Thingumy

Hiusten värjäys raskaana ollessa

398 posts in this topic

En löytänyt tästä aiheesta vielä keskustelua, vinkatkaa toki jos sellainen kuitenkin jo on olemassa!

 

Eli mitä mieltä olette hiusten värjäämisestä raskauden aikana? Pienellä googlettamisella aiheesta löytyy mielipiteitä, kokemuksia ja näkemyksiä suuntaan jos toiseen. Mitä mieltä vauva.infolaiset ovat aiheesta? Oletko värjännyt hiuksia raskausaikana? Oliko tulos odotetunlainen vai tuliko värissä yllätyksiä? Entä värjäsitkö hiuksia ensimmäisen kolmanneksen aikana vai vasta myöhemmin? Onko tukan värjääminen raskauden aikana riskialtista puuhaa tai onko värjäämättömyys ylihuolehtivaista hörhöilyä?

 

Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitänne! Aiheeseen liittyvät asialliset linkit sopivat myös tähän ketjuun :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon värjänny ihan entiseen tapaan... Vois tietenkin kokeilla jotain kevytväriä, ois vähän kevyempää tavaraa kuin kestovärit. En ainakaan vielä ole huomannu yllätyksiä värjätessä, eli ihan on tullu sitä mitä pitikin. Värjään siis itse :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen itse värjäyttänyt normaalisti, eli tähän mennessä kerran käynyt kampaajalla. Luotan Teratologisen tietopalvelun kantaan asiasta. Värissä ei tullut yllätyksiä, ja kokenut kampaajani sanoi ettei koskaan ole sellaista ilmiötä hänen asiakkaillaan ollut.

 

En pidä ihmisiä, jotka ei värjää hiuksiaan raskausaikana, mitenkään hörhöinä ;). Ymmärrän hyvin, että ei halua käyttää mitään ylimääräisiä kemikaaleja, ylimääräistähän se todellakin on. Vertailun vuoksi; lapsen rokottamatta jättämistä tai d-vitamiinin antamattomuutta pidän negatiivisessa mielessä hörhöilynä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen värjännyt, tosin yritän pitää värjäyksessä mahdollisimman pitkiä välejä. Olen tietoisesti laittanut vain raitoja, jolloin väriaine ei koske päänahkaan --> hiukset ovatkin vaalentuneet aika reippaasti raskausaikana. Olen käynyt kerran kampaajalla ja kerran laittanut raidat itse.

 

Kolusin alkuraskaudessa itsekin nettiä ja kyselin kampaajalta, saako värjätä. Luin jostain tetarologisen tietopalvelunkin vastauksen aiheesta ja tulin näiden kommenttien jälkeen siihen tulokseen, että värjätä saa, mutta jos ei nyt kuitenkaan ihan joka viikko ja jatkuvasti. Tietääkseni tästä ei ole olemassa tutkittua tietoa (korjatkaa jos olen väärässä), vaan lääkärien ja tutkijoiden mielipiteet perustuvat lähinnä oletuksiin (ja näitäkin oletuksia on molempiin suuntiin). Tietääkseni missään ei ole vielä todettu, että värjäyksestä olisi jotain todistettua haittaa. Jos ihan käytännön järjellä ajattelee, niin minkäänlainen voimakkaiden kemikaalien jatkuva ja tiheä käyttö tuskin on hyvästä. Mutta suht harvoin tehty värjäys tuskin altistaa vaaroille. Tämä siis henk.koht. mielipiteeni. Alkuraskaudesta pyrkisin ehkä välttämään värjäystä.

 

Tuo oma raidoitus/vaalentamispäätöskin (vs. värjäys "oikealla" värillä) syntyi siinä alkuraskauden tienoilla, kun en ollut aivan varma uskallanko pistää väriä päähän nettien värjäyskielteisten kommenttien takia. Hiukset näyttivät kuitenkin niin kulahtaneilta, joten päätin uskaltaa. Luin jostain, että raidoitus on turvallisempaa, koska se aine ei tosiaan koske päänahkaan. Muistaakseni raidoitin ekan kerran raskauden aikana rv 12. Tämän hetkisen mielipiteen perusteella uskaltaisin pistää oikean värinkin päähän. Silloin sitä oli vain niin pelokas ja epävarma jokaisen asian suhteen.

