Andrea

Kantoliinat ja kantoreput

1000 posts in this topic

Meillä on Becon Butterfly 2 -kantoreppu ja oon tykännyt siitä kovasti :) uskaltauduin laittamaan sillä eilen pikkuisen selkäänkin (voi laittaa etupuolella kiinni ja sit hivuttaa taakse, niin että lapsi on siellä kahden kangaskerroksen välissä), mutta pitäis niitä säätöjä katsoa vielä uudestaan.. Edessä kantaessa ei haitannut, että olin jättänyt paneelin yläosassa olevat klipsut vähän turhan löysälle, mutta selässä eron huomas. Lasta tais vähän jännittää :girl_sigh: Kerran koitin ihan liinallakin, mutta en päässyt alkua pidemmälle, kun huuto alkoi. Täytyis varmaan harjotella jollain nallella ensin :grin: toi kiukuttelee usein sitoessa, mutta on kyllä sit ihan tyytyväinen, kun sen sidonnan on saanut valmiiksi..

 

Meillä on Babyhawkin neliöliina ja tykkään siitä kovasti. Vyötäröhihnassa ei tosin oo toppauksia, jotka olis kivat pitkään kantaessa. Niskatuki siinä on taas tosi hyvä, tykkään! :girl_in_love: (nukkuessa pidän ylhäällä, mutta saa myös käännettyä alas) Tulissa näyttää olevan aika samantyylinen, mut en tiedä saako käännettyä.. Seuraavaksi olis haaveissa Ring tai tai Wrap tai, tai tai olishan näitä muitakin :girl_haha: Meidän kannettava on suunnilleen 9kg ja 67cm..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valaiskaapa tietämätöntä :) Ovatko nuo kantotakit välttämättömiä vai voiko kylmällä ilmalla kantaa ilmankin? Tarkoitan siis, että mahtuuko esim. Manduca oman talvitakin päälle ja vauvalle päälle toppapuku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

katsot vaikka yhden talvitakin, että millainen vetoketju on, siis mitä ajattelit kantotakkina käyttää. sitten menet ostamaan samanlaisen ketjun, pitkä takkiketju maksaa noin 7e.

itse ostin kirppikseltä vanhan mustan toppatakin 2e (katso että se on samanpituinen kuin takkisi :D ), leikkasin sen selästä v:n mallisen kappaleen johon ompelin uuden vetoketjun reunaan. alhaalta 10cm leveä ja ylhäältä 35cm, ja topattuna toimi hyvin talvella.

ohuempaan takkiin hain sitten eurokankaasta sopivaa kangasta, musta yhdellä kantopaneelilla ei vaan pärjää-lämpösellä säällä se on liian kuuma ja talvella sinne alle saa kyllä puettua, mutta musta kantotakin idea on olla pukematta ulkokamoja toki poislukien kypärämyssy+hattu+tumput+töppöset. ohuempi takki saa olla myös kovin väljää mallia jos sinne alle aikoo talven tunkea villatakkia tms..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Löysinkin nyt yhden kantopaneelin, joka käy siis adaptereilla mihin tahansa omaan takkiin. Kumpikohan olisi lapselle lämpimämpi, tuollainen vai kantosuoja...? Tosin tuon paneelin mainoskuvissa näyttäisi siltä, että omasta kaula-aukosta pääsee kylmä sisään...

 

Veikkaisin, että kantopaneeli on lämpimämpi kuin kantosuoja, koska saat oman takkisi kiinni ja ootte saman takin alla molemmat. Onhan olemassa sellaisia kantokaulureita, että lapselle ja äidille on yhteinen kauluri, että sitten ei kumpaakaan palella. Ilmeisesti aika monissa virallisissa kantotakeissakin on vähän samaa ongelmaa... Jos ei halua hankkia kantokauluria erikseen, niin ittelle vaan pitää olla muhkea kaulaliina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on MaM talvikantosuoja, ja se on ollut kyllä ihan hyvä hankinta (käytettynä, eipä hinta päätä huimannut postienkaan kera). Näillä syyskoleilla, kun leikkikentälle tuolle vuosikkaalle pukisin vk-haalarin villahaalarin kanssa, ollaan kannettu selässä oikeastaan sisävaatteissa ja kantosuoja päällä, ja ihan lämpimänä on pysynyt. Kantosuoja oli vähän sellainen pihin ihmisen hankinta, koska onhan se paljon edullisempi kuin kantotakki. Takki pitäisi ostaa, koska mun taidoilla tuota paneelia ei varmaan onnistuneesti tehdä selkäpuolelle, kun se aukko pitäisi oikeasti ajatella vähän paremmin. Eteen saisinkin, kun on vetskarit valmiina jne. Poika kuitenkin painaa jo sen 12kg, joten kudotulla/neliöllä kulkee selässä kaikkein parhaiten. Liinaa on siinä kuitenkin lapsen päällä usein sen pari kerrosta, ja yritän saada kädet liinan sisälle niin pysyvät vielä lämpimämpinä. Pipo on toki päässä ja vähintään villasukat, usein kengätkin jalassa. Toki jos pitää päästä välillä pois liinasta, niin sitten on haalari päällä eikä kantosuojaa, mutta jos vaikka mennään kaverin luo leikkimään vähän matkan päähän niin ihan turha lähteä pukemaan ja riisumaan sitä varten yhtään enempää kuin on pakko.

