TIME

Raskausmyrkytys ja synnytys

37 posts in this topic

Millä viikoilla raskausmyrkytys todettiin? Olitko sen jälkeen koko ajan osastolla seurannassa vai avosairaanhoidossa? Millä viikoilla vauva syntyi ja mikä oli synnytystapa?

 

Mulla todettiin pre-eklampsia rv 34+5. Rv 29+6 on verenpaineet olleet koholla, mutta valkuaista alkoi erittyä virtsaan rv 34 alkaen. Tätä ennen proteiiniplussat oli aina vääriä hälytyksiä stixeissä.

 

Pari päivää olin osastolla seurannassa, nyt pari päivää kotilomalla. Osastoelämä kutsuu taas tiistaina ja jatko riippuu sen hetkisestä tilanteesta. Joko musta tulee avosairaanhoidon potilas tai sitten jään taas osastolle.

 

Meillä vauva on perätilassa, eikä muutenkaan ole synnytyksestä ollut puhetta. Ajankohtaiseksi se voi kuitenkin tulla, kun myrkytysoireiden pahenemista ei voida ennustaa.

Kiinnostaisi siis tietää jo synnyttäneiden raskausmyrkytyksen kokeneiden kokemuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli aika samantyyppinen tilanne kuin siellä nyt on. Paineet rupesi kohoamaan rv 34 paikkeilla (samoin stixeissä aina välillä vääriä hälytyksiä protskuissa) ja rv 36 jouduin muutamaksi päiväksi kättärille osastolle, jossa tein mm. virtsankeräystä pari päivää. Paineet ja protskut pysyivät kohillaan, joten tila oli jota kuinkin "stabiili". Tilannetta varjosti myös lapsen perätila.. onneksi tyttö päätti rv 37 kääntyä sitten loppujen lopuksi itsestään raivotarjontaan. Jos ei olisi kääntynyt, niin lääkäri olis kokeillut ulkoista käännöstä ja jos tämäkään ei oisi auttanut, niin sitten vaihtoehtoina sektio tai perätilasynnytys.

 

Pääsin muutaman osastopäivän jälkeen kotiin vuodelepoon (missä myös jouduin tekemään virtsankeräilyä ja toimittamaan kontrollipäivänä virtsat sairaalaan.. "lovely" :rolleyes:) ja pääsin näin ollen avohoitopotilaaksi. 2 - 3 kertaa kerkesin käymään kontrollissa ja sitten synnytys lähti spontaanisti käyntiin. Jos se ei olisi lähtenyt spontaanisti käyntiin, niin synnytys olisi käynnistetty muutamaa päivää myöhemmin. Näissä tapauksissa ei raskauden anneta nimittäin mennä yli.

 

Synnytys oli pitkä, mutta en tiedä onko pitkällä avautumisvaiheella mitään tekemistä raskausmyrkytyksen kanssa (tai VOIKO sillä olla ylipäätänsä mitään tekemistä sen kanssa). Tiistaina alkoi lievät supistukset, keskiviikkona ne olivat jo kivuliaita ja tyttö syntyi torstaina. Kannattaa muuten heti sitten lähteä päivystysosastolle jos alkaa supistelemaan säännöllisesti (tai edes epäsäännöllisen säännöllisesti, kuten minulla). Ne haluavat tällaiset "riskitapaukset" heti seurantaan nimittäin ;)

 

Loppupeleissä synnytystä jouduttiin vauhdittamaan oksitosiinilla ja kalvojen puhkaisemisella. Ponnistuvaiheessa tytön sydänäänet sitten laskivat ja päädyttiin imukuppi-synnytykseen. En tiedä oliko raskausmyrkytyksellä mitään vaikutusta tähänkään. Käyrissä oli lääkärin mukaan jotain huonoa iltaa aiemmin, kun vauvan syke oli liian tasainen. En tiedä oliko tällä joku syy-yhteys. Harmittaa vähän, etten käynyt kätilöiden kanssa paremmin läpi näitä juttuja, mutta niissä kivuissa ei oikein tehnyt mieli jutella :rolleyes:

 

Tyttö syntyi ja oli kaikkien ihmeeksi erittäin pieni (2502 gr.. pituus "normaali" 48 cm), vaikka oltiin ultrattukin useampaan otteeseen, eikä siitä ikinä tullut mitään "sanomista". Täysin terve tyttö kuitenkin ja rääkäs kyllä niin komiasti heti ens alkuun, että sen jälkeen en kyllä enää huolehtinut ollenkaan hänen voinnistaan! Raskausmyrkytys voi siis aiheuttaa pienipainoisuutta. Pienipainoiset saattavat helpommin joutua valohoitoon ja vauvan verensokereita seurattiin ottamalla verikokeet 3 x päivässä. Minun piti myös herättää vauva syömään 3 tunnin välein, niin kauan kunnes hän oli 3 kg. Pidempää väliä ei saanut pitää. Se 3 kiloa kyllä tuli täyteen ihan parissa (?!) viikossa.

