Andrea

Kantoliinat ja kantoreput

1000 posts in this topic

takin alla on näppärin, takin päällä vauvalle ehdottomasti normaalit ulkovaatteet! ei siinä takin päällä ole talvella yhtään sen lämpösempi..

meillä on siis kantotakki ja hetken kääntyi kantoponcho =)

nyt 2v kulkee pelkästään enää takin päällä, koska haluaa kävellä itsekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Antsa ja Kirppu vastauksista! En muista, mitä kirjoittaessani ajattelin, mutta toki siis lapselle lämpimästi päälle, kun hänet viedään ulos, eli siis ulkovaatteilla ulos, (omat haalarit yms. kun ei ole yhteisen takin alla).

 

Babyhawkia en olekaan tainnut ennen nähdä, mutta olenkin katsellut enemmän pitkiä liinoja ja vilkaisut ilmeisesti varsin suosittua (sekä pitkään käytettävää ja melko hintavaa Manducaa). Aika hyvältä tuo neliöliinakin kyllä näytti :) Oletko Antsa käyttänyt ainoastaan tätä liinaa vai myös muita? Onko tämä ollut teillä paras?

 

Millä liinalla/liinoilla olet Kirppu kantanut lasta kantotakin kanssa? Vai voiko kantaa melkein millä liinalla vaan? Odottelen tässä oman liinan saamista... Koitko kantotakin parempana kuin kantoponchon? Jotenkin itse ajattelisin, että takki olisi monipuolisempi tai voisi käyttää useammalla eri säällä, mutta en nyt sitten tiedä kun en oikeestaan kumpaakaan ole kunnolla kokeillut. Saako kysyä, mikä kantotakki Sinulla oli/on ja mitä hyviä/huonoja puolia koit siinä olevan?

 

Kyselee liinailusta innostunut aloittelija :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

trikoisella, kudotulla, neliöllä, repulla-noilla kantanut alla siis. babyhaw on kiva, mutta isomman taaperon kanssa se jää on vähän lyhyeksi; hyvä syy ostaa erilainen sitten joskus ;) mulla on 7 liinaa vielä, vaikka kannan ehkä kerran viikossa, muttakun ei raaskisi luopua..

kantotakin koin kivammaksi koska ponchohan jää alhaalta avonaiseksi, kun taas takki ei. mun takit on ollut itse tehtyjä, paneeli ommeltu vaan minkä saa oman sopivan takin vetoketjuun kiinni niin että tulee lapselle tilaa. ponchona mulla oli äiskä, vikana lähinnä väärä väri ;)

kantotakkia tosiaan voi käyttää ilman lastakin, samoin kyllä ponchoakin, malleja on monia. takeista valitsisin nyt kyllä sellaisen missä saa vuoren irti tarvittaessa, suses kindercoat muistaakseni-sitä voisi käyttää sitten ympärivuoren kun ei ole pelkästään paksu. ja jos aikeissa on kantaa myös selän puolella, niin sellainen takki tai poncho missä se on mahdollista takin alla =)

ainoa vaikeus meillä tuli ennen 2v ikää, kun iso taapero ei enää halunnut takin alle enkä saanut enää takkia päälle itse kun neiti oli selässä, vaan mies auttoi :D veti siis itseään poispäin ja käsillä työnsi takkia päästään pois, vaikka siihen saakka koko pienen ikänsä oli kyseisellä tavalla matkannut useita kertoja viikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta... :rolleyes:

 

Jos vauva on kantoliinassa vaikka edessä jossain perussidonnassa, niin voiko silloin kantaa reppua tai kunnon laukkua, vai jääkö sinne väliin jotain raajoja? Mietin vaan, miten kantoliinailijat kantavat kaikkea muuta tavaraa vauvan lisäksi, tyyliin hoitolaukkua tai ostoksia. Kun ei kai mitään kasseja jaksa pelkästään kädessäkään roikottaa jos menee vähänkin pidemmän matkaa? :huh: Vai onko tavallista lykkiä joka tapauksessa jotain vaunoja mukana, joissa tavarat kulkevat, vaikka vauva olisikin enimmäkseen liinassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

edessä jos kantaa, voi ihan hyvin kantaa selässä reppua :)

äsh, mitenhän nyt tehdään meidän asioiden ja nukkumisen kanssa.. *mutisee pakkaselle*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään tietoa myydäänkö Manducaa missään Tampereella? Netistä en löytänyt että mikään lastentarvikemyymälä täällä myisi sitä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on ollut sekä edessä että selässä että lonkalla kantaessa käytössä ikioma olkalaukkuni. Pitäähän sitä hihnaa vähän asetella ja toisinaan (varsinkin edessä kantaessa) se painaa omaa kaulaa ikävästi, mutta kun en ole muutakaan tullut hankkineeksi :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kenelläkään tietoa myydäänkö Manducaa missään Tampereella? Netistä en löytänyt että mikään lastentarvikemyymälä täällä myisi sitä..

