Andrea

Kantoliinat ja kantoreput

1000 posts in this topic

Onko kenelläkään kokemuksia tai vankkaa mielipidettä Tomy Freestyle -kantorepusta tai Vauva-lehden tilaajalahjana saadusta kantopussista?

Kantoreppu saatiin lainaan ja kantopussi tosiaan tuli tilaajalahjana. Molemmat ovat itselle ihan vieraita kapistuksia ja jotenkin sitä on niin varovainen, että epäluuloisena olen tuijotellut kumpaakin ja miettinyt, että uskaltaakohan sitä rakkauden hedelmäänsä moisiin vekotuksiin sovittaa. Kumminkin niin paljon kuulee puhuttavan epäergonomisista kantoasennoista jne. :unsure: Kantopussin ohjeissa ainakin oli monia kantoasentoja ja yhdessä asennossa ihan pientä vauvaa kannettiin selässä. Sellaista ei kai varsinaisesti suositella? :unsure:

Vauva on vielä mahassa, joten vauvaa en vielä hetkeen pääse sovittelemaan kumpaankaan. Koira-parka pääsi testaamaan kantopussia. :rolleyes::P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kenelläkään kokemuksia tai vankkaa mielipidettä Tomy Freestyle -kantorepusta

 

 

Pikaisesti googletin tuota reppua. Se ei ole kantoreppu vaan rintareppu. Todella epäergonomisen näköinen, en laittaisi siihen minkäänikäistä lasta. Kantorepun ja rintarepun erottaa siten, että kantorepussa lapsen asento on hyvä: hän ei roiku liian alhaalla, jalat ovat oikeaoppisessa sammakkoasennossa ja kantorepussa lasta ei voi kantaa kasvot menosuuntaan päin.

 

Onko se Vauva-lehden kantopussi Premax tai jotain? Jos on niin se on käsittääkseni ihan hyvä kantoväline. Tietysti ihan pientä en laittaisi selkään, mutta kyllä jäntevää puolivuotiasta voi hyvinkin kantaa selässä. Pienen vauvan laittaisin kantopussissa eteen joko kehtoasentoon tai pystyasentoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia Andrealle kommenteista koskien Tomy-reppua. Ehkä siis ihan syystäkin olen suhtautunut reppuun hieman varauksella.

Onko se Vauva-lehden kantopussi Premax tai jotain?

En ole varma :huh: Pussissa itsessään ei ole mitään informaatiota missään. Pesulapussakaan ei ole mitään mainintaa merkistä, valmistajasta, valmistusmaasta tai mistään. Ohjevihkosessa lukee pelkästään vauvan kantopussi. Kantopussi oli pakattu muovipussiin ja laatikkoon, joissa myöskään ei ollut mitään muuta kuin yksi irtolappu, jossa on minun asiakastietoni ja teksti "lehtitilauksenne tilaajalahja VV VAUVAN KANTOPUSSI, PREMI".

Share this post


Link to post
Share on other sites
En ole varma :huh: Pussissa itsessään ei ole mitään informaatiota missään. Pesulapussakaan ei ole mitään mainintaa merkistä, valmistajasta, valmistusmaasta tai mistään. Ohjevihkosessa lukee pelkästään vauvan kantopussi. Kantopussi oli pakattu muovipussiin ja laatikkoon, joissa myöskään ei ollut mitään muuta kuin yksi irtolappu, jossa on minun asiakastietoni ja teksti "lehtitilauksenne tilaajalahja VV VAUVAN KANTOPUSSI, PREMI".

 

 

