Guest Pimpula

Apua hampaidenpesuun

69 posts in this topic

Meillä kaivattaisiin kipeästi keinoja, joilla tehdä hampaiden pesusta vähemmän kamala operaatio. Tyttö ei ole koskaan pitänyt hampaiden pesusta ja se aiheuttaa kamalat huuto- ja venkoilukohtaukset, joiden jälkeen tyttö on ihan hikinen. Itse tyttö kuitenkin leikkii mielellään hammasharjalla ja laittaa sitä suuhunsa.

 

Kokeiltu on kahden hajan tekniikka (toinen harja tytöllä, toinen vanhemmalla), mutta ei auta. Tytön harja lentää silloin kaaressa lattialle ja alkaa kiukuttelu. Ollaan myös yritetty pestä peilin edessä, tuloksetta.

 

Minkä ikäiselle voi alkaa käyttämään hammastahnaa? Entä sähköhammasharjaa? Onko näistä ollut apua hampaidenpesuongelmiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää ei ehkä hirveästi auta sun ongelmaan, mutta meillä poitsu on ollut aina innoissaan hampaiden harjauksesta. Ollaan ensin harjattu pojan hampaat (tästä se ei kyllä hirveästi tykkää, mutta antaa kuitenkin harjata) ja sen jälkeen annettu pojan harjata ite (samalla kun ite harjataan hampaita.) Itku alkaa lähinnä siitä kun hammasharja pitäis laittaa pois.

 

Nyt vielä poika katsoi Ti-Ti Nallen konserttidvd:n jossa on hammaspeikkolaulu ja hampaathan on ihan pakko harjata ettei niitä hammaspeikkoja tuu. Ite hokee aina hammaspesulle mennessään "harjaa hammaspeikot pois."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kanssa tapeltu hampaiden pesun kanssa siitä lähtien kun hampaita alettiin harjaamaan. Poitsu itse kyllä haluaisi hampaitaan harjata ja imeskellä tahnat, mutta kun minä yritän harjata niin aivan hirveä tappeluhan siitä syntyy. Pojalla puhkesivat hampaat aika myöhään (ekat hampaat noin 8kk:n iässä), joten olen sitäkin miettinyt, että olisiko totuttelu hampaiden pesuun ollut helpompaa jos olisi pienempänä aloitettu. Tuolloin 8-kuisena oli pojalla jo kuitenkin luja oma tahto... No, nyt muutamana päivänä poika on kuitenkin antanut harjata hampaat tosi nätisti. Olen joka ilta kertonut hänelle itse sepittämääni paloauto-tarinaa (poika on hulluna hälytysajoneuvoihin...) ja suu on pysynyt nätisti auki tarinaa kuunnellessa. Hammastahnaa on meillä käytetty pieninä määrinä melkein alusta alkaen, juuri siitä syystä, että hampaiden pesu onnistuisi edes joten kuten paremmin kun on jotain hyvänmakuista suussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytetään hammastahnaa, en edes ajatellut etteikö sitä vois käyttää, kun purkin kyljessä lukee 0-vuodesta ylöspäin.

Alkuun hampaiden harjaus sujui tosi hyvin, mutta viimeisen kuukauden ajan se on ollut yhtä taistelua. Kahtena iltana itkuilta on nyt vältytty sillä että äiti naurattaa lasta tekemällä hassuja ilmeitä ja isi pesee. :rolleyes: Itestä tuntuu ihan hölmöltä, mutta kun se toimii, ainakin nyt, niin pakkohan sitä on hölmöillä.

 

Aiemmin Helmillä oli kirja jota luki, istui siis pöntön päällä tai isin sylissä äidin harjatessa hamppeja. Mutta nyt se ei toimi. Meillä on tosi tarkat rutiinit hampaiden harjauksessa nykyisin, ne on niin tärkeät tuolle neidille ja helpottavat hiukan hamppien pesu-ruljanssia.

 

Tsemppiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hammashoitaja antoi ohjeeksi, että hammastahnaa voi alkaa käyttää ensimmäisten poskihampaiden puhjetessa. Siitä asti on meillä tahnan kanssa pesty, ja riittää, kun tahnaa pistää ihan sen verran, että juuri ja juuri harjassa jotain on. Sen jälkeen loppuikin kiukuttelu hampaita pestessä. :)

 

