Guest Helinä

Ovulaation tunnistaminen ja ovulaatiotestit

137 posts in this topic

^Juu ei varmasti :)

 

Tuota aikaa ovulaatiosta kuukautisten alkuun kutsutaan luteaalivaiheeksi, ja esim. mulla se on tyypillisesti 12 päivää. Toisilla se taas voi olla pitempi kuin 14, esim. 16.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Ovulaatiolaskurit käsittääkseni perustuvat siihen, että laskevat n. kuukautisten puolivälin, esim. 28 päivän kierrossa ovulaatio olisi tällöin n. kp 14. Hedelmällisiä päiviä ovat ovulaatiopäivän lisäksi n. 3-5 edeltävääkin päivää johtuen siittiöiden eliniästä. Munasolu elää vain 12-24h, joten ovulaation jälkeisinä päivinä hedelmöittymisen mahdollisuus on pieni.

 

Kuinka usein sitten pitää rakastella... tästäkin on paria mielipidettä. Yksi koulukunta esim. suosittaa sitä, että kierron ensimmäinen viikko pidättäydytään kaikenlaisesta seksistä ja sitten ollaan yhdynnässä joka toinen päivä ovulaatioon asti (ja sen jälkeen miten halutaan :D). Mutta siis tärkeää olla yhdynnässä ennen ovulaatiota.

 

Kaikki naiset eivät kuitenkaan ovuloi tämän keskiarvon mukaan, joten siinä ovulaatiotestit tai kierron tarkkailu auttavat löytämään sen oman ovulaation ajankohdan.

 

Itselläni ei ole testeistä kokemusta, joten niihin en osaa mitään sanoa.

Mepä kokeillaan nyt sitten tätä yhtä koulukuntaa... :pupu_1:  Jos ei tällä tärppää, niin pitänee seuraavassa yrityksessä siirtyä sitten noihin ovistesteihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tunnistan oviksen limoista ja alavatsan nippailuista. Pregcheck-liuskatestit olleet käytössä ja pari kertaa saanut niillä oviksen näkymään. Yleensä oviksen toteaa kuitenkin lääkäri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon testaillu prismasta ostetuilla testeillä ovulaatiota, kun en itsestäni ole huomannu mitään merkkejä, joilla tunnistaa ovulaation.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon reilu vuoden tikuttanut kotitestin sofi-testeihin (ensin liuskoihin, sitten puikkoihin, kun kyllästyin purkkiin pissaamiseen ja pissan jäähdyttelyyn :lol: ). Melkein aina (oikeastaan aina kun olen säännöllisesti viitsinyt testata päivittäin) on ovis lopulta löytynyt. Selkeesti tummenee viiva päivästä toiseen, kunnes tummempi kuin kontrolliviiva. CB:n digitestejä pidän järkyttävän kalliina ja suoranaisena ympäristöhaittana, mutta ymmärrän kyllä niitäkin jotka varmuuden takia niitä käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen PCO-potilas ja olen saanut tasan kerran plussan ovistikkuun. Testit näyttävät tummenevaa viivaa useasti kuukaudessa, joten en ole aina varma tuloksesta. Nyt hankin Perhoset ovulaatiotestien lisäksi Clearbluen ovulaatiotestejä (Kotitestit.fi 20 e 7liuskaa), jossa on siis näyttö. En voi koskaan olla varma, irtoaako munasolu vaikka testi näyttäisi plussaa, mutta saan jonkin sortin mielenrauhan nähdessäni sen hymynaaman. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä yritän bongata oviksen lähinnä limojen perusteella. Olen kerran ovuloinut ihan varmuudella (todettiin lääkärissä), ja silloin oli ollut todella selvät oireet. Samanlaisia oireita yritän nytkin tarkkailla, mutta yhtä voimakkaasti ne eivät ole tulleet kertaakaan tuon ensimmäisen kerran jälkeen. Joissain kierroissa oireita ei ole ollenkaan. Tikuttelua en jaksa harrastaa, kun tuntuu että siitä tulee minulle vain stressiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös ClearBluen digitaaliset ovistestit käytössä, säästää hermoja kun ei tarvitse tulkita viivoja, vaan näkyy hymiö tai ei näy. Ja eilen näkyi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin kokeilla sekä liuska- että digitestejä tässä kierrossa. Jännä nähdä, saako niillä yhteneväisiä tuloksia. Aiemmin parissa kierrossa olen CB:n digillä saanut hymynaaman silloin, kun muutenkin olisin limojen ja muiden tuntemusten perusteella olettanut oviksen olevan. Viime kierrossa en taas testannut eikä selkeitä ovisoireitakaan ollut. Digitesti on kyllä ihanan selkeä, kun siinä ei ole tulkinnanvaraa. Saas nähdä, saanko selvää plussaa näkymään liuskatesteihin....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kokemusta ovistesteistä vaan edellisen raskausyrityksen ajoilta, silloin käytin lapsettomuusklinikalta ostettavia testejä. En edes tiedä minkä merkkisiä ne oli, kun myytiin vaan pakastepussissa, ihanan epämääräistä:) Nyt olen muutaman kerran tunnistanut oviksen ihan limoista, joskus on myös järkyttävää migreenin tapaista päänsärkyä, mutta en tiedä liittyykö se ovikseen. Ainakaan toistaiseksi en aio testejä alkaa tekemään, stressaisin vaan niistä. Ehkä siinä vaiheessa, jos yrittäminen siirtyy tjottailusta ay:hyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käyttänyt aina ihan prismasta ostettavia, edullisia perusovistestejä ja hyvin olen niillä onnistunut oviksen bongaamaan lapsettomuushoitoja varten. Joskus sain tyksistä sellaisen ohjeen, että netistä ei kannata testejä ostaa, mutta muuten ei testin merkillä ole väliä. Clearbluen digitaalisia testejä pidän helmenkalastaja2013: n tapaan ympäristön kannalta tosi huonona vaihtoehtona.