 

Pääsimme ihan normaalisti kotiin kolmantena päivänä sairaalasta ja minullakin lähti paineet laskuun heti synnytyksen jälkeen. Virtsankeräilyä jouduin tekemään synnytyksen jälkeen vielä vuorokauden verran. Halusivat katsoa ettei raskausmyrkytys jää jylläämään elimistöön, vaikka vauva olikin jo mahan toisella puolella. Samoin jälkitarkastuksessa katsottiin vielä stixistä protskut, ettei vaan ole mitään piilevää raskausmyrkytystä enää kehossa.

 

Kaikki meni siis tosi hyvin loppupeleissä ja tyttö on terve kuin pukki :) Muistan vaan, miten itsestäni tuntui jotenkin hassulta, kun kaikki hössötti mun olotilasta ja itselläni olo oli miltei mahtava, eikä mitään oireita mitä nyt huonot arvot. Kannattaa silti ottaa rauhallisesti, koska muistan sitten kun supparit alkoi niin yhtäkkiä olo heikkeni todella paljon. Silmissä sirisi ne paljon puhutut salmiakki-kuviot ja tuskan hiki nousi otsalle. Paineet mulla oli normaalisti ollut sellaista 160 / 100 luokkaa ja nyt kun kättärille pääsin, niin alapaine oli lähemmäs 130 :blink:

 

Tsemppiä kovasti sinulle ja yritä jaksaa levätä! Paljon nestettä kehiin, niin pysyy pahimmat turvotukset poissa!

 

Kyllä kaikki hyvin menee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos H4izulille kertomuksesta! Oli kiva lukea, että kaikki päättyi hyvin!

 

Meillähän vauvan kasvua on seurattu alusta saakka esikoisen kohtukuoleman (syy: toimintahäiriö istukassa, tuntemattomasta syystä) vuoksi. Ja nyt tietty istukan toimintaa kontrolloidaan entistä tehokkaammin, kun tuli tää raskausmyrkytys.

Kyllähän raskausmyrkytyksellä ja vauvan koolla on yhteys, sillä istukan toimintaahan tuo tila saattaa haitata.

Kontrolloitiinko sulla istukan virtauksia?

 

Edelleen (rv 35+4) vauva on perätilassa. Lohduttavaa kuulla, että teidän vauva on kääntynyt vielä rv 37! Toivottavasti saan pidettyä levolla tän tilan vakaana, ettei mun huonon kunnon takia tarvitsisi sektioon päätyä.

 

Lisää kokemuksia, kiitos! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, siis siinähän mielessä se vähän kummastuttikin, kun virtaukset ja istukan toiminto oli koko ajan vallan mainio! Vko:lla 34 painoarvio ultran mukaan oli 2,2 kg, eli siitä ei ole sitten muutamassa viikossa kasvettu montaa sataa grammaa. Ultrasivat pari kertaa viikossa ne 3 vikaa viikkoa, eikä virtauksissa ollut mitään häikkää.

 

Ihanaa, että tällä kertaa raskaus on onnistustunut (anteeksi, tökerö sanavalinta.. en keksinyt parempaa :unsure:). On tosi hyvä, että meillä täällä pelaa kuitenkin terveydenhuolto näin hyvin, eivätkä varmasti anna raskausmyrkytyksen mennä "liian pitkälle", vaan päätyvät aika herkästi käynnistykseen.

 

Enää reilu viikko täysiaikaisuuteen :)!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos! Kyllä ymmärsin mitä halusit sanoa! :wub:

 

Tuosta sun kokemuksesta huomaa taas sen, kuinka ne painoarviot voi heitellä miten sattuu!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joo, siis siinähän mielessä se vähän kummastuttikin, kun virtaukset ja istukan toiminto oli koko ajan vallan mainio! Vko:lla 34 painoarvio ultran mukaan oli 2,2 kg, eli siitä ei ole sitten muutamassa viikossa kasvettu montaa sataa grammaa. Ultrasivat pari kertaa viikossa ne 3 vikaa viikkoa, eikä virtauksissa ollut mitään häikkää.

