jenni81

Lyhytkasvuiset lapset

241 posts in this topic

Tänään oli neuvola,eikä kasvua juurikaan 1cm/2kk.Nyt sit odotellaan mitä lääkäri tuumaa.Kyllähän mä tiesin ettei tuo paljoa ole kasvanut mutta kyllä nyt vähän enemmän odotin et olis tullu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jenni81: minusta 1cm on hyvin... Meidän pojalla oli muutama kuukausi sitten ikää 2,5v, hän oli kasvanut 2kuukaudessa vain puoli senttiä. Nyt en tiedä yhtään, kesällä on 3v neuvola sitten.

 

Päätin, etten enää mittaile tai seuraa kasvua, sen ehtii murehtia sitten ajallaan ja näkee neuvolassa. Ei ainakaan vaatteita ole jäänyt pahemmin pieneksi meillä, eli mitään huimaa kasvua ei ole. Luin että lapsi kasvaa 5-7cm tuossa 2-3v iässä. Meillä taitaa nippa nappa 5cm täyttyä, jos sitäkään. Olisiko sitten motoriikan kehitystä vai mitä, mutta poika ylettyy yhtäkkiä ovenkahvoihin ym mihin ei vähän aikaa sitten yltänyt.

 

Tsemppiä taas kaikille teille tutkimuksiin ym!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen aikaisemminkin kirjoittanut varmaan tämän, mutta en nyt löytänyt heti. Meillä siis poika ollut syntymästä asti tosi pikkuinen. Hän syntyi 2 viikkoa ennen LA:ta ja oli 45cm ja 2,5kg. Itse luulin että vauvat ovat kaikki tuon kokoisia;) En tiennyt mitään vauvoista silloin:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

1cm/2kk on hyvin jos käyrä menee tasaisesti ,mutta pojalla se laskee taas vain.Pojalla nimenomaan odotettiin josko tulisi pituuspyrähdys mutta sitä ei näy.Toisaalta eihän sitä voikaan tulla koska sitä kasvuhormonia ei erity.Haastavinta on koko ajan muistuttaa itselle että poika on kohta 2 eikä vauva vaikka vauvan kokoinen onkin.Ja se on oikeasti vaikeaa ja raskasta.Esikoinen on ollut samankokoinen 8kk ikäisenä..

Terkkarikin puhui pojasta että kun on pieni ja erilainen.ahdistavaa.Muistutti vielä että meidän pitää rakastaa poikaa yhtä paljon kun muita lapsia.Tuo vähän loukkasi.Miksi en rakastaisi toista?Kyllä meillä todellakin rakastetaan jokaista poikaa yhtä paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärrän Jenni81 kyllä tunteesi, en halunnut vähätellä. Mun lapsella ei ole muutakuin aikuisia sisaruksia, joten en osaa edes "verrata". Toki päivähoidossa huomaa, että eroa ikäisiinsä on noin 7cm. Ainahan se huolettaa, lähinnä sen takia, onko jotain vakavaa pojalla. Vaikka paljon häntä on tutkittu 2 vuotiaaseen asti, voi silti löytyä jotain. Käsittääkseni kromosomit voidaan vielä tutkia, jos aihetta ensi vuonna nähdään. Ja hormonit toki myös. Meillä ei alle 3vuotiaalle suostuta hormonitutkimuksia tekemään SATKS:ssa. Sydänviat ja vakavat luustosairaudet, näkyvimmät kromosomiviat ym suljettu pois. Mutta onhan niitä kromosomivikoja, jotka eivät näy muutoin kuin esim pituudessa. Sen asian kanssa sitten vaan eletään jos aikanaan sellainen selviää. Kuitenkaan mitään muuta "oiretta" pojassa ei ole.

 

Kasvupyrähdystä mekin odottelimme tässä 2-3v mutta ei ole meilläkään näkynyt.

 

Meille ei olla puhuttu tuolla tyylillä, että "rakastattehan VAIKKA on pieni" jne. Tuo loukkaisi todella minuakin! Olen pahoillani, että sinulle Jenni81 on tuollaisia möläytelty. TOTTAKAI läheiset rakastavat lasta, oli hän millainen vain! Ne ihmiset, joiden rakkaudella on merkitystä, rakastavat lasta ihan samalla tavoin joka tapauksessa. Sitä ei varmasti tarvitse vanhemmille erikseen korostaa! :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tänään neuvola ja tattadaa --> ei milliäkään (eikä grammaakaan) kasvua kahdessa kuukaudessa. Noh, onneksi meillä on toukokuun alussa se rasituskoe, ollaanpahan sitten taas viisaampia. 

