Andrea

Kantoliinat ja kantoreput

1000 posts in this topic

Haluaisin udella kuinka moni on käyttänyt pelkästään liinoja ja reppuja ilman, että rattaita on ollut käytössä? Onko onnistunut miten ja minkäikäiseksi saakka :) Millä varusteilla?

 

 

Me ollaan ainoastaan kannettu pian 19-kuukautista lastamme. Aika hyvät Didymos-liinat siihen kyllä nykyisin tarvitsee (hän painaa jo noin 14-15 kg). Itse käytän lähes ainoastaan pitkää, 4,7 metristä villaista Didymosta, tai kurasäällä pellavaista, sillä se on helpompi pestä. Käytössämme on muutamia kantotakkeja(talvisempi ja sitten välikausitakki), kantosuoja ja sadeviitta. Hattuja, jotka menevät kunnolla niskaan, tossuja (tuulenpitäviä ja villaisia).

Selässä kantaessa käytän peiliä, jotta näen, nukkuuko lapsi.

 

Lapsemme nukkuu päiväunet aina liinassa ja minä nautin kävelyretkistä.

 

Ai niin, talvella liukuesteet omiin kenkiin ovat ihan ehdottomat! Nyt keväämmällä vain hyvät kengät ja aurinkosuoja lapselle (hattu, aurinkolasit).

 

On minulla myös neliöliina, mutta käytän sitä lähinnä kauppamatkoilla jne. Kotona tai pihalla käytän myös lyhyempiä kudottuja liinoja sekä rengasliinaa.

 

Liinailu on mahtavaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on käytössä didymos kantoliina 4,2 m pitkä, mutta jotenkin olen huono sitoamaan sitä :( sen takia on jäänyt vähemmälle käytölle vaikka olisin halukas käyttämän sitä useamminkin :)

 

nyt on käytössä baby björn rintareppu kun pojan saa siihen istumaan naama eteenpäin, kun on siinä iässä että kaikki pitää nähdä ja tutkia :) mutta rehellisesti sanottuna ei varmaan jaksais puolta tuntia pidempää kantaa häntä siinä. ja tulevaisuuden varalle on ostettu manduca. käytin sitä kun jätkä oli ihan pieni ja tykkäsin kovasti, mutta kun siinä ei voi pitää lasta että naama olisi eteenpäin niin joutui alistuu tohon baby björnin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ootko kokeillut kantaa Manducassa lonkalla? Meidän tyttö ei myöskään oikein viihdy jossei saa katsella ympärilleen. Selässä en ole vielä uskaltanut kantaa, mutta lonkalla tyttö viihtyy tosi hyvin :) Siitä näkee ympärille hyvin, ja äitiäkin on helppo katsella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten Patapumilla kannetaan lonkalla vai kannetaanko ollenkaan? Edessä ja selässä oon kantanut tuolla pari kertaa ja nyt thtoisin kokeilla lonkalla, mutten viitsi kuluttaa aikaa asian tutkailuun.

 

Liina on kyllä ehdottomasti parempi, mutta jos toi olis kesällä nopeampi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ en ole lonkalla kokeilut, kun kuulosta jollain lailla hassulta :) täytyy huomenna testailla jos jätkä on sillä tuulella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

samalla tavalla kaikki reput viritetään lonkalle mun käsittääkseni, patapumia vaan epäilen kun ainakaan vanhemmasta mallista ei saanut remmiä irti siitä olkaimesta, mikä helpottaa sitä hommaa.

ei kyllä ainakaan mun päällä ole tuntunut yhtään hyvältä kantaa repulla lonkalla, vaan siinä on liina ollut kivampi.

mutta 15kg ja 91cm nukkui tänään liinaunet lainaergossa, kun väsyi kirppisreissun jälkeen <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisää tyhmiä kysymyksiä.

 

Minkä pituinen liina on paras selässä ja lonkalla kantaessa? Oon 163 cm ja 60 kg. Tuo pitkä liina on ostettu miehen mittojen mukaan (eikä se ryökäle edes ole kantanut vaikka liinaa valitessa lupasi) ja on ihan liian pitkä selässä kannettaessa. Eilen kokeilin selässä kantamista ja moneen kertaan sai päitä kieputtaa etteivät laahanneet maata.

