Andrea

Kantoliinat ja kantoreput

1000 posts in this topic

Minä en ymmärrä sitä budha asentoa. Kerran koitin pojan siihen laittaa ja tuntui että poika ei taivu sellaseen asentoon lainkaan hyvin. Ja puklut tuli tietysti, kun on silleen linkussa. En tiedä onko tuo jäpikkä jotenkin epätaipuisa sitten, vai enkö osannut sitä laittaa.. Ei poika protestoinut, mut en halunnut siinä kuitenkaan pitää, kun tuntui hankalalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rintarepuille voisi ehkä olla omakin keskustelunsa. Kantorepulla tarkoitetaan näitä vähän tukevampirakenteisia, kantoasennoiltaan monipuolisempia ja ergonomisempia välineitä.

 

BB:ssä on "selkä menosuuntaan" ainakin minun mielestäni pienelle vauvalle kannalta melko hyvä asento. Voittaa ainakin kehnosti sidotun kantoliinan, tiedättehän sellaisen mikä on kuin "narua" kun on niin kierteellä. Kasvot menosuuntaan asento näyttää kuvissa epämukavammalta, kun jalantiet ovat vähän "väärään suuntaan" (joillakin vauvoilla voi ehkä verenkierto jaloissa estyä) ja paino tulee enemmän haaroille. Lyhyitä aikoja varmaan voi näinkin kantaa, pitempään tuskin jaksaakaan.

 

Voi olla, että vauva rintarepussa istuminen ja syöminen ei onnistu. Se ei aina onnistu kantoliinan tai -repunkaan kanssa, koska vauvalle tulee helposti epämukava asento (jaloilla ei ole tilaa), vauva viihtyisi paremmin liikkeessä tai sitten vauva vaan on syöjän tiellä. Itse varaisin vauvalle ravintolaillallisen ajaksi mieluummin sitterin tai vaikka turvakaukalon. Jos vaikka pöytäkoristeiden tai vieraiden naamojen katselu ei houkutakaan :)

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipaisin lonkkasidontaohjetta kudotulle liinalle. Onko muita kuin tämä (on liian heppoinen meidän elohiirelle) ja tämä (ei vaikuta nopeakäyttöiseltä liikenteessä)? Tarve olisi helpolle ja nopealle sidonnalle, kannettava on kohta puolitoistavuotias.

Share this post


Link to post
Share on other sites

rengasliina'? kantopussi? tuo jälkimmäinen on ihan okei, kun sen sitoo valmiiksi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, kun olette jaksaneet vastata näin pitkästi ja seikkaperäisesti Kirppu, Leena, Antsa ja Tahra! Ostin sitten käytettynä Baby Bundlerin ja Huggiksen. Trikooliinoja molemmat, joo, mutten osannut päättää, kumpi olisi parempi (tai kumman haluan) ja onpahan varaliinakin olemassa ;)

 

Huggista olen jo kokeillut sillä silmällä, mutta toistaiseksi se odottaa vielä tarkempaa harjoittelua :) Onneksi tässä on vielä vähän aikaa harjoitteluun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hugga on varmaan aivan ihana ihan vastasyntyneelle, painavemmalle vauvalle se toinen sitten. meillä on täytänynään reppuselkään pyytänyt vesirokkoinen taapero monesti <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin eBayn kautta eilen hostlings baby slingin. en ole kiinnostunut solmittavista liinoista tms. mutta kuitenkin olisi kiva vauvaa kantaa lähellä. tuollanen "pussi" vaikutti mukavalta. toivottavasti sitten pikkuinen tykkää sinä olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oon kiinnostunut tuosta Hotslingsistä. Kuinkahan iso vauva siihen käytännössä sopii? Muita kokemuksia? Oon niin apina, etten varmaan ikinä oppisi solmiamisia, joten tuo vaikuttaisi kaikin puolin turvallisemmalta vaihtoehdolta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ihan pientä siinä voi mieluusti kantaa makuullaan, ja isompaan sitten istualteen. parisen vuotta tuollaisella ainakin on käyttöikää

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Onko kenelläkään kokemusta Lodger Shelter:istä? Minua kiinnostaisi kuulla kokemuksia sekä sen kanto- että lämpöpussiominaisuuksista...

 

Sitä on sekä fleece- että puuvillainen versio, mahtaakohan kenelläkään olla kokemuksia niiden eroista? Paikallisessa lastentarvikeliikkeessä ei ollut koko Shelteriä, niin en ole päässyt livenä katsomaan. Netissä on näkynyt enemmän tuota fleece-versiota.

