Andrea

Kantoliinat ja kantoreput

1000 posts in this topic

Trikooliina, kudottuliina, neliöliina..

Mikä olis hyvä liina alottelijalle? Vaatimuksena käytettävyys vastasyntyneelle ja liinan helppo käsiteltävyys (mitä se sitte tarkottaakaan.. :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

trikoinen on kaikissa mukavin vauvalle <3 kudottu vaatii enempi harjoittelua ja neliöliinakin on kyllä helppo, helpompi kuin kudottu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ei ole ennen kantanut lasta liinassa niin silloin suosittelisin trikooliinaa tai neliöliina vauvakokosena, kummankin voi ostaa käytettynä. Neliöliinan jos löytääkin jostain käytettynä (maksaa suht saman verran kun uutenakin) niin saa valmiiksi sellaisen pehmoisen jossa on mukava vauvan kölliä.

 

Pk-seutulaisia jos kiinostaa kokeilla kudottua liinaa tai tarvitsee trikooliinan/neliöliinan kanssa opastusta (näitä mulla ei ole eli oma pitää olla mukana) niin mulle voi laittaa yvtä. Olen nyt vuoden ajan kantanut nuorinta joka päivä ulkona ja sisällä, voin opettaa erillaisia sidontoja isomman ja pienemmän lapsen kanssa, sekä näyttää selässä kantamista.Selässä kantamiseen vauvan pitää kannatella päätä, ja muutenkin olla hiukan jäntevämpi tapaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

yleensä siin ä6kk tms kohdilla alkaa olla valmiuksia selässä kantamiseen, mutta kyllä tuota 10kk kirppua kannan itse vielä mielumin edessä. espoossa taisi olla kattava liinalainaamo, sieltä saa opastusta ja erilaisia liinoja vuokrata testiin :)

ja mun pitikin narista.. ostin manducan, ja sillä on kivaa kantaa edessä + plus sitten isompaa selässä. mutta nyt 10kk selkään saaminen on mahdototmuus, koska manduca on mulle liian iso! koitan kohta kaivaa pari kuvaa, en siis halua että vauva on pää jossain mun lapaluiden luona vaan ylempänä.. eli siis tarvisin repun jossa on lyhyemmät olkaimet ihan pienimmilläkin säädöillä. on mulla liinoja ja oonkin niillä vikat 2 vuotta keskimmäistä kantanut selässä melkein päivittäin. mutta haluaisin repun :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu 6kk on hyvä aika aloitella selässä kantoa, mutta sitä voi pienemmänkin kanssa tehdä jos on kokenut eli aiemmin liinaillut. Vauvan koolla ja muilla valmiuksilla on väliä, viimeksi kun esittelin liinoja niin sinne selkään olisi eräs halunnut laittaa vauvan joka ei kannattele päätä. Se ei tietenkään ole mahdollista mutta isomman kanssa olisin voinnut näyttää selässä ja edessä kannon erot jolloin huomaa jo itsekkin että ihan pienen kanssa on helpompi kun on siinä edessä. Jo imettäminen onnistuu luonnollisesti helpommin kun vauva on edessä liinassa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
http://www.coreanne....ca/arukmand.jpg en haluaisi vauva on näin, koska tiedän ettei viihdy kun tuijottelee vaan sivulle. haluaisin että on näin http://www.kantoliin...pankki/3211.jpg eli voi kuikuilla olkapään yli --> pitäisi saada korkeammalle reppua --> ei onnistu kun olkaimet on niin pitkät minimisäädölläkin että 10kk ei nouse tarpeeksi korkealle vaikka lantiohihan nostaisi vyötärölle. joten, tarvisin uuden repun..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohoi ohoi !

