Guest Helinä

Ovulaation tunnistaminen ja ovulaatiotestit

137 posts in this topic

Limojen pitäisi siis tulla pari päivää ennen ovista.

Entä nippailu; tapahtuuko se oviksen aikaan? Entä kuinka kauan limat ja nippailu kestävät?

Niin ja pitäisikö lämpöä olla vain aamulla vai koko päivän? Entä jatkuuko lämpö oviksen jälkeenkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Limojen pitäisi siis tulla pari päivää ennen ovista.

Entä nippailu; tapahtuuko se oviksen aikaan? Entä kuinka kauan limat ja nippailu kestävät?

Niin ja pitäisikö lämpöä olla vain aamulla vai koko päivän? Entä jatkuuko lämpö oviksen jälkeenkin?

Limat yleensä alkavat tosiaan pari päivää - jopa viikonkin ennen ovista ja jatkuvat ovikseen asti. Yleensä varsinaisena ovispäivänä limaa on eniten ja sitten se loppuukin melkein kuin seinään (voi näitä limajuttuja :lol::rolleyes: ). Nippailuja voi pikkuisen tulla jo ennenkin ovista, munasolun kasvaessa. Itsellä yleensä semmoisia isompia, terävämpiä kipuja on sitten juuri oviksen aikana. Mutta huom! kaikki eivät tunne ovista ollenkaan minkäänlaisena kipuna.

 

Lämpöjä mitataan aamulla, heti herättyä (mahdollisimman samaan aikaan joka aamu). Kun ovis on ollut, lämmöt yleensä nousevat seuraavana päivänä n. 0,3-0,5 astetta (nousu voi tapahtua myös useamman päivän aikana hitaammin) ja pysyvät sitten ylhäällä kuukautisiin asti ja romahtavat kuukautisten alkaessa tai päivää ennen/jälkeen, suunnilleen. Lämmöt kyllä yleensä pysyvät koholla muuhunkin aikaan päivästä, mutta koska niihin silloin vaikuttaa niin moni muukin asia, niin ainoastaan noita aamulämpöjä pidetään luotettavina. Niin ja tuo lämmön mittaus kannattais vielä suorittaa mieluiten suusta, kainalolämpö on varsin epätarkka.

 

Toivottavasti tästä oli jotain iloa - nimim. monivuotinen FF-konkari ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen käyttänyt mammaksin ovulaatiotestejä sekä mitannut aamulämpöjä, ihan hyvin tukevat toisiaan. Mulla on kolmen kuukauden kokemuksella lämpö aina ensin pudonnut muutaman kymmenyksen ja lähtenyt sen jälkeen vähitellen (useamman päivän ajan) kohoamaan ja pysytellyt ylhäällä kuukautisiin asti. Silti en ole aivan täsmällistä ajankohtaa oppinut vielä löytämään. Nippailuja ja limoja en osaa tulkita. Monesti mahaa painelee ja turvottaa ja rintoja aristaa oviksen aikoihin, mutta onko se ennen, jälkeen vai juuri silloin - en osaa sanoa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen myös käyttänyt pääasiassa mammaksin testejä, mutta toisinaan myös ihan marketista ostettuja testejä. Yleensä ne selkeät viivat on jossain vaiheessa tulleet, tosin oviksen ajankohta heittelee jonkin verran eri kierroissa ja välillä olen joutunut testailemaan jopa viikon, jotta saan hailakoille viivoille jatkoksi vahvat viivat. Ilmeisesti nyt useamman punktion jälkeen munasarjat on jotenkin herkemmät, koska ovis tuntuu selvemmin myös nippailuna ja juilimisena :blink: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siirryin "piikkihoitoon" muutama viikko sitten ja niiden myötä tuli semmoset oviskivut, että ei voinut erehtyä, mistä oli kyse. Oikealta puolelta vihlo ja viilsi niin jumalattomasti, että jos aina olis semmoset tuntemukset niin ei voi olla huomaamatta. Todennäköisesti johtuivat lääkkeistä, koska ennen ei ollut tollasta ollut. Ovistesti näytti plussaa päivää ennen kipuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen testannut ovista vähän niin kuin etukäteen, kun pelkäsin etten ovuloi koska suvussa on PCO:ta (ja kun kuume on niin kova että haluan lähteä tällaiseen säätöön vaikka kortsut on vielä käytössä :blink::lol: ). Onneksi pelko ovuloimattomuudesta vaikuttaa turhalta.