 

lisäys. Hiukset ovat totelleet vaalennusainetta ihan normaalisti. Tunnen myös ihmisiä, jotka ovat välttäneet värjäystä koko raskauden ajan ja se on mielestäni ihan ok juttu, jokaisen oma päätös. :)

Edited by Anni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisin tosiaan itsekin tähän vastata. Eli olen vasta n. 7. viikolla, mutta hiusten värjäys olisi jo ajankohtaista. Tarkoituksena olisi laittaa päähän ns. suoraväri, joka on siis hiusväreistä kaikkein hellävaraisin. Mutta mietityttää kyllä värjääminen näin alkuraskaudessa, eli todennäköisesti kärvistelen haalistuneella värilläni ainakin sinne 12 viikolle. Ja loppuraskaudenkin aikana toivoisin pääseväni mahdollisimman vähillä värjäyskerroilla. Mieluiten olisin kokonaan värjäämättä, mutta ei taida onnistua :)

Onneksi tosiaan tuo Teratologinen tietopalvelukin on tämän suhteen suopea!

 

Terv. nimim. Hiusvärikoukussa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ihan samalla tavalla kuin ennen raskautta kampaajalla istuttu hiusten värjyyssä...en ole muuttanut tapojani koska olen tapojeni orja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole mitään värjäämistä vastaan raskausaikana, mutta ensimmäisellä kolmanneksella vältin sitä tosin tarkoituksella. Toiselle kolmannekselle siirtyessä en enää muistanut miettiä koko asiaa, koska hiusvärini oli sopivan kulunut niin oman väriseksi ettei tyvikasvukaan näkynyt juuri ollenkaan ja raskausvitamiinien myötä tullut ihana kiilto saa hiukset näyttämään paremmilta kuin vastavärjätyt. Miksi ihmeessä siis värjäisin...? Nyt voin vihdoinkin nauttia siitä mistä olen vuosikausia haaveillut eli oman luonnollisen värin takaisinkasvattamisesta. En vaan koskaan aiemmin ollut onnistunut siinä kun se kiilto puuttui ja sitä tuli sit haettua värjäämällä. Jos aion jatkossakin pysyä luomuna niin täytyy vain muistaa jatkaa vitamiinien syömistä ja toivoa että pelkkä se riittää pitämään hiukset kauniina. Voihan se olla tää raskauskin... :)

 

Mut siis vastauksena kysymykseen: uskaltaisin värjätä ihan normaalisti kampaajalla, en usko että sillä olisi mitään vaikutuksia. Ekalla kolmanneksella nyt pelkäsin suunnilleen hengittämistäkin joten sitä ei lasketa että silloin en halunnut värjätä. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole yleensä monessakaan asiassa kovin ehdoton, mutta tässä on pakko olla...

Asia vain on niin, että ainoa turvallinen hiusväri raskauden aikana on henna! (Ja senkin on oltava puhdasta henna, ei mitään kemikaali-hennaseosta, jota joskus hennan nimellä myydään.)

 

Vaikea ymmärtää, että vaikka useimmat odottavat tarkkailevat mm. syömisiään todella tarkkaan (kuten kannattaakin, tiettyyn rajaan asti), tällainen verenkiertoon imeytyvä valtava kemikaalicocktail ei sitten useimpien mielestä ole haitallista...?? :unsure:

 

Sillä ei myöskään ole eroa, värjääkö kampaajalla vai itse, samanlaisia kemikaalicocktaileja ovat molemmat. (Ainesosat eivät suuremmin eroa toisistaan.)

Ainoa joka voi olla vähän vähemmän vaarallinen vaalennusaine, joka ei yleensä sisällä mm. PPD:tä (parafenyleenidiamiini), jota kesto- ja monet muutkin värit sisältävät; mutta monia haitallisia kemikaaleja sekin silti sisältää.

 

Esikoista odottaessani olin vielä hölmö ja värjäsin muistaakseni kerran kestovärillä ja usemman kerran sellaisella n. 24 pesua kestävällä kevytvärillä... Onneksi nyt tiedän paremmin, enkä enää tuollaista tekisi.

 

(Ja tämä ei todellakaan ole provo, minua vain huolestuttaa kovasti asenne, että hiusvärejä voi käyttää aivan huoletta raskaudenkin aikana!! Itse en tosin ko. kemikaaleja enää käyttäisi huoletta muulloinkaan...)

