Sign in to follow this  
Followers 0
nuupis

Vaatteita tuttujen vauvoilta

102 posts in this topic

Mullekin sanottiin raskausaikana, et ei kannata kauheesti ostaa itse vauvan vaatteita kun kyllä niitä sit jostain aina saa. No missä ne sit viipyy? Meidän suvussa ja tuttavapiirissä ei oo pieniä vauvoja pahemmin, eikä oo ollutkaan pitkiin aikoihin. Ainoat kaksi vauvaa ovat tyttöjä ja meille tuli poika.

 

Etukäteen myös sanottiin, et kyllä isovanhemmat sit ostaa myös. Tähän mennessä mun äitini ostaa kyllä melkeen kerta viikkoon jonkin vaatteen, mutta sille onkin suuri tarve. Keltään muulta ei oo vielä tullut. Lahjaksi syntymän johdosta saatiin myös uusia ostettuja vaatteita muutama. Eli kirpparilta ja kaupasta on ostettu suurin osa.

 

Yhdeltä tutulta saatiin paljon vaatteita lainaksi. Mä en vaan yhtään tykkää niistä kun mun pitäis muistaa mikä on heidän eli mikä pitää muistaa palauttaa. Joten loppuja en oo ees pussista ottanut pois mitä en välttämättä tarvi kun jotenkin mua ahdistaa se. Nytkin oli puhetta, että heiltä voi tulla hakemaan taas pari pussia isompia vaatteita mut kun en millään tahtois. Heidän poikansa on 7-vuotias ja ne samat vaatteet on siis kiertäneet vuosien aikana 4-6 perheellä.

 

Mä kyllä aattelin antaa sit jotain vaatteita eteenpäin kun tuttuni tai veljeni alkavat saamaan vauvoja. Mutta vasta kun omat lapset on hankittu. En halua antaa pois kun tiedän, että parin vuoden sisään niillä on taas käyttöä. Sitten on enemmän pois annettavaa jos toinen sattuu olemaan eri sukupuolta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta kannattaa olla muutama 50 vaate. Meillä neiti oli syntyessään 51 cm ja heti sairaalasta päästyäänhän sitä piti henkkamaukalle juosta ostamaan 50 cm vaatteita ja niitä tumppuja. Ne oli aika ehottomat ettei neiti olisi raapinut itseään

Share this post


Link to post
Share on other sites

me ei olla kauheasti saatu mutta johtunee siitä että olen aika suoraan ilmottanut että vaatteita meillä on...mä en tykkää kanssa kun kannetaan niiin pesunukkaisia ryhtinsä menettäneitä bodyja kassikaupalla. monella kun on eri näkemys siitä mikä on hyvässä kunnossa ja mikä ei.

 

oon siis samoilla linjoilla citronellan kanssa...tykkään pukea poitsut nätisti ja mielellään ostan vaatteita. saahan niitä myytyä eteenpäin sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saatiin tosi iso pahvilaatikollinen vauvan vaatteita, olin ihan onnessani kunnes, -katsoin millasia ne oli. No joo, oli siellä muutama mitkä otin käyttöön. En kans tykkää pukea poikaa kovinkaan lumpun näkösiin retonkeihin. Eli suomeks sanottuna, vaatteissa taytyy olla vielä ryhtiä, värit ja kuosi kunnossa. Ei siis pesunukkaa mielellään kauheasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei saatu käytettynä mitään, vaikka lähipiirissä on runsaasti lapsiperheitä. Muutamia vaatteita ostimme miehen työkaverilta mutta niistäkin jäi osa käyttämättä nurhuisen kunnon takia. Lahjaksi tuli muutamia vaatekappaleita mutta ei niillä olisi vauvaa vaatetettu. Osa vaatteista oli myös epäkäytännöllisiä (esim. lyhythihainen body syysvauvalle). Onneksi olimme itse ostelleet vaatteita pikkuhiljaa.