 

Onko jollain kokemusta tästä http://kuvablogi.com/nayta/2993034/ ? Ilmeisesti joskus ollut Vauva-lehden tilaajaetuna? Luin ketjua tuolta jostain kaukaa, ja sielä oli jotain aiheesta muttei selkeää mielipidettä. ohmy.gif Tietääkö joku onko tällä esim. painorajaa tms. ? Kaikki tieto otetaan vastaan. 8)

 

Mullakin on tällänen kirpparilta ostettuna ja oon epätoivosesti koittanu hakea käyttöohjeita, Siis tostahan se niskan takaa tulee toisen hartian yli, mutta kun siinä on vielä sellanen kapeempi musta nauha niin sen käyttöä en vaan tajuu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli joskus myös tuo Vauva-lehden kantopussi ja muistelisin, että se kapeampi musta remmi on vaan varmistuksena. Jos iso solki pääsee jostain syystä aukeamaan, niin liina ja lapsi ei putoa maahan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään tietoa, missä pk-seudulla pääsisi kokeilemaan Pikkolo -kantoreppua? Olen törmännyt vain nettikaupoissa ja kiinnostaa kovasti, mutten uskalla tilata hiplaamatta omin kätösin ensin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.coreanne....ca/arukmand.jpg en haluaisi vauva on näin, koska tiedän ettei viihdy kun tuijottelee vaan sivulle. haluaisin että on näin http://www.kantoliin...pankki/3211.jpg eli voi kuikuilla olkapään yli --> pitäisi saada korkeammalle reppua --> ei onnistu kun olkaimet on niin pitkät minimisäädölläkin että 10kk ei nouse tarpeeksi korkealle vaikka lantiohihan nostaisi vyötärölle. joten, tarvisin uuden repun..

Tää tulee nyt varmaan liian myöhään, mutta oletko kokeillut laittaa niitä olkaimia ristiin? Silloinhan ne lyhentyy. Mä olen itse käyttänyt Manducaa niin, että lapsi on edessä ja olkaimet takana ristissä, mutta kai ne voi laittaa eteenkin ristiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tirppana, villiankalla oli viimevuonna ainakin, kurkippa sieltä

Share this post


Link to post
Share on other sites

tirppana, villiankalla oli viimevuonna ainakin, kurkippa sieltä

 

Kiitos vinkistä! En ollut tätä liikettä aiemmin löytänytkään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi monessa paikassa väitetään, että lasta voi imettää kantoliinassa helposti. Miten se käytännössä onnistuu? Mulla on siis trikoinen liina ja ohjeiden mukaan sitoessa lapsi jää sen verran ylös tissien päälle, että imetys ei kyllä mitenkään onnistu. Lapsi on vasta 1kk vanha, joten toistaiseksi olen kantanut sitä siinä kehtoasennossa, kun sammakkoasennossa sen pää jotenkin heilui holtittomasti. Kokeilin laittaa vauvan siihen asentoon vain kerran kylläkin, joten ehkä sidonta jäi vähän liian löysäksi, tiedä häntä. Mutta helpottaisi elämää kovasti, jos lapsen voisi myös ruokkia liinassa, kun se haluaa syödä vähän koko ajan ja sen takia liinassa kantaminenkin tuntuu vähän työläältä, kun sitä pitäisi olla jatkuvasti venkslaamassa pois siitä ja takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos on senkokoinen itse ja lapsi, että normaalikannossa naama ei osu tissiin, sitä liinaa pitää vähän löysätä, niin että lapsen saa aseteltua sopivasti. Silloin ei toki ole niin mukava olo kävellä sen kanssa, mutta harjoittelemalla oppii löysäämään ja kiristämään trikooliinaa ilman, että sitä tarvitsee ottaa kokonaan pois tai vauvaa veke sieltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mää en oo kenenkään kolmen kanssa oppinut imettämään liinassa. :gnuha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako kukaan sanoa mitään Childwheels merkkisestä kantorinkasta? En löydä mistään mitään tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko myöskään kokemuksia tai mielipiteitä pikaliinoista, esim. Wallaboo baby slingistä tai Minimonkeysta? Superyksinkertainen käyttö, nopeus ja simppeli ulkonäkö houkuttelisivat, mutta kuormittavatko kuitenkin selkää ja hartioita toispuoleisesti?