 

Mun kokemus on, että pelkät liuskat tms. on hyvin epämääräisiä helposti, ja aamulämpöjen ja limojen tarkkailu yhtäaikaisesti niiden kanssa on ollut paras (siis se fertilityfriend). Ovistestin plussaan tulee kummasti vakuuttavuutta, kun 2 aamun päästä tulee se lämmönnousu ja limat muuttuu, ja sitä kautta olen pystynyt "kalibroimaan" tietynmerkkiset ovistestit itselleni (halpatestin perusliuskat, jotka vieläpä pihinä leikkaan saksilla puolikkaiksi).

 

Yksi itseäni auttanut juttu on vielä se aiemminkin mainittu, että teen ovistestin mieluummin iltapäivästä kuin aamulla, aamun hormonimäärät virtsassa saattaa olla liian matalat plussaan. Toinen havainto on, että jos aamun heräämisaika myöhästyy tunnin, lämpö näyttää jo liian korkeaa eli käyrästä tulee epäluotettava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ole tikuttanut, mutta kivut ja limat on ne mistä oman oviksen tunnistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käyttänyt liuskatestejä ja Clearbluen digitaalista testiä. Liuskatesteilläkin olen saanut hyviä viivoja, mutta en koskaan kontrolliviivaa vahvempaa viivaa. Clearblue on toiminut hyvin, sillä ovis on löytynyt ahdistumatta.

 

Muut merkit ovulaation aikaan on vaimea alavatsakipu muutamana päivänä jommalla kummalla puolella ja ovulaatiopäivänä kova kipu joka kestää hetken. Limat ovat kirkasta ovispäivänä. Lämmöt kohoavat heti seuraavana päivänä, joskus samanakin. Tämän tunnen paleluna, tarkemmin lämpöjä en ole seurannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin jostain ihme syystä Mammaksin syljestä otettavan ovistestin. Onko kellään kokemuksia? Teinkö tyhmän hankinnan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulin aikaisemmin tunnistaneeni oviksen limojen ja nippailujen takia, mutta nyt clomeja käyttäessä olen tikuttanut ihan jollain Prisman perustesteillä. Vahvan plussan olen joka kerta saanut, mutta ilman mitään fyysisiä oireita. Ovis on tullut aikaisemmin kuin olen laskenut, heti ekana tikutuspäivänä on ollut vahva plussa. Tämä hiukan nyt ihmetetyttää, tosin en luomukierroista koskaan edes koittanut testailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En muista testin nimeä (Prismasta ostin 10kpl paketin), sain selvän plussan useana päivänä, ei tapahtunut ovis. Meni luotto testeihin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hommattuna mammaksi ovistestejä...niitä olisi tarkoitus testailla ihan tässä vkon sisällä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melkein jokaisessa kierrossa pillerien lopettamisen jälkeen oli reipas ovulaatiokipu, raastava ja viiltävä, lonkkaluusta vähän keskemmäs päin. Loppui yleensä parissa tunnissa, mutta oli sen verran voimakas, että kävely oli vähän kankeaa. Toisin kuin muut alavatsakivut, se ei ahdistanut ollenkaan, vaan suorastaan pidin siitä, kun tiesin että jotain hyödyllistä on tapahtumassa. Kun viimein otin ovistestit käyttöön pariksi kierroksi, alkoi näyttää siltä, että kipu sijoittui optimaalisen hedelmöittymisajankohdan suhteen vähän myöhään (vasta ovulaatiohetkeen), eli siitä ei ehkä ollut kunnon mittatikuksi raskautumisen suhteen. Jostain syystä kipu oli useammin oikealla puolella; ehkä oikea munasarja sitten vaan oli jotenkin tarmokkaampi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voikos olla niin, että ovis tapahtuu, vaikkei testi näytä plussaa? Itse kävin viime viikolla seurantaultrassa clomien jäljiltä ja lääkäri arveli oviksen tulevan su-ma. Kyseisinä päivinä sain ovistestiin vain haalean viivan, joka oli tänään jo alkanut hävitä. Testasin myös loppuviikosta eikä testeissä näkynyt juuri mitään. Missä vika? Voiko olla, että vaikka munarakkula kasvaa, solu ei irtoa?! Lauantaina limat olivat melko runsaat, mistä voisi päätellä oviksen olleen viikonloppuna, mutta miksi ei testeissä näy mitään. Turhauttaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen täällä jossain lukenut, että joillakin ovistestit ei koskaan näytä plussaa, vaikka ovis tapahtuisikin. Joten kyllä se on mahdollista, että ovis on silti ollut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kopsaan laiskana tähän mitä tuonne toiseen ovulaatiotestiketjuun kirjoitin.

