Hyppää sisältöön

Kuva

Lyhytkasvuiset lapset

• Kirjaudu vastataksesi
135 vastausta aiheeseen

#21 Citronella

Citronella

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 2 336 Viestit

Lähetetty 07 joulukuu 2012 - 16:19

Mä olen välillä huolissani esikoisen aikuispituudesta. Hän on kokoajan mennyt miinuskäyrällä, mutta kuitenkin tasaisesti sillä omallaan. Koskaan ei ole tutkimuksia väläytelty. Ei kyllä myöskään olla saatu mitään ennustetta aikuispituudesta. Kävimme juuri 6-vuotisneuvolassa ja poika oli 112cm ja 17,5kg. Hän on kyllä eskariryhmänsä selvästi pienin poika, tytöissä on yksi samankokoinen.
Lähetetty kuva Lähetetty kuva Lähetetty kuva

#22 ingenjoor

ingenjoor

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 2 879 Viestit

Lähetetty 10 joulukuu 2012 - 14:05

Citronella, onko neuvolassa asiaa kommentoitu? Jos huolestuttaa, niin kannattaa varmaan kysäistä, pitäisikö asiaa tutkia vai ei?

GQDwp2.pngKqxnp3.png7NW8p3.png

Kaikki kirjoittamani tekstit on tarkoitettu vain ja ainoastaan tälle foorumille.Niitä ei saa lainata, kopioida eikä muutenkaan käyttää ilman lupaani tämän foorumin ulkopuolella.

#23 SunnyGirl1404

SunnyGirl1404

Aloittelija

• Rekisteröitynyt
  • Piste
  • 1 Viestit

Lähetetty 13 joulukuu 2012 - 04:49

Meillä on myös lyhytkasvuinen lapsi 2v7kk tyttö joka menee -4 käyrää, ja kaikki testit otettu ja kasvuhormonivajaus on ja lähete mennyt Helsinkiin. Olen itse vähän tuota kasvuhormonia vastaan koska se on niin uusi asia. Monet sanoo että kannattaa ottaa ja toiset taas että kasvaa kun kasvaa.

#24 jenni81

jenni81

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 4 251 Viestit

Lähetetty 13 joulukuu 2012 - 09:14

Meillä oli neuvola ja poika oli nyt 74cm.Tuloksetkin on kuulemma jo tulleet mutta neuvolalääkäri sanoi ettei sen enmpää ota kantaa niihin koska ei tarkalleen osaa niitä tulkita.Totesi vaan että endokrinologi antaa ohjeet jatkotoimenpiteisiin..No ensiviikollahan lääkäri soittaakin jo,joten ei ole enää pitkä aika odottaa.
Kasvuhormonin käyttö pienillä lapsilla ainakin jakaa mielipiteet vahvasti,mutta me ollaan päätöIs tehty ja uskon sen olevan oikea.Itse olen vain 149cm pitkä,ja tyttönä en ole siitä hirveästi kärsinyt.Toki muutama ammatinvalinta on mennyt sen takia ohi ja välillä vähän vaikeuttaa elämää mutta ei muuten.Pojalla kuitenkin lyhyys vaikuttaa enemmän mm.ammatinvalintaan,kumppanin löytymiseen aikanaan jne..

Citronella: Teidän esikoinen kuulostaa mun korvaan ainakin lyhyelle,itse ehkä kysyisin lääkärin mielipidettä.Muistatko millä käyrällä teidän poika menee?

bPzcp3.pngw5T7p3.png

tIxIp3.pngH05Up3.png

päikky

Kaikki kirjoittamani viestit ovat tarkoitettu vain tälle foorumille. Niitä EI saa lainata, kopioida tai käyttää millään muullakaan tapaa foorumin ulkopuolella ilman lupaani. Kiitos!

