Sign in to follow this  
Followers 0
nuupis

Vaatteita tuttujen vauvoilta

102 posts in this topic

Esikoiselle tulvii edelleen hyväkuntoista vaatetta useammasta suunnasta. Tytölle sitten ei niin paljoa olekaan kierrätysvaatetta eikä varsinkaan niin hyväkuntoisena. Toisaalta kiva kun pääsee soppailemaan ihan tarpeeseen, mutta kyllään tähän rahaa saa uppoamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin tytölle tosi paljon vaatteita miehen pomolta, jolla oli jo eskari-ikäinen tytär. Se oli kyllä ihan huippua, ei varmaan ekaan puoleentoista vuoteen tarvinnut ostaa mitään vaatetta, kun lisäksi oli vielä lahjana saadut ja äitiyspakkauksen vaatteet. Olihan se iso rahansäästö myös, mutta kyllä mua eniten innostaa se ekologinen puoli tuossa lastentavaran kierrätyksessä.

Nyt vaatteet menee varmaan kakkosvauvalle, mutta ennenkuin odotin toista lasta tarjosin meidän tytön vaatteita parille kaverilleni, jotka kyllä tekivät melko selväksi, etteivät halua kenenkään käytettyjä vaatteita lapsilleen. Sen jälkeen en oo pahemmin vaatteita tarjonnut kellekkään, en viitsi enää tuputtaa niitä.

Muutama työkaveri jotka on saanut lapsen ovat sanoneet tosi kivasti ja suoraan että he olisivat kiinnostuneita käytetyistä vaatteista (sekä lasten et äitiysvaatteista) jos sellaisia olisi tarjolla. Molemmat saivat kuitenkin pojat, joten meidän neidin vaatteista aika harvat saatiin kierrätettyä heille. Suosittelenkin että ne jotka haluaisivat kierrätysvaatteita, sanoisivat sen reippaasti lähipiirin lapsiperheille. Tosi monet kuitenkin haluaisivat antaa vaatteita pois (tai tietävät jonkun joka haluaisi) mutta eivät oikein osaa niitä tarjota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tota lainavaatteden kuvausta on harrastettu hyvällä menestyksellä. Lisäksi olen kuvannut myös muille lainaamiani vaatteita, jotka haluaisin takaisin. Tietää sitten, keneltä kysellä, jos jotain jää kadoksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja mulle kans aina sanotaa et älä osta niitä 50 senttisii eine mahu ku hetken. IHAN SAMA mä ostan silti. Vaikka meniski vaa kaks viikkoo nii onse esikoistaki parempi hoitaa sopivissa vaatteissa entäkö jossai hirveissä liian isoissa et ei tiiä mitenpäin se siellä vaatteen sisällä on. Ja mulle ne vaatteet on tärkeitä ja oon turhamainen ja ostan uusia :rolleyes:

 

No, jos "vaatteet on aatteet" niin mikäs siinä, mutta esim. meillä poika syntyi 55-senttisenä, ja yksikään 50-senttinen vaate ei mahtunut, 56-senttisistäkin suurin osa oli liian pieniä, ja sitten haalittiinkin ekat viikot kiireessä 60-senttisiä vaatteita, joita ei ollut tajuttu varata.

Share this post


Link to post
Share on other sites
No, jos "vaatteet on aatteet" niin mikäs siinä, mutta esim. meillä poika syntyi 55-senttisenä, ja yksikään 50-senttinen vaate ei mahtunut, 56-senttisistäkin suurin osa oli liian pieniä, ja sitten haalittiinkin ekat viikot kiireessä 60-senttisiä vaatteita, joita ei ollut tajuttu varata.

 

Minä olin kuunnellut samoja vinkkejä ja varannut vain pari 50-senttistä vaatetta. Niihin vauva mahtuikin ekat kaksi kuukautta ja 62-koon vaatteita alettiin käyttämään vasta joskus kolmen kuukauden kohdalla. Suurempiakin vaatteita pystyy toki käyttämään, mutta vauvaa on helpompi käsitellä, jos vaatteet eivät ole aivan liian isoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minä olin kuunnellut samoja vinkkejä ja varannut vain pari 50-senttistä vaatetta. Niihin vauva mahtuikin ekat kaksi kuukautta ja 62-koon vaatteita alettiin käyttämään vasta joskus kolmen kuukauden kohdalla. Suurempiakin vaatteita pystyy toki käyttämään, mutta vauvaa on helpompi käsitellä, jos vaatteet eivät ole aivan liian isoja.