 

Varmaan sopisivat 15 minuutin lähikauppareissulle loistavasti, mutta miten pidemmät ajat sitten :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi monessa paikassa väitetään, että lasta voi imettää kantoliinassa helposti. Miten se käytännössä onnistuu? Mulla on siis trikoinen liina ja ohjeiden mukaan sitoessa lapsi jää sen verran ylös tissien päälle, että imetys ei kyllä mitenkään onnistu. Lapsi on vasta 1kk vanha, joten toistaiseksi olen kantanut sitä siinä kehtoasennossa, kun sammakkoasennossa sen pää jotenkin heilui holtittomasti. Kokeilin laittaa vauvan siihen asentoon vain kerran kylläkin, joten ehkä sidonta jäi vähän liian löysäksi, tiedä häntä. Mutta helpottaisi elämää kovasti, jos lapsen voisi myös ruokkia liinassa, kun se haluaa syödä vähän koko ajan ja sen takia liinassa kantaminenkin tuntuu vähän työläältä, kun sitä pitäisi olla jatkuvasti venkslaamassa pois siitä ja takaisin.

Kyllä se onnistuu, ja pystyasennossa. Liinan pitää olla alempana ja saattais olla mukavemman tuntuinen kudotulla liinalla, mutta luulis onnistuvan trikoisellakin. Tiukasti liina vain ja siihen yläreunaan voi rullata vaikka harson. Eli harso pitkälle rullalle ja sen missivyön yläreunaan piiloon, liinan ulkopuolelle harso ja pari kertaa liinan sisään käärien. Se tukee niskaa paremmin eikä pää pääse heilumaan holtittomasti.

 

Jostain olin lukevinani että kehtoasentoa ei enään suositeltaisi vaan mieluummin lapsi rintaa vasten pystyssä ja tosiaan tuo tuki niskaan. Meillä ei kehtoasento kummankaan kanssa edes toiminut, kumpikin lapsi sellainen ettei päätä saa laittaa piiloon liinassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voisin ottaa tuosta rullajutusta kuvasarjan kunhan kotio päästään, nyt ollaan äitillä niin ei jaksa rupee taistelemaan kuvia koneelle ja koneelta tänne

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toi mun löysäämisjuttu koski muuten myös ristisidontaa, mä en koskaan itse viihtynyt kehtosidonnan kanssa, vaikka vauva olis siinä ollutkin. Trikooliinan kanssa mä sain tehtyä sen pää/niskatuen liinan reunaa rullaamalla myös, kun pienellä vauvalla ei tarvii sitä koko leveyttä vauvaa kattamaan. Luulin, että mulla olis tästä kuvakin, mutta ei nyt löytynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tirppana, villiankalla oli viimevuonna ainakin, kurkippa sieltä

 

Kiitos vinkistä! En ollut tätä liikettä aiemmin löytänytkään :)

 

Mä olen ostanut omani myös Villiankasta :) noista pikaliinoista sen verran, että kaikki lapset ei tykkää olla kehtoasennossa. Rengasliinaa suosittelisin siihen käyttöön. Sen käyttöön on omat niksinsä, mut siinä on säätövaraa hyvin. Sellaisen ei-säädetävät ei välttämättä enää sitten istu, jos oma koko muuttuu ja kun vauva kasvaa. Hyvä rengasliina menee useamman vuoden ikään, jos ei kuosiin kyllästy ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee kiitos avusta! En siis onnistunut vielä imettämään liinassa, mutta sain lapsen tukevasti pystyasentoon kuitenkin. Tuntuu viihtyvän siinä hereilläkin, eikä tuo yleensä viihdy hereillä missään, joten melkoinen edistysaskel tämäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avaan uuden ketjun jonne laitan kuvat, laitan kuvan myös sammakkoasennosta selkäpuolella ollessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.