Andrea

Kantoliinat ja kantoreput

1000 posts in this topic

on siinä, mulla oli tätä ongelmaa myös kun isompaa kannoin 2v sitten tällä. ei vaan istu mulle :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksa/ehdi millään selata koko ketjua, mut oliko täällä jossain ohjeita sidontoihin? Vauva on nyt 1 kk ikäinen ja alkaa olla kohta kiire totuttaa liinaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

youtube on hyvä kanava löytää erilaisia ohjeita ihan videoina sidonnoista

 

Lisäksi http://www.kantoliinakanava.fi/ löytyy kuvallisia ohjeita. Eikun opettelemaan, ja jos et yksin saa selvää ohjeista, älä arkaile kysyä apua alueesi kantoliinatukihenkilöltä.

Edited by Keijukainen-79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kyselinkin jo tuolla kantoreppuketjussa repuista, mutta hoksasin nyt vielä Tulin neliöliinankin! Siis mitä oleellista eroa siinä on nyt sitten Tulin reppuun? Nopeampi tai hitaampi laittaa? Kumpi on selälle (Ja muutenkin) parempi kun kannetaan pidempiä aikoja?

 

Onko tuollainen neliöliina yleensäkin nopea ja helppo laittaa päälle, verrattuna pitkiin liinoihin? Pitkää liinaa meillä ei jakseta taiteilla päälle, eikä se helpolta tunnu esim. metsään mentäessä, joten yksinkertainen "asennus" on välttämätön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

on se ihan nopsa kun siihen oppii, ja isomman lapsen kanssa nopeampi kun ihan pienen :) mulla olisi jouten joko neliö (babyhawk) tai sitten halfbucklen mallinen missa on lantiovyö pehmustettu+solki ja ylähihnat solmittavat. kumpikin on pääväriltään ruskeita, mieluusti annan lisätietoa ja kuvia saa jos jotain kiinnostaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katselin noita neliöliinan sidontoja, ja siinäkin nuo pitkät liinanpäät roikkuupi maassa. Eli ne ovat varmaan hankalat pukea ulkosalla... Ehkä reppu on meille helpoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kiinnostaisi kantopussi kovasti, helpottaisi mahdollisesti paljonkin tulevaisuudessa eloa. Mites, kuinka hyvin tuollainen kantopussi istuu ns. isomman ihmisen kroppaan, meneekö ne kantajan koon mukaan tavallaan ne kantopussien säädöt? Suositelkaa malleja jne, tarjotakin saa jos ylimääränä pyörii ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kantopussi menee kantajan koon mukaan ja sitä on aika helppo säätää kääntämällä pussia olkapäältä.

 

Mä olen itse enempi rengasliinan suosija, mutta varmasti kantopussikin on ihan kävetä jos/kun löytyy oikea koko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos infosta :)

 

Olen siis tosi aloittelija näissä hommissa, kaikin puolin ;) Minulle vaan tuota kantopussia suositeltiin kun ollaan koiraperhe ja nakero pittää saada joskus nopeasti&näppärästi mukaan lenkille jne. Ja tosiaan tuo näppäryys ja nopeus on plussaa myös muutenkin. Olen kamalan kömpelö sitomaan (tai no onhan hoitsun jotain osattava..) mitään niin siksi tuo liina esim. vieroksuttaa. Tosin tuo rengasliinahan on periaatteessa kiinteä... kö, ettei sitä tarvitse sen kummemmin sitoa?

 

On tämä jatkuvaa opiskelua tämä vauvahomma kyllä :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rengasliina on periaatteessa kiinteä ja toimii kuin kantopussi sillä erotuksella, että sitä pystyy kiristämään ja löysyttämään vauvan koon, kantoasennon ja tarpeen mukaan. Eli et ole sidottu kantamaan vain tietynkokoista/ikäistä vauvaa tietynkokoisena ja tietynkokoisella pussilla. Meillä rengasliina toimi ihan vauva-ajasta nykyiselleen, kulkee mukana kauppakassissa tai autossa, eli pääsee lyhyitä matkoja helposti kulkemaan. Rengasliina on yleisesti tehty kudotusta kankaasta, jolloin se on tukeva ja pitkäikäisempi kantoväline.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitosta, tuo rengasliina kuulostaa erihyvältä myöskin - selailin nimittäin tuossa siitä kertovia sivujakin :) Siinä pystynee kuitenkin lasta kantamaan pitempiäkin aikoja, siis vaikkapa juuri lenkkeillessä reitillä jonne esim. rattailla ei pääse tai rattaat on raskaat ottaa mukaan? Liikutaan kuitenkin koirien kanssa vaikka missä, pääosin kyllä ihan teitä pitkin että aluksi ainakin lenkeillä vauva saa lähteä vaunuilla. Mutta juuri vaikka pissatuslenkeille olisi jonkinlainen liina näppärä, ei tarvitsisi puljata vaunujen kanssa 15min takia jos isäntä on esim. töissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä sä alkuun varmasti pärjäät renkulalla lenkitysreissut, mutta jos ajatellaan pitkäikäisyyttä, niin yhdenolan liinat (renkula, kantopussi tms.) ei koskaan ole niin ergonomisia kuin kahdella olalla olevat.