Edited by Rosetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rosetta, mihin perustat väitteesi? Mistä tiedät, että nämä kemikaalit imeytyvät sellaisenaan verenkiertoon? Ja että niillä olisi vaikutusta sikiön hyvinvointiin? Lähdevinkkejä olisi kiva saada.

 

Minua ärsyttää erityisesti tiukat mielipiteet tästä asiasta suuntaan jos toiseen, koska värjäyksestä ei tosiaan tietääkseni ole virallista tietoa. Tetarologisen tietopalvelun (jolla on siis ajankohtaisin tieto) mukaan värjäys on sallittua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Muakin kiinnostaa!

 

 

Alkuperäiseen kysymykseen: Mä olen värjännyt hiuksiani kuten ennenkin, kampaajalla. Välejä olen vähän pidentänyt, vaikka en ole ennenkään joka viikko käynyt..

 

Miten esim. raskaanaolevat kampaajat, jotka kuitenkin päivittäin käsittelevät runsaastikin erilaisia kemikaaleja. Heidän käyttämänsä hanskat kun kuitenkaan eivät ole mitään totaaliblockeja.. Mun oma kampaaja on mies, mutta moneenkin raskaanaolevaan olen kampaajallakäyntiurani aikana törmännyt.

Edited by anina

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mullekin kampaaja perusteli mm. sillä, etteivät hekään saa mitään erityislomia töistä raskaanaoloaikana. He nyt sentään altistuvat väreille (niistä lähteville hajuille ja koostumukselle) päivittäin ja koko raskautensa ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole ajatellut että välttäisin värjäystä, kun ei sille tunnu olevan mitään syytä. Värjään n. 4-6 vko:n välein ja aion niin tehdä jatkossakin. Totta kai jos joku näyttää toteen sen, että värjäyksestä on haittaa, niin lopetan, mutta miksi välttää jotain, minkä ei ole todettu olevan haitaksi ja mitä niin monet tekevät ilman mitään seuraamuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin ensin, että pärjään raidoilla raskauden ajan, mutta nyt olen luopunut siitäkin ajatuksesta. Kasvatan oman värin vihdoin takaisin, niin ei tarvitse sitten imetysaikanakaan surra säännöllistä värjäystarvetta.

 

Vaikka värjäämistä pidetään sallittuna, mulle tuli ei-ei-olo siitä, että värjäystä ei suositella lapsille, koska värjäämisellä on nähtävästi yhteyttä allergioiden puhkeamiseen eikä muutenkaan ole ihan varmaa, mitä väriaineet aiheuttavat:

 

"Hiusten värjäysaineitten aiheuttamat allergiat ovat lisääntyneet. Lisäksi monet oireet saattavat ilmetä vasta pitkän käytön jälkeen. Toksikologian dosentti Eeva-Liisa Sainio suosittaakin, etteivät lapset ja nuoret käyttäisi hiusten värjäysaineita.

 

Erityisesti lasten, mutta myös nuorten pitäisi välttää hiusväri-aineita.

 

- Lapsia pitäisi suojella ja vanhempien pitäisi suorastaan kieltää, etteivät alle 14-vuotiaat värjäisi hiuksia.

 

- Aineet imeytyvät ihon läpi, eikä tiedetä, mihin ne menevät ja kuinka kauan ne elimissä ovat ja mitä ne aiheuttavat. Ongelma on vakava, sanoo Ylen Aamu-TV:ssä haastattelema toksikologian dosentti Eeva-Liisa Saine."YLE Terveys

 

Juttu nousi nyt mieleen, ja ajattelin, että jos värjäämistä ei suositella kasvuikäisille nuorille, joilla kuitenkin elimet ovat jo muodostuneet, tuskin värien mukana tulevat aineet ovat kovin hyvästä sikiölle. Nyt kun oli vielä pari päivää sitten uutinen siitäkin, että jopa äidin hajuveden käyttö aiheuttaa sikiölle haittoja (hedelmättömyyttä pojille), tuntuu, että on parempi jättää kaikki mahdollinen lisäainealtistus vähiin.

 

Omaa toimintaa helpottaa se, että muutenkin olen värjäillyt/raidoittanut hiuksia vain pari kolme kertaa vuodessa. Nyt tulee vain tavallista pidempi väli.

 

edit. Näköjään hiusväreillä ja syövälläkin on havaittu olevan yhteyksiä. Eivät ne taida ihan harmittomia aineita olla. Using hair dye could increase...

