Andrea

Kantoliinat ja kantoreput

1000 posts in this topic

Minullakin on nyt Manduca, löytyi nettikirppikseltä käytännössä uutena (ja sen kyllä maksoikin). Pitempään en ole ehtinyt vielä testata, mutta pikatuntuma on, että paremmin säädettävissä se on kuin Ergo ja Patapum, joita olen kokeillut. Ehdottomasti parempi myös siksi, että ne olkaimet saa ristiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yamo ja ergon olkaimet saa myös ristiä selkään. Ja saako manducassa kahteen suuntaan säädettyä noita olkahihnoja? Ainakaan vanhanmalliseen patapumiin ei saanut, jotenka ehdottomasti jäi kauppaan.

Yhden huonon puolen yamosta löydän.. Se lantiovyö! Kiloja lähtenyt ja kesäll äei ollut paljoa vaatetta päällä, se jäi vähän liian suureksi, ja on kyllä aika kova verrattuna Becoon. Mutta muuta huonoa sanottavaa ei olekaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikein tiedä mitä tuolla kahteen suuntaan säätämisellä tarkoitat... On siinä Manducassa ainakin kolmet soljet per olkahihna, molemmissa päissä ja keskellä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt on käytössä Hug-a-bub kantoliina ja tällä käytöllä olen ollut erittäin tyytyväinen siihen! Poitsukin rauhoittuu aina liinaan. Kaksi sidontaa olen opetellut, toista vain käyttänyt. Ja tällaiselle selkävaivaiselle se tukee tosi hyvin selkää, ei siis käy hartioihin kantaminen! Sain työkaverilta kantorepunkin (Tomy-merkkisen) mutta se näyttää sellaiselta, että en ainakaan vielä uskalla vauvaa siihen laittaa, ehkä sitten kun jo jäntevästi kannattelee päätään..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Liinaa ei vissiin kamalan ison kanssa kuitenkaan enää käytetä. Vai?

 

Liinaa (kudottua) voi hyvin käyttää myös isomman lapsen kanssa, mutta silloin kannattaa kantaa jo selkäpuolella. Kurkkaapa vaikka täältä. Itse haluaisin oppia tuon, mutta en ole vielä yksin uskaltanut kokeilla. Toki kantoreppu on helpompi laittaa selkään, kun voi vain kliksautella soljet kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös Huggis, tyytyväinen olen ollut siihen. On ollut käytännöllinen pienen vauvan kanssa kesähäissä, koiria lenkkeilytettäessä, naapurissa käydessä, kotona muuten vaan. :) Kehtosidonta oli mielestäni järkyttävä, joten poika laitettiin kolmeviikkoisena kietaisuristiin. Se oli ihana sidonta.

 

Tarkoitus ostaa tuommonen selkään laitettava kantorinkka esim. Deuter Kid Comfort kevääksi, koska harrastetaan paljon ulkoilua ja ulkoilmatapahtumia täällä pohjoisessa, niin ajateltiin poika laittaa isänsä kannettavaksi kun kasvaa sen verran, että istuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä ikäisestä voi vauvan laittaa Manducaan niin että jalat tulee ulos? Vielä ollaan käytetty (ne muutamat kerrat mitä on testattu) vauvatukea ja jalat on olleet repun sisällä "sammakkoasennossa". Koitin kysyä neuvolassa, mutta täti höpötti vaan babybjörnistä, ei siis hahmottanut miten jalat tulee manducassa. Siskoni sanoi, että sitten kun vauva alkaa itse "levittää jalkojaan", mutta mistäs sen osaa tulkita :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minkä ikäisestä voi vauvan laittaa Manducaan niin että jalat tulee ulos? Vielä ollaan käytetty (ne muutamat kerrat mitä on testattu) vauvatukea ja jalat on olleet repun sisällä "sammakkoasennossa". Koitin kysyä neuvolassa, mutta täti höpötti vaan babybjörnistä, ei siis hahmottanut miten jalat tulee manducassa. Siskoni sanoi, että sitten kun vauva alkaa itse "levittää jalkojaan", mutta mistäs sen osaa tulkita :rolleyes:

 

Laita vauva esim. hoitopöydälle makaamaan, jos hän aukaisee lonkat sammakkoasentoon, voit huoletta levittää jalat kantovälineessä. Yleensä lonkat aukeavat viimeistään kuukauden iässä. Mä muistelen että Manducassa voi kantaa tavallisessa sammakkoasennossa 6-viikkoisesta alkaen. Reppu on kyllä aika leveä, itse laittaisin ehkä 2 kuukautta vanhan ilman vauvatukea kyytiin.

