blue.eyes

Kuparikierukka

101 posts in this topic

Eihän kuparikierukka voi lihottaa? grin.gif Mä pohdiskelen hormoni- ja kuparikierukan välillä.... Hormonikierukka jotenkin tuntuis kivemmalta, mutta en edes tiedä miksi ja nyt oon ruvennut pelkäämään, että lihon hormonikierukasta, kun e-pillereistäkin taisin aikoinaan vähän lihota. Taisin siksi, että nyt on vasta tullut mieleen, että johtuiko hetkellinen pulskuus silloin pillereistä...

 

Mitä eroa hormoni- ja kuparikierukalla loppuviimein? Siis sen kyllä tiedän, että kupari ei oo hormonaalinen ehkäisy vai miten se nyt sanotaan.. Mutta sanokaas nyt mulle, että kun mulle ei sinänsä mitään väliä oo onko hormonaalinen vai ei, niin mitä eroa noilla sitten muuten on? Onko oikein mitään?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ymmärtänyt että hormonikierukassa erittyy sitä hormonia joka estää munasoluja irtoamasta. Korjatkaa jos oon väärässä! Kuparikierukka taasen estää (hedelmöittynyttä) munasolua kiinnittymästä kohdun limakalvoille. Minulla on kuparikierukka ja onhan tuo vähän arveluttava keino ehkäistä tuon mahdollisen hedelmöittymisen takia mutta koitan olla ajattelematta sitä kun muuten tuntuu olevan ainoa ehkäisymuoto joka sopii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla laitettiin kuparikierukka heti kuukautisten jälkeen. Siitä alkoi vuoto, joka kesti enemmän tai vähemmän runsaampana (pärjäsin pikkuhousunsuojalla) aina seuraaviin kuukautisiin asti, jotka olivatkin sitten tosi runsaat. Nämä ekat kuukautiset kierukan kanssa kesti mulle ihan normaalit 5 päivää. Mulla on ollut kuparikierukka ennenkin ja se on musta loistava ehkäisykeino. Miinuksena runsammaat vuodot, mutta ne kestää, kun ei tarvii tunkea itseensä mitään ylimääräisiä hormoneja eikä pelleillä kondomin kanssa. Tykkään!

 

Muoks. Laitto ei sattunut yhtään ja kierukka meni tosi nopeasti paikoilleen nyt kun olen synnyttänyt. Ekalla kerralla (en ollut vielä synnyttänyt) sattui ihan sairaasti.

Edited by Havupallo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut kuparikierukka nyt puolisen vuotta. Alkuvaikeuksien jälkeen kierto ensin asettautui suht. normaalisti mutta ihmeellisiä kipuja oli aika paljon. Kävin jopa ultrassa tarkistuttamassa onko kierukka siellä missä pitääkin ja olihan se. No sitten alkoi tuhruttelu useampi päivä ennen varsinaisen vuodon alkamista ja nyt tässä kierrossa olenkin sitten vuotanut 14 päivää putkeen :skilletgirl:. Kyllä alkaa ottaa aivoon pahemman kerran. Käyn tänään mittauttamassa hemoglobiinin ja sitten pitää tehdä jotain päätöksiä. Mulle ei hormonaalinen ehkäisy sovi joten alkaa olla keinot vähissä :(. Kuvittelin niin selviäväni tällä sen viitisen vuotta, minkä jälkeen vauvahaaveet olisivat jo itsestään loppuneet ja sterilisaatio olisi ajankohtaista. Pöh.

