Andrea

Kantoliinat ja kantoreput

1000 posts in this topic

Minä olen laittanut liinan päät vaan sen lantion kohdalta menevän osan alle. Sillälailla lenkille jäävät, mutta eivät ole tiellä. Ei tosin mitenkään hirveästi jää yli 5,5 metrin liinastakaan kun olen kuitenkin melko pitkä ja en ihan laihakaan :lol: Voihan ne liinanpäät myös solmun jälkeen vielä kietaista kerran (tai pari) ympäri ja laittaa toisen solmun :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

.. niin ja siis liina ei aivan yllä siihen, että pistäisin sen vielä kerran edestä solmuun..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok :) Ei mua sinänsä ne liinan lepattavat päät niinkään haittaa.. ehkä se esteettisyyn enemmänkin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain joskus vauvalehdeltä kantoliinan...Mutta ei oo ikinä ollut käytössä...Meillä on ollut baby björnin kantoreppu ja se on ollut ihan hyvä käytössä...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä on ollut baby björnin kantoreppu ja se on ollut ihan hyvä käytössä...

 

Edelleen viilaan pilkkua ja korjaan että Baby Björn ei valmista kantoreppuja, vaan rintareppuja. Kannattaa käyttää oikeaa termiä. Esim. mä suosittelen aloittelijoille kantoreppua, ja kyllä harmittaa jos joku olisi sitten vaikka hänelle myynyt BB:n rintarepun kantoreppu-nimellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisitko Andrea, tai joku muu jolla on mahdollisesti kokemusta, kertoa että kumpi kannattaisi reissukäyttöön ostaa, kantoreppu vai neliöliina? Me lähdetään elokuussa reissuun, ja tartteis kantovehkeen jolla voisi kantaa selässä, ei olis ihan turkaisen kuuma (tän takia ehkä pitkä liina pois laskuista, vaikka aionkin sen myös ottaa) ja semmoinen että mieskin osaisi ja kehtaisi kantaa. ;) Tyttö on sillon 8kk. Onko reppu kovin hiostava? Entä onko neliöliina yhtä tukeva kuin reppu? Vauvan ja kantajan kannalta?

 

Ei me varmaan päivät pitkät kuljeta, mutta vähän pidempiä aikoja kuitenkin kuin kotona...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voisitko Andrea, tai joku muu jolla on mahdollisesti kokemusta, kertoa että kumpi kannattaisi reissukäyttöön ostaa, kantoreppu vai neliöliina? Me lähdetään elokuussa reissuun, ja tartteis kantovehkeen jolla voisi kantaa selässä, ei olis ihan turkaisen kuuma (tän takia ehkä pitkä liina pois laskuista, vaikka aionkin sen myös ottaa) ja semmoinen että mieskin osaisi ja kehtaisi kantaa. ;) Tyttö on sillon 8kk. Onko reppu kovin hiostava? Entä onko neliöliina yhtä tukeva kuin reppu? Vauvan ja kantajan kannalta?

 

Ei me varmaan päivät pitkät kuljeta, mutta vähän pidempiä aikoja kuitenkin kuin kotona...

 

 

Ihan makuasia. Kyllä neliöliinakin on tukeva jos ostaa kunnon merkin. Esim. Eden Mei Tai ja Hippis on tosi hyviä ja tukevia merkkejä. Hippis-neliöliina vastaa lähes reppua, koska siinä on topatut olkahihnat. Edenissä hihnoja ei ole pehmustettu, mutta mä tykkäsin kantaa silläkin pitkiä matkoja. Joissakin neliöliinoissa on niin kapeat olkahihnat, ettei niillä kyllä pitkiä matkoja jaksa kantaa (esim. Babyidean Lifter Mei Tai on mun mielestä ihan käsittämättömän huono neliöliina).

 

Reppu on toisaalta helpompi pukea päälle, liinan hihnojen solmimista joutuu kuitenkin vähän harjoitella. En usko että reppu on sen kuumempi kuin neliöliinakaan. Samalla tavalla ne kunnon neliöliinan olkahihnat saattavat hiostaa kuin esim. Ergon tai Patapumin. Ehkä mä äänestän reppua reissutarkoitukseen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä on oikeasti kantajan kannalta ergonomisin kantoväline jo isomman (noin 10-kiloisen) vauvan kantamiseen? Ergoa olen harkinnut, mut onko se oikeasti ergonominen?