Edited by Viljatuuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ylläolevien kysymysten lisäksi kuulisin mielelläni Rosetalta viitteet myös niistä tutkimuksista, joissa henna on erikseen turvallise(mma)ksi vahvistettu. En ole kuullut että hennaa olisi raskaana olevilla tutkittu sen kummemmin kuin muitakaan hiusvärejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kosmetiikan käyttö raskauden aikana - voiko hiuksia värjätä?

Kosmetiikkatuotteita voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Käytön tulisi kuitenkin olla kohtuullista.

Alumiinia sisältäviä deodorantteja voi käyttää. Imeytyminen on vähäistä, ja ihoalue, mihin tuotetta käytetään, on pieni.

Itseruskettavia ihovoiteita ja aurinkovoiteita voi käyttää kohtuudella. Itseruskettavissa ihovoiteissa vaikuttavana aineena on dihydroksiasetoni (DHA). DHA:n käytöstä raskauden aikana ei ole tehty tutkimuksia, mutta ei ole syytä olettaa sen olevan sikiön kannalta erityisen haitallinen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että iholtakin voi imeytyä erilaisia aineita verenkiertoon. Raskauden aikana ihon pintaverenkierto voi olla lisääntynyt, ja laajoja iho-alueita käsiteltäessä imeytymistä voi tapahtua. Esim. osassa aurinkosuojavoiteita on käytetty aineita, joiden on koe-olosuhteissa osoitettu omaavan naissukupuolihormonin (estrogeeni) kaltaista aktiivisuutta. Koska kaikkien kemiallisten aineiden ja yhdisteiden osalta ei ole riittävästi tietoa niiden turvallisuudesta sikiön kannalta, kosmetiikan käytön tulisi olla kohtuullista. Aurinkosuojavoiteiden ohella tulisi muistaa vaatesuojan merkitys.

Hiukset voi värjätä raskauden aikana. Hiusvärit eivät ole sikiölle haitallisia kohtuukäytössä. Viikoittaista värjäämistä ei kuitenkaan suositella.

 

Näin sanotaan HUS:n sivuilla! ;) Tämän perusteella olen hiuksiani huoletta värjännyt.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,66...kauden%20aikana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jossakin asiantuntija-artikkelissa sanottiin, että hiuksia voi värjätä normaalisti raskausaikana, mutta ensimmäisen kolmanneksen aikana sitä tulis varmuuden vuoksi välttää. Vaikka väriaineiden imeytyminen verenkiertoon on vähäistä niin sen vaikutuksista sikiöön ei tiedetä ja siksi siis varmuuden vuoksi näin.

 

Esikoisen aikana värjäsin hiuksia ihan normaalisti... Tai varmaan normaalia useamminkin kun mulla ei näytä tuo hiusväri kertakaikkiaan raskausaikana pysyvän päässä! Ja esikoinen on ihan normaali ja terve. Nytkin värjäsin hiukset alkuraskauden aikana ennen kuin olin lukenut tuota artikkelia. En silti tunne siitä huonoa omaa tuntoa, koska tästä asiasta on niin monenlaisia asiantuntijalausuntoja olemassa... Loppuraskauden aikanakin aion hiuksia värjäillä, eihän sitä nyt ihan luolamieheltäkään halua näyttää.

 

Ja mikä tärkeintä -mieli pysyy pirteämpänä kun peilistä katsoo ihminen eikä joku mikä lie räjähtäneen näköinen olento.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytän kasvipohjaista Sante-hiusväriä, jossa on siis hennaa pääasiassa.

 

Ennen käytin pelkkää hennaa, mutta se ei jostakin syystä tarttunut hiuksiin enään ollenkaa, kaksi kertaa olen värjännyt hiukseni raskauden aikana Santella, eikä useammalle ole ollut tarvetta koska jostaki syystä hiustenkasvuni on hidastunut ihan kauheasti :huh: Värjäisin kyllä tuolla värillä useamminkin tunnontuskia kokematta jos olisi tarve, mutta jos kyse olisi jatkuvasta värinpoistosta niin sitten ottaisin asiasta enemmän selvää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anteeksi, en muistanut aiemmin palata tähän ketjuun, joten en tiennyt että kysymyksiä oli tullut :)

 

Siis olen kuullut/lukenut niin paljon hiusvärien ja syövän yhteydestä, että luulin sen olevan yleisesti tiedossa, mutta ilmeisesti olin väärässä...