Onko se pussi tämä http://i243.photobucket.com/albums/ff131/s.../IMG_0742-2.jpg ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huuto.netissä olen tuosta Vauva-lehden pussista kuvia nähnyt, eikä se minusta ole Premaxx. Mutta varmasti ihan käypä pussi, jos sellainen sattuu itselle ja vauvalle sopimaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on Ellaroon kudottu liina ja nyt odottelen Giran rengasliinaa saapuvaksi. Tosin vähän houkuttaisi kokeilla jotain neliöliinaa tai vastaavaa.. Ei vaan tahdo talous antaa periksi kaikille mun liinakokeiluille :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä käytössä trikooliina, ollut tosi hyvä vastasyntyneen kanssa. Muuten en aluksi meinannut saada vauvaa mitenkään rauhottumaan, mutta kun laitoin vauvan liinaan vauva tyytyväinen ja yleensä nukahtaa sinne hyvin. Myös molemmat mummut kokeilleet liinaa ja olleet mielissään, että tämmöisiäkin on ja päivittelleet että olisipa tienneet sillon kun heillä oli lapsia:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin harkinnassa liinan/repun osto, mutta olen ihan pihalla mikä olisi hyvä. Ergoa on tässäkin keskustelussa kehuttu, mutta onhan sekin aika hintava. (Vaikka kai ne kaikki taitavat olla lähempänä 100 erúroa...) Kuinka paljon liinaa7reppua tulee loppujen lopuksi tulee käytettyä? Kesällä kaiketi enemmän, mutta entäs talvella? Reissussahan se voisi olla aika hyvä... Mutta onko tuo Ergo sen "vauvapalan" kanssa hyvä ihan vastasyntyneellekin? Jotenkin ei viitsisi ensin ostaa liinaa ja sitten vähän ajan päästä reppua. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole Ergoa kokeillut, mutta se vauvasysteemi näytti aika lämpöiseltä. Kesävauvalle voi olla turhan kuuma. Tai sitten ei, mistäpä minä sitä tietäisin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs suosittelisitte, kun meillä on kaksoset, joille haluttaisiin kesäksi kantoreput tai rintareput. Ikää kesän koittaessa on puoli vuotta ja kantaminen tulee varmaan olemaan aika satunnaista "seikkailua", siis että lähdetään silloin tällöin katselemaan maailmaa uudesta perspektiivistä niin että mies kantaa toista ja minä toista. Ei siis mitään jatkuvaa kantamista.

 

Olen ymmärtänyt, että esim ergo on monen suosikki ja onkin varmaan loistava, jos kantaa paljon. Mutta tällaiseen käyttöön pitäisi tietysti repun olla aika lailla halvempi ja kun niitä pitää vielä kaksin kappalein ostaa... Millaisia babybjörnin tai active babyn tai emman reput ovat, niitä saisi huutonetistä niin hyvään hintaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Millaisia babybjörnin tai active babyn tai emman reput ovat, niitä saisi huutonetistä niin hyvään hintaan?

 

No lyhyesti sanottuna: ne ovat epäergonomisia roikottimia. Kantoreppujahan ne eivät ole.

 

Jos haluaa edullisemman kantorepun, niin Yamo tai Patapum on hyvä vaihtoehto. Patapumeja ainakin liikkuu ihan hyvin käytettynä. Toinen vaihtoehto on neliöliina. Mä olen testannut Hippistä (on vähän arvokkaampi) ja Eden Mei Taita. Tykkäsin molemmista kovasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, olen ymmärtänyt, etteivät rintareput vertailussa pärjää kantorepuille. Käyttö olisikin lyhytaikaista, kuten aiemmin selitinkin.

 

Patapumit on huutonetissä noin 50 euroa ja kun sen kertoo kahdella, niin se on taas jo aika iso summa. Hemmetti, kun kaikki maksaa niin pirusti ja kun pitää vielä kaksi hankkia.. Liinoja en ole oikein kokenut omakseni, koen että reppu olisi nopeampi ja kätevämpi. Meillä on myllymuksujen rengasliina ja jotenkin meno siinä tuntuu aika kiikkerältä, voi olla etten vaan osaa käyttää sitä.

 

Jos mulla olisi kaksosten sijaan yksönen, niin ostaisin heti ergon ja kanniskelisin sillä päivät pitkät. Mutta ei noitten kahden kanssa onnistu ihan samat jutut kuin yhden.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Patapumit on huutonetissä noin 50 euroa ja kun sen kertoo kahdella, niin se on taas jo aika iso summa. Hemmetti, kun kaikki maksaa niin pirusti ja kun pitää vielä kaksi hankkia.. Liinoja en ole oikein kokenut omakseni, koen että reppu olisi nopeampi ja kätevämpi. Meillä on myllymuksujen rengasliina ja jotenkin meno siinä tuntuu aika kiikkerältä, voi olla etten vaan osaa käyttää sitä.

 

Onko sulla mahdollisuutta tavata kantoliinatukihenkilöä? Kantoliinakanavalla on lista jossa on meidä yhteystiedot. Ympäri Suomea löytyy paljon tukihenkilöitä jotka avustavat mielellään. Ehkä rengasliinan käyttö onnistuisi paremmin jos joku konkari auttaisi sidonnassa.