#25 siristiina

siristiina

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 3 609 Viestit

Lähetetty 13 joulukuu 2012 - 12:07

Meillä on kaksi poikaa, jotka molemmat kantavat pituuteen vaikuttavaa geenivirhettä. Mitään ennustepituutta ei olla saatu. Itse olen 155cm ja mies 168cm ja meillä molemmilla siis tuo sama geenivirhe. Vanhempi poika on perinyt virheen minulta ja nuorempi mieheltäni. Omat veljeni ovat n. 170cm joten heillä luultavasti on myös sama geenivirhe. Tämä voisi siis antaa vähän osviittaa poikien aikuispituudesta.

Vanhempi poika oli syntyessään 47cm, 1-vuotiaana 73cm ja 1,5v. 79cm, 2v. mittoja odotellaan vielä. Kasvaa kuitenkin lähellä -2 käyrää.
Nuorempi on nyt vasta 3kk, mutta oli syntyessään 51cm ja 3kk 61cm, joten kasvaa 0-käyrän tuntumassa.

Koska poikien oireyhtymä oli tiedossa jo ennen syntymää, päästiin suoraan endokrinologian polin asiakkaiksi. Ensikäynnillä pojat olivat 5kk ja 3kk ikäisenä, tästä lähtien normaalin neuvolaseurannan lisäksi käydään kerran vuodessa endon polilla tarkastuksessa.

Meillä on myös alusta lähtien puhuttu kasvuhormonin käytöstä, vaikka kasvuhormonin puutosta ei olisikaan. Poikien geenivirhe sijaitsee SHOX-geenissä ja tällaista lyhytkasvuisuutta voidaan hoitaa kasvuhormonihoidolla (kuten esim. lyhytkasvuiset Turner-tytöt). Lääkäri oli sitä mieltä, että poikien tavoitepituus olisi 165cm, eli sitä alle jos meinaavat jäädä niin sitten kasvuhormonihoito aloitetaan, jos me vanhemmat sitä haluamme.

Olemme asiasta puhuneet ja olemme miehen kanssa molemmat sitä mieltä, että jos poikien kasvukäyrät alkavat laskea ja aikuispituus uhkaa jäädä lyhyeksi, tahdomme, että he saavat kasvuhormonia. Juuri noista myös jenni81:n mainitsemista syistä. Eihän noista pojista koskaan pitkiä tule, mutta "normaalimittaisena" uskomme, että elämä on helpompaa.

Kasvuhormonihoito on itselleni sikäli tuttu juttu, että siskolleni sitä on annettu hänen ollessaan lapsi. Siksi asia ei minua niin pelota, koska ainakin siskostani on kasvanut ihan normaali aikuinen nainen. Toki sitten, jos hormonihoito joudutaan aloittamaan, tahdon vielä lukea lisää ja perehtyä asiaan tarkemmin, mutta tuskinpa se tulisi päätöstä muuttamaan. Toivomme toki, että pojat kasvat omilla käyrillään ja hoitoa ei koskaan tarvita, mutta on helpottavaa tietää, että sekin vaihtoehto on olemassa. Mies itse on harmitellut, että silloin kun hän oli nuori, ei hän hoitoa saanut. Koska hän on ollut lapsena tosi lyhyt, olisi hän luultavasti hoitoa voinut saada ja sitä kautta olla jonkin verran pidempi.

Viimeksi muokannut siristiina, 13 joulukuu 2012 - 14:50 .

haaveita lapsesta 10/08
kaksi suurta menetystä 05/09 & 12/09
kaksi suurta onnea 12/10 & 09/12

#26 toukka

toukka

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 477 Viestit

Lähetetty 13 joulukuu 2012 - 21:23

Mulla on mennyt ihan ohi että Siristiina on saanut toisen lapsen, onnittelut!

Me käytiin tänään kasvukontrollissa . Painoa ja pituutta on tullut, mutta pituuskäyrä on nyt pari mittausta ollut laskeva. Tammikuussa sitten lääkärille ja katsotaan mennäänkö tutkimuksiin.