 

Mä ymmärrän jenni81 sun tunteet kyllä ihan täysin. Vaikka mulle ei ketään tuollaista olekaan möläyttänyt, niin mä ahdistun siitä ihmisten päivittelystä miten pieni mun poikani on. Ja se päivittely yltyy varsinkin kun ne kuulee pojan olevan jo 4-vuotias. Mun äiti on yksi pahimmista, koska se on niin huolissaan tuosta. Mutta kun se ahdistelu ja päivittely ei auta! Mäkin olen huolissani, mutta yritän elää päivän kerrallaan enkä halua ajatella asiaa koko ajan. Ei se mun tuskailu saa tuota poikaa kasvamaan yhtään sen nopeammin! Mä tiedän että mun pojat on mun äidille maailman rakkaimmat ja tärkeimmät, mutta mä en jaksa aina kuunnella sitä huolehtimista. Ja sitä kun vieraillekin pitää aina mainita, että "niin tää meidän poika on kyllä tosi pieni ikäisekseen". 

 

Meillä on muutakin viivästymää kehityksessä kuin tuo kasvu (lähinnä kädentaidoissa, ei mitään sen "vakavampaa"), niin siksi varmaan moni poikaa nuoremmaksi luuleekin. Ja pikkuveli joka on vain 1,5kg kevyempi ja 10cm lyhyempi ei auta asiaa...  :girl_sigh: Ikäeroa kuitenkin sen melkein 3v. 

Mutta mä oon päättänyt että en stressaa. Toi pieni poika on mulle maailman napa ja kaikki kaikessa. Kaikki asiat selviää aikanaan ja niiden mukaan eletään. :)

 

Ja ihan OT: Jenni81, meillä on yhteisiä tuttuja!  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyylis: Mua alkoi kiinnostamaan ketä tuttuja meillä on :D. Vinkkaa vaikka yv:llä ;).

 

Terkka kysy meiltä nyt et onko pojan kehitys muuten meidän mielestä millaista. No sanaakaan tuo ei vielä puhu,tai no jotenkin äiti mut ei muuta.Jotenkaan en osaa sitä yhdistää tuohon kasvamiseen koska esikoinenkin alkoi puhumaan vasta 3veenä.Mutta samalla aloin miettimään että mitäs  kaikkea nuo kaksi on tehneet 2vuotiaana mitä tämä ei tee.Enkä mä kyllä edes muista :D.Mutta ajattelin kyllä asian ottaa puheeksi kunhan lääkäri soittaa tms.

 

Mä yritän kanssa olla stressaamatta,mutta aina tuon neuvolan tai lääkärin jälkeen se iskee vähäksi aikaa.Anteeksi siis edellinen purkautuminen.Kyllä tää taas ohi menee :). Ensiviikolla sitten uudelleen kun ollaan kuultu lääkäriä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saa sitä välillä stressatakin! :D Nimim. olen itkenyt taas pari päivää silmät päästäni tuon pojan takia... 

 

Laitan Jenni sulle yv! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavallaan on helpottavaa, kun meillä oli diagnoosi jo valmiina ja oltiin varauduttu siihen, että pojat on lyhyitä. Niin on tavallaan voinut hypätä sen asioiden selvittelyn ja huolen yli.

 

Seuraavia mittoja molemmista saadaan kesäkuussa, kun mennään sairaalaan kontrolliin. Isoveljen kohdalla olin jo vähän sitä mieltä, että kasvua ei tule yhtään, mutta nyt tuntuu äkkiä tulleen pituutta enemmän ja kotimittauksella sitä olisi varmaan jotain 86-87cm, kun 2v. mitat 4kk sitten oli 83,5, eli ihan hyvin olisi tullut. Ja housut, jota ollaan nyt käytetty noin vuoden alkaa jäämään lyhyeksi, että kai sitä kasvua oikeasti on tapahtunut.  Lyhythän toki edelleen on, mutta niin kauan kun vetelee tuolla omalla käyrällään niin ei huolta. Jossain kohtaa surkuttelin ihan kauheasti poikien tilannetta, nyt olen jossain määrin päässyt siitä yli ja ajattelen, että niin kauan kun muuten kaikki on hyvin niin eiköhän tästä selvitä :)

 

Tsemppiä kaikille teille muille, joilla on asian kanssa juuri nyt vaikeaa :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään juttelin endokrinologin hoitajan kanssa.Seuraavaksi Tupulta otetaan röntgenillä luustonikä kuvaus ja tapaamme lääkärin. Kesän ja lomien takia aika menee tod.näk. vasta elokuulle.Tarkempi selvitys tän hetken tilanteesta tulee parin-kolmenviikon päästä postissa.