 

 

vauvapop, mites lastentarvike?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut reppu mukana kun olen kantoliinan kanssa käynyt ostoksilla. Kannan edessä. Ei paina lasta ja riittävän ison repun kun matkaan ottaa niin saa ihan riittävästi shoppailla. Olkalaukkua oon kantanut liinaillessa myös, mutta se ei niin kivaa ole.

 

 

Mites selässä kantaminen? Pari kertaa oon yrittänyt selkään sitoa, mutta ei onnistu. Yksin oli hankalaa kun tuo tyttö on kuitenkin niin pieni vielä ja harjoituskappaleena toimiva 2,5-vuotias aika iso. Ja kun miestä pyysin avuksi niin eihän siitä mitään tullut kun hän oli paikalla tasan sen verran, että tyttö oli selässä edes jotenkin. En sitten yksin osannut levittää ja kiristää liinaa sopivasti. Youtubesta löytyy kyllä sidontavideoita, joissa ihan helpolta näyttää, mutta onko se sitä? Toki toi edessä kantaminen vielä ihan hyvin menee kun tyttö on vielä alle 7 kg (ja yli 7 kk) ja sitten kun kasvaa niin Patapumiin osaan kyllä laittaa selkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kenelläkään tietoa myydäänkö Manducaa missään Tampereella? Netistä en löytänyt että mikään lastentarvikemyymälä täällä myisi sitä..

 

Ideaparkin Enfantti ainakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on talviliinailua varten kantosuoja. Pari kertaa olen vasta kokeillut, mutta ihan toimivalta vaikuttaa. Olen käyttänyt tuota niin, että sidon ensin liinan oman takkini alle, lapsi sään mukaan villavaatteissa tai ilman liinaan, molempien päälle iso villatakki, kantosuoja lapsen päälle ja sitten itselle takki aukinaisena päälle. Niin juu ja kantokauluri mulla on myös.

 

hmmm, meidän poika on samanikäinen kuin teidän nuorimmainen ja olen myös pari kertaa koittanut selkäsidontaa. Eka kerta meni kantoliinatapaamisessa parin konkarin avustuksella ihan hyvin, mutta itse en saa poikaa tarpeeksi ylös ja sidonta tuntuu jäävän sen takia löysälle. Eli kyllä se mun mielestä ainakin on hankalaa, vaikka ehkä se harjoittelemalla voisikin alkaa sujua. Mäkin kuitenkin kannan pääasiassa edessä ja Manducan saa helpommin selkään, jos tarvii.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Babyhawkia en olekaan tainnut ennen nähdä, mutta olenkin katsellut enemmän pitkiä liinoja ja vilkaisut ilmeisesti varsin suosittua (sekä pitkään käytettävää ja melko hintavaa Manducaa). Aika hyvältä tuo neliöliinakin kyllä näytti :) Oletko Antsa käyttänyt ainoastaan tätä liinaa vai myös muita? Onko tämä ollut teillä paras?

 

Meillä on myös Huggis ja rengasliina. Jokaisella on omat käyttötarkoituksensa, mutta tällä hetkellä tuntuisi, että Babyhawk olisi näistä paras. Nopsa sitoa ja paino jakautuu molemille hartioille. Vauva ei ole niin tiukasti supussa eikä tuossa ole niin paljon kangasta että vauvalle tai kantajalle tulisi kuuma. Lisäksi tuossa on riittävästi piiloa vauvalle, mutta on taas avoimempi kuin huggis, jotta voi katsella ympärilleen. Bonusta myös näteistä kuoseista ja siitä, että kantajan vaihtuessa ei tarvitse remmejä ja lukkoja asettaa uudestaan, vaan tuo sidotaan aina kantajan päälle sopivaksi (vrt. esim. Manduca).Rengasliina on tosi nopea laittaa päälle ja on tosi hyvä "autoon-kauppaan-autoon-kauppaan"-shoppaillessa. Siinä vain vauvan paino on vähän epätasaisesti, joten mitään pitkiä matkoja en tuolla kantaisi vaan silloin otan Babyhawkin. Huggis alkaa meillä jäädä jo "pieneksi", kun vauva haluaa jo katsella ympärilleen ja kuitenkaan ei itse oikein osaa tukea päätä, joten tarvitsee enempi tukea kuin mitä huggiksessa saa laittamatta päätä liinan alle. Alkuun meillä huggis oli aivan ehdoton.