 

Toisaalta taas isompia vaatteita on helpompi pukea, esim pään yli laitettavat bodyt, takit, yöhaalarit yms. joissa on tiedossa käsien tai pään pujottelua :P Mutta kyllä niillä ekoilla itse ostetuilla ja valituilla vaatteilla on hirmuisesti tunnearvoa, vaikka jäisi pieneksi parissa viikossa :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites
No, jos "vaatteet on aatteet" niin mikäs siinä, mutta esim. meillä poika syntyi 55-senttisenä, ja yksikään 50-senttinen vaate ei mahtunut, 56-senttisistäkin suurin osa oli liian pieniä, ja sitten haalittiinkin ekat viikot kiireessä 60-senttisiä vaatteita, joita ei ollut tajuttu varata.

 

No mulla on nyt kattava varasto 50-68 cm.. Luulis jonku koon olevan sopiva. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummipojalta saatiin säkillinen pieneksi jääneitä, ja yhden paketin ostin käytettyjä huutonetin kautta, mutta muuten on tullut ostettua uusia. Jotenkin sitä vain aina lipsahtaa lastenvaateosastolle kaupoissa, itselleen ei enää oikein osaa ostaa mitään mutta vauvalle kyllä. Kummipojan vanhat pyöräytin kaikki pyykkikoneessa heti alkuun, ja kaapista ovat päässeet käyttöön vaihtelevalla menestyksellä. Pieniä vaatteita oli enemmän ja niitä käytettiinkin suht paljon, nyt kun jätkä on 70cm ja 5kk, melkein pelkästään on päällä minun itse jostain ostamia tai lahjoja. Ei vain oikein mene maku yhteen sen kummipojan äidin kanssa... Ja tosiaan saaduista ollaan surutta käytetty vain söpöjä ja hyväkuntoisia, kulahtaneet on haudattu johonkin saavuttamattomiin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minä olin kuunnellut samoja vinkkejä ja varannut vain pari 50-senttistä vaatetta. Niihin vauva mahtuikin ekat kaksi kuukautta ja 62-koon vaatteita alettiin käyttämään vasta joskus kolmen kuukauden kohdalla. Suurempiakin vaatteita pystyy toki käyttämään, mutta vauvaa on helpompi käsitellä, jos vaatteet eivät ole aivan liian isoja.

Täällä sama homma. Sain onneks kaverilta sit muutaman 50cm:n vaatteen lainaan ja muutaman lahjaksi ja niillä pärjättiin. Tyttö on kohta 3kk ja aika hiljattain on otettu käyttöön 62cm:n vaatteita, lähinnä bodyt ja potkuhousut. Esim. puolipotkareissa ja collegehousuissa 56-koko on väljä vieläki eikä meän tyttö mitenkään erityisen pieni oo.

 

Saatiin aika paljon käytettyjä vaatteita, mutta ei niitä kovin paljoa tuu käytettyä. Oon tehny kans niin, että valkkasin vaan mieluisimmat vaatteet ja muut jätin syrjään ettei turhaan vie tilaa vaatekaapissa. Kietasubodyt on meillä ihan hittituote ja niitä ei käytetyissä ollu yhtään, joten tavisbodyt on sit vaan hätävarana. Ja loppupeleissä ei niitä vaatteita sit tarvikkaan niin paljon, joten omatki ostokset tuntuu riittävän aika hyvin. Se tosin on ihan mukavaa, että meillä on jonkulainen perussetti jo esim. kokoa 68cm odottamassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä meni koon 50 vaatteet pari kuukautta. Nyt neiti on 4kk ja suurin osa vaatteista on kokoa 56. Muutamia 62 löytyy. Ja pari haalaria kokoa 50. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, jos "vaatteet on aatteet" niin mikäs siinä, mutta esim. meillä poika syntyi 55-senttisenä, ja yksikään 50-senttinen vaate ei mahtunut, 56-senttisistäkin suurin osa oli liian pieniä, ja sitten haalittiinkin ekat viikot kiireessä 60-senttisiä vaatteita, joita ei ollut tajuttu varata.