Meillä painoarvio oli ultran mukaan viikolla 36+4 2600g ja viikolla 40+3 3300g. Pojan syntymäpaino (41+2) oli lopulta kuitenkin vain 2635g ja pituus 49cm. Katsoin papereista ja mullakin istukan toiminta ja virtaukset ovat olleet hyvät koko ajan. En tiedä sitten ovatko painoarviot heittäneet vai hidastuiko kasvu :mellow:.

Meilläkin oli muuten vauva perätilassa todella pitkään ja mentiin jo sairaalaankin suunniteltua sektiota varten, jossa huomattiin että poika olikin kääntynyt oikein päin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tosi jännä, että nuo painoarviot noin heittelee, vaikka istukan virtaukset todettu olevan kunnossa! On se kyllä hyvä, että tuota raskausmyrkytystä on ruvettu tutkimaan.

 

Kuinka pitkään olette olleet synnytyksen jälkeen sairaalassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ tyttö syntyi torstaina ja sunnuntaina päästiin kotiin. Oltais EHKÄ jo voitu päästä lauantaina, mutta kätilö oli sitä mieltä että jos me vaan "jaksetaan" (ja totta kai jaksettiin ;) ), niin on ehkä parasta jäädä sunnuntaihin asti. Halusivat kuitenkin tsekata vähän niitä verensokereita ja bilirubiini-arvoja. Kotona sitten vaan oli ohjeistuksena se 3 tunnin syöttöväli.. eli tyttö ei saanut nukkua 3 tuntia pidempää, vaan piti herättää syömään. Useammin tietenkin sai syöttää. Ja siis siiheksi asti kunnes tuli se 3 kiloa täyteen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuinka pitkään olette olleet synnytyksen jälkeen sairaalassa?

Poika syntyi keskiviikkonaamuna ja sunnuntaina iltapäivällä päästiin kotiin. Ensimmäiset pari päivää hän oli vastasyntyneiden teho-osastolla alhaisen verensokerin takia.

Aika jännä, että meille ei annettu mitään ohjeistusta syöttöväleistä vaan poika söi silloin kun itse halusi. :rolleyes: Paino lähti kyllä nopeasti nousemaan jo sairaalassa ja parin viikon ikäisenä hän painoi melkein 3 kiloa.

 

Time, toivottavasti kaikki menee hyvin ja raskausmyrkytys ei pahene :)

 

Tämä menee jo OT, mutta miten h4izuli teidän tyttö on kasvanut? 3kk:n iässä pojalla oli pituutta 61cm ja painoa 5350g eli hoikka poika on. Paino meni muistaakseni -11-käyrällä.

Edited by Eva Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli toksemia ekassa raskaudessa, laitan tähän nyt jotain, mitä muistan(on niin monta vuotta aikaa)

 

Alkoi jotain viikolla 26 verenpaineen nousulla ja järkyttävällä päänsäryllä. Tuolloin sain vain verenpainelääkityksen ja sain olla kotona. Muutama viikko eteenpäin tuli proteiinia virtsaan. Tällöin aluksi kävin äitipolilla kontrolleissa pari kertaa viikossa. Yks kerta sitten ottivat sisään sairaalaan. Tuota virtausta myös tutkivat, mutta se näytti olevan ihan ok. Loppuajan eli n.viikon pari olin synnytyssaliseurannassa eli kiinni niissä piuhoissa(sydänäänet) ja jossain tipassa. Noiden sydänäänten syvän laskun takia sitten tehtiinkin hätäsektio. Viikkoja oli tuolloin 32. Muistaakseni painoarvio piti N. sadan gramman tarkkuudella paikkansa.Oli siis 1,7kg. N. viikko meni teho-osastolla, tän jälkeen toinen viikko vastasyntyneiden valvontatyksikössä, josta sitten "normaalille" lastenosastolle lämpöpatjan päälle. Kotiin päästiin n.kuukauden iässä.

