Andrea

Kantoliinat ja kantoreput

1000 posts in this topic

Muutimme juuri kerrostalosta rivitaloon, ja nykyään meillä on siis hieman pihaakin hoidettavana. Manduca on aivan loistava, heitin pojan (9 kk) iltapäivällä selkääni ja sain leikattua ja haravoitua nurmikon (tai niittyä se siinä vaiheessa jo muistutti :D ) sekä harjattua pihakivetyksen. Olen 160-senttinen ja 58-kiloinen, mutta jonkin verran Manducaan jää päälläni vielä kiristysvaraa näin kesävaatetuksessakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, hyvä sitten, että kysyinkin. Eli varmaan on parasta jättää se Manducan ostaminen vähemmän mahakkaaseen aikaan, jolloin sitä saa sovitettuakin ja varmistettua, että säädöt käyvät. Olisi nimittäin mukava, että se menisi myös ilman ulkovaatteita girl_haha.gif . No eipä tässä kauaa enää mahan kanssa kärvistellä, muista kiloista en tiedä... wink.gif

 

 

eikös se minimimitta ole ilmoitettu jossain, joten mittanauhaa käteen ja muistelemaan mitä se vyötärö oli ennen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miinanen tarvii ehdottomasti pitkän kudotun liinan. Eikös noi olleet kantoreppu ja neliöliina? Mä en usko, että ihminen voi pärjätä ilman kudottua. Ei vaan ole mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin joo, tuo kudottu liinahan se oli mitä joskus kaipailin :lol: En vaan mitenkään usko, että sitä voi käyttää vastasyntyneen kanssa. Kun, öö, ei vaan voi :rolleyes: Sitten myöhemmin joskus kun tarvitsee tehdä selkäsidontoja (ja jostain syystä ei halua käyttää Manducaa) niin sittenhän se on tietysti ihan välttämätön. Mutta sen pitää kanssa olla tosi pitkä sitten.

 

Ja totta ihmeessä pitää joku kantopussi/rengasliinakin hankkia, mutta niillä ei ole niin kiirettä, kun en niissä voi vastasyntynyttä kantaa kumminkaan (ja miehellekin riittää tuo Manduca).

Share this post


Link to post
Share on other sites

kantopussi ja rengasliina on huippuja vauvalle ;) vauvaa kun vielä jaksaa kantaa yhden olan varassa muutamiakin tunteja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suhtaudun erittäin skeptisesti siihen, että edelleenkään onnistuisi se kehtoasennossa kantaminen minulta. Koska kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, tässä parituhatta:

 

post-169-127998381815_thumb.jpg post-169-12799838264_thumb.jpg

 

Vasemmanpuoleisessa kuvassa noin nelikiloinen viikon ikäinen ja kuppikoko varmaan Ö. Huomatkaa vauvan naaman sävy :lol: Oikeanpuoleisessa kuvassa taas noin kolmikiloinen kuukauden ikäinen vauva (ei oma, vaan lainattu) ja kuppikoko reilussa puolessa vuodesssa kutistunut jonnekin lähemmäksi aakkosten puolivälin alle.

 

Yritin viritellä tuota 1-viikkoista Enskaa myös alemmaksi, mutta koska siellä oli ne tissit, niin ei vaan onnistunut. Vauva jäi joko töröttämään jonnekin puolen metrin päähän tai sitten olisi pitänyt asentaa se navan korkeudelle näkymättömiin. Lainavauvan kanssa sitten paljon myöhemmin ilmeisesti onnistui paremmin (ainakaan vauva ei valittanut), mutta en tiedä olisiko Enskan kokoisella onnistunut pienempienkään tissien kanssa.

 

Tulokas Toiskalle ei ole painoarviota vielä tiedossa, mutta minulla ainakin on jo tässä vaiheessa raskautta paino sama kuin viimeksi synnyttämään lähtiessä. Aika epätodennäköistä siis, että ainakaan pienempi tuo rinnanympärys olisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille ostettiin bäby björnin kantoreppu ja ihan ok vehje...Vaan vauva ei rauhoitu siihen, kun hamuaa vaan. Sitten alkaa kohta kauhea huuto ja sitten onkin nälkä, vaikka juuri söi. Jätkä siis 8vk. Onko muilla ollut samaa ja onko mennyt ohi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en varmaan vielä tänne ole kerennyt hehkuttamaan, miten ihana mun uusi Tuli-kantoreppu onkaan!

Aina tulee hyvälle mielelle kun kuosi on niin kaunis :grin: (tosin pikkusen tässä kuvassa valoitus vääristää värien kirkkautta...)

34865_10150216681685276_679620275_13573518_8209028_n.jpg

Edited by Antsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aina tulee hyvälle mielelle kun kuosi on niin kaunis :grin:

 

Mä tulen aina hyvälle mielelle sun kuvista, kun tuo poika on niin söpö. :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ hehee... Onhan toi meidän poika kyllä tosi ihana :)

 

Mä tilasin omani netistä www.babytuli.com

Tosi hyvää palvelua, vastaavat nopeasti viesteihin jos on jotain kysyttävää ja siellä oli muutama muu nätti kuosi.