 

Nyt mulla on käytännön kokemusta tästä asiasta :)

Neiti meni 2 vk yli lasketun ajan ja syntyi "pelotteluista" huolimatta alle nelikiloisena. 3770 g ja 51 cm oli syntymämitat.

 

50 cm -> reilu 1kk

56 cm -> 2 vk - 3 kk

62 cm -> 2-3 kk - 6 kk ( bodyt menee edelleen, osa jopa suuria mutta housut jäävät lyhyiksi)

68 cm -> 5,5 kk otettiin käyttöön. Suurin osa aika reiluja :)

Ikää nyt siis 6 kk.

Onneks oli noita pieniä (tai sopivia) vaatteita alussa heti :)

Edited by sintti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua vähän harmitti, että esikoiselle ei oikeastaan mitään saatu käytettynä. Paitsi kirppareilta itse hakemalla, tietysti. Nyt sitten taas harmittaa se, että noita vauvanvaatteita "joutuu" säilömään omissa komeroissaan tuntemattoman ajan. Ei uskalla mitään laittaa pois, kun ei tiedä jos vaikka vielä itsellekin tulisi se kolmas. Ja kun ei noista nuoremmista sukulaisistakaan tiedä.

 

Harkitsen jo sitäkin, että panisi noita vaatteita tarjolle jonnekin Kuinomaan tms. yleisesti lainattaviksi :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin yhdeltä mun kaverilta muutama käytetty vaate ja toiselta kaverilta lainaan julmetusti vaatteita. Nämä jälkimmäiset on olleet ihan kivasti meidän makuun ja niitä on suurinta osaa tullut käytettyä. Osaa ei, koska niitä oli niin paljon, että ei olisi tullut itse ostettuja (joita kyllä vaan jotain 10kpl) ja lahjaksi saatuja (noin 20kpl, joista suurin osa vielä käyttämättä kun ovat isoa kokoa) pidettyä sitten ollenkaan.

 

Eniten lahjavaatteita ollaan saatu mun siskolta, joka hullaantui tähän siskontyttöönsä ihan täysin.. Ja anoppi ja appi osti muistaakseni 6 vaatetta (jotka suurin osa aika isoja, niistä taitaa käytössä olla 1 tai 2 vasta) kun tulivat käymään. Ja kuukauden päästä ollaan menossa anoppilaan kyläilemään, joten uskoisin, että luvassa on lisää lahjoja (jos yhtään anoppia tunnen)..

 

Mä kanssa valokuvasin ne kaverilta tulleet lainavaatteet digikameralla, jotta osaan sitten palauttaa kun eivät ole meille enää tarpeellisia. Omia vaatteita on aika vähän, jtoen niitä tuskin annetaan lainaan ennen kuin mahdolliset sisarukset on tehty..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me on saatu jonkin verran käytettyjä vaatteita naapurin äidiltä. Hänen tyttärensä kun on syntynyt vuotta aiemmin samoihin aikoihin. Sain ison kassillisen keväällä kesävaatteita, ja kyllä kaikkia vaatteita pidettiin. ihania mekkoja yms. oli mukana. nyt sain sitten taas pienen kassillisen vaatteita, itse kudottuja villapukuja/takkeja yms. sekä lindexin vanupuvun. :D Ja todella tulee käytettyä. Nyt aion antaa kiertoon/lainaksi serkulleni vaatteita, jos hän vaan saa tytön.(laskettuaika maaliskuussa) lainaksi menee varmasti tarvikkeitakin, ei tartte itsellä kaikkia säilöä. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

2. ekan lapsen (2 tyttöä) kohdalla ei ollut ketään joka olisi tarjonnut, nyt onkin käynyt niin ihanasti että tämä 3. lapsi taas onkin saanut muualta vaatetta ja nimenomaan niin että olen itse päässyt valkkaamaan mitä otan!