 

Mitään erikoisia ongelmia tai jälkiseuraamuksia ei ole ilmennyt ja tuossa vieressä istuskelee nyt reipas koululainen. On ollut todella vähän kipeänäkin, vain pari-kolme kertaa oli pois päiväkodista, vaikka päiväkoti"uraa" kertyikin neljä vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekin ehti kehittyä lievä raskausmyrkytys. Mittasin kotona verenpaineita ja lauantai-iltana rv36+5 alapaine oli 99. Siitä sit lähdettiiin varmuuden vuoksi näytille synnytyspäivystykseen. Siellä proteiini oli yllättäen kahdella plussalla. Ekan kerran raskauden aikana pissasta löytyi jotain huomautettavaa. Sydänkäyrät otettiin ja vauvoja ultrattiin, virtaukset ym. olivat ihan ok. Mutta kotiin ei ollut enää asiaa, suoraan osastolle ja pissan keräykseen. :rolleyes:

 

Mitään lääkitystä en saanut verenpaineeseen, vaan olin osastolla seurannassa. Pahimmillaan alapaine oli 105. Sydänkäyrät olivat koko ajan hyviä. Meille oli suunniteltu sektio jo aiemmin rv 37+4 ja sinne päästiin, kun vauvoilla ei ollut hätää. Yhden yön sain käydä kotona nukkumassa.

 

Poika joutui lastenosastolle tarkkailuun 4 päiväksi alhaisten verensokereiden vuoksi ja molemmat saivat sinivalohoitoa 24h kohonneden bilirubiiniarvojen vuoksi. Viikko oltiin sairaalassa ja 7. päivänä synnytyksen jälkeen päästiin kotiin. Multa kontrolloitiin verenpainetta ja proteiinia synnytyksen jälkeen. Vielä pitäis kotonakin mittailla paineita.

 

Pojan paino lähti nousuun vasta viimeisenä sairaalapäivänä. Tänään, toisena päivänä kotiutumisesta oli vielä bilirubiini- ja painokontrolli lasten polilla. Huomautettavaa ei ollut, pojan painokin oli noussut 65g kahdessa päivässä. Neuvolasta tullaan varmaan aika pian ekalle kotikäynnille painon tarkkailun vuoksi. 3h:n syöttöväli on täälläkin käytössä, tosin poika ei jaksa ihan joka kerta syödä vaadittua annosta. Maito nousi mulla aika hitaasti mutta en tiedä mikä on seurausta mistäkin. Mitään über-maidonnousua en edes huomannut, vaan se on tapahtunut aika maltillisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskausmyrkytys alkoi kehittyä verenpaineiden nousulla rv 33. Rv 36 jouduin muutamaksi päiväksi osastolle seurantaan, kun alapaine pyöri jatkuvasti satasen paikkeilla. Mitään muita raskausmyrkytyksen oireita ei ollut. Verenpainelääkitys aloitettiin, pääsin kotihoitoon vuodelepoon ja kävin sairaalassa seurannassa muutaman päivän välein. Rv 38+2 mut otettiin sisään osastolle, kun lääkkeet ei auttaneet verenpaineisiin, lapsivettä oli yhtäkkiä todella vähän ja huomattiin ettei vauva ole kasvanut vähään aikaan ja sen liikkeet olivat vähäisiä. Kaikki tämä siitä huolimatta, että tutkimusten mukaan istukka toimi täysin normaalisti.

 

Synnytys käynnistettiin rv38+3 kalvojen puhkaisulla ja sitä vauhditettiin oksitosiinitipalla. Synnytyksen olisi pitänyt mun verenpaineideni takia edetä todella nopeasti mutta se ei sitä tehnyt. Kätilö huomasi jossain vaiheessa mun verenpaineiden olevan 180/120 ja vauvan päästä otettu verinäyte osoitti, ettei vauva kestä supistuksia hyvin jolloin tehtiin sektiopäätös. Lapsi syntyi kiireellisellä sektiolla noin 10 minuuttia myöhemmin. Hän oli pienikokoinen, mutta täysin terve.

 

Mun raskausmyrkytykseni ei normaalien tapojen mukaisesti lauennutkaan synnytykseen vaan kehittyi ns. vaikeaksi raskausmyrkytykseksi joka alkoi oireilla kunnolla vasta synnytyksen jälkeen. Jäin sairaalaan mm. lievän kramppaamisen, niiden iänikuisten korkeiden verenpaineiden ja vasta nyt virtsaan ilmaantuneen proteiinin takia. Olin usean päivän synnärin tarkkailussa ja teho-osastolla. Kotiin pääsimme 11 päivän jälkeen synnytyksestä. Syön vielä täällä kotona verenpainelääkkeitä ja pistän itseeni fragmin-piikkiä. Verenpaineet alkavat olla nyt (2,5 vikkoa synnytyksestä) normaalilla tasolla.