 

Mutta alkuun, ennenkuin vauva kasvaa, varmasti toimii hyvin, mutta yhtälailla ergonominen kantoreppu (mm. manduca, ergo) vois toimia sulla hyvin juurikin noiden koirien takia. Saa tukevammin puettua päälle, mutta ei ole niin "hankala" kuin pitkä sidottava kudottu liina. Sanon "hankala", sillä liinalla sulla on niin paljon vaihtoehtoja kantamiseen, edessä, kyljellä, selässä, ja vaihtoehtoja sidonnoissa löytyy niin pikasidonnoista monimutkaisempiinkin.

 

Kannattaa kantovälinettä miettiessä harkita tarkkaan käyttöpaikat, käytön kesto ja se, miten pitkäikäisen kantovälineen haluaa.

 

Rengasliina ja varsinkin kantopussi on nimenomaan pikaliinoja, toimii hyvin siirtymissä ja lyhyissä hetkissä, mutta jos ajatellaan että lähdet maastoon lenkkeilemään vaikkakin vain lyhyeksi ajaksi, noi kaksiolkaiset ratkaisut (kantoREPUT, kantoliinat) on suositeltavampia. Olisko sulla mahdollista tutustua alueesi liinalainaamon valikoimaan ja tutustua erilaisiin reppu-, rengas- ja liinavaihtoehtoihin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan alkuun, kotihommiin ja noille pissatuslenkeille sitä liinaa kaavailtiinkin apuvälineeksi. Sitten pidemmille lenkeille jne oli puhe että hankitaan ihan tukeva, molemman olan reppu tai rinkka - mikä nyt sopiva sattuu olemaan. Isäntä aikoi osallistua kantopuuhiin myös että lienee kahden kantovehkeen osto edessä jos noissa ei hirvittäviä säätömahdollisuuksia ole vai onko?

 

Ja niin, minulle jää usein arkisin ruokakaupassa käynti joten siinäkin olisi näppärämpi vaihtoehto joku muu kuin vankkurit. Kauppaan on 3min kävelymatka ja tosiaan meidän päivälenkit koirien kanssa ei ole kuin kortteli ympäri, max. 30min. Pitemmälle lenkille tosiaan ainakin aluksi ne vaunut on parempi vaihtoehto. Kunhan nakero sitten kannattelee enemmän itseään niin voisi olla ajankohtaista tuo rinkka/reppu- vaihtoehto lenkeille.

Edited by Janes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kantorepuissa on aikakin aika hyvin säätövaraa, meillä on Pikkolo (vähän niinkuin Manduca) ja se kyllä meni ihan kiltisti sekä mulle että miehelle testattaessa. Ja meillä on kuitenkin se 20cm ja 15kg eroa.. Pitkissä liinoissa (yli 5m) pystyy varmaan kans aika kivasti kikkailemaan sen pituuden kanssa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on käytössä yhteinen Tulin kantoreppu, vaikka ollaan ihan eri muotin mukaan rakennettuja.

Yhtään pidemmille matkoille kuin rappuset ylös, kotoota postilaatikolle, autosta kauppaan jne suosittelisin jotain muuta kuin yhden olan liinaa. Kyllä niilläkin tietty kantaa, mutta parempiakin vehkeitä on. Mulla on usein esim. juhlissa rengasliina kun se on paljon kauniimpi kuin reppu (eli käy asusteena) ja välillä lapsi on kyydissä, sitten juoksentelee/nukkuu kopassa tms niin rengasliinaa voi edelleen pitää päällä eikä se näytä hölmöltä...

