Mintsa

Yleistä keskustelua keskosuudesta

214 posts in this topic

Mäkin ilmottaudun tänne mukaan. Tosin taitaa teillä muilla olla jo melko isot vauvat :) Meillä on sektio ensi viikon maanantaina. rv 36+3 etisen istukan sekä supistusten takia. Tai siis supistukset ovat kypsyttäneet kohdunkaulan pois. Mulla on nyt niin haikea olo. Kun ei yhtään tiedä, miten vauva voi kun syntyy. Jotkut ovat silloin jo ok, toiset eivät. Vielä viime viikolla vauvan keuhkot eivät olleet täysin kypsyneet kortisoneista huolimatta. Meidän vauva ei saa rauhassa möyriä masussani ja kasvaa isoksi vaan hän "joutuu" selviytymään maailmasta aikaisemmin kuin moni muu. Kyllähän mä tiedän, että noilla viikoilla vauva pärjää hyvin pienen lisäavun voimin. Mutta silti. On niin haikea olo. Eniten mua säälittää, se että jos vauvaa ei saakaan vierihoitoon. Olisi niin kurjaa, jos oma vauva olisi muualla kuin vieressäni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Pikkaraiset, tervetuloa tänne ja miten teillä nyt menee kun vauva on syntynyt?

Kyllä muakin harmittaa, ettei vauvoja ollut mitään mahdollisuuksia saada vierihoitoon (kun ei edes syliin saanut yli kahteen viikkoon) ja siksi haaveilen, että sais joskus vielä täysiaikaisen lapsen. Mutta siitäkin hurjasta alusta on selvitty ja läheinen suhde luotu ajan myötä. Meillä sen luomista helpotti 3kk:n iän jälkeen alkuun päässyt imetys.

Halit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Penni :) Muuten hyvin mutta väsyttää ihan kamalasti kun en pystynyt sairaalassa nukkumaan. Lisäksi on pieni stressi siitä, kun vauvan pitäisi syödä kolmen tunnin välein. Pelkään ettei hän saa painoa tarpeeksi eikä tuo ainainen herääminen auta väsymykseen yhtään. Neiti käyttää liikaa selkäänsä, joten sitä ollaan jumpattu joka päivä.

Edited by pikkaraiset

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi olkoon, Pikkaraiset, ja tsemppiä vaavin kanssa! Meilläkin ekat viikot nukuttiin herätyskellon kanssa juuri tuon 3 h kaavan mukaan. Ja meidän pörriäinenhaän syntyi RV 36+2. Tuttua hitusen vajaan vuoden takaa on tuo painon nousun jännittäminen ja nousemattomuuden pelkääminen. Mä en ensi viikkoina edes osannut nukkua neuvolaa edeltävänä yönä. Neuvoksi voin vain antaa, että koita ottaa niin rennosti kuin vaan suinkin pystyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysynpäs tämmöistä, kun täällä varmaan osataan vastata. Eli mitä tarkoittaa "korjattu ikä"? Onko se syntymäajasta laskettu ikä vai lasketusta ajasta laskettu ikä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korjattu ikä tarkoittaa lasketusta ajasta laskettua ikää. Syntymäajasta laskettu ikä on sitten kalenteri-ikä. Yleensä korjattua ikää katsotaan kai jonnekin vuoden ikään asti. Keskosilla vain ravintoasiat katsotaan kalenteri-iän mukaan, kaikki muu (kasvu, fyysinen valmius ym) korjatun iän mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin pikkukeskosilla korjattua ikää lasketaan ja kasvua sekä kehitystä seurataan 2v korjattuun ikään asti sen mukaan, sitten kalenteri-iän eli "oikean" iän mukaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltä löytyy nuo nyt 2v3kk ikäset pojankoltiaiset, jotka synty hätäsektiolla rv 35+5. Tarkotus oli synnyttää alateitse, synnytys käynnistettiinkin, mutta sit spinaalipuudutuksen laiton aikana/heti jälkeen a-vauvan sydänäänet hävis kokonaan, ja sit mentiin.

 

A oli syntyessään 44.5cm ja 2400g, ja B 44cm ja 2450g. Ekan kerran sain Been syliin kolme päivää synnytyksen jälkeen, Aan kanssa meni 6 päivää.. se oli aika rankkaa.

A oli sairaalassa ensin 3vkoa teholla ja sitten 1vkon siellä tavishoidossa, Bee oli teholla 2 vkoa ja taviksella 1 vkon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän Mini syntyi rv 33+3, koska mulla oli paha raskausmyrkytys. Mitat oli 1660g ja 39cm. Nyt on ikää 3 kk (tällä hetkellä 4300g ja 53cm) ja kaikki on mennyt tosi hienosti. Syntyi tosi hyväkuntoisena, ei ollut teholla ollenkaan, tavisosastolla 2,5 viikkoa ja sitten pääsi kotiin kun painoa oli 2 kg. Nenämahaletku oli alussa mutta siitä päästiin eroon kun oli kuukauden ikäinen. Ainoa harmitus on se että rinnasta ei ole oikein oppinut syömään missään vaiheessa ja nyt ei maitoakaan enää oikein riitä kun muuten varmaan jaksaisi sieltä jo syödä. Mutta kohta jo aloitetaankin vellit ja kiinteät. Mitään ihmeempiä vaivoja tai infektioita ei ole ollut, aivan normaalisti kehittyvä vauva, joka jo hymyilee ja kovasti tarkkailee ympäristöään.