Edited by Maletti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin raskausmyrkytys rv 38+0. Neuvolakäynnillä verenpaineet olivat yht´äkkiä nousseet ja virtsassa oli proteiineja. Sain samantien lähetteen äitipolille ja sieltä jäin samantien osastolle. Verenpaineet nousivat edelleen ja sain verenpainelääkityksen. Myös virtsassa näkyi selkeästi proteiineja, mutta muita oireita ei ollut. Synnytys käynnistettiin rv38+3 päivällä klo.14 aikoihin. Supistukset alkoivat klo.18 aikoihin ja etenivät tosi nopeasti kivuliaiksi. Lapsivedet menivät klo.19.20 ja pieni poika syntyi klo.19.38.

Poika painoi vain 2288 g ja oli 47 cm pitkä. Istukassa oli kuulema nähtävissä jo kalkkeumia, joten raskausmyrkytys oli todennäköisesti vaikuttanut vauvan kokoon. Poika kuitenkin voi mainiosti ja sai pisteet 9/10 ja 10/10. Sain pojan heti viereeni osastolle. Poika syntyi perjantaina ja kotiuduimme maanantaina.

 

Olin käynyt äitiyspolilla jo aikaisemmin raskauden aikana pienen sf-mitan ja vauvan pienen painon takia. Silloin seurattiin istukan virtauksia ja ne todettiin hyviksi. Silloin mulla ei vielä ollut raskausmyrkytyksen oireita, joten vauvan pienen koon uskottiin olevan geneettistä. Todennäköisesti kuitenkin pojan kasvu oli ollut pysähdyksissä jonkin aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

paineet alkoivat nousta 29+viikolla, silloin eka reissu sairaalaan, sitten levossa ja verenpainelääkityksellä pärjäsin kotona 33viikolle, jolloin lääkkeen nosto, 36viikolla sairaalaan + prot.koholla ja 38viikolla synnytys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskausmyrkytys todettiin yliaikaiskontrollissa 40+2 ja jäin osastolle. Valkuaista +++ ja paineet koholla. Olossa ei ollut mitään vikaa. Seuraavana päivänä sytotec ja illalla menikin vedet. Neiti syntyi 40+4 aamulla.

 

3240g ja 50cm pimu. Kaikki ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskausmyrkytys todettiin neuvolassa viikolla 38+2. Siitä mut lähetettiin äitipolille ja ottivat heti osastolle käynnistykseen. Kaksi päivää käynnisteltiin, ei tapahtunut mitään, lähdin kotiin viikonloppulomalle ja sunnuntaina jo palasin huonon olon takia sairaalaan. Illalla meni lapsivesi, seuraavana aamuna sain vielä yhden pillerin ja siitä se sitten lähti. 10 pisteen 3,5-kiloinen tyttö syntyi vajaan kahdeksan tunnin synnytyksen jälkeen ja kotiin päästiin neljäntenä päivänä synnytyksen jälkeen, kaikki oli vauvalla ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tutkimaan.

 

Kuinka pitkään olette olleet synnytyksen jälkeen sairaalassa?

 

Olin sairaalassa melkein kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen, joista muutama päivä aluksi tehohoidossa ja erossa vauvasta. Raskausmyrkytys todettiin rv 37+1 ja lapsi syntyi käynnistyksen jälkeen rv 37+3. Syy pitkään sairaalakeikkaan oli heti ponnistuksen jälkeen tullut kouristus. Mahtaako täällä olla muita kouristaneita eli joilla pre-eklampsia on edennyt tuohon eklampsia vaiheeseen? Näitä on noin 10 Suomessa vuosittain 59 000 synnytyksestä, mutta sattuukohan jokin muukin näistä tapauksista eksymään tälle foorumille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi Kitekat, todella hurja kokemus sinulla! On tärkeintä, että molemmat selvisitte hengissä.

 

Jos nyt oikein ymmärsin niin tuohon istukan jäämiseen ja kohdun supistumattomuuteen ei raskausmyrkytys vaikuta (vai onko sillä vaikutusta noihin trombosyytteihin)? Vai johtuuko se siitä, että synnytys jouduttiin käynnistämään toksemian takia tavallaan ennen kuin keho on synnytykseen valmistautunut? Käsittääkseni kenelle hyvänsä voi synnytyksessä tulla ongelmia kohdun supistumisen ja istukan irtoamisen kanssa.