 

Ovistestien avulla olen kyllä oppinut huomaamaan melko selkeät merkit kropassani oviksesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse oon aina käyttänyt CB:n digitestejä. Halusin selkeän tuloksen, enkä mitään ehkä-ehkä ei. Kahden vuoden testailun aikana mulla meni vain muutama digitestilaitetta "roskiin",  kun samoja laitteita käytin ja puikkoon tungettavat liuskat vain vaihtuivat. (töissä vein elektroniset osat sähköosien keräysastiaan ja muoviosat muovikeräykseen eli normiroskiin ei digeilystä mennyt mitään muuta kuin liuskat). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeilun tulos: sofin liuskatestit näytti tasaisesti hyvin haaleaa viivaa kp 10-19, kunnes kp 20 pärähti ihan selkeä plussaviiva ja myös digi hymyili (kp 18-19 digi näytti negaa) eli tämän kokeilun perusteella liuskatestin tulos oli varsin selkeä (vaikka ennakkoon epäilin) ja yhteneväinen digin kanssa. Myös digitestissä näkyvistä viivoista (vaikka niistä ei ohjeen mukaan voi mitään päätellä) oli plussa havaittavissa: hymytestissä viivat oli saman vahvuiset samalla tavalla kuin positiivisessa liuskatestissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tämä ovulaation metsästäminen on täysin uutta. Ostin elämäni ekan Clearbluen digitaalisen testin . Menkat oli 13-16.9. Nyt oon testaillu kierron 9:s ja 10:s päivä, Eipä ole ovista näkynyt vielä. Toivottavasti en ole myöhässä. Kierto on siis 26-27pv. 

 

Mites, kun olen nyt monessa paikassa lukenut, että LH:n huippu on juuri ennen ovista, siis ennen kuin se näkyy testissä. Niin milläs sitä sitten metsästää oikeaa hetkeä kun en tiedä milloin se oviskaan on, ennen kuin testi sen mulle kertoo. Silloinhan kun se näkyy testissä niin paras aika hedelmöittymisellehän on mennyt jo =(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisättäköön vielä, että ovulaatio siis on ilmeisesti/toivottavasti/oletettavasti tuloillaan. Enkä siis haluis missata sitä. Kertokaa siis viisaammat/kokeneemmat neuvoja jos tulee mieleen. Kokeilin tossa monenmoista ovislaskuria, niin kaikki kertoi sen olevan 25.9. Onko nyt tuo siis varmin päivä touhuilla vai kuinka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