Nuo Viljatuulen laittamat linkit ovat hyviä (kiitos!), tässä muutama lisää:

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2001/...10125080418.htm

http://www.newscientist.com/channel/health...Id=cancer_rss20

http://www.hennaforhair.com/ppd/index.html

 

En tiedä onko hiusvärejä erityisesti tutkittu juuri raskaana olevilla (kuka sellaiseen koekaniiniksi suostuisikaan..?), mutta sanoohan minusta järkikin, että jokin mikä aiheuttaa syöpää on todennäköisesti hyvin haitallista sikiölle..!

 

Hiusväreiden aiheuttamaan reaktioon on ihmisiä kuollutkin (mm. http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/1319372.stm ).

 

Katsokaapa seuraavan kerran kauppaan mennessänne jonkin hiusvärin INCI:ä, eli ainesosaluetteloa - kemikaalicocktail on sille lievä ilmaus... :huh:

 

En todellakaan haluaisi saarnata (vaikka sitä tämä varmaan joidenkin mielestä onkin ;) ), mutta tämä asia on vain niin sydäntäni lähellä, ja ilmeisesti kemiallisten hiusvärien vaaroja ei vieläkään riittävän laajasti tiedosteta, minkä osoittavat myös nuo aiemmin siteraatut "suositukset"...

 

Henna taas ei sisällä kemikaaleja, eikä muitakaan ihmiselle vaarallisia aineita.

Pure henna (Lawsonia inermis) - a semipermanent vegetable dye that's been used for thousands of years - is considered safe, but it's quite messy to use, needs to be left on for a relatively long time, and imparts a red-orange hue that you may not like.

(Note that henna products that come in other colors or are fast-acting are not pure henna and may contain synthetic chemicals or potentially risky metallic compounds.)

(lähde: www.babycenter.com)

(Ainoa virhe tuossa on se, että henna olisi "semipermanent" - se on kyllä enemmän permanent kuin mitkään muut hiusvärit ;) )

 

Täältä löytyy siitä paljon kaikenlaista tietoa hennasta siitä kiinnostuneille:

henna info

 

Tuittunen, nuo Santen/Logonan kasvihiusvärit ovat turvallisia, täysin kasvipohjaisia; Saksassa (valmistusmaassa) niille on myönnetty joku eco-sertifikaattikin, joten uskon että niiden tuoteselosteeseen voi luottaa :)

Edited by Rosetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole värjännyt raskausaikana. Tukka on niin lyhyt, että väri kasvoi siitä ulos ihan hetkessä, enkä sitten kokenut enää tarpeelliseksi uudelleen värjätä. Toisaalta johtuu siitä että olen laiska ja oma hiusväri ei ole niin kauhea ettenkö sitä sietäisi, ja toisaalta siitä, että olen aika hysteerinen mitä tulee kaikkiin virallisiin ja epävirallisiin suosituksiin... Jätän varmaan värjäyksen raskauden jälkeiseen aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rosetta, kiitos linkeistä.

 

Lukaisin pikaisesti nuo läpi ja tässä joitakin huomioita. Olin myös tietoinen, että jossakin tutkimuksessa on löydetty yhteyksiä etenkin tummien hiusvärien ja syövän kanssa. Tällöin käyttö oli käsittääkseni pitkäkestoista ja usein toistuvaa. Siihen saakka, kunnes asiaa tutkitaan enemmän, en luota yksittäisiin tuloksiin, koska monet muut tutkijat eivät ole löytäneet yhteyksiä hiusvärien ja syövän kanssa. Mikäli asiasta oltaisiin vakuuttuneita, ja yhteys löydettäisiin myös sikiön hyvinvointiin, voit olla varma, että hiusvärit kiellettäisiin jo neuvolasta käsin.

 

(alla olevat linkit ovat samoja tutkimuksia kuin viestissäsi)

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2001/01/010125080418.htm

 

://http://www.sciencedaily.com/release...125080418.htm

 

"Researchers said the association with increased cancer risk was found only with permanent dyes, not semi-permanent or temporary hair color, which rinses out and fades after a series of shampoos."

 

"One should bear in mind, however, that these findings require confirmation before such exposure can be regarded as causal factors in bladder cancer development," explains Mimi C. Yu, Ph.D., USC Professor of Preventive Medicine and one of the study authors."

