blue.eyes

Hormonikierukka

314 posts in this topic

Tuntuu tosiaan aika epätasa-arvoiselta, että toisissa kaupungeissa sen ekan kierukan saa ilmaiseksi ja toisissa ei. Omani laitettiin tosiaan jälkitarkastuksessa neuvolassa ja sieltä kaapista se terkkari lääkärille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tampereella ei saa ilmaiseksi minkäänsortin ehkäisyä. Itsekin menin perhesuunnitteluneuvolan kautta, ja joudun maksamaan täyden hinnan. Eipä tuo nyt maailmaa kaada, mutta lähinnä on epäreilun oloista, jos ei nyt jollain oo varaa maksaa 163e kertalaakista ja sit jos se ei sovikaan ja joudutaan poistamaan, ja ja ja... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekaterina; oletko kysynyt TAYS:sta tuota kandiopetusta. Siellä vois olla gynen polilla tarjolla sellaista ja sitte sen sais ilmaiseksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun silloisessa kunnassa ois saanu kuparikierukan ilmaiseksi, otin sit kuitenkin mieluummin hormonikierukan, ja vielä yksityisellä, ja maksoin siitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Empä tullut kysyneeksi, ja kävin jo ostamassa tuon härvelin. Eipä tuolla nyt niin väliä, kuhan sais vaan pois alta :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla on ollut esikoisen jälkeen hormonikierukka ja silloin menkat tuli ihan normaalisti ja nyt toisen jälkeen laitettiin kans hormonikierukka mut menkkoja ei kuulu eli onko jollain jäänyt toisella kerralla menkat tulematta vaikka ennen olis tullu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kanssa ollu reilu kuukausi hormonikierukka ja tiputtelu on (kai) nyt loppunu..Ihmettelen van, että tunnetteko te ne langat?Yritin kokeilla mutta en kyllä huomannu niitä..en kuitenkan edes epäile,etteikö kierukka olis siellä missä pitää mutta kuitenkin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin joo ja ihan ite jouduin maksamaan kierukan vaikka kuinka marisin runsaista menkoista..Eikä mitään muutakaan ehkäisyä ilmatteeks tarjoiltu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle laitettiin hormonikierukka kolmisen viikkoa sitten. Pientä tiputusvuotoa on ollut siitä lähtien, siitä tulinkin tänne kysymään. Kiva kuulla, että muilla se on loppunut, toivottavasti mullakin pian.

 

Hain kierukan ihan ehkäisykäyttöön, mutta lääkäri ehdotti että kirjoitetaan resepti runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten hoitoon, niin sain siitä Kela-korvauksen. Aika kallis se silti kertainvestointina on, mutta eipähän tartte ehkäisyä nyt pariin vuoteen miettiä.

 

Kävin yksityisellä laittamassa, lääkäri ultrasi ennen ja jälkeen että oli paikallaan. Ei sattunut, mutta epämiellyttävän tuntuista oli, etenkin kun lääkäri joutui kallistamaan kohtia että sai kierukan laitettua, mulla on voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu. Kotona tuntui aika voimakasta menkkajomottelua, otin yhden särkylääkkeen. En tunne lankoja sormella kokeilemalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mulla laitettiin toissapäivänä, ja mullakin on voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu ja sitä sit jouduttiin suoristamaan.

 

Vähän se tuntui epämukavalta, mutta mulla oli burana alla niin hyvin pärjäsi. Vuotoa tuli ihan minimaalisesti, ja menkkamaiset jomot kesti laittopäivän ja seuraavan päivän illasta jomoili kans. Muuten on ihan mainio olo. Tosin turvottaa ja oon ihan kauhean kiukkuinen, tiedä sitten johtuuko himmelistä vai jostain muusta :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahaa, en tuota tiennytkään että siihen saa Kela-korvausta jos on runsaisiin menkkoihin tarkoitettu. Viimeksi sain kierukan ilmaiseksi, koska oli anemian hoitoon (jonka aiheutti kuparikierukka). Ens viikolla olis jälkitarkastus, täytyykin puhua lääkärille mitä kirjoittaa reseptiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ollut kierukka monta vuotta ja ollut aivan loistava; ei vuotoja, ei kipuja, ei finnejä eikä mitään muutakaan negatiivista, pelkkää hyvää kerrottavaa. Niin että kun on taas ehkäisyn aika otan ihan varmasti uudestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo kierukan laiton jälkeinen tiputteluvuoto, onko se ollut teillä ihan kirkasta punaista verta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mulla oli laiton jälkeen ruskeeta "vanhaa" verta muutaman tipan ja vain sen asennuspäivän. Nyt on viikko asennuksesta ja tuli ekan kerran tiputteluna vaaleanpunaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^mulla oli ainakin ihan kunnon verta. Tosin oli kuukautiset kun kierukka laitettiin, mutta se vuoto kesti monta viikkoa, kun normaalisti loppui alle viikossa. Tuon jälkeen kesti tiputtelua vielä varmaan kuukausi, välillä vähän runsaammin ja välillä lähes loppuen.