 

Jep, hb 106 :girl_to_take_umbrage2:

Edited by Rogue

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin ennen kierukkaa pillereitä, useampaa sorttia ja ne pistivät koko kropan ihan sekaisin, ja halusin päästä irti hormonaalisesta ehkäisystä, joten valitsin kuparikierukan. Mulla ehti kolmisen vuotta olla kuparikierukka ja olin siihen tositosi tyytyväinen. Ekat pari kuukautta olivat tosin aika kaameita. Laitto sattui kamalasti, olin laiton jälkeen viikon verran ihan tuskissa. Samoin muutamat kuukautiset sen jälkeen olivat vähän hankalia, mutta sitten helpotti. Mulla on luomustikin runsaat ja kivuliaat kuukautiset, en huomannut, että kierukka olisi lisännyt vuotoa tai kipuja, pikemminkin päinvastoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ymmärtänyt että hormonikierukassa erittyy sitä hormonia joka estää munasoluja irtoamasta. Korjatkaa jos oon väärässä! Kuparikierukka taasen estää (hedelmöittynyttä) munasolua kiinnittymästä kohdun limakalvoille. Minulla on kuparikierukka ja onhan tuo vähän arveluttava keino ehkäistä tuon mahdollisen hedelmöittymisen takia mutta koitan olla ajattelematta sitä kun muuten tuntuu olevan ainoa ehkäisymuoto joka sopii.

 

Mä oon luullu, että sitä voi ovuloida normaalisti vaikka oliskin hormonikierukka, mutta löysin tämän: Hormonikierukan vaikutuksesta kohdun limakalvo asettuu muutaman käyttökuukauden jälkeen "lepotilaan" ja sillä on myös vierasesinevaikutus kohdun limakalvolla. Tämä heikentää siittiöiden hedelmöittämiskykyä ja estää munasolun kiinnittymistä kohtuonteloon. Keltarauhashormoni sitkistää myös kohdunkaulan liman siittiöitä huonosti läpäiseväksi. Lisäksi ehkäisin häiritsee munasolun irtoamista eli ovulaatiota sekä munasolun normaalia hedelmöittymistä. Hormonikierukan teho kestää viisi vuotta.

(www.tohtori.fi)

Mulla on ollut esikoisen jälkeen kuparikierukka eikä mitään ongelmia ollut. Toisen lapsen jälkeen laitettiin myös sitten kuparinen, mutta menkat oli niin valtavia että aiheutti pahan anemina. Se vaihdettiin hormonikierukkaan joka olikin paikallaan vuoden. Anemia helpottui ja "parannuin" siitä. Mutta kierukan poistaminen oli aika helvettiä. Kävin terkalla joka ei löytänyt lankoja ja onneksi joku paikalla olleista lääkäreistä ehti käydä ja sai lopulta aikamoisen ronkkimisen jälkeen kierukan pois. Langat oli kääntynyt ylöspäin ja joutui kohtuun asti menemään niillä välineillä etttä sai pois. Sen jälkeen olen kyllä ajatellut etten enää ikinä ota minkäänlaista kierukkaa. Mutta mulla oli nyt kierukan poistamisen jälkeen tyhjennysvuoto ja sen jälkeen menkat ja hemoglobiini on nyt jo 117, kierukan poiston aikaan se oli 133 ja tässä ei ole kuin kuukausi väliä. Kiva. girl_sad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritin saada kunnalliselle pikaista aikaa mutta kun se ei onnistunut, menin yksityiselle. Lääkäri ultrasi kohdun ja totesi, että mun kohtu on niin pieni, että kierukka mahtuu sinnen juuri ja juuri mutta sen varrenpää painoi suoraan sektioarpeani vasten. Sanoi, että tuo on todennäköinen syy kipuihin ja lisävuotoihin ja että hormonikierukka saattaa aiheuttaa aivan samoja oireita, koska on ihan saman kokoinen. Eli se niistä kierukoista mun osalta :girl_sad:

 

