Guest Pimpula

Apua hampaidenpesuun

69 posts in this topic

Meilläkin pesu on ollut alusta saakka hankalaa, mutta aamuin illoin on yritetty kuitenkin edes kertaalleen tuikata harja suuhun. Nyt tyttö on 1v9kk ja pyytää jopa kesken päivän päästä "ammapesu". :D Meillä on parhaiten toiminut se imukuppijaloilla seisova värikäs harja ja muumihammastahna. Tyttö "harjaa" ensin aina itse, eli pyörittelee harjaa suussa ja pureskelee sitä, ja sitten vanhempi tarkistaa että onko vielä roskia suussa (ainahan niitä tietysti vielä "löytyy") ja harjaa sitten hampaat kunnolla. Jos suusta oikeasti löytyy joku silmällä näkyvä roska, niin esittelen sitä siitä harjasta että "kato nyt, tuommoinen roska saatiin pois, oispa ollut kurja mennä roska suussa nukkumaan".

 

Tänään juuri ostettiin uusi harja ja tyttö sai itse valita että mikä väri otetaan. Kulmat kurtussa pohdiskeli keltaisen ja oranssin välillä ja päätyi sitten keltaiseen. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja yritetään muutenkin pitää positiivinen vire hommassa. Jaksaa vaan aina osoittaa mieltä sen hetken!

 

Meillä ei kyllä hommassa ole mitään positiivista. Aika karjumiseksi menee homma. Käpy palaa, kun toinen raivoaa ja rimpuilee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun pikkusisko oli vielä kolmevuotiaanakin sellanen, että äiti joutui suunnilleen istua sen päällä saadakseen hampaat pestyä.. Ja hirveä ääni siitä lähti! Sitten tietysti kun mun sisko pesi ne niin tyttö oli ihan hiljaa :rolleyes: Palkitsevaa on äitiys. Joskus myös onnistuin hämäämään sitä kun sanoin että "Älä vielä huuda, odota kun mä vien ensin mun vauvan tonne toiseen huoneeseen ettei se herää.. No, nyt saat alkaa huutaa." Eikä alkanut, katsoi vaan mua kummissaan :P

 

Mä saan muuten pojan välillä hiljenemään kun laulan sille samalla. Se nyt onkin varmaan ensimmäinen kikka mikä kullekin tulee mieleen, mutta meillä siitä on ollut vähän apua.

Edited by Annika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en kyllä tajua, kuinka se hampaidenpesu pakolla onnistuu. Meillä ainakin poika tarttuu harjaavaan käteen työntäen sen pois. Jos kahlitsen omalla kädelläni pojan molemmat kädet paikalleen, alkaa pään heilutus edestakaisin (jotta harja ei osuisi suuhun)... Silloin mulla ei enää ole vapaata kättä, jolla pitelisin vielä päätäkin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille hammaslääkäri sanoi käydessä juuri viime viikolla, että hampaiden peseminen siis mekaaninen puhdistus fluorihammastahnalla on kaikista paras. Ehdotti, että jos on vaikeuksia niin kannattaa koettaa tehdä pesemisestä leikkiä esim. vanhemmat pesee myös hampaita samalla, lapsi pesee välillä lelun hampaita... Meille hän sanoi, että sähköhammasharja on kannattava investointi ja suositteli sen ostamista heti. Kuulemma sähköhammasharjalla pestyt hampaat ovat puhtaampia. Hammaslankailu pitäisi aloitella pikkuhiljaa etuhampaisiin eli kaikenlaista vielä edessä...

 

Meillä harjaus sujuu vaihtelevasti, mutta koetetaan pitää säännöllisyydestä kiinni. Se on kuulemma a ja o siihen, että on teininä/aikuisena hyvä hammashygienia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä hampaidenharjaus onnistuu suhteellisen hyvin, vaikka vaikeampiakin kausia on ollut. Ensin annetaan poikien (n. 2v 9kk ja 1v 5kk) "harjata" itse hampaansa ja sitten me harjaamme. Harjataan aina kaikki yhdessä eli aikuisetkin pesee samaan aikaan. Isommalle on tehonnut, kun sanotaan että suussa on hammaspeikkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä toi homma kyllä kusee taas ihan täysin...