#27 Vieras_Jamiina_*

Vieras_Jamiina_*
  • Guests

Lähetetty 17 joulukuu 2012 - 18:56

Moi

Meillä on poika tutkittu läpikotaisin, kromosomeja lukuun ottamatta. Poika oli 1 vuotiaana SD -3,7 ja nyt 2v 3kk -2,4 ja pituutta 83,5cm. Endokrinologi oli nyt sitä mieltä, että ei ole enää tarvetta tutkia, kasvu kun on nopeutunut ja vuodessa tuli se 9cm.

Olen itse itkenyt vain ja oletan että poika on tosi sairas ja ns "kääpiö". Mutta kai endokrinologi olisi sen sitten maininnut ja huomannut. Meillä rintakehä hieman koholla, mutta kehon mittasuhteet ok. Mahtaakohan olla toivoa koko elämässä meille. Olen toivoton äiti:( Poika on samaa kokoa kuin itseään nuoremmat tytöt. Miten ihmeessä saan hänelle normaalin elämän ja itsetunnon. :'(

#28 jenni81

jenni81

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 4 251 Viestit

Lähetetty 19 joulukuu 2012 - 12:47

Vieras_Jamiina: JOspa teidän poika ottaa myöhemmin ikätovereitaan kiinni ja mikäli 3v neuvolassa ei pituutta ole tullut niin pyydät vaan uuden lähetteen lääkärille.

Me saadaan huomenna tulokset,jännittää kauheasti.Vaikken oikeastaan edes tiedä miksi.

bPzcp3.pngw5T7p3.png

tIxIp3.pngH05Up3.png

päikky

Kaikki kirjoittamani viestit ovat tarkoitettu vain tälle foorumille. Niitä EI saa lainata, kopioida tai käyttää millään muullakaan tapaa foorumin ulkopuolella ilman lupaani. Kiitos!

#29 Vieras_Jasmiina_*

Vieras_Jasmiina_*
  • Guests

Lähetetty 19 joulukuu 2012 - 13:06

Sain lääkäriltä postia (ihana ihminen kun vastasi!), jossa hän vakuuttaa että ns. ikävästi sanottuna "kääpiötä" ei lapsesta tule. Kuulemma aihetta hormonitutkimuksiin ei ole, koska sd -2,4 on ihan ok ja kasvu on ollut oikein tyydyttävää ja käyrä nousussa. Hän soittaa minulle tammikuussa ollessaan paikan päällä ja saan vielä kysellä. Lapsi on muutoin täysin normaalisti kehittynyt. Kai tämä vähän helpotti...

Jenni kerrohan tulokset heti kun tiedät!

#30 Tiikeri-äittä

Tiikeri-äittä

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 329 Viestit

Lähetetty 19 joulukuu 2012 - 18:14

Itsetunnosta: Meillä onneksi suvussa on pienikasvuisia aikuisia, eli minun äitini on "vain" 156cm (siis 16cm lyhyempi kuin minä) ja anoppikin noin158cm - meillä on neiti ottanut tavoitteeksi, että hänestä tulee aikuisena yhtä pitkä kuin mummista tai mummusta. Vähän tuo kasvuhormonihoidon aloittaminen oli sitten siinäkin mielessä hankalaa, kun ajateltiin, että annammeko me viestin nyt sitten esikoiselle, ettei hän kelpaa niin pienenä kuin on vaan tahdomme lisää senttejä ja heti. Mutta kun näimme miten hänen itsetuntoaan söi se, että ventovieraat luulivat häntä yhdeksi kolmosista (eli 2v nuoremmat kaksosveljet ovat samanmittaiset niin tottahan kyseessä on pikaisella vilkaisulla kolmoset) ja muutenkin ihmiset, mukaanlukien muutama ihan lähipiirissä, pitävät/pitivät häntä pienempänä/nuorempana kuin onkaan, enemmän vauvamaisena ja ajattelivat/ajattelevat, ettei neiti ole esim älyllisesti yhtä kehittynyt kuin ikäisensä, koska on pieni. Tyttö itse toivoi tuota kasvuhormonihoitoa, kun asiasta keskusteltiin, tietystihän 4v vanha ei ole kykenevä tekemään omia itsenäisiä ratkaisuita, mutta hänen kanssaan asiasta keskusteltiin paljon ja hänelle ne rankat testit tehtiin. Hän on jaksanut ne reippaasti, kuten päivittäisen piikityksen ja on ylpeänä sitten kehunut saamiaan lisäsenttejä.

