blue.eyes

Kuparikierukka

101 posts in this topic

Kävin laitattamassa kuparikierukan juuri muutama viikko sitten ja ohjeessa luki, että poistoa suositellaan, jos raskaana. Käsitin myös, että raskautta tulisi seurata tarkemmin.

 

Jouduin kierukasta maksamaan ja aika hintavahan se kerta maksuna oli, mutta jos jakaa sen koko käyttöiälle on kustannus olematon. Toivottavasti se nyt sopisi minulle, sillä en hormoneja halua enää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kyllä se poistetaan, jos tulee raskaaksi. Muuten keskenmenoriski lisääntyy jyrkästi, jos kierukka on kohdussa paikallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti vastauksista!

 

Mutta eikö se poistaminen sitten ole vaaraksi sikiölle?

 

Ja en ole raskaana. Tuli vaan mieleen tällainen kauhuskenaario ja asia jäi vaivaamaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitään asiasta tietämättä veikkaisin, että poistamisesta aiheutuva riski on pienempi kuin jos annettaisiin kierukan olla paikallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla kuparikierukka jätettiin paikalleen, sitä ei voinut poistaa turvallisesti kun kohdun kasvaessa oli kivunnut niin ylös. Raskauden alkuvaiheessa ultrattiin kierukkaa muutamaan otteeseen, kaikki oli kunnossa joten ylimääräinen seuranta todettiin tarpeettomaksi. Myöhemmissä ultrissa selvisi kierukan olevan istukan vieressä, olisi kuulema voinut koteloitua myös istukan sisään.

 

Lääkärin mukaan kierukat normaalisti poistetaan, mutta poistohetkellä on suuri keskenmenoriski . Jos kierukka jätetään paikalleen on riski joidenkin lääkäreiden mukaan koko raskauden, joidenkin mielestä riski on vain alkuraskaudessa. Eräs lääkäri kertoi kierukka raskauksien sujuvan yleensä aivan normaalisti.

 

Minkäänlaisia kierukasta johtuvia ongelmia ei ole raskauden aikana ilmaantunut ja nyt on meneillään rv 32.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Wau! Täältähän löytyi oikein ensikäden tietoa :) Kiitti omakohtaisesta kokemuksesta! Tiedätkö, että miten sitten synnytys menee? Ihan normaalisti, vai pitääkö siinäkin tarkkailla jotenkin sitä kierukkaa? Aiheuttaako se synnytykseen mitään riskejä tms. erikoista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kiinnostaisi tietää kauanko vuoto kestää kierukan laiton jälkeen? Nimim. tiistaina laitettu ja vieläkin vuotaa ihan kunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Wau! Täältähän löytyi oikein ensikäden tietoa :) Kiitti omakohtaisesta kokemuksesta! Tiedätkö, että miten sitten synnytys menee? Ihan normaalisti, vai pitääkö siinäkin tarkkailla jotenkin sitä kierukkaa? Aiheuttaako se synnytykseen mitään riskejä tms. erikoista?

 

Ei taida synnytykseen vaikuttaa, ainakaan siitä ei ole vielä ollut mitään puhetta. Tietenkin tarkkaillaan, että kierukka poistuu synnytyksessä, jos ei itsestään, niin poistetaan samalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin jo kovasti suunnitellut itselleni kuparikierukkaa seuraavan lapsen jälkeen, mutta nyt alkoi ihan hölmö (?) asia mietityttää.. Kuparikierukkahan ei estä munasaolun irtoamista ja sitä kautta hedelmöittymistä - niin tuntuu jotenkin julmalta, että kun "vauva on jo saanut alkunsa" niin sitten kierukalla estetään sen kiinnittyminen kohtuun ja edelleen kehittyminen. :( Ehkäpä kuitenkin päädyn vielä hormonikierukkaan kun ei mulla kuitenkaan tullut mitään pahempia oireita aikoinaan e-pillereistäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kuparikierukka 1,5 vuotta ennen ensimmäistä raskautta. Plussat ja miinukset aika samoja kuin monilla:

 

+hormoniton, ja siihen liittyvät edut (mulle pääasia ja tärkein syy laitattaa)

+kestää pitkään

+ei tarvitse muistaa

 

-laittaminen melkosen epämiellyttävää (poistaminen ei tuntunut miltään)

-aluksi kivuliaat ja runsaat kuukautiset (kivuttomien ja niukkojen sijaan), kivut väheni mutta runsaus jäi

 