Kokeilen seuraavaksi ehkäisyrengasta vaikka vannoin, etten enää huoli hormonaalista ehkäisyä. Toivottavasti tuosta ei tulisi yhtä pahoja oireita kuin pillereistä. :girl_sigh: Lääkäri ehdotti ehkäisyrenkaan laittamista kesken kierron mutta päätin odottaa seuraaviin kuukautisiin. Että saisi jotain tolkkua siitä missä kierron kanssa mennään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin keskiviikkona yksityisellä laittamassa kuparikierukan, ja vuotoa tulee yhä vaan. Onko tätä siis odotettavissa pitempäänkin? :o Hitto ku ois tienny aiemmin, viimeksi ku mulla oli kierukka ei menkat ehtineet edes alkaa ennen ku se jo poistettiin... :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla katosi syyskuussa hormonikierukan narut. Se asennettiin helmikuussa: kuukausiin kierukan kanssa ei ollut mitään muuta ongelmaa kuin tiputtelua ja alavatsakipuja silloin tällöin. En osannut heti kuitenkaan epäillä värkin ehkäisytehoa, sillä minulle kerrottiin, että narujen katoaminen on normaalia. Tänään kävin gynekologilla, koska viime yönä vuosin kuin seula ja meinasin pyörtyä kipuihini. Lisäksi minulla on ollut voimakkaita mielialanvaihteluja ja pahoinvointia; rintani ovat turvonneet. UÄ paljasti, että ilmeisesti kierukka oli tullut ulos supistusten ja vuotojen mukana joskus syys-maaliskuussa, minkä jälkeen olen tullut heti raskaaksi ja nyt saan spontaanin keskenmenon 6:nnella raskausviikolla (todennäköisesti, sillä sydänääniä ei ole ja vuodot ja kivut olivat sen verran kovat). En ole synnyttänyt ja kierukan poistuminen tapauksessani pitäisi olla hyvin harvinaista. Gynekologi meni vähän hämilleen, kun huomasi, mitä oli käynyt! Hän on sitä tyyppiä, joka pitää helposti vaivoja luulotautisina, eikä meinannut ottaa tosissaan epäilyjäni kierukan häviämisestä.

 

Mihin se kierukka voi kadota?? On se sen kokoinen, et luulisi huomaavan jos se tulee ulos. Ja mihin se sit muka tippuu? Ei tajua. Valaista saa!:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä eroa hormoni- ja kuparikierukalla loppuviimein? Siis sen kyllä tiedän, että kupari ei oo hormonaalinen ehkäisy vai miten se nyt sanotaan.. Mutta sanokaas nyt mulle, että kun mulle ei sinänsä mitään väliä oo onko hormonaalinen vai ei, niin mitä eroa noilla sitten muuten on? Onko oikein mitään?!

Kuparikierukka tekee useimmilla kuukautisista aiempaa runsaammat ja pitkäkestoisemmat, kun taas hormonikierukka voi viedä ne kokonaan pois. Multa hormonikierukka vei menkat kokonaan pois (ahhh!), mutta aiheutti myös kamalan aknen kasvoihin ja selkään(!), vaikka mulla oli teininäkin aina tosi hyvä iho :( Nyt mulla on kuparinen, mutta ei ole vielä kuukautiset synnytyksen jälkeen palautuneet. Mulle gyne oli tuota kuparista vähän nihkeä laittamaan, kun mulla on ennestään luomumenkat on 7-10pvä, mutta suostui sitten kuitenkin kun halusin kokeilla hormonitonta elämää.

 

Mihin se kierukka voi kadota?? On se sen kokoinen, et luulisi huomaavan jos se tulee ulos. Ja mihin se sit muka tippuu? Ei tajua. Valaista saa!:)

Se katoaa vessanpöntöstä alas :girl_sigh: Mun kaverille kävi näin viime vuonna! Sillä oli just vaihdettu vanha kierukka uuteen ja olikohan kuukauden ehtinyt olla paikoillaan, kun kerran vessaa vetäessään tuli vilkaisseeksi sinne veteen ja näki kierukkansa siellä kellumassa! :girl_impossible: Ei kuulemma tuntunut yhtään miltään se poistuleminen ja olis jäänyt täysin huomaamatta ellei sattumoisin olisi alas vilkaissut! Just ton takia mä itse tarkastan säännöllisesti, että tunnen langanpäät. Toisaalta joillain ne langanpäät voi nousta kohdunkaulaan piiloon ja kaikki on silti hyvin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mihin se kierukka voi kadota?? On se sen kokoinen, et luulisi huomaavan jos se tulee ulos. Ja mihin se sit muka tippuu? Ei tajua. Valaista saa!:)

