Thingumy

Hiusten värjäys raskaana ollessa

398 posts in this topic

Kattis juuri näin! Medialla on tapana poikkeuksetta paisutella asioita. Sivulauseesta tai olettamuksesta voidaan tehdä pääotsikko tms. Kannattaa kuunnella omaa järjen ääntään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisestä taisin värjätä n. 8 vkon välein, nyt toista odottaessa olin ensimmäiset 12 vkoa värjäämättä, jatkossa varmaan n. 8 vkon välein

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse oon värjännyt myös raskaana ollessa tyvikasvun piiloon kerran kuussa, kuten ennen raskautta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen värjännyt ja huonon omatunnon kanssa kylläkin... Luotan kuitenkin siihen, että ne kemikaalit jotka imeytyvät ihon läpi ovat niin pieniä pitoisuuksiltaan että eivät aiheuta juurikaan mitään. Vertaa vaikka siihen, että käyttäisi päivittäin jotain meikkiä joka sisältäisi jotain vaarallista kemikaalia. Meikit olenkin vaihtanut mielenrauhani takia mineraalimeikkeihin jo esikoisen odotusaikana ja totesin ne paremmaksi käytössä kuin aiemmat meikkini enkä siksi ole vaihtanut niitä muihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aion värjätä hiuksiani normaalisti. Itse asiassa en malta odottaa, että ensi viikolla pääsen muuttamaan lookkia!girl_dance.gif Näin toimin myös esikoista odottaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen värjännyt noin 6 viikon välein ja sitä aion myös jatkaa. En halua näyttää epäsiistiltä juurikasvussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kieltämättä hiusten värjääminen raskausaikana hieman kauhistuttaa, joten ainakin nyt ensimmäisen kolmanneksen aion pysyä väripurkilta pois. Ehkä se on liioittelua, ehkä ei - kuka tietää...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en värjäile hiuksiani enää muutenkaan, pääsin irti siitä yli 10 vuotta kestäneestä "ihanasta" kierteestä... Oon ruvennut tykkäämään omasta väristäni hirmuisesti ja mun mielestä tää oikeasti sopii mulle paremmin.:) Väriä elämään saa vaatteilla ja meikeilläkin! Juurikasvun peittelyhomma on ärsyttävää, mutta enemmän mun mieltäni vaivaisi raskausaikana imeyttää kehooni päänahan kautta sellanen määrä kemikaaleja, mitä normihiusväripaketti pitää sisällään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Henna sisältää kaikista eniten allergiaa aiheuttavaa mustaa väriä, joten enpä itse kyllä uskaltaisi sitä käyttää. Olen kampaaja ammatiltani ja aina on painotettu, että missään nimessä ihmisen ei pitäisi värjätä henna värillä yhtään mitään. Juuri tuon väriaineen vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ns. mustaan hennaan lisätään PPD:tä jota varmaankin tarkoitat, tavalliseen hennaan ei :)

 

Itse en värjää vaan kasvattelen omaa väriä, ajatus on ollut mielessä jo jonkin aikaa joten mikäs siihen parempi aika kuin raskaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä päätin nyt raskausaikana laittaa vain raitoja kokopäävärjäämisen sijaan ja ihan kivan muutoksen silläkin saa aikaan. On ehkä hitusen "turvallisempaa" kun väriaine ei koske päänahkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en värjää vaan kasvattelen omaa väriä, ajatus on ollut mielessä jo jonkin aikaa joten mikäs siihen parempi aika kuin raskaus.

