Andrea

Kantoliinat ja kantoreput

1000 posts in this topic

mie oon todennut neliön hyväksi kantovälineeksi :) ja ihan vaan ite tehdyn perusteella ;) oon kokeillu myös Tulia pikaisesti, se on todella kevyt ja hyvä kantaa, hihnoissa ei ollut hirveästi toppausta. kudotulla tosiaan voi saada laitettua 1 kerroksen kangasta vauvan selän puolelle, et sekin toimii...pellava(sekoittee)sta tehty neliökään ei kovin kuuma ole ;) ehdottomasti parempia nuo kaksi on kuin trikooliina jos viileyttä haluaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saan kyllä helposti vauvan trikoiseen liinaan, ehkä sitten kudotullakin onnistuisi. Pitänee varmaan tosiaan mennä kokeilemaan johonkin.

Edited by Citronella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin jonkun viileämmän ja nopeamman liinan kuin trikooliina vauvalle, joka ei vaunuissa viihdy.

 

Meillä on neliöliina (Babyhawk), mutta sen käyttö on jäänyt aika vähiin sen jälkeen kun hankittiin reppu.

Eli ihan pienellä vauvalla neliöliina on varmasti ihan hyvä, viileämpi ja nopeampi vaihtoehto kuin trikoinen liina. Kudottu liina ei ole vaikeudessaan trikoista liinaa hankalampi, etenkin jos liinan käyttö on jo tuttua. Sen sijaan neliöliinaa viileämpi tai nopeampi se ei ole.

 

Reppu on meillä ollut tosi ahkerassa käytössä taaperon kanssa, neliöliinaa ei oikeastaan ole käytetty n. 8 kk jälkeen lainkaan.

 

Mulla ei ole catbirdbabyn neliöstä kokemusta, mutta Tulin neliö on ainakin tosi pehmoista kangasta ja topatumpi verrattuna Babyhawkiin. Neliöissä ei yleensä ole kauheasti pehmusteita olkaimissa eikä lantiovyössä, mutta Tulin neliössä on enempi fyllinkiä kuin BH:n neliössä. Molemmissa kuitenkin alkaa tulla koko vastaan meidän 90 cm 1,5 v naperon kanssa. Kyllä kummallakin varmasti vielä hätätilanteessa kantaisi, mutta paremmalta tuntuu repun kanssa. Ehkä suurin syy tähän on se, että repussa on topattu ja napakka lantiovyö ja reilusti täytettä myös olkaimissa, joten kantomukavuus on parempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä koin poikien kanssa reput (Yamo ja Patapum) hankaliksi niiden remmien takia ja siksi kiinnostaisikin tuo neliöliina. Kantaminen loppui tuossa vuoden kieppeillä noisdta kummastakin, kun alkoivat viihtyä rattaissa. Sinänsä en tarvitse pitkäikäistä ratkaisua. Ja jos tyttö tulee kasvussa veljiinsä, niin koko ei tule vastaan pitkään aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Kozy Carrierin neliöliina, joka on mun mielestä ollut ihan toimiva. Reppuun verrattuna tykkään siitä, että neliöliinan saa jotenkin enemmän kroppaa myötäilevämmäksi eikä ole mitään solkia tms. painamassa. Tuossa Kozy Carrierissa on topatut olkahihnat ja se tuntuu niiden ansiosta mukavan pehmeältä. Hihnat on myös sen verran pitkät etten näe oikein mahdollisuutta siihen etteivätkö ne pituutensa puolesta riittäisi vaikka lapsi kasvaisikin.

 

Se mikä meidät ajoi hankkimaan tuon neliöliinan lisäksi Patapumin oli se, että neliöliinassa meidän pienehkö poika on aika uppeluksissa siellä sisällä eikä nähnyt ulos niin hyvin kuin olisi halunnut. Varmaan sitä lantiovyötä ja etupaneelin alareunaa rullaamalla olisi saanut pojan ylemmäs liinassa, mutta silloin kantaminen ei tuntunut minusta niin hyvältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaista kangasta ja kuinka paljon kannattaa ostaa tsi-kantoliinaa varten? Saisi ainakin mieleistänsä kuosia, ja aika paljon ilmaahan noissa valmiiden liinojen hinnoissa tuntuu olevan. Vaikka eihän toki se kangaskaan ilmaista ole.

