blue.eyes

Kuparikierukka

101 posts in this topic

Jaaha, multa sitten kierukka päätti poistua, oltuaan n. 3½ vuotta. Huomattiin tänään ultrassa ja lääkäri nyppäs sen pois. Eipä muuten sattunu yhtään, kun oli kapine jo valmiiks tulossa. :lol: Uutta ei laitettu eikä laitetakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

osaako joku kierukan käyttäjä sanoa voiko samaan aikaan käyttää kuukuppia? jostain luin, et tamppoonia ei suositella, niin mites sit tuo kuppi...girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekat kierukkamenkat takana, eivätkä kyllä olleet yhtään rajummat kuin ennen! ^_^ Ei enempää kipuja, ei runsaampaa vuotoa. Ai että kun voikin olla tyytyväinen olo! :) Kuppia en vielä uskaltanut käyttää, mutta ensi kerralla sitten. On tämä kyllä huoletonta, aijai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut kuparikierukka nyt kohta vuoden, mutta vasta loppusyksystä palasi kuukautiskierto imetyksen lopettamisen jälkeen. 2 ekat menkat oli ihan ok, vuotomäärä keskiverto ja kestokaan ei pidentynyt vaikka gyne kauhisteli etukäteen sitä mahdollisuutta. Mulla on luomumenkkojen kesto ollu 7-10pvä nuorempana ja gyne sanoi, että kuparikierukka joillain lisää vuotoa ja joillain taas vuodon keston pituutta.

 

No, nyt oli 3.menkat ja voihan kääks mitkä jättivuodot :wacko: Onneksi mulla on käytössä kuukautiskuppi, oli kyllä silti järkytys se vuodon määrä vaikka sitä ei sitten nähnytkään kuin tyhjennyshetkellä. Toivottavasti oli vain joku poikkeuskierto, mälsää joutua lyhentämään tyhjennysväliä entisestä. Kuukupin käyttö kierukan kanssa on ihan ok, mutta kannattaa mainita siitä kierukan asentajalle, jotta hän osaa leikata langanpäät vähän tavallista lyhyemmäksi. :)

 

Ai niin, kipuja vielä piti kommentoida, että mun vähäisetkin kuukautiskivut on näköjään kadonneet sen siliän tien, mutta se nyt voi olla ihan vaan raskauden syytäkin eikä kierukan :)

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen 26 vuotias, enkä ole synnyttänyt ja minulle asennettiin juuri kuparikierukka Flexi-T 300. Pohdin asiaa pitkään, koska kirjoituspalstoilta sai kierukan asentamisesta erittäin negatiivisen kuvan. Asennutin kierukan yksityisellä gynekologilla kuukautisten alettua. Kohtuni on gynekologini mukaan erittäin pieni, joten pelkäsin kovasti toimenpidettä. Ennen toimenpidettä sain pienenmäärän rauhoittavaa ja toimenpide aloitettiin puuduttamisella.

 

Toimenpide oli ohi hetkessä, eikä tuntunut miltään. Ei kerta kaikkiaan miltään!!! Jopa Papa testi on joskus vihlaissut, muttä kierukan asentaminen ei. Olenkin nyt hyvin hämmentynyt, kun ihmiset kirjoittavat, että ovat pyörtyneet. Mietin myös minkälaiset rähmäkäpälät niitä kierukoita muille runnovat, jos kivut ovat noin kovat, kun kirjoituspalstoilla kuvaillaan.

 

Mieheni tuli mukaan varmuuden vuoksi saattajaksi, mutta taksin sijaan lähdimme kotiin bussilla, kävimme matkalla kaupassa ja jatkoimme matkaa vielä ratikalla. Olen myös odotellut kouristuksia ja muita vihlaisuja, mutta vielä ei ole ollut mitään kipuja, kuukautisetkaan eivät ole häirinneet. Olen jatkanut elämääni täysin normaalisti, käynyt hotjoogassa ja spinningissä, vaikka asennuksesta ei vielä ole kulunut viikkoakaan.

 

Itse olen Supertyytyväinen ja toki toivon, että jatkossakin kaikki sujuu näin hyvin, kuin nyt alussa näyttää sujuvan. Ajatella, jos voin seuraavat vuodet elää ilman jokapäiväistä e-pilleri annosta! Suosittelen! Hyvä gynekologi osaa asiansa. Itse kyllä myönnän, että näiden netistä löytyvien keskustelupalstojen kirjoitusten jälkeen, en uskaltautuisi lähteä julkiselle puolelle kuparikierukkaa asennuttamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen toimenpidettä sain pienenmäärän rauhoittavaa ja toimenpide aloitettiin puuduttamisella.

