Andrea

Kantoliinat ja kantoreput

1000 posts in this topic

kevyttä vauvaa kantaa helpommin rengasliinassa, kun painavaa lasta =) ettei niin huolissaan kannata olla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokemattoman silmään vaan noi symmetriset näyttää automaattisesti helpommilta ja tukevammilta. Voiko rengasliina kuitenkin hakata ne kaikki? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi mun liina on kyllä oikein laitettuna ihan tukeva. Toki en lähtisi tuon kanssa vaellukselle (koska vaeltamista varten on parempiakin liinoja). Lyhyiden matkojen shoppailuissa, tapahtumissa, matkoilla jne tuo on minusta kyllä tosi hyvä. Sen saa tosi napakasti ja tuon olkapäälle tulevan osan kun levittää tasaisesti koko selän pituudelle, niin saa aika hyvin kannettua lasta koko selällä, ei vain toisella olkapäälä. Noissa pusseissa vaan on varmasti tosi vaikea kantaa lasta kehtoasennossa, koska isommalla vauvalla alkaa sitten jo rengasliinassakin jalat retkottaa ulkopuolella (vrt kuva, lapsi 3 kk).

Kyllä tuossa rengasliinassa voi ihan tukevasti kantaa myös kehtoasennossa, pidemmillä matkoilla vaan on kantajalle kivempi jos lapsi on pystyssä. Nukahtaa kyllä siihenkin.

 

Kevyttä lasta kantaa nyt missä vaan, vaikka käsivarsilla pidempäänkin, mutta painavalle lapselle on kyllä hyvä olla joku liina.

 

Rengasliinan plussat ja miinukset (mun oma arvio)

+ helppo pukea päälle ja pois

+ tosi nopea asentaa kun ei tarvitse kuin ottaa lapsi syliin ja kiristää (ja vähän asetella liinaa olkapäältä/selästä, jotta saa sen tasaisesti)

+ voi jättää päälle vaikka lapsi ei oliskaan kyydissä

+ menee pieneen tilaan eli helppo vaikka nakata vaunuihin/rattaisiin hätävaraksi

+ voi käyttää pienelle tai isolle lapselle

+ voi kantaa edessä, kehtoasennossa, lonkalla tai selässä

+ kohtuullisen edullisia löytyy markkinoilta ja voi jopa tehdä itse, joten voi hankkia useampia, jotka mätsäävät eri asuihin.

- paino ei jakaudu tasaisesti molemmille hartioille (tosin oikein asennettuna sen saa tosi tukevasti koko selälle)

- markkinoilla liikkuu niin monenlaista tekijää, myös TSI, että onko kaikki yhtä hyviä kun toi mun "laatuliina" (www.looma.se)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin etukäteen kuvittelin, että rengasliinalla tai kantopussilla kantaessa olisi selkä vääränä ja hartiat kipeänä. Kyllähän se jonkin verrran kuormittavampi on kuin muut systeemit, mutta minusta lähinnä siksi, että paino tulee yläselkään, kun ei ole mitään lantiovyötä tms. Epäsymmetrisyydestä tuli ensimmäistä kertaa ongelma, kun yhtenä päivänä kannoin yli 10-kiloista 8-kuista lonkalla monta tuntia :lol: Silloinkin alkoi ensimmäisenä särkeä painon puoleista jalkaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös rengasliina ollut todella paljon käytössä. Itse en välittänyt kantopusseista(ollut hotsling ja peanut shell) niin paljoa kun niitä ei saanut säädettyä. Hartivaivaisena pelkäsin että toisella olalla oleva paino saisi mut ihan rammaksi mutta ei, ihan hyvin olen saanut kannettua pitempiäkin aikoja. On vain tärkeää että muistaa asetella liinan hyvin.

 

Toisena meillä on ollut babyhawk josta myös tykkään paljon mutta sen sitominen vaatii aikaa(noin minuutin) jota ei yleensä ole. Hawk on hyvä jos olen ollut sisätiloissa pitkään(ostoskeskukset,ikea) niin tyttö saa siinä nukuttua olematta yhtään tiellä. Tämä on myös selälle/hartioille parempi kuin rengasliina. Kuitenkin molemmista tykkään todella paljon ja kummastakaan en luovu.

 

muoks, meillä rengasliina on maya wrap

Edited by Maro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toisena meillä on ollut babyhawk josta myös tykkään paljon mutta sen sitominen vaatii aikaa(noin minuutin) jota ei yleensä ole. Hawk on hyvä jos olen ollut sisätiloissa pitkään(ostoskeskukset,ikea) niin tyttö saa siinä nukuttua olematta yhtään tiellä. Tämä on myös selälle/hartioille parempi kuin rengasliina. Kuitenkin molemmista tykkään todella paljon ja kummastakaan en luovu.