 

Mitään vaatetta en ole antanut eteenpäin, koska toinen oli alun alkaenkin suunnitelmissa. Jos kuopus on eri sukupuolta kuin esikoinen, voin joitakin vaatteita pistää kiertoon. Todennäköisemmin kuitenkin vien kirpparille kuin annan ilmaiseksi, koska aivan lähipiiriin ei taida enää vauvoja tulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen muuten nyt lajitellut pieneksi jääneet vauvanvaatteet kolmeen "luokkaan".

 

1) Ne ihanat, mitkä säilytetään seuraavalle (voin ehkä myös lainata lähisukuun jos tarvitsee).

2) Hyväkuntoiset, mutta ei omaan makuun sopivat, joita tarjoan tutuille tai myyn kirpparilla.

3) Kuluneet tai todella "epämuodikkaat", mutta kuitenkin käyttökelpoiset, jotka laitan vaatekeräykseen. Toivottavasti vielä kelpaa jollekin.

 

Aika vähän kyllä on 2- ja 3-luokkiin jäänyt, kun suurin osa vaatteista on kuitenkin niitä itse ostettuja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun sisko osti kaikkiaan jotain viisi isoa kassillista vauvan vaatteita työkaveriltaan ja antoi ne meille. Osa vaatteista on ollut ihan kivoja, mutta paljon on sellaista, jota ei tullut käytettyä. Tykkään pukea tytön bodyihin ja potkuhousuihin/puolipotkareihin. Rimpsumekkoja, farkkuja yms en osaa käyttää. Ne on niin kovin epäkäytännöllisiä! Saatujen vaatteiden värimaailma ei myöskään miellyttänyt. Vaatteissa oli liikaa vaalenpunaista. Eniten käyttöä on ollut vaatteille, jotka olemme itse ostaneet. Jonkun verran saimme vaatteita lahjaksi kun tyttö syntyi. Niissäkin valitettavan paljon oli söpöjä, mutta epäkäytännöllisiä vaatteita (esim. lappuhaalari jonka nepparit eivät pysyneet kiinni).

 

Äitini oli säästänyt lähes kaikki mun ja sisarusteni vanhat vaatteet ja antoi ne mulle. Niissä oli ihan kivoja potkuhousuja ja potkupukuja pienelle. Vanhoille nuttupaidoille ja pikkupöksyille ei käyttöä ollut. Täytyy sanoa, että -80 luvun alun potkuhousut ja potkupuvut ovat laadukkaampia kuin nykyiset, ainakin Tutta-merkillä. Värit vanhoissa ovat edelleen kirkkaat ja vaatteet ovat säilyttäneet mallinsa, vaikka ovat monella lapsella olleet ja paljon pestyt. Samaa ei valitettavasti voi kaikista nykyisistä sanoa :( .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meneeköhän hieman off topic, mutta menköön... Mua ärsytti raskausaikana, kun jotkut tahot sanoivat, että "ei kannata niitä pienimpiä vaatteita juurikaan ostella kun ne jää heti pieneksi". Ja katin pskat, onneksi ostelin jonkin verran pikku vaatteita ja tuntuu välillä, että niitä sais olla enemmänkin. 50-senttiset bodytkin meni reilun pari-kolme viikkoa (riippuu tietty minkä kokoinen ollut syntyessään, meillä 3350 g/51 cm) ja kyllä siinä oli esikoisen kanssa sen verran sumussa, että pyykinpesu ei ollut ensimmäisenä mielessä, joten olis voinut olla enemmänkin niitä vaatteita (vaikka selvittiinhän tuostakin nyt :) ). Nyt mennään 56-senttisillä ja niitä on aika vähän niitäkin. Eikä meidän vauva edes pulauttele mahdottomasti, eli samoilla tai max. kaksilla vaatteilla mennään päiväsaika.