 

Ihmeen hyvin kaikki on siis mennyt vaikka ennen synnytystä osastolla maatessani pelkäsin että miten vauva mahtaa pärjätä kun tulee etuajassa. Mutta hän onkin sitkeä sissi! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy nyt kysyä teiltä, kun olen pitkään tätä asiaa pohtinut. Eli oon lukenut, että keskoseksi määritellään vauva, joka on syntynyt ennen rv 37 ja/tai painaa syntyessään alle 2500 g. Käytännössä yleensä puhutaan, että ennenaikaisesti syntynyt vauva on keskonen ja raskausviikoilla on suurempi merkitys kuin painolla. Meidän poika syntyi rv 38+3 eli oli täysiaikainen, mutta painoi syntyessään vain 2280g mun raskausmyrkytyksen takia. Katsotaanko meidän poika siis keskoseksi vai ei? Kukaan hoitohenkilökunta ei kyllä puhunut meidän pojasta keskosena, mutta mua hämää tämä ja/tai määritelmä. Olenko tulkinnut määritelmän oikein? Mitä mieltä te olette?

muoks. edellisellä sivulla olikin tästä jo vähän juttua...mut saa silti kommentoida :)

Edited by Kam Jok

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Muakin hämää tuo määritelmä, koska meidän molemmat lapset on syntyneet ennen raskausviikon 37 täyttymistä, mutta ovat painaneet yli 2 500 g. Kukaan ei ole puhunut lasten kohdalla keskosista eikä heillä mitään ongelmia ollutkaan, vaan ihan normaaleja vauvoja ennenaikaisuudesta huolimatta.

 

Itse ajattelisin, että keskonen on vauva, joka syntyy ennen viikkoa 37 ja/tai painaa alle 2,5 kg ja tarvitsee jotain erityishoitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itse ajattelisin, että keskonen on vauva, joka syntyy ennen viikkoa 37 ja/tai painaa alle 2,5 kg ja tarvitsee jotain erityishoitoa.

 

Mun mielestä kanssa näin,mutta meidän esikoisesta tehtiin kahdet käyrät ja puhuttiin keskosuudesta, vaikka painoa oli 2680g, neiti syntyi kuitenkin viikolla 36+1,joten siksi määriteltiin keskoseksi.Mitään ongelmia ei kuitenkaan ollut missään vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oman opinnäytteeni parissa olen keskosuuden määritelmästä tuskastellut mutta useimmat asiantuntijat sanovat, että jos lapsi on syntynyt ennen rv 37 ja painaa alle 2500g on kyseessä keskonen. Nykyään kuitenkin painoa enemmän keskitytään sikiöviikkoihin kuin painoon, sillä elimistö kehittyy ajanjakson aikana eikä painon kehityksen mukaan.

 

Ja juuri tämän takia esim. Nevenin lapsi on laskettu keskoseksi vaikka paino ylittääkin tuon rajan.

 

Pienipainoisia lapsiahan taas sitten koskee käsitteet SGA ja IUGR jos raskausviikkoja on päälle 37 ja paino on alle 2500g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos paljon vastauksistanne! En ollut ennen kuullutkaan noista SGA ja IUGR diagnooseista. Synnytyspapereissa ei ole merkitty pojalle diagnooseja, joten ei taida olla edes SGA-lapsi, pikkuinen muuten vain.

 

muoks. päivitin vastaustani ;)