 

Kuten forgetmenotkin jo tuumas, niin vessanpönttöönhän se sitten katoaa, minnekäs muualle. Oon kans niin monta kierukankatoomistarinaa kuullut, että itseäni ei ihmetytä yhtään. Esim. juurikin äitini ja eräs toinen nainen, joka tuli jopa kaks kertaa raskaaks samalla tavalla, kierukka oli tippunut jossain vaiheessa ja tietämättömänä ehkäsyn uupumisesta tuli raskaaksi.

 

Mulla itellä (hormoni)kierukan langat on kadonneet, mutta oon aika varma siitä että ite himmeli on vielä tallella, kun se on nyt tässä kesän aikana ultralla varmistettu niin moneen kertaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauva-lehden numerossa 3/2010 on juttu naisesta, jolle oli kahden lapsen jälkeen laitettu kuparikierukka, joka oli kuitenkin irronnut ja tulossa ulos. Tämä oli jutun mukaan huomattu vasta siinä vaiheessa kun kyseinen nainen oli jo ehtinyt tulla raskaaksi, kierukasta huolimatta tietenkin. Lapsi syntyi ja tämän kolmannen jälkeen naiselle laitettiin hormonikierukka, joka myös petti ja jutunkirjoitushetkellä nainen odotti neljättä lastaan. Todennäköisesti hormonikierukka oli tippunut pois vessanpyttyyn. Lääkärit olivat jutun naiselle arvelleet, että hänen anatomiassaan on poikkeama, minkä vuoksi kierukat eivät pysy paikoillaan, mutta tämä on hyvin harvinaista. Suora lainaus jutusta: "Hormonikierukan käyttäjistä raskaaksi tulee vuoden aikana noin yksi tuhannesta, kuparikierukan käyttäjistä puolestaan kuudesta kahdeksaan naista tuhannesta. Kun kierukka pettää, on yleensä kyse juuri siitä, että se ei ole paikoillaan." (Mulla sattuu olemaan se kyseinen Vauva-lehden numero tässä vieressä kuten varmaan arvelittekin; en siteeraa ulkomuistista :grin:).

 

Kaikkiin ehkäisymenetelmiin liittyy epävarmuustekijöitä. Itse olen kovasti yrittänyt perehtyä tähän kierukka-aiheeseen, koska aion asennuttaa itselleni kuparikierukan. Vaikka siinä on jonkin verran huonompi ehkäisyteho kuin hormonikierukassa, niin siedän sen kuitenkin ilomielin, jos minun ei tarvitse kärsiä hormonaalisen ehkäisyn aiheuttamista sivuoireista. Kierukat voivat kadota tai muuten pettää, mutta myös kondomi voi hajota tai unohtua tai pillerit pettää jos ne unohtaa ottaa tai on vaikka mahataudissa ja käy halaamassa pönttöä juuri pillerin otettuaan. Ja tottakai joskus ehkäisy pettää siten, ettei mitään selitystä keksitä.

 

Ja sit kysyn nyt vielä täälläkin: onko sillä käytännössä suurta merkitystä, laitetaanko kierukka paikoilleen menkkojen aikana vai ei? Mulle jälkitarkastuksessa sanottiin et se asennus tehdään mielellään vuodon aikana mut mulla on vielä raskauden jäljiltä ja imetyksen vaikutuksesta (?) kierrot niin sekaisin, etten aikaa varatessani todellakaan pystynyt arvioimaan, koska seuraavat kuukautiset tulisivat alkamaan. Kierukan asennusaika on ensi viikolla ja tänään mulla alkoi menkat, joten en nyt sitten vuoda asennushetkellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei niillä menkoilla taida olla niinkään suurta väliä. Minulle laitettiin kuparinen suunnilleen 3kk synnytyksen jälkeen, eivätkä menkat olleet vielä alkaneet uudestaan (eivät muuten ole vieläkään, ja poika on jo puolivuotias).

