Andrea

Kantoliinat ja kantoreput

1000 posts in this topic

Mä olen miettinyt juuri tätä, että minkälaisia kokemuksia pienikokoisilla tai ainakin pienihartiaisilla ihmisillä on kantorepuista, erityisesti ehkä ergosta, mutta tietenkin muistakin. Vai olisiko parasta vain käyttää kantoliinaa? Missä esimerkiksi ergoa pääsisi kokeilemaan pk-seudulla?

 

Mä oon kanssa aika pienikokoinen ja oon saanut Ergon ihan kivasti toimimaan. Se muidenkin mainitsema kiristysremmi pitää vaan laittaa aika kireelle.

 

Mä ostin ton meijän Ergon Tuusulan Vekaravintistä. Siellä pääs sovittaan ja sai opastusta sen käytöstä. Muitakin myyjiä varmaan löytyy, koska Babyidealla on paljon muitakin jämyjä pk-seudulla:

Babyidean jämyt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Menen siis kokeilemaan Ergoa varmaankin Bebesiin, niin näen miten nämä mun hartiat sopii yhteen sen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan kannettu tyttöä alkuun liinassa ja nyt kuukausi sitten hankittiin Yamo. Edelleen kotosalla liina on käytössä, mutta muualla Yamo on näppärämpi käyttää. Mä tykästyin itse Yamoon enemmän kuin Ergoon, se on jotenkin kevyemmän oloinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on Tricot-Slen ja Hotslings. Jälkimmäinen siksi, että olisi muka helpompi ja nopeampi käyttää kuin pitkä trikooliina. No such luck :rolleyes: Sovitin kyllä myyjän avulla sen, mutta en vauvan kanssa (nukkui, mokoma :lol:). Myöhemmin on käynyt ilmi, että pussi on sinänsä ihan sopivan kokoinen, mutta vauva ei sinne kovin helposti sujahda, koska rinnat ovat tiellä. Isomman kokoinen pussi roikkuisi liian alhaalla.

 

Olisiko jokin rengasliina tms. parempi, vai sinnittelenkö vain tuon trikooliinan kanssa siihen asti, että Enska kestää kantorepussa? Jos nyt tuonne tissien sekaan mahtuu siinäkään :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minulla on Tricot-Slen ja Hotslings. Jälkimmäinen siksi, että olisi muka helpompi ja nopeampi käyttää kuin pitkä trikooliina. No such luck :rolleyes: Sovitin kyllä myyjän avulla sen, mutta en vauvan kanssa (nukkui, mokoma :lol:). Myöhemmin on käynyt ilmi, että pussi on sinänsä ihan sopivan kokoinen, mutta vauva ei sinne kovin helposti sujahda, koska rinnat ovat tiellä. Isomman kokoinen pussi roikkuisi liian alhaalla.

 

Olisiko jokin rengasliina tms. parempi, vai sinnittelenkö vain tuon trikooliinan kanssa siihen asti, että Enska kestää kantorepussa? Jos nyt tuonne tissien sekaan mahtuu siinäkään :rolleyes:

 

 

Rengasliina on tosi hyvä hankinta juuri säädettävyytensä vuoksi. Kyllä mä suosittelisin myymään kantopussin pois ja ostamaan tilalle rengasliinan. Sillä voi kantaa tosi isoakin lasta, ja jos toiveissa on lisää lapsia, se käy ihan vastasyntyneellekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kaverilta lainassa rengasliina. Käyttäminen jäi muutamaan kokeilukertaan, koska olo oli huteran epävarma. Sai pelätä, että vauva kampeaa itsensä sivukautta ulos hetkenä minä hyvänsä. Ehkä tämä on tottumiskysymys, en tiedä.