 

En siltikään ostaisi rintareppua vaikka käyttö olisi lyhytaikaista. On vaikea määritellä minuuteissa millainen kantoaika on haitaksi lapselle, parempi olla laittamatta koko rintareppuun. Ja kuten Huuto.netissä huomaa, rintarepuilla ei ole juuri minkäänlaista jälleenmyyntiarvoa, toisin kuin esim. Ergolla ja Patapumilla. Vaikka summa kerran kirpaiseekin, saa rahat aika hyvin takaisin kun käyttöä ei enää ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan mielenkiinnosta otin neuvolasta Baby björnin rintarepun mainoksen ja kappas, siellä oikein lasten ortopedi kehuu niiden ergonomisuutta esim. kuinka rintarepussa tulee ihanteellinen asento lonkkanivelten ja selkärangan kehittymiselle. Olen ymmärtänyt monista keskusteluista, että asia olisi juuri päinvastoin. Milläköhän perusteella tuollainen lausunto on voitu liittää tuohon mainokseen, jos se ei pidä paikkaansa? Ja miksei ne Baby björnillä sitten viitsi kehittää repuistaan yhtään ergonomisempia? Kunhan tässä pohdiskelen.. Itse haluaisin hankkia Yamon tai Hippiksen, kunhan aika on. Pitäisi päästä johonkin kokeilemaan, mikä olisi hyvä meidän tarpeisiimme.

 

Olisikohan kellään mitään vinkkiä, mikä auttaisi liinaraivareihin? Meidän poitsu ei oikein hyvin viihdy liinassa, paitsi silloin kun on niin uninen, että nukahtaa sinne. Muulloin liinaan laitto aiheuttaa kauhean rimpuilun ja hetken päästä huudon, joka loppuu heti kun pääsee liinasta pois. Itse olen tulkinnut, että virkeänä ollessaan poika ei vain tykkää olla tiukasti köytettynä, kun hän haluaa liikkua. Harmittaa, ku ei oikein uskalla lähteä ulos liinan kanssa, kun on ihan arvoitus, mitä seurauksia sillä aina milloinkin on.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ihan mielenkiinnosta otin neuvolasta Baby björnin rintarepun mainoksen ja kappas, siellä oikein lasten ortopedi kehuu niiden ergonomisuutta esim. kuinka rintarepussa tulee ihanteellinen asento lonkkanivelten ja selkärangan kehittymiselle. Olen ymmärtänyt monista keskusteluista, että asia olisi juuri päinvastoin. Milläköhän perusteella tuollainen lausunto on voitu liittää tuohon mainokseen, jos se ei pidä paikkaansa? Ja miksei ne Baby björnillä sitten viitsi kehittää repuistaan yhtään ergonomisempia? Kunhan tässä pohdiskelen.. Itse haluaisin hankkia Yamon tai Hippiksen, kunhan aika on. Pitäisi päästä johonkin kokeilemaan, mikä olisi hyvä meidän tarpeisiimme.

 

 

No näinhän siellä lukee, huvittavaa kyllä. Valitettavasti lausunnon antanut ortopedi ei ole tainnu kyseistä reppua koskaan nähdä, tai ainakaan ei ole nähnyt siinä kannettavan lasta. Kyllähän jokainen joka on joskus nähnyt lapsen BB:ssä, on huomannut ettei jalat siinä todellakaan ole sammakkoasennossa. Olen laittanut useita kertoja (myös kaksi ystävääni ovat laittaneet) Baby Björn-repun valmistajalle sähköpostia jossa olen pyytänyt nähtäväkseni kuvia heidän repustaan jossa lapsen jalat olisivat sammakkoasennossa. Heidän esitteissään ja nettisivuillaan kun ei tällaisia kuvia ole, vaan ainoastaan kuvia jossa lapsi roikkuu jalat täysin väärässä asennossa. Valitettavasti en ole kuitenkaan saanut valmistajalta minkäänlaista vastausta.

 

Ja tuohon ortopedin lausuntoon, rahallahan saa kaikenlaisia lausuntoja ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on käytössä Ergo. ALuksi ostin edullisen trikoo liinan, mutta jotenkin en sitä oppinut käyttämään. Ergossa poika viihtyy mainiosti ja on helppo käyttöinen, ja sillä on mieskin innostunut kantamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan nyt viikko oltu onnellisia BabyHawkin omistajia ja mä tykkään aivan älysti!!!

Jätkäkin viihtyy siinä hyvin joka asennossa (edessä, selässä, lonkalla) ja on huomattavasti iisimpi kietaista kiinni kun meidän tähän saakka käytetty 5.4m Hoppediz (joka on kyllä ollut tähän saakka loisto-ostos sekin).

 

Turussahan BabyHawkin saa vuokralle Sinisestä Onnista jos haluaa eka testata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on BB ja sitten Ergo. BB:tä ja Ergoa ollaan käytetty rinnakkain sekä kantoliinaa käytettiin ihan alussa, mutta pidin sitä taas vaikeana. En usko, että satunnaisesta BB:n käytöstä on mitään haittaa... Muutenkin tuo mikä on parempi tai "tervellisempi" valinta taitaa olla vaan asiantuntijoiden välinen mielipide ero. En usko, että BB mainoksessa ollut lääkäri ihan huvin vuoksi suosittelisi ja antaisi oman nimensä "huonon" tuotteen käyttöön.