 

Oli muuten aika jäätävää hormonikierukan tyrkytystä tuo asennusreissu! :huh: Kuparikierukkaa eivät meinanneet millään laittaa ja vaativat kunnon perusteita sille, miksi en halua hormonikierukkaa, kun "se on niin paljon parempi ja varmempi", "kuparikierukka tekee menkoista helvetillisen runsaat ja kivuliaat" ja koska "kuparista ei muutenkaan kukaan enää käytä - onkohan meillä edes niitä täällä...". Tosi erikoista. Ja kamalaa manailua siitä, miten hullua on antaa kuparikierukoita ilmaiseksi ja pyytää hormonisesta maksua. Ja veikkailua, miten varmaan minäkin tulen vuoden sisällä takaisin vaihdattamaan tilalle hormonikirukan. Ööööh, järkyttävää, tuli ihan sellainen olo, että nyt se täti laittaa varmaan tahalteen sen kierukan jotenkin väärin. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No ohhoh! :blink: Mun täytyy myöntää, että mulla on kans kerran lääkärissä käydessä käynyt mielessä et saako lääkärit jotain provikoita asentamistaan hormonikierukoista (ja jos joku lääkäri nyt tätä lukee niin ihan kauhean tosissani en noissa mietteissäni ollut enkä niistä kellekään puhunut :P) kun olin hankkimassa reilut viisi vuotta sitten ehkäisyä alettuani seurustella nykyisen mieheni kanssa. Kyseinen lääkäri suositteli hormonikierukkaa kovin auliisti, joskaan ei mitenkään lytännyt tai ollut vastahankainen kun ilmoitin että ottaisin mieluummin yhdistelmäpillerit tai ehkäisyrenkaan, koska arvelin etten jaksaisi viittä vuotta odottaa lapsen hankkimista. Vaikka voihan sen poistattaa aikaisemminkin, mutta kuitenkin.

 

Muutenkin tuo sun kokemus Maimai on aika... mielenkiintoinen, näin kauniisti sanottuna. Minä melkein arastelin kysyä jälkitarkastuksessa, että olisko kuparikierukka mahdollista saada kun ajattelin, että reaktio olisi tuon sun kuvauksen kaltainen. Mutta ei todellakaan: sekä jälkitarkastuksen th että lääkäri sanoivat, että kyllä niitä laitetaan edelleen ja sellaisen kyllä saa. Ja nyt vielä kun olin laitattamassa niin käynnistä jäi erittäin positiivinen fiilis. Paikalla olleet th ja lääkäri (eri henkilöt kuin jälkitarkastuksessa) kyselivät vain ettei kai minulla ole normaalisti runsaat ja kivuliaat vuodot kun kuparikierukka saattaa menkkoja runsastuttaa ja kipeyttää, ihan asialliseen sävyyn eikä mitenkään uhkakuvia maalaillen. Ja laitto meni hyvin, ei sattunut sen aikana eikä sen jälkeen. Epämiellyttävältä tuntui hetken aikaa mut meni nopeasti ohi. Toivon kovasti ettei mitään komplikaatioita tai sivuvaikutuksia tulisikaan. Ja tämä ehkäisy tulee todella edulliseksi, koska meidän kunnassamme ekan kierukan saa ilmaiseksi.