 

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Me saatiin fleeceversio lahjaksi ja aika vähälle käytölle se on jäänyt. Kantamiseen ei olla käytetty ollenkaan kun vauva ei viihtynyt missään vaiheessa selällään. Lämpöpussina käytettiin jonkin verran, mutta se on tosi lämmin enkä osannut pukea alle riittävän vähän vaatetta. Nyt koko vehje on ollut pari kuukautta täysin käyttämättömänä kaapissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^meillä on käytetty paria erilaista fleecekaukalopussia ja fleece on kyllä materiaalina todella hiostava kesät talvet. Kuvittelisin, että kaukalopussina shelter olisi juuri kätevin, joten harkitsisin itse ennemmin tuota puuvillaista. Tosin en ole sitä nähnyt livenä, että ehkä joku toinen osaa paremmin suositella tahi tyrmätä =) Uutta shelteriä näkyi voivan käyttää lantiolla kantamiseenkin isommalla lapsella, vois jotenkin kuvitella että puuvillainen olisi siinäkin käytössä jämäkämpi, mutta tosiaan pitäisi hypistellä livenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Oon kiinnostunut tuosta Hotslingsistä. Kuinkahan iso vauva siihen käytännössä sopii? Muita kokemuksia? Oon niin apina, etten varmaan ikinä oppisi solmiamisia, joten tuo vaikuttaisi kaikin puolin turvallisemmalta vaihtoehdolta.

 

Minäkin ostin tällä viikolla käytettynä mustan Hotslingsin, vaikka lahjaksi on myös saatu Manduca. Ajattelin, että sisällä lyhytaikaisessa käytössä tuo Hotslings voisi olla miellyttävämmän tuntuinen itsellä kun ei ole mitään remmejä; voi siis pitää jonkinlaista ihokontaktia siinäkin. Uloslähtiessä sen sijaan Manduca selvästi paremman tuntuinen ja soveltuu myös miehelle. Nyt Hotslings mun kokoa eikä näin ollen käy miehelle.

 

Hotslingsin käyttöohjeessa neuvotaan kolme kantotapaa; selällään, edessä istuen (2-8 kk) ja lonkalla (+6 kk). Painorajaksi sanotaan 35 lbs eli 16 kg.

Edited by Unita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli numeroa liian pieni Hotslings, ja Enskaa mahtui lonkalla kantamaan n. 10-11-kiloiseksi. Luulisin, että pari-kolmevuotiaaksi voi kantaa lonkalla, jos on oikean kokoinen. Tuollainen "pikaliina" on kyllä ihan mahtava, hommaan varmaan vielä uuden :) Pitää vaan vielä kuitenkin miettiä, onko se Hotslings (jossa on ihanat kuosit...) vai joku säädettävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on trikooliina, mutta muutaman kerran kokeilun jälkeen sen käyttö ei ole vielä ihan tuntunut omalta. :rolleyes: Nyt seuraa siis muutamia (tyhmiä) kysymyksiä, jotta saataisiin liinailu kunnolla käyntiin.

Olen kokeillut Kietaisuristi II (mm. kantoliinakanavan sivuilla) -sidontaa. Se on ilmeisesti hyvä sidonta 3 kuukautiselle? Kaikissa kuvissa on kuitenkin isompi lapsi. Mihin näin pienen ylävartalo tässä sidonnassa asetellaan? Kuuluuko tämän ikäistä lasta kantaa jo lonkat auki? Ohjeista en löytänyt tähän mitään tarkkaa ikää. Luulen, että olen sitonut joka kerta liinan liian tiukalle ja siksi lapsen asettelu on ollut hankalaa. Kuinka löysälle / tiukalle liina kuuluu solmia?

 

Nim. Liinailu vielä vähän hakusessa. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisko kellään tietoa, missä Helsingissä/pk-seudulla myydään neobullen rengasliinoja? Entä hotslingsia? Nettikauppoja oon löytäny, mutta olis tietenkin kiva nähdä ja kokeilla näitä ennen ostopäätöstä ja säästäisi myös postikulut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen kokeillut Kietaisuristi II (mm. kantoliinakanavan sivuilla) -sidontaa. Se on ilmeisesti hyvä sidonta 3 kuukautiselle? Kaikissa kuvissa on kuitenkin isompi lapsi. Mihin näin pienen ylävartalo tässä sidonnassa asetellaan? Kuuluuko tämän ikäistä lasta kantaa jo lonkat auki? Ohjeista en löytänyt tähän mitään tarkkaa ikää. Luulen, että olen sitonut joka kerta liinan liian tiukalle ja siksi lapsen asettelu on ollut hankalaa. Kuinka löysälle / tiukalle liina kuuluu solmia?