Se mietityttää, että kuinka pian synnytyksen jälkeen kierukka voidaan laittaa uudestaan? On käynyt mielessä jos saisi samantien synnytyspöydällä niin menis samoilla kivuilla :grin: Vai tuntuuko sitten synnytyskipujen jälkeen kierukan laittaminen enää miltään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei mulla sattunut ainakaan kauheesti. Vähän niinku epämiellyttävä alatutkimus. Mä sain omani jälkitarkastuksessa. Riippuu kuulemma laittajasta osaako laittaa niin pian synnytyksen jälkeen. Eli tuskin salissa ainakaan saa :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en aikoinaan saanut jälkitarkastuksen yhteydessä kuparikierukkaa, vaan sanoivat että aikaisintaan 4 kk synnytyksestä asennetaan. Toisaalla Espoossa taas oli ohjeena, että voidaan asentaa kunhan on korkeintaan 8 viikkoa synnytyksestä. Pitääkin ottaa selvää, mitkä ohjeet tällä hetkellä täällä ovat voimassa :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No toisaalta on sitten synnytyksen jälkeen miettimisaikaa haluaako kierukan laittaa ja/tai missä aikataulussa. Eiköhän nääkin järjesty, mies lupasi jo hetken ainakin käyttää kondomia synnytyksen jälkeen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en nyt jokusen kuukauden kokemuksella ole mitenkään hirveän tyytyväinen tähän kierukkaan. :girl_sigh: Laittaminen ei sattunut ollenkaan, mutta kaikki muu sen jälkeen... Kierto on 28-35 päivää, joista TOSI kovaa vuotoa on tasan viikko ja lisäksi viikko molemmin puolin muuten vuotoa. Eli voisiko sanoa, että menkat kestää 3 viikkoa?! Tosi ärsyttävää... :hysteric: Voiko tämä nyt vielä muuttua tästä vai pitääkö mun alkaa miettiä hormonikierukkaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin jo kovasti suunnitellut itselleni kuparikierukkaa seuraavan lapsen jälkeen, mutta nyt alkoi ihan hölmö (?) asia mietityttää.. Kuparikierukkahan ei estä munasaolun irtoamista ja sitä kautta hedelmöittymistä - niin tuntuu jotenkin julmalta, että kun "vauva on jo saanut alkunsa" niin sitten kierukalla estetään sen kiinnittyminen kohtuun ja edelleen kehittyminen. :( Ehkäpä kuitenkin päädyn vielä hormonikierukkaan kun ei mulla kuitenkaan tullut mitään pahempia oireita aikoinaan e-pillereistäkään.

"Kuparikierukan tarkkaa vaikutustapaa ei tunneta. Kierukassa olevan kuparin pinta-alan lisäämisen on todettu parantavan ehkäisytehoa. Kuparikierukka aiheuttaa kohdun limakalvolle steriilin tulehdusreaktion, joka heikentää siittiöiden hedelmöittämiskykyä heikentämällä niiden kulkua munatorviin. Se muuttaa myös munatorvien eritteen sukusoluille epäedulliseksi ja häiritsee siten hedelmöittymistä. Useimmiten hedelmöittyminen estyykin kokonaan. Kierukan ehkäisyteho perustuu toissijaisesti siihen, että se estää munasolun kiinnittymisen kohdun limakalvolle. Munasolun irtoamiseen kierukka ei vaikuta, vaan munasarjat jatkavat toimintaansa normaalisti."

 

Olenkin vastannut tähän. Minulta poistettiin kierukka 19.05 raskauden toivossa, 03.06 tein plussatestin. Nopein mahdollinen raskautumisaika ehkäisyn lopettamisen jälkeen. Lisään tämän plussiin ;) Poisto ei sattunut. Otan uuden, kun lapsi syntyy, sillä sopii myös imettäville äideille.

Edited by wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko tämä nyt vielä muuttua tästä vai pitääkö mun alkaa miettiä hormonikierukkaa?

 

Mulla oli ekat 3 kk menkat ihan kamalia ja tosi kipeitä. Mut sit se meni ohi ja seuraavat 6 vuotta (sis. 2 kierrukkaa) meni tosi nätisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään ollut narut kadoksissa? Olin tänään kierukan "jälkitarkastuksessa" 3,5kk laiton jälkeen eikä lääkäri löytänyt naruja vaikka papaharjalla tökki ja etsi girl_impossible.gif Nyt on 4pvä päästä ultra-aika varattuna niin tarkistetaan onko kapistus paikoillaan.