 

Meillä kannetaan toistaiseksi vain edessä, jolloin ihan hyvin saa käsilaukkua kannettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kenelläkään tietoa myydäänkö Manducaa missään Tampereella? Netistä en löytänyt että mikään lastentarvikemyymälä täällä myisi sitä..

 

Vanhempani kiersivät pari päivä sitten ainakin Vauvapopin, Muksutallin ja Lastentarvikkeen eikä kuulunut niiden valikoimaan. Keskustassa Ekokauppa Ruohonjuuri on ainoa paikka minkä minä tiedän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ja sit Ylöjärvellä on joku Apilakuu, joka sitä myy. Ilmeisesti ollut nettikauppa, mutta mitä mä niiden sivuja katsoin, niin olin ymmärtäväni, että niillä on nyt joku ihan myymäläkin. www.apilakuu.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

joo, selkäsidonnat vaativat huolella harjoittelua, mulla kulkee 2v1kk kyllä selässä-15kg ja 88cm oli viimemittauksella kotona.. kun taapero näkee olkapään yli jotain, on mun mielestä tarpeeksi korkealla. ja pienemmän lapsen sai kyllä mun mielestä kantorepulla tai neliöliinalla helpommin selkään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee :)

 

Sain vihdoin Miähen tajuamaan, että mä tarvii-iii-in vielä ainakin yhden liinan. Ja mä tarvin semmonen Geckos Saharan koossa 4 :D. Vinkatkaa, jos jossain tulee vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on välillä vauva repussa takin päällä normaaleissa ulkovaatteissa tai sitten liinassa/repussa kantotakin alla. Takin alle jos pistän, yleensä on villasukat, lapaset, kypärämyssy ja kunnon pipo, oikein kylmällä vielä ehkä joku ihan ohut fleece- tai villapukukin sisävaatteiden päällä. Hyvin ollaan tarettu, ei ole lähemmä tunnin ulkoiluillakaan tullut kylmä. Meillä siis kantotakki on käytössä ehkä kerran viikossa, ja tykkään kyllä. Ehkä ihan pelkkää tätä kantotarvetta varten en olisi ostanut, mutta vuosi sitten se oli ainoa, johon mahtui jättikokoinen maha... Mukana olevat tavarat roikkuvat yleensä käsilaukussa kädessä, mutta välillä on myös ollut iso ja painava hoitolaukku pujotettuna yliolanlaukkutyyliin kaikkein alimmaksi, ja sen päällä sitten vauva kantovälineineen. Reppu olisi kätevä, kun hoksaisi ottaa kotoa lähtiessä mukaan... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!!! Kiireinen kysymys!

Olemme menossa häihin ja meidän pieni melkein 3 kuukautinen tulossa mukaan. Meillä ei nää liinailut ja reppuilut ole oikein ottaneet onnistuakseen... Mutta nyt testattiin kokeilla laittaa tuota lasta kasvot eteenpäin tuohon BB:n peruskantoreppuun mikä meiltä löytyy. Ja Lapsi on tyytyväinen. Toisinpäin kun laittaa alkaa konsertointi,.... nimittäin huuto sellainen! :rolleyes:

 

Eli voiko hänet kun on vielä noin pieni jo laittaa reppuun etuperin. Lapsi kannattelee jo päätään oikein hienosti ja on muutenkin jäntevä tyty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä väittäisin, ettei lasta ole hyvä laittaa BB-reppuun ollenkaan eikä varsinkaan etuperin. Asento ei ole ergonominen vauvalle. Mutta tämä oli vain yksi mielipide.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^joo voi olla kysymys kuitenkin muutamasta tunnista ja häät huomenna. Tähän hätään ei meillä valitettavasti ole vaihtoehtoja. Miksi kyseistä reppua sitten myydään jos se on noin järkyttävän huono ja vaarallinen lapselle kysyn vaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arvasin, ettet tykkää. Eiköhän se vauva muutaman tunnin BB:tä kestä jos vaan kantaja kestää. Meillä on esikoista BB:llä kannettu ja omat hartiat ei tykännyt kovin pitkistä reissuista, mutta pyykin ripustuksen ajan oli ihan ok.

 

Tuossa BB:ssä vauvan jalat ei ole leveässä sammakkoasennossa (olisi lonkille hyvä) ja selkä ei ole pyöreänä (mikä sekin olisi hyvä). Lisäksi naama menosuuntaan voi olla vauvalle pitemmän päälle liian hurjaa kun ei välillä pääse painautumaan äidin/isän turvaan.

 

Ja miksi tuota sitten myydään? En tiedä. Ehkä siksi, että se on niin helppo pukea. Tuskin sillä kukaan jaksaa lasta niin paljoa kantaa, että saa selän täysin tuhottua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos teillä on liina niin saiskos hänet buddha-sidontaan vaihtoehdoksi tuolle BB:lle? Jos viihtyisi.