 

Jokainen päättää miten itse tekee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys kun olen ihan uuno näiden kantojuttujen kanssa, mutta siis: Meidän tyttö ei suostu olemaan liinassa eikä just bb:n repussa mikä ei mun mielestä ollut ees hirveän hyvä. Mikäköhän ois sellainen mitä kantsis kokeilla? Tyttö siis 3 1/2kk vanha. Toinen hölmö kysymys: Missä voi kantaa lasta kasvot eteenpäin? Vai voiko yleensä kantaa? Ergoa olen katsellut, mutta on pikkaisen arvokas pelkkään kokeilemiseen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
En usko, että BB mainoksessa ollut lääkäri ihan huvin vuoksi suosittelisi ja antaisi oman nimensä "huonon" tuotteen käyttöön.

 

 

Silti mun mielesä on hyvin erikoista miten lääkäri kehuu jalkojen hyvää sammakkoasentoa BB:ssä, mutta heillä ei kuitenkaan ole näyttää kuvaa missä vauva olisi kyseisessä asennossa. Se kun ei nyt vain kertakaikkiaan onnistu heidän kehittelemässään välineessä. En usko hetkeäkään että kyseinen lääkäri olisi nähnyt yhtäkään lasta kannettavan BB:ssä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tyhmä kysymys kun olen ihan uuno näiden kantojuttujen kanssa, mutta siis: Meidän tyttö ei suostu olemaan liinassa eikä just bb:n repussa mikä ei mun mielestä ollut ees hirveän hyvä. Mikäköhän ois sellainen mitä kantsis kokeilla? Tyttö siis 3 1/2kk vanha. Toinen hölmö kysymys: Missä voi kantaa lasta kasvot eteenpäin? Vai voiko yleensä kantaa? Ergoa olen katsellut, mutta on pikkaisen arvokas pelkkään kokeilemiseen...

 

 

Tosi monilla vauvoilla on 2-3 kuukauden iässä kausi jolloin he eivät viihdy liinassa. Usein siihen ei auta muu kuin sitkeä yrittäminen päivästä toiseen, aina pieni hetki kerrallaan. Kausi menee kuitenkin ohi, viimeistään siinä vaiheessa kun vauva on noin 5 kuukauden ikäinen ja kantaminen lonkalla onnistuu.

 

Kasvoit menosuuntaan kantamista ei suositella sen vuoksi että siinä lapsen asento on erittäin huono. Paino tulee lapsen jalkoväliin ja selkä on eteenpäin notkolla. Lisäksi vauva kokee olonsa turvattomaksi kun näkökenttä vilisee ärsykkeitä eikä hän voi kääntää katsettaa pois kuten kasvot kantajaan päin, lonkalla tai selässä kannettaessa. Ainoa asento jossa lasta voi pieniä aikoja kantaa kasvot menosuuntaanpäin on Buddha-asento. Siinä lapsen jalat ovat tavallaan risti-istunnassa ja selkä on hyvässä asennossa. Tätä asentoa suositellaan kuitenkin käytettäväksi vain kotioloissa tai muuten tutussa paikassa. Buddha-asennon ohjeet löytyvät esim. Kantoliinakanavalta: http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinak...mpl?navi_id=256 Buddha-asennon saa parhaiten solmittua trikooliinalla.

 

Muoks. Piti vielä kirjoittaa että aikaisemmin tässä ketjussa on mainittu joitakin paikkoja joissa esim. Ergoa voi sovittaa. Lisäksi kannattaa kantoliinakanavalta etsiä itseä lähin kantoliinatukihenkilö ja tiedustella onko hänellä mahdollisesti Ergoa. Ellei tukihenkilöllä ole, hän luultavasti tietää jonkun kenen luona Ergoa voi kokeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä käväisin Bebesissä, ja tuli kysyttyä samalla Ergostakin. Myyjän mielestä Ergo ei oikein sovi alle puolivuotiaalle, ehkä iso 5-kuinen voisi jo siinä mennä. Toisaalta sen vauvainsertin kanssa ei pitkä vauva mahdu kyytiin kunnolla.

 

Meillä on edelleen se Hotslings käytössä, tosin miehellä. Elätellään toivoa, että parin kuukauden päästä siinä voisi alkaa jo Enskaa lonkalla kantamaan, ja että sitten mahtuisi taas minullekin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seuraa tyhmä kysymys. Eli meillä on sellainen 4,6 metrinen trikooliina ja koska olen lyhyt ja normaalivartaloinen, niin sitä liinaa jää tuhottoman paljon "yli". Jos pistän vaikka pari solmua selän taakse, niin sitä jää siltikin lepattamaan vaikka kuinka tuonne polvitaipeisiin. Onko kellään mitään ratkaisua kyseiseen "ongelmaan"? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.