 

Kuinka leveä ja kuinka joustavaa kankaan täytyy olla? Onko muita kangasostoksilla huomioitavia asioita? Mikä tekee jostain liinasta ylivertaisen muihin nähden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^riippuu teetkö trikooliinan vai kudotun liinan, ja kuinka pitkän?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trikooliina on kohtuullisen helppo tehdä itse.

 

Hanki vaan napakkaa trikoota, saa olla aika paksuakin. Mun omasta mielestä n. 250-280 gr/m² on hyvä paksuus ja hiukan saa olla elastaania, ehkä joku 2-4%. Kaikki ei kyllä siitä tykkää, ja "kaupan liinoissa" taitaa harvemmin olla joustoa. Minusta se helpottaa sitomista ja tuntuu päällä mukavammalta.

 

Pituutta saa olla se n. 5 m. Molempiin päihin kannattaa tehdä pienet viisteet, jotta solmu olisi helpompi tehdä ja pienempi. Keskikohta kannattaa merkata jotenkin. Pieni merkki tai esim. tasku koko liinan leveydelle helpottaa käyttöä.

 

Leveys valmiissa liinoissa on n. 60 cm. Se on ihan sopiva pienelle vauvalle ja isoahan nyt ei juuri trikoisessa liinassa kannetakaan.

 

Eli jos ostat n. 5 m kangasta, täyden leveyden, niin saat siitä kaksi liinaa ja lisäksi jää vähän varaa saumavaroille/päärmeille. Suuri Käsityölehdessä oli muuten n. vuosi sitten kestovaipan ja kantoliinan ohje. Sieltä voisi saada vinkkejä myös...

 

Oman kokemukseni mukaan hyvää trikoota kuviollisena on vaikea ellei mahdotonta löytää. Lisäksi se nurjapuoli näkyy sidonnassa jonkun verran, joten kuviollista trikoota käyttäisin liinassa vain siihen taskuun. Yksivärinen trikoo ei samalla tavalla ole ruma nurjalta puolelta...

 

Kudottua liinaa en tekisi itse. Niitäkin löytää käytettynä sen verran edullisesti, että laadukkaan palttinakankaan hankkiminen verrattuna käytetyn liinan hankintaan tulee turhan kalliiksi. Jos nyt kuitenkin päätät ryhtyä hommaan, niin kudotussa liinassa on hyvä, jos kangas on vinojoustavaa. Vinojoustavuus helpottaa käyttöä ja on mukavampi sidonnassa. Leveyttä voisi olla n. 70 cm, että käy myös isommalle lapselle.

 

Onhan näitä TSI-projekteja nähty, missä esim. pellava-vohvelikankaasta tehdään pitkä kudottu liina eikä sitä mikään estä, mutta ei se edulliseksi tule missään tapauksessa. Ja voihan siinä itse tekemisessä olla sellaista tunnearvoa, mitä ei rahassa mitata, mutta jos pääsyy tehdä kantoliina itse on raha, niin varoitan vaan, että halvaksi kudotun liinan tekeminen ei tule. Trikoisenkin liinan kohdalla riippuu paljon kankaan laadusta ja siitä saako kangasta jostain "tiskin alta" edullisemmin kuin pakalta kangaskaupasta.