Nyt kun pituuseroa on tullut hieman enemmän kaksosiin ja kun esikoisella on jo 6 maitohammastakin tippunut ("miten noin pieneltä hampaat on lähtenyt, onko sattunut jotain?") ja osaa lukea ja kirjoittaa ( jota sitäkin taivastellaan välillä esim kaupassa neidin ääneen lukiessa tekstejä) on neidistä tullut selvästi taas isompi. Koko ajan on painotettu, että hän on meille tärkeä ja rakas, oli hän minkä mittainen tahansa ja jos joku alkaa lällättämään lyhyydestä niin hän sanoo vain, että kaikista ihmisistä ei tule samanmittaisia, sehän  jos mikä olisi tosi tylsää ja tyhmää! Tytöillaäehkä on helpompaa hyväksyä se, että joku on pienikokoisempi, kuin pojilla? Siis pienikokoinen nainen ei ole mitenkään "outo" tai "kumma" eikä lyhyys niin rajoita naisen elämää (mitä nyt tekee sen hankalammaksi, kuten äitini kohdalla olen nähnyt mm keittiön yläkaappien ja ylettymisen kanssa, myös vaikkapa ihan ruokakaupassa). Meille sanoi endokrinologikin, että "vaikka tyttö jäisi vähän lyhytkasvuisemmaksi, niin aina voi ajatella, että siinä sitten kasvaa valinnanvara puolisoa valittaessa - harvalla miehellä riittää itsetunto siihen, että ottaisi itseään pidemmän naisen, mutta niitä superhyviä, fiksuja ja tiatavia miehiä löytyy niistä 170 senttisistä - ja lyhyemmistäkin.".

Viimeksi muokannut Tiikeri-äittä, 30 joulukuu 2012 - 22:45 .

Kolme lasta, kolme kissaa, kolmivuorotyö, kolmekymppinen....

#31 jenni81

jenni81

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 4 251 Viestit

Lähetetty 21 joulukuu 2012 - 12:05

Vihdoin tänään saatiin tulokset.Pojalla on poikkeavan matalat kasvuhormonipitoisuudet :(. Seuraavaksi tehdään uusintakoe,lääkäri alkaa kirjoittamaan kela lausuntoja sekä magneettikuvaus päähän..

bPzcp3.pngw5T7p3.png

tIxIp3.pngH05Up3.png

päikky

#32 Vieras_Jasmiina_*

Vieras_Jasmiina_*
  • Guests

Lähetetty 21 joulukuu 2012 - 13:39

Jenni: no ainakaan ei ole kromosomeista ja kuitenkin tuohon on hoitoa. Itse pelkään että meillä on jotain peruuttamatonta, kohtalokasta. Mutta toki tuokin on raskasta. Ja hormonihoitojen pohdinta ei tee siitä yhtään helpompaa. Oletko Jenni kovin huolissasi?

Ihmettelen yhä, että yksityinen kallis lääkäri vastaili minun huolestuneisiin sähköposteihini, vaikka en todellakaan olettanut... Tammikuussa hän tosiaan soittelee vielä ja vuonna 2014 meillä on kontrolli. Kromosomit minua eniten huolettavat:(

#33 Vieras_Jasmiina_*

Vieras_Jasmiina_*
  • Guests

Lähetetty 21 joulukuu 2012 - 14:13

Jenni: minkä ikäinen poikasi siis on? Mun poika oli iässä 1v4kk 74cm ja nyt hän on 2,5v ja pituus 84cm. Käyrältä sd-3,7 noustu melkein -2:een. Onkohan tuo teistä ok nousu?

