blue.eyes

Hormonikierukka

314 posts in this topic

Mä aloin jo aatella kaikkee raskaudesta lähtien, mutta ne langat onkin tallessa, joten nou hätä! :D Mutta kiitos toukka vastauksesta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään muulla käynyt näin? Onkohan tämä normaalia?

 

Minulle asennettiin 31.3 hormoonikierukka ja ennen asennusta minulla ei ollut menkat ehtineet alkaa. Asennuksen jälkeen vuotoa oli enemmän tai vähemmän kuukauden-puolentoista ajan ja sen jälkeen noin kuukauden päästä muutama päivää. Toukokuun alun jälkeen ei ole mitään vuotoa näkynyt.

 

Kävin 13.9 kierukan asennuksen jälkitarkastuksessa sekä papassa. Tällöin hoitaja sanoi ettei mitään vuodon alkua näy, mutta seuraavana aamuna alkoi vuoto ja nyt olen vuotanut enemmän tai vähemmän 4 päivää. Vuoto on välillä niukkaa ja rusehtavaa sekä välillä runsaampaa ja "kirkasta" verta. Myös menkkamaisia kipuja on ollut tämän 4 päivän aikana. Mietin, että onko tämä normaalia?

 

Yritin saada lääkäriä puhelimella kiinni, että olisin asiasta kysynyt, mutta en siinä vielä onnistunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli aikanaan hormonikierukka hetken ( noin vuosi) pillerien välillä kun sanottiin, että se olisi vähähormonisempi ja varmempi jne. Laittaminen sattui hurjasti ja kohtua vihloi pari päivää. Vuotoja ei vuoden aikana ollut. Mun pillereillä kuriin saatu akne poksahti ihan hirveäksi ja hiukset alkoi rasvoittumaan normaalisti (eli siltä osin tilanne sama ku nyt luomuna).

 

Olisin silti mielelläni jatkanut, kun kuukautiset ei kuitenkaan ole niin kamalan rakkaita mulle. Miksi siis otin kierukan pois? Mulla jostakin syystä alkaa siinä kierron puolivälissä valua hyvin hapanta valkovuotoa (sytolyysiä) ja se aiheuttaa polttelua, kutinaa ja kirvelyä virtsatessa. Kuukautisten kanssa olo aina helpottaa ja muutama viikko kierron alusta on aina hirveän hyvää aikaa. Kierukan kanssa olo oli jatkuvaa polttelua ja kirvelyä, vaikkei mitään tulehduksia ollutkaan.

 

Kierukan poisto oli aikas kamalaa, mutta hengissä selvisin. Muistaakseni kuukautiset tuli sen jälkeen hyvinkin nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa poistettiin kierukka eilen. Pieni vihlaisu tuntui, kun lääkäri otti sen pois. Itse olin tyytyväinen kierukkaan. Menkat jäivät kokonaan pois. Ja aluksi tuli menkat, mutta todella niukkoina ja kestivät vain muutaman päivän. Poistettaessa kierukka oli tarttunut kunnolla kiinni. Luultavasti johtui ainakin osana vähän taaksepäin olevasta kohdusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli 3,5 vuotta hormonikierukka ja toimi ihan hyvin. Kuukautiset jäivät käytännössä pois ja homma toimi ihan hyvin. Kierukan langat olivat kuitenkin kääntyneet kohdun sisään ja poistaminen ei onnistunut tavallisin keinoin. Ensin kaksi eri gynekologia yritti pihdein kaivella sitä poist, mutta lopulta sitten kolmas yritys onnistui kohdun tähystyksen avulla. Olisi pitänyt ottaa reilusti särkylääkettä noihin yrityksiin. Lisäksi se harmitti, että julkisessa terveydenhuollossa oli niin pitkät jonot, että tuo poistaminen kesti 5kk, vaikka yksityinen gyne teki heti lähetteen. Asennus tehtiin aikanaan opetustilanteessa, joten taisi mennä vähän pieleen homma. Tuostakin episodista huolimatta haluaisin uuden kierukan, jos joskus olemme saaneet vauvan, koska oli todella vaivaton.

