Thingumy

Hiusten värjäys raskaana ollessa

398 posts in this topic

Hennan käytöstä raskauden aikana ei Pubmedilla julkaisuja löytynyt, paitsi vuodelta -77 yksittäinen artikkeli jossa se suun kautta otettuna toimi jonkinasteisena raskauden ehkäisynä.. Mielestäni ei voi kategorisesti sanoa että "hennassa ei ole kemikaaleja", koska se on luonnontuote jota selvästikään ei ole juuri tutkittu. En tietenkään mitenkään väitä että hennalla värjääminen olisi vaarallista, eiköhän se ole nykytietämyksellä yhtä vaaratonta kuin muidenkin hiusvärien käyttö.

 

Mua kiinnostaa tämä henna-artikkeli, koska itse olen alkanut taas hennailla noin kerran kuussa useiden vuosien tauon jälkeen. Voiko henna siis aiheuttaa hormoneissa jotain häikkää, mikä sitten vaikuttaisi raskautumiseen? Kuinka paljon sitä oli otettu suun kautta tuossa tutkimuksessa?

 

Jos osaat antaa linkin tms., oisin kiitollinen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Raikuli, tässä linkki Pubmedin abstraktiin, joka on kyllä hyvin lyhyt ja epämääräinen. Lawsonia inermis on käsittääkseni henna. Alkuperäisen tutkimuksen saattaisit löytää jostain tieteellisestä kirjastosta, netissä tuskin noin vanhoja on. Mutta itse en kyllä usko, että hiuksiin käytettynä olisi mitään tuollaista vaikutusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Istukka kuitenkin plokkaa aika monien aineiden pääsyn sikiöön. Tuosta asiasta haluaisin tietoa, että miten on läpäiseekö hiusvärien kemikaalit istukan vai ei.

 

Aa, mä olen ollut siinä uskossa, että istukka ei suodata mitään, vaan mikä on äidin veressä, menee siitä läpi. Ainakin nyt tupakan myrkyt & alkoholi. Oisko tästä jollakulla tarkempaa tietoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aa, mä olen ollut siinä uskossa, että istukka ei suodata mitään, vaan mikä on äidin veressä, menee siitä läpi. Ainakin nyt tupakan myrkyt & alkoholi. Oisko tästä jollakulla tarkempaa tietoa?

 

Oonkohan mä nyt ihan väärässä. Mulla on kyllä sellainen kuva, että se osan plokkaisi. Puhuttiin juuri, että glykyrritsiini läpäisee istukan ja sitä tutkittiin lakritsasta. Voi olla, että mulla on nyt jauhot ja vellit sekaisin. Pitääetsiä tietoa lisää kunhan ehdin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olette varmaan myös kuulleet, että kännykän käyttö raskauden aikana lisäsi yhdessä tutkimuksessa adhd-riskiä, että mustesuihkuprintterit voi aiheuttaa syöpää, että lattioiden muovimatot voi aiheuttaa syöpää, että perunalastut voi aiheuttaa syöpää jne. Miksi muutamat tutkimukset hiusväreistä poikkeaisi tästä kavalkadista? Kaikkea ei voi - eikä mielestäni kohtuuden nimissä tarvitse - varoa.

 

No mä olen lopettanut kännykän käytön herätyskellona kännykän säteilyn takia ja pidän sitä muutenkin kaukana itsestäni & käytän hf:ää, ja meillä töissä on siirretty printterit omaan tulostushuoneeseen. Perunalastuja ei tule syötyä niiden epäterveellisyyden takia muutenkaan. Onhan niitä mahdollisia vaaroja vähän joka paikassa. Joku haluaa väistää niitä, joku ei. Syöpä tai mikä tahansa muukin tauti voi iskeä joka tapauksessa.

 

Hennasta oli Hgin Allergia- ja Astmayhdistyksen sivuilla oheinen teksti:

"On myös olemassa luonnollinen kasviperäinen hiusväri, Lawsonia inermis –kasvista valmistettu hennauute. Sen sisältämää väriainetta, 2-hydroksi-1,4-naftokinonia (INCI: Lawsone) valmistetaan synteettisesti. Sen turvallisuudesta tiedekomitea on 2/2004 todennut, että syötynä se on myrkyllistä munuaisille, vatsalle ja verisolujen muodostukselle, eikä sen saannille nykyisellään voida antaa turvallista raja-arvoa. Komissio päättänee aikanaan, onko sen käyttö edelleen sallittava ja millaisin mahdollisin rajoituksin. Jos hennavärin pakkauksen ainesosaluettelossa mainitaan Lawsone, sisältää tuote synteettistä molekyyliä, kun taas kasviperäinen hennauute ilmoitetaan tieteellisellä nimellä Lawsonia inermis."

https://www.kosmetiikka-allergia.fi/prime_15.aspx

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Noista luonnonhiusväreistä tuli mieleen, että ovathan tosiaan esim. yrttiteet harkinnanvaraisia raskauden aikana. Eli kaikki "luonnollinen" ei ole välttämättä turvallista. Jos nyt siis oletetaan, että hiusvärit olisivat vaarallisia sikiölle.

 

 

Istukka ei päästä kaikkea lävitseen äidistä sikiöön, mutta hieman epäselvää on minullekin mitä kaikkea se päästää ja mitä ei. Tässä lainausta (Niensted ym., 2000: Ihmisen fysiologia ja anatomia):

 

Istukka

Istukka on kiekkomainen, monilohkoinen elin, joka on muodostunut kohdun limakalvosta ja sikiön trofoblastisoluista. Se on siis kahden yksikön yhteinen elin. Istukassa on sikiön puolella runsaasti nukkalisäkkeitä (villus), joita äidin veri ympäröi. Raskauden lopulla istukan läpi kulkee minuutissa 500 - 750ml äidin verta.

 

Sikiön ja äidin verenkierron erottaa toisistaan vähintään kaksi solukerrosta. Ne päästävät valikoiden lävitseen erilaisia yhdisteitä äidin verestä sikiön vereen ja päinvastoin. Villusten seinämät ohenevat raskauden loppua kohti ja istukan läpäisevyys lisääntyy. Viimeisen raskauskuukauden aikana istukka rappeutuu ja sen läpäisevyys vähenee jälleen. Helpoimmin istukka läpäisee pienimolekyylisiä aineita. Suurin osa niistä aineista, joiden molekyylipaino on pienempi kuin tuhat, pääsee läpi. Näitä ovat mm. monet lääkeaineet, alkoholi ja nikotiini, jotka siis vaikuttavat paitsi äitiin myös sikiöön.

 

-----------------------------------

 

Teratologinen tietopalvelu

Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

 

  • puh. (09) 471 76 500
  • kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12

Hedelmällisyyteen tai sikiöön vaikuttavista aineista saa tietoa Teratologisesta tietopalvelusta, joka siirtyi vuoden 2005 alussa Väestöliitosta HUS:n Myrkytystietokeskuksen alaisuuteen. Vastaavia keskuksia on perustettu useaan Euroopan maahan, mutta Pohjoismaista Suomi on toistaiseksi ainoa, jossa tällainen tietopalvelu toimii. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

 

Teratogeeneillä tarkoitetaan ulkoisia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa haitallisesti hedelmällisyyteen tai kehittyvään alkioon tai sikiöön. Tällaisia voivat olla äidin käyttämät lääkkeet, äidin infektiot ja rokotukset, sekä erilaiset ympäristöaltistukset (esim. kemikaalit ja säteily). Ulkoisten tekijöiden aiheuttamat sikiövauriot ovat potentiaalisesti estettävissä.

 

Käytössä olevaan tutkimustietoon nojautuen arvioidaan tapauskohtainen riski, ja tämän pohjalta voidaan neuvoa vanhempia tai äitiä hoitavaa lääkäriä. Teratologinen tietopalvelu ei puutu äidin, raskauden tai lapsen hoitoon eikä määrää lääkkeitä. Palvelu antaa vain tietoa jonkin ulkoisen tekijän sikiövaikutuksista. Neuvonnan lisäksi palvelu kerää ja tuottaa tietoa eri lääkkeiden vaikutuksista raskauden ja imetyksen aikana.

 

Kyllä mä edelleenkin luottaisin tuon teratologisen tietopalvelun antamiin tietoihin. Tietääkseni ne ohjeistukset eivät junnaa ajastaan jäljessä, niin kuin joku arveli neuvoloiden ohjeistusten tekevän, vaan perustuvat tuoreimpiin tutkimustuloksiin. Lääkärithän käyttävät tuota myös tietopalvelunaan varmistaakseen potilaskohtaisia, yksilöllisiä ohjeistuksia. Luulisi olevan siis luotettava, koska lääkärithän todella joutuvat menemään vastuuseen antamistaan ohjeistaan. Pirauttakaa sinne ja kysykää, jos oikein vaivaa. Olen itsekin tuonne kerran soittanut ja sain kyllä erittäin ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua. Joskus tuntuu, että enemmän haittaa on juuri siitä vaarojen näkemisestä joka kulman takana. Stressiä tässä on varmasti itse kullakin muutoinkin raskauden aikana. Mitä tästä enää tulee jos ei virallisiin ohjeistuksiinkaan voisi luottaa, vaan täytyy tuntea niitä noudattaessaankin huonoa omatuntoa :huh: Ennemmin uskon todellakin virallista tahoa, kuin nettipalstan asiantuntevia lähteitä.

 

edit. lisäys

Edited by Anni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne ketkä nyt kuitenkin päättävät värjätä hiuksiaan, täsmentäisin teille, ettei sillä ole väliä, onko kyseessä kevytväri vai kestoväri. Molemmat ovat, paitsi täällä jo monasti mainittuja "kemiallisia cokteileja", hapetetta sisältäviä. Kevytväreissä hapete on maksimissaan 3%, kestoväreissä 6-9% ja voimakkaasti vaalentavissa väreissä, vaalennusaineissa, raita-aineissa ja värinpoistoaineissa maksimissaan jopa 12%. Kaikki väriaineet joutuvat kosketuksiin päänahan kanssa. Vaikutusajasta riippuen (kevytväreissä lyhyempi vaikutusaika) toiset lyhyemmäksi, toiset pidemmäsi aikaa. Nk. suoravärit (esim. vaahdot), jotka kestävät n. 8 pesua, eivät sisällä hapetetta. Mutta samalla tavalla nekin ovat seos kemiallisia aineita ja joutuvat nekin päänahkaan. Lisäksi kaikkien värien vaikutuksen ajan värjäystilanteessa hengitysilma ei tosiaan ole paras mahdollinen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joskus tuntuu, että enemmän haittaa on juuri siitä vaarojen näkemisestä joka kulman takana. Stressiä tässä on varmasti itse kullakin muutoinkin raskauden aikana. Mitä tästä enää tulee jos ei virallisiin ohjeistuksiinkaan voisi luottaa, vaan täytyy tuntea niitä noudattaessaankin huonoa omatuntoa :huh: Ennemmin uskon todellakin virallista tahoa, kuin nettipalstan asiantuntevia lähteitä.

 

Juuri näin mä ajattelen tästä(kin) asiasta. Mun mielestä on melkoisen tuskastuttava ajatus, että muutenkin ressaavana raskausaikana pitäisi vielä virallisten tahojen antamia ohjeistuksia epäillä ja miettiä ihan koko elämänsä uudestaan vain siksi, että on raskaana. Jos tahtoo ihan kaikkea mahdollisesti vaarallista vältellä raskausaikana, saa kyllä sillä ressin määrälläkin sikiölle jo jotain haittaa aikaseks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin neuvolasta, teratologisesta ja kampaajalta kaikista että voi ihan normaalisti värjätä hiuksia. Luotan niihin enemmän kuin kuulopuheisiin netissä. Tutkimuksiakin saa tehtyä kaikenlaisia, viime kädessä luotan teratologiseen. Kuitenkin kemikaaleja on joka puolella ja niille altistutaan päivittäin enemmän kuin satunnaisilla kampaajakäynneillä ja jos jokaisesta altistuksesta heittäisi hilttiä saisi koko ajan pelätä. Onhan natriumkloridikin vaarallista kun sitä tarpeeksi syö. :rolleyes:

 

muoks. Ja mikä estää selvittämästä hiusväreissä olevien kemikaalien käyttöturvallisuustiedotteista mitä R-koodeja niissä on jos pelottaa vaikutus sikiöön? Tuolla http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/ nyt on ainakin osa kemikaaleista. Esimerkkinä täällä mainittu hiusvärien hapete joka siis yleensä on vetyperoksidi, ei ole sinänsä vaarallista sikiölle vahvanakaan 60 % liuoksena mitä se tuskin hiusväreissä on. Terveydelle haitallista? Kyllä.

 

Tässä R-koodit joita tulisi välttää raskauden aikana

 

o R40 (epäillään aiheuttavan syöpäsairauden vaaraa)

o R45 (aiheuttaa syöpäsairauden vaaraa)

o R46 (saattaa aiheuttaa periytyviä perimävaurioita)

o R49 (aiheuttaa syöpäsairauden vaaraa hengitettynä)

o R61(vaarallista sikiölle)

o R63 (voi olla vaarallista sikiölle)

o R64 (saattaa aiheuttaa haittaa rintaruokinnassa oleville lapsille)

o R68 (pysyvien vaurioiden vaara)

Edited by Cameron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kevytväri on vain bullshittiä oikeesti eli kampaajana me värjätään ja käytetään hapetteina 3% ja 6% eli kaupanväreissä ns. kevytvärejä, joiden pitäisi mennä pesussa myöhemmin pois. Totuus on se, että kevytvärikin voi jäädä hiuksiin ihan samalla tavalla kuin kestovärikin.

 

Ja raskauden aikana on ihan ok värjätä hiuksia ihan normaalisti niin kuin ennenkin. Yhtä paljon siitä aiheutuu haittaa hiuksille. Ainoa vaan, että kemikaali voi regoida hiuksiin hieman eritavalla kuin ei raskaana eli väri saattaa tulla erillaisena, mutta sekin on vaan pientä värimuutosta jos tulee ollenkaan sitä.

 

Eli ihan rauhassa voitte värjäillä hiuksiaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka uskoisin olevani mahdollisen raskauden aikana aika nipo syömisistäni, en jaksa uskoa hiustenvärjäämisen olevan haitallista :blink: Väri on kuitenkin niin vähän aikaa päässä ja jos ne kemikaalit oikeasti olisivat niin vaarallisia, niin suurin osa meistä olisi jo zombeja. Ja tosiaan tuo syöpäriski tuntuu nykyään olevan mainittu jokaisen asian yhteydessä. Muistan kun jokunen vuosi sitten oli kohu kuinka hennahiusvärit aiheuttavat syöpää :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kysyi ekassa raskaudesta asiaa ja terkka sanoi että saa värjätä ihan huolettomasti kuhan ei joka viikko tai kuukausi värjää, mutta sellainen normaali määrä oli kuulemma ihan jees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen vähentänyt värjäämistä (osin mieheni toiveesta, onhan tämä hänenkin vauvansa, ja hänellä on omat ahdistuksensa ja pelkonsa, ja ne hänelle suottakoon.). Kerran olen värjännyt raskauden aikana, ja nyt olen siis viikolla 18. Minä luulen, että seuraava väri tulee kun on ahdistava pakko. :P Nykyinen sävy on kyllä erehdyttävän lähellä oikeaa väriänikin, joten turhaa sen jatkuva värjääminen onkin. Kaverini värjää kuten aina ennenkin, enkä usko että siitä yhtään enempää haittaa on. Oma tapani on vain ollut turhamaisesti kokeilla kaikka uutta päähän, mutta voin turhamaisuuttani kyllä vähentää, tosin räjähtäneenä metsänpeikkona en ajatellut näyttäytyä tulevaisuudessakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hiusväreiden aiheuttamaan reaktioon on ihmisiä kuollutkin (mm. http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/1319372.stm ).

 

Niin myös maitokulaukseen: http://www.laktoositon.net/forum/viewtopic.php?t=351 Ja ampiaisen pistoon: http://www.ebm-guidelines.com/terveysportt...name=D50067.htm Eli käytännössä voit menehtyä melkein mihin hyvänsä, jos olet erittäin pahasti allerginen jollekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olin raskausaikana supervarovainen ja siksi päätin olla värjäämättä hiuksiani. Tosin en ole kuulluut saati lukenut, että värjäyksestä vaaraa olisi lapselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kampaaja käynneille addiktoituneena :P , olen värjännyt hiuksiani samaan malliin kuin ennen raskauttakin, eli n.2kk välein. Kyllä se on tulevalle äidille kiva kattoo joskus peiliin ja nähdä siellä piristävä, uusi lookki B)

 

Tammikuun puolessa välissä on meno hiusten leikkaukseen ja värjäykseen, mutta siitä seuraavaa kertaa saaki ehkä oottaa pidempään? Jos/kun menee yli 2kk, niin siitä ei sen isompaa ressiä viitti ottaa, mie "osaan olla" haaleemmanki värin kanssa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaan tapaa olen kampaajalla käynyt ja värjäytän hiuksiani noin kerran kuussa. En pelkää että siitä veren kiertoon mitään aineita liukenisi. Kampaajani kanssa asiasta myös keskustellut ja hän on myös ihmetellyt, että kuinka kampaajat voivat työskennellä oman odotusaikansa väriaineiden kanssa, jos asiakkaat eivät voisi värjäyttää hiuksiaan moneen kuukauteen raskausaikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Samaan tapaa olen kampaajalla käynyt ja värjäytän hiuksiani noin kerran kuussa. En pelkää että siitä veren kiertoon mitään aineita liukenisi. Kampaajani kanssa asiasta myös keskustellut ja hän on myös ihmetellyt, että kuinka kampaajat voivat työskennellä oman odotusaikansa väriaineiden kanssa, jos asiakkaat eivät voisi värjäyttää hiuksiaan moneen kuukauteen raskausaikana.

 

Minä kanssa värjään hiuksiani ihan kuten ennenkin, noin kerran/2kk. En ole edes ajatellut asian olevan jollain tavalla vaarallista tulevalle vauvalle. Ja Jos todella hiusvärien hengittäminen ja hetkellinen päässä vaikutusajan olo olisi raskaana olevalle vaarallista, niin kai kampaajilta kielettäisiin koko työnteko raskauden aikana. He kun altistuvat värien hengittämiselle ja käsittelylle päivittäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tuolla aiemmin puhuttiin nuorista joiden ei saisi antaa värjätä hiuksiaan. mie värjäsin ekan kerran 20v:nä ja eipä oo tullu mitään allergisia reaktioita :) jotain hyötyä äidin kiellosta joka kesti vielä tuonne saakka...;) siskoni ovat värjänneet ekan kerran ennen 18v synttäreitä, eikä heilläkään tietääkseni ole ollut mitään :)

 

itse aion värjätä, en vielä tiedä kuinka usein. tuo raidoitus voisi olla hyvä ratkaisu raskauden aikana :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nykyään TOIVOTTAVASTI kaikki opiskelevat kampaajat opetetaan käyttämään suojahanskaita, jolloin ei altistuta suoralle kosketukselle kemikaalien kanssa. Kertakäyttöhanskaiden käyttöikä on 15 minuuttia jonka jälkeen ne on vaihdettava uusiin, kemikaalien molekyylit menevät myös kumisista hanskaista läpi vaikkei itse väri menkään läpi. Hajuhaitat onkin hieman vaikeampi ehkäistä.

Itse tein kampaajan työtä täysin loppuun asti, kunnes jäin äitiyslomalle, käyttäen kumihanskaita, suojaesiliinaa, ja koneellista poistoilmaa kampaamotiloista. Ainoa mikä minua vaivasi raskausaikana oli kemikaalien hajut, jotka meinasi alkaa oksettaa vaikken muuten pahoinvoinut tai oksennellut. Ja seisomatyö on rasitus sekin.

Mutta jos ajatellaan asiakasta niin hän ei kyllä kovinkaan kauaa joudu olemaan aineiden kanssa tekemisissä, ja mikään pakkohan ei ole värjätä/ ottaa permistä.

Jos nyt tarkka haluaa olla niin suosittelen ainakin itse värin ottamista vaikka raitahupun kanssa jolloin väri ei mene ihokosketuksiin.

Hennaväritkin ovat vähän niin ja näin, täytyy olla ehdottoman varma että se on sitten vaan ihan pelkkää hennaa, joka on yleensä todella kallista. Vaikka tuotetta kuinka mainostettaisiin hennana niin kyllä sieltä mekein aina läytyy jotain teollisia ainesosia...

Myös ihokarvojenpoistovoiteet (veet ym) jotka levitetään iholle, annetaan vaikuttaa ja kaavitaan lastalla pois ja suihkutetaan puhtaaksi, niissä voiteissa on samoja ainesosia kuin permanenttiaineissa. Ihokarvat tosin tuossa käsittelyssä ns. sulavat poikki. Niihin en kyllä myöskään itse koskisi, imeytyyhän nekin ihoon. JA myös itseruskettavasta voiteesta voi vain miettiä, kun se tulee tuubista valkoisena ja siten tuntien jälkeen iholla muuntautuu värilliseksi... Hmm. Sama hapettuminen / värjääntyminen tapahtuu myös hiusvärissä joka sentään pestään noin 30min päästä iholta pois.

 

Mutta jokaisella on oikeus päättää omista valinnoistaan, niin raskaana kuin ei raskaana. Nämä olivat vain minun ajatuksiani.

 

 

Itse olen värjännyt omaa päätäni ihan normaalisti, noin 2-3kk välein.

 

Mutta suositeltavaa ei todellakaan ole mikään viikottainen lutrailu värien kanssa. Ei edes "ei raskaana oleville".

Ainakin jolunen vuosi sitten oli sellainen suositus (ei varsinainen laki) että hiusten värjäysväli olisi vähintään 5viikkoa AIKUISELLA! Ja alle 15vuotiaille ei suositella ollenkaan hiusten värjäystä joka on ihokosketuksissa.

Mutta valitettavasti en tunne montaakaan nuorta joilla olisi alle 15 vuotiaana luonnonväriset hiukset.

 

Tuullssi on siis ollut todella esimerkillinen!!! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu onneksi tämä on vapaa maa ja kaikki saavat päättää omat asiansa ;) Mulla on hiukset värjätty ekan kerran jo 13 vuotiaana, muistaakseni laitettiin raitoja äitin hiusvärin lopuista kylläkin. Ja siitä se kierre on jatkunut yli 15 vuotta, eikä ole tämän kummoisempi tullut. Tai no voihan se selittää kyllä monetkin asiat.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now