#34 jenni81

jenni81

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 4 251 Viestit

Lähetetty 21 joulukuu 2012 - 14:35

Vieras_Jasmiina: En mä ehkä huolissani ole, nyt varsinkaan kun syy löytyi.Mutta pelottaa ja ahdistaa. Ajatus että pitää oma lasta alkaa piikittää on ehkä se pahin,vaikka siihenkin varmasti äkkiä tottuu.Tällähetkellä päässä pyörii paljon, mutta kunhan on toi toinen koe tehty ja päästään taas tapaamaan lääkäriä ni varmasti helpottaa kun saa kysyä kaikki askarruttavat jutut.

Mun silmään nuo teidän lapsen kasvu on hyvää.Poika oli nyt 1½v neuvolassa 74cm. Meidän keskimmäinen on kasvanut aina -2:sella ja oli 1½veenä 78cm ja nyt 3v neuvolassa n.87cm.Onko teillä ollu puhetta kromosomi kokeista? Meillähän ne otettiin lähes ensimmäiseksi.

bPzcp3.pngw5T7p3.png

tIxIp3.pngH05Up3.png

päikky

#35 Vieras_Jasmiina_*

Vieras_Jasmiina_*
  • Guests

Lähetetty 21 joulukuu 2012 - 15:01

Kromosomit tutkitaan jos tarpeen. Se katsotaan sitten 2014 kun on kontrollikäynti. Juuri tuo minua pelottaakin. Ainakaan akondroplasiaa ei ole. Sitä olen pelännyt eniten. Myös rustohiushypoplasia ja osteogenesis imperfecta on suljettu pois. Itsestäni tuli noiden asiantuntija kun luin liikaa vuosi sitten tietoa noista. Kamalaa oli!

Joo varmasti pelottaa. Mutta tosiaan helpottavaa että syy on löytynyt teillä ja siihen on apu:) ja lapset hyväksyy ja kestää hyvin monen moista.

#36 Citronella

Citronella

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 2 336 Viestit

Lähetetty 21 joulukuu 2012 - 23:37

Varmasti Jenni huolestuttaa, kun lapselta jotain löytyy. Onneksi ei tosiaan mitään kuitenkaan kromosomeissa.

Mua ainakin mietityttää tuossa esikoisen pienessä koossa se, että kiusataanko poikaa ensi syksynä koulussa ja myöhemmin toki nuo aikuisen "ongelmat" jos jää lyhyeksi. Mehän ollaan miehen kanssa kumpikin suhteellisen pitkiä 173cm ja 184cm, joten ei ainakaan suoraan meiltä periydy tuo pienuus. 

Lähetetty kuva Lähetetty kuva Lähetetty kuva

#37 Sannulini

Sannulini

Addikti

• Foorumiavustaja
  • PistePistePistePiste
  • 3 793 Viestit

Lähetetty 22 joulukuu 2012 - 08:58

Mielenkiintoista lukea aihetta, koska itselläni on pieni tyttö, jonka kasvu on ollut monelta osin samanlaista kuin täällä muilla ja mittojen osaltakin jopa hiukan pienempi.

Miinuskäyrällä ollaan aina menty, mutta koskaan ei ole mistään tutkimuksista puhuttu.

Mitoista hiukan eli syntymämitat oli 3500g pituus 48cm

6kk 6900g, 64,5cm

7kk 7300g, 65,7cm

8kk 7425g, 66,8cm

9kk 7580g, 66,7cm (eri mittaaja)

10kk 7690g, 69,5cm

1v 8100g, 71,5cm

1v 4kk 8740g, 75,5cm

1½v. 8930g, 77,1cm

1v. 8kk 9470g, 79,4cm

2v. 10305g, 81,3

2½v. 11405g, 86,5cm

3v. 12600g, 90,5cm (tämän jälkeen ei enää "kasvukontrollia" puolen vuoden välein)

Eli koko ajan on kasvu ollut hitaamman puoleista, mutta tasaista ja ehkä meillä ei tämän vuoksi ole asiaan puututtu. Tietääkseni meiltä ei ole otettu mitään asiaan liittyviä verikokeitakaan vaan annettu aina asian menoa omalla painollaan. Ja onhan tuo tilanne toki parantunutkin, mutta kyllä neiti mielestäni vieläkin on ikäisiään pienempi.