 

Kyllä ne kankaatkin maksaa ja jos trikooliinan saa n. 50 -80 eur uutena ja käytettynä niistä joutuu pulittamaan n. 30-60 eur niin vaikka se itse tekeminen muutaman euron edullisemmaksi tulisikin, niin jälleenmyyntiarvo kun lasketaan vielä "ostoliinan" eduksi, ei TSI-liinalle jää säästöä tai muuta arvoa kuin tekemisen ilo :grin: Toki saahan itse tekemällä ainakin mieleisiä värejä ja kuvioita... Kantsii kuitenkin myös tsekkailla niitä käytettyjä liinoja esim. huuto.netistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytetty Manducaa reilut kaksi vuotta 7pv/vkossa. Rengasliinaa käytin pari ekaa kuukautta. Sidottavaa silloin tällöin, mutta Manduca jäi kunnolla käyttöön. Itse koen sen tukevammaksi ja turvallisimmaksi vaihtoehdoksi juuri kahden ison koiran kanssa lenkkeillessä. Lisäksi se minusta on kyllä nopeampi käyttää kuin rengasliinakaan. yli 1 v ei sidottavaan liinaan ole kyllä enää suostunutkaan, mutta manducasta tykkää paljon. Painoa lapsessa on nyt 14 kiloa eikä se vieläkään tunnu juuri miltään selässä kantaa pitkiä lenkkejä. Ja hyvin oon saanut nyt raskausaikanakin lantiovyön asennettua riittävän alas ettei paina. Itse en ole kantorinkkaa testannut, mutta luulen että ne olis turhan massiivisia ja kömpelöitä metsälenkeille koiran kanssa kun vauhtia piisaa, en tiedä.

 

Meillä itseasiassa lapsi on tykännyt niin paljon manducasta että 1-vuotissyntymäpävän jälkeen ei rattaita ole käytetty nimeksikään. Aina kun on saanut valita on halunnut mieluumin reppuun kuin rattaisiin. Toki nykyään jo kävelee esim. shoppailureissut, mutta koiralenkeille vauhti on vielä pitkään liian hidas.

 

Meillä isä kantaa samalla repulla ja minusta säädöt on niin helppo muuttaa kun tietää jo suunnilleen selkärangasta mitkä on omat säädöt että monesti vaihdetaan kesken lenkinkin kantajaa jos toinen haluaa enemmän juoksennella tai pomppia tms.

 

Ainut huono puoli repussa on, että siinä lasta nukuttaa niin herkästi ettei lähellä iltaunia uskalla enää lähteä lenkille. Toisekseen se että se läppä jolla pään saa tuettua roikkumiselta on aika hankala käyttää jos on yksinään menossa, mutta äkkiäkös sen tuunais jos sais aikaiseksi girl_wink.gif .

 

Meidän pitää varmaan lähteä toisen manducan ostoon vauvan syntyessä, jotta saa sitten molemmat kantaa yhtä lasta. Esikollakn kun on siihen 20 kilorajaan vielä varmaan useampi vuosi matkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ite tein juuri TSI-neliön vahvasta puuvillasta :)

 

P7055372-1.jpg

 

tää oli jo toinen listalla, kolmas oottaa vielä tekoaan ;) näihin hurahtaa helposti :rolleyes: seuraava viritelmä tuleekin vauvalehden sinisestä kudotusta liinasta, värjään sen ensin ja teen siitä toivottavasti mukavimman neliöni :) sidontaan aattelin jättää liinamaiseksi olkahihnat, saas nähdä miten onnistuu :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikähän ois kätsyin tapa kantaa 16- kilosta 4,5 vuotiasta :D Tää hurahdus on nyt ihan mahdoton :D Lähinnä ajattelin tulevaa lomamatkaa. Kävellään kuitenkin aamusta iltaan (kirjaimellisesti). Pienin kulkee vaunuissa ja koska häntäkin tykkään liinalla kantaa niin juolahti mieleeni, että miksei totakin sitten :) Kotoota löytyy rengasliina ja trikoinen. Pitäisköhän hankkia joku kudottu tohon rinnalle? Rengasliinalla kun ei varmaan ihan koko päivää jaksa kantaa :girl_sigh:Sidonta ja liina siis hakusessa tässä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rengasliina on kätsy pikaliina, mutta ei sillä kyllä koko päivää jaksa kantaa. Tietty jos/kun isompi jo kävelee reippaasti itse, niin pieniä matkoja rengasliinan kyydissä jaksaa kyllä kanniskella. Tukevamman sidonnan saa kudotulla liinalla. Trikoiseen en noin isoa lasta enää suosittele laittamaan. Kudotulla voi myös sitoa selkäpuolelle, trikoisella sitä ei suositella.