 

Voihan olla, ettei lupaa uuden liinan hankkimiseen heltiä, mutta ainahan sitä saa haaveilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oltiin tänään fysioterapeutilla meidän 9kk ikäisen pojan kanssa, kun hänellä on keskivartalon lihasten hallinta vähän huonoa. Kerroin, että olen kantanut kantoliinassa (kietaisuristi 2 asennossa hug-a-bubissa) ja juuri hankimme ergon, kun ajattelin että se on helpompi kesän tullessa laittaa ulkona päälle kuin liina. Fysioterapeutin mukaan meidän pojalle ergon leveä sammakkoasento ei kuitenkaan ole hyvä, vaan jalkojen pitäisi olla lähempänä toisiaan... Kysyi voisiko kantoliinan sitoa jotenkin niin, että jalat on lähempänä toisiaan... Onko kenelläkään muulla tullut tällaista juttua vastaan? Mikähän olisi hyvä sidonta? Jotenkin jäi kyllä vähän sellainenkin olo, ettei nuo kantovälineet olleet fysioterapeutille ihan tuttuja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

lonkalle on varmaan se lyhyin paras, jotain reilu 2m. 3m pituisella saa jo selkärepun tehtyä, mutta pidemmällä saa lonkkasidonnoissa kyllä keitoa vyötärölle monta kierrosta ylimääräisiä liinanpäitä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ada.lle ei vielä vastattu, mutta lonkkasidonnoissahan ei ole välttämättä (tai riippuu tietenkin kantajakin mallista ;)) niin leveä haara-asento. 9-kuista voisi vielä yrittää kantaa myös "kehtosidonnassa" poikittain istuma-asennossa (jalat koukussa, mutta yhdessä tai esim. nilkat ristissä) - toiminee ainakin jos ei ole kovin pitkä lapsi. Tämä jälkimmäinen tosin ei taida onnistua trikooliinassa.

 

Vaikeahan sitä tietysti on mennä maallikon sanomaan, että onko se Ergon kantoasento lopulta nyt niin kovin "paha". Tavallisesti kehittyvälle lapselle siitä tuskin on mitään haittaa, mutta jos on jotain erityistä, niin voi olla parempi kuunnella fysioterapeutin mielipidettä. Asennot riippuvat paitsi kantovälineestä, myös kannettavan ja kantajan koosta, joten voi olla että vähän isompana Ergokin sopii paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys Manducan käyttäjille:

 

Kuinka paljon tilaa pitäisi jäädä vauvan kasvojen ja kantajan rintakehän väliin, kun aivan pientä (3,5 kg) vauvaa kantaa edessä? Onko pelkoa, että vauva saa liian vähän ilmaa tai olo on muuten epämukava? Miten vauva kannattaa pukea esim. näille lämpimille kevätkeleille, entä kesähelteellä? Voiko Manducaa ylipäätään käyttää talvipakkasilla kun päällysvaatetta tarvitaan enemmän?

 

Me kokeiltiin Manducaa ekaa kertaa, ja varsinkin kun mies oli kantajana niin tuntui, että vauva oli aivan liki ja ohutkin pörröhaalari pahensi asiaa. Sitten kun kokeiltiin mulle, niin ilmeisesti rintavarustus teki isomman hajuraon vauvan pään ja mun väliin, mutta kyllä siinä silti oli aika tiivis tunnelma. Jätettiin myös pörröhaalari pois ja puettiin päällysvaatteeksi velourhousut ja -huppari. Vauva tuntui kyllä viihtyvän ihan ok, kun käytiin lyhyellä kävelyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin ihan pikkuisena vauva tahtoi olla nenä vasten kantajan rintakehää, siinä sitten yritettiin kurkkia onko ilmarakoa :D Yritettiin asetella pää sivuittain, mutta käänteli itse asentonsa ilmeisesti mieleisemmäksi, hyvin tyytyväisenä nukkui. Vauvan pitäisikin olla kiinni kantajassa ja niin ylhäällä, että yllät suukottaa päälakea vaivatta, nämäpä taidetaan mainita ohjekirjassakin. Kantaminen ja vauvan asento repussa kyllä helpottuu huomattavasti, kun vauva hieman kasvaa!

