Andrea

Kantoliinat ja kantoreput

1000 posts in this topic

Onko Manduca kovin vaikeakäyttöinen? Tarkoitan sitä, että voisko sen ostaa vaan netistä vai kantsiiko mennä liikkeeseen, jossa varmaan saisi opastusta käyttöön?

 

Me on menty tähän asti trikoisella hugabubilla, mutta nyt neidin ollessan 8-kiloinen ei kantamis-mukavuus ole enää sieltä parhaimmasta päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä Manducan käytön oppii helpost itsekin, asiantuntevan myyjän kanssa tuotteesta vaav saa varnasti paljon enempi irti. Eli minä kyllä sovittaisin ennen käyttöä. Jos sun paikkakunnalla on liinalainaamoa tai kaveria, jolla on manduca (tai muu kantoreppu) niin pääset vähän sovittamaan tuntumaa ja toisaalta aina reppua käyttänyt voi siinä samalla sitten opastaa ja kertoa parhaat kikat. Välttämätöntä se ei suinkaan ole, eli jos asuu jossain kauppojen ulottumattomissa, niin kyllä edelleen uskaltaisin ostaa manducan. Sovittaminen minusta taas on muuten järkevää ennen ostopäätöstä, etenkin jos samalla voisi kokeilla muitakin reppuja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän Manducan mukana tuli tosi hyvä kuvallinen käyttöohje :) Ihan sellainen missä on kohta kohdalta näytetty kuvin eri kiinnitysvaihtoehdot ja niiden vaiheet. Mies haki sen myymälästä ja siellä oli näytetty kyllä vielä, miten pieni vauva asetellaan siihen, mutta se kuvaohjekin on musta ihan riittävä. Käytettynä jos ostaa niin kannattaa varmistaa, että on se ohje tallella!

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ja ^^ Kiitos vastauksista! Kyllä me sit päädyttiin siihen, että mennään ihan hakemaan se sieltä kaupasta se reppu. Miehelle on joskus Manducaa soviteltu lapsimessuilla ja sille se oli hyvä, mutta mulle ei pystytty silloin sovittamaan, kun oli se vauvamaha tiellä. Ja kun mä sitä kumminkin enemmän käytän, niin halutaan sit varmistaa, että on myös mulle hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vajaan viikon olen nyt käyttänyt ihanaa Tuli-kantoreppua ja oon ihan ihastunut siihen (kiitos Antsa! :lipsrsealed:)! Tähän asti oon siis kantanut trikoisella liinalla ja se on ollut vielä ihan hyvä (tyttö painaa nyt 7,5 kg) mutta talven tultua alkoi olla hankala kun ei tuota trikooliinaa oikein saa hyvin liukkaiden talvivaatteiden päälle. Tuon Tulin saa helposti vaatteiden päälle ilman että pelottaa että se luistaa pois hartioilta. Tyttökin viihtyy siinä hyvin, sekä edessä että selän puolella! Ja se on NIIN nätti! :D

 

emmamei_large_large.jpg?1291930790

Edited by Nanna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vajaan viikon olen nyt käyttänyt ihanaa Tuli-kantoreppua ja oon ihan ihastunut siihen (kiitos Antsa! :lipsrsealed:)! Tähän asti oon siis kantanut trikoisella liinalla ja se on ollut vielä ihan hyvä (tyttö painaa nyt 7,5 kg) mutta talven tultua alkoi olla hankala kun ei tuota trikooliinaa oikein saa hyvin liukkaiden talvivaatteiden päälle. Tuon Tulin saa helposti vaatteiden päälle ilman että pelottaa että se luistaa pois hartioilta. Tyttökin viihtyy siinä hyvin, sekä edessä että selän puolella! Ja se on NIIN nätti! :D

 

 

 

Hih, tulin ihan samat asiat mielessä hehkuttamaan tänne, mutta Nanna. kerkiskin ensin!

 

Eipä muuta kuin kompskomps täysin! (Muoks. paitsi että meillä ei ole tyttö, vaan poika, mutta muuten painoa myöten samikset!)

 

(Mulla on ruskea reppu norsu-kuosilla, tykkeen!)

Edited by NelliKaneli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten teillä on vauvat suhtautuneet Manducaan? Meillä kun ekaa kertaa tyttö laitettiin, niin kamala huuto ja mua pelottaa että siihen jotenkin sattuu? Tyttö on kuitenkin jo 4kk että ei ihan pieni enää. Onko teillä muilla ollut alussa huutoa ja kuinka pian vauva on tottunut? Sain siis tuon lahjaksi ja harkitsen että pitäisikö mennä tytön kanssa liikkeeseen, että näyttäisivät siellä miten siihen laitetaan, että asento olisi varmasti oikea...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemuksia kantosuojista tai kantovaatteista? Mä olen vähän miettinyt josko pitäis hankkia jotain varustusta kantamiseen, lähinnä siis Manducalla kantamiseen. Kantosuojaa ajattelin helpoimpana vaihtoehtona, mutta niiden käyttömukavuus vähän arveluttaa: saako nuo näppärästi puettua parkkipaikalla, kun riistän pojan turvaistuimesta reppuun? Entä paksuus: kantosuojia kun on kahta paksuutta, niin kumpikohan olisi monikäyttöisempi? Veikkaisin sitä paksumpaa - ainahan voi laittaa alle vähemmän vaatetta. Kantosuoja olis matalan investoinnin ratkaisu.