 

Meillä on ollut pitkä trikooliina ahkerassa käytössä, erityisesti pojan ollessa pieni, nykyisinkin mutta satunnaisemmin. Nyt pojan kasvettua se ei oikein enää ole hyvä, poika valahtaa siinä helposti alas ja se on jotenkin löysä. Rengasliinakin löytyy, mutta siinä en pysty poikaa kantamaan, kun paino tulee vain toiselle puolelle, hartiat kipeytyvät tosi nopeasti. Mulla on melko huono selkä joten siksi tuo rengasliina ei varmaan meillä toimi.

 

Etsiskelen sopivaa kantovälinettä kevääksi/kesäksi, nyt kun sulana aikana uskallan poikaa kantaa ulkonakin. Sisällä tulee kannettua enää tosi vähän, lähinnä jossain tavaratalossa joskus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ergo on kyllä hyvä. Tyby on nyt n. 11kg ja hyvin edelleen jaksaa kantaa :) Kannattaa käydä koittamassa sitä lähimmällä jälleenmyyjällä (ja ne löydät esim. www.babyidea.fi)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oisko jollakulla kokemusta noista kantopusseista? Virittelin jäppisen tossa viimeviikolla lonkalle Ergoon ja tuntui taas jotenkin niin vaikealta. Toimiiko noi kantopussit hyvin vielä tollaselle vähän yli 10 kg lapsukaiselle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt hukkunut liinojen ja reppujen viidakkoon. :blink: Voisiko joku ihana ihminen vielä kertoa mikä noista rengasliinoista olisi paras ihan vastasyntyneen kanniskeluun?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä olen nyt hukkunut liinojen ja reppujen viidakkoon. :blink: Voisiko joku ihana ihminen vielä kertoa mikä noista rengasliinoista olisi paras ihan vastasyntyneen kanniskeluun?

 

Gira (periaatteessa sama kuin Katiliina), Bb-sling, Didysling ja Lilisling ovat kaikki tosi laadukkaita liinoja. Myös Rocking Baby Sling on hyvä, etenkin jos tykkää vähän erikoisemmista kuoseista. Myös Hoppedizilta on tulossa rengasliina (tulee Myllymuksuille myyntiin lähiaikoina). Ainakin itse rengastettu Hoppe jota olen kokeillut, toimi todella hyvin. Gira on varmasti pehmoisin näistä edellämainituista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä suosittelisin samoja kuin Andrea tuossa ylhäällä.

 

Ja lisäisin, että kannattaa ottaa sellainen liina, jossa reunuksia ei ole topattu (yllä mainituissa ei ole), niin liinan reunat on helppo kiristää tarpeeksi napakoiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko vauva liian pieni Patapumiin, kun lapsen pepun alla olevan kankaan reunat osuvat vauvan polvitaipeisiin ja menevät ihan inansa ryppyynkin? Meidän tytöt ovat 5 kk vanhoja, mut ehkä hiukan pienikokoisia, eikös Patapumia mainosteta, et 5 kk eteenpäin sillä voi kantaa? Jotkut kaiketi kantaa jo aiemminkin, jos on iso (tai ainakin pitkä) vauva.

Edited by Hupsis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Kozy Carrier -neliöliina, ja siihen olen ollut tyytyväinen. :) Se on pitkää liinaa helpompi sitoa, eikä mitään muoviosia ole. Paino jakautuu hyvin ja kuoseissa löytyy (meillä leobardikuosinen).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Silti mun mielesä on hyvin erikoista miten lääkäri kehuu jalkojen hyvää sammakkoasentoa BB:ssä, mutta heillä ei kuitenkaan ole näyttää kuvaa missä vauva olisi kyseisessä asennossa. Se kun ei nyt vain kertakaikkiaan onnistu heidän kehittelemässään välineessä. En usko hetkeäkään että kyseinen lääkäri olisi nähnyt yhtäkään lasta kannettavan BB:ssä.

 

Mä en oikein usko tähän. Sorry.

Edited by JackieO

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä en oikein usko tähän. Sorry.