 

Ja vielä tuohon menkka-asiaan: mulla sitä laittoa sitten aikaistettiin kun soitin terveyskeskukseen ja sanoin et menkat alkoikin jo. Asennus tapahtui kp 3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuparikierukka oli suunnitelmissa synnytyksen jälkeen. Se on aika lailla ainoa mahdollinen ehkäisykeino, mikä vielä on kokeilematta. Mietityttää vaan, tuleeko ongelmia sen saamisessa, kun menkat on perinteisesti olleet sekä runsaat että kivuliaat. Jotenkin kun on kuitenkin vaikeaa uskoa, että sitä limakalvoa kertyisi tuonne alakertaan määräänsä enempää, joten kuinka paljon menkat sitten voi viikon vuodosta enää venyä? Kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollu nuorena tosi runsaat ja kivuliatt menkat, siks mietin että uskaltaako kuparia ottaa. Mut nyt n. 10 vuoden hormonipillerikeikan jälkeen ku lopetin ne ku alettiin yrittään meidän pienokaista, ku näin millanen ihminen oon ilman hormoneja niin tiesin että vaikka tulvisin ku pohjanmaa keväällä niin hormonaalista en kyllä enää ikinä ota. Ja...se on mulla ollu nyt vuoden, laitettiin pari kk synnytyksestä, eikä tosiaan koskenu, menkat on ollu säännölliset koko ajan ja mulla on itseasiassa menkat lyhentyny, tosin toinen pv on niiiiin runsas että enpä ole pahemmin mihinkään sinä päivänä mennyt muuta ku ollu kotona. Se pv menee parilla kipulääkkeellä ja sen jälkeen menkat lähes loppuu kertaheitolla. Mulle käy näin paremmin, että kertalinttuu parempi ku ainainen kitinä eli runsas ja äärimmäisen lyhyt. Tarkistan ne narun pätkät kummiski useamman kerran kuussa, näin kehotti hoitaja sillo ku häkkyrä laitettiin. Ei oo haitannu tai tuntunu missään vaiheessa tai tilanteessa. Puol vuotta meni että se tilanne tasaantu, siis että se runsaus helpotti ja oon tyytyväinen että jaksoin odottaa. Mulla kummiski menkat alko 4 vk synnytyksestä säännöllisenä vaikka täysimetin 6 kk ja sen jälkeen aina toho 1v ja 1 kk ikään saakka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kierukka on ollut nyt paikallaan kuukauden enkä oikein tiedä, mitä ajattelisin. Se siis asennettiin kuukautisten aikana, kp 3 oli silloin. Menkat kestivät reilun viikon ja kp 21 aloin vuotaa taas. Tuota vuotoa on nyt kestänyt kolme viikkoa. Kipuja ei ole. Tottakai tämä voi olla tässä alussa sitä, että keho totuttelee kierukkaan, mutta silti ottaa vähän päähän. Ei auta muuta kuin toivoa, että menee ohi ja jos ei mene, niin varmistaa, että kaikki on ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle laitettiin kuparikierukka eilen ja toivon niin että se sopisi hyvin eikä tulisi mitään ongelmia. Laitto sattui aivan saa**nasti mut mielummin kestäisin sen kivun uudestaan kuin ottaisin pillerit taas käyttöön. Epäilen että pillerit ovat lihottaneet minua kuudessa vuodessa ainakin parikymmentä kiloa ja muutenkin olen välillä aikamoinen sekopää ja itken pienimmästäkin asiasta ja kuvitten kaikkea ja olen tyhmistä asioista mustasukkainen. Toivottavasti muutun taas omaksi itsekseni kierukan avulla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ennen raskautta kuparikierukka usean vuoden ajan. Päädyin siihen, koska hormonit eivät kertakaikkiaan sopineet mulle ollenkaan. Pyyntöön suhtauduttiin hieman nihkeästi, koska mulla oli sekä runsaat että kivuliaat kuukautiset. Ensimmäinen viikko laiton jälkeen oli aivan helvetillinen, kivut olivat kamalat. Muutamat tätä seuranneet kuukautiset olivat myös erityisen kivuliaat, mutta sitten tilanne helpottui ja vaikka jonkun särkylääkkeen napsinkin kuukautisten aikaan, olo oli ihan ok. Vuoto oli runsasta, mutta ei mielestäni eronnut mitenkään luomukuukautisista. Olin tosi tyytyväinen kuparikierukkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ainakin toistaiseksi ollut ihan tyytyväinen kuparikierukkaan. Laitettiin huhtikuussa ja kuukautiset alkoivat vasta elokuussa, kun imetys alkoi vähentyä. Mulla ei siis asennettu kuukautisten aikaan, kun ei olleet edes alkaneet silloin. Laitto oli kamalaa ja ensimmäinen yritys epäonnistui joten jouduin kestämään sen laiton kaksi kertaa. Tämänkin jälkeen lääkäri oli epävarma, saiko kierukan paikoilleen ja jouduin vielä ultrattavaksi. Eli laitosta ei jäänyt kovinkaan ruusuiset muistot, mutta muuten olen ollut ihan tyytyväinen. Kuukautiset mulla oli ennen aika niukat ja nyt ne on vähän runsastuneet, mutta ihan siedettävät ne on. Kipuja on vähän, mutta ei nekään ole mitenkään sietämättömiä. Huonoja puolia on valkovuodon runsastuminen. Ja ne langat on mullakin kadonneet jonnekin. En löydä tunnustelemalla, en sitten milään. Pakko vaan toivoa, että kierukka on edelleen paikoillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kannattaa käydä tarkastuttamassa, että kierukka on varmasti paikoillaan. Ultrassahan se näkyy tosi helposti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kierukka on ollut nyt paikallaan kuukauden enkä oikein tiedä, mitä ajattelisin. Se siis asennettiin kuukautisten aikana, kp 3 oli silloin. Menkat kestivät reilun viikon ja kp 21 aloin vuotaa taas. Tuota vuotoa on nyt kestänyt kolme viikkoa. Kipuja ei ole. Tottakai tämä voi olla tässä alussa sitä, että keho totuttelee kierukkaan, mutta silti ottaa vähän päähän. Ei auta muuta kuin toivoa, että menee ohi ja jos ei mene, niin varmistaa, että kaikki on ok.