 

Meillä on tämä sama ja tykkään babyhawkista myös, mutta sille on ihan eri käyttötarkoitukset kuin rengasliinalle. Mä käytän babyhawkia just sellaisissa paikoissa, joissa ei tarvitse yhtenään olla ottamassa pois liinasta. Esim just ostoskeskuksissa, sauvakävelyllä jne. Tuokaan ei vaadi juuri mitään sidontataitoja (esim. noista Kaisun ehdottamista jokunen oli vielä enempi "sidottavia") ja sekin sidonta on tosi helppo eikä suinkaan minusta vaikea tai edes aikaa vievä. Babyhawkia ei oikein voi pitää päällä kun lapsi ei ole kyydissä ja tuntuu että ne olkaimet on ihan joka paikassa (koska ovat niin pitkät) silloin kun hawk ei ole päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

niitä hihnoja voi kieputella itsensä ympärille niin sitä voi kantaa tyhjänäkin. musta rengasliinaan ja bh:n sitomiseen menee sama aika.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
B) Mun tyylissä on varmaan sitten jotain vikaa tai vastaan laittava tyttö vie sen ajan mutta paljon nopeammin saan hänet rengasliinaan. Ekat kerrat kyllä olin varma että jompikumpi meistä kuristuu niihin hihnoihin. Olen tunkenut ne päät sitten vaan johonkin sopivaan koloon, yleensä farkun taskuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, joten kysyn suoraan.

Tekeekö halvemmilla kantorepuilla mitään vai kannattaako suosiolla ostaa Manduca?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos halvemmilla kantorepuilla tarkoitat Patapumia, Ergoa ja muita (ainakin käytettynä edullisia) niin kyllähän niillä hyvin kantaa. Mutta jos tarkoitat rintareppuja (Emma, BabyBjörn...) niin nehän ei ole ergonomisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

musta 50e uutena on halpa noista, ja käytetystä vähän vähempi toki =) tiedän montakin kaveria, jotka on myyneet manducat pois ergon tai patapumin alta, koska on toimineet heillä paremmin. ja kantaneet sillä patapumilla sitten pari vuotta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä oli alkuun käytössä hug a bud -liina joka toimi muuten hyvin mutta poika oli aina aivan hikimärkä siellä ollessaan (oli vaatteita päällä tai ei). Poika siis kyllä esim. nukahti sinne näppärästi kehtoasennossa ihan vastasyntyneenä, mutta tosiaan lämmin oli. Nyt sitten kun poika on kasvanut, on liina toiminut ihan ok tuossa normi X-asennossa. Kantaminen on kevyttä ja helppoa, mutta jotenkin en osaa liinaa käyttää kuin vaan kotona tai muuten sisällä ollessa. Siksipä päädyin ostamaan Manducan reissukäyttöön enkä kyllä ole katunut. Poika viihtyy tosi hyvin (kunhan äiti pysyy liikkeellä) ja jopa mieskin on reppua suostunut kokeilemaan vaikkei liinailusta kiinnostunutkaan. Ennen ostamista kokeilin Ergoa, ja siinä poika ei viihtynyt, syynä se että repun reunat painoi ikävästi pohkeisiin (eli siis jalan pituus ei pojalla vielä ollut ergoon riittävä). Manducassa on käytössä edelleen meillä vauvatuki, vaikka poika kohta lähenteleekin jo 8kg painoa. Ja hyvin siis toimii. Lisäksi ostin kantosuojan talveksi niin ei tarvitse poikaa hirveästi pukea ulos lähtiessä, tuo talvisuoja on mukavan lämmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla on Manduca ja mina vihaan sita. Verenpaine nousee aina kun pitaa kaivaa esille. Nyt kun vauva on yli puolivuotias saan sen vahan paremmin siihen mutta vielakin joka kerta selka ja hartiat on aivan rikki. En varmasti osaa asentaa ja saataa sita oikein ja vika on minussa mutta olen yrittanyt hiki paassa monen monta kertaa. Miten ihmeessa saan sen tukevaksi lantiolle - nyt se vaan on loysa tiukimmassa aseteuksessa??? Kylla kadun niita (kymmenia) puntia, jotka siihen pistin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Manduca on aika reilun kokoinen, hoikemmalla ihmisellä ei välttämättä lantiovyö tule tarpeeksi tiukalle. Riippuu toki ruumiinrakenteesta muutenkin. Ei nyt valitettavasti tule mieleen, mitkä reput olisivat pienemmästä päästä, mutta niitäkin on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ainakin yamo ja sitten se hmm. piccolo muistaakseni. mulle ei ergo tai patapum mennyt tarpeeksi tiukalle aikanaan, yamon hankin sitten.