 

Meillä taapero (15 kg) kulkee repussa. Mulla on lisäksi puuvillainen kantoliinakin, sillä joskus aina harjoittelen kotosalla. Mä en osaa sidontojen nimiä, mutta olen käyttänyt ihan sellaista yksinkertaista reppusidontaa ja toisena on ollut sellainen muutaman kerroksen sidonta. Voisin etsiä jonkun sidonta videon jos löydän...

 

Helpompi sun olisi varmaan lomareissulla kantaa sitä pienempää ja jos rattaat/vaunut joka tapauksessa on kuljettettava mukana, niin olisi sitten matkikset mukana isommalle, jos se ei jossain vaiheessa väsähtää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Muuten ok, mutta isommalla tulee jalat kipeäksi rattaissa (ihan lyhyessäkin ajassa) :D Heh, mä olen vaikea tapaus :girl_crazy: Mutta ehkä mä satsaan kudottuun lyhyeen liinaan jossahin vaiheessa ennen reissua :)

Muoks. siis isompi tietty kävelee pidempiäkin matkoja itse, mutta ollaan liikkeessä vauvan heräämisestä riippuen klo: 4.00- 17.00 :grin:

Edited by Fungus

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä oon ihan noviisi liinojen suhteen eli joku viisaampi osaisi varmaan tarkemmin neuvoa, mutta kävin pari vk sitten yhdellä naisella joka kantaa paljon ja omistaa erillaisia liinoja. Tuli siis mieleen että teillä vois olla hyvä kudottuliina reppusidonnalla hyvä taikka sitten neliöliina reppuna. Reppusidonnalla voit kantaa myös nuorempaakin selässä jos tahtoo, ja sitten on esim tuplaristi millä voi kantaa edessä, nämä siis kudotulla.

 

Mä olen ensi viikolla saamassa mun ekan kudotun, nyt on vain trikoinen. Myöhemmin olis tarkoitus hommaa neliöliina vielä,mikäli siis kantaminen jatkuu yli vuoden ikäsen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Muuten ok, mutta isommalla tulee jalat kipeäksi rattaissa (ihan lyhyessäkin ajassa) :D Heh, mä olen vaikea tapaus :girl_crazy: Mutta ehkä mä satsaan kudottuun lyhyeen liinaan jossahin vaiheessa ennen reissua :)

 

Satsaisin mieluummin kudottuun pidempään liinaan. Se antaa enempi vaihtoehtoja sidonnalle, jolloin sidontaa voi tarvittaessa vaihtaa tai saada tukevampia sidontoja, joissa liina menee lapsen yli pari-kolmekin kertaa. Etenkin isomman laksen kanssa tätä vaihtoehtoa jaksaa arvostaa... Mulla on sellainen tosi lyhyt liina, joka on hyvä lonkkasidontoihin ja sillä saa tehtyä perusrepunkin jos jättää solmun toisen kainalon alle. Se on turhan lyhyt koko päivän kantamisiin. Eli reilusti sellainen 4-5 m kaistale vaan liinaa, niin saapipahan tehtyä sidonnat. Hännät voi aina kieputella vaikka rusetille jos niitä jää, mutta on ikävää jos liina ei riitä.

 

Hifistelijät sanoo, että kantotuntumissa on eroa eri materiaalien välillä (esim. pellava olisi puuvillaa parempi isommilla lapsilla), mutta omaa kokemusta näistä hienosäädöistä ei ole. Myös kudonnan laatu vaikuttaa kantotuntumaan, mutta tästäkään mulla ei ole sanottavaa, vain kuulopuheita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ite tein juuri TSI-neliön vahvasta puuvillasta :)

 

