Nesbit

Raskaus (ja muiden) kilojen tiputus - vertaistukea!

110 posts in this topic

Viime viikko alkoi mainiosti, mutta viikonloppu meni vähän kuralle.

1.9.-7.9.

 

Mitat (sunnuntai vrt. viime viikon sunnuntai)

Paino 73,01kg (-0,27kg)

Vyötärö kapein 81cm (+-0), paksuin 90 (+1,5cm WTF!! Tää oli takuulla krapulaturvotusta!!)

Lantio 104 (+-0)

Reisi 64 (+-0)

 

Sama homma, viime viikon alku meni tosi hyvin ja sitten loppuviikosta *repsahdus*. <_< Syytän (tällä kertaa) menkkoja.

 

Ja PMLats, sun mitat on lähes samat kuin mulla, tosin en tiedä kuinka pitkä olet (minä 165cm). Näytät kuvassa paaaaaljon hoikemmalta kuin se hyypiö joka katsoo meidän kodin peilistä... ;)

 

Tsemppiä!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ninja, mulla on mittaa semmoinen 168cm. Tässä tuoreemmat kuvat, ajattelin ottaa aina kuun lopussa seurantakuvat. Eipä tossa hirveitä muutoksia näy, mutta takamus nousee pikkuhiljaa ylöspäin ja takareidet alkaa piirtyä kurvikkaammin :) Ja onpa kylki-/selkäosastokin karistanut rasvaa ihan hyvin. Kärsivällisesti eteenpäin vaan!96_318.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä näen jo selvän muutoksen! Kaikkialta on kaventunu hieman hoikemmaksi!

 

Voi kun mäkin pystyisin. Mun painoni on jämähtänyt 73kg <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä näen myös muutoksen! Hienoa PMLats! :)

 

Ja pipa, täällä sama ilmiö. Ikuisesti 72 kiloon jämähtänyt. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tässä elo/syyskuun projektina ollut pudottaa muutama kroppaan kesän aikana kavalasti hiipinyt kilo ja päästä raskautta edeltävään painoon (tosin synnytyksestäkin on jo yli kaksi vuotta, mutta kuitenkin :lol: ). Olen ollut lähes kokonaan ilman herkkuja jo yli kuukauden (jäätelöä syön, sillä joku herkku sentään pitää olla, mutta kohtuudella eli max. 2 krt/vko) ja vaihtanut normi-Colan (mun suurin paheeni) zeroon. Lisäksi olen yrittänyt käydä vähintään pari kertaa viikossa jumpassa ja saman verran lenkillä, mutta tämä ei ole onnistunut ihan joka viikko syystä tai toisesta. Yllättävän hyvin noin pienilläkin muutoksilla saa jotain muutosta aikaiseksi, sillä tänään aamupaino oli enää kilon päässä tavoitteesta. JEE!

Mulla tuohon makeanhimoon mulla on auttaneet xylitol-pastillit eli niitä olen napsinut ruoan jälkeen pari kappaletta (mummotautisena mulla tekee silloin eniten mieli makeaa). Ja jos noita pastilleja ei ole niin purkkakin auttaa pahimpaan himoon. Kannattaa kokeilla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toissaviikonlopun hiilarihelvetti turvotti vielä alkuviikosta, niinpä viime viikon keskiarvopaino oli 160g suurempi kuin sitä edellinen. En kuitenkaan ole huolissani, onhan näitä nähty, ja tämän viikon aloituspaino oli jo 72,2 eli 3,3kg pienempi kuin "aloituspaino" 4 viikkoa sitten ja 1,5kg pienempi kuin viime viikon maanantaina. Uskoisin, että tällä viikolla ei enää nähdä yli 73kg:n aamupainoa :) Näin se juna kulkee!!

 

8.9.-14.9.

 

Mitat (sunnuntai vrt. viime viikon sunnuntai)

Paino 73,16kg (+0,16kg)

Vyötärö kapein 80cm (-1c,), paksuin 89 (-1cm)

Lantio 103,5 (-0,5)

Reisi 63,5 (-0,5)

 

Treenit:

3 punttia

vaunulenkkiä yhteensä noin 300min

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hups, nyt on jo tiistai, pitää vetää yhteen viime viikko.