 

Itsellä kun edellinen "pieni" on 2-vuotias tyttö ja kaverilla samanikäinen poika niin kävi hyvin niin että meille onkin tulossa nyt poika ja heille syntyi tyttö eli saimme vaihdettua keskenämme samansuuruisen läjän vaatetta, eikä tarvinnut kummankaan maksaa mitään. Itse olen tosi kranttu vaatteiden suhteen joten kävi paremmin kuin hyvin, kumpikin sai huoletta hylätä ne mistä ei itse välittänyt ja ottaa vaan ne mitkä kiinnosti. Meillä on onneksi suht samanlainen maku (vaikka kaveri tykkää retrosta ja minä en) tai ainakin osataan arvostaa toistemme vaatemakua joten kummaltakin löytyi ihanuuksia pinoista...! Voidaan tämän kaverin kanssa huoletta jatkossakin tehdä vaihtokauppoja ;)

 

Yksi kaveri on ainakin keneltä en halua mitään, pyytää niistä aina rahaa, vaatteet ei oo todellakaan lähellekään sitä mitä niistä pyytää, eikä maku täsmää yhtään... Eli jätän väliin ja hommaan muualta. Mielelläni ostan itse mutta jos saan vaihtamalla tai ilmaiseksi MIELEISIÄ niin mikäs siinä!

 

Syntyvälle pojalle saatiin myös pieni pussillinen toiselta kaverilta, vien ensi viikolla tarjolle tytön vaatteita jos saataisiin tehtyä hänenkin kanssaan vaihtokaupat :)

 

Muutama talvihaalari (68 ja 74) olivat lainassa kaverin vauvalla, toi ne takaisin. Annoin tilalle ensi talveksi vedenpitävät talvikengät ja hän palauttaa ne ensi keväänä. Niillekin on jo käyttäjä varattuna seuraavaksi talveksi :) Hyvä kun nuo ihan pienet ei noita edes vielä puhki kuluta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on itsellä 1,5v ja 3v pikkusiskot ja kävi niin hyvä tuuri, että tyttö tuli meillekin :D Loput voikin sitten päätellä :girl_wink: Nuo pikkusiskot on vielä niin, että nuorempi on äitin ja hänen miehensä ja vanhempi isän ja hänen vaimon eli saan molemmilta suoraan, (ettei kierrä 3-vuotiaan vaatteet tuon 1,5 veen kautta...) Kuten arvata voitte, meidän kaapit ihan pursuaa vaatetta, isoimmat on jotain lähemmäs 100 cm ja meidän tytölle on hyviä nyt 62 cm..... Onhan se niin, että vauvavaatteet pysyy hyvinä, mutta nuo isommat on koko ajan huonompia, kun tulee sitä kulutusta enemmän, kun lapsi liikkuu. Mutta ihan tyytyväisiä oon noihin lähes kaikkiin ollut.

Itse oon ostanut ihan muutaman vaatteen raskausaikana ja lahjaksi on sitten saatu jonkin verran. En oo tainnut tytön synnyttyä ostaa ainuttakaan vaatetta hänelle! Rupesin asiaa oikein pohtimaan niin ei, en oo vaatteen vaatetta ostanut tytön synnyttyä! Tuntuu oudolta, mutta miksi ostaa, kun hyviä on kasapäin :girl_sigh: Kaiken lisäksi mäkin opiskelija oon, joten saan sen minimirahan kuussa.. Eli ei tee sitten edes mieli tuhlailla turhaa... Onhan toki mies, joka tienaa ihan normaalisti, mutta kyllä sen vain huomaa ettei sillä yhden palkalla eletä mitenkään herroiksi tai ei ainakaan ihan huvin vuoksi ostella sellaista, mitä ei sitten tuu käytettyä.