taotao, siis ovistestihän nimenomaan tunnistaa LH-huipun, ja ovulaatio tapahtuu todennäköisesti 1-2 vrk sisään siitä, kun testi hymyilee eli paras aika touhuilla on heti kun plussa testiin pärähtää. 26-27 päivän kierrossa ovulaatio on todennäköisesti aikaisintaan kp 12-13, mutta voi olla myöhemminkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

taotao, siis ovistestihän nimenomaan tunnistaa LH-huipun, ja ovulaatio tapahtuu todennäköisesti 1-2 vrk sisään siitä, kun testi hymyilee eli paras aika touhuilla on heti kun plussa testiin pärähtää. 26-27 päivän kierrossa ovulaatio on todennäköisesti aikaisintaan kp 12-13, mutta voi olla myöhemminkin.

 

En ole aiemmin kerennyt tänne päivittelemään, mutta! Oikeassa olet. Juuri noina päivinä se sitten kuitenkin hymyili mulle =) Hätäilin siis turhaan. Nyt tietää jatkossa milloin alkaa testailemaan, ettei mene tolkuttomasti testejä yhessä kierrossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tulee tosi selkeät limat ja seuraavana aamuna selkeä ovisplussa. Itse ovulaatiota en ole oppinut tunnistamaan. Kaikenlaisia jomotuksia ja pistoksia tuntuu, mutta jotkut on selkeästi ovulaation jälkeisiä :) ultrien perusteella ovis tapahtuu reilu vrk ovisplussasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huoh. Olipa taas ihme menkat viime viikolla. Ti tuli vuotoa, ke ja to ei mitään, pe ja la jotain tuhrua, ja sen jälkeen ei mitään. En tiedä mistä moiset menkat, enkä sitä että mistä olis pitäny alkaa testailee. Aloitin siis hyvissä ajoin. Varmuuden vuoksi jo viikon päästä oletetusta menkkojen alkamisesta. No, jos tuo ti oli eka pv, niin nyt on jo kierron 12pv eikä ovista näy. Jos taas toi pe oli menkkojen eka pv niin nyt ois 9 kiertopv. Josko se ovis ois sitten vasta tuloillaan, toivottavasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla myös PCOS, viimeisin ovulaatio ollut helmikuussa ja tuolloin näkyi testissäkin. Maaliskuun kierto venyi taas, ei ollut ovulaatiotuntemuksia eikä ovulaatiota siinä kierrossa varmaan tapahtunut. Mulla on ollut käytössä RFSU:n ovistestejä, PregCheckin testejä sekä DonnaTest-sylkitesti. Liuskoilla olen saanut positiivisia tuloksia välillä, sylkitestillä en, mutta luulen että sen käytön aikaan en ovuloinut useampaan kuukauteen. Nyt kun paino on pudonnut niin olen alkaanut ovuloimaan ja tunnistan itsekin mm.liman erityksestä ovulaation.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joka paikassa lukee aina, että ovulaatio tapahtuu viimeistään 48 tunnin kuluttua LH-huipusta. Itsellä tuli tänään aamulla sellaiset kivut, jotka olen aikaisemmin luokitellut ovulaatiosta johtuviksi, mutta o-testi oli kuitenkin positiivinen jo maanantaina. Onko miten yleistä, että ovulaatio tuleekin niin pitkän ajan jälkeen positiivisesta testistä? Yksilöllisiähän nämä kaikki tietty on, mutta mielenkiinnolla kyselen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mymmelin kysymykseen en kyllä osaa vastata :/ Itse tunnistin rinnoissa arkuutta maanantaina,pientä vatsan nipistelyä ollut parina päivänä ja tänään tuli (ainakin minun silmääni siltä näyttää) ovistikkuun plussa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä just tällä viikolla harmittelin miehelle, että en voi ruveta aamulämpöjä mittailemaan koska mulla on niin epäsäännöllinen vuorotyö. Nytkin menossa yövuoro 4/5 ja testien mukaan ovis tulossa, mutta mitenpä tässä mitään lämpöjä seurailis :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now