 

Kyllähän manducalla ja muilla voi kantaa niin, että molemmilla on omat toppikset, mutta jos on oikein muhkea toppatakki niin se olkaimen pujottaminen voi muuttua vähän haastavaksi. Neliöliinalla sekin ongelma ratkeaa. Ja itseasiassa minä ainakin olen yllättynyt, kuinka helppoa loppujenlopuksi onkaan sitoa ulkovaatteiden päälle ihan tavallista, pitkää kudottua. Luulisi, että ne vaatteet liukuu vielä enemmän toisiaan vasten, mutta kun on tarpeeksi luistamaton kantoliina niin kyllä sillä ihan hyvin pärjää. Esim. jotkut rouheat pellavaiset (Didymos pfau, vaikkapa) tarraavat itseensä sen verran hyvin, että ei ole ollut mitään hätää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt välikautena pitänyt reppua (Beco) vaatteiden päällä ja muksulla haalaria tai takkia/housuja. En näe mitään syytä miksei onnistus talvivaatteidenkin kanssa, säädöt pitää vaan tietty laittaa kohdalleen. Ihan pienen vauvan kanssa haluaisin ehkä kyllä semmosen, että se olisi mun takin sisällä (lämpimämpi/suojaisampi), mutta tommonen joka haluaa jo katella ympäriinsä tuntuu menevän hyvin vaatteiden päälläkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten saa 8-viikkoisen pään tuettua kietaisuristikakkosessa (eikös se ole sen perussidonnan, millä näitä pieniä kannetaan, nimi?) niin, ettei se jää keikkumaan siihen "missivöiden" väliin? Jos vedän toisen missivöistä vauvan pään yli, vauva hermostuu ja nykäisee päänsä pian vapaaksi. Joskus sidonta onnistuu niin, että pää on tosi tukevasti, mutta en vielä ole keksinyt mitä teen silloin eri tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä muut kantavat pitävät tavaroitaan kantaessa? Tästä on jossain vaiheessa ollut täällä jo vähän juttua, mutta ajattelin nostaa kysymyksen uudelleen esille, kun se edellisen kerran oli jossain ketjun puolivälissä. Reppu menisi varmaan parhaiten meidän ergon päälle, laukkua en keksi, että miten saisi kätevästi mukaan. Olisi kiva mennä esim. jouluostoksille vauvan kanssa niin, että saisi esim. varavaipat yms. mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A) lapsi edessä, reppu selässä

B) lapsi edessä, laukku selässä

C) lapsi edessä/takana ja rattaat kamoille (tää on niin paras :D :D )

 

tai sitten on vaan pieni laukku käsisssä ja lapsi vaihdellen edessä tai takana. tosiaan pelkän laukun kanssa ei päiväreissuja tehdä, jos mukaan tarvii saada tavaraa.. tai jos on enempi kuin yksi lapsi ja pitää olla varavaatetta, eväitä yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pienen vauvan kanssa mulla oli semmonen yksiolkaiminen reppu, kun vauva oli kietaisuristissä edessä niin sen olkaimen sai asetettua sen takapuolen alta niin, että oli tosi mukava mulle ja lapselle.