 

Turun Babyboom & Kidz messuille syyskuun alussa on tulossa heidän edustaja esittelemään, että siellä kannattaa käydä hypistelemässä jos on vähänkään reppukuumetta ilmassa.

Edited by Antsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaisissa vaatteissa olette kantaneet lapsia talvisin? Ihan pienten vauvojen talvisista kantovaatteista olisin lähinnä kiinnostunut. Meille on tulossa loppusyksyn vauva, mutta ihan pieniä tuulenpitäviä haalareita on vähän vaikea löytää. Tällä hetkellä tulokkaalle on odottamassa trikooliina ja Manduca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kantotakki olisi varmasti näppärin, saman takin alla äidin vartalo lämmittää vauvaa kivasti-eikä vauva tarvitse sinne alle kuin villahaalarin, ja lämpöisen hatun+rukkaset+töppöset.

kauppaankin/bussiin/asioille mennessä olisi helpointa kantotakin kera, takki vaan auki ja vauvalle ei tule kuuma-vaihtoehtona ottaa vauva pois liinasta, riisua se toppahaalari yms, sitten takaisin liinaa. ja poislähtiessä sama rumba :D

noita liikkuu hyvin käytettynäkin ja on todella hyvä jälleenmyyntiarvo, jos uuden päättää ostaa. kannattaa valita sellainen millä voi kantaa sekä edessä että selässä, on pitkäikäisin. sinne takin alle mahtuu suunnilleen 3v saakka jos joskus noin isoa on vielä tarve kantaa oman takin alla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kannoin viime talvena tyttöä oman takin alla. Takki ei suinkaan ollut virallinen kantotakki vaan A-linjainen toppatakki ihan perusmallistosta. Normaalisti olisin voinut valita kokoa pienemmän, mutta ihan hyvältä tuo ilman kannettavaakin näytti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös miehen vetoketjulliset isot hupparit on tosi käteviä kantotakkeja pienellä vauvalla ;) Ite oon käyttäny p.o.p.in raskausfleeceä, kun siinä saa sivuja leveämmäksi vetoketjujen avulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään kotiutui meille manduca. Meillä tyttö 5 viikon ikäinen vähän alle viisikiloa, eli sen vauvatuen kanssa tarkoitus kantaa. Kerratkaapa vielä, että miten ne vauvan jalat oikein on tarkoitus asetella siihen sammakkoasentoon.

 

Mulla olis sama kysymys, kun kohta tota rääpälettä (vielä alle 3,5 kg) vois jo varmaan yrittää reputtaakin... Se baby insert näyttää kauheen leveältäkin siitä haarojen kohdalta :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun mulle on tästä vinkattu, niin palailen aina nauramaan ressulle Enskalle :grin: :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olis sama kysymys, kun kohta tota rääpälettä (vielä alle 3,5 kg) vois jo varmaan yrittää reputtaakin... Se baby insert näyttää kauheen leveältäkin siitä haarojen kohdalta :unsure:

 

 

Ei vauvan jalkoja laiteta babyinsertissä sammakkoasentoon vaan buddha-asentoon. Pienen vauvan jalkat menee aika luonnostaan siihen asentoon, eli jalkapohjat vastakkain. Eli ei yritetä väkisin vääntää niitä jalkoja johonkin asentoon.

 

Mä muuten rakastan omaa manducaa ja olen onnallinen että investoin rahani siihen. Ei kaduta lainkaan. Mä olen luopunut tuplista ja laittanut esikoisen takaisin omiin rattaisiin ja kuopus vaan manducaan. Mutta nyt kun säät alkaa kylmetä niin pitäisi keksiä jotain vaatetta vauvalle tai itselleni. Mulla ei ole ehkä varaa sellaiseen kantotakkiin, jos se on hirveän kallis. Ostin vauvalle nyt ainakin villahaalarin ja sillä se toistaiseksi pärjää vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kyttäilin kesällä noita kantotakkeja ja ostin käytetyn Suse's Kindercoatin muistaakseni 50 eurolla. Siinä on kaksi takkia samassa, ohut vedenpitävä ja fleecetakki, joita voi pitää yhdessä ja erikseen. Se fleece on aika paksu, joten sopii varmaan hyvin talvitakin vuoriksi. Olen nyt pitänyt sitä kuoritakkia pelkästään ja ilman etupaneelia, kun tuo kannettava on tällä hetkellä sen verran matalalla ettei ole tarvinnut :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan kellään kokemusta vesiliinasta? esim. babyidea kai valmistaa, en tiedä onko vastaavia muillakin. Uimahalli- ja kesällä rantakäyttöön ajateltu... tässä on toi babyidean linkki... Kiinnostais, mutta haluaisin ensin joltakin vähän käyttökokemustietoa ennenku lähtee hankkimaan tällaista. http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/vesiliina.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä saatan toistaa myös jo ketjussa olleita asioita, mutta...