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me on saatu tosi paljon vaatetta mun siskolta. Melkein jopa ärsyttää, kun ei itse voi ostaa mitään, kun kaapit pursuaa niiden antamia vaatteita ja lisää tyrkytetään koko ajan. Ja toinen on sit anoppi, joka rahtaa koko ajan myssyjä meille. En tiedä miksi juuri niitä. Viimeksikin toi jotain yksi-vuotiaan kokoa olevia myssyjä... En kestä. Mun mielestä on kiva, että saadaan vaatteita, mutta joku raja sentään. Olisi kiva ostaa itsekin jotain mieluista joskus... Noh, tyttö syntyi sen verran pienenä, että saatiin sentään ostaa ne 40-50 cm vaatteet itse :) En siis halua olla kiittämätön, mutta on tosi ärsyttävää, kun kaikki rahtaa meille vaatetta kysymättä meiltä mitään. Olisi kiva, jos esim. siskontytön vanhoista vaatteista saisi itse valita mieluisammat, mutta ei. Joskus oon itse valkannut siskollla, että otan nämä ja näitä en, niin sitten se tuo seuraavalla kyläilykerralla ne vaatteet, joita en huolinut. Kauheeta valitusta:grin:. On siitä oikeasti ollut iso apu, etenkin noista siskontytön vaatteista, meillä on hyväkuntoisia vaatteita joka kooossa eikä tarvitse aina juosta kaupoille, jos edellinen koko jää pieneksi. Vaatteet menee vielä sitten mun porukoille säilöön odottelemaan, josko muut sisarukset tarvitsisi niitä tulevaisuudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuohon liittyen... Muakin ärsyttää, kun vaatteita tulee lisää ja lisää ja kaapit jo pursuaa. Tottakai oon onnellinen, että saadaan, en edes uskalla ajatella paljon olisi mennyt rahaa jos kaikki hankinnat olisi pitänyt tehdä itse?!

Mua vaan ärsyttää se, että raja pitäisi johonkin vetää.. Isäni ja hänen vaimonsa toivat tuon mun 3v pikkusiskon vanhoja vaatteita ja joukossa oli myös sukkia, jotka ei meidän pikkuiselle mene vielä pariin vuoteen!!! Ne taitaa olla tuolla jossain kyllä tallessa, mutta silti... Sukkia?! Eikö se nyt oo jo vähän liikaa, kun ne maksaakin halvimmillaan varmaan euron/pari?! Äitini antaa mulle 1,5 v pikkusiskon sukkia myös aina silloin tällöin ja ne ei oo NIIN paljon haitannut, koska ovat pian sopivia, kun ikäeroa niin vähän.. Mutta tuntuu tyhmältä säästellä tuolla kaapissa jotain nyppyisiä sukkia mitkä menee jalkaan parin vuoden päästä..... Toki meille on AINA sanottu, että laittakaa suosista roskiin jos ei huolita. Mutta sanovat, että mielummin nyt tuovat tämän kautta kaikki, ettei sitten käy niin että sanotaan tarvitsevamme jotain ja just on sitten nakattu roskiin - tyylillä...

 

Mutta tottakai oon suurimmaksi osaksi onnellinen kaikista näistä mitä on saatu! :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melkein kaikki vaatteet ollaan saatu tuttavilta tai oon ostanut käytettynä. Toki myös jotain spessuvaatteita oon ostanut ite. Sillä monet saadut vaatteet on ollut tosi kulahtaneita niin kylään yms oon sit hankkinut parempia.

 

Sen verran vielä lisään että suurin osa saaduista vaatteista on tullut niin että en ole ite päässyt valitsemaan..ja just tajusin että kun annoin pojan vaatteita etiäpäin toimin ihan samoin girl_impossible.gif

Täytyy korjata tilanne ens kerralla että kaverit saa ite valita mitkä haluaa!

Edited by Hellwomen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suurin osa pojan vaatteista on käytettyjä koska anoppi on säästänyt kaikki miehen ja hänen veljensä vauvanvaatteet ja siskoni taas omien lastensa parhaat ja siisteimmät. Ihan kaikkia tosin ei huolittu koska 70-luvun vaatteista osa oli mitoitukseltaan ihan liian kittanoita ja 90-luvun vaatteista taas osa ihan suunnattoman leveitä. Lisäksi ostin kaveriltani jättikassin vaatteita. Uutena en ostanut etukäteen kuin kotiutumisvaatteet ja yhden Tutan bodyn joka oli niin kivan värinen että oli "pakko" saada. Jälkeenpäinkään ei ole tullut hankittua kuin muutama vaate itse, lähinnä ulkonäkösyistä kun on turhamaisesti halunnut vaikka kyläreissulle tai valokuvaan juuri yhteensopivat vaatteet vaikka sinänsä kaapissa olisi päällepuettavaa ihan riittämiin. Myöskin tuttavilta on tullut tosi paljon vaatteita lahjaksi, melkein kaikki ovat tuoneet tuomisina bodyn tai sukkaparin ja esimerkiksi itsekudottuja töppösiä on kaapissa kokonainen läjä kun kaikki vanhemmat naishenkilöt ovat niitä väkertäneet grin.gif