Edited by Andrea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mekin ostettiin sitten tänään Manduca (89€ Ommon liikkeestä Turusta), kun päästiin testaamaan reppua vauvan kanssa ja hyvältä tuntui. Meillä on miehen kanssa paljon kokoeroa, mutta helposti ja nopeasti sai säädettyä molemmille sopivaksi. Alkuun vauvakin viihtyi repussa hyvin, mutta sitten tuli hiki ja huuto (johtui kai kuumissan olevasta äidistä tai sitten luuli pääsevänsä syömään kun naama oli kiinni rinnassa...). Ulkolenkki on vielä kokeilematta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ihana! :wub:

 

Mä näin tänään ekan kerran Manducan livenä. Bussissa yhdellä äidillä oli siinä 2,5kk ikäinen vauva (sekä rattaissa isoveli). Näytti tosi hyvältä! Vauva oli hyvässä asennossa ja reppu oli tosi tukevan näköinen sekä kantajalle että kyytiläiselle. Kysyin myös mitä on tykännyt repusta, sanoi voivansa suositella.

 

Nyt pitäis saada se toinen vauva. :lol: Toisaalta meillä on Ergo ja infant insert joten en tiiä antaisko isäntä ostaa toista reppua..ja trikooliinaakin kiinnostaisi kokeilla kun sellaistakaan ei ollut esikoisen vauva-aikana. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä sain isännältä luvan ostaa toisen kantorepun jos hukkaisin mun liinani. Sain liinan myytyä, joten luvan kanssa olen ollut ostoksilla. Tosin maksan tuosta enemmän kuin isäntä tietää, mutta kukaan ei kerro... eihän ;)

 

Meiltä löytyy myös Ergo, mutta näin raskaana ollessa mä en ole sitä pysytnyt käyttämään ja varmaan multa jää tuota elopainoa sen verran raskauden jälkeen että ergo ei mene mun ympäri (ehkä jatkopalan kanssa) ja sitten mun olisi vielä pitänyt ostaa infant insert jotta olisin voinnut kantaa siinä vauvaa heti. Tulevaisuudessa kuitenkin meillä on käyttöä kahdelle repulle, niin ostan sitten sen mikä mielyttää silmää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä teillä itsellä on ollut päällä nyt ulkona, kun liinailette? Minusta poika on liinaan helpompi pukea kuin oma vartalo :rolleyes: Onko teillä ollut takki päällä, auki vai kiinni? En ole kehdannut takin päälle poikaa sitoa, kun monessa takissa on vetoketju joka painaisi ikävästi kasvoja. Jos olen takki auki, niin kaula ja rintakehä jää jotenkin ärsyttävän avonaiseksi, ja huiviviritykset ei oikein istu (nytkin on köhä päällä, joten kiva olisi kurkku suojata jotenkin..). Vai onko takki kiinni liinan päällä, eli että vauva on siellä sisällä? Olen pikkulenkeillä tehnyt niin, ja sitten näytän aika isolta naiselta ;)Mites myöhään syksyyn/talveen ajattelitte liinailla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas sievä tuo kukka-Manduca!

 

Murmeli: Tällä hetkellä olen ratkaissut tuon pukeutumisongelman siten, että laitan päälle fleecen ja lapsen siihen takin päälle äp:n vanuhaalarissa. Hyvin on pärjätty, eikä itsellekään ole tullut liian kuuma. Kannan poikaa nyt selän puolella. Silloin kun kannoin masun puolella, saatoin laittaa vauvan oman takin sisään. Silloin tosin jää kaula paljaaksi, yritinkin kieputtaa kaulahuivia suojaksi ja se aika hyvin toimi. Onhan sitten olemassa kantokaulureita, joissa on aukko sekä itselle että lapselle, mutta en ole kokeillut. Minuakin muuten luultiin raskaanaolevaksi, kun takki oli kiinni vauvan päällä.. :rolleyes:

 

Nyt syyssäillä pärjää hyvin tuolla fleecellä, mutta mietinkin tässä jo talven pukeutumisia. Tuntuu hiukan hankalalta ajatukselta kantaa, jos sekä itsellä että lapsella on paksut vaatteet päällä. Kantotakit ovat taas sen verran kalliita, etten taida raaskia sijoittaa sellaiseen. Sellainen olisi kyllä helpompi ratkaisu, niin ei tarvitsisi topata lastakaan niin paksusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ratkaisin tuon kantotakkiongelman viimetalvena =) tosin kannettava syntyi marraskuussa 07, mutta edelleen kannan liki päivittäin.

ompelin syys/talvi takkiini kantopaneelin eli V muotoinen (topattu)pala, n.10cm alhaalta ja ylhäältä noin 45cm. kumpaankin reunaan samanlaiset vetoketjut kuin ulkotakissa, ja voilá ;)

nykyään kannettavan jalat tulee tosin jo alhaalta ulos, kun on mokoman kasvanut, koska mun takkihan ei voi lyhyttä mallia olla :P

takkia on siis myös helppoa käyttää ilman lasta, paneeli vain pois. yksi miinus on, selässä ei voi takin alla sitten kantaa. senpä aion ratkaista ompelemalla kantotakin :lol: vuoden myöhässä ideani kanssa suunnilleen, mutta sitä sattuu, paremmissakin piireissä :unsure:

 

 

EDIT: voin illalla koettaa etsiä jotain valokuvaa, missä on päällä takki+paneeli!