Eli tuota hammastahnakikkaa kannattaa kokeilla tai sitten esimerkiksi paikan ja asennon vaihtoa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös kausia jolloin hampaidenpesu on yhtä h****ttiä sekä tytön että äitin/iskän mielestä. :rolleyes: Tyttö saa aina ensin itse harjata hampaitaan, ja sitten äiti/iskä hoitaa loput pesut. Yleensä tytön venkoilu ja kiukkuilu alkaa just siinä vaiheessa kun harja siirtyy omasta kädestä pois, joten siinä vaiheessa on pakko käyttää harhautustaktiikkaa. Ollaan laskettu yhdessä aina niin pitkälle kuin tyttö kulloinkin osaa laskea, tai sitten laulettu tytön valitsema laulu. Jälkimmäinen toimii tällä hetkellä mainiosti. Tuo Karoliinan idea tarinan kertomisesta samalla kuulostaa myös hyvältä konstilta! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mä oon myös yrittänyt laulaa, ei onnistu. Kaksi kertaa sain pestyä tollaisella sormihammasharjalla, mutta tänään siitäkin itkettiin ja ja tyttö lisäksi puri, ja kovaa purikin, mun sormea. Vieläkin jomottaa. Eri asentoja ollaan myös kokeiltu ja paikkoja. Täytyy kokeilla tuota hammastahnaa. Eilen ostinkin, kun myytiin kaupassa poistotuotteena puoleen hintaan.

 

Meilläkin muuten ensimmäiset hampaat puhkesi vasta 8,5kk:n iässä, tosin sitä ennenkin jo harjailtiin ikeniä tolla sormiharjalla säännöllisen epäsäännöllisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan käytetty tahnaa, joka auttaa tuohon kiukutteluun. Sen jälkeen, kun tahna otettiin käyttöön on raivarit loppuneet. Ja itse saa tietty harjata äidin jälkeen. Meillä on nyt puhkeamassa poskihampaat, mut ollaan käytetty tahnaa jo 3 kk. Tuskin siitä nyt voi niin kamalasti haittaa olla, kun sitä laitetaan ihan minimaalisesti. Tahnana meillä on salutem lasten tahna. Apteekista saa.

 

Älä anna hieman vanhanaikaisen mainoksen häiritä :lol:

 

http://www.salutem.fi/lasten.html

 

Niin siis se piti vielä sanoa, että tuossa tahnassa ei siis ole niitä haitallisia vaahtouttavia aineita. Itsellä kesti tottua noihin vaahtoamattomiin tahnoihin tosi pitkään, mutta niitä suositellaan ja erityisesti herkkäsuisille.

Edited by Agatha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei hampaitten pesuun auta edes tahna. Argh, on täyttä tuskaa harjata toisen hampaita, kun lopputuloksena on pienellä huutoa ja vääntöä. Miten voikin olla niin vaikeata. Innoissaan on aina hammaspesulle menossa, mutta sitten kun aletaan harjata, niin intokin katoaa. On käytetty niksejä alkaen hammastahnasta, kahdesta hammasharjasta, tv:n katsomisesta ja kirjojen lukemisesta samanaikaisesti aina iskän viihdyttämiseen, mutta mikään ei auta. Toivotaan, että homma alkaisi sujua viimeistään siinä vaiheessa, kun tyttö puheesta ymmärtää kunnolla, miksi hampaitten pesu on tärkeää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pääsääntöisesti sujunut hampaiden pesu suht ok. Ollaan käytetty/käytetään aika useaa yllä mainituista kikoista. Yksi mitä ei olla mainittu ja joka meillä toimii on se, että "kato, isikin pesee". Eli vanhempi näyttää kuinka itse pesee ja sitten antaa poikakin taas pestä. Samaa meillä käytetään mm. varpaan kynsien leikkaamiseen :) Mutta kyllä on hampaiden pesussa (ja sodassa ;)) kaikki keinot sallittuja :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän taapero on yleensä ottaen antanut pestä hampaansa suht hyvin, lukuunottamatta pahinta takahampaiden tulokautta, mutta nyt on alkanut temppuilut hampaiden pesun kanssa. Meillä on toistaiseksi auttanut pieni pelottelu eli ei tarvitse kuin sanoa, että "muistatkos, ketkä tule kiusaamaan hampaita, jos ei niitä pese" ja johan on suu auennut :lol: Mä olen kauhea äiti, kun raukkaa tuolla lailla säikyttelen, mutta mä pidän kanssa hampaiden pesua aamuin illoin ihan hirveän tärkeänä asiana.