 

Muuten olen ollut erittäin tyytyväinen, varsinkin kun meidän kunnassa tämän sai ilmaiseksi. Jos meille olisi nyt vauva kierukasta huolimatta tulossa olisi se aika shokki kun lapsoset ovat nyt 2v (huomenna lipsrsealed.gif ) ja 7,5kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

itselläni ovat olleet myöskin hukassa asennuksesta lähtien, vaikka kuinka harjalla rapsutteli ei lankoja löytynyt, mutta ultrattaessa lääkäri totesi kierrukan olevan ihan paikallaan, siellä missä kuuluukin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeps, siellähän se kierukka oli oikealla paikallaan! Syvä helpotuksen huokaus mutta silti pieni vauvakuume ehti nostaa päätään girl_sigh.gif Ehkä sitten parin vuoden päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla katosi syyskuussa hormonikierukan narut. Se asennettiin helmikuussa: kuukausiin kierukan kanssa ei ollut mitään muuta ongelmaa kuin tiputtelua ja alavatsakipuja silloin tällöin. En osannut heti kuitenkaan epäillä värkin ehkäisytehoa, sillä minulle kerrottiin, että narujen katoaminen on normaalia. Tänään kävin gynekologilla, koska viime yönä vuosin kuin seula ja meinasin pyörtyä kipuihini. Lisäksi minulla on ollut voimakkaita mielialanvaihteluja ja pahoinvointia; rintani ovat turvonneet. UÄ paljasti, että ilmeisesti kierukka oli tullut ulos supistusten ja vuotojen mukana joskus syys-maaliskuussa, minkä jälkeen olen tullut heti raskaaksi ja nyt saan spontaanin keskenmenon 6:nnella raskausviikolla (todennäköisesti, sillä sydänääniä ei ole ja vuodot ja kivut olivat sen verran kovat). En ole synnyttänyt ja kierukan poistuminen tapauksessani pitäisi olla hyvin harvinaista. Gynekologi meni vähän hämilleen, kun huomasi, mitä oli käynyt! Hän on sitä tyyppiä, joka pitää helposti vaivoja luulotautisina, eikä meinannut ottaa tosissaan epäilyjäni kierukan häviämisestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle asennettiin kaksi viikkoa sitten kuparikierukka, koska en halunnut enää mitään hormonaalista ehkäisyä, kun ne ei vaan kertakaikkiaan mulle sovi. Ongelma on se, että mulla on edelleen alavastakipuja sen verran, että on pakko syödä särkylääkkeitä joka päivä. Alussa mulla oli kantapääongelmien takia tulehduskipulääkäkuuri mutta sen loputtua huomasin, että vastaa särkee aina vaan. Välillä se jomottaa ja toisinaan taas tulee sellaisia ihmeellisiä kipupiikkejä siellä täällä. Lisäksi nyt ovulaation aikana on ollut vähän vuotoa. Onko tämä normaalia?

 

Neuvolassa lääkäri tutki jollain puikolla mun kohdunkaulan pituuden ennen asentamista ja sai mitaksi 4 senttiä, kun normaali on kuulemma 7 senttiä. Nyt sitten murehdin sitäkin laitettiinko se edes oikeaan paikkaan ja pysyykö se siellä. Kipujen takia yhdyntääkin uskalsin kokeilla vasta eilen eikä siinä kyllä tuntunut mitenkään omituiselta tai kivuliaalta.

 

Ai niin, se kohdunkaulanmittaus saatui ihan *aatanasti mutta itse kierukan asentaminen ei sen jälkeen tuntunut enää missään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos teille asennettiin kuparikierukka kuukautisten aikaan, niin kuinka kauan asennuksesta teillä vielä tuli vuotoa?

 

täällä on menkkojen alusta nyt 12vrk ja kierukan asennuksesta 8vrk ja vuoto vaan jatkuu :girl_mad: jotta nää kestomenkat sais kyllä jo loppua. runsaudella nää ei oo pilattuja kun pärjää pelkällä phs:lla mutta joka päivä tulee ihan kunnon punasta verta ja välillä lorahtelemalla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ehti olla kuparikierukka jotain 3 vuotta ja olin siihen muuten tyytyväinen, mutta vuodot olivat melko runsaat ja kuukautiskivut kovemmat kuin pillereiden kanssa. Sitten päätin vaihdattaa hormoonikierukkaan ja sen kanssa olikin sitten niin paljon ongelmia, että halusin siitä eroon. Eli, olisi vaan kannattanut pitää sitä kuparikierukkaa loppuun saakka. Nyt koitan kärvistellä pillereiden kanssa siihen asti että aloitetaan vauvan teko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now