P7055372-1.jpg

 

tää oli jo toinen listalla, kolmas oottaa vielä tekoaan ;) näihin hurahtaa helposti :rolleyes: seuraava viritelmä tuleekin vauvalehden sinisestä kudotusta liinasta, värjään sen ensin ja teen siitä toivottavasti mukavimman neliöni :) sidontaan aattelin jättää liinamaiseksi olkahihnat, saas nähdä miten onnistuu :D

 

Minkälaisella ohjeella teit liinan? Kiinnostaisi kokeilla josko tuommoisen onnistuisi tekemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Muakin kiinnostaisi ohje! Olen itse kehittelemässä juuri neliöliinaa johon tulee kuitenkin myös renkaat imetyksen ja säätöjen helpottamiseksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli testauksessa Becon kantoreppu reissulla viikonlopun. Vauva on vajaa 4 kk, painaa semmosen 6,5 kg. Tutut joilta se oli lainassa kantaa siinä 1,5-vuotiastaan vielä. Tykästyttiin kovasti tommoseen lantiovyölliseen kantoreppuun. Me on kannettu tähän asti pitkässä liinassa ja BB:n rintarepussa. Tossa kantorepussa yhdistyy niiden hyvät puolet (lapsella tukeva asento, helppo ja nopea pukea, paino tasasesti selällä) ja lisäksi on pari lisää (lantiovyöllä todella kevyt kantaa, vauvan voi vaihtaa aikuiselta toiselle lennossa). Ostetaan varmaan oma semmonen pian. Ei olla pitkällisesti vertailtu muihin vastaaviin kantoreppuihin (Tuli, Manduca, whatever) mutta todettiin että kun toi on meillä molemmilla todistettavasti mukava kantolaite ja vauva viihtyy ja tuttavilla on pitkä käyttökokemus niin hittoako tässä sen kummemmin arpomaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytössä Manduca. Mutta nyt tekisi mieli kokeilla myös liinaa, ja olen tätä ketjua jonkin verran lueskellut, mutta edelleen aika ymmällä... Haluisin sellaisen jota olisi helppo(hko) käyttää, mutta toisaalta en kuitenkaan innostu kantopussista enkä rengasliinasta, koska menevät vain yhdeltä olalta ja pystyykö niissä kantamaan niin, että vauva on sammakkoasennossa? Mua kiinnostaisi hug-a-bub, mutta kannattaako sitä enää hankkia kun vauva on kohta jo 5kk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostaisin sinuna kudotun, yhtä helppo sekin on sitoa kun trikoinen ja niistäkin löytyy niitä huokeimpia. Esim Amazonas (joka mullakin on) on 100% puuvillaa, vinojousto ja sitä suositellaan just ensimmäiseksi liinaksi. Kovin montaa värivalikoimaa ei ole mutta jos ostaa sen Naturalin esim niin se on helppo värjää, ite värjäsin just vihreeksi ja nyt hiukan jatkojalostan vihreää väriä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No kyllä mä sitä kudottuakin mietin, mutta epäilyttää tosiaan onko se kuinka vaikea käyttää. Mutta kaipa sitä sitten oppii jos sitkeästi treenaa :) Yksi kaverini lupasi mulle kuitenkin äsken trikoisen liinan lainaan, niin pääsen kokeilemaan alkuun sillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla on MaM Eco, joka on hampputrikoota ja vähän jämäkämpi. Musta se on tukeva ja aika helppo pukea :) meidän kannettava on (nyt 2kk:n kypsässä iässä) jo yli 6kg..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kudottu ole loppujen lopuksi sen vaikeampi kuin trikoinenkaan. Vaatii hieman harjoittelua, mutta oppii helposti. Usein liinojen mukana tulee kuvalliset sidontaohjeet ja youtubesta löytyy hyviä videoita. Trikoisen liinan käyttö meillä taisi loppua n. 3-4 kk aikoihin, sen jälkeen on menty neliöliinalla, kudotulla, rengasliinalla ja repulla. Kudottuja hyviä liinoja löytyy usein huuto.netistä (mutta silläkin kannattaa olla tarkkana, mitä sulle kaupataan).

 

Rengasliinassa ja kantopusseissa voi myös kantaa sammakkoasennossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.