 

Aivan sama asia mua otti päähän raskausaikana!! No etukäteen ei paljon ostettukaan kun ei tiedetty vauvan sukupuolta, vain joitain ns. neutraaleja vaatteita ostettiin... ja pienikokoisia varoitteluista huolimatta!! Kun tyttö syntyi käytiin ostamassa kaappi pullolleen nättejä vaatteita, 50-56 senttisia ja tyttö lähes hukkui moniin 50 senttisiinkin vaatteisiin aivan vastasyntyneenä. Vieläkin menevät nämä 56 päälle hyvinkin... ellei ole ihan mitään "mini made in China" -mallia! Tyttö on ollut alusta asti kovin sirorakenteinen neito... lähes saman kokoinen syntyessään kuin Extravagancankin vauvan (3320g 50cm) :D Kyllä on jokainen niistä vaatekappaleista ollut käytössä vaikka, niitä pieniäkin, on pinotolkulla! Eikä ole meilläkään ollut mitenkään erityisen paljon pulautteluita, mutta vaihdan silti puhtaat vaatteet säännöllisesti.

 

 

No niin... ja sitten varsinainen vastaukseni... :rolleyes: Eli ollaan saatu aika paljon myös tuliaisina vaatteita... ovat olleet lähinnä kylläkin uusia silloinkin, mutta myös muutama ystävä on antanut/lainannut joitain hyväkuntoisia vaatekappaleita käyttöömme. Eli saatu ollaan paljon, mutta ei mitenkään ahdistukseen asti olla jouduttu kylpemään kenenkään vanhoissa (tai paremminkin sanottuna ei mielyttävissä) rääsyissä. En siis tarkoita, että kaikki pitäisi olla uutta tai ettei joku "vanha" voi olla nättiä, mutta siis jokaisella on oma makunsa eikä olla saatu pussikaupalla "ohi oman maun" -vaatteita. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saatiin yksi kassillinen, josta mikään ei ollut enää käyttökelpoista. Nukkaantuneita, nuhjuisia vaatteita, jotka ovatkin olleet vintillä saamisesta lähtien. Olen oikeastaan helpottunut, että meille ei tarjottu enempää vanhoja vaatteita, sillä on ollut kiva ostaa itse kaikenlaista oman maun mukaista. Olemme myös saaneet hirveästi vaatteita lahjaksi ja samaten tuomme matkoilta tai vanhempamme tuovat aina isompia vaatteita varastoon odottamaan.

 

Alunperin mulla oli ajatuksena säästää vain ne kaikkein ihanimmat ja hyväkuntoiset vaatteet muistoksi, mutta toisin kävi. En ole raaskinut luopua mistään, joten kaikki lapsen pienet vaatteet on säilötty vintille. Täytyy kyllä käydä ne joku kerta läpi ja päättää mitä tehdään niille. Miinasen lajittelu vaikuttaisi toimivalta meillekin.

 

Niin piti vielä kirjoittaa, että myös meille 50-senttiset vaatteet olivat enemmän kuin tarpeen. Lapsi oli syntyessään 48 cm, joten kyllä siinä kesti, että edes 56-senttiset alkoivat olla sopivia. Lisäksi poika oli superkova pulauttelija, joten vaatteita kului päivässä kamalasti. En tykännyt pitää lasta pukluisissa bodyissä, joten saatoimme vaihtaa vaatteita esim. seitsemän kertaa päivässä. Vaatteita pitikin olla paljon, kävin tyhjentämässä Hennesin bodyistä aika ajoin. :D

Edited by Lara

Share this post


Link to post
Share on other sites
Isosiskolle ei tullut valmiiksi hommattua noita kaikkein pienimpia vaatteita, mutta niitä ostettiin sitten syntymän jälkeen ja 50-56cm vaatteet olivat pienellä neidillä käytössä kolme kuukautta.

Pikkuveljelle taas niitä oli sitten hommattu valmiiksi, mutta iso poika käytti jo kolmeviikkoisena kokoa 62cm ja pienet vaatteet jäivät käyttämättä. Eli siis tässä asiassa voi mennä kaksi kertaa pieleen!!