 

Nyt isomman kanssa mulla on semmonen puuvillainen kauppakassi missä on tosi pitkät ne kantorivat, pidän sitä olkalaukkuna toisella olalla. Kannan nykyään oikeastaan ainoastaan Becon repussa, sen kanssa se on mukava, kassin hihnat voi tukea olalla repun solkeen niin pysyy siinä ihan kivasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan vartavasten kantamiseen suunniteltuja laukkujakin on olemassa. Niissä on sidottava olkahihna, joten laukku on käytännössä helpompi saada päälle kun ei tarvitse puikauttaa lapsen päätä sieltä olkahihnan välistä. Ja usein se hihna on sellainen leveä, kantoliinamainen, jotta se ei paina niin kovin. Esim. Liinalapsella on SlingyRoo ja googlaamalla löytää lisää, monet tekevät tällaisia itsekin ;)

 

Mulla ei kuitenkaan ole (vielä ainakaan) mitään varsinaista liinalaukkua, vaan käytän useimmiten ihan tavallista pitkähihnaista olkalaukkua/hoitolaukkua. Mulla on siis sellainen olkalaukku, joka virallisesti on hoitolaukku, mutta ei sitä mistään muusta huomaa kuin että siinä on pienet remmit rattaisiin kiinnitystä varten ja sisällä vaippatasku, johon ei kuitenkaan kestovaippaa saa millään mahtumaan :rolleyes: Mutta siinä on sellainen pitkä olkahihna, jossa on solki toisessa päässä ja pieni toppaus olalle. Jos lapsi kulkee selässä, laitan sen laukun usein niin, että itse kassi roikkuu lapsen pyllyn alla ja jalkojen välissä, ja hihna kulkee mun yläselästä lapsen edestä. Ei siis paina muksua mistään, mullehan se ei tietenkään ihan paras ole niin mutta oppiipahan karsimaan tavaramäärää ettei ole niin painava laukku... Avaan siis olkahihnan ja laitan laukun tavallaan alakautta paikalleen ja sitten laitan soljen kiinni. Jos laiskottaa tai on lyhyt matka tms. niin kannan vaan kassia edessä, silloinkin niin että olkahihna kulkee selässä lapsen yläpuolella, eikä osu lapseen mistään kohtaa. Edessä en käytännössä kuljeta lasta koskaan, mutta silloinhan reppu olisi kätevä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten saa 8-viikkoisen pään tuettua kietaisuristikakkosessa (eikös se ole sen perussidonnan, millä näitä pieniä kannetaan, nimi?) niin, ettei se jää keikkumaan siihen "missivöiden" väliin? Jos vedän toisen missivöistä vauvan pään yli, vauva hermostuu ja nykäisee päänsä pian vapaaksi. Joskus sidonta onnistuu niin, että pää on tosi tukevasti, mutta en vielä ole keksinyt mitä teen silloin eri tavalla.

 

Hei, just sattumoisin luin tästä eilen. Elikkä "molton" laitetaan lähes aina liinaan pienille vauvoille. Se tehdään siten, että lasta liinaan laittaessa nostetaan liinan yläreunaa lapsen päälaen korkeudelle asti ja sitten palautetaan ylimäärä niskaan. Liina kiristellään ja ihan viimeiseksi sitten laitetaan jokin kangaspala (Disanan tai Ruskovillan flanellineliö on se aito ja alkuperäinen, juuri oikean kokoinen) rullattuna pötköksi siihen vauvan niskan kohdalle, ja kääräistään se liinan ylijäämä sen rullan yli ulospäin. Selkäsidonnoissa sen voi tehdä valmiiksi ennen sidontaa ja kääräisy tehdään sisäänpäin, jotta rulla pysyy matkassa. Tukee ihanasti pienen niskaa ja sallii silti liikkeet. Samalla se varmistaa, ettei liinan reuna paina liikaa lapsen niskaan.

 