manduca tiukimmillaan ja mulla menee nyrkki väliin :D että ei ihan tiukalle saa kun oon koettanut.. manducaa ei siis silloin jokunen vuosi sitten vielä saanut =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa vielä varmistaa, että lantiovyö on tosiaan lantiolla eikä vyötäröllä. Tällöin lapsen paino tulee kantajan lantiolle niin kuin rinkassakin. Itse laitan vyön tiukalle ja sitten työnnän sitä alaspäin lonkkia kohti niin pitkälle kunnes se on ihan tiukka. Eipä tästäkään tietysti ole hyötyä, jos lantio vaan on niin hoikka että reppu hulahtaa läpi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitos teille kaikille :)! Eipahan tullut mieleenkaa, etta vika ois ruumiinrakenteessa eika kiinnitystaidoissa. Jotenkin se vaan rempattaa ja on aina vinossa ja heiluu. Ja joo lantiota ei kauheesti tassa osoitteessa oo. Yritan sita aina hivuttaa lantiolle mutta se ei ikina jamahda siihen, vaa jaa jotenkin ilmaan keikkumaan lantiolle enka saa tiukemmaksi. Mies ei ole testannut sita, pitaapa laittaa se testiin vahan isommalle ihmiselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin udella kuinka moni on käyttänyt pelkästään liinoja ja reppuja ilman, että rattaita on ollut käytössä? Onko onnistunut miten ja minkäikäiseksi saakka :) Millä varusteilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli rattaat, mutta vasta 9kk iässä ne kelpasivat.

Pari trikoista alkuun, sitten pari pitkää kudottua. Parisen reppua tai neliötä kesäksi isommalle, rengasliina ja kantopussi :D Ekana mun omaan takkiin tein kantopanelin, sitten takki millä voi kantaa selässäkin kun ikää tuli lisää-ja hyvät aurinkolasit vauvalle.. =)

Nyt neiti on 2v5kk ja enää ei kanneta :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyisin noista kantorepuista. Aiemmin oltiin harkittu ostaa Manduca, mutta huomasin yhdessä kaupassa, että on myös olemassa Pikkolo-merkkistä reppua, siinä ainakin mainosteksti on aika samanlainen kuin Manducassa. Onko niissä kuitenkin jotain eroa, esim. lapsen ergonomian kannalta tms? Nämähän on kyllä ihan käyttäjäkohtaisia juttuja, mutta silti kiinnostaisi tietää, jos jollain on jotain vertailupohjaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole Pikkoloa nähnyt, mutta käsittääkseni se on vähän "neliöliinamaisempi" (kevyempi, mutta tukeva kuitenkin) kuin Manduca. Pääkaupunkiseudulla ainakin Villiankka Espoossa myy molempia, joten siellä varmaan voisi verrata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta Miinanen! Täytyy varmaan vaan mennä sovittelemaan noita erilaisia reppuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan kellään vielä kokemusta Hotslingsin uudesta(?) adjustable-mallista? Meillä olisi aikeissa ostaa jossain vaiheessa Babyhawk, jota käytettäisiin ns. kunnon kantamiseen (metsälenkkeihin sun muihin), mutta sen lisäksi kiinnostaisi hankkia vähän nopeampaan käyttöön sopiva kantoväline. Kantopusseista tykkään kyllä muuten, mutta kun toiveissa olisi, että minun lisäkseni myös mies voisi kantaa niin kantopussiajatus taitaa kosahtaa siihen. Rengasliinoista ei oikein kumpikaan tykätä ihan puhtaasti ulkonäkösyistä, ovat vähän liian hipahtavia makuumme... :P Surffaillessani törmäsin sitten tuohon Hotslings adjustableen, joka ilmeisesti menee hyvin monenkokoisille kantajille, lisäksi kaikki tuotteesta löytämäni jenkkiarviot oli pelkästään positiivisia. Kiinnostaisi vaan kuulla josko joku olisi tuota ehtinyt jo testailemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kantopusseista tykkään kyllä muuten, mutta kun toiveissa olisi, että minun lisäkseni myös mies voisi kantaa niin kantopussiajatus taitaa kosahtaa siihen. Rengasliinoista ei oikein kumpikaan tykätä ihan puhtaasti ulkonäkösyistä, ovat vähän liian hipahtavia makuumme... :P

 

Mä suosittelen edelleen tsekkaamaan www.looma.se

Niillä rengasliinat ei ole mun mielestä mitenkään "hipahtavia" kun ovat yksivärisiä ja laadukkaasta kankaasta.

 

Tuota on ainakin helppo kiristää ja säätää eikä miehenkään tarvitse "kärsiä" kukkakuvioista tms. Värit oli ainakin mun mielestä ihan makeita, tosin itse valitsin tylsästi mustan, että se sitten mätsäisi mahdollisimman monien vaatteiden kanssa...

 

Kuva nettisivuilta:

tvapappor%20copy.jpg

 

Kokemusta noista hotslingeistä ei ole, joten en osaa siihen asiaan kommentoida...

Edited by Antsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omistaako kukaan täällä mitään kantovaatetta? Harkitsen sellaisen ostoa syksyksi/talveksi ja kuulisin mielelläni kokemuksia ja kuvat olisi kivoja myös, nettikauppojen sivuilla on niin vähän kuvia ettei pelkästään niiden perusteella viitsisi ostaa mitään 100-200€:n takkia :rolleyes:

 

Joten jos omistat jonkun kantotakin tai vaikka kantoviitan, -suojan, -paneelin ja mitä niitä nyt vielä on, kuva ja/tai arvostelu tänne, kiitos :) Myös omista tekeleistä! Kantotakeista olisi kiva nähdä kuvia myös ilman kannettavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.