 

 

http://www.newscientist.com/channel/health...Id=cancer_rss20

 

"Dark hair dyes are especially rich in the carcinogenic chemicals, the report says." "But the Working Group finds no consistent evidence that using hair dyes at home increases cancer risk. While one study in the US found a possible association between personal use of hair dyes and the risk of developing bladder cancer, a more recent Spanish study failed to corroborate the result."

 

"There is also some evidence of a link between hair dyes and lymphomas and leukaemias, but again no consistent patterns."

 

Tuo viimeinen allergialinkki ei oikein vakuuta.

 

Noista tutkimuksista tulee mieleen, että syövän ja hiusvärien yhteyteen saattaa lisäksi vaikuttaa jokin muu geneettinen tai ympäristöllinen tekijä. Eli hiusväreille altistumisella voisi olla EHKÄ hienoista vaikutusta syövän syntymiseen, mutta henkilöllä täytyisi olla tällöin taustalla jokin muukin syövän kehittymiseen vaikuttava tekijä. Tai sitten syövän ja hiusvärien yhteyttä ei ole lainkaan, vaan vaikuttava tekijä on jokin muu mitä tutkimuksessa ei ole otettu huomioon.

 

Lisäksi minua hämää se, että olit liittänyt aiheesta vain mielipidettäsi osittain puoltavat tutkimukset. Näissäkin tutkimuksissa mainittiin sivumennen, että aiemmin tutkijat eivät ole löytäneet pääsääntöisesti yhteyksiä syövän ja hiusvärien välillä. Toisessa mainittiin myös, että tulokset eivät ole yleistettävissä, koska taustalla voi olla muita tekijöitä jotka vaikuttavat poikkeaviin tuloksiin. Ja että luotettavien tulosten saamiseksi olisi saatava lisää tutkimuksia.

 

Ja toisekseen, nämä eivät koskeneet raskaana olevien naisten hiustenvärien käyttöä lainkaan. Minusta taas tuntuisi, että sellainen tutkimus olisi suhteellisen helppo toteuttaa. Jos nainen on jo alunalkaen päättänyt värjätä hiuksiaan raskausaikana ja saa itse vapaaehtoisesti ilmoittautua tutkimukseen, en näe ongelmaa miksei sellaista voisi toteuttaa. Tähän rinnalle sitten kontrolliryhmä. Ellei sitten eettinen lautakunta näkisi tätä jotenkin epäeettisenä.

 

Oli hyvä, että toit nuo linkit tänne, koska toki hiusväreihin niin kuin muihinkin kemikaaleihin täytyy suhtautua varauksella. Mutta ennenaikainen omien johtopäätösten tekeminen asiaa koskemattomista tutkimuksista on mielestäni vähän liioittelua. Antaa tutkijoiden hoitaa se puoli asiasta. Kyllä niihin säännöksiin ja ohjeistuksiin tulee muutos, mikäli vastaavat tutkimustulokset yleistyvät ja vaikutukset sikiöön todetaan. Ja kuten aiemminkin sanoin, tottakai tämä on jokaisen henkilökohtainen päätös ja hiustenvärjäämiseen saa suhtautua niin varovaisesti kuin se on omasta mielestä tarpeellista. Mutta se faktapohja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teratogeenisyys eli sikiövaurioiden aiheuttaminen on sinänsä eri asia kuin karsinogeenisyys eli syöpäriski. Mekanismit voivat olla osittain samanlaisia, mutta osittain taas ei. Syöpä syntyy yleensä pitkän ajan kuluessa ja useimmiten vaatii toistuvaa, pitkäaikaista altistusta vaaralliselle aineelle, sikiövaurio taas voi pahimmillaan syntyä kertalaakista. Itse olen taipuvainen luottamaan neuvolasuosituksiin, koska vaikka ne väistämättä laahaavat pikkaisen uusimman tiedon perässä, se toinen vaihtoehto eli jokaisen varjon pelkääminen, olisi minulle liian stressaavaa. (Itse en värjää hiuksiani muutenkaan, mutta piti päästä silti sanomaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valinta on varmaan siinä, kumpaan suuntaan kallistuu epävarmojen ja ristiriitaisten tutkimustulosten kanssa. Haluaako, että aine todistetaan ensin täysin turvalliseksi ja vasta sitten käyttää, vai haluaako, että joku todistaa aineen ensin täysin vaaralliseksi ja vasta sitten lopettaa käyttämisen.