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on saanut siskoni pojan ja muutamia tätini pojan vaatteita. Muuten kyllä kaverit on lähinnä kyselleet, että tahdonko ostaa ja joitain olen ostanutkin, mutta yhden kaverin kohdalla tulin siihen tulokseen, että en osta mitään ellen ensin kysy, mitä on mistäkin vailla.. Kirppiksellä/huuto.netissä jne. pystyy enemmän itse "kontrolloimaan" vaatteen hinta-laatusuhdetta. En tarkoita, että pitäisi ilmaiseksi antaa tai myydä tyyliin 10 senttiä housut, mutta jos hieman nyppääntyneistä pyydetään muutama euro vähemmän kuin uusista, sijoitain mielummin uuteen.. Eli kantsii olla tarkkana, kun alatte tutuilta ostamaan! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kaveripiirissä ei kavereilla vielä ole lapsia tai no yksi kaveri saa lapsen melkein samaan aikaan, mutta joka tapauksessa ei ole paljon ihmisiä jotka voisivat omien lastensa vanhoja vaatteita lahjoitella. Tai sitten niin, että lähipiirissä on liian pieniä lapsia muillakin tai tulee jo seuraava sisarus, jolle niitä kierrätetään. Mä en siis oleta, että saatais valtavasti jostain jonkun pieniä lastenvaatteita...

 

Lahjaksi tullaan varmasti saamaan esim. ristiäisissä jotain, mutta vaikea uskoa mihinkään vaatevyöryyn! Ei meidän suvussa ainakaan ole sellainen tapana. Eniten voisin uskoa saavani vaatetta miehen siskolta, joka on tosi lapsirakas. :) Hänellä ei itsellään ole lapsia, mutta en ihmettelisi jos hän aina silloin tällöin jotain söpöjä vaatteita antaisi. Ja mielellämmehän me otamme jos saamme lahjana.

 

Lainaan en keneltäkään vaatteita haluaisi, koska epäilen että ne menisi meillä liian huonoon kuntoon.

 

Oon ihan tyytyväinen siihen, että saan nyt ostella vaatteita itse, koska saan valita juuri sellaisia joista tykkään. :) Minä esimerkiksi en oikein pidä kirkkaan punaisesta tai kirkkaan sinisestä, niin ne jää kauppaan lähes aina. Sen sijaan oon paljon ostanut turkooseja ja vihreitä vaatteita, jotka mielestäni käy sekä tytölle että pojalle. Ja ostankin suurimman osan vaatteista melko sukupuolineutraalin värisinä, ehkä hieman poikamaisina tytölle mutta tytöllä voisi sitten pitää aina esim. vaaleanpunaisia/pinkkejä sukkia, bodyja tai sukkiksia jonkun "pojanvärisen" ( :rolleyes: ) kanssa. Muutenkin kun toiveena on että saisimme lisääkin lapsia tämän maha-asukin jälkeen, niin on ihan kivaa kerryttää vaatevarastoa jo seuraaviakin ajatellen. Ihan hirveästi en ole silti vielä ostanut. Ehkä jotain 30 vaatetta, ja jotain käytettyinä Huuto.netistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa asiaa kuin muutamalla muullakin. Vaatteita kyllä on ollut tarjolla aika paljon, sekä poikien että tyttöjen vaatteita (meillä tyttö). Tietysti kiitollisina ollaan kaikki otettu vastaan ja käytetty eikä rahaa ole mennyt pienimpiin vaatteisiin käytännössä lainkaan.