Luin tän toiselta foorumilta, en nyt muista onko kyseinen henkilö täälläkin mutta teksti on siis lainattu sieltä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuon moltonin voi tehdä mistä vaan, harsosta tai kestovaipan taittoimusta, pienestä käsipyyhkeestä tms. Lämpimästi sitä suosittelen, antaa kivasti tukea olematta kuitenkaan liian tiukka. Ongelma nimittäin on siinä, että jos niskasta kiristää liian tiukalle, tulee lapselle reaktio pyrkiä tilanteesta eroon. Jos taas sen jättää liian löysälle, se tuntuu epämiellyttävältä ja alkaa roikkua helposti. Tuolla moltonilla saa liinan reunaan vähän enempi materiaalia (tukea) ja kiristää helposti ylimääräiset löysät pois niskasta kun saa pyörittää liinaa moltonin ympärille tarvittavan määrän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sellainen hämärä mielikuva, että tuin vauvaa smokkivyöllä. Eli mun trikooliina oli sidontaa tehdessä kaksinkerroin (siis leveyssuunnassa kun se on melko leveä). Sitten kun sidonta on valmis ja vauva liinassa niin nostan smokkivyön vauvan pepun alle (jalat voi näkyä alta) ja avaan smokkivyön yksinkerroin ja vedän sen ylös vauvan niskaan asti ja se muistaakseni auttaa niskan tukemisessa. Vyö siis muodostaa vaakasuuntaisen osan, jonka voi asetella vauvan tueksi eikä ne olkaristit häiritse vauvaa =) saakohan tästä mitään selvää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molton testattu ja todettu oikein toimivaksi! girl_dance.gif

 

Niskaan rullattu harsohan toimii myös varavaippana tarvittaessa girl_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohoi ohoi !

 

Onko jollain kokemusta tästä http://kuvablogi.com/nayta/2993034/ ? Ilmeisesti joskus ollut Vauva-lehden tilaajaetuna? Luin ketjua tuolta jostain kaukaa, ja sielä oli jotain aiheesta muttei selkeää mielipidettä. :o Tietääkö joku onko tällä esim. painorajaa tms. ? Kaikki tieto otetaan vastaan. 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole kuullut kun että on hankala käyttää, itellä ei ole mitään kantopussia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi vauvalehden kantopussi ei kai oo ihan samanlainen säädettävä kuin "perinteiset kantopussit", joita voi olkapäältä taittaa sopivankokoisiksi. Eniten toi ehkä muistuttaa rengasliinaa, mutta ei siinä kyllä ole ihan sama mekanismi kuin rengasliinassakaan. Itte kokeilin tätä, mutta en tajunnut sen kiristelyä. Tiedän kyllä yhden käyttäjän, joka oli tähän tyytyväinen, joten ei se täysin susi voi olla kun hoksaa miten se kiristellään näppärästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vielä keskustelun luku kesken, mut aattelin tulla välillä kysäseen, josko jollain olis kokemusta tri - cotti kantoliinasta? http://www.raskauske...&ala=&tuote=109

 

tuo käsittääkseni on iha oma mallinsa, en ainakaa ole törmänny keskusteluissa muihin "kahden lenkin" liinoihin.

 

Jokatapauksessa ostetaan Manduca, kun mies ei noita liinoja ala käyttää kuiteskaa. Aijon itselle hommata kantoliinan, varmaan käytännöllisin olis 5m kudottu liina, niin ei tarvi niitä kerroksia laskea että kestää painavemman alla, niinku trikoisessa. mut onko noissa kudotuissa sit kuin isoja eroja merkin/mallin mukaan? youtubessa oon kattonu videoita ja vaikka minkänäkösiä liinoja siel näkyy, mut ku ei ole ketää tuttua joka olis käyttäny aktiivisesti ni iei osaa oikee kysyä mielipiteitä.

 

Jos tuon 5m kudotun liinan ostan, niin onko tuo tri cotti ihan turha, vai meniskö just pikaliinailu liinana? esim apteekki tms lyhyiden käyntien aikana?

moon iha pihalla :girl_impossible:

 

muoks, vai onko alkuun pienokaisen kans parempi olla trikoinen vai kudottu liina? miten noi materiaalit todellisuudes eroaa toisitaan?

Edited by unu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Asutko missä päin? Pk-seudulla jos asut niin mä voin auttaa ja näyttää, mutta voi myös ottaa yhteyttä kantoliinatukihenkilöihin. Ja tuolla kantoliinakanavan kotisivuilla on muutenkin tietoa paljon eri liinoista, sitä ei vain enään päivitetä mutta paikkaansa pitävät tiedot ovat.

 

Itse en ostaisi tuota tri cotti liinaa. Pikaliinana vastasyntyneellekkin käy rengasliina joka myös käy vuosia, eli sillä kantaa vielä isoakin lasta.