 

Kozy Carrier - neliöliina on vaikuttanut meillä paremmalta. Meillä on sellainen leobardikuosinen malli, miellyttää myös silmää. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillà on Mam Eco -liina ja voin suositella sità, on ollut meillà paras hankinta vauvaa varten! Ihan pienenà kannoin kehtosidonnassa, mutta en saanut siità koskaan tarpeeksi napakkaa ja vaikka vauva viihtyi ja nukkui siinà, en itse ollut ihan vakuuttunut. Tytòn kasvettua opettelin kietaisuristi2:n ja pian opin sitomaan sen aika nopeasti ja nyt tyttò viihtyy mainiosti! Kàyn sillà ostoksilla, kàvelyillà ja nopeilla ulkoilureissuilla. Tarpeellinen myòs kotona imuroidessa, tytòn kiukutellessa tai muuten vaan halipulassa, ihan ykkònen lentoasemalla ja matkoilla. Mukana tulevat myssy ja tòppòset on olleet myòs nàppàràt. Suosittelen! ;)

 

Yamo kiinnostaisi kovasti, niin mieskin saisi kanniskella, kun ei ole mokoma pitkàstà liinasta kovin innostunut. Voisi olla kàtevà reissun pààllà... Lisàà kokemuksia Yamosta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytännössä varmaan ainoa syy, miksi vielä käytän tuota Hotslingsiä on se, että se mahtuu käsilaukkuun paremmin kuin 5,5 m trikoota :lol: Vaikka liina onkin aika nopea sitoa ja hyvä kantaa.

 

Rengasliinankin jos hommaisi, niin sen pitäisi sitten olla pieneen tilaan menevä. Eli ei mitään ylimääräisiä toppauksia tms. Toisaalta kantoreppu tms. miesyhteensopiva vehje pitäisi hommata kuitenkin joskus. Tekisi mieli ostaa Babyhawk nyt kun dollarikin on halpa ja voisi tilata suoraan valmistajalta oman mielen mukaan. Vaikka joutuisi alv:n maksamaan niin ei se kallista olisi silti. Mikähän mahtaisi olla tulli tuollaiselle kantovehkeelle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli alkuun trikooliina, ostin Stockalta mutta en muista merkkiä. Oisko ollut joku MeandMama tai joku sellanen. No kuitenkin. En tykännyt hirveesti kun tuntui että valui ja valui aina alemmas ja Jätkä makas jossain meikäläisen navan tienoilla.

Sit ostin Hoppedizin kudotun ja olen ihan in laaaaaaaaaav. Se on niiiiiin hyvä ja niiiiiiin tukeva ja niiiiiiin ihanan värinenkin vielä. ;)

 

Olen vakaasti harkinnut nyt ostaa tuon Babyhawkin. Olen sen käytössä nähnyt ja kovin on kehuttu.

Pitää eka vaan testata vielä ennen ostopäätöstä. Ja Ukkokultakin meinas että se vois olla hyvä hällekin (uskomatonta!!) kun jää isäkuukaudelle ja tahtois mennä Jätkän kanssa ulkoilemaan ilman kärryjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin Viipero (viipero.net) myös vuokraa Ergoa kokeiltavaksi, joku muukin paikka on mutten muista nyt nimeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ihan saman viestin olisin voinut kirjoittaa! Babyhawkia olen lukenut kehuttavan (varsinkin ulkonäköä ;)), lieneekö näppärä? Ergoa kyllä ollaan vahvasti harkittu, pitää vaan päästä kokeilemaan ennen ostoa. Liinailu ei meilläkään oikein hyvästä tahdosta huolimatta lähtenyt sujumaan.

 

 

Meillä on Babyhawk. Kannan sillä 16kk vanhaa muksua. Kyseessähän ei oikeastaan ole kantoreppu vaan neliöliina, eli Babyhawkissa ei ole solkia vaan liina sidotaan päälle. Kannan lasta sekä selässä että mahan puolella. Kokemusta ihan pienen kantamisesta tuolla liinalla ei ole kun tyttö oli jo melkein vuoden kun liinan hankin. Luulen, että sopii paremmin vähän vanhemmalle lapselle, mutta tämä on aika mutua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuo babyhawk on kyllä kivannäköinen, mutta siinä ei ole niskatukea. Tuo kangaslärpäke ei anna yhtään tukea isommalle lapselle.