 

Minä en alkuunkaan pitänyt digitaalisesta testistä. Okei, olihan se kiva ettei tarvinut miettiä onko plussa vai ei, se oli selkeää. Mutta minulta meni 3 tikkua roskikseen kun testimasiina huusi virhettä. Siis kolme tikkua seitsemästä, ja kun maksoin tuosta paketista 37,50 € niin ei paljoa naurattanut. :angry: Onneksi viimeinen testauskerta (= viimeinen tikku) näytti positiivista, muuten mun kiljuntaa olisi saanut kuunnella koko kortteli. :rolleyes:

 

Mutta jos vielä ovulaatiota haluan testailla, niin taidan hankkia Donna-sylkitestin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää kans liputan lämmönmittailun ja FF:n puolesta. Etenkin kun mulla oli/on epäsäännölliset kierrot, niin olis menny paljon ovisliuskoja jos ois alkanut tikuttaan. Mulla lämmöt noudatti oviksen jälkeen kyllä aina niin samaa kaavaa. Ei tarttenu raskaustestejäkään tuhlata, kun lämmöt tippuivat aina päivää ennen menkkojen alkua, noin 10-11 päivää oviksesta. ( Kunnes tuli kerto jolloin vielä 12 päivä oli lämmöt ylhäällä --> raskaustestin tekoon ja plussa tuli :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on menkkamaista kipua(kovempaa),vääristäminen alas tekee pahaa ja viime kerralla tuli joapa muutaan kerran paha olo :o Muutaman kerran käynyt kovien kipujen takia gynellä...Laittoi vaan ton oviksen piikkiin ja sanoi että synnyttäneillä se saattaa tuntua voimakkaammalta kun ei synnyttäneiltä...Esikoisen aikaan mä kokeilin acon ovistestejä

ja ihan hyviä olleet :) Mä olen kerran kysellyt ovistesteistä ja mulle vastattiin seuraavaa:

 

 

Ovulaatiotestillä testaaminen pitäisi lopettaa ensimmäiseen positiiviseen

tulokseen,koska sen jälkeiset positiiviset johtuvat hormonien hajoamisaineista.

Joskus pitkään jatkuva positiivinen tulos voi tarkoittaa myös raskautta

tai joissain tapauksissa PCO:ta eli munasarjojen monirakkulatautia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liuskoilla oon yrittänyt ovulaatiota hahmottaa. Muuten siitä ei oo paljon tietoa (ehkä just limat pystyy erottamaan, mutta mitään varsinaisia "tuntemuksia" mulla ei kyllä oo... ). Liuskat Mammaksin ja Halpa-Testin. Muutaman kerran oon saanu vahvat viivat näkyviin ja toisinaan näkyvissä pelkkää hailakkaa tai ei toista viivaa lainkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä en ole koskaan pongannut niitä limoja.. enkä myöskään lämmön muutoksia. Ainoastaan testeissä haalea toinen viiva.

Lääkärin mukaan ovis kuitenkin tapahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tilasin jostain ihme syystä Mammaksin syljestä otettavan ovistestin. Onko kellään kokemuksia? Teinkö tyhmän hankinnan...

 

 

Itse itselleni vastaten... Testi tuntuu toimivan ihan hyvin. Plussaa tossa on se, että käyttöikää luvataan jopa kaksi vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin just tilasin. Syynä lähinnä se että se näyttää oviksen ennakkoon toisin kuin virtsakoe tai lämmöt. Lisäksi helpompi pitää matkalla mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan tehnyt rinnan perinteistä ovistestiä ja sylkitestiä? Eli voiko tuohon sylkitestiin varmasti luottaa? Skeptinen kun olen niin selitys miten testi toimii kuulostaa aika hurjalta :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now