Edited by Kirppu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Näyttää aika epämukavalta, kun vauva on kehtoasennossa tossa kuvassa. Jotenkin epäilen ton toimivuutta. Noi olkahihnat näyttää olevan jotenkin niin kapeilta ja huonossa kohtaa, että voisi mennä kyllä helposti hartiat jumiin, mutta ei kyllä ole kokemusta tollasesta.

 

Minkä merkkinen toi hässäkkä on? Näyttää aika futuristiselta :lol:

 

Muoks: Tossahan olikin jo kantorepun merkki esille...Sokea minä :rolleyes:

Edited by pipa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko kellään hyviä vinkkejä, miten vauvan saisi totutettua liinailuun?

Mulla on sekä rengasliina että pitkä trikoinen liina, joissa olen yrittänyt kantaa nyt reilu kolmeviikkoista vauvaani kehtosidonnassa, mutta joka kerta on tuloksena vain raivoisaa itkua. Joko en siis osaa laittaa lasta oikein liinaan, tai sitten tuo ei vain sopeudu olemaan siellä. Ehkä molempia, tuntuu nimittäin, etten saa aseteltua vauvan päät hyvin sinne liinan sisään.

 

Minkä ikäisenä olette alkaneet kantaa vauvaa liinassa pystyasennossa (kietaisuristikö oli sen sidonnan nimi..?). Jotenkin tuntuu, että pystymmässä lapsi voisi viihtyä paremmin, mutta en ole vielä uskaltanut kokeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä sä voit jo laittaa sen siihen ristisidontaan ihan vapaasti, koska liian tukee niskaa ja se on lähempänä sua, mikä tuo turvallisuuden tunnetta.

 

Meilläkään ei ikinä viihdytty siinä kehtoasennossa, mutta pystyasennossa meni, kunhan muisti olla liikkeessä aina. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirppu: Kuva olis kiva ;)

 

E.Vekara: Minäkin olen kantanut poitsua varmaan pariviikkoisesta pystyssä liinassa. Pään saa kuitenkin liinan sisään tuettua. Siinä meillä viihtyy hyvin, aluksi saattaa hieman huutaa mut kun tällää tutin suuhun ja lähtee liikkeelle, niin poitsu rauhoittuu aina (ainakin tähän asti!). Monesti nukahtaa liinaan, mutta nytkin esim. on ihan silmät ammollaan liinassa, ja miulla on jatkuva keinuminen käynnissä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suoraan sanottuna ihan järkyttävä roikotin tuo Cypexin härpäke. Sehän ei varsinaisesti ole kantoreppu, koska siinä lapsi on noin epäergonomisessa asennossa. En kyllä ostaisi kun samaan hintaan saa kunnollisenkin kantovälineen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olisiko kellään hyviä vinkkejä, miten vauvan saisi totutettua liinailuun?

Mulla on sekä rengasliina että pitkä trikoinen liina, joissa olen yrittänyt kantaa nyt reilu kolmeviikkoista vauvaani kehtosidonnassa, mutta joka kerta on tuloksena vain raivoisaa itkua. Joko en siis osaa laittaa lasta oikein liinaan, tai sitten tuo ei vain sopeudu olemaan siellä. Ehkä molempia, tuntuu nimittäin, etten saa aseteltua vauvan päät hyvin sinne liinan sisään.

Meillä on rengasliina ja aluksi oli ihan sama juttu, poika alkoi itkeä heti kun hänet sinne laitettiin. Vähitellen joskus n. kuukauden ikäisestä alkaen poika alkoi viihtyä siinä lyhyitä aikoja ja nyt tykkää olla tosi paljon. Mustakin tuntui, etten saanut pojan päätä kunnolla sinne liinan sisään kun oli niin pieni. En osaa sanoa mitään neuvoa, mutta kannattaa jatkaa liinaan totuttelua, niin jospa teidänkin vauva alkaisi viihtymään siinä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tota Cybexiä on aika paljon mainostettu täällä meillä päin ja sitä mainostetaan lapselle hyvinkin ergonomiseksi vaihtoehdoksi. Itsellä ei siis kokemusta, mutta meillä mies ei ainakaan innostu yhtään liinailusta, siksi pitäisi keksiä jokin muu tapa. :) Mites tuo Manduca - voiko siinä kuljettaa vastasyntynyttä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Yleensä kaikki liinat, reput soveltuu hyvin vastasyntyneelle, paitsi ehkä BB-reput.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.