 

Heh, niin voi, mulle kävi samoin! Isosisko oli syntyessään 48 cm ja käytti pieniä vaatteita tosi pitkään ja 3 kk vanhana piti 62 cm vaatteita. No, Pikkusisko oli syntyessään 4 cm pitempi eli 52 cm ja on käyttänyt nyt 62 vaatteita jo jonkun aikaa ja nyt ne ovat auttamatta jäämässä pieniksi ja 68 cm vaatteet otettu jo osittain käyttöön. Ikää on 2 kk ja reilu viikko... :rolleyes:

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mekään ei saatu yhtään käytettyjä vaatteita tutuilta, mikä ei kylläkään haitannut minua tippaakaan. Meidän poika oli ensimmäinen lähipiirin ja kaveripiirin vauva, joten eipä ollut ketään keneltä olisi saanutkaan. Serkkujen lapsien vaatteita en varmaan olisi huolinutkaan. Lahjaksi puolestaan saatiin aika paljon uusia vaatteita, ja äitini ostelee vieläkin jatkuvasti uusia vermeitä kaksivuotiaallemme. Jos tykkään, otan ne kotiin mukaan, muutoin jäävät mummilavaatteiksi. Varsinkin noin isoa poikaa pukee jo mieluummin nätisti kuin mihin tahansa retkuihin, vaatteiden käyttöikäkin kun on jo huomattavan pitkä.

 

Me ollaan säästetty ihan kaikki esikoisen vaatteet seuraaville lapsille, enkä halua lainata niitä kenellekään tässä välissä. Siskolle voisin lainatakin, mutta lasketut ajat on niin lähekkäin, ettei taida onnistua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin siskolta hirmunen kasa vaatteita. Niitä oli useampi jätesäkillinen+ 1 äitiyspakkaus täynnä.

Sovittiin siskon kanssa, että säästän mieleiset ja loput laitan kierrätykseen.

Kaikki vaatteet olivat ehjiä, mutta osa tosiaan kulahtaneita. Laitoin surutta ne vaattet pois, joista vähänkin ajattelin että tuleekohan tuota pidettyä.

Suurin osa vaatteista oli todella huippukuntoisia ja tämän takia meidän ei ole hirveesti tarvinnut itse ostella vaatteita.

Vaatteita on tullut myös sukulaisilta lahjaksi jne..

 

Meidän tytölle pieneksi menneet vaatteet ovat lähteneet jo siskon kaverille. Paitsi että kaikki "omat" ollaan säästetty. Annan ne mielummin jollekin läheisemmälle vauvalle käyttöön :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei olla saatu oikeastaan mitään, ei vaatteita eikä tarvikkeita. Meillä on muutamilla kavereilla lapsia, mutta heidän vaatteensa ovat menneet eteenpäin sukulaisille tms., jolloin meille ei ole niitä riittänyt. Tai sitten vauvojen ikäero on niin pieni, ettei käytännössä onnistu tavaroiden/vaatteiden saaminen tai lainaaminen...

 

Ei ole kyllä haitannut, koska musta on ollut kiva ostaa just sellaisia vaatteita, kuin haluan lapselleni pukea (mitä nyt vähän miehen mielipiteitä kuunnellen). Toisaalta suvussa hän on ensimmäinen lapsi ja ensimmäinen lapsenlapsi, joten uskon myös lahjoja satelevan. Vielä ei kukaan muu kuin mun mummo ei tosin ole vaatteita ostanut ja hänen makunsa on... no aika erilainen kuin meidän, joten osa näistä vaatteista jää varmaan käyttämättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mekään ei saatu kovinkaan paljoa vaatetta ennen vauvan syntymää, joten paljon tuli hankittua itse - toisaalta vähän harmitti, että saatiin niin vähän käytettyjä, toisaalta oli tosi ihanaa esikoista odottaessa kierrellä vauvanvaateostoksilla :wub: ja pukea vastasyntynyt oman maun mukaisiin kauniisiin vaatteisiin (ja tosiaan niihin sopivan kokoisiin 50-senttisiin). Kun tyttö syntyi, saatiin jonkin verran lahjaksi. Nyt kun pienimmistä on kasvettu ulos, oon päättänyt antaa vaatteet eteenpäin, suosikit ja lahjaksi saadut säästän. Juuri eilen pakkasin vaatteita ja kieltämättä tää ketju mielessä tein sen tuskanhiki pinnassa; onkohan tää kulahtaneen näköinen, onko tässä liikaa pesunukkaa... ;) No, aion ottaa sen riskin, että vaatteiden saaja kiroaa tässä ketjussa myöhemmin keväällä :lol:

 

Yhdeltä tutulta saatiin paljon vaatteita lainaksi. Mä en vaan yhtään tykkää niistä kun mun pitäis muistaa mikä on heidän eli mikä pitää muistaa palauttaa. Joten loppuja en oo ees pussista ottanut pois mitä en välttämättä tarvi kun jotenkin mua ahdistaa se.

 

Nyt ollaan saatu vähän isompia vaatteita käytettynä parilta ihmiseltä ja miulla on sama ongelma Snazun kanssa; toinen suoraan sanoi, että haluaisi vaatteet takaisin ja toinen antoi ymmärtää, että saattaa ehkä haluta niitä takaisin - ja vaatteet on jääneet lähestulkoon käyttämättä. Pitäisi muistaa, mikä on keneltäkin ja mitäs sitten jos menevätkin käytössä kovin kulahtaneiksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kanssa vaikeutta muistaa, mitkä ovat lainavaatteita ja mitkä omia. Ratkaisin pulmani siten, että solmin lainavaatteiden pesulappuun pienen pätkän valkoista villalankaa, että tiedän sitten myöhemmin. Meillä ei lainavaatteita ole ihan älytöntä määrää, joten tuosta ei ollut suuremmin vaivaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan saatu tutulta lahjaksi pari kassillista vaatteita jo pari vuotta ennen lapsen syntymää :D Sen jälkeen ei sitten ole lahjoituksia /lainoja tullutkaan... Ehkä siksi, kun tässä lähiaikoina on tosi monelle tullut lapsi, joten ne laina-vaatteet ovat varmaan jo menneetkin eteenpäin.

 

Vähän OT, mutta oikeastaan tuohon muistamiseen liittyen: Mä tekisin niin (jos lainavaatteita tulisi), että ottaisin valokuvan, missä näkyy yhdeltä ihmiseltä tulleet vaatteet ja tallentaisin kuvan tuon henkilön nimellä. Sitten kun tulee palautuksen aika, tarvitsee vain katsoa kuvaa ja poimia kaapista ne vaatteet, joita kuvassa näkyy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just kun sanoin, etten saa mitään tutuilta, kaveri toi säkillisen vaatteita lainaan :P .

 

Mutta hän oli merkinnyt jokaisen vaatteen pesulappuun merkin, mistä tunnistan sitten myöhemmin heidän vaatteensa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo valokuvaus on kyllä hyvä systeemi! Tosin mä en halua lainata yhtään vaatetta tai tavaraa, koska sit se pitää palauttaa ja jos se meneekin meillä rikki tai jotain.  <_< Eikä niitä lainavaatteita varmaan tulis pidettyäkään kovin paljoa. Olisin saanut mammavaatteita lainaan, mutta kieltäydyin niistäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vähän OT, mutta oikeastaan tuohon muistamiseen liittyen: Mä tekisin niin (jos lainavaatteita tulisi), että ottaisin valokuvan, missä näkyy yhdeltä ihmiseltä tulleet vaatteet ja tallentaisin kuvan tuon henkilön nimellä. Sitten kun tulee palautuksen aika, tarvitsee vain katsoa kuvaa ja poimia kaapista ne vaatteet, joita kuvassa näkyy!

 

Tästä tuli mieleen ihan NiksiPirkka vihje, ihana :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mullekin tuli mieleen ihan niksi-pirkka, kun tuota kirjoittelin... Kääks! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä idea tuo valokuvaaminen. Itse olen yrittänyt pitää listaa lainavaatteista (koko, merkki, väri yms.), mutta toisinaan menee siitä huolimatta palautukset väärään osoitteeseen. Toki ne tulee sieltä sitten takaisin ja saan palautettua oikeisiin paikkoihin lopulta.