 

Toisaalta vaihtoehtona vois olla joku kantotakki tai -viitta. Näytänkö kaksipäiseltä norsulta kantotakissa? Aika arvokkaitakin nuo kantotakit ovat - ovatko ne oikeasti hintansa väärti, vai pitääkö vaan ajatella niin että niistä saa hyvin rahaa takaisin kun myy joskus pois käytettynä?

 

Tätä samaista asiaa itsekin olen pohtinut ja jos jollain olisi tietoa, kokemuksia tai vinkki sivustolle, jossa vastaus näihin kysymyksiin löytyisi, olisin todella kiitollinen! :) Meillä kantovälineeksi on hankittuna pitkä MaM Eco-liina ulkoilua ajatellen, eikä Manduca, mutta kantovaatetuskysymys silti lienee sama. Pätevä ratkaisu olisi unisex-malli, jossa kantosuojaa voisi kätevämmin käyttää sekä mies että minä omien takkien ja vaatteiden kanssa? Kantotakit ilmeisesti ovat hyvin pitkälti naisille suunnattuja eivätkä miehille istune niin miehekkäästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suse's Kindercoat ainakin on unisex-mallinen. Tai ei ainakaan kovin naisellinen, sen verran järkyttävä möhkäle minusta sen kanssa tulee :lol: Hyvin on pärjätty, mutta... No, kannattaa sovittaa noita, joko lapsen tai nuken kanssa. Minulla on XXL-kokoinen Suse. Loppuraskaudessa käytin sitä kuoritakkia ilman kantopaneelia. Nyt ulkoillessa on päällä molemmat takit (kuori+fleece), minulla t-paidan lisäksi vähän paksumpi sisäpaita ja vauvalla sisävaatteiden päällä ohut villahaalari (ellei sitten ole muutenkin jo college- tai velourhaalari sisällä), niin vähän siinä ja siinä on että meneekö vetskari kiinni. Hihoihin saa koko kädet piiloon, kun ovat niin pitkät :lol: Ei ole hajuakaan mitä vuosikertaa tämä on, kun uusimmassa mallissa on kuulemma pidennetty hihoja...

 

Osa ongelmaa on varmaan siinäkin, kun tuo vauva on vielä niin pikkuinen että se koko möhkäle on rinnan korkeudella. Ja minulla on rinnaympärystä enemmän kuin vähemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten teillä on vauvat suhtautuneet Manducaan? Meillä kun ekaa kertaa tyttö laitettiin, niin kamala huuto ja mua pelottaa että siihen jotenkin sattuu? Tyttö on kuitenkin jo 4kk että ei ihan pieni enää. Onko teillä muilla ollut alussa huutoa ja kuinka pian vauva on tottunut? Sain siis tuon lahjaksi ja harkitsen että pitäisikö mennä tytön kanssa liikkeeseen, että näyttäisivät siellä miten siihen laitetaan, että asento olisi varmasti oikea...

 

Meidän vauva protestoi aina, jos nostetaan Manducan kyytiin ihan väsyneenä. Jos laitan pojan Manducaan levänneenä ja tyytyväisenä, nukahtaa sitten myöhemmin rauhassa, mutta tosiaan väsynyt lapsi reppuun niin seurauksena on huutoa.

 

Mun mielestä Manducan omassa käyttöohjeessa oli hyvin opastettu sitä kantoasentoa, samoin Manducan nettisivuilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marleena, kokeilitko, rauhoittuuko vauva, kun lähdet liikkeelle? Meillä oli aina välillä pojan kanssa niin, että alkoi aluks huutaa, kun laitettiin Manducaan, mutta rauhoittui heti, kun lähdin liikkeelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo meillä on kans tuo, että alkaa heti huutaa, kun alan asetella Manducaan ja jatkaa itkua, kunnes lähden liikkeelle. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kantsii itse pysyä rauhallisena vaikka lapsi vähän protestoisikin. Varmoilla liikkeillä vaan lapsi hyvään asentoon ja sitten liikettä. Kantoliinoissa ja -repuissa on hyvä puoli se, että lasta voi hyssytellä isoillakin liikeradoilla ja useimiten liike rauhoittaa lapsen kuin lapsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lueskelin ketjua muutamia sivuja taaksepäin ja tuo Tuli reppu vaikuttais mahtavalta! mellow.gif

 

Muutama kysymys siitä kuitenkin: Onko siinä mitään säätöä vauvan koon mukaan? Kun noissa kuvissa on aika iso lapsi niin mites sellainen seitsemänkiloinen, jääkö pää sinne reunan sisään?