Eikä ole mitään eroa sillä, että pestäänkö pakolla/väkisin vai lempeemmin. Yhtä huonosti se silti menee. ja mitään leikkihömppää ja loruja tolle jätkälle on ihan turha selittään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Se on kyllä kurjaa jos tietää että illalla odottaa aina sama show :(

 

Onko muille annettu hammaslääkäristä ohje että kaksi kertaa päivässä pitää pestä?

Meillä on pesty vain iltaisin, mutta siitä ei sitten lipsutakaan koskaan.

Pitää varmaan alkaa pesemään myös aamuisin, nyt oikeastaan kuulin vasta tuon

ohjeistuksen.

Edited by siipi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan kyllä jo yli vuoden verran koitettu pestä aamuin illoin.

Eka hampitarkastus meillä on vasta 3v iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilkin pestään vain iltaisin, mutta aamupesut on harkinnassa. Pitäiskös se sitten pestä heti herättyä, kun syömisen jälkeen ei ois mukamas hyvä pestä, kun kiiille on pehmeimmillään? Illalla me kyl pestään melkein heti puuron jälkeen... Tässä asiassa vähän sotkee se, että itselle opetettiin pienenä vain iltahammaspesu, ja elin varmaan 20 vuotta niin että pesin hampaat vain illalla, sit aloin pestä aamuisinkin (no yksi reikä kyllä on vuosien takaa mut yleensä niitä ei tule).

 

Meillä hampujen pesu pakolla tapahtuu niin, että typy istuu miun sylissä ja laitan vasemman käden etusormen tytön suupieleen ja oikealla kädellä harjaan. Tuo sormen saaminen suuhun on haastavinta, kun osaa jo tiukasti puristaa suun kiinni, mutta äiti voittaa aina :rolleyes: Siis järki on toki kädessä tossakin touhussa, ettei väkivallaksi mene. Sit vaan harjaan. Aina jaksaa vaan tirahtaa ja heitellä päätä suuntaan jos toiseen, mutta kyllä ne aina ollaan saatu harjatuksi. Ei onneks oo pitkävihaista sorttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jos meillä pysyttäis edes sylissä....

Meillä toi pakkoyritys on sitä, etät jätkä jotenkin pän seisoo/roikkuu ja sitä yrittää pitää likellä polvilla, siis puristaa siihen väliin. Sit toisella kädellä liki kuristusote leuan alta ja sit koitat törkkiä, jos harjaa sais suuhun. Mut vähän nihkeetä. Sais olla käsiä enempi. Ikinä ei olla varmaan saatu silleen kunnolla pestyä, että kaikki hampaat sais joka puolelta vedettyä. Huippua on, jos saadaa anyleensäkin ylä- ja alalegot yleisesti jotenkin törkittyä.

 

No en mä itsekään aina ole mikään megainnokas hampaiden pesijä ollut ja yhteen aikaan lipsuin useinkin iltaisin niiden pesusta. Eikä mulla siltikään mitenkään hirveetä määrää ole reikiä ollut, vaikka aikamoinen limujen ja mehun juoja olenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkoi hampaidenpesu onnistua, kun lapsonen sai käteensä hammastahnatuubin, jossa on jännästi irvistelevä petokala. Itku tulee vasta sitten, kun pitää antaa se hammastahna pois :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen hampaisiin liittyvä ketju niin esitän asiani täällä. Meillä hieman helpotusta hampaiden pesuun on tullut kun ollaan aloitettu hammastahnan käyttö pienenä määränä ja pesu sylissä istuen. Luin vasta että nykyään suositellaan pienen määrän hammastahan käyttöä heti ensimmäisen hampaan puhjettua, meille kuitenkin annettiin vuosi sitten ohje että aloitetaan kun ensimmäinen poskihammas (?) puhkeaa mutta mutta siis asiaan B) : kun hammastahnaa mies kävi ostamassa niin apteekissa ensinnäkin ihmetteli että näin pienen/nuoren (1v2kk) hampaita jo pestään, mutta sitten sanoi että jos antaa Xylitol pastilleja niin ei kannata pestä hampaita kuin kerran päivässä tahnalla, mitäs mieltä olette? Pitäisikö nuo pastillit jättää sitten kokonaan myöhempään aikaan, kun mieluummin nyt opetan/totuttelen sitä hampaiden pesua.