 

Varasin tänään lääkäriajan, koska haluan jonkinlaisen tsekkauksen siitä että kaikki on ok. Vuotopäiviä on kierukan laiton jälkeen ollut enemmän kuin vuodottomia ja nyt on jomottanut muutaman päivän alavatsaa, vaikkei ole menkat juuri nyt menossa, vaan "pelkkää" tiputteluvuotoa. Kipu ei ole sellaista henkeäsalpaavaa, vaan ennemminkin sellaista olon tukalaksi tekevää. Alavatsa on myös hieman kosketusarka ja kipu säteilee nivusiin ja tuntuu myös ristiselässä.

 

Mä en ole yleensä mitenkään kovin herkästi huolestuva ja mulla on korkea kynnys mennä lääkäriin. Nyt kuitenkin kohtutulehduksen mahdollisuus mietityttää ja etenkin se, mitä seurauksia sillä voi hoitamattomana olla, joten haluan käydä tarkistuksessa.

 

Harmittaa jos kuparikierukkakaan ei sovi mulle. Hyvin on tietysti mahdollista että tämä ajan myötä tasaantuu (laitosta on nyt noin kolme kuukautta aikaa). Tähän mennessä sen ehkäisyteho tuntuu meidän kohdalla perustuvan siihen että vuodan melkein koko ajan. rolleyes.gif

 

Ja tottakai jo laitettaessa olin varautunut siihen, että menkat runsastuu ja saattaa tulla kivuliaammiksi. Jos ne menkat normaalisti kuitenkin kestää keskimäärin 6 päivää ja nyt 2-3 viikkoa ja vatsakipuja on myös menkkojen välillä niin ei taida olla mun menetelmä sit kuitenkaan.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle laitettiin 3,5kk. sitten kuparikierukka ja asennus ei juurikaan sattunut, vasta muutama minuutti asennuksen jälkeen alkoi vihlonta ja kovempi kipu, joka kuitenkin hellitti särkylääkkeen avulla. Kierukka asennettiin kp 3, jolloin vuoto oli suht runsasta ja olisikohan nuo kuukautiset kestäneet päivän, pari pidempään kuin normaalisti (norm. 5-6pv.).