Itse laskisin Manducan yhdeksi vaatekerraksi. Tönkkö haalari on kyllä hankala ihan pienen vauvan ja repun kanssa. Meillä on ollut ohut ja ei-tönkkö vk-haalari +10c keleillä. Myös tuollaisen collegepuvun tms paksumman asun voisin laittaa haalarin sijaan, ellei olisi kovin tuulista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on aloittelijan kysymys liinailusta. :)

 

Meidän 1kk tyttöä ollaan kannettu liinassa tässä kuukauden aikana muutamia kertoja, lähinnä kietaisuristissä pystyasennossa. Jalat on olleet polvikoukussa mahaa vasten (tai sen verran mitä nyt kestovaipan kanssa polvet taipuu mahaa vasten). Ilmeisesti ne on kuitenkin jotenkin huonosti, koska kun neidin ottaa liinasta, niin jalat on ihan painaumilla, niinkuin niihin olis tullut liikaa painoa. En oo tän takia uskaltanut pitää tyttöä liinassa niin paljon kuin olisi halunnut. Välillä lisäksi herää liinatorkuilta itkuisena ja rauhoittuu heti, kun ottaa liinasta pois.

 

Kysymys onkin: oonko laittanut tytön ihan väärin liinaan ja pitäiskö jalat mennä vielä jotenkin enemmän suppuun ja mahaa vasten niin, että peppu on liinassa selkeästi alimpana (ei siis kuitenkaan ns. istu jalkojensa päällä). Vai tuleeko muillakin pieniä kantaessa jalat tolla tavalla ns. pepun viereen? Sammakkoasentoon ei tunnu vielä jalkojansa päästävän. Kokoa tytöllä oli viime neuvolassa 4,5 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on rengasliina, mutta en osaa vauvaa laittaa oikein liinaan.. tai siis mun mielestä vauva on sielä jotenkin tyhmästi, ja näkee ettei neiti sielä tykkää olla..

 

Mitenhän aikasessa vaiheessa voi emma-rintareppua käyttää?? sain sellaisen käytettynä, eikä tietenkään ole käyttöohjeita..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valmistajan mukaan ainakin Baby Björn -rintareppua saa käyttää heti vastasyntyneellä ja luulisin saman pätevän Emmaankin. Noi rintareput vaan ei ole ergonomisia (ei vauvalle eikä kantajalle) eli ihan omassa harkinnassa on, käyttääkö moista vempainta koskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on rengasliina, mutta en osaa vauvaa laittaa oikein liinaan.. tai siis mun mielestä vauva on sielä jotenkin tyhmästi, ja näkee ettei neiti sielä tykkää olla..

 

 

Meillä aloitettiin rengasliinan käyttö aktiivisemmin vasta n. 3 kk aikoihin. Sitä ennen lapsi jäi siinä vähän hassusti tai sitten en vaan itse osannut laittaa sitä siihen oikein. Missä asennossa olet yrittänyt? Pystyssä vai vaakassa? Kehtoasento ei ole meillä toiminut juuri koskaan, ihan pari kertaa olen onnistunut saamaan lapsen siihen niin, että mulla ja lapsella on hyvä mieli. Pystyssä olen tykännyt kantaa paljon enempi, mutta siinäkin saa lapsi olla aika jäntevä ennen kuin se minusta toimii hyvin. Mun lapsi on nyt 7 kk, enkä lähde enää minnekään (edes vaunulenkille!) ellei rengasliina ole mukana, eli ei kannata vielä sun sitä hävittää vaikka just nyt tällä hetkellä se ei sinusta toimisikaan.

 

Ihan ekoina kuukausina meillä käytettiin oikeastaan vain trikoista pitkää liinaa, siinä vauvan sai riittävän napakasti sidottua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas tyhmääkin tyhmempi kysymys; uskallanko jättää neljäviikkoiselta ja lähemmäs viisikiloiselta vauvalta Manducasta baby insertin pois? Neiti ei vaan mahdu millään siihen reppuun insertin kanssa! Vai pidänkö mieluummin insertin paikallaan ja avaan niitä vetoketjuja jolloin kanto-osa pitenee? Ihan pienen kanssahan vetoketjuilla jatkamista ei Manducan ohjeessa suositella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisko kellään vertailevaa kokemusta Mam Ecosta ja muista trikooliinoista? Mä ihastuin tuon Mamin mukana tuleviin töppösiin niin, että tekee mieli ostaa liina ihan vaan niiden takia. ;-) Lueskelin, että tuon Mam Econ pitäisi olla hampun takia vähän viileämpi kun kokopuuvillaisten liinojen, ja samaten jämäkämpi, että käyttöikäkin olisi pidempi. Siinähän jo syitä ostaa toinen liina, vai miten on? Meillä on nyt kaverilta saatu trikooliina, jonka merkkiä en tiedä, keskellä on tasku jossa kirjottu keinuhevonen.