Siinähän vauva tulee myös kasvot eteenpäin ja meillä ainakin neiti viihtyi oikein mainiosti tuossa asennossa.

 

Mutta ihan varmasti myös tuo BB on häiden ajan hyvä vaihtoehto ja lyhyestähän ajasta tuossa on kyse. :)

Edited by Sannulini

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eli voiko hänet kun on vielä noin pieni jo laittaa reppuun etuperin. Lapsi kannattelee jo päätään oikein hienosti ja on muutenkin jäntevä tyty.

 

Mulla ei ole tietenkään faktatietoa, mutta kyllä mun serkku kantoi heidän poikaansa repussa etuperin ja hyvin poika viihtyi. Poika oli muistaakseni muutaman kuukauden ikäinen, ja on nyt 4 vuotias eikä vielä ole ilmennyt mitään ergonomiasta johtuvia ongelmia.

 

Ja vähän ot. nää kantoliina- ja reppu-keskustelut pitäisi mun mielestä erottaa, koska täällä on aika jyrkkiä mielipiteitä reppuja vastaan. Ja en nyt todellakaan tarkoita tätä viimeistä juttua, vaan ihan yleisestikin. :)

Edited by Johmi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arvasin, ettet tykkää. Eiköhän se vauva muutaman tunnin BB:tä kestä jos vaan kantaja kestää. Meillä on esikoista BB:llä kannettu ja omat hartiat ei tykännyt kovin pitkistä reissuista, mutta pyykin ripustuksen ajan oli ihan ok.

 

Tuossa BB:ssä vauvan jalat ei ole leveässä sammakkoasennossa (olisi lonkille hyvä) ja selkä ei ole pyöreänä (mikä sekin olisi hyvä). Lisäksi naama menosuuntaan voi olla vauvalle pitemmän päälle liian hurjaa kun ei välillä pääse painautumaan äidin/isän turvaan.

 

Ja miksi tuota sitten myydään? En tiedä. Ehkä siksi, että se on niin helppo pukea. Tuskin sillä kukaan jaksaa lasta niin paljoa kantaa, että saa selän täysin tuhottua.

 

 

Jos teillä on liina niin saiskos hänet buddha-sidontaan vaihtoehdoksi tuolle BB:lle? Jos viihtyisi.

Siinähän vauva tulee myös kasvot eteenpäin ja meillä ainakin neiti viihtyi oikein mainiosti tuossa asennossa.

 

Mutta ihan varmasti myös tuo BB on häiden ajan hyvä vaihtoehto ja lyhyestähän ajasta tuossa on kyse. :)

 

Hmmm Ei mulla mitään sun vastausta vastaan oo! :) Mua vaan ärsyttää kun toi kyseinen reppu meiltä löytyy ja sen paremmasta tietämättä ostimme ennen vauvan syntymää hänen parastaan ajatellen. Ja nyt tulee joka tuutista, kuinka vaarallinen ja epäsitäsuntätä se on. Siks halusin vaan kyseenalaistaa, että miks sitä ylipäätään myydään, kun jos ei ole turvallinen?!? :huh: Onhan ne kaikki pinnasängytkin muokattu samanlevysiks ja pituisiks että vastaavat kaikenmaailman EU-standardeja turvallisuudessaan, jotta niitä ylipäätään saa liikkeet myydä, niin vähän ihmetyttää että tälläisiä hirvitys reppuja sitten ylipäätään on markkinoilla. On ihan totta kyllä tuo, että ei sillä kauaa pysty kantamaan rikkomatta selkäänsä ja meidän pieni elämänsä aikana viettänyt siinä ehkä yhteenlaskettuina aikoina ja kertoina komisen tuntia kun jostain syystä on tosi kantoväline vastainen... Nyt vaan sattumalta testattiiin tuota reppua etuasennossa, eikä ihme kyllä itkenyt yhtään siihen joutuessaan.

 

Toisaalta nää häät on aika pienimuotoinen tilaisuus ja lähinnä päivällinen ravintolassa, ajateltiin että näin hänetkin sais helpommin pöytään mukaan... no saa nähdä miten käy. Otetaan reppu varmuuden vuoks matkaan, voihan se olla että ei halua siinä sitten olla.

 

 

Sannulini Meillä on kyllä liina, mutta mä en vaan osaa sitoa tai käyttää sitä (...hyvä että saan huivin edes nätisti kaulaani, saatikka sitten sitoa lasta siihen mukavasti) ja mun asun kanssa joka on täynnä kaikkia liehukkeita ei kyl natsaa... Ajateltiinkin, että mies laittaa tuon repun päälleen, kun sillä vähemmä ulokkeita ja muita lärpäkkeitä asussaan/kropassaan... ;)

Edited by canerva

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.