 

Liinan yläosa on vahvistettu ja tukee niskaa ihan hyvin. Voi olla, että pesujen myötä lörpistyy, mutta uutena ainakin on ihan tukeva.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä olen miettinyt juuri tätä, että minkälaisia kokemuksia pienikokoisilla tai ainakin pienihartiaisilla ihmisillä on kantorepuista, erityisesti ehkä ergosta, mutta tietenkin muistakin. Vai olisiko parasta vain käyttää kantoliinaa? Missä esimerkiksi ergoa pääsisi kokeilemaan pk-seudulla?

 

Mun käsittääkseni ainakin Kenguruu verkkokaupalla on fyysinen piste Untamontie 10 C 35

00610 HELSINKI Käpylässä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies ei oikein innostunut Babyhawkista. Ei saa olla mitään solmittavaa, kuulemma :rolleyes: Ja rengasliinasta tulin itse lopulta siihen tulokseen, että ei se taida edelleenkään olla minun juttuni. Kun paino tulee vain toiselle puolelle, niin ennen pitkää selkä kipeytyy kantamisesta. Siis vaikka vaihtaisi puoltakin :)

 

Kantoreppuja alamme siis vertailla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä tilasin babyhawkin valmistajalta, oma valitsemillani kuoseilla (isälle oma) ja yhdellä taskulla. Saas nähdä meneekö tulliin vai tuleeko suoraan kotiin :D Noh, vaikka menisikin tullin kautta, niin laskeskelin, että ei tule paljon kalliimmaksi kuin Suomesta ostettuna.. ja täältä ostetut siis saa vain yhdellä kuosilla, ja kuosien valikoima on tosi rajallinen. Saas nähdä milloin se tulee ja päästään testaamaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Huggis ja Ergo. Vuokrasin aluksi Ergon matkaa varten, mutta kun osoittautui hyväksi, lunastin repun itselle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Mamin trikoinen kantoliina sekä Patapumin taaperoversio. Molemmista ollaan kyllä tykätty. Tuo Patapum ostettiin kun esikoinen oli 5kk ja saatiin vahingossa taaperoversio. Hyvin se on toiminut pienemmälläkin lapsella, kun otettiin se samantien käyttöön (poika oli tuolloin 65cm ja 7kg). Edelleen jaksaa kantaa vajaa puolitoistavuotiasta sillä (n. 80cm ja 10kg). Liinaa ollaan käytetty vauvalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oletko uskaltautunut liikenteeseen isomman kanssa niin, että vauva on liinassa? Mua vähän arveluttaa, mutta pitää joku päivä kokeilla...

 

Isaa kannoin vauva-aikanaan itse tehdyllä trikooliinalla, joka oli mitä mainioin (ja aika edullinen) ratkaisu. Tytön ollessa 4-5 kk käytettiin ostosreissuilla ja muilla autokeikauksilla Vitmin rengasliinaa, jonka ostin käytettynä ex tempore kun tuli niin hyvännäköinen liina vastaan :rolleyes: .

 

Itse tehdyn liinan tilalle ostin Alpoa odottaessa Mam Eco -liinan, koska sitä kehuttiin tukevammaksi ja sitä kautta pitkäikäisemmäksi kuin tavallista trikooliinaa (ohjeen mukaan sillä voisi kantaa lasta noin 15 kiloon asti, esikoinen on nyt 13-kiloinen eli voisi kokeilla...). Alpo on ollut liinassa muutaman kerran ja se on tosi jämäkän tuntuinen päällä.

 

Jotenkin tosiaan vauva liinassa + sinkoileva taaperoinen -kombo vähän arveluttaa mua ja siksi liinan käyttöä ei olla ihan täydellä teholla aloitettu. Uskoisin kesän kuitenkin olevan hyvää kantoliina-aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaista liinaa suosittelette aloittelijalle? Esikoisen aikana liina ei ole ollut käytössä mutta nyt ajattelin, että se voisi helpottaa arkitouhuja.