 

Onko kellään kokemusta Ergo-kantoreppuun saatavasta Infant Insertistä? Meillä oli jo esikoisella Ergo (voin suositella :) ) käytössä sitten joskus nelikuisena, pienemmälle olin ajatellut kantoliinaa (Babu-trikoinen oli) mutta jäpikkä ei koskaan siinä viihtynyt, jotenkin koin että oli liian "tiiviisti" ja sitten kun ei ihan pieni ollut, siirryttiin reppuun.

 

Tai sitten kaipaisin kokemusta tuosta Infant insertistä, semmoisen voisin vielä hankkia mutta tuntuu ettei raaskisi laittaa rahaa mihinkään kovin paljon kalliimpaan myös ihan pienille -sopivaan viritykseen, reppuun tai liinaan, kun parin kolmen kuun päästä tuo Ergo tullee sitten käyttöön..siis että en raaskisi mitään uutta hankkia.

 

Poistin välistä pari riviä, kun tuohon Ergoon liittyen vain vastailen. Kysyjän vauva tosin voi olla jo kasvanut sopivankokoiseksi pelkkään Ergoon, mutta jospa joku muu hyötyy vastauksesta. Mulla on ollut käytössä Ergo-kantoreppu ja se vanhanmallinen Infant Insert (U:n muoto, muut paitsi alareuna topattu paksummin) eli ei se uudempi Heart-to-Hearth -versio. Ite oon tykänny kovasti käyttää ihan muutaman viikon ikäisellä ja vielä suurpiirtein 5-kuisellakin. Tuotepaketissa oli kuvat tän Insertin käytöstä kahdella eri tavalla, vauva joko vaaka- tai pystysuunnassa. Pienellä vaakasuunta oli mun mielestä ehdottomasti parempi, en tiiä oisko se pystysuunta edes silloin onnistunut. Isommalla lapsella pystyasentokin oli ok. Kun muksu on tarpeeksi iso ei tietysti tarvita koko inserttiä ollenkaan. Tämmöisiä kokemuksia mulla Ergosta ja Infant Insertistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vesiliinavastauksia sain toisaalta.

 

Nyt mieltäni vaivaa kudottujen kantoliinojen iso viidakko.

Haluaisin siis hankkia kudotun pitkän (n.5m) liinan, mutta apua... vaihtoehtoja on monia, jokainen suosittelee omaansa, värivaihtoehtoja on vaikka muille jakaa jne jne.

 

Kriteereitä kantoliinalle olis ainakin

keveys (tällä hetkellä käytössä trikooliina, ja se on aika paksu)

"viileä" samasta syystä

kestävä :)

 

Oon ite löytäny esim haikarankehto-, Girasol, Vatanai-, BB-Slen jne. ja oon jo ihan pihalla mikä vois vastata omia tarpeita parhaiten. auttakaa, jos vain osaatte :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Didymos tuntuu olevan suosittu ellei suosituin. Mä ostin huutonetistä Girasolin liinan ja oon ollut tyytyväinen. En kyllä tiedä onko niillä pienillä eroilla loppujen lopuksi paljoa väliä - kunhan pituudessa ja tukevuudessa löytyy (vinojoustavuus lienee plussaa, en ole itse muita kuin vinojoustavia kokeillut) niin melkein neuvoisin valkkaamaan värin perusteella. ;) Itse ostin tuon Girasolin liinan, koska kaverilta lainassa ollut oli ihan väärän värinen eikä sopinut mun vaatteisiin ollenkaan. :D Sen lainaliinan merkkiä en nyt muista, mutta se vaikutti olevan epäsuosittu sen perusteella mitä netistä löytyi, musta kuitenkin ihan hyvä kaikilta muilta ominaisuuksiltaan paitsi sen värin osalta.

 

Miksi haluat juuri ohuen liinan? Meinaan, että talvi kun on tulossa niin viileys ei välttämättä olisi ihan ekana kriteerinä. Mun kokemus on, että paksukin kudottu liina tuntuu kevyemmältä kuin trikoinen, vaikka toki kudottukin voi hiostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Manduca on kyllä ihana lipsrsealed.gif . Kiitos suosituksista! Ihan harmittaa, kun sitä ei tullut hommattua jo esikoisen aikoihin, harkitsin kyllä, mutta mies pisti tenän. Pipan lailla (en kyllä ole luopunut tuplista, en koskaan niitä hommannutkaan, kun en löytänyt oikein hyviä...) olen käyttämässä Manducaa tuplien sijaan. Tosin toistaiseksi esikko on kävellyt tyytyväisenä ja vauva on saanut olla vaunuissa. Ajattelin ahtautua Manducaan ihan lämpimämmissäkin vaatteissa, tuntuu, että säätövaraa riittää. Vauvalle vaan pitäisi löytää jostain minihaalari, se näyttää haasteellisemmalta kuin odotinkaan, mutta kaipa niitä tulee kauppoihin, kun ilmat viilenevät.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.