 

Täällä joutuu kierukasta maksamaan, mutta ehkäisyneuvolan terkka kirjoitti omaehtoisesti sen reseptin runsaisiin kuukautisiin. Mie tunnen ne langat kyllä kun koitan. Mulla ei kuitenkaan laitto sattunut yhtään, vaikka siitä olinkin kauhutarinoita kuullut :D

Edited by anemone83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä päin ei sitten neuvolalääkäri ainakaan voi kirjoittaa reseptiin syyksi runsaita kuukautisia. Kysyin asiasta ja sanoi, että silloin täytyy mennä ihan gynekologin paikkeille. No mutta resepti on joka tapauksessa, kehoitti vain mahdollisimman nopeasti sen kuitenkin asentamaan koska kohdun limakalvo on nyt vielä niin ohut että tulehdusriski on pieni. Siltikin nyt mennään ihan vaan niillä pillereillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mä kävin ihan gynellä. Yksityisellä siis, kun ei meidän kunnan terkkarissa ole gynejä.

 

Mulla ei ole synnytyksen jälkeen vielä kuukautiset alkaneet, kierukka laitettiin neljä viikkoa sitten. Tuhruttelua on ollut ja sen lisäksi välillä ihan kirkasta verta, jonka alkuperästä en ole ihan varma. Siis että tuleeko kohdusta vai liittyykö emättimestä kierukan laiton yhteydessä poistettuun polyyppiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle laitettiin kierukka viikko sitten ja edelleenki on päivittäin menkkamaisia kipuja. Onkohan ihan ok vai pitäiskö käydä tsekkaamas jos on joku tulehdus tms? Ultrattiin kyllä laiton jälkeen ja on ihan oikeella paikallaan. Ja tänään alkoi vertakin tulemaan, en tiiä onko vielä jälkivuotoa vai menkat vai eilisten petipuuhien aiheuttamaa :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vatsakipuja voi olla vielä näin alussa useita viikkoja. Eli tässä tapauksessa ei ole mitään hätää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ei mustakaan kuulosta mitenkään epänormaalilta :) tiputtelu kuuluu asiaan ja menkkamaisia kipuja oli mullakin.. Jos kivut tulee koviksi tai asia huolettaa, niin tottakai silloin voi käydä tarkistuttamassa että kaikki on kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitatin hormonikierukan muutama kk esikoisen syntymän jälkeen. (Mulla alkoi menkat pari viikkoa jälkivuodon loputtua..)

Laittaminen ei sattunut yhtään, vaikka jännitin sitä hieman etukäteen.

Hormonikierukan laiton jälkeen kyllä eka ilta meni siinä, kun kohtu supisteli ja vissiin vieroksui uutta härveliä.

Jonkun aikaa kierukan laittamisen jälkeen oli tiputteluvuotoja, mutta nekin loppui.

 

Tykkäsin kierukasta hirveästi, sillä menkat katos lähes kokonaan ja samalla myös menkkakivut. (Ennen kärsin runsaista ja kivuliaista menkoista.) Lisäks olo oli paljon tasaisempi kuin minkään muun hormonaalisen ehkäisyn aikana koskaan...

 

Ikävä juttu kyllä sitten ilmeni noin 1v 6 kk kierukan laiton jälkeen, sillä mulle ilmaantui järkyttävät alaselkäkivut. Myös välillä tuli supistuksia. Myös kipuja seksin aikana ilmeni, samoin veristä vuotoa. Yks yö jopa soitin päivystykseen (kun supisteli vähän väliä) ja sanoin, että mulla on samanlaiset kivut kuin synnytyksen alkupuolella, mutta en oo raskaana.