 

Ja miten vauva sujautetaan reppuun? Saako etuosaa jotenkin auki niin että reppu on kuitenkin selässä jo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut Tuli käytössä nyt jonkun aikaa, silloin kun aloitettiin repun käyttö oli oma lapsi jo yli 7 kg, mutta ihan pieni tosiaan humpsahtaa sinne repun sisälle aika hyvin. Kavereiden lapsia kun olen kannellut, niin jo noin 2-3 kk ikäistä vauvaa voi tuolla kantaa vaikka siinä ei ole samanlaista vauvatukea kuin esim. ergossa tai manducassa. (Toki esim. ergon insertti tuohon käy ihan samalla tavalla kuin ergoon, jos haluaa alkaa säätää extra-tyynyjen kanssa)

 

Vähän varmaan riippuu vauvan pituudesta, että miten sisälle se jää, mutta kyllä sellainen ihan pieni 2-3 kk natiainen on aika umpisukkelissa siellä. 7 kg tietty on jo vähän isompi ja lopulta se lapsi kasvaa niin, että kädet on noin kainaloista asti repun ulkopuolella kuten tässä kuvassa. Lapsi on siis kuvassa n. 1 v 2 kk ja painaa n. 13 kg. Kuvassa on kannan vain väliaikaisesti etupuolella, normaalisi kannan takana etenkin pitkät matkat.

 

166997_10150350554475276_679620275_16401434_3997672_n.jpg

 

En nyt ole ihan varma ymmärsinkö oikein tuota jälkimmäistä kysymystä, mutta mä laitan lapsen kyytiin näin. Alempana ohjeet selkään laittamiselle.

 

Tuossa kuvasarjassa näkyy paremmin myös tuota repun rakennetta, eli siinä ei ole erillistä kangasta lapsen ja kantajan välissä vaan lapsi on ihan suoraan kiinni kantajassa olipa sitten etu- tai takapuolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vinkeistä Manducan kanssa :girl_smile: Kävimme liikkeessä saamassa opastusta ja samalla saimme mukaan suomenkieliset käyttöohjeet, jotka jostain syystä puuttuivat paketista. Meillä oli yksi vetoketju aukaisematta repusta, joka varmaan hankaloitti tytön asentoa aika paljon.... :girl_to_take_umbrage2: Liikkeessä tyttö oli repussa ihan tyytyväisenä, eli ehkäpä se tästä lähtee, nyt täytyy vaan kotona jatkaa totuttelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä löysin kirpparilta hotsilingsin ja olen aivan innoissani siitä. Mulla on kokemusta huggiksesta ja manducasta, molemmat ovat todellanhyviä mutta olen niin laiska sitomaan liimaa tai kiinnittää manducaa ja samalla änkeä vauvaa sinne ja kurotella taakse laittamaan hihnoja kiinni. Toi hotslingiä on niin tajuttoman helppo käyttää ja poika kyydissä nauttii sivulla istumisesta todella paljon. Manducassa se ei jostain syystä tykännyt olla vaikka laittoikin istumaan sivulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Samoin tykkään Hotslingsistä tosi, tosi paljon just sen helppouden vuoksi. Ei solmuja, lukkoja, naruja, klipsejä tai mitään. Heität vaan liinan päälle ja vauvan sisään. Ja meidänkin typykkä on viihtynyt siinä tosi hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on BB-sling ja se on meillä eniten käytetty kantoväline. Se kun on aina valmiina ja näppärä ottaa mukaan. Itseasiassa tuo tällä hetkellä matkustaa autossa jatkuvasti. Kätevä heittää olan yli ja lapsi kyytiin (mä kannan siinä välillä tota isompaa, 3,5v poikaa ja välillä pienempää 2v poikaa). Kumpikin matkusaa pääasiassa tyytyväisenä liinassa, Junnu oikein pyytää kyytiin. Poitsu ei enää tahdo malttaa, se haluaa kävellä ite. Toi liina on ollut meillä nyt reilu pari vuotta ja aika tiiviissä käytössä. Ei ole mennyt miksikään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös rengasliina ahkerassa käytössä. Niissä vain kannattaa ehkä sovitella erilaisia olkapääratkaisuja, toiset istuu paremmin kuin toiset. Mulla itselläni on Looman laskostettu olkapää, mutta kun olen kokeillut laskostamattomia, niin ero on ollut merkittävä. BB-slingissä taitaa olla aika voimakkaat laskokset, niissä on kyllä nätit värit. Minusta rengasliina on kuitenkin aika edullinen hankinta ja sitä voi hyvin käyttää asusteena ja se on hyvin käyttökelpoinen esim. juhlissa juuri nopeutensa ansiosta, eli väri on kyllä erittäin tärkeä ominaisuus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taidan yrittää bongata käytetyn ja pistän kiertoon, jos ei sovi :) Pääsee helpommalla tän muksun kanssa ;)

Hotslingsiä kokeilin esikoisen kanssa ja en kyllä saanut millään toimimaan. Tässä tosiaan huomaa tän että kaikki ei sovi kaikille :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.