 

Koen myös itse, että verenpaineiden nousuun ja turvotukseen ei osattu reagoida riittävän ajoissa. En tosin itsekään ajatellut, että raskausmyrkytys olisi sen kummempaa kuin verenpaineiden kohoamista ym, mutta oman synnytykseni jälkeen olen kyllä toista mieltä. Meillä oli hirveästi onnea matkassa mm. siinä, että sain lapsen ponnistettua juuri ennen kuin kouristuskohtaus alkoi ja menin tajuttomaksi, kyse oli muutamasta sekunnista enkä siis itsekään tiennyt, että ehdin saada pojan maailmaan. Jos lapsi olisi ollut synnytyskanavassa tuon tapahduttua, olisi seuraukset voineet olla kohtalokkaat. Samaten oli onni, että kohtaus tuli nimenomaan sairaalassa, jossa synnytykseeni osallistui kriittisimmällä hetkellä 5 lääkäriä, 5-6 kätilöä ja 3 hengen elvytysryhmä eikä esimerkiksi kotona, jonko jälkeen oltaisiin pahimmillaan molemmat menehdytty. (PS. En ymmärrä, miten kukaan voi edes harkita kotisynnytystä...)

 

Vaikka sairaalassa olikin osaava henkilökunta, jäi itselleni sellainen tunne, että omaan terveyteen liittyvissä asioissa tulee olla itse hyvin tietoinen oireista ja riskeistä sekä reagoida ja vaatia tutkimuksia, jos yhtään epäilyttää oma tila.

Edited by Hippaleidi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun raskausmyrkytykseni ei normaalien tapojen mukaisesti lauennutkaan synnytykseen vaan kehittyi ns. vaikeaksi raskausmyrkytykseksi joka alkoi oireilla kunnolla vasta synnytyksen jälkeen.

 

Sama juttu. Itselläni raskausmyrkytys ilmestyi äkillisesti (tosin verenpaineet olivat muutaman viikon kohoamissuuntaan ja turvotusta oli kerääntynyt jo pidemmän aikaa paljon), kun proteiinit pompsahtivat kolmelle plussalle ja painoa kertyi noin viikossa kolme kiloa (turvotuksesta) sekä verenpaineet olivat todella korkeat. Synnytyksen ja kouristuskohtauksen jälkeen proteiinit laskivat parin päivän ajan, mutta sen jälkeen tila lähti selkeästi pahempaan. Proteiinit taisivat olla päälle 4g korkeimmillaan, kun ne sairaalaan saavuttaessa olivat hieman alle, (muistaakseni 3,6g). Synnytyksen jälkeen vasta ilmaantui näköhäiriöitä, jotka eivät ole vieläkään poissa (synnytyksestä kohta 12 viikkoa). Verenpaineet palautuivat n. 6 viikon jälkeen synnytyksestä normaaliksi ja proteiinin poistumiseen taisi mennä 8 viikkoa. Samaten yleiskunnon normalisoitumiseen meni n 8 viikkoa, kun kouristus veti kropan ihan heikoille eli en vielä useamman viikonkaan jälkeen kyennyt olemaan kovin kauaa jakeilla heikotuksen takia. Olin sairaalassa hieman vajaa 2 viikkoa, joista alkuun tehohoidossa muutaman päivän.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jos nyt oikein ymmärsin niin tuohon istukan jäämiseen ja kohdun supistumattomuuteen ei raskausmyrkytys vaikuta (vai onko sillä vaikutusta noihin trombosyytteihin)? Vai johtuuko se siitä, että synnytys jouduttiin käynnistämään toksemian takia tavallaan ennen kuin keho on synnytykseen valmistautunut? Käsittääkseni kenelle hyvänsä voi synnytyksessä tulla ongelmia kohdun supistumisen ja istukan irtoamisen kanssa.

 

Mä olen itselleni selittänyt asian niin, että koska raskausmyrkytys on istukkaan liittyvä sairaustila (tosi mulla istukka toimi ihan hyvin synnytykseen asti), istukan irtoamattomuus ja hajoaminen synnytyksessä johtui myrkytyksestä. Irtoamattomuus saattoi johtua myös siitä, että kohtu ei enää jaksanut supistua. Se puolestaan ei johtunut myrkytyksestä (luulisin), vaan oli todennäköisesti ihan mun oman kropan toimimattomuutta. Saattoi johtua vaikeasta endometrioosista. Trombosyyttiarvojen laskeminen päivä päivältä johtui nimenomaan myrkytyksestä. Se on normaalia, että jos istukkaa jää kohtuun, se aiheuttaa verenvuotoa. Mulla vaan sitten sattui nuo molemmat samaan aikaan - se, ettei istukkaa saatu kaavittua kokonaan ja se, että veri ei hyytynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi Kitekat mikä synnytys sulla onkaan ollu.. Ihan kylmät väreet meni. Mielestäni tarinasi on hyvä esimerkki siitä, että raskausmyrkytykseen pitää suhtautua vakavasti, kun siinä tilanteet voi tosiaan muuttua niiin nopeasti. Eli ihan oikeasti sitä lepoa vaikka oiskin hyvä olo, ja mieluummin 'liian helposti' yhteys sairaalaan pienistäkin oireista.