TiikeriÄittä: eikös teiltä oo otettu juurikin tuota luustonikä kuvaus?Mitä ne tulokset kertoo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä jenni nyt se tilanne, että hormonia aletaan pistämään?

 

Kun mua ihan hirveesti taas mietityttää koko rasituskoe. Siis ei sinällään se koe, vaan ne tulokset. Saako ne tietää siinä heti vai pitääkö taas odottaa viikkotolkulla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitajan puheista tuli sellainen käsitys et pistokset alkais mut katotaan nyt mitä se lääkäri on sit sanellu.

Niissä rasituskoe tuloksissa kestää,eli odotusta ja odotusta :/.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Jenni! Varaudun siis jälleen viikkokausien odotteluun... :-/

Toivottavasti te saatte hoidot aloitettua mahdollisimman pian! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joko teillä Lyylis oli rasituskoe?

 

Tänään saapui postissa lääkärin lausunto.Hyvin lyhyt sanaisesti oli kirjoittanu. Toteaa pojan kasvavan erittäin hitaasti,odotuspituus on nyt -1 käyrällä,tällähetkellä kasvaa -3,5 sd:llä.Kesän jälkeen aika sairaalaan,jolloin otetaan luuston röntgen sekä uudet mittaukset siellä.

Yhtään viisaammaksi emme siis tulleet.Noh onneksi aika on jo kesän jälkeen ja päästään sillon lääkärin puheille ja kysymään kaikki meitä askarruttavat asiat :).Kuukauden päästä on pojan 2v neuvolakin,joten saadaanhan me silloinkin jo uudet mitat :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään juttelin endokrinologin hoitajan kanssa.Seuraavaksi Tupulta otetaan röntgenillä luustonikä kuvaus ja tapaamme lääkärin. Kesän ja lomien takia aika menee tod.näk. vasta elokuulle.Tarkempi selvitys tän hetken tilanteesta tulee parin-kolmenviikon päästä postissa.

TiikeriÄittä: eikös teiltä oo otettu juurikin tuota luustonikä kuvaus?Mitä ne tulokset kertoo?

 

Luustoikä-kuvassa otetaan kädestä röntgenkuva, jossa katsotaan lähinnä käden pitkien luitten kasvuvyöhykkeet. Eli lapsen luut kasvaa päistä, ja siellä on sellaista rustokudosta, joka erottuu röntgenkuvassa varsinaisesta kiinteästä luusta. Iän myötä (luitten kasvaessa) nuo kasvulevyt/-vyöhykkeet pienenevät ja kun pituusmaksimi on saavutettu on luu kokonaan kiinteää luuta. Näin on esim aikuisella. Osin tuo jos luustoikä kovin jätättää siitä kalenteri-iästä kertoo esim juuri, ettei kasvuhormonia erity tarpeeksi ja luusto ei kasva samaan tahtiin kuin pitäisi. Jos taasen lapsi on pienikokoinen mutta luustoikä on kalenteri-ikää lähellä, on hän sitten muutenkin tulossa pienikokoiseksi. Luitten pituutta tuossa ei siis mitata vaan ainoastaan niitten kasvulevyjen/-vyöhykkeiden paksuutta ja sitä verrataan muihin saman ikäryhmän lapsiin. Tai näin ainakin tajusin sen mitä meille selitettiin silloin.