 

Nyt tyttö on siirtynyt 68+ vaatteisiin ja yllättäen enää ei vaatteita olekaan varastossa näitä isompia kokoja. On ollut IHANAA saada itse valita kirppareilta ja huutiksesta sellaisia vaatteita, mitä haluaa ja sopii paremmin omaan tyyliin ja yhteen muiden vaatteiden kanssa. Lisäksi olen huomannut, että kun pieniä vaatteita olen pakannut pois, olisin useita lainavaatteita halunnutkin pitää itsellä seuraavaa ajatellen, mutta ne onkin annettava takaisin. Jos toinen lapsi meille suodaan, joudutaan (tai oikeastaan PÄÄSTÄÄN) jotain tiettyjä sitten hankkimaan, kun ei olekaan varastossa valmiina. Tästä lähtien, jos joku meille vaatteita tarjoaa, en ainakaan lainaan enää mitään ota. Jos joku kantaa säkkikaupalla vaatteita periaatteella "heitä loput mäkeen, mitä et halua", otan auliisti vastaan ja jos ei yhtä ainoaa miellyttävää vaatetta kasseissa ole, vien ne keräykseen sortattuani ensin täysin puhki kuluneet ja likaiset ensin pois (näitäkin on tullut...). Jotenkin tuntuisi ikävältä sellainen tilanne, että tarjotuista vaatteista pitäisi valita tarjoajan edessä mieluiset. Mitäs jos mikään ei "kelpaa"? En haluaisi aiheuttaa kenellekään sitä mielipaha, että heidän vaatteensa eivät ole tarpeeksi mieluisia omille lapsilleni.

 

Kiitollinen olen toki kaikista annetuista, mutta huomannut käytännössä, että ne ei niin mieluisat saadut ovat jääneet täysin käyttämättä, joten siinä mielessä turhaan ovat vieneet tilaa. No nyt on pistetty kiertoon nekin sitten, vaikka hieman huono olen siinäkin. "Voihan tätä käyttää vaikka tämän tai tämän kanssa..." Mutta sitten en kuitenkaan niin tee.

 

Nyt alkoikin jännittää, koska olen viikonloppuna menossa katsomaan juuri tällaista vaatetarjontaa, mutta en tiedä millä periaatteella niitä tarjotaan, eli onko vain lainaan vai omaksi vai miten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun lähipiirissä tuntuu olevan semmonen tapa, että lastenvaatteet annetaan eteenpäin periaatteella "otat tämän säkin, etkä tuo niistä mitään takas". grin.gif Se on musta ihan okei, vaikka sillä lailla tuleekin semmosta mitä ei tule käytettyä niin ne menee sitten samalla periaatteella taas seuraavalle, jolla voikin olla erilainen maku. Likaista ei sentään noissa ole ollut, eikä reikäistä, korjattua kylläkin (ja se on musta ihan okei). Meillä on nyt 68 kokoa käyttävä lapsi ja ainakin 80:een asti on laatikoissa tavaraa. Ottajia on tiedossa onneksi myös näille jotka nyt pieneksi jää.

 

Meillä on tyttö, ja semmoseen vaatteeseen en ole törmännyt, joka olisi niin "pojan vaate", että tyttövauvalle en laittais. Valitettavasti täytyy tunnustaa että en ole tässä asiassa sukupuolineutraali; tyttövauvoille on jotain niin hörselöisiä mekkoja olemassa, että kantti ei kestäis pukea niihin poikalasta... girl_impossible.gif (No, ja jotain niin hörselöisiä että mun kantti ei kestä pukea niihin tyttöäkään, mut se on sitten eri juttu...girl_haha.gif)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kaveripiirissä syntyi useampikin tyttö ennen meidän neidin maailmaantuloa, ja saatiinkin ihan hirmuiset kasat vauvanvaatteita. Osa omaksi ja osa lainaan, se sopi meille oikein hyvin! Ollaan ostettu itse ihan naurettavan vähän tytölle vaatteita, ehkä max. 5 vaatekappaletta.

 

Käytössä on myös joululahjaksi ja muuten vaan lahjaksi saadut vaatteet. Anopilla ja miehen tädillä lähti homma vähän lapasesta tämän suvun ensmmäisen lapsenlapsen kanssa, kotiuduttiin joulun jälkeen kolmen vaatekassin kanssa... Lisäksi anoppi reissaa paljon, joten ollaan saatu kaikenlaisia ihanuuksia tuliaisina.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0