Edited by Kam Jok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun siskoani tietääkseni ainakin jollain tasolla pidettiin keskosena ihan ulkoisten merkkien perusteella, vaikka kumpikaan noista kriteereistä ei täyttynyt. Laskettu aika oli tosin epävarma, joten todennäköisesti oli kuitenkin syntynyt ennen rv 37, vaikka virallisen lasketun ajan mukaan ei ollutkaan. Ei kai se kuitenkaan mitään erityistä lisähoitoa tarvinnut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli meidänkin lapset on sitten keskosia, koska toinen syntyi rv 36+5 ja toinen rv 36+2. Itse en kyllä ole tätä määritelmää käyttänyt enkä kenellekään puhunut keskosista, kun eivät vauvat edes tuntuneet mitenkään keskosilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille syntyi pikku tyttö rv 35+4 joten lienee hänkin jonkun määritelmän mukaan keskonen. Syntymämitat olivat 2530 g ja 47 cm. Pienihän hän on, mutta eipä ollut esikoinenkaan aikoinaan hirveän palon isompi (2885/48) vaikka syntyi täysiaikaisena! Elo pikkuneidin kanssa on lähtenyt käyntiin ihan hyvin. Sairaalareissu venyi aika pitkäksi, kun tarkkailtiin neidin verensokeria, painonkehitystä ja bilirubiinia. Valohoidossakin oltiin vuorokausi. Kotiinlähtiessä paino oli enää 40 grammaa vaille syntymäpainon. Huomenna on eka painokontrolli neuvolassa, toivottavasti syntymäpaino on jo ohitettu. Neitiä pitää nyt syöttää yötä päivää kolmen tunnin välein, mutta tämäkin on tuttua esikoisen vauva-ajalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö syntyi viikolla 36 ja keskosuuteen ei tietoa että miksi. Nyt neiti täyttää parin kuukauden päästä 4 ja on edelleen hieman pienempi kuin muut samanikäiset, tosin siihen voi vaikuttaa myös 5-viikkoisena todettu synnynnäinen sydänvika. <3 Mutta muuten viilettää menemään niinkuin muutkin ikäisensä! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topsukka syntyi rv 34+6 (2130g ja 43 cm). Synnytys käynnistyi spontaanisti, mutta vauhdikkaasti. Poika oli vaikeassa perätilassa, toinen jalka edellä tulollaan, joten hätäsektioon mentiin. Onneksi, olin sairaalassa valmiiksi jo neljättä viikkoa, vaikean raskausmurkytyksen vuoksi. Syytä ennen aikaisuudelle ei tiedetä, raskausmyrkytys oli toistaiseksi minun tauti, mutta saattoihan se vaikuttaa. Tai sitten se, että Topsukkaa yritettiin kääntää aiemmin ko. viikolla.

 

Topi oli yhden vuorokauden keskolassa ja kaapissa. Hengittäminen ja syöminen sujuivat alusta alkaen itse. Topi siirrettiin vuorokauden ikäisenä tavalliselle osastolla. Nenämahaletku, tippa ja se saturaation seuranta olivat alussa. Verensokerit heittelivät alussa ja niitä seurattiin. Pää, keuhkot ja sydän ultrattiin ja kaikki ok. Poika kotiutettiin 10 päivän ikäisenä, painoa tasan 2kg.

 

Kotona sujui alusta alkaen hyvin, mutta tissille oppiminen oli hankalaa. Kolmannella neuvolakerralla huomattiin erityisen tiukka kielijänne, joka sitten leikattiin 2kk iässä. Siinä vaiheessa oli loppunut itsellä usko imettämisen suhteen ja ei se maidontuotanto mitään huimaa ollut pumppaamisesta huolimatta. Joten Topsukan kanssa ei päästy kunnolla imettämisen makuun.

 

Kivestyrat puhkesivat myös 2kk iässä ja leikattiin lopulta molemmin puolin, kiireellisinä. Samassa rytäkässä huomattiin anemia ja Topi sai punasolutankkausta.

 

Vatsavaivoja on ollut jonkun verran ja disflalyl- tippoja on käytetty aika lailla tähän ikään asti (8kk).

 

Kiinteiden ja vellinmaistelu aloitettiin 3kk iässä, lihasoseet 4kk ja pikkuhiljaa myös hedelmä- ja marjasoseet. Puuroa aloiteltiin puolivuotiaana.

 

Toisessa keskoskontrollissa kiinnitettiin huomiota jäntevyyteen ja fysioterapeutin suosituksesta Topsukka saa nyt fysioterapiaa 2x viikossa lievään ylijäntevyyteen.

 

Keskosuuden huomaa ehkä "parhaiten" motoriikan kehityymisestä. Topi on vähän ikäisiään jäljessä, jos verrata voi. Toki täytyy ottaa huomioon korjattu ikä myös

 

Onko teillä muilla keskosten äideillä samankaltaisia huomioita motoriikan kehittymisen suhteen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan nippanappa keskosuuden puolella, painon puolesta ei (2530g) ja viikotkin juuri ja juuri (rv 36+4), mutta silti osastohoidossa fysioterapeutti puhui vahvasti korjatun iän puolesta meidänkin kohdalla. Sen sijaan neuvolaan se viesti ei ollut kulkeutunut ja 'ongelmattoman alun' jäljiltä jäimme vain neuvolaseurantaan. Siispä nyt ollaan hiukan ymmällään, tarvitseeko minun alkaa tuota asiaa jotenkin puoltamaan vai riittääkö se, että me tiedämme asian laidan emmekä huolestu turhasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli jos mä vain suljen korvani siltä jos mennään kk kehityksestä jäljessä, lupaan avata ne taas jos mennään sitten useampia kuukausia jäljessä :girl_haha: En jaksa uskoa, että täällä tiedettäisiin yhtään mitään keskosista, joten hymyilen kauniisti ja olen kiltisti vain paikan päällä, koska muutakaan seurantaa ei ole tarjolla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now