 

Viime viikon aloituspaino oli tosiaan 72,2, ja koko viikko meni tosi hyvin. Paitsi sitten tietenkin viikonloppuna juhlittiin mun 31-vuotissynttäriä, ja piti ensin lauantaina käydä Cantina Westin buffassa mättämässä ja sitten sunnuntaina leipoa pullaa ja kahvittaa kotona vieraita. Nyt sitten alkuviikko onkin kärsitty niistä hiilaripöhöistä, enkä sunnuntaina ilennyt edes ottaa mittoja, kun vatsa oli ihan ilmapallona <_<

 

Mutta viime viikolla paino tippui 870g, ja keskiarvopaino oli 72,29kg.

 

Puntteja tuli tehtyä 3, ja vaunulenkkejä ööö varmaankin 4? Jäi merkitsemättä ylös nekin. Nyt taas kärsivällisesti eteenpäin, vaikkakin saattaa tulla plussaviikko tästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime viikon saldot:

 

22.-28.9.2008

Paino 72,43(+140g)

Vyötärö 78,5 (80)

Vyötärö paksuin 86 (89)

Lantio 103 (103,5)

Reisi 63 (63,5)

 

Viime viikollekin osui "kissanristiäiset", kun lauantaina oli luokkakokous, missä sitten vähän syöpöteltiin ja vähän enemmän juopoteltiin. Viikon keskiarvopainoa kohotti myös alkuviikon pöhö edellisen viikonlopun synttäreistä. Nyt seuraavat juhlat ovatkin vasta marraskuussa, eli sinne mennään oikein puhtaalla linjalla, ruokavalio pitää nyt siis viikonloputkin!

 

Mitat ovat nyt tulleet kokonaisuudessaan kivasti alaspäin. Ylläolevassa listassa mittavertailu on 2 viikon takaiseen, kun jäi yksi viikko mittailussa välistä. Lisäksi tulosta vääristänee se, että viimeisimmät mitat on otettu aamulla ennen aamiaista, aiemmin mittailin vähän milloin sattuu. Eli täysin vertailukelpoista ei tuo data ole.

 

Laskin viime viikolla mielenjohteesta, että paljonko saan margariinista kaloreita päivässä. Tähän mennessä en ole sitä laskenut, koska olen jotenkin ajatellut, että kyseessä ei ole mitenkään merkittävä lukema. Mutta jestas sentään, saan päivittäin 180kcal margariinista! Ja olen siis nyt syönytkin 2700kcal päivässä 2500 sijaan... Ei ihme, ettei paino ole tippunut ihan siihen tahtiin, kuin olisin odottanut. Nooh, seuraavan kerran, kun pitää ostaa margariinia, ostan 40% (tähän asti olen käyttänyt perusoivariinia), ja tiputan vähän kaloreita myös hiilareista.

 

Mutta proggis sen kuin jatkuu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienosti menee PMLatsilla! Mä oon jo aikalailla luovuttanu omalta kohdaltani. Päätin, että jotain pitäisi tehdä johon riittäisi motivaatiota ja se voisi olla vauvajumppa, koska sit pitää maksaa ja silloin ei kehtaa jäädä pois :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko tuo paljon? :rolleyes:

 

Onhan se, jos ajattelee, että senkin energian voisi kuitenkin ottaa puhtaasta ravinnosta tai paremmasta rasvanlähteestä. Tuohon määrään menee kuitenkin esim. 50g riisiä tai n. 50g kaurahiutaleita tai 180g tonnikalaa, jotka täyttävät vatsaa paremmin ja sisältävät hyviä hiilareita tai protskua. Merkittäväksi tuollainen 180kcal tulee ennen kaikkea siinä vaiheessa, kun dieetti pysähtyy, tai kun loppuvaiheessa ollaan jo tiukilla kaloreilla, jolloin tuommoinen määrä voisi hyvinkin olla 10% päivän energiansaannista, jos ei ylikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Ok. Mä kun en oikeen ymmärrä noita kalorijuttuja ym. mutta kiitos selventävästä kirjoituksesta. Onhan se parempi tuokin kalorimäärä tosiaan saada noista mainitsemistasi aineista ennemmin kuin rasvasta. Itse ei tule koskaan ajatelleeksi mistä painon jumitus mahtaa johtua, mutta tuohan on hyvinkin yksinkertainen selitys.