 

Edelleen olen tyytyväinen siihen, että meille tulee kierrossa vaatteita. Kaikkia ei ole pakko käyttää vaan voi valita ne mieleisimmät. Ja sitten voi keskittää omat rahat söpöstelyvaatteisiin kun arkivaatteet jo on. Toki voisin kirppariltakin niitä käyttövaatteita tarvittaessa hankkia eli kaiken ei tarvi olla uutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan saatu paljon vaatteita tytön pikkuserkuilta, kun ollaan vihjattu että voitaisiin ottaa jos löytyy. Itse ei oo paljon tarvinnu ostella, eikä mummotkaan ole tässä asiassa mitenkään ryhdistäytyneet.. ihmettelen kyllä :) Mielellään otetaan vanhoja; just voi valkata mitä pitää, eikä sit ees harmita, jos jotain tiettyä ei tulekkaan pidettyä, kun ei siitä oo mitään maksanutkaan. Mä oon merkannu pesulappuun jollain merkillä, keneltä mikäkin vaate on.. osaa sitten palauttaa oikealle henkilölle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneks ei oo kukaa ainakaa vielä tarjonnu. En tiedä miten kieltäydyn sitten ku joku tuputtaa :huh: nimittäin en halua mitää sukulaisten vanhoja koska tosi harvat niistä on sellasia että päälle laittasin lapselle ja toisekseen en jaksa rueta varjelee niitä käytössä ettei ne mee rikki tai jtn. Siis en todellakaan halua muovikasseittain jotai nukkaantuneita rääsyjä (tai vaikka oiski hyväkuntosii nii silti).

Yks kaveri mulle jo tarjos, yritti urkkii ensi sukupuolta ja sit lykkäs muutaman vaatekappaleen käteen summassa ku en kertonu (sovittii miehen kans et salaisuus). Yks vaate oli ihan siisti ja silleen mut kaks bodii oli värit häipynyt ja valkoset kohat harmaantunut ja nukkaa ja nyppyä.. No thanks. Sit vihjailinki sille et mulla on ihan sikana vauvalle jo vaatteita valmiina et en tarvi.

Ja mulle kans aina sanotaa et älä osta niitä 50 senttisii eine mahu ku hetken. IHAN SAMA mä ostan silti. Vaikka meniski vaa kaks viikkoo nii onse esikoistaki parempi hoitaa sopivissa vaatteissa entäkö jossai hirveissä liian isoissa et ei tiiä mitenpäin se siellä vaatteen sisällä on. Ja mulle ne vaatteet on tärkeitä ja oon turhamainen ja ostan uusia :rolleyes:

Ymmärrän kyllä hyvin että joku haluis lainaan ja silleen mutta ite en tykkää. Tää on meijän eka lapsi, ja oon ostellu jo vaikka ja mitä. :) Tykkään aatella miltä se meijän pieni missäki vaatteessa näyttää ja oon aina ollu vaatefriikki, katellu pikkusisaruksilleki aina kokonaisuudet aamuks valmiiksi :)

Pikkuvaatteiden ostelu on vaa nii ihanaa et siihen jää koukkuu ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei esikoiselle saatu juuri mitään vanhaa, vaikkei suvun ja lähipiirin ensimmäinen vauva ollutkaan. Kaikilla tutuilla vaan oli pikkusisaruksia tulossa tai mielessä, niin säästivät ymmärrettävästi omilleen ;) Toiselle ollaankin sitten saatu enemmän ja viimeksi eilen oli ihana naapuri jättänyt paketin oven taakse, kun muuttopuuhissa olivat löytäneet vanhoja kenkiä ja vaatteita :D

 

Kaverin kanssa tehtiin myös niin, että vaihdettiin vaatteita näille kakkosille, kun olivat eri sukupuolta. Esikoiset siis olivat myös eri sukupuolta, joten saatin kätevästi tosi tyttömäiset ja poikamaiset vaatteet lykättyä toiselle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0