Epäilivät pissatulehdusta. :rolleyes: (Ite olin varma ettei virtsiksestä oo kyse ja varuilta tein testin työmaan pissatulehdusliuskoilla. Nekin näytti puhdasta.) Varasin sit omaan neuvolaan ajan, kun epäilin, että kivut johtuu kierukasta. Muutenkin olin varannut ajan kierukan poistoon, mutta vasta noin 1kk päähän ja en jaksanut kärvistellä noiden kipujen kanssa kauempaa.

Neuvolassa selvisi, että kierukka olikin pois paikoiltaan ja ei ihme jos kipuja oli. Kierukka oli luiskahtanut jotenkin niin, että sitä ei meinattu saada pois.

Tämmäinen kuulema on erittäin harvinaista, mutta näköjään näinkin voi sattua. (Edit. Jan äin vissiin voi sattua myös kuparikierukan kanssa. Kierukka kun on aina vieras esine ja joskus kohtu saattaa tosiaan noita vieroksua. Mutta ei kuulema tosiaan kovinkaan usein.)

 

Tykkäsin kyllä muuten kierukasta hirveästi, mutta en tiedä uskallanko jatkossa hommata tuota kierukkaa. Muutenkin mulla on ollut ongelmia noiden hormonaalisten juttujen kanssa, joten vaihtoehdot rupeaa olemaan vähissä. Kuparikierukkaa en uskalla edes kokeilla kun kuulema voi lisätä menkkakipuja ja vuotoja...

 

Edit. Kuparikierukkakeskustelua lukiessani tuli vielä yksi hyvä puoli mieleen tästä hormonikierukasta. Tosiaan varmempi kuin tuo kuparikierukka.

(Kuparikierukkalapsosista myös vähän liian monta tarinaa kun oon kuullut...)

 

mullä kerkes kierukka vatsaonteloon ja oli siellä lähes puoli vuotta ennenku saatiin pois. Vähän aikaa mietin sitten uutta, mutta otin kuitenkin koska se oli niin hyvä käyttää ja 3 vuotta mennyt ilman ongelmia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään hormonikierukka vaikuttanut positiivisesti pms oireisiin?

Kävin kyselemässä kuparikierukasta, mutta terkka puhui kovasti hormonikierukan puolesta.. ja nyt alkoi se houkuttaa enemmän. Mutta kun ei ehkäisypillerit mulle oo sopineet, niin tuo hormonaalisuus tässäkin mietityttää. Terkka tosin näytti jonkinlaisia käyriä, joiden mukaan ei ne oireet olis samaa luokkaa ollenkaan pillereiden kanssa. Nyt sitten aloin miettiä, että helpottaisko hormonikierukka näitä kaoottisia pms oireita, jotka mulla vaan on pahentuneet synnytyksen jälkeen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ hormonikierukassahan on samaa/samoja hormoneita kuin minipillereissä (eli siis eri kuin yhdistelmäpillereissä) ja lisäksi se annos on kerralla pienempi, kun sitä vapautuu jatkuvasti vähän..

 

PMS-oireisiin en osaa vastata, kun mulla ei oo menkat vieläkään alkaneet (imetän edelleen)..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla minipillerit toi mussa esiin hormonihirviön, kun taas kierukka tasapainotti perusluonnettani (nollasta sataan :grin: ). PMS-oireisiin vaikuttamisesta en kans osaa sanoa, mutta ainakin hormonikierukka sopi paljon paremmin kuin minit.

 

Kierto mulla on kyllä lyhentynyt, nytkin oli 22 päivää muistaakseni, ärh <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ilman hormonaalista hoitoa menkkakivut from hell. Pahimmat hetket päivästä makasin sikiöasennossa lattialla. Pystyin käymään töissä, mutta se kipu oli kamalaa, ei pystynyt keskittymään mihinkään. Käytin kipuihin miranaxia. Kerran olin ottanut aamulla yhden miranaxin, ja lähdin lenkille "kun liikunta auttaa kuukautiskipuihin :girl_sigh: , ja hyvä että pääsin pois lenkkipolulta pystyasennossa ja kotona söin toisen miranaxin, vaikka se onkin jo vähän liikaa.

 

Mutta nyt, kun kierukka on ollut 2 vuotta, kivut on tosi vähäisiä. Yhtenä päivänä noin joka toisissa menkoissa otan aspirin zipp:in. Ihan heti kierukan laiton jälkeen ei helpottanu kivut, ja olinkin tosi surullinen tästä. Mutta noin vuoden jälkeen alkoi menkat vähetä vuodon määrässä ja varsinkin kivuissa. Ja tosiaan luonne on myös hieman tasaisempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now