 

Onko sidonnat helppo oppia itsekseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mustahan piti tulla jo esikoisen aikaan liinailija, mutta eipä sitten tullutkaan. Rengasliinaa kokeilin, mutta kumpikaan ei tykätty enkä jaksanut sitten ostaa mitään muuta. Rintareppua käytin muutamia kertoja, kun oli tarvetta, muuten en käyttänyt mitään vauva-aikana. Sitten myöhemmin ostin ergon, mutta sitäkin on tullut käytettyä lähinnä vain matkoilla eli muutamia kertoja vuodessa. Nyt otan sen taas parin päivän päästä mukaan Kreikkaan, kun lähden nuoremman pojan kanssa kaksin saarihyppelylle. Käytän sitä tarpeen vaatiessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Millaista liinaa suosittelette aloittelijalle? Esikoisen aikana liina ei ole ollut käytössä mutta nyt ajattelin, että se voisi helpottaa arkitouhuja.

 

Onko sidonnat helppo oppia itsekseen?

 

Vissiin trikoiset liinat on helpompia aloittelijalle ja pienen vauvan kanssa, joustaa paremmin eikä sidontojen tarvitse olla niin vimpan päälle. Mulla on käytetty Hug-a-Bub, jonka kanssa ollaan tytön kanssa vähän harjoiteltu kotona, lisäksi mulla on kantopussi mutta uskon että se pääsee enemmän oikeuksiinsa isomman lapsen kanssa joka voi kulkea helposti lonkalla -meidän vauva ei oo yhtään tykänny kehtoasennoista.

 

Mä olen ihan ominpäin harjoitellut sidontoja, muutaman kerran ennen vauvan syntymää kuivaharjoittelin nallen kanssa :lol: ja sitten ihan rohkeasti tytön kanssa. Ihan hyvin oon saanu liinan päälle, ollaan kokeiltu neljää eri sidontaa ja kaikki on onnistunu ihan hyvin! Nyt polttelee jo opetella sitten joskus selkäsidontoja ;) mut sitä varten tarttee eka hankkia kudottu liina.

 

Kannattaa hankkia rohkeasti tarpeeksi pitkä liina, ettei jää sidonnat vajaiksi sen takia että liina loppuu kesken. Aika hyvin se kangas hupenee jo parissa kiepautuksessa kropan ympäri, vaikka aluksi tuntuukin että se on kilometrin pituinen... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Patapum ja tykkään siitä kovasti. Ihan hirveen kauheesti ei sitä olla käytetty, mutta ne kerrat jotka käytetty ollaan, ovat menneet tosi hyvin. Ostoskeskuksissa pyöriessä ollut lostava, kun jätkä ei ole jaksanut maata kärryissä.

 

Uimahallireissulla äsken koin repun erittäin tarpeelliseksi, kun piti roudata jätkä, kassi sekä bumbo. Kun jätkä oli repussa, niin sain hyvin nuo kamat kuskattua.

 

Huomenna lhdetään Kanarialle ja sinne Patapum on lähdössä. Lentokentällä varmaan hyvä, sitten kun joutuu rattaat jättämään. Ja aateltiin me itse kohteessakin reppuilla.

 

Kaapista löytyy myös Vauva-lehden mukana saatu kantoliina. Käytettiin sitä alussa jonkin verran. Ihan kiva liina sinällään, mutta jäi sitten aika pian turhaksi, kun ruvettiin reppua käyttämään. Reppu on paljon kätsympi, en jaksa sitoa ja pelata liinan kanssa.

 

Kotona me ei kyllä kanniskelua harrasteta. Eikä reppu enää ole aina mukana ostosreissuillakaan, kun jätkä istuu rattaissa.

 

Onko tossa Patapumissa muuten jotain paino- tai muuta rajaa? Eli missä vaiheessa pitää siirtyä taaperomalliin?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.