 

Kietaisuristi II sopii hyvin kaiken ikäisille :) Ihan pienenhän saa siihen kehtoasentoonkin. 3-kuisella pitäisi jo mennä jalat sammakkoasentoon, joten sitä voi käyttää. Muistaakseni se onnistuu yleensä 1-2-kuisellakin, joskus aiemminkin. Pikkuvauvan ylävartalo jää kokonaan liinan sisään, pituudesta riippuen smokkivyö tulee joko niskaan asti tai ylemmäskin. Pään voi esim. nukkuessa laittaa toisen olkaimenkin alle.

 

Sopiva tiukkuus löytyy vain kokeilemalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olisko kellään tietoa, missä Helsingissä/pk-seudulla myydään neobullen rengasliinoja? Entä hotslingsia? Nettikauppoja oon löytäny, mutta olis tietenkin kiva nähdä ja kokeilla näitä ennen ostopäätöstä ja säästäisi myös postikulut.

 

Neobullen myyntipaikkoja ei tule mieleen, mutta Hotslingsiä myy ainakin Vauvabuumi Kalliossa :)

 

Hotslingsistä on tullut näköjään myös säädettävä versio. Milloinhan ehtisi katsomaan lähempää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Miinanen! Mä en oo tollaisen liikkeen olemassaolosta edes tienny, täytyypä käydä katsomassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnistuinpas tänään helposti ilahduttamaan meidän pientä miestä. Ulos lähtiessä jo Manducaan pääsy sai leveän hymyn naamalle, ja vielä muutama juoksuaskel äidiltä pihalla, niin pikkumies kikatteli ääneen... Enpä ole ennen tainnut erehtyäkään juoksemaan muksu kyydissä  :lol: Tätä täytyy selvästi harrastaa enemmänkin, nyt on talvisäällä usein tullut otettua vaunut repun sijasta kulkuvälineeksi. Ja oli kyllä minullakin ihanan vapaa olo, kun pääsi sisään asuntonäyttöön ihan "tuosta vain", eikä tarvinnut miettiä rattaiden sijoitusta alakäytävään odottamaan tai muuta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaaduin sitten tänään ekaa kertaa kantoliinan kanssa. Lapselle ei käynyt kuinkaan ja itsekin selvisin mustelmalla.

 

Mites muut talvikantoliinailijat toimii? Käytättekö liukuesteitä kengissä ja jos niin missä tilanteissa? Oma pyllähdys sattui kaupungilla kun olin siirtymässä kaupasta toiseen ja liukastuin rännistä valuneeseen veteen, joka oli jäätynyt ihan peiliksi. Vaikka jotkut liukuesteet omistaisinkin niin tuossa vaiheessa niitä tuskin olisin käyttänyt kun sisällähän sellaisia ei voi käyttää ja matka oli tosi lyhyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kaaduin myös viime viikolla ja sekin oli just sellanen lyhyt matka parkkipaikalta sisälle, että en edes meinannut aluksi laittaa poikaa Manducaan. Onneksi laitoin, ja ihan sen takia laitoinkin, jos vaikka kaadun. Mulla on tosi liukkaat kengät.

Ei siis ole liukuesteitä. Olen käyttänyt talvella liinaa ulkona lähinnä kaupungilla ja just sellasilla lyhyillä matkoilla, että välillä ajan autoa ja välillä olen jossain sisällä. Jos olen pidemmän matkaa kävellyt lapsen kanssa (esim. mummolaan) niin olen sitten laittanut paremmat ja vähemmän silopohjaiset kengät.

Kävelen (hiihdän :rolleyes:) kyllä yleensä aika varovasti, kun tiedän, että ne kengät on liukkaat. Liinan kanssa kaatuminenkin tuntuu aika turvalliselta, ainakin tietää, että lapsi ei lennä mihinkään ja itsellekin saa kädet alle, eikä tarvi ruveta arpomaan, kumpaa suojaa, itseä vai lasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auttakee avutonta. Meillä on manduca. Mä en osaa käyttää sitä. Tai joo oon kattonu youtubesta ne videot, mutta mua pelottaa etten saa vauvan jalkoja sinne oikein! Eli vauva on 6 viikkoa. Miten ne jalat sais pujotettua näppärästi oikein? Kun herra vetää jalat ihan tikkusuoriksi ja hannaa vastaan kun yrittää nostaa ne olkaimet ylös. Nukahtaa kyllä sitten melkein heti kun sen saa oikein, mutta en yksin saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.