Mitä muuten annat neuvoksi, kun paino on kuukauden jumittanut samoilla lukemilla runsaasta liikunnasta huolimatta? Syön monipuolisesti ja yriyän katsoa mitä suustani laitan alas. Herkut olen jättänyt pois kokonaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitä muuten annat neuvoksi, kun paino on kuukauden jumittanut samoilla lukemilla runsaasta liikunnasta huolimatta? Syön monipuolisesti ja yriyän katsoa mitä suustani laitan alas. Herkut olen jättänyt pois kokonaan.

 

Vaikea lähteä arvailemaan tuommoista, itse kun suhtaudun dieettaamiseen ihan puhtaana matematiikkana - silloin homma ainakin itsellä toimii :) Syön (noita kissanristiäispäiviä lukuun ottamatta) itse joka päivä lähes grammalleen samat ruuat, joiden energiamäärät ja makroravinnejakaumat olen laskenut valmiiksi. Painoa seuraan päivittäin, ja lasken joka viikolle keskiarvopainon, jonka siis pitäisi tasaisesti laskea silloin, kun suuria poikkeuksia dieetissä ei ole tapahtunut. Liikuntamääristä pidän myös kirjaa.

 

Yhden viikon painonnoususta en vielä huolestu, mutta jos paino nousee 2 viikkona peräjälkeen, on tehtävä muutoksia joko ruokavalioon tai liikunnan määrään. Tarvittava muutos voi olla pienikin, mutta yleensä kun olen dieettaillut, niin paussin tullessa tiputan ehkä 150-250kcal päivittäisestä energiamäärästä. Faktahan on se, että kun paino laskee, niin myös elimistön peruskulutus laskee, eli samoilla kaloreilla ei laihdu ikuisesti. Siksikin dieetti kannattaa aloittaa suht isoilla kaloreilla, eikä millään 1200kcal kiturajalla.

 

Mun neuvot ehkä olisivat:

- tiedä mitä syöt, ja mitä kehollesi sillä syömisellä tapahtuu (siis pidä kirjaa!)

- pidä huolta lihasmassasta - muuten poltat dieetin aikana tärkeää lihasmassaa ja lopputulos on löllykämpi kuin se voisi olla

- ole kärsivällinen - puoli kiloa viikossa on ihanteellinen rasvanpolttovauhti. Niinpä kahden kilon tiputukseenkin pitää varata se kuukausi, ehkä enemmänkin, jos alussa pitää hakea oikeaa balanssia syömisen ja liikunnan välille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, kiitos vastauksestasi :)

Mä yritän nyt katsoa tulevaan ja yritän korjata syömisiäni vielä. Liikuntaa tulee harrastettua siihen malliin, että siitä ei ainakaan ole kiinni (kait :rolleyes: )

Mä raportoin tuloksista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime viikon tulokset ovat vähän ihmeelliset...

 

Paino tippui 260g, mutta vyötärönympärys oli mittausaamuna 2cm paksumpi kuin edellisellä viikolla :D Okei, nää mittaustulokset on aina vähän sinne päin, eihän koskaan osaa just samasta kohtaa mitata, jollei tatuoi viivaa vyötärölle.

 

Viime viikolla aerobinen liikunta jäi minimiin, maanantaina tein muistaakseni viikon ainoan kunnon lenkin, sen lisäksi vain pari lyhyempää pyrähdystä. Grrr. Millä saisin itseni useammin ulos! Nyt kun on ihana syksykin eikä helle enää haittaa!

 

Ostin 30% margariinia nyt sitten, vetelen sitä leivälle aikani ja sitten varmaan lopetan kokonaan. Pian tiputan leipämäärän varmaan puoleen kuitenkin.