 

En tarkkaan muista, millä viikolla mulla raskausmyrkytys todettiin, ehkä joskus 33-35 viikoilla alettiin tarkemmin seurailla kohonneita valkuaisia ja verenpainetta. Mittarin sain lainaksi neuvolasta ja myös pissatikkuja kotiin, että sain koko ajan seurattua arvoja. Terkkari oli onneksi hyvin huolehtivainen ja vannotti ottamaan yhteyttä jos tulee pieniäkin oireita. Olo oli ihan loistava koko ajan, turvotustakaan ei ihme kyllä tullut, eikä mitään näköhäiriöitä ym. Verenpaine pysyi kumminkin koholla, samoin valkuaiset vaan nousi, ja olinkin osastolla seurannassa pari päivää joskus 36-37 viikolla. Pääsin vielä kuitenkin kotiin, ehtona levätä (tylsää, koska olo oli todella ihan hyvä, mutta uskoin kyllä).

 

38+3 passitettiin taas äitipolille virtsankeräykseen, ja seuraavana aamuna lääkäri teki käynnistyspäätöksen. Heti ekasta cytotecista kohdunsuulle lähti synnytys etenemään ja terve poika syntyikin illalla. Mun verenpaine oli tosi korkee koko synnytyksen ajan, ja epiduraalia suorastaan suositeltiin. Synnytys meni ihan hyvin, paineet oli kyllä kohollaan vielä jonkun aikaa, samoin valkuainen, ja tarkkaan seurattiin että laskevat. Hemoglobiini mulla oli tosi alhaalla, kuitenkin siinä rajoilla etten saanu lisäverta, joten aika heikko olo oli vielä pitkään synnytyksen jälkeen vaikka se sinänsä hyvin menikin.

 

Kuinkahan suuri riski muuten seuraavan kanssa on, että raskausmyrkytys uusiutuisi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei.

Itselläni ei ollut raskausmyrkytystä mutta läheinen ihminen on nyt sairaalassa seurannassa kyseisen vaivan vuoksi. Pari asiaa on mietityttänyt, toiseen tulikin täällä jo vastaus mutta se toinen, minkälaisia neuvoja olette saanut seuraavan raskauden suhteen, pitääkö pitää minkälainen väli? ( Katsokaas kun vajaa nelkyt vuotta sitten se tauko lasten väillä oli kuulemma 5v. niin nyt ollaan mietitty että mitähän se mahtaa olla tällä hetkellä :) ). Joo ja ei siellä kuulemma vielä mietitä seuraavaa lasta kunhan tämä nyt saadaan ulos ilman komplikaatioita, mutta ollaan vaan tuossa mietitty kun tuo vertailukohta on noinkin kauan sitten.

Kiitos jo valmiiksi jos joku osaa vastata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi verenpaineet nousta vkolla 32 (kotimittauksissa jotain 150-160/110-120), jonka vuoksi olin juhannuksen paikkeilla 3 pvää VAS:ssa osastolla "lepohoidossa" ja mulle aloitettiin Albetol-lääkitys (3x200 mg päivässä). Pissassa proteiinit yhdellä plussalla, ja virtsankeräysten mukaan proteiinia oli muistaakseni n. 0,3 g. Muita oireita ei ollut. Osastoreissun jälkeen kävin viikottain seurannassa neuvolassa sekä lisäksi äitiyspolilla, jossa vauvan kasvua sekä istukan toimintaa seurattiin. Pissassa proteiinit tuona aikana melkeinpä koko ajan yhdellä plussalla, mutta edelleenkään muita oireita ei ollut.