 

Shoppailuille, lenkeille, matkusteluun jne sitten kantoreppu on parempi. Se on nopea, käy usein molemmille kantajille ja verrattuna rinkkoihin menee pienempään tilaan (esim. matkalla!) ja on muutenkin paljon kevytrakenteisempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

janes, mie esimerkiksi hankin innoissani käytetyn kantopussin (hotsling), joka ei sitten toiminutkaan joko kokonsa (en ollut aivan varma sopiko, tais olla kuitenkin liian iso), sen takia ettei neiti tykännyt olla siinä jalat sumpussa ja koska en vain oppinut käyttämään sitä. oli syy mikä tahansa, luovuin ja myin sen jo pois. meidän vauva kun on jo yli 6kk niin päätin ruveta neliöliinaa tehtailee...se on ilmeisesti sopiva siitä lähtien kun vauva levittää jalkansa sammakkoasentoon/haarat levälleen, eli on meille passeli. jotkut ovat käyttäneet pienemmilläkin. huutonetissä oli joitain edullisiakin liinoja myynnissä, ja pois saa myytyä jos ei tykkääkään :) ja tosiaan kantoliinaverkosto suomessa on melko hyvä, jostain varmasti löytyy neuvojia siellä missä itekin asuu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä neliöliinaa voi ihan mainiosti käyttää jo ihan pienellekin, ei tarvitse odottaa mihinkään puolen vuoden ikään. :)

 

Mä itse en tykännyt ihan pienellä noista pusseista ja rengasliinoista, mun mielestä lapsen saaminen siihen oli hankalampaa ja jotenkin ne eivät tuntuneet niin tukevilta ihan pikkuisen kantamiseen kuin mitä olisi halunnut. Neliöliina toimi meillä sen sijaan hyvin ja ekojen kuukausien ajan hoidinkin melkein kaikki koiran lenkityksetkin sen kanssa kun vauva nukahti siihen nopeasti ja oli kiva kun sai kulkea sellaisiakin reittejä mitkä olisi vaunuilla ollut hankalia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia tiedoista kaikille :)

 

Eli tuhlaanko rahojani vaan jos menen ja ostan ens´alakuun vaikka rengasliinan? Siis kotona kanniskeluun kotitöiden aikana, noille vartin korttelinkiertolenkeille jolloin saatan siellä kaupassa siis kipaista myös? Vai hetikö ostettava joku tukevampi kanniskeluvempele?

Mä en täältä hirveästi äitejä tunne eikä kaveripiirissäkään taida olla ketään. Ainakaan kanniskelijamammoja. Ei ole tullut puheeksi, edes koko tämä meijän vauvarojekti :unsure:

 

Hirveetä rautalangasta vääntöä nyt tämä koko kantojuttu - minun kohdalla ainakin raskaus on tehnyt minusta hieman hitaan ja huonosti selkokieltäkin ymmärtävän, vaaleilla hiuksilla ei liene osuutta asiaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et tuhlaa rahojasi. Rengasliina on tosi kätevä, myös isomman lapsen kanssa. Tarpeen mukaan voit sitten hankkia myös kantorepun tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja savosta löytyy laajasti porukkaa jos apua tarvii ;) ite en taida oikeastaan mitään vielä osata :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rengasliinaan et tuhlaa rahoja, sillä se antaa sulle mahdollisuuden kokeilla, toimiiko noihin pikakäynteihin. Jos ei, niin voit jättää sen kuitenkin itsellesi myöhempää käyttöä varten, ja taas harkita sit enemmän, mikä vaihtoehto ois sulle toimiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hassua, kun liina- ja reppuketjut ovat erikseen.. Kun mulla on asiaa kumpaankin liittyen :P

 

Tänään lämmintä n. +20, ulkona vilpoinen tuuli. Ja poika ja minä AIVAN hikisiä kaupunkikävelyn jälkeen. Käytössä siis Tuli- reppu. Mulla on muutenkin nyt tosi epävarma olo :unsure: Poika painaa naamansa kiinni mun ihoon ja pelkään ettei se saa kunnolla henkeä. Lisäksi en tainnut osata laittaa säätöjäkään ihan oikein, kun toinen olkain painoi kättä.

 

Mietin tässä sitten, että oliskohan neliöliina tai lyhyt kudottu viileämpi? Kantoliinalainaaja esitteli mulle eilen 3,6 metristä kudottua, jolla sitoi aika näppärän näköisesti lasta kyytiin. Kudottua tulis kuitenkin vaan se yksi kerros vauvan päälle...

 

Jos tästä kesästä tulee yhtä lämmin kuin viime kesästä, niin ei me tuolla repulla voida kyllä kantaa :( Tänäänkään ei ollut edes vielä oikeasti kuuma...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.