 

Lueskelin ketjua ja tosi monet on miettineet milloin vauvaa voi pitää liinassa sammakkoasennossa. Meidän poika nosti jalkansa jo synnärillä sammakkona koukkuun, joten ihan vastasyntyneestä asti oon pitänyt kietaisuristikakkosessa niin, että jalat roikkuu ulkopuolella. Ainakin on hyvin viihtynyt...

 

Ja meilläkin mennään pelkästään liinaillen, jätettiin tarkoituksella vaunut hankkimatta, jotta liinaa tulee myös käytettyä. Kokemusta vasta pari kuukautta, mutta ei oo kertaakaan ollut sellainen olo että tarttis vaunuja. Ennemminkin tulee tämän tästä mieleen, että ei oltais tännekään päästy vaunujen kanssa, tai että olispa nytkin hankalaa jos pitäis vaunuja lykkiä. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas tyhmääkin tyhmempi kysymys; uskallanko jättää neljäviikkoiselta ja lähemmäs viisikiloiselta vauvalta Manducasta baby insertin pois? Neiti ei vaan mahdu millään siihen reppuun insertin kanssa! Vai pidänkö mieluummin insertin paikallaan ja avaan niitä vetoketjuja jolloin kanto-osa pitenee? Ihan pienen kanssahan vetoketjuilla jatkamista ei Manducan ohjeessa suositella.

 

Ja mulle Bebesissä neuvottiin nimenomaan jatkamaan sitä vetoketjulla insertin kanssa.. :rolleyes:

*muoks ja siis Manducan käyttöä kuvaavissa videossakin näin tehdään eli vauvalle avataan se vetoketju inserttiä käytettäessä.

*muoks2. ja eihän sitä insertiä siis saa edes kiinni molemmista neppareista ellei se vetoketju ole auki.. Ymmärsinköhän mä nyt sun tekstin oikein mitä tarkoitit?! :unsure:

 

Mutta siis viime kesänä kun neiti painoi hiukan vajaat 6kg jätettiin insertin käyttö pois ja käytettiin ilman. Heti kun vain jalat/lonkat aukesi tarpeeksi. :)

Edited by Sannulini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas tyhmääkin tyhmempi kysymys; uskallanko jättää neljäviikkoiselta ja lähemmäs viisikiloiselta vauvalta Manducasta baby insertin pois? Neiti ei vaan mahdu millään siihen reppuun insertin kanssa! Vai pidänkö mieluummin insertin paikallaan ja avaan niitä vetoketjuja jolloin kanto-osa pitenee? Ihan pienen kanssahan vetoketjuilla jatkamista ei Manducan ohjeessa suositella.

 

Minäkin avaisin sen vetskarin vaan. Se insertti on kuitenkin hyvä jaloille, kun muuten ei varmaan polvitaipeet yllä sinne kankaan reunoihin ja jalat jää sojottamaan. Meillä jätettiin se insertti käyttämättä vasta kun polvitaipeet tuli hyvin siihen reunoille. En kyllä muista missä iässä unsure.gif

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaiken kaikkiaan kolmet nepparit siinä vetoketjun lähistöllä; siksi insertin on kyllä saanut kiinni vaikka vetoketju on kiinnikin. Koetan nyt kuitenkin avattuna, josko helpottaisi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Manducan käyttäjiltä tiedustelisin, minkä ikäisenä olette alkanut kantaa lasta selässä? Onko siihen olemassa joku sääntö tai ohje, milloin vauvan voi selkään laittaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohjeessa luki, että 8 kg alkaen. Sanoisin kuitenkin, että jossain 6-9 kk paikkeilla tai myöhemmin riippuen lapsesta.

 

Meille tuli Manduca, kun Enska oli 8-kuinen ja vähän ennen sitä olin alkanut kaivata selässäkantamismahdollisuutta (trikooliinaan ei oikein viitsinyt opetella selkäsidontaa, eikä kantopussillakaan voinut). Alkuun tosin pystyi selässä kantamaan vain jos oli seurassa, koska 1) lapsi ei oikein viihtynyt "yksin" siellä ja 2) nukahtaessa ei saa yksinään sitä pääntukea paikalleen. Ja myöhemmin on pystynyt kantamaan selässä vain, jos on joku avustamassa selkäänlaitossa, koska tuo penska ei oikein viitsi kuunnella ohjeita ja yrittää edelleen nousta selkään seisomaan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.