulevaisuudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei lähisuvussa ole vauvoja, joten kaikki ollaan ostettu itse. Pienimpiä käytettynä huuto.netistä ja nyt näitä isompia uutena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole mitään kierrätettyjä vaatteita vastaan, mutta itse en ota vastaan, ellei ole ehdoton tarve ja ellei ole oikeasti siistikuntoisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suurin osa ollaan ite ostettu, joko kirppikseltä tai yleensä alennuksesta. Aika harvoin "normaalihintasta".:D Kun ei nuo kauaa käytössä ehdi olla edes.. Yhdeltä kaverilta oon joskus jotain saanut, hänellä on kaks tyttöä joten ei ehkä värimaailma niin natsaa tuon meijän pojan kanssa.:D Ja ite olen aika tarkka minkänäköstä tykkään vauvalle päälle laittaa. Anoppi yleensä on ostanut jonkun vaatekappaleen, kun sinne käymään mennään. Onneks meillä on samanlainen maku. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille on annettu lainaan niin paljon ja laadukkaita vaatteita, ettei ole itse tarvinnut tehdä hankintoja ollenkaan. Jotain hankintoja olen tehnyt, mutta ne on lähinnä ulkovaatteita ja extraa. Olen kyllä iloinen siitä, ettei heti alkuun tarvitse ostaa kaikkea vaan voi sitten kokeilla mikä toimii ja mikä ei. Läheisiltä saatavat lahjonnat taitavat olla vielä edessäpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uutena ollaan ostettu ainoastaan yksi bodysetti ja kaksi pakettia sukkia. Kaikki loput on tulleet äitiyspakkauksesta, mun/isänsä/tätinsä vanhoja, saatu lahjaksi tai hommattu käytettynä. Osa käytetyistä kuin uusia ja osasta selvästi näkee, että käytettyjä ovat, mutta eipä ole menoa haitannut :) Voipahan luottaa, että mahdolliset kaikki kemikaalit ovat jo peseytyneet pois ja vaatteet muutenkin pehmoisia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0