 

Toimenpide oli ohi hetkessä, eikä tuntunut miltään. Ei kerta kaikkiaan miltään!!!

No siinähän ne syytkin tuli, miksei tuntunut yhtään miltään. ;)

 

Itsellä kierukan laitto nipsaisi ikävästi, mutta kun siinä oli paria kuukautta ennen synnyttänyt, ei tuo nipsaisu ollut edes verrattavissa oikeaan kipuun. :grin: Kierukka pysyi koko käyttöaikansa napakasti paikallaan, hoiti ehkäisyn, eikä mun tarvinnut muistaa kuin kerran vuodessa käydä kontrollissa. Helppoa ja huoletonta, lukuunottamatta sellaista ikävää miinuspuolta, että hiivatulehdukset hyökkäsivät säännöllisesti kuvioihin. <_< Menkat oli toki pidemmät kuin ehkäisyrenkaan kanssa, jolloin ne kestivät päivän ja vuoto oli pelkkää tuhrua. Nyt kun kroppa toimii taas normaalisti, menkat kestää neljä päivää, josta kaksi päivää vuodan kuin pistetty sika. Plussaa taas on, että tunnen ovulaatiot ja kroppani toimintaa muutenkin paljon paremmin kuin hormonien kanssa. Kupariin palaan todennäköisesti taas sitten, kun pikkusisarus on saatu pakerrettua ilmoille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tulin kuparikierukkaa käyttäessäni raskaaksi, tai siis totuudenmukaisempaa on sanoa, että kierukka oli lähtenyt pois paikoiltaan runsaan kuukautisvuodon mukana (tod. näk. vessanpönttöön siis) täysin huomaamattani. Alkuraskauden ultraamisen yhteydessä kierukkaa koetettiin ultrata ja kaivella vähän joka puolelta kohdun tienoilta, jotta varmistuisi ettei se vaan ole jäänyt sikiön kanssa kohtuun, mutta ei löytynyt mistään, eli livahtanut oli karkuun itsekseen. Luotankin ehkäisykonsteista enää sterilisaatioon. :D Hormoneja kun en veritulppariskin ja yleisen kehon hormonitoiminnan sekoittumisen pelossa halunnut (enkä halua) syödä, niin tuo kierukka oli mulle ainoa pysyvä ehkäisykeino. Tai siis, "pysyvä". :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko sen verran vielä lisätä tuohon sattuuko vai ei -keskusteluun että kipuilun määrä asennuksen yhteydessä ja sen jälkeen taitaa olla yksi niistä asioista, joihin ei päde mitkään normaalit luonnonlait. :D Mulle laitettiin kuparikierukka kun lapsi oli 7 kk ikäinen. Okei, olin synnyttänyt mutta toimenpide oli kyllä täysin kivuton ilman mitään lääkitystäkin. Samoin pois otto. En yleisesti ottaen ole mielestäni mitenkään erikoisen korkean kipukynnyksen ihminen, minkä vuoksi itsekin jännitin toimenpidettä ihan hulluna mut turhaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ensimmäinen kuparikierukan laitto sattui aivan älyttömästi ja olin viikon verran kipeänä laitoin jälkeen. Tänään kävin laitattamassa uuden, sektiosta on nyt muutama kuukausi. Toimenpide oli lähestulkoon kivuton ja nyt jälkikäteenkin on ihan ok olo. En tiedä, onko paikat löystyneet vai löytyykö julkiselta sektorilta ammattitaitoisemmat laittajat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla edessä nyt kuparikierukan laitto. Toivon todella että se mulle sopii, kun hormonaalista en halua edes harkita enää.. Toista lasta ei vielä pariin vuoteen ja inhoan kumien käyttöä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen laitetttiin 10 v pilleriensyönnin jälkeen kuparit sisuksiin. Lääkäri oli neuvnut ottamaan etukäteen Buranaa, jota sitten kiskoinkin 1000mg. Puudutuksesta ei ollut edes puhetta. Sattui aivan pirusti, kuulemma on paikat kovin pientä kokoluokkaa. En ole synnyttänyt enkä aiokaan. 3 vuoden kuluttua voisi ruveta sterilointia kyselemään. Kerran aikaisemminkin on yritetty tuota kuparikierukkaa laittaa, mutta silloin tuli heti laiton jälkeen niin voimakkaat kouristukset että pyörryin ja gyne poisti kierukan samalla käynnillä. Nyt jännittikin tuo laitto kovasti, ja siksikin varmaan sattui kipulääkkeestä huolimatta niin paljon. Ja nyt sitten näiden juttujen lukemisen jälkeen jännittää muut asiat.