 

Kierrot poiston jälkeen ovat olleet sekaisin, mutta en tiedä johtuuko kierukasta vai siitä, että olen laihtunut aika paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hormonikierukka on hyvä ehkäisy. Itselläni sitä ei ole, mutta työni puolesta osaan kertoa. Ensimmäinen vuosi voi olla hankala, mutta suurin osa käyttäjistä pitää siitä. Jos kierukka on käytössä sen 5 vuotta, se on ehdottomasti edullisin hormonaalinen ehkäisy markinoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekkin lääkäri suositteli hormonaalista kierukkaa.. Muuten ei käy mikään hormonaalinen ehkäisy mulle. Ja sen takia että sen pitäis vaan paikallisesti toimia kuin rasvat ja se päästää paljon vähemmän hormoonia kuin mitä pillereissä on. Mulla alettiin miettiin hormoonikierrukkaa sen takia että on runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja kuparikierukka ei välttämättä sen takia sovi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollu helmikuusta asti hormonikierukka. Vuotoja on suorastaan ärsyttävän usein (nytkin oli vain 2 viikkoa väliä), mutta mun järkyttävät menkkakivut on kadonnu. Aiemmin mitkään pillerit (kokeilin useita) ei auttanu kipuihin eikä ilman pillereitä olo (sillon oli vielä hirveemmät, melkein jäin kipukouristuksessa lenkkipolulle), mutta kierukan kanssa ei tartte edes panadolia girl_dance.gif

Kun vielä noi vuodot harvenis niin ois täydellinen ehkäisy mulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut hormoonikierukka nyt 1 v 3 kk ja olen ollut tyytyväinen tähän asti. Sivuoireita ei ole ollenkaan ollut samalla tavoin kuin pillereistä, en edes saanut mitään näppyläongelmaa, vaikka akneen taipuvaisena sitä pelkäsin. Menkat on kyllä tulleet säännöllisesti tasan 30 pvän välein, mutta ne ovat olleet paljon niukemmat, joka toinen kuukausi olen tarvinnut korkeintaan pikkuhousunsuojia. "Menkkaolo" on kyllä ollut, muttei mitään kovia menkkakipuja.

 

Nyt on kuitenkin tässä kuussa kuukautiset kateissa, mikä on kummallista, kun vuoden verran on kuitenkin kierukan kanssakin säännöllisesti täti kyläillyt. Onkohan kellään tietoa tai kokemusta, voiko kierukka poistaa kuukautiset vielä näin pitkän ajan jälkeenkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt ollut hormonikierukka yli vuoden ja vaikka on ollut vaivaton ehkäisy, ei vuotoja, ei kipuja jne, niin olen nyt miettinyt poisotattamista. Syynä on akne, joka on mennyt tosi pahaksi. Alkaa ärsyttää tosi paljon, ja ei tähän mitään lisälääkitystä viitsisi ottaa, kun johtuu selvästi hormonikierukasta. Mulla on muutenkin taipumusta akneen. Yksi lääkäri ennen laittamista mainitsi tästä sivuvaikutuksesta, mutta silti päädyin hormoni- enkä kuparikierukkaan, lääkärin suosituksesta.

 

Onko muilla ollut hormonikierukan kanssa akne ongelmana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt tossa aiemmin kirjotinkin, että ei tullu aknea, vaikka siihen taipuvaisena sitä pelkäsinkin. No, todennäkösesti mä en voikaan sanoa hormoonikierukan sopivuudesta juuri mitään, koska muutama päivä sitten (yksityisellä) gynellä selvisi, että mun kierukka tuskin on alunperinkään ollu kunnolla paikallaan ja vaikuttamassa - eli hormoonien vaikutuksetkaan ei oo mulla olleet sitä luokkaa kuin pitäs. "Vieras esine kohdussa" -vaikutus on sentään ilmeisesti estäny raskautumisen niin kauan, kun kierukka on ollu edes vähän sinne päin. Eläköön terveyskeskus ja tohelo lääkäri... :skilletgirl:

 