Meillä on auttanut myös se, että mukaan pesulle otetaan pojan suosikkipehmolelu, jonka "hampaat" sitten kanssa pestään. Tämä toimii myös pottailussa eli pehmohauva toiselle potalle ja poika toiselle :rolleyes: Kaikki keinot tosiaan sallittuja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei hampaiden pesu onneksi ole suurempaa itkua aiheuttanut, mutta suun auki pysyminen on ollut ongelma. Nyt ollaan kyllä päästy siitäkin. Äiti tai isi aina kuuntelee, että kuuluko rahinaa ja kovasti kehutaan, kun kuuluu ja tyttö on innoissaan. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei hampaiden pesu suju ollenkaan. Ihan hirvee huuto ja raivoominen. Ekat hampaat tuli 6kk iässä. SIlloin alettiin niitä iltaisin pesemään. Silloin homma tuntui pojasta ihan kivaltakin. 1v neuvolassa terkka sanoi, että jos homma ihan fiaskoa, niin antaa tilanteen rauhoittua, jos noita hampeja lisää tulossa ja siksi suu arka. Turha koittaa silloin. Nyt ollaan taas yritetty iltaisin, mutta ei vaan tule hommasta mitään. Jätänkö tämänkin homman vain siihen, että luotan asian jossain vaiiheessa itekseen ratkeavan? Tuttipullon kanssa vähän sama tällä hetkellä. Siitä juodaan hienosti, mutta nokkiksesta vaan juomat räitään metrin suihkuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös meillä on rimpuiltu, karjuttu ja purtu hampaita harjatessa sieltä 5,5kk iästä alkaen. Meillä auttoi vähän hammastahnan käytön aloittaminen nyt 1-vuotiaana (kaksi poskihammastakin jo löytyy). Jokin ihmeellinen muutos tapahtui kuitenkin ihan yllättäen, kun yhtenä iltana isi otti työn peilin eteen, ja harjasi omat hampaansa ensin malliksi. Sitten harjasi tytön hampaat ja tyttö aukaisi suunsa kiltisti ja katseli peilistä. Esimerkki oli siis kaikista ratkaisevin! Sen jälkeen ei ole tarvittu esimerkkiäkään, tyttö nauraa kun "suhistelen" harjaa etuhampaisiin. Ihan ihme muutos :blink: No kyllä se välillä vastustelee mutta ihan eri mittakaavassa kuin aiemmin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ihan salamaniskusta viimeiset kolme kertaa on onnitunut ihan ilman kiukkuja. Apuna oli se, että harjasin itse omia hmapaitani samaan aikaan (ja tyttö harjasi myös mun hampaita). AIkaisemminkin keinoa on kokeiltu tuloksetta, mutta nyt se auttoi. Tyttö antaa harjata hymyssä suin. Ja joo, tiedän, että takapakkia voi tulla, kun tätä "onnea" on kestänyt vain muutaman kerran. Mutta toivossa on hyvä elää.

 

Miten muuten teillä, jotka käytätte hammastahnaa. Osaako teidän lapsenne vielä sylkeä tahan pois?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten muuten teillä, jotka käytätte hammastahnaa. Osaako teidän lapsenne vielä sylkeä tahan pois?

 

Meidän poika on niin "vanha", että osaisi jos haluaisi. On vaan niin hyvä... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostettiin sormihammasharja ja sillä saa harjata hampaat ihan kiltisti. Onhan se vähän vauvamainen, muta pääasia, ett äsaadaan pestyä. Paremmin sillä melkein hinkattua saakin.

 

Ton harjan mukana tuli sellanen vauvatahna ja sitä ollaan nyt käytetty. Se on fluoriton, joten mitään suojaa siitä ei kyllä tule. Pitäis varmaan kohta katella fluorillista. Tuubissa lukee, että pitäis huuhtoa, mutta ei tuo poju sellasesta ymmärrä vielä mitään. Toisaalta laitan tahnaa niin vähän, että sinne se suuhun häviää.

 

Meillä on hampien pesu tehty toistaiseksi pojan huoneessa iltamaidon päätteeksi. Jossain vaiheessa voitais varmaan siirtyä kylppäriin, kun jätetään tuo maito pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SemiRiinan rahinankuunteluvinkki auttoi meillä! Kiitos! Poika kun on tosi kiinnostunut kaikista äänistä muutenkin ja esim. matkii meidän vatsanmurinat sun muut, niin on ihan innoissaan kun harjatessa rahisee. Aikasemmin siis oli enemmän tai vähemmän vaikeeta ihan alkuinnostuksen jälkeen. Myös se että toinen vanhemmista harjaa omia hampaita auttaa vähän. Eli tällä hetkellä saadaan edes hetki rahisteltua olemassaolevia neljää ylähammasta ja kahta alahammasta sekä ikeniä muualta. Ennen oli tosi usein vain kieli vastassa eikä hommasta tullut mitään..