 

Onko niin, että se kierukan omatoiminen poistuminen huomaamatta on todennäköisempää synnyttäneillä, jos kohdunsuu ym on vähän löysemmät? Luulisi että jos on ollut ahdasta sitä sisään survoa, huomaisi poistumisenkin jotenkin? Ja nuo kierukkaraskaudetkin pelottaa, nyt on sitten ostettava jemmaan pino raskaustestejä... Raskaus olisi tässä kohtaa aivan täysi kauhistus, ahdistaa pelkkä ajatuskin suunnattomasti.

 

Pitääkö jotain juttuja varoa tuon kanssa? Tamponien käyttö? *nolona* Entä jos tulee ummetusta, voinko "vahingossa" ponnistella sen kierukan pihalle jos oikein tiukaksi menee? (Karppaajan ongelmia)

 

Nyt ainakin on alavatsa tosi turvoksissa ja pingottuneen tuntuinen. Varsinaisia kipuja ei nyt juuri ole, olen ottanut eilen illalla ja tänään kahdesti Buranaa. Eilinen ilta meni kyllä soffalla kylmäpakkaus mahan päällä, sen verran kramppaili ja oli voimaton olo. Iski sitten migreeninkin tietysti vielä päälle. Migreeni 2-4 x viikossa olikin yksi iso syy miksi halusin hormonaalisesta ehkäisystä luopua. Plus tuntuu että viimeiset 10 vuotta on enemmän tai vähemmän v*tuttanut koko ajan, olen itkuherkkä, hermostunut ja pinna palaa helposti. Monesti tuntuu kuin elämä olisi yhtä loputonta PMS:ää. Eri pilleriäkin kerran kokeiltiin mutta sillä homma oli vielä pahempi, minipillereistä sain aknea, ihottumaa ja menkat tuli ihan miten sattuu.

 

Äh, miehille ei ikinä tulisi kuuloonkaan alkaa syödä mielialaan vaikuttavia ja päänsärkyä aiheuttavia hormoneita saati sitten survotuttaa vehkeeseensä mitään metalliesineitä. Naisten on nämäkin kärsimykset kestettävä. Kyllä ottaa päähän. Välillä oikein tulee sellainen olo että onko se seksi muka niin mahtavaa että sen takia kannattaa kaikki tämmöset kärsiä. Kumit ei muuten haittaisi itseä, mutta mies ei niistä tykkää ja en luota siihen että ne pysyy ehjänä. Olisin vesitestejä tekemässä joka ainoalla käytetyllä kortsulla paniikkihiki otsalla, kiitos ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanoi gynekologi aikoinaan, että synnyttämättömillä olisi suurempi riski kierukan poistumiseen, koska kohtu saattaa yrittää työntää vierasesineen ulos. Mulla oli useamman vuoden kuparikierukka ennen synnytystä ja hyvin se kyllä siellä pysyi. Tosin mulla oli langat sen verran lyhyet, että aina jossain kierron vaiheessa niitä ei tuntunut ollenkaan. Silloin muutaman kerran kylmäsi, että nyt se on tippunut jonnekin. :D Mä oon kanssa ajatellut, että kai sen tippumisesta vähintäänkin joku loiskahdus kuuluisi. :lol:

 

Mulla oli käytössä kuukautiskuppi, sen kanssa ei ainakaan tullut ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä laitatutin kuparikierukan vajaa viikko sitten ja laitto tuntui kyllä jonkin aika aikävästi. Buranaa olin ottanut alle ohjeen mukaisesti. Mielestäni kyllä naisgynekologit ovat yleisesti paljon kovempikouraisia kuin miehet... Ainakin mitä omaan kokemukseen voin verrata.