xkeOp3.png

#38 Lyylis

Lyylis

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 586 Viestit

Lähetetty 22 joulukuu 2012 - 22:18

Me odotellaan edelleen sairaalaan sitä kutsua ja endokrinologin aikaa, toivottavasti päästään jo alkuvuodesta. Miehen kanssa ollaan kovasti juteltu asiasta ja päätettiin että pyydetään tutkimusta tuon kasvuhormonin osalta. Samalla pitäis varmaan päästä uudelleen neurologille, tolla meidän poitsulla kun on pehmeät lihakset ja fyssarilla käydään sen takia. Mutta fyssari käski kysäistä vielä sairaalalla, että pitääkö tutkia tarkemmin vai riittääkö fysioterapeutin tarkkailut. 

pnnmp3.png

uuZhp2.png

Kaikki kirjoittamani tekstit on tarkoitettu vain ja ainoastaan tälle foorumille.
Niitä ei saa lainata, kopioida eikä muutenkaan käyttää ilman lupaani tämän foorumin ulkopuolella.

#39 jenni81

jenni81

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 4 251 Viestit

Lähetetty 02 tammikuu 2013 - 21:09

Me saatiin tänään epikriisi lääkäriltä.Toteaa että kokeen aikana pojan kasvuhormoni määrä nousee mutta jää silti tosi alhaiseksi.Pojalla on siis kasvuhormonin vajaatoiminta.15 pvä tehdään uusintakoe.

bPzcp3.pngw5T7p3.png

tIxIp3.pngH05Up3.png

päikky

#40 Vieras_Mimi_*

Vieras_Mimi_*
  • Guests

Lähetetty 04 tammikuu 2013 - 18:17

Mielenkiintoista lukea aihetta, koska itselläni on pieni tyttö, jonka kasvu on ollut monelta osin samanlaista kuin täällä muilla ja mittojen osaltakin jopa hiukan pienempi.

Miinuskäyrällä ollaan aina menty, mutta koskaan ei ole mistään tutkimuksista puhuttu.

Mitoista hiukan eli syntymämitat oli 3500g pituus 48cm

6kk 6900g, 64,5cm

7kk 7300g, 65,7cm

8kk 7425g, 66,8cm

9kk 7580g, 66,7cm (eri mittaaja)

10kk 7690g, 69,5cm

1v 8100g, 71,5cm

1v 4kk 8740g, 75,5cm

1½v. 8930g, 77,1cm

1v. 8kk 9470g, 79,4cm

2v. 10305g, 81,3

2½v. 11405g, 86,5cm

3v. 12600g, 90,5cm (tämän jälkeen ei enää "kasvukontrollia" puolen vuoden välein)

Eli koko ajan on kasvu ollut hitaamman puoleista, mutta tasaista ja ehkä meillä ei tämän vuoksi ole asiaan puututtu. Tietääkseni meiltä ei ole otettu mitään asiaan liittyviä verikokeitakaan vaan annettu aina asian menoa omalla painollaan. Ja onhan tuo tilanne toki parantunutkin, mutta kyllä neiti mielestäni vieläkin on ikäisiään pienempi.

Hei!

Tyttöni on kasvanut aikalailla samaa tahtia kun sinun tyttösi. Eikä neuvolassa ihmelty asiaa koskaan. Nyt tyttö on jo vitosluokalla ja jos mitään kunnon kasvupyrähdystä ei tule, kasvaa noin 155 senttiseksi. Se on mielestäni ihan hyvä pituus naiselle. Tämä oli tosiaan koulun terveydenhoitajan mielipide asiaan. Ei ollut pituudesta huolissaan, mutta paino on liian alhainen.

Tässä vielä joitain mittoja tytöstäni, niin huomaat miten samanlailla on kasvanut.

Syntymämitta 3130g, 47cm

6kk 7985g, 64.6cm

8kk 7990g, 67.2cm

10kk 8520g, 70.3cm

1v 9060g, 72.3cm

2v 11.8kg, 85cm

3v 13.4kg 91.2cm

t. Mimi