 

 

Olisko sulla näyttää kuvaa jossa lapsi on rintarepussa ergonomisessa asennossa? Ajattelin että jos teiltä sellainen löytyisi. Mua ihan vilpittömästi kiinnostaa, että missä repussa se on mahdollista. Olen näitä reppuja nyt muutaman vuoden ajan tutkinut, mutta vielä en ole rintareppujen joukossa ergonomiseen vaihtoehtoon törmännyt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään käytössä Hoppedizin liinaa? Millainen se on käytössä, onko riittävän napakka, ja millaisia solmuista tulee? Olen harkinnut jonkin kudotun ostamista loppukesästä, mutta harmillisesti monet esim. Girasolin kivoimmista kuoseista ovat poistuneet markkinoilta tiettyjen nettikauppojen lopetettua. Hoppella on mielestäni muutama tosi kiva kuosi.

 

Itse asiassa ostin jo ennen raskaaksi tuloa Bärä barn-nimisen käytetyn rengasliinan, mutta aikani sitä katseltuani en sitten tykännytkään siitä ja myin pois. Pitäisi varmaan alkaa kokeilla eri liinavaihtoehtoja vaikka lainassa kavereilta hyvissä ajoin ennen syksyä, kun lapsen toivottavasti aikanaan synnyttyä on varmaan muutakin puuhaa kuin liinan opettelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kellään käytössä Hoppedizin liinaa? Millainen se on käytössä, onko riittävän napakka, ja millaisia solmuista tulee? Olen harkinnut jonkin kudotun ostamista loppukesästä, mutta harmillisesti monet esim. Girasolin kivoimmista kuoseista ovat poistuneet markkinoilta tiettyjen nettikauppojen lopetettua. Hoppella on mielestäni muutama tosi kiva kuosi.

 

Mulla on ollut Hoppe Paris, lisäksi olen testannut useaa eri kuosia. Liinan paksuus vaihtelee jonkin verran kuoseittain. Ovat alkuun vähän jäykkiä ja karheita, helpoimmalla pääsee jos ostaa käytettynä. Mutta aika äkkiä liinan saa kuitenkin kesytettyä. Solmusta tulee isompi kuin ohuimmilla Girasoleilla tai Didymoksilla, saati sitten jos vertaa ihanan ohueen Vatanaihin. Minusta solmu ei kuitenkaan ole häiritsevän iso.

 

Mun mielestä Hoppe on parhaimmillaan selkäsidonnoissa. Sillä jaksaa kantaa tosi pitkään isompaakin lasta, etenkin silloin kun liina on sopivasti pehmentynyt. Ihanteellisinta olisi varmaan hankkia Hoppe ihan vastasyntyneelle, kantaa häntä kietaisuristissä ja ristisidonnassa, ja kun vauva kasvaa, on liina sopivasti pehmentynyt ja voikin siirtyä selkäsidontoihin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys...

 

sain äitienpäivälahjaksi Amazonas Carry Slingin ja viikonloppuna liina tulis kunnolla käyttöön ekaa kertaa. Pitääkö se pestä ennen käyttöä? Kannettava on 4 kk tytteli, joka kovasti kyllä sitä liinan reunaa syö...

 

Ja jos pitää pestä, niin missä lämpötilassa? En löytäny siitä minkäänlaista pesuohjetta - voi olla kyllä, että mä oon vaan sokee.

Edited by Strutsi

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei ole pakko pestä, mutta liina pehmenee kivasti jos sen pesee ja silittää. Mä olen pessyt kaikki liinani aina 60 asteessa, kestävät kyllä hyvin tuon asteisen pesun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkistä!

 

Liina koneeseen siis.

 

Kestääköhän noi liinat rumpukuivauksen? Nyt on tosin niin hyvä kuivausilma pihalla, että laitan narulle, mutta jatkossa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on Amazonas-liina (ei kyllä hajua mikä, kun sain lainaan kaverilta), siinä on pesuohje 30 astetta. Itse en uskaltaisi pestä kuudessakympissä, luulisin, että kutistuu aika tavalla. Varsinkin kun on lainaliina kyseessä. ;)

Niin ja lisäksi ohjeessa kielletään rumpukuivaus. Otaksun, että sekin kutistaa liinaa.

Edited by Meibel

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Liinoihin on aina laskettu kutistumisvara. Liinan materiaalina on puuvilla, se kyllä kestää ihan huoletta 60 asteen pesun. Tosi useasti nuo pesuohjeet on laitettu aika varovaisesti, vähän sama kuin ulkomaalaisissa kestovaipoissa (esim. Fuzzi Bunzit neuvotaan ohjeen mukaan pesemään 30 asteessa, vaikka todellisuudessa ne kestävät 60-90 astetta).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.