Selvisi siis sekin, miks viimeset kuukautiset oli "myöhässä" (tulivat mun normikierron mukasesti kp 35 ja olivatkin ihan tavalliset kk:t): kierukka oli jo täysin pois paikoiltaan ja toiminnasta :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tätä ketjua kun lukee, niin tuntuu, että kaikki on "normaalia" hormonikierukan kanssa. :girl_wink:

 

Kysynpä kuitenkin, tai lähinnä ehkä kerron. Eli mulle laitettiin kierukka 27.12. Menkat olivat loppuneet muutamaa päivää ennen ja seuraavat alkoivat normaalin kierron mukaisesti 16.1. Nyt mikä ärsyttää on se, että vuoto jatkuu edelleen. On ilmeisesti siis kuitenkin kuukautisvuotoa ja normaalia(ko/kö)? Todella rasittavaa, vaikka mitään kipuja ei olekaan. Vuotoa tulee kuitenkin koko ajan ja on ihan kirkasta verta. Ilmeisesti kannattaa nyt kuitenkin vaan odottella ja toivoa, että kierrot ym. tasaantuu. Mulla kun ei hormonaalista ehkäisyä ole ollut 7 vuoteen. Kuparikierukka laitettiin puoli vuotta synnytyksestä, mutta se oli niin helvetistä kuin olla ja voi. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla tiputteli ekan kierukan kanssa muutaman kuukauden lähes päivittäin, sillai kuitenkin et pärjäsi pikkuhousunsuojan kanssa. Sittemmin kierto rauhoittui ja vuoto asettui 5-6 päivään, joka on mulle normaaliin verrattuna vähän.

 

Finnejä on alkanut taas tulemaan, raskaus- ja imetysajan iho oli paljon parempi, akneksi en kuitenkaan sanoisi kun on 1-2 näppyä näkyvissä yhtäaikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla pelkästään huonoja kokemuksia hormoonikierukasta, enkä siten suosittele sitä kenellekään. Rasittavia tiputteluita joka menkkojen välillä, akne iski päälle ja sain munasarjakystan, joka taas aiheuttanut omat ongelmansa. Hormoonikierukan kanssa oli myös pahoja vihlovia kipukohtauksia, joten oli ihanaa päästä siitä eroon. Kuparikierukan kanssa ei ollut hormoonikierukkaan verrattuna mitään valitettavaa, ainoastaan kuukautiset olivat normaalia runsaammat sen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut hormoonikierukka nyt vähän aikaa ja toistaiseksi olen tykännyt :) Menkkojen aikana laitettiin, ja heti loppui vuoto kuin seinään. Tiputteluvuotoa on ollut muutamana päivänä harvakseltaan, kuitenkin ilman suojaa on pärjännyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni ei sopinut ollenkaan e-pillerit kun niitä muutaman vuoden käytin. Sitten vaihdoin minipillereihin joista siirryin hormonikierukkaan. Ja mulla ei ole kyllä halvaistua pahaa sanaa koko kierukasta. Toimi mulla kuin unelma. Menkat loppu ja ei mitää sivuoireita ja oli ihan mahtavaa. Ainoa mikä oli kamalaa oli kierukan laitto, synnyttämättömälle ja pienelle naiselle oli vähän hankalaa laittaa sitä. Poisto olikin sitten tuhat kertaa nopeempi ja helpompi operaatio. Ja poistin kieruka siis lapsen saanti haaveiden takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle laitettiin tänään hormoonikierrukka ja se laitto oli ihan iisi homma, ainoa mikä tuntui oli kohdun mittaaminen ja se kyllä sattui ja paljon. Mulla siis on pari sektoo takana ja siis laitto on sama kuin synnyttämättömille. Lääkäri sanoi että puolenkin vuoden ajan voi tulla tiputteluvuotoja tai sitten voi olla että menkat jää kokonaan pois samantien. Aknesta ei mainittu mitään, vaikka mäkin olen taipuvainen siihen. Pitää tulla kommentoimaan parin/kolmen kuukauden päästä miltä tää mulla tuntuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko kierukka mennä jotenkin paikoiltaan jos käyttää tampoonia? Lähinnä niitä kierukan naruja ajattelin, ettei osu niihin ja vedä kierukan sijoiltaan?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle ainakin sanottiin, että tampoonien käyttöä ei suositella, jos on kierukka. Juurikin ton takia, että tamppooni voi osua kierukan naruihin ja kun vetää tamppoonia pois, voi tamppooni vetää kierukkaa pois paikoiltaan.