 

Mulle riittää se, että hiusvärien on todettu aiheuttavan joitakin ongelmia ihmisillä ylipäänsä. Jos ne aiheuttavat ongelmia aikuisilla, tuskin ne ainakaan sen turvallisempia ovat sikiölle.

 

Suositusten tekemistä varten ei aina riitä rahaa, ainakin siltä vaikuttaa eduskunnan suullisen kyselytunnin kysymyksestä (Astrid Thors): "Toksikologi, dosentti Eeva-Liisa Sainio on suosittanut, etteivät lapset ja nuoret käyttäisi näitä aineita. Tietojen johdosta Kuluttajaviraston edustaja myönsi eilen, että kuluttajaviranomaisilla ei ole resursseja tutkia aineita. Vaaroja tiedetään ja tiedetään, että virastolle selkeästi kuuluisi tämä tehtävä." Keskustelun jatkosta käy ainakin oman tulkintani mukaan ilmi, että tutkimusten ja suositusten tekeminen ei ole tuolta osin ihan hallinnassa.Eduskunta

 

"Lähes kaikki hiusvärit ovat kemiallisesti aromaattisia amiineja. Lainsäädäntö sallii kosmetiikkadirektiivin (76/768/ETY) III liitteen 1 osassa määrätyin rajoituksin ja edellytyksin hiusväreinä käytettävän m- ja p-fenyleenidiamiinit sekä eräät niiden johdannaiset, minkä lisäksi direktiivin III liitteen osassa 2 luetellaan 60 tilapäisesti sallittua väriä. Näiden käyttöluvan oli määrä päättyä 30.9.2004, mutta turvallisuusselvitysten ollessa vielä puutteellisia aikaa on jatkettu. - - Hiusvärit ovat erittäin reaktiivisia kemikaaleja, joista monet erilaisissa tieteellisissä koejärjestelyissä aiheuttavat perimä- ym. soluvaurioita. Värikemikaalien on osoitettu tunkeutuvan ihon läpi elimistöön, minkä takia niiden pitoisuudet hiusväreissä on tarkasti rajoitettu. Tutkimustiedot niiden mahdollisesta riskistä lisätä alttiutta mm. eräisiin syöpätauteihin kampaajilla ja mahdollisesti jopa kuluttajilla ovat ristiriitaisia. Siksi tiedekomitea edellyttää valmistajilta lisää tutkimustietoa."

Tapio Rantanen,

ihotautien ylilääkäri

Päijät-Hämeen keskussairaala

Allergia&Astma 1/2005

Helsingin Allergia- ja Astmayhdistys

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itse olen taipuvainen luottamaan neuvolasuosituksiin, koska vaikka ne väistämättä laahaavat pikkaisen uusimman tiedon perässä, se toinen vaihtoehto eli jokaisen varjon pelkääminen, olisi minulle liian stressaavaa.

 

Jeps, tähän tiivistyi aika hyvin asia. Mulle neuvolasuositukset ovat juuri tuosta laahaamisesta johtuen sellaisia, joita en oikein usko. Neuvolasta tuli esim. täysin vanhentunutta tietoa sikiötutkimuksista - yksityinen klinikka lateli uudemmat, päinvastaiset tutkimustulokset eteen. Koska neuvolan henkilökunta harvemmin edustaa tutkimuksen tekijöiden kärkijoukkoa, neuvolan suositukset tarkoittavat sitä, että jokin asia on ensin havaittu, sitten tutkittu, sitten prosessoitu ties missä ministeriössä ja sitten muokattu suositukseksi ja valittu siihen joukkoon, jota neuvolassa katsotaan tarpeelliseksi kertoa. Todennäköisesti siis vähintään parin vuoden prosessi.

 

Mä en ihan jokaista varjoa pelkää, mutta olen kuitenkin luonteeltani varmasti Lepinkäistä stressaavampi. Koska mulle suurempi stressi syntyisi riskien miettimisestä, pääsen omalta kannaltani helpommalla, kun jätän väliin sellaiset asiat, jotka alkaisivat valvottaa öisin. Kukin tavallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anni ja Lepinkäinen sen jo sanoivatkin. Kävin vielä tekemässä Pubmed-haun hiusväreistä ja raskaudesta, ja tulosten perusteella 2000-luvulla on tutkittu lähinnä mahdollista yhteyttä lasten aivokasvaimiin, vajaa 10 artikkelia tältä vuosituhannelta sivusi aihetta. Alla abstrakti mielestäni laadukkaimmasta niistä, konkluusio lihavoituna. Superharvinaisista kasvaimista saatiin siis reilun 1200 tapauksen aineisto, eikä saatu todisteita, että äitien kosmetiikan käytöllä (mm. hiusvärit) olisi niiden ilmenemiseen yhteyttä.