 

Nyt on kahdet kuukautiset olleet kierukan laiton jälkeen ja kaikki kuukautiskivut on tipotiessään! Tää on ollut tosi yllättävää! Kärsin ennen raskautta kovista kivuista, jotka alkoivat jo puolivälissä kiertoa ja raskauden jälkeen jokaiset kuukautiset olivat edellisiä kivuliaammat, mutta nyt kierukan jälkeen ei yhtään mitään kipuja ole ollut. Kierukka laitettiin 8kk. synnytyksen jälkeen.

Vuoto ei juuri ole lisääntynyt, ainoa muutos on se, että kuukautiset alkaa tiputtelulla, joka on tosi niukkaa (ei tarvi sidettä tms.) ja kestää ehkä 3-4 päivää ennen kuin kunnon vuoto alkaa ja kuukautisten kesto tuosta ekasta kunnon vuotopäivästä on 4-5pv.

 

Ainut, mikä on alkanut mietityttämään, on se, että tulin oikeastaan heti kierukan laiton jälkeen pieneen nuhaan ja edelleen kärsin tästä samasta pikkunuhasta. Neuvolassakin jo mietittiin, että voikohan kuparikierukka lisätä ihan kehon yleistäkin tulehdusalttiutta, vaikka gynekologi puhui lähinnä siis kohtutulehduksen ja emätintulehduksen riskin pienestä noususta. :girl_sigh:

 

Mutta toistaiseksi tämä on tuntunut oikein sopivalta ehkäisymuodolta ja olen tosi helpottunut, kun hormonaaliset ehkäisymuodot on poissuljettuja minun kohdallani. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle asennettiin kuparikierukka parisen viikkoa takaperin. Alkujaan asennusaika piti olla kp 3, mutta lääkäriasemalla ei ollutkaan kuparikierukoita, vaikka piti, ja aika siirtyi kp 9:lle. En tiedä, johtuiko se "myöhäisistä" kiertopäivistä vai alhaisesta kipukynnyksestä vai mistä ihmeestä, mutta minusta asennus oli ihan yhtä helvettiä. Tosin se todella kova kipu kesti ehkä max 20 sekuntia, mutta oli se aika... tajunnanräjäyttävää :huh: Olin ottanut ennen gyneaikaa kipulääkettä ihan reippaasti ja yleensä esim. papa on musta ihan piece of cake. Mua myös pyörrytti ja yökötti ensimmäisen illan. Siihen en ollut varautunut, että asennuksen jälkeen tuli "jälkivuoto", joka kesti aika tarkalleen viikon. Ajattelin, että pari päivää ehkä tiputtelee, mutta vuosinkin ihan kunnolla.

 

Positiivisina puolina on nyt jo se, että olen normalisoitunut, ei ole pinna kireällä ja päätä ei enää jatkuvasti jomota, kuten hormoniehkäisyn aikana. Kovasti toivon, että tää olisi nyt toimiva ehkäisymuoto niin kauan, kun ehkäisytarvetta on. Kieltämättä henk. koht mua häiritsee se ajatus, että saatan tavallaan tehdä abortin vaikka joka kuu, kun kierukka ehkäisee hedelmöittyneen solun kiinnittymisen. Mutta kun muut ehkäisymuodot on hyvin pitkälti suljettu pois, pakko vaan olla ajattelematta asiaa. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now