 

8.7, jolloin viikkoja oli kasassa 35+2, oli äitipolikäynti, ja verenpaineet olivat jälleen lääkityksestä huolimatta 160-170/120-130, ja ultrassa näkyi, että vauva ei ollut juurikaan enää kasvanut, joten mut otettiin taas osastolle VAS:iin. Ylilääkäri ultrasi ko. päivän aikana vielä uudelleen, ja teki samantien lähetteen TAYS:iin. Siirryin taksilla TAYS:iin ja taksimatkan aikana alkoivat näköhäiriöt, näin mustia pilkkuja jotka "leijaili" näkökentässä. TAYS:n synnytyspäivystyksessä verenpaine oli korkeimmillaan 190/143, ja mut siirrettiin synnytyssaliin seurantaan. Aloitettiin Albetol-lääkitys suoraan suoneen, lisäksi sain muistaakseni magnesiumia suoraan suoneen, ja taisi mennä joku muukin nesteytys. Yöksi sain lisäksi rauhoittavan lääkkeen, jotta sain nukuttua. Yön ajan automaattinen verenpainemittari mittasi paineita puolen tunnin välein.

 

9.7 aamulla aloin oksentaa. En ollut syönyt mitään sitten edellispäivän klo 16 joten oksensin mahanesteitä tms., parhaimmillaan oksentelin n. 15 minuutin välein. Muistan, että aloin jossain vaiheessa toivoa, että leikattaisiin pian, niin huonossa kunnossa olin kaiken sen oksentelun jälkeen. Onneksi mut siirrettiin leikkaussaliin jossa tehtiin kiireellinen sektio. Tyttö syntyi 9.7 klo 12.21, painoa oli 2090 g ja pituutta 47 cm. Tytön pisteet olivat 7-8. Tyttö siirrettiin leikkaussalista lastenosastolle. Minut siirrettiin leikkaussalista tehovalvontaosastolle.

 

Palaan myöhemmin jatkamaan kertomukseni loppuun, nyt pikkuneiti kutsuu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti Lehmus82 jaksaa kirjoittaa kertomuksen joskus loppuun, kiinnostaisi lukea.

 

Voi miten kurjia kokemuksia varsinkin Kitekatilla ja Hippaleidillä on ollut. :( Jälleen kerran hyviä esimerkkejä siitä, että raskausmyrkytys ei ole mikään leikin aihe. Toivottavasti olette päässeet juttelemaan tapahtuneista sairaalan henkilökunnan ja/tai jonkun muun ammatti-ihmisen kanssa.

 

Hippaleidi, saako kysyä tuosta kouristuksesta, että tuntuiko se joltakin vai tajusitko edes mitä tapahtuu? Ilmeisesti se muistuttaa hieman epilepsiakohtausta? Ei tarvitse vastata, mikäli kysyn liian henkilökohtaisia. Itselläni ei kouristusta ollut, mutta mikäli oikein käsitin, se oli lähellä. Sain estolääkityksenä usean päivän ajan magnesiumia suoraan suoneen. Vilkkaat refleksit olivat yksi syy, miksi mun tapauksessani päädyttiin sektioon.

 

Kuinkahan suuri riski muuten seuraavan kanssa on, että raskausmyrkytys uusiutuisi?
Ilmeisesti sitä on hyvin vaikea ennustaa ja riippuu paljon tapauksesta. Mulle sanottiin vaikean raskausmyrkytyksen jälkeen, että mulla on 50% mahdollisuus saada myrkytys uudelleen. Mun mielestä se oli aika yhtä tyhjän kanssa -vastaus, lääkäri olisi voinut myös sanoa, että se tulee tai se ei tule. :rolleyes: Hyvä puoli toisessa myrkytyksessä on se, että useimmiten myrkytys tulee toisella kertaa lievempänä (tosin omassa tapauksessani en luottaisi tähänkään. Mulla on sellainen olo, että kun onnistuin jo kuulumaan niin pieneen marginaaliin, onnistun siinä varmasti uudelleenkin). Mun tapauksessani hyvä merkki oli se, että myrkytys alkoi niin myöhään. Tämä kuulemma viittaa siihen, että toisessa raskaudessa mahdollinen myrkytys alkaa todennäköisesti myös ihan loppuraskaudessa ja tilanteeseen reagoidaan sitten kuulemma nopeammin.

 

minkälaisia neuvoja olette saanut seuraavan raskauden suhteen, pitääkö pitää minkälainen väli?
Mä en saanut myrkytyksen takia mitään raskaustaukoa, ainoastaan sektion takia. Lääkäri muistutti, että seuraavalla kerralla kaikki voi mennä täysin normaalisti ja että vain sektiohaavan takia suositellaan pitämään taukoa raskauksissa. Edited by Maletti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now