 

Saa nähdä koska hampaita tulee lisää, tai ainakaan en oo nähny siellä uusia, harvoimpa sinne suuhun kunnolla näkeekään. Ylös kyllä kun nauraa, mut alas ei.. Jos ottais sen tahnan käyttöön vasta kun puhkee ne poskihampaat, jossain vaiheessa menee varmaan uutuudenviehätys tuosta rahistelusta ja aikanaan sitten varmaan tahnastakin, joten jos ei ihan vielä ottais sitä käyttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä hampaidenpesuraivareihin auttoi se, että poitsu saa itse tutkia toista hammasharjaa ja hammastahnatuubia samalla kun äiti tai iskä harjaa. Välillä oli raivarikausia, jolloin suu ei meinannut aueta millään ,mutta ne vaan sitten itsestään menivät ohi. Joskus harjauksen tukena on muoviankka tai äidin hiusharja :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on otettu hammastahnaa käyttöön nyt, kun ensimmäinen poskihammas tuli kuvioihin. Hampaiden harjaus muuttui kertaheitolla kivaksi, ja tyttö hokeekin "nam", kun puhutaan hammaspesulle menosta. Turha kuvitellakaan, että se tahna syljettäisiin pois..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käyty läpi monta vaihetta. Aluksi hampaiden pesu sujui hyvin noin 2 vuoden ikään. Sitten tuli raivarit, joihin auttoi, kun neiti sai valita itse hammastahnan 2-3 vaihtoehdosta. TÄmä ilo kesti jonkin aikaa, kunnes tuli taas monen viikon kieltäytymiskohtaukset. Saatiin kirja, jossa kerrotaan hampaiden pesusta ja hammaspeikoista, ja hammaspeikkojen häätämisestä puhuminen auttoi meilläkin hetkellisesti. Sitten pian taas alkoi kiukuttelu tai pelleily. Tän jälkeen on sitten vaan sitkeesti pesty hampaat, vaikka supernopeasti kiinni pitäen huudon säestämänä Tyttö onkin vissiin nyt alkanu hyväksymään toimenpiteen pakollisena rutiinina. Hammaspesu on sujunu pari viikkoa ihan nätisti. Aikuinen pesee ensin, sitten tyttö itse. Uskoisin, että kun lapsi on tarpeeksi vanha tajuamaan hammaspesun pakollisuuden, suuremmat vastustelut katoaa. Edellyttäen, että toimenpide tehdään joka päivä, vaikka sitten "väkisin", eikä lapsella ole mitään yliherkkyyksiä, joiden takia hammaspesu kertakaikkiaan tuntuu epämiellyttävältä. Usein sanon tytölle, että pestäänkö kiltisti vai väkisin. Hän valitsee mielummin kiltin tavan :) Viimeaikoina ei tosin oo tarvinnu kysyä :D Toivottavasti tää kestää. Tyttö on siis nyt pian 2,5v.

 

Niin joo, ja ei oo syljeskelyä vielä tehty säännöllisesti, koska meillä on tapana pestä hampaat sohvalla istuen ja neiti on yleensä nielassu huuhteluveden :). Pieni tahnanokare liukeneekin suuhun aika tehokkaasti. Oon kans miettiny et kuin vaarallista se tahna sit on, kun tuubissa käsketään välttää nielemistä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistin tuossa juuri, että viimeinen apukeino meillä olikin uhkaus. Jos neiti kieltäytyi hammaspesusta, sanottiin vaan että "Sitten menet heti nukkumaan" (eli käytännössä ilman iltasatua). Neitille kirjan lukeminen on niiiiiiin tärkeää. Ei tarvinnu kuin pari kertaa viedä tyttö sänkyyn raivoamaan kun se jo halusi pestä hampaat kiltisti. Mainittakoon vielä, että pehmeämmät lahjontakeinot ei meillä tuottanu lainkaan tulosta, esim. että "sitten saat leikkiä", tai "sitten luetaan" yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hitsi ku vieraat ei voi muokata omaa tekstiä, koska pitää vielä lisätä yks huomio (taidan kohta palauttaa jäsenyyden ihan vaan muokkausmahiksen takia).

 

Tosiaan noilla 1-vuotiailla erilaiset hassutukset ja kikkakolmoset vielä varmasti auttaa parhaiten ainakin hetkellisesti, eikä uhkailu oo ehkä se paras vaihtoehto niin pienelle. Nää uhmaikäset pompottelijat tuntuu kuitenkin tarvitsevan järeemmät aseet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kanssa ongelmia hampaiden pesussa. Tuntuu olevan yleistä. Tahna imeskellään etuhampaiden välistä pois ja huutohan siitä tulee jos yrittää ottaa harjan omaan käteen ja ruveta harjaamaan. Oletan, että tämä tästä iän karttuessa vähän helpottuisi juuri jonkun satujen tms. avulla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En lukenut ketjua, en tiedä tuliko tällainen vinkki:

 

Hommaa kaksi eri väristä hammasharjaa ja kaksi erilaista hammastahnaa.

 

Anna lapsen itse päättää, harjataanko tänään vihreällä vai punaisella harjalla.

Ja anna päättää laitetaanko sinistä vai raidallista tahnaa.

 

Näin lapsi voi kokea pääsevänsä tilanteen herraksi ja kiukuttelu voi loppua siihen B)

 

Sitten itse voit harjailla omia hampaitas vieressä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now