 

Samaa olen miettinyt minäkin. Vähän kurjasti tämä ruskea haalistuu punertavaksi ensin, mutta toisaalta tukka on melko lyhyt, joten kasvatusaika ei ihan mahdoton ole. Täytyy muistaa vaan käydä kampaajalla leikkauttamassa, ettei iske tukkakriisi hapsottavan mallin + hassun värin vuoksi ja tule hätäisesti värjättyä kuitenkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon värjännyt hiukset nyt kaksi kertaa raskauden aikana. Ekan kerran ihan alkuraskaudessa ja tokan kerran noin puolivälissä. Kerran vielä ajattelin mennä kampaajalle värjäämään hiukset tän raskauden aikana. Yleensäkin mulla n. 3 kk väli ollut. Mulla on onneksi semmonen väri, ettei haittaa juurikasvut yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä ainakaan kampaajat saa kemikaalialtistuksensa takia mitään erityisäitiysrahoja, vaikka altistuvat raskausaikanaankin hiusväreille päivittäin. Eivätkä niistä kyllä tunnu huolissaankaan olevan. Eli katsoisin, että kyllä sitä tukkaa värjätä voi. Itse värjään muutenkin harvakseltaan ja lähelle omaa sävyä, ettei tule kovin näkyvää juurikasvua. Kuulemma mitään kovin radikaaleja muutoksia ei kannata yrittää esim. mustasta valkoiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On mielenkiintoista havaita, miten erilaisiin kemikaaliriskeihin suhtaudutaan. Ruoan lisäaineet, (jotka muuten ovat varsin hyvin tutkittuja), herättävät hirvittävästi keskustelua. Niiden suhteen viranomaisten rauhoittelut menevät välillä kuuroille korville.

Sen sijaan hiusvärien suhteen ollaan paljon suvaitsevaisempia. Hiusvärit on jo kymmeniä vuosia sitten todettu haitallisiksi - erittäin allergisoiviksi, osa karsinogeeniksiksi.

Tutkimusta hiusväreistä ja raskaudesta ei yksinkertaisesti voi tehdä, sillä tutkimus olisi eettisesti kyseenalainen. Raskaanaolevia ei tutkimusmielessä altisteta haitallisille aineille.

Nykyisin muuten sekä Tanskassa että Ruotsissa suositellaan pidättäytymästä hiustenvärjäyksestä raskauden aikana. Satunnaiset värjäykset tuskin mitään haittaa aiheutta, mutta miksi kuormittaa elimistöä moisella?

 

9 good habits

Pregnant and breast-feeding women:

Good chemistry for you and your child

1 Use as little cosmetics and lotions as possible during your pregnancy and when you are breast-feeding

2 Always choose unscented products, and don’t wear perfume during your pregnancy and when you are breast-feeding

3 Buy eco-labelled products when possible - look for the Swan label and the Flower label

4 Don’t dye your hair during your pregnancy and when you are breast-feeding

5 Avoid using products in spray cans, and don’t paint during your pregnancy and when you are breast-feeding

Babies:

Good chemistry for your baby

6 Wash everything before using it for your baby – also clothes and toys made of fabric and plastic

7 Avoid daily use of lotions, soap, etc. on your baby every day

8 Always buy unscented products for your baby - including toys

9 Only use toys intended for babies. Toys for children over 3 years of age may contain phthalates

For further information and articles on good chemistry for pregnant and breast-feeding women see: www.babykemi.dk

For dietary guidelines for pregnant women see the Danish Veterinary and Food Administration website: www.fvst.dk

For list of eco-labelled products, see Ecolabelling Denmark (Danish Standards Association) website: www.ecolabel.dk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sit värjäsin hiukset vaikka olin aatellu, että en värjää. Parturi kuitenkin sanoi, että on turvallista värjätä kun laittaa niin, että väriä ei mene päänahkaan ja tuolla parturissa siis värjäsin. Alkuraskaudessa en olisi uskaltanut mutta nyt tuntui turvallisemmalle. Parempihan se varmaan olisi olla värjäämättä mutta värjäsin nyt kun on häitä tiedossa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen raskautta värjäsin kerran viiteen viikkoon ja nyt raskausaikana väli värjäyksissä on min kahdeksan viikkoa ja väri vaihdettiin kampaajan toimesta kevyempään kestoväriin. Mulla on lyhyt musta tukka, joten näyttäisin aika huvittavalta jos yrittäisin kasvattaa omaa maantienharmaata näkyviin. Enkä jostain syystä koe että säännöllinen värjääminen vahingoittaa sikiötä, koska väriä ehtii imeytyä loppupeleissä todella vähän päänahan sisälle.