 

Meillä tuo luustoikäkuva otettiin tosiaan silloin 2011 syksyllä ja nähtiin, että luustoikä on noin 6kk jäljessä ikäistään, eli siis kasvuvaraa on luustossa. Seuraava kuva on 2013 syksyllä. Meillähän mennään nyt sillä Kelan määräämällä 6kk tauolla, jotta saadaan sitten erityiskorvattavuus kasvuhormoniin. Seuraava käynti on syyskuun alussa, jolloin otetaan taas verikokeita, nuo röntgenkuvat ja suunnitellaan jatko. Hieman on neiti haikaillut tuon kasvuhormonin perään nyt tauolla, koska ei ole enää saanut mitään pistopalkintoja. Meillä kun oli tapana antaa aina tarra joka päivä kun pistos oli annettu - näin pysyi sitten kumpikin vanhempi ajantasalla, että illan piikki on pistetty. Neiti keräsi tarroja ja riittävä määrä tarroja oikeutti sitten Little Pet Shop-lelun saantiin. Noita pikkuelukoita nyt sitten piisaakin :tender:  Muuten tauolla olo on näkynyt lähinnä sinä, että ruokahalu on pienentynyt ja yöunet lyhentyneet. Saas nähdä kiriikö pikkuveljet nyt kesällä miten hyvin kiinni tuota 2v vanhempaa, ainakin toisella pojista jo kengänkoko on isompi kuin isosiskollaan :girl_crazy:

Edited by Tiikeri-äittä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Tiikeri-äittä selvityksestä! :) Mäkään en tiennyt mitä tuolla röntgenillä katsottiin... :P

 

Ja kiitos kysymästä Jenni81! Meillä oli tosiaan juurikin tuolloin perjantaina tuo käynti. Samalla reissulla otettiin mulle yllätyksenä myös tuo luustoröntgen. Röntgen kertoi, että luuston ikä vastaa n. 3-vuotiasta kun pojalla on ikää se 4-vuotta. Eli melkein vuoden ollaan jäljessä. Mä oonkin itse asiassa koko ajan sanonut, että tuo poika on ihan 3-vuotiaan kokoinen ja oloinen. :)

Itse rasituskoe meni hyvin. Poika oli reipas kuin mikä ja mennä touhotti siellä koko ajan. Sen puoli tuntia oli paikallaan kun letku oli kanyylissa kiinni. :D Tulokset tulee 1-2 viikon kuluttua, tosin toinen äiti sanoi heidän saaneen tulokset 2 päivässä (olivat nyt siinä toisessa kokeessa). Lääkäriä nähtiin ja lopputulema on se, että meillä aloitetaan hormonihoito joka tapauksessa, kertoi tämä testi mitä tulosta vaan. Jos tästä ei nyt löydy sitä puutosta, niin Kelalta anotaan osittaiskorvausta (??) ja taasen jos nyt löytyy, niin uusi koe otetaan mahd. pian (todennäköisesti jo tässä touko-kesäkuun vaihteessa) ja laitetaan paperit eteenpäin. Pään kuvaan mennään Hyvinkäälle, lähete ilmeisesti lähtee sinne jos tästä nyt se puutos havaitaan. Eli jos nyt ei puutosta löydy, niin meillä aloitetaan muistaakseni puoleksi vuodeksi kokeeksi hormoonihoito. Kelalta voi saada tähän sen normaalin korvauksen mitä muistakin lääkkeistä korvataan. 

Pahoittelen, termit on vähän hukassa kun tuli niin hirveesti asiaa yhdellä kertaa... Mutta mun fiilis on tosi hyvä! Asiat etenee ja nyt ainakin jotain hoitoa saadaan ja katsotaan miten poika siihen reagoi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Tiikeri-äittä selvityksestä! :) Mäkään en tiennyt mitä tuolla röntgenillä katsottiin... :P

 

Ja kiitos kysymästä Jenni81! Meillä oli tosiaan juurikin tuolloin perjantaina tuo käynti. Samalla reissulla otettiin mulle yllätyksenä myös tuo luustoröntgen. Röntgen kertoi, että luuston ikä vastaa n. 3-vuotiasta kun pojalla on ikää se 4-vuotta. Eli melkein vuoden ollaan jäljessä. Mä oonkin itse asiassa koko ajan sanonut, että tuo poika on ihan 3-vuotiaan kokoinen ja oloinen. :)