 

Sitten tuo kudotun pituus, niitähän on monia ja jos äiti on hoikka ja pieni ihminen niin 5,2m eli koko 7 on aika varmasti liian pitkä. Valmistajiahan on monia, mm Girasol, Didymos, Amazona. Pituudet taas ovat 3= 2.6, 4= 3.6m, 5= 4.2m, 6= 4.6m, 7= 5.2m. Amazonilla saattaa olla vaan paria eri pituutta, en nyt muista varmaksi mutta muuten kaikilla muilla menee noin mitat. Materiaaleja on kanssa tosi paljon, aloittelijalle helpoin on kuitenkin varmasti puuvilla.

 

Niin ja pientä vauvaa kannattaa kantaa kietasuristi2:sessa trikoisella tai kudotulla kietasuristi1:sessä, yhtä paljon liinakerroksia tulee kummallakin liinalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asun itte Oulussa, tai 30 km päässä pikkukylässä, mut kiitos tarjouksesta :) oon vähä huono itte ottaan yhteyttä ihan tuntemattomiin ihmisiin, mut kyl tuol netis oli kivasti kirjotettu kaikkia neuvoja ja youtubessa aika paljo videoita. iha vauvasidontoja en nyt muista nähneeni, mut kylläpä neki löytyy varmasti ku vähä ettii.

minä en ole kovinkaan hoikka, sellainen tasapaksu ennemminkin :D, 70kg/162cm. Noita sivuja oon tämän illan katellu, google on savunnut ja mun pää menny enemmän ja enemmän sekasi. ehkä ostan käytettynä sekä trikoisen alkukäyttöön että kudotun myöhempää käyttöä varten. kudottuja oli pari mahdollista, joille laitoin jo viestiä menemään, toinen oli kyl 6m pitkä. ehkä ne päät saa johonki pujoteltua. ja jos mies innostuu nii sit sillekki riittää liinan mitta, kun mies on öh.. raamikas..? ;) varmaan sen 110kg/185cm.

ja noita trikoisia näyttää olevan aikalailla pilvin pimein myytävänä, joten senki saa ostettua parilla kympillä käytettynä.

 

Mullahan tuo käyttö olis varmaan tyypilliset kotityöt, jos vauvan kans ne onnistuu parhaiten liinaillen, mut lisäksi harrastan paljon ulkoilua, omistan hevosen jolla pitäis päästä ajamaan, ja kukatietää voiko liinan ja nyytin kans ratsastaa? eriasia toki et onko se viisasta, onneksi alla on eläkelläiskonkari heppa. mut pääasias siis tallihommia pitäs pystyä tekeen ja satunnaisesti kärryillä ajaan, jos vauva "kestää" sen tärinän. Lisäksi omistan kaks metsästyskoiraa, jotka vaatii reeniä, joten pellolla/metsässä tulee kuljettua kans.

 

Tarvinkohan sit ollenkaan mitää "pikaliinaa", vai meniskö noilla kahdella pitkällä liinalla ja sit hätäsiin juttuihin kuskaa mukana manducaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Laitoin sulle yvn.

 

Ja ratsastaa ei kyllä kannata liinan kanssa, saattaa olla kiellettyäkin. Ei pyörälläkään saa ajaa lapsi liinassa tai repussa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahoitteluni, etten jaksa selata ketjua taaksepäin, mutta onko jollakulla kokemusta Mam ECO -liinasta? Kun sanotaan, että siinä vähän niin kuin yhdistyisi trikoisen ja kudotun liinan hyvät puolet, niin onko se totta ja onko sitä helppo käyttää ihan vastasyntyneellä? Toisaalta olen ajatellut, että jos näin alkuun hankkisi edullisesti jonkun käytetyn trikoisen ja sitten jos kantoliinailusta oikein innostuisi, niin voisi panostaa kunnolliseen kudottuun, kun voihan se olla, ettei vauva kannettavana edes viihdy :girl_sigh: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

mam eco on tosiaan trikooliina mutta hamppu siinä seassa tekee siitä hiukan jämäkämmän kuin perustrikoo. meillä oli lainassa pari kk neidin ollessa n.2kk ikäinen, ihan hyvin pelitti silloin :) mulla ei oo kokemusta muista kuin tuosta ja pikaisesti (kerran kokeiltuna) kaislakehdon sekä baby bundler trikooliinoista, ja tuo osuu jämäkkyydessä noiden kahden välille, eli kaislakehto oli tosi ohut ja babu taasen suht paksu. jälkimmäistä en ottais kun voi olla turhan kuuma kesävauvalle ;) mam eco vois olla kyl täydellinen :tender:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.