 

Lisäyksenä vielä että jos raskausaikana hiusten värjääminen olisi oikeasti epäsuosiollista ja kiellettyä niin uskoisin että kampaajat eivät edes suostuisi silloin asiakkaiden hiuksia värjäämään. Näinhän on esim täällä meillä päin linjattu lähes kaikissa kampaamoissa alle 18v ( vai oliko alle 16v ) kanssa.

Edited by mimmmii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juttelin juuri kampaajalla käydessäni kampaajan kanssa asiasta kun alkaa oma juurikasvu tympiä. Kampaajalla itsellään on pieniä lapsia ja oli selvästi perehtynyt aiheeseen tarkemmin ja käynyt myös jossain kampaajien seminaarissa jossa aihetta käsiteltiin. Kuulemma raitojen ottaminen on ihan turvallista raskausaikana ja koko hiukset voi myös silloin tällöin värjätä, mutta mielellään vasta ekan kolmanneksen jälkeen, jos haluaa ottaa varman päälle. Kuulemma kampaajien lapset saattavat usein syntyä tavallista pienikokoisempina vaikka syntyisivätkin ihan täysaikaisina. Tässä saattaa ilmeisesti olla joku yhteys siihen, että kampaajat ovat päivittäin tekemisissä väriaineiden ja muiden kemikaalien kanssa. Jo ennen tätä keskustelua olin miettinyt, että ehkä yritän raskausaikana selvitä pelkillä raidoilla. Moniväriraidoilla pitäisi saada juurikasvu peitettyä ihan tarpeeksi hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipa mäkin uskallan jossain vaiheessa raitoja sitten ottaa. Nyt on odotus kuitenkin vielä niin alussa, että yritän pitää riskit minimissään...Ehkä sen 12 viikon jälkeen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä päätin, etten värjää hiuksia raskausaikana (mahdollista imetysaikaa en ole vielä miettinyt). Yllättävän äkkiä tähän omaan väriin tottuu, tää on ihan kiva oikeastaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan normaalisti olen värjäyttänyt hiuksia nyt toistakin odottaessani, eli noin 6-8 viikon välein. Tänään juuri viimeksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös värjätty kampaajalla ihan entiseen malliin :-) en ole huomannut mitään poikkeavuutta sävyssä tai värin kestossa ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin hiusten värjäämisen jo muutama vuosi sitten. Kampaaja ihmetteli mitä olin alkanut tekemään hiuksilleni kun ne muuttuivat paljon terveemmiksi ja kiiltävimmiksi. Ainut mitä tein eri tavalla oli värjäämisen lopettaminen! Jatkoin kuitenkin husten raidoittamista, tosin sitäkin tein vain n.kerran vuodessa. Ja nyt kun olen raskaana en ole ottanut raitojakaan enää.

 

Olen jo ennen raskautumistani lukenut kemikaalien vaikutuksista ihmisiin ja luontoon ja tietoisesti vähentänyt niiden käyttöä. Mun mielestä ne ei voi olla hyväksi kenellekään, oli sitten raskaana tai ei. Ja esim. Tanskassa neuvoloissa ohjeistetaan raskaana olevia ja imettäviä välttämään kemikaaleja ja mun mielestä niin olisi syytä tehdä myös Suomessa.

 

Mutta kaikki saa tietenkin tehdä niin kuin parhaaksi näkee ja kokee. Itse ajattelen näin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Värjätty on kertaalleen (ei kuitenkaan ensimmäisellä kolmanneksella), ja pari kertaa tulee vielä varmaan tehtyä. Aiheuttaa kyllä päivän kestävän päänsäryn kuten aina ennen raskauttakin, eli vähän ne aineet mietityttävät. Väri sinänsä pysyy ja toimii kuten ennenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now