 

Pelkäsin että tiputtelee pitkän aikaa tai jopa koko ajan mutta muutama päivä tuli vähän tuhrua menkkojen loputtua mutta sittemmin ei yhtään. Vähän kyllä jännittää mutta aion luottaa tämän tehoon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

On nyt hieman mietityttävä tilanne, siksi kirjoitan ilman nimimerkkiä. Eli kuparikierukka on ollut mulla käytössä nyt vajaa puolitoista vuotta ja nyt vähän

yllättäen kuukautsvuodot on niukentuneet suunnilleen samanlaisiksi kuin ennen kierukkaa. se siis runsastutti vuotoja heti asettamisesta lähtien.

Samoin kuukautiskivut on nyt yhtäkkiä lieventyneet. Onko kenellekkään muulle käynyt näin? Soittelen varmaan heti maanantaina että

pitäiskö sen kiemuran paikallaan olo tarkistaa, mutta nyt pohdituttaa niin että pakko kysyä onko muille käynyt näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on jonkin verran niukistunut kuukautisvuoto alkukiertojen jälkeen. Olen myös useammasta paikasta lukenut, että niin voi kuparikierukan kanssa käydä. Luultavasti siis kaikki on hyvin, mutta kannattaa tarkistaa omien hermojen rauhoittamikseksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli jotenkin niin sen aiemman neljän vuoden kierukkajakson ajan, että joka kolmannet kierukkakuukautiset olivat runsaammat, muuten niukempaa (tai sellaista, mikä varmaan useimmille on normaalia). Luonnostaan mulla on tosi runsaat kuukautiset, joten minulla se helpotti vuodon määrää. Samoin kivut helpottivat myös, ennen kierukkaa meni ainakin yksi burana-paketti kuussa, kierukan aikaan ehkä kaksi kolme tablettia ja kivut olivat huomattavasti inhimillisemmät. (Nythän ei siis menkoista ole vielä synnytyksen jälkeen tietoakaan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselin ehkäisyneuvolasta ja sain ajan ultraan, että saan selville että onko kierukka paikallaan. Sinne asti kannattaa kuulemma käyttää varmuudenvuoksi kondomeja jos nyt onkin kadonnut jonnekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

laitettiin kierukka mirena n 2 vuotta sitten,puolen vuoden aikana kun erottuani olen leikkinyt itselläni on tullut kipua munajohtimista johtuuko kierukasta ei oo ollut tälläistä kun olin suhteessa?laitto ja pito sujunut hyvin ei kuukautisia ollenkaan koko aikana alku vuotoa lukuun ottamattaja voiko olla raskaana jos terveyskeskuksen virtsakoe sanoo että en ole???en vaan pääse ajatuksesta eroon että olisin..menenkö uudelleen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli 2 vuotta kuparikierukka, en ole (vielä) synnyttänyt. Kuparikierukka toimi minulla todella hyvin. Olin muutaman vuoden etsinyt ehkäisykeinoa ja kokeillut kolmea erilaista hormonaalista ehkäisyä, joista kaikista tuli kuitenkin ikäviä sivuvaikutuksia. Kuparikierukan kanssa kuukautiset pitenivät noin yhdellä päivällä, mutta pidennys oli niissä niukissa päivissä, joten ei niin haitannut. Alun runsaista päivistä yksi runsastui entisestään, mutta ei sietämättömäksi. Kuukautiskivut vähenivät. Gynekologien kommenteista päätelleen ovat kyllä tottuneet kuulemaan enemmän huonoja kokemuksia kuparikierukasta. Kierukka toimi hyvin sen pari vuotta ja poistamisen jälkeen tulin hyvin nopeasti raskaaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tällä viikolla menossa kierukan poistoon ja puhtaasti terveydellisistä syistä.

Olen synnyttänyt kaksoset ja heidän ollessa 3kk, laitatin kierukan. Itse toimenpide ei sattunut ollenkaan ja olin toiveikas,että tästä tulee meidän ehkäisy moneksi vuodeksi ja arjen pyörittämisen ohella ei tarvitse muistaa mitään pillereitä ym

 

Minulla on enemmän huonoa, kuin hyvää sanottavaa tästä vehkeestä, joka on ollut käytössä nyt reilun vuoden.

+ ei tarvitse luoda ajatustakaan ehkäisylle

+pitkäikäinen

+halpa (ensimmäinen oli ilmainen)

 

- kuukautiskivut on sitä luokkaa, että muistuttaa synnytyssupistuksia ja 1000mg särkylääkekään ei auta (onneksi niitä sentään saa nykyään ilman reseptiä)

- Vuoto kestää yli viikon.

-näistä 4pv niin runsasta,että käytän samoja supersiteitä, kun synnytyksen jälkeen jälkivuodon aikaan.