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään helpottanut pesut sähköhammasharjan kanssa? Meillä pesu on nyt yhtä itkupotkuraivaria ja mietin jos helpotusta toisi tälläinen soiva sähkäri? Vai tuleeko vielä hirveämpi poru? :rolleyes:

 

Me ollaan annettu aamuisin pestä itse, jonku lehden mukaan se ei ole niin vakavaa jos silloin tulee pestyä vähän huonommin. Illalla sitten pakkopestään...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ensimmäinen hampaisiin liittyvä ketju niin esitän asiani täällä. Meillä hieman helpotusta hampaiden pesuun on tullut kun ollaan aloitettu hammastahnan käyttö pienenä määränä ja pesu sylissä istuen. Luin vasta että nykyään suositellaan pienen määrän hammastahan käyttöä heti ensimmäisen hampaan puhjettua, meille kuitenkin annettiin vuosi sitten ohje että aloitetaan kun ensimmäinen poskihammas (?) puhkeaa mutta mutta siis asiaan B) : kun hammastahnaa mies kävi ostamassa niin apteekissa ensinnäkin ihmetteli että näin pienen/nuoren (1v2kk) hampaita jo pestään, mutta sitten sanoi että jos antaa Xylitol pastilleja niin ei kannata pestä hampaita kuin kerran päivässä tahnalla, mitäs mieltä olette? Pitäisikö nuo pastillit jättää sitten kokonaan myöhempään aikaan, kun mieluummin nyt opetan/totuttelen sitä hampaiden pesua.

 

Kummallisia juttuja apteekista! :o Pastilleissa on ksylitolia ja tahnassa fluoria (ja ehkä myös ksylitolia) ja niitä kyllä molempia tarvitaan jo ihan lapsesta lähtien. Pastillit lopettaa happohyökkäyksen ja tekee plakista helpommin irtoavaa, ei se korvaa sitä fluoria jota kiilteen pitäis saada kahdesti päivässä ensin kehittyäkseen hyväksi ja sen jälkeen sellaisena säilyäkseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niin, kiitos vastauksestasi. Oli siellä apteekissa sanonut ettei saa liikaa jotain ainetta, miehen mukaan sanoi että fluoria mutta kun en itse ollut mukana niin en voi varmaksi sanoa mutta kun mä en vaan ymmärrä että mitä sitten tarkoitti tuolla, ois itse pitänyt olla mukana mutta sitten mä varmaan oisin ollut suu auki ihmetyksestä (niin kuin normaalisti kun tulee jotain yllättävää) :P . Mä aloin jo ajattelemaan että enkö mä nyt oikein ymmärrä vai mikä tässä on, jäi vaivaamaan sen verran että kävin putelit ja purnukat lukemassa läpi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyykö lisää vinkkejä?

 

Kaikenlaista on kokeiltu ja yritetty pitää hampaiden harjaus positiivisena kokemuksena, mutta täytyis ne hampaat saada kuitenkin hyvin harjattua. Meillä hammastahnan käyttö vain vaikeutti hommaa, koska jos poika suostuu avata suunsa, niin alkaa imemään hammasharjaa. Etuhampaat nyt saa jotenkin harjattua, mutta entä sitten kun alkaa tulla poskihampaita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen itselle ajankohtaista aihetta, meillä hampaiden pesu jokailtainen taistelu, jossa tulee hiki sekä pesijälle että pestävälle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös taisteltu. Välillä on parempia kausia ja välillä itketään ja pestään. Tällä hetkellä sujuu hyvin, koska samalla kun mies harjaa pojan hampaita niin minä sytyttelen tuikkukynttilöitä, hitaasti. Poika rakastaa katsella tuota kynttiläshowta niin yli kaiken, että se hampaiden harjauksen vastustaminenkin unohtuu, varsinkin, kun hän pääsee sitten vielä puhaltamaan kynttilät kun hampaat on harjattu loppuun. Saa nyt sitten nähdä kuinka kauan tämä ilo kestää ja sitten täytyy taas keksiä joku uusi temppu. Harjauksesta ei kyllä ole joustettu, harjataan aina aamulla ja illalla vaikka mikä itku tulisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now