Itse rasituskoe meni hyvin. Poika oli reipas kuin mikä ja mennä touhotti siellä koko ajan. Sen puoli tuntia oli paikallaan kun letku oli kanyylissa kiinni. :D Tulokset tulee 1-2 viikon kuluttua, tosin toinen äiti sanoi heidän saaneen tulokset 2 päivässä (olivat nyt siinä toisessa kokeessa). Lääkäriä nähtiin ja lopputulema on se, että meillä aloitetaan hormonihoito joka tapauksessa, kertoi tämä testi mitä tulosta vaan. Jos tästä ei nyt löydy sitä puutosta, niin Kelalta anotaan osittaiskorvausta (??) ja taasen jos nyt löytyy, niin uusi koe otetaan mahd. pian (todennäköisesti jo tässä touko-kesäkuun vaihteessa) ja laitetaan paperit eteenpäin. Pään kuvaan mennään Hyvinkäälle, lähete ilmeisesti lähtee sinne jos tästä nyt se puutos havaitaan. Eli jos nyt ei puutosta löydy, niin meillä aloitetaan muistaakseni puoleksi vuodeksi kokeeksi hormoonihoito. Kelalta voi saada tähän sen normaalin korvauksen mitä muistakin lääkkeistä korvataan. 

Pahoittelen, termit on vähän hukassa kun tuli niin hirveesti asiaa yhdellä kertaa... Mutta mun fiilis on tosi hyvä! Asiat etenee ja nyt ainakin jotain hoitoa saadaan ja katsotaan miten poika siihen reagoi. 

 

Kuulostaa samalta kuin mitä meillä oli: Käytiin luustoröntgen, kasvuhormonirasitus sekä insuliinirasitus ja pään magneettikuvaus nukutuksessa. Näitten perusteella saatiin ensin peruskorvattavuus Kelalta kasvuhormoniin (jolloin ampullin hinnaksi jää 114e ampulli (ilman korvausta 175,77e ampulli) ja se ampulli kesti 10vrk meillä - nopeasti meneeimaksukatto rikki ja sitten se oli vain se 1,50e per hakukerta (taisi nousta vuodenvaihteessa omavastuu tuplaksi eli on nyt 3e), jolloin voi useamman ampullin kerralla saada. Se kokeilu oli 6kk tarkoitus olla, ja 3kk pistämisen jälkeen oli eka kontrolli verikokeineen ja pituusmittauksineen ja toinen kontrolli tuli 5kk tuosta edellisestä (polilta ei aiemmin saatu aikaa). Kasvuhormonipistot jäi tauolle maaliskuun alusta ja nyt on syyskuun alussa seuraava käynti, jolloin katsotaan onko pituuskasvu olennaisesti hidastunut nyt tauolla - jos on niin saadaan paperit Kelaa varten, että saadaan erityiskorvattavuus hormoniin. Tulisi "hieman" halvemmaksi tuolloin (3e ampulli/ampullit per hakukerta). Ja jos ei kasvu ole olennaisesti hidastunut (kesähän on aina ollut meillä hyvää kasvuaikaa) niin taukoa jatketaan ensi kevääseen, jolloin viimeistään saadaan sitten se erityiskorvattavuus. Niin ja meidän apteekissa tuota ei ollut varastossa ollenkaan, mutta tilasivat aina ja jos ennen kello 15 teki tilauksen niin oli seuraavana päivänä samoihin aikoihin noudettavissa, mikäli oli lähijakelukeskuksessa tuota.  Varalta aina haettiin uusi erä kun edellisen erän viimein ampulli lähti käyttöön. Lääkehän on kylmässä säilytettävä, eli sairaalalta saatiin neulat, kynä, kotelo johon se kynä mene + neulanpiilotin (ehdottomasti tarpeen meidän tytöllä), reppu (Samsoniten pikkureppu muun sälän kuljetukseen) sekä sitten kylmälaukku kylmägeeleineen. Oma vaivansa aina reissuun lähtiessä sitten huoletia riittävä määrä ampulleja matkaan ja että pysyvät kylmässä jne - onneksi tänä kesänä on tauko! Ja jos maasta haluaa viedä niin pitää olla aika pirun hvyät paperit tullille esittää, jos sattuvat kysymään (viime kesänä katsottiin helpommaksi pitää vuorokauden pistotauko kuin viedä Tallinnanreissuun hormonit matkaan mukaan).