 

Olette varmaan myös kuulleet, että kännykän käyttö raskauden aikana lisäsi yhdessä tutkimuksessa adhd-riskiä, että mustesuihkuprintterit voi aiheuttaa syöpää, että lattioiden muovimatot voi aiheuttaa syöpää, että perunalastut voi aiheuttaa syöpää jne. Miksi muutamat tutkimukset hiusväreistä poikkeaisi tästä kavalkadista? Kaikkea ei voi - eikä mielestäni kohtuuden nimissä tarvitse - varoa.

 

Hennan käytöstä raskauden aikana ei Pubmedilla julkaisuja löytynyt, paitsi vuodelta -77 yksittäinen artikkeli jossa se suun kautta otettuna toimi jonkinasteisena raskauden ehkäisynä.. Mielestäni ei voi kategorisesti sanoa että "hennassa ei ole kemikaaleja", koska se on luonnontuote jota selvästikään ei ole juuri tutkittu. En tietenkään mitenkään väitä että hennalla värjääminen olisi vaarallista, eiköhän se ole nykytietämyksellä yhtä vaaratonta kuin muidenkin hiusvärien käyttö.

 

1: J Neurooncol. 2005 Apr;72(2):133-47.

Beauty product-related exposures and childhood brain tumors in seven countries: results from the SEARCH International Brain Tumor Study. Efird JT, Holly EA, Cordier S, Mueller BA, Lubin F, Filippini G, Peris-Bonet R, McCredie M, Arslan A, Bracci P, Preston-Martin S.

John A. Burns School of Medicine, University of Hawaii at Manoa, 1960 East-West Road, Room D-103, Honolulu, Hawaii, 96822-2319, USA. [email protected]

 

Data from 1218 cases of childhood brain tumors (CBT) diagnosed between 1976 and 1994 and 2223 matched controls from the general population were included in an analysis of maternal beauty product exposure and beauty-related employment in 9 centers in 7 countries. A 50% increased odds ratio (OR) [95% confidence interval (CI) = 1.0-2.1] for CBT was observed among children of mothers who were exposed via personal use of and/or possible ambient contact with beauty products during the 5 years preceding the index child's birth compared with children of mothers never exposed to beauty products during this time period. Overall maternal personal use of hair-coloring agents in the month before or during the pregnancy of the index child's birth was not associated with CBT (OR = 1.0, CI = 0.83-1.3) or with astroglial (OR = 1.1, CI = 0.85-1.4), PNET (OR = 1.0, CI = 0.71-1.5) and other glial subtypes (OR = 1.0, CI = 0.62-1.0). Similarly, no statistically increased ORs or discernable pattern of risk estimates were observed for period of use or for number of applications per year for maternal personal use of hair-coloring agents overall or by histologic type. Among children born on or after 1980, increased ORs for CBT were associated with maternal non-work-related exposure to any beauty products (OR = 2.6, CI = 1.2-5.9), hair-dyes (OR = 11, CI = 1.2-90), and hair sprays (OR = 3.4, CI = 1.0-11). No overall increased OR for CBT was observed among children of mothers employed in beauty-related jobs during the 5 years preceding the index child's birth compared with those who reported no beauty-related employment. In general, other specific beauty product-related exposures were not associated with increased ORs for CBT. Data from our study provide little evidence of an increased risk for CBT with mothers' exposures to beauty products.

 

PMID: 15925993 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jäin miettimään sitä, että lasten hiusten värjääminen on huono juttu niiden kemikaalien takia. Ok. Mutta mielestäni tästä ei voida vetää suoraa johtopäätöstä sikiöön vaikuttamiseen. Hiusväri kuitenkin laitetaan äidin päähän, josta sen pitäisi matkata istukan kautta sikiöön. Istukka kuitenkin plokkaa aika monien aineiden pääsyn sikiöön. Tuosta asiasta haluaisin tietoa, että miten on läpäiseekö hiusvärien kemikaalit istukan vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now