- Langat häiritsevät miestä tietyissä asennoissa.

-minäkin kärsin yhdyntäkivuista (ei mitään ongelmia ennen synnytystä/kierukkaa)

 

Kierukan jälkeen tarkoituksena on kokeilla ehkäisylaastareita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut kuparikierukka nyt vajaan vuoden, ja olen ollut hirmu tyytyväinen. Laitto tapahtui vajaat 3 kk synnytyksestä, eikä tuntunut normaalia sisätutkimusta pahemmalta. Ennen lapsia mulla oli hirmu runsaat ja kivuliaat kuukautiset, joten vähän pelotti, mutta turhaan: tarvitsen yhtenä päivänä särkylääkkeen (400 mg Buranan sen vanhan 800 mg:n sijasta) eikä vuotokaan ole runsaampaa. Tämä tosin luultavasti johtuu raskauksista ja synnytyksistä pikemmin kuin kierukasta. Jännää on myös se, että ennen raskauksia kierto oli 20-55 päivää, nyt 27-28 päivää, mikä helpottaa elämää kummasti sekin. Miinusta kuitenkin siitä, että entisten viiden vuotopäivän sijasta täytyy siteitä käyttää nykyään seitsemänä päivänä. :P Lisäksi kierukan asetuksen jälkeen ovulaatiot ovat käyneet kipeiksi (niissä määrin, että tarvitsen särkylääkettä) ja siihen liittyy yleensä tiputteluvuotoa.

 

Mun mielestäni hormoonittomuus ja melkoisen hyvä ehkäisyteho ajavat kuitenkin noiden pikkuongelmien ohi. :) Ainakin omalla kohdalla tämä on paras ehkäisykeino. Aiemmin on tullut käytettyä sekä mini- että yhdistelmäpillereitä. Minit lihottivat ja kävivät hankalaksi aviovelvollisuuksien täyttämisen kannalta, ja yhdistelmien käytöstä on muistona esikoislapsi.  <_< (Lapsi on kyllä useimmiten ihana hymiöstä huolimatta. :lol:
 

Edited by tiinanni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle asennettin kuparikierukka elokuussa 2013, ja asentaminen sattui aivan sairaan paljon! Yhdet kuukautiset ehti tulla, kunnes tulinkin raskaaksi. Kierukka oli jotenkin valahtanut hieman alaspäin, eikä sen takia ehkäissyt. Oli kyllä aika yllätys, sillä oletin kierukan olevan aika varma ehkäisykeino, ja olin myöskin käynyt kerran jälkitarkastuksessa, jossa kierukan naruja napsastiin lyhkäsemmiksi. No mutta, nyt sitten odotellaan lapsosta ja mikäs tässä, iloisia ollaan kuitenkin! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle asennettiin kuparikierukka parisen viikkoa takaperin. Alkujaan asennusaika piti olla kp 3, mutta lääkäriasemalla ei ollutkaan kuparikierukoita, vaikka piti, ja aika siirtyi kp 9:lle. En tiedä, johtuiko se "myöhäisistä" kiertopäivistä vai alhaisesta kipukynnyksestä vai mistä ihmeestä, mutta minusta asennus oli ihan yhtä helvettiä. Tosin se todella kova kipu kesti ehkä max 20 sekuntia, mutta oli se aika... tajunnanräjäyttävää huh.gif Olin ottanut ennen gyneaikaa kipulääkettä ihan reippaasti ja yleensä esim. papa on musta ihan piece of cake. Mua myös pyörrytti ja yökötti ensimmäisen illan. Siihen en ollut varautunut, että asennuksen jälkeen tuli "jälkivuoto", joka kesti aika tarkalleen viikon. Ajattelin, että pari päivää ehkä tiputtelee, mutta vuosinkin ihan kunnolla.

 

 

Päivitystä piti tulla kirjoittamaan. Tällä hetkellä siis tilanteessa, jossa olen oikein asennetusta ja täysin paikallaan pysyneestä kierukasta huolimatta raskaana. Kierukka napattiin tänään gynen polilla pois ja nyt mietitään, mitä raskauden jatkon kanssa tapahtuu ja/tai tehdään. 

 

Että kolme vuotta se toimi sitten oikein hyvin, kunnes ei toiminut enää. Ei kierukkaa enää koskaan siis minulle, kiitos. Ja en kyllä suosittele sitä enää jatkossa kenellekään tutulle. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now