Edited by Tiikeri-äittä

Share this post


Link to post
Share on other sites

HIenoa Lyylis että kaikki meni hyvin ja saitte jo niin paljon infoakin :). Tuota mä olisin meillekin kaivannut,tietoa siitä mitä ja miten edetään. No mä olen jo asennoitunut siihen että kesä menee nopeasti ja sitten me tavataankin jo lääkäri. Täällä sairaalassa ei ole kuin yksi endokrinologi joten yritän ymmärtää ettei aikoja nopeasti saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Meillä on pieni poika. 2-vuotisneuvolassa 81,6 cm, 9,3 kg ja py 45. Aukileet sulkeutuivat käsi- ja näköaistin mukaan jo 5 kk -ikäisenä, mutta viimeksi vielä huuli-suulakihalkio-keskuksen plastiikkakirurgin mukaan ei ollut aihetta huoleen. Neuvolasta terveydenhoitaja sanoi 2 kk sitten, että kysyy neuvoa kasvuhormonin suhteen Lastensairaalasta (tms.) ja pituuskontrolli 2,5-vuotiaana. Soitin, koska lapsi ei ollut kotivaa'an mukaan lihonut edes niitä itsellensä normaaleja grammoja, eikä th muistanut koko konsultaatiota aikoneensakaan tehdä. Varasin nyt ensi viikolle ylimääräisen mittauksen ja aion käyttää tämän ketjun asioita hyödykseni vaatiessani lapselle edes tutkimuksia. Hän syö enemmän ja monipuolisemmin kuin yhtä pienenä syntynyt veljensä, joka on kulkenut kivasti pluskäyrillä.

 

http://www.kasvukayrat.fi/kayra.html Meillä pitäisi neuvolassa olla (tai ehkä koko Suomessa) nämä samat uudet käyrät, mutta netin mukaan lapsi kulkee ehkä jollain -4-käyrällä, kun taas neuvolan mukaan -2-käyrällä. Mistähän tuo ero johtuu? Painon ja pituuden suhde on kuitenkin sama.

 

http://xestia.net/testit/pituusennuste.php Tämmöisen pituuskasvuennusteen mukaan pojasta tulisi kuitenkin 175,9 cm, eli ihan kivan pituinen, mutta neuvolan mukaan -2-käyrällä kasvavasta tulee 165-senttinen (ja jos poika todellisuudessa kulkee jotain -4-käyrää, niin...).

Edited by Kisu3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on pieni poika. Puolivuotiaana vain 65 senttiä. Isosiskonsa on aina kasvanut plussakäyrällä pituuden suhteen, mutta vauvan pituuskäyrä oli -2.5 (ilmoitetaanko se noin?). Huolettaa, vaikka jäbä on muuten täysin terve tapaus :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikaisesti kännyllä: rasituskokeen tulokset oli huonot, se mikälie-arvo jonka alaraja oli 20, nousi pojalla max.10. Nyt on klinikalla kesätauko ja 2.8. mennään uudestaan rasituskokeeseen. Sen jälkeen sitten päänkuva ja b-lausunto Kelalle. (Jos siis tulokset on samat tuossa toisessa kokeessa.)

Täyskorvaus on näillä näkymin tulossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huhuilen, että mikäs Jennillä on tilanne? Ootteko saaneet jo uutta aikaa?

Meillä koe aikaistui ja mennäänkin jo huomenna...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tuli tossa kesän alussa aika ja 22.8 mennään. Ensin on aika röntgeniin,sen jälkeen mittauksiin ja sitten lääkärille.

Miten teillä Lyylis meni koe?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla että tekin ootte saaneet jo ajan! Ei ole siihen enää pitkä aika! :)

 

Meillä meni koe ihan hyvin, tosin kanyyli saatiin vasta kolmannella kerralla paikalleen... :( Mutta reipas poika oli ja näytteet saatiin otettua. Parin viikon sisällä tulee sitten tulokset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa et hyvin lukuunottamatta tuota kanyylin laittoa.Onneksi tuo koe on muuten niin iisi juttu. Mä olen alkanut miettimään et onkohan meilläkin vielä uudelleen nuo kokeet jos siitä röntgenistä ei mitään löydy tai vaikka löytyisikin.Jotenkin tuntuu tyhmälle jos noita rasituksia tehdään useamman kerran,mutta jos kerta kela varsinkin haluaa niissä arvojen olevan tietyt ni sillon kai ne pitää tehdä uudelleen.Vai mitenhän se menee?

On tuo kesän aikana ehkä sentin kasvanut.Mielenkiintoista nähdä mitä mitat kertoo sitten kun on aivan eri mittaajat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now