 

Mä aion kyllä kans kokeilla kierukan viel uudestaan, sitten kun ehkäsyä taas tarvitaan. Laitatutan vaan yksityisellä tällä kertaa, siel varmistetaan ultralla, että on vehje varmasti oikeessa paikassa. Sen verta opin myös, että vähintään vuoden välein kannattaa käydä tarkistuksella, ja jos tulee yllättäviä vuotoja tms., niin sit kiireen vilkkaa lääkäriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pidin hormonikierukasta todella paljon, se ehti olla mulla vuoden, ennen kuin lähdettiin yrittämään lasta. Jouduin vaihtamaan pillereistä kierukkaan, kun mulle tuli leikkauksen jälkeisenä komplikaationa veritulppa jalkaan. Hormonikierukka on vaivaton ehkäisy, ei vuotoja, ei kipuja, ei iho-ongelmia. Ainoa negatiivinen puoli oli aivan kammottava asennus, joka tehtiin mulle synnyttämättömänä. Se oli aivan kamalaa, mutta kivut loppuivat sit seuraavana päivänä. Sen sijaan kierukan poisotto ei tuntunut käytännössä katsoen miltään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle hormonikierukka ei sopinut.

Tiputteluvuotoa oli lähes tulkoon vuoden jokaisena päivänä, joskin kunnon menkkoja ei sitten juuri lainkaan ja mielestäni mieliala sen mukaan oli jatkuvasti vähän epätasapainossa. Lisäksi iho-ongelmat vaivasivat, ei nyt varsinaista aknea, mutta jatkuvasti muutamia näppylöitä.

Nyt kun poistatin kierukan tiputtelu loppui, kierto normalisoitui parissa kuukaudessa, normaalit menkat (ja kivut). Ja iho voi taas paljon paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan tää ihan normaalia että vuotaa kaksiviikkoa putkeen kun pitäisi olla kuukautiset? Ensimmäiset kuukautiset siis kierukan laiton jälkeen. Tosin ei yhtään niin runsaat mitä mulla oli ennen kierrukkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lilypad aika jännä, kysyin itekin tosta ihan neuvolassa ja siellä sanottiin että tamppoonia saa käyttää huoletta, ja olen nyt tosiaan käyttänyt useamman kerrangirl_impossible.gif

 

Anis luulisin että on normaalia sillä minulla on nyt sama tilanne. Kierukka kun laitettiin menkkojen aikana ne menkat loppuivat siitä hetkestä kuin seinään, eikä mitään tiputtelua ollut vaikka siitä kovasti varoiteltiin. Nyt kuitenkin reilu viikko sitten menkat alkoivat normaalisti ja vuodan jo toista viikkoagirl_mad.gif Ainoa ero normaaleihin menkkoihin on siinä ettei mitään todella runsaita vuotopäiviä ollut menkkojen alussa kuten normaalisti, vaan koko ajan vuotanut tasaisen niukasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meni kierukan asentaminen hyvin, laitettiin noin neljä kuukautta synnytyksen jälkeen. Tiputteluvuotoa oli pari viikkoa kerrallaan ja sit pari viikkoa taukoa noin neljä kuukautta ja siitä eteenpäin ei menkkoja, ei kipuja, ei ongelmia. Poistatin viikko sitten ja poistaminen oli kivuton toimenpide. Ns. tyhjennysvuoto on alkoi seuraavana päivänä poistosta ja jatkui eiliseen asti. Vuoto oli menkkoja vähäisempää eikä myöskään kipuja. Kierron pitäisi kai normalisoitua aika nopeasti. Eli katsotaan kuin menkkojen kanssa jatkossa käy, vai ehtiikö niitä montaa kertaa edes olla. :) Uskon, että kierukkaa tulen käyttämään ehkäisynä sitten, kun taas ehkäisylle on tarvetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now