 

Laitanpa huvikseni tänne tämänhetkisen ruokavalioni näytille (kaikki painot kuivapainoja):

 

Aamupuuro

60g kaurahiutale

10g vehnälese

10g kauralese

100g raejuusto

50g vadelma

40g vadelmamehukeitto

10g kylmäpuristettu rypsiöljy

 

Välipala

250g maitorahka

20g mehukeitto

55g ruisleipä

12g margariini

20g palvikinkku

20g Aamupalajuusto 12%

Kurkkua

 

Lounas

150g lihaa (possun ulkofile, kana, kala, mitä milloinkin)

80g hiilaria (riisi/makaroni)

150g sekavihanneksia

Lounaan koostumuksessa saattaa olla enemmänkin vaihtelua, mutta kuitenkin niin, että satsi on n. 500-600kcal

 

Välipala 2

Sama kuin edellinen välipala

 

Iltasapuska

50g makaroni

50g herne-maissi-paprika

70g tonnikala

tomaattia/kurkkua/purjoa tms.

 

Iltapala

250g maitorahka

20g mehukeitto

10g vehnälese

 

Näistä tulee yhteensä 2350kcal. Punttispäivinä tulee lisäksi palautusjuoma 150kcal, jolloin siis kokonaissaldo 2500.

 

Niin, ja joskus pitää myös syödä mustikkapullaa kahvilassa, kuten eilen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään muulla sellaista ongelmaa, että vatsa on hidas heräämään? Mä oon vasta vähän aikaa sitten tajunnut sen ja pystyn ottamaan sen huomioon. Tarkoitan tuolla hitaalla heräämisellä sitä, että jos syön aamupalan klo 8, on mulla puolen 20-30 minuutin päästä kauhea nälkä, kun vatsani on aktivoitunut. Nykyään siis syön ensin jonkun pienen hedelmän aina ennen ruokailua, jotta oikea ruoka sitten täyttää vatsani. Töissä se on joskus vaikeaa eikä aina ole aikaa syödä hitaasti, mutta silloin yritän sitten tietoisuuden kautta kertoa itselleni, että olet juuri syönyt eli et voi olla nälkäinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi raskauskilojensa kanssa tuskaileva...

 

Raskauskiloja tuli n. 19 ja synnärille jäi vain n. 5 kiloa... :rolleyes: Kotiutumisen jälkeenkin on karissut vain 1,5 kiloa... Eli raskauskiloja on jäljellä 12-13 kg <_< Tavoitteena olisi päästä entisiin mittoihini ensi kesään mennessä, enkä oikein usko että siihen päästään pelkästään imettämällä...

 

Nautin vauvamahastani, mutta nyt synnytyksen jälkeen kroppa ei tunnu enää yhtään omalta :( Ennen olin lähempänä normaalipainon alarajaa kuin ylärajaa. Nyt olen ensimmäistä kertaa elämässäni virallisesti ylipainoinen :mellow: Yhdetkään vanhat farkut ei mahdu jalkaan... Ja kun menin vaatekauppaan ostamaan uusia niin en meinannut edes löytää sellaisia jotka mahtuisivat päälle..! Ei kiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sulla on vasta niin vähän aikaa sitte synnytyksestä, että kyllä niitä kiloja vielä lähtee ihan itsekseen.

Mutta tiedän mitä olet kokemassa ja se tuntuu todella pahalta. Minäkin olen ollut koko pienen ikäni laiha ja nyt ihmiset eivät enää meinaa tunnistaa minua ja kaupan koot ei meinaa riittää.

 

PAHINTA koko tilanteessa on se, että en omista tahdonvoimaa ja laihis ei kertakaikkiaan pidä!

Tänäänkin olen vaan tuijotellut muita laihoja äitejä joilla on vielä ihan pieni vaiuva, kaikki ihan tikkuja ja mahaa ei enää edes näy <_<

 

Mä en tiedä mitä mä teen...Tarvitsen personaltrainerin valvomaan syömistäni ja liikkumistani. Mies ei voi tehdä sitä, koska suutun sille, jos se alkaa käskyyttelemään tai antamaan neuvojaan mulle :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

pipa: No ei ole meilläkään kauheesti aikaa synnytyksestä jos ajatellaan kilojen kantilta. Ne on kerääntyneet yhdeksän kuukauden ajan joten nyt nille pitää antaa ainakin sama aika sulaa pois. Tottakai se ärsyttää, kun ei viihdy omassa vartalossa, mutta jokanen palautuu omalla tahdilla. Toiset on heti omissa mitoissaan ja toisten täytyy tehä kovasti töistä palautumisen kanssa. Yritän vaan sanoa, että no panic :) Terveisin nimimerkki "Hiljaa hyvää tulee" :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Noh, mulla tulee vaan kiloja lisää eli menee tää juttu ihan väärinpäin. Mä lihosin raskaana ollessani oikeesti, eikä vaan noita vauva kiloja. Minkäs teet, kun tälläinen herkkuperse :rolleyes:

 

Jä sä sitä paitsi olet hoikka ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

12 dieettiviikkoa takana, tähän asti tulokset näyttävät seuraavilta:

 

Paino -5,4kg

Vyötärönympärys -5,5cm

Vyötärönympärys paksuin -5cm

Lantionympärys -4cm

Reidenympärys -1,5cm

 

Kaiken kaikkiaan synnytyksen jälkeen on tippunut nyt noin 14 kiloa :)

 

Hyvältä näyttää, tarkoitus olisi jatkaa vielä noin kahdeksan viikkoa, joiden aikana toivon vielä saavani aikaan huomattavaa kiristymistä :) Kurjat kelit aiheuttivat vähän taukoa lenkkeilyyn, mutta tällä viikolla on liikuttu taas joka päivä joko ulkona tai salilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Täällä myös yksi raskauskilojensa kanssa tuskaileva...

 

Raskauskiloja tuli n. 19 ja synnärille jäi vain n. 5 kiloa... :rolleyes: Kotiutumisen jälkeenkin on karissut vain 1,5 kiloa... Eli raskauskiloja on jäljellä 12-13 kg <_< Tavoitteena olisi päästä entisiin mittoihini ensi kesään mennessä, enkä oikein usko että siihen päästään pelkästään imettämällä...

 

Nautin vauvamahastani, mutta nyt synnytyksen jälkeen kroppa ei tunnu enää yhtään omalta :( Ennen olin lähempänä normaalipainon alarajaa kuin ylärajaa. Nyt olen ensimmäistä kertaa elämässäni virallisesti ylipainoinen :mellow: Yhdetkään vanhat farkut ei mahdu jalkaan... Ja kun menin vaatekauppaan ostamaan uusia niin en meinannut edes löytää sellaisia jotka mahtuisivat päälle..! Ei kiva.

 

Sulla on vielä niin vähän aikaa synnytyksestä, joten anna ajan hieman kulua. Mulla raskauskiloja tuli 17kg ja synnärille jäi 5kg. Ensimmäisen 4kk:n aikana mulla tipahti 10kg ihan itsestään. Mutta tiedän täysin tuon tunteen. Kroppa ei tunnu enää omalta. Mulla on vieläkin ihan samat fiilikset. Mulla on raskauskiloja vielä jäljellä 2,5kg ja sen jälkeenkin pitäis tiputtaa vielä eli yhteensä jotain 10kg.

 

PMLats: aivan mahtavat tulokset. Onnittelut!

Share this post


Link to post
Share on other sites
PAHINTA koko tilanteessa on se, että en omista tahdonvoimaa ja laihis ei kertakaikkiaan pidä!

Tänäänkin olen vaan tuijotellut muita laihoja äitejä joilla on vielä ihan pieni vaiuva, kaikki ihan tikkuja ja mahaa ei enää edes näy <_<

 

Tää on niin tuttua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama täällä. Mitään itsekuria ei löydy. <_<

Kun tuntuu, ettei elämässä oo muuta iloa kuin syöminen. Siis tarkoitan sitä, että muuta ei ehdi harrastamaan.

Oma aika on kortilla, ja kun lapsi nukkuu, niin silloin helposti vaan asettuu sohvan nurkkaan telkkua tuijottamaan...

Ja mitäs siinä muuta kuin napostellaan, kun ei itselle ehdi edes kunnon ateriaa päivällä valmistamaan.

 

Plaah... himoitsen uusia vaatteita ja kaipaan sitä kun vaatteet oikeesti näytti hyvältä päällä. En aio ostaa enää yhtään

vaatetta ennen kuin pääsen ostamaan taas kokoja 36 